ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" лютого 2023 р.Cправа № 902/1408/22
Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича,
за участю секретаря судового засідання Марущак А.О., за відсутності сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135)
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Козятин-Пак" (вул. Заводська, 4, с. Михайлин, Хмільницький (Козятинський) район, Вінницька область, 22162)
про стягнення 4848,48 грн.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява Державної служби України з безпеки на транспорті з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "Козятин-Пак" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 4 848,48 грн.
Позовні вимоги мотивовані порушенням відповідачем Закону України «Про автомобільний транспорт» під час перевезення вантажів, що полягає у їх перевезенні з перевищенням вагових параметрів, встановлених Правилами дорожнього руху, у зв`язку з чим відповідачу нараховано плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в загальному розмірі 122,48 Євро, що в еквіваленті становить 4 848,48 грн.
Ухвалою суду від 04.01.2023 за вказаним позовом відкрито провадження у справі № 902/1408/22 за правилами спрощеного позовного провадження з призначенням розгляду справи по суті на 02.02.2023.
На визначену судом дату представник позивача не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи останній повідомлений ухвалою суду від 04.01.2023, яка направлена на адресу електронної пошти, зазначену в позовній заяві.
Відповідач правом участі в засіданні суду також не скористався. При цьому суд зауважує, що ухвала про відкриття провадження у справі отримана представником відповідача 11.01.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення зі штрихкодовим ідентифікатором 2217222528964.
За вказаних обставин у суду є достатні підстави вважати, що ним вжито належних заходів до повідомлення відповідача про дату, час та місце судового слухання, але останній не скористався правом на участь свого представника у судовому засіданні.
Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.
Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").
Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України"). Роль національних судів - організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010). До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).
Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи положення ст.ст.13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представника відповідача.
Будь-яких письмових заяв і клопотань щодо відкладення розгляду справи, а також відзиву на позовну заяву, на день розгляду справи від відповідача до суду не надійшло.
З огляду на вищезазначене суд приходить висновку, що відповідача належним чином було повідомлено про дане судове засідання. Неявка останнього є підставою до розгляду справи за його відсутності, що передбачено п.1 ч.3 ст.202 ГПК України.
Поряд з цим слід зазначити, що положеннями ст.178 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
За таких обставин, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.
За наслідками судового засідання 02.02.2023 прийнято судове рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
21.05.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області, на підставі направлення на рейдову перевірку № 003934 від 19.05.2020, на 320 км а/д М-12 «Стрий-Тернопіль-Кронивницькнії-Знам`янка» проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GENERAL TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_2 , які, відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , належить відповідачу ТОВ «Козятин-Пак», у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження на строєні осі складало 22,9 т. при допустимих 22 т.
Перевищення вагових обмежень підтверджується талоном від 21.05.2020 про результати зважування.
За результатами перевірки було складено довідку №028559 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.05.2020; акт №032307 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.05.2020; акт №234045 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.05.2020, яким зафіксоване порушення габаритно-вагових норм, передбачених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306.
За кермом вищезазначеного автомобіля знаходився водій ОСОБА_1 , який з актами №032307 від 21.05.2020, №234045 від 21.05.2020 ознайомився, про що свідчить його підпис на зазначених актах.
Судом встановлено, що перевезення вантажу здійснювалося на підставі товарно-транспортної накладної №22 від 21.05.2020. Із змісту товарно-транспортної накладної вбачається, що перевезення вантажу автомобілем марки Mercedes-Benz Axor 1835, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GENERAL TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_2 , здійснювалося із пункту навантаження в м. Гнівань до пункту розвантаження в м. Чемиренці автомобільним перевізником ТОВ «Козятин-Пак».
ТОВ «Козятин-Пак» нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 42,00 євро, що еквівалентно 1616 грн. 16 коп. (курс НБУ станом на 21.05.2020 за і євро = 38,48), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 307 від 21.05.2020.
Також 21.05.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області, на підставі направлення на рейдову перевірку № 003934 від 19.05.2020, на 320 км а/д М-12 «Стрий-Тернопіль-Кронивницькнії-Знам`янка» проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_5 з напівпричепом марки ПП SDC TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_6 , які, відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_7 та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_8 , належить відповідачу ТОВ «Козятин-Пак», у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження на строєні осі складало 24,1 т. при допустимих 22 т.
Перевищення вагових обмежень підтверджується талоном від 21.05.2020 про результати зважування.
За результатами перевірки було складено довідку №028560 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.05.2020; акт №032308 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.05.2020; акт №234044 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.05.2020, яким зафіксоване порушення габаритно-вагових норм, передбачених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306.
За кермом вищезазначеного автомобіля знаходився водій ОСОБА_2 , який з актами №032308 від 21.05.2020, №234044 від 21.05.2020 ознайомився, про що свідчить його підпис на зазначених актах.
Судом встановлено, що перевезення вантажу здійснювалося на підставі товарно-транспортної накладної №21 від 21.05.2020. Із змісту товарно-транспортної накладної вбачається, що перевезення вантажу автомобілем марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_5 з напівпричепом марки ПП SDC TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_6 , здійснювалося із пункту навантаження в м. Гнівань до пункту розвантаження в м. Чемиренці автомобільним перевізником ТОВ «Козятин-Пак».
ТОВ «Козятин-Пак» нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 84,00 євро, що еквівалентно 3 232 грн. 32 коп. (курс НБУ станом на 21.05.2020 за і євро = 38,48), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 308 від 21.05.2020.
Окрім того, за фактом виявлення порушення Управлінням Укртрансбезпеки у Вінницькій області складено постанови за № 198171 від 16.06.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ «Козятин-Пак» в сумі 1700,00 грн та № 198170 від 16.06.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ «Козятин Пак» в сумі 8500,00 грн.
Листом № 41052/38/24-20 від 27.05.2020 Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області повідомило ТОВ «Козятин-Пак» про нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування у розмірі 126,00 євро та про необхідність здійснення оплати проїзду, згідно розрахунків № 307, № 308 від 21.05.2020.
Проте, ТОВ «Козятин-Пак» кошти у добровільному порядку не сплатило, що і слугувало підставою звернення з позовом до суду.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Предметом судового розгляду є вимога позивача про стягнення плати за проїзд великоваговим транспортом згідно з розрахунками, складеними на підставі оформлених у ході здійснення габаритно-вагового контролю матеріалів перевірки.
Приписами статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Великоваговий транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені на території України допустиму максимальну масу чи осьове навантаження.
Великогабаритний транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з габаритних параметрів якого перевищує встановлені на території України допустимі параметри.
Частиною другою статті 29 Закону України "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, згідно зі статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", покладено на перевізників.
Відтак, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу мас вносити саме перевізник.
Крім того, відповідно до частини четвертої статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Так, постановою Уряду від 27.06.2007 № 879 визначено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок №879).
У той же час, відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Крім того, відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі -16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначаються окремими актами законодавства.
Згідно з пунктами 2, 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №1567) усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України підлягають державному контролю. Органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека та її територіальні органи.
Пунктом 4 зазначеного Порядку передбачено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 21 Порядку №1567).
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 "Про затвердження Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті" (далі - Положення) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з приписами підпунктів 2, 15, 27 пункту 5 Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю; здійснює стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
У відповідності до абзацу 1 пункту 8 Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 879).
Відповідно до підпункту 4 пункту 2, пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів. Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної полиці.
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних (пункт 20 Порядку № 879).
Згідно з пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами проведення вагового контролю посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області було встановлено перевищення вагових параметрів транспортними засобами:
марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GENERAL TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_2 ;
марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_5 з напівпричепом марки ПП SDC TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_6 ;
що підтверджується талонами від 21.05.2020 про результати зважування; довідками № 028559 та № 08560 від 21.05.2020 про результати здійснення габаритно-вагового контролю; актами № 032307 та № 032308 від 21.05.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів; актами № 234045 та № 234044 від 21.05.2020 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, якими зафіксовані порушення габаритно-вагових норм, передбачених п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.20001 № 1306.
Як вбачається з акта від 21.05.2020 № 234045 у діях ТОВ «Козятин-Пак», що здійснювало перевезення вантажу на транспортному засобі марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GENERAL TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_2 , посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області встановлено порушення статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт, пункту 22.5 ПДР надання послуг з перевезення вантажу згідно ТТН № 22 від 21.05.2020 з перевищенням вагових параметрів на строєну вісь 22,9 т при нормативно допустимих 22 т.
Як вбачається з акта від 21.05.2020 № 234044 у діях ТОВ «Козятин-Пак», що здійснювало перевезення вантажу на транспортному засобі марки Mercedes-Benz Axor 1835 LS, реєстраційний номерний знак НОМЕР_5 з напівпричепом марки ПП SDC TRAILERS, реєстраційний номер НОМЕР_6 , посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області встановлено порушення статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт, пункту 22.5 ПДР надання послуг з перевезення вантажу згідно ТТН № 21 від 21.05.2020 з перевищенням вагових параметрів на строєну вісь 24,19 т при нормативно допустимих 22 т.
Зважаючи на те, що перевезення вантажів здійснювалося відповідачем з перевищенням вагових обмежень за відсутності документів, визначених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт, посадовими особами Укртрансбезпеки здійснено нарахування плати за проїзд дорогами загального користування.
Відповідно до положень пункту 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Пунктом 21 Порядку № 879 врегульовано, що плата за проїзд великовагового га/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
При цьому, пунктом 31 Порядку № 879 врегульовано, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку № 879, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, км. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.
Згідно з пунктом 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник, яким, згідно доказів, що містяться у матеріалах справи, є відповідач.
Такі висновки узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду викладеною у постанові від 12.02.2020 по справі № 917/210/19.
Пунктом 27 Порядку №879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
У зв`язку із встановленням перевищення нормативів, посадовими особами позивача відповідно до ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні:
згідно розрахунку № 307 від 21.05.2020 нараховано відповідачу плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування у розмірі 42,00 євро, що за перерахунком згідно з офіційним курсом Національного банку України євро до гривні станом на 21.05.2020 (38,48 гривень х 42,00) становить в еквіваленті 1 616,16 грн;
згідно розрахунку № 308 від 21.05.2020 нараховано відповідачу плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування у розмірі 84,00 євро, що за перерахунком згідно з офіційним курсом Національного банку України євро до гривні станом на 21.05.2020 (38,48 гривень х 84,00) становить в еквіваленті 3 232,32 грн.
Під час розгляду справи судом не встановлено помилок у розрахунках плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового транспортного засобу здійснених позивачем.
Судом встановлено, що перевізник до продовження руху за маршрутом і на час розгляду справи відповідної плати за проїзд не вніс та встановлених уповноваженим органом Укртрансбезпеки обставин порушення не спростував.
Заперечень щодо нарахованої суми плати за проїзд та/або її контррозрахунку, або належних доказів оскарження результатів перевірки, які б спростували правомірність здійсненого нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування у розмірі, що зазначений у розрахунках відповідачем до суду подано не було.
Згідно з приписами пункту 31-1 Порядку № 879, перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Із матеріалів справи вбачається, що відповідач повідомлявся про необхідність сплати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового транспортного засобу, однак жодних дій спрямованих на здійснення оплати не здійснив.
Доказів протилежного відповідачем до суду подано не було.
У постанові від 06.06.2018 по справі №820/1203/17 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
Положеннями статті 32 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що користувачі автомобільних доріг зобов`язані дотримуватися вимог правил дорожнього руху, використовувати транспортні засоби, конструкція та технічний стан яких відповідають вимогам установлених в Україні правил, норм, не завдавати своїми діями шкоди автомобільним дорогам, їх складовим та користувачам цих доріг, нести відповідальність за шкоду, заподіяну автомобільним дорогам, згідно із законом.
Відповідно до пункту 26 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Положеннями частин 1-4 статті 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно вимог 1 статті 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Частиною 1 статті 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
При розгляді справи судом враховано, що відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов з обґрунтуванням своєї правової та фактичної позиції щодо заявлених позовних вимог, не надав доказів сплати коштів, що є предметом спору у цій справі, не повідомив суд про існування обставин, які мають істотне значення для вирішення судом питання щодо наявності або відсутності підстав для вирішення спору по суті.
Відповідно до вимог частини 2 статті 76 ГПК України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частини 1-2 статті 86 ГПК України).
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що відповідачем не спростовано позовних вимог, а судом не виявлено на підставі наявних доказів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору.
З урахувань викладеного, суд дійшов висновку що позовна вимога позивача про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Козятин-Пак" в дохід Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 4 848,48 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню у повному обсязі.
Приймаючи до уваги, що позовні вимоги задоволені у повному об`ємі, витрати по сплаті судового збору у сумі 2 481,00 грн покладаються на відповідача та підлягають відшкодуванню на користь позивача в силу приписів п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України.
Враховуючи вищенаведене та керуючись статтями 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 226, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Козятин-Пак" (вул. Заводська, 4, с. Михайлин, Хмільницький (Козятинський) район, Вінницька область, 22162; код ЄДРПОУ 33697024) в дохід Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та іних самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 4 848 грн. 48 коп.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Козятин-Пак" (вул. Заводська, 4, с. Михайлин, Хмільницький (Козятинський) район, Вінницька область, 22162; код ЄДРПОУ 33697024) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135; код ЄДРПОУ 39816845) 2 481 грн. 00 коп. - витрат на сплату судового збору.
Примірник рішення направити учасникам рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, та на відому суду адреcу електронної пошти позивача - contact@dsbt.gov.ua .
Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду, в порядку та строки визначені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено 07 лютого 2023 р.
Суддя Василь МАТВІЙЧУК
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135)
3 - відповідачу (вул. Заводська, 4, с. Михайлин, Хмільницький (Козятинський) район, Вінницька область, 22162)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108820348 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Матвійчук В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні