ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06 лютого 2023 року Справа № 280/1276/20 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами загального, у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65)
доЛукашівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад - заклад дошкільної освіти» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12)
прозастосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач, ГУ ДСНС України у Запорізькій області) до Лукашівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад дошкільної освіти» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі відповідач, Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області), в якій позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та споруд Лукашівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад -заклад дошкільної освіти» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розташованих за адресами: 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12 та 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію будівель та споруд за вказаними адресами, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що проведеною в період з 18.12.2019 по 19.12.2019 позаплановою перевіркою Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області встановлено, що будівлі та приміщення відповідача за адресами: Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12: Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В, експлуатуються з порушеннями норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, що наведені у Акті від 19.12.2019 №1114. З посиланням на ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі Закон №877-V) вказує, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу контролю, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Ухвалою суду від 02.03.2020 відкрито провадження в адміністративній справі №280/1276/20 за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 18.03.2020.
Відповідач позов не визнав, у поданому відзиві (вх. від 18.03.2020 №12660) посилається на те, що на виконання норм до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15.01.2018 №25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за №225/31677, Лукашівським НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області за договором купівлі-продажу від 10.03.2020 №38/Б з ТОВ «Безпека» докуплено вогнегасників у кількості 14 штук. Відповідальною особою за пожежну безпеку на об`єкті доповнено Журнал обліку вогнегасників на об`єкті. Також зазначені вогнегасники відображені на планах евакуації. Щодо порушення пункту 2.17 глави 2 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 №1417 (далі - Правила пожежної безпеки), вказує, що будівля розташована за адресою Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12 побудована у 1980 році. Під час її побудови та внутрішнього оздоблення, протипожежних вимог щодо внутрішнього опорядження не існувало. Наразі засновник закладу Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області відшукує джерела фінансування для проведення ремонтних робіт наведеного приміщення. Щодо доводів позивача про невиконання оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів будівель закладу, звертає увагу, що за договором Підряду №1 по об`єкту: «Капітальний ремонт даху будівлі Лукашівського НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області: за адресою вул. Молодіжна, 1-В, с. Лукашеве Запорізького району Запорізької області» від 27.08.3018 виконаний капітальний ремонт даху будівлі дошкільної освіти, в тому числі вогнезахист дерев`яних конструкцій лат під покрівлю, покриттів та настилів по фермах, вогнезахист дерев`яних конструкцій. Щодо порушення, яке полягає у не забезпеченні лінії живлення побутових кондиціонерів автономними пристроями електричного захисту зазначає наступне. Постійно діючою комісією з обстеження приміщень та споруд відповідача вирішено облаштувати лінію живлення до побутового кондиціонеру автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів у комп`ютерному класі, відповідно до вимог чинного законодавства та звернутися з клопотанням до КП «Благводсервіс Широківської громади» для проведення обстеження кондиціонерів електриком та подальшого облаштування лінії живлення до побутового кондиціонеру автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів, про що складений відповідний акт. Станом на 27.02.2020 кондиціонери відключено від електропостачання та потреби у їх використання немає. Що стосується виявленого порушення про допущення встановлення глухих грат на вікнах вказує, що постійно діючою комісією з обстеження приміщень та споруд Лукашівському НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області вирішено демонтувати дванадцять глухих грат на вікнах у приміщенні майстерні, другому та сьомому навчальних класах на першому поверсі, у приміщенні комп`ютерного класу на другому поверсі для подальшої реконструкції (ремонту) відповідно до вимог чинного законодавства та звернутись з клопотанням до КП «Благводсервіс Широківської громади» для проведення обстеження та підготовки необхідних документів щодо демонтажу та ремонту грат, про що складено відповідний акт. Щодо порушення, яке полягає у незабезпеченні обладнання будівель закладу системами протипожежного захисту зазначає наступне. Будівлі Лукашівського НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області побудовані набагато раніше набрання чинності Правилами пожежної безпеки в Україні та ДБН В.2.5-56:2014. Будівлі закладу є комунальною власністю територіальної громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, знаходиться на балансі сільської ради та використовується відповідачем на умовах безоплатного користування за договором позички. Відповідно до листа ТОВ «ІПВК «Спецзахист» вих. від 13.03.2020 №158 для забезпечення обладнання будівлі закладу системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В 2.5-56:2014 необхідно 965814,00 грн. Наразі, балансоутримувач будівлі вирішує питання щодо фінансування відповідної системи протипожежного захисту на будівлі за адресою Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, провулок Шкільний, 12 та с. Лукашеве вул. Молодіжна, 1-В. Щодо не проведення ідентифікації об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки вказує, що Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є комунальним закладом, здійснює діяльність з надання дошкільної освіти, початкової освіти та загальної середньої освіти та не використовує небезпечні речовини у своїй діяльності. Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є неприбутковою установою та не здійснює господарську діяльність. Тому підстави для проведення ідентифікації об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки відсутні. Щодо порушення, яке полягає у не забезпеченні працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту, вказує, що відповідачем за актом від 11.03.2020 №1 «Про оприбуткування матеріальних цінностей» прийнято засоби індивідуального захисту ГП-4-у та ГП-5 у кількості 40 штук. Також відповідач посилається на те, що більшість порушень виявлених в ході перевірки усунуті. Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є єдиним навчальним закладом у селі Лукашеве, Запорізького району, Запорізької області, яке налічує 1188 мешканців. Застосування заходів реагування у даному випадку призведе до повної зупинки освітнього процесу в цьому селищі. Просить у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 18.03.2020 відкладено підготовче засідання у справі на 30.04.2020.
07.04.2020 позивач подав до суду відповідь на відзив (вх. №16182), у якій не погоджується з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, з підстав, зазначених у позовній заяві. Додатково звертає увагу на те, що підтвердження усунення порушення має проводитись у відповідності до статті 6 Закону №877-V шляхом подання суб`єктом господарювання письмової заяви до органу державного нагляду (контролю) про здійснення позапланової перевірки за його бажанням. Достовірність та повноту виконання порушень можливо перевірити лише під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Залишається ряд особливо небезпечних порушень недодержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які можуть призвести до негативних наслідків у вигляді порушення прав громадян на безпечне життя та здоров`я, та не усунуто.
Ухвалою суду від 30.04.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів; відкладено підготовче засідання у справі до 27.05.2020.
26.05.2022 відповідач подав заперечення (на відповідь на відзив), в яких підтримав свої доводи та аргументи, наведені у відзиві на позовну заяву. Крім того, посилається на безпідставність доводів позивача про те, що належним доказом усунення порушення є тільки акт перевірки, який би зафіксував відсутність порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки.
Ухвалами суду, за клопотанням представників сторін, провадження у справі неодноразово зупинялося та поновлювалося, а також відкладалося.
Протокольною ухвалою суду від 25.01.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.02.2022.
22.02.2022 представники сторін звернулись до суду із заявами про розгляд справи у порядку письмового провадження.
На підставі ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Згідно з офіційними відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (код ЄДРПОУ є юридичною особою, офіційно зареєстрованою 11.02.2002. Видами діяльності відповідача за КВЕД є: 85.31 Загальна середня освіта (основний); 85.10 Дошкільна освіта.
На підставі наказу ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 11.12.2019 №447 в період з 18.12.2019 по 19.12.2019 посадовими особами Запорізького міськрайонного управління ГУ ДСНС України у Запорізькій області здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Лукашівського НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розташованого за адресами: 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12; 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В.
За наслідками проведеного заходу складено відповідний Акт від 19.12.2019 №1114, яким встановлені 11 порушень вимог законодавства, серед яких як підставу застосування заходів реагування позивач визначає, зокрема:
- відповідальним за пожежну безпеку в закладі не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення, що є порушенням вимог пункту 3.8 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки (п.2);
- в коридорі першого поверху закладу допускається (облицювання) стін матеріалами з невизначеними показниками щодо пожежної небезпеки, що є порушенням вимог пункту 2.17 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки (п.5);
- не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів будівель закладу (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності будівлі ланки дошкільної освіти, що є порушенням вимог пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки (п.6);
- не забезпечено лінії живлення побутових кондиціонерів автономними пристроями електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів (комп`ютерний клас), що є порушенням вимог пункту 2.26 глави 2 розділу IV Правил пожежної безпеки (п.7);
- допущено встановлення глухих грат на вікнах (приміщення майстерні, 2-х навчальних класах на першому поверсі, та комп`ютерний клас на другому поверсі), що є порушенням вимог пункту 2.16 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки (п.8);
- не забезпечено обладнанням будівель закладу системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що є порушенням вимог пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки (п.9);
- не проведено ідентифікацію об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки, що є порушенням пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, пункту 7 наказу МНС України від 23.02.2006 «Про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів» (п.10);
- не забезпечено працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту, що є порушенням пункту 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України (п.11).
Зважаючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом №877-V.
Так, за визначенням абз.1, 3 ст.1 Закону №877-V (тут та надалі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є пріоритетність безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності (абзац 2 статті 3 Закону №877-V).
Згідно з ч.1 ст.4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (абз.1 ч.5 ст.4 Закону №877-V).
За правилами, встановленими ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, врегульовано Кодексом цивільного захисту України.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з ч.1 ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до ч.1 ст.66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, віднесено звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
У пунктах 1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України закріплено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України),
Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
Разом з тим, при обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли і тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Тобто, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) відповідача до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 08.02.2021 у справі №160/1728/19, поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Надаючи оцінку виявленим під час контролюючого заходу та відображеним у Акті перевірки від 19.12.2019 №1114 порушенням, суд погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, про те, що допущені відповідачем порушення у сфері пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей.
Так, порушення, зазначені за номерами 2, 5-11 в Акті перевірки від 11.01.2020 №11, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
При цьому, такі порушення як, зокрема, відсутність системи протипожежного захисту, не оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту не можуть призвести до пожежі, проте, не усунення цих порушень, у разі виникнення пожежі, може створити умови, що призведуть до загибелі людей або ж нанесенню шкоди їх здоров`ю.
Суд наголошує на тому, що відсутність системи протипожежного захисту не дає змоги оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, суд зазначає, що відсутність належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача та не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 28.10.2021 у справі №П/320/1128/20.
Під час судового розгляду відповідач зазначав, що ним вчиняються дії щодо усунення виявлених порушень, зокрема: відповідальною за пожежну безпеку, завідувачем господарства Гнипою Л.О. визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення, які встановлено у відповідних місцях за адресою: АДРЕСА_1 (будівля школи) та АДРЕСА_2 (будівля дошкільного закладу); забезпечено лінії живлення побутових кондиціонерів автономними пристроями електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів (комп`ютерний клас) станом на 27.04.2020; усі глухі грати на вікнах (приміщення майстерні, 2-х навчальних класах на першому поверсі, та комп`ютерний клас на другому поверсі) демонтовано станом на 01.07.2020; виготовлено та проведено оплату за проектно-кошторисну документацію обладнання будівель закладу системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; проведено ідентифікацію об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки; забезпечено працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту станом на 11.03.2020 (ГП-4, ГП-5); укладений договір на проведення поточного ремонту з встановлення блискавкозахисту у Лукашівському НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області; укладений договір на проведення поточного ремонту з демонтажем пластикових панелей на першому поверсі у Лукашівському НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Разом з тим, суд зазначає, що згідно з абз.1 ч.1 ст.6 Закону №877-V підставою для здійснення позапланового заходу є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
У постанові Верховного Суду від 29.10.2020 у справі №815/6378/17 міститься правовий висновок, згідно якого, враховуючи, що ГУ ДСНС є спеціальним органом, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, то належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень є результати повторної перевірки.
Таким чином, враховуючи, що ГУ ДСНС України у Запорізькій області є спеціальним органом, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає, що належним доказом усунення зафіксованих в Акті перевірки від 09.04.2021 №46 є результати повторної перевірки.
Однак, матеріали справи не містять висновку позивача про усунення відповідачем усіх або ж частини порушень, зафіксованих в Акті перевірки від 19.12.2019 №1114.
В контексті вищенаведеного, суд також зазначає, що надані відповідачем до суду документи не свідчать про усунення всіх порушень, що стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Тобто, на час розгляду справи не надано належних доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення експлуатації (роботи) підприємств, будівель та приміщень.
Аналогічний правовий підхід застосовано Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі №823/589/16.
Суд також враховує і ту обставину, що заходи реагування мають тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень та зникнення загрози життю та здоров`ю людей.
Враховуючи вищевикладене та факт наявності порушень, які відповідачем не усунуті, суд дійшов висновку, що подальша діяльність Лукашівського НВК «ЗНЗ-ЗДО» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розташованого за адресами: 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12 та 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В, без усунення виявлених порушень створює реальну небезпеку та загрозу життю працівників та вихованців, внаслідок чого є підстави для застосування до відповідача такого заходу реагування як повне зупинення роботи, адже ці порушення можуть призвести до загибелі або травмування людей в разі виникнення небезпечної події або надзвичайної ситуації.
Щодо доводів відповідача про порушення права на освіту у разі застосування заходів реагування до приміщення відповідача, суд вважає їх необґрунтованими, оскільки дане право є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я яке передбачене статтею 27 Конституції України, статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року та загрозою яку створюють виявлені порушення.
Поряд з вищенаведеним, суд зазначає, що не підлягають задоволенню позовні вимоги в тій частині, що усунення порушень повинно бути встановлено на підставі перевірки відповідача ГУ ДСНС України у Запорізькій області, оскільки останні є необґрунтованими. Крім того, предметом даного спору є питання наявності/відсутності підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, у зв`язку з чим вимоги позивача про те, що усунення порушень повинно бути підтверджено на підставі перевірки ГУ ДСНС у Запорізькій області є передчасними.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно до ст.90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність необхідної сукупності підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Відповідно до положень ст.139 КАС України судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області задовольнити частково.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та споруд Лукашівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад - заклад дошкільної освіти» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розташованих за адресами: 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12 та 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В, шляхом зобов`язання Лукашівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад - заклад дошкільної освіти» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівель та споруд за адресами: 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, пров. Шкільний, 12 та 70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, 1-В, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення в повному обсязі складено та підписано 06.02.2023.
СуддяЮ.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2023 |
Оприлюднено | 08.02.2023 |
Номер документу | 108799740 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні