ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2023 року ЛуцькСправа № 140/8132/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Лозовського О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» (далі ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс», позивач, підприємство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач, податковий орган), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані товариством податкові накладні №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 17.03.2021 між ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» (Перевізник) та ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» (Замовник) був укладений договір на перевезення вантажу автомобільним транспортом. Відповідно до умов договору ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» зобов`язувалось доставляти автомобільним транспортом довірений йому Замовником для перевезення вантаж до пункту призначення (п. 1.1 договору).
Відповідно до п.1.2. договору Замовник зобов`язувався своєчасно оплачувати Перевізнику за перевезення вантажу встановлену плату. За умовами договору:
-місце завантаження та розвантажування зазначається в товаро - транспортних накладних (п.1.3.);
-Замовник за цим договором є Вантажоодержувачем в особі уповноваженої на одержання вантажу особи(п.1.4.);
-перевезення вантажів здійснюється вантажними автомобілями, які відповідають умовам перевезення та перебувають в технічно - справному стані (п.2.1.);
-доказом передачі вантажу, який підтверджує факт виконання договірних зобов`язань є оформлена належним чином, з підписом уповноваженої особи Вантажоодержувача товарно - транспортна накладна та під писаний сторонами акт здачі - прийняття наданих послуг (п.3.5.);
-розрахунки здійснюються в гривнях в безготівковій формі шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок Перевізника (п.5.1.);
-розмір плати за послуги з перевезення вантажу узгоджуються сторонами по кожному конкретному випадку перевезення вантажу та вказується в рахунках на оплату та актах здачі - приймання наданих послуг (5.3.);
-оплата за надані послуги з перевезення вантажів проводиться Замовником на основі пред`явленого Перевізником рахунку на оплату та акту здачі - приймання наданих послуг на протязі 10 (десяти) банківських днів з дня їх отримання (п.5.5.).
На виконання умов договору ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» 10.12.2021 надало послуги з перевезення 232,76 тон відсіву гранітного ТОВ «Луцький АБЗ» з Селищанського гранітного кар`єру до с. Голишів на загальну суму 107647,30 грн, в тому числі ПДВ 17941,22 грн, з розрахунку 1,88 грн за ткм без ПДВ. Перевезення вантажу підтверджується товарно - транспортними накладними №101221100, №101221101, №101221102, №101221103, №101221101, №101221105 від 10.12.2021. Перевезення здійснювалось наступними транспортними засобами:
-ТТН №101221100: спеціалізований вантажний сідловий тягач - Е DAF FT XF 105.460 днз НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_2 ); спеціалізований напівпричіп самоскид-Е WIELTON NW3, днз НОМЕР_3 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 ) водій ОСОБА_1 ;
-ТТН №101221101: спеціалізований вантажний сідловий тягач - Е DAF FT XF 105.410 днз НОМЕР_5 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_6 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -E WIELTON NW3, днз НОМЕР_7 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_8 ) водій ОСОБА_2 ;
-ТТН №101221105: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е MAN TGS 18.400 днз НОМЕР_9 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_10 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е JANMIL NW15, днз НОМЕР_11 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_12 ) водій ОСОБА_3 ;
-ТТН №101221103: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е DAF FT CF 85.430 днз НОМЕР_13 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_14 ); спеціалізований напівпричіп самоскид - JANMIL NW-1S, днз НОМЕР_15 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_16 водій ОСОБА_4 ;
-ТТН №061221102: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е DAF FT XF 105.460 днз НОМЕР_17 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_18 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е WIELTON NW33SB, днз НОМЕР_19 (свідоцтво про реєстрацію АСС НОМЕР_20 ) водій ОСОБА_5 ;
-ТТН №101221104: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е MAN TGS 18.400 днз НОМЕР_21 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_22 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е WIELTON NW3, днз НОМЕР_23 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_24 ) водій ОСОБА_6 .
На виконання умов договору ТОВ « Дор-Буд-Сервіс» 16.12.2021 надало послуги з перевезення 159,42 тон відсіву гранітного ТОВ «Луцький АБЗ» з Селищанського гранітного кар`єру до с. Голишів на загальну суму 73728,34 грн, в тому числі ПДВ 12288,06 грн, з розрахунку 1,88 грн за ткм без ПДВ. Перевезення вантажу підтверджується товарно - транспортними накладними №061221102, №061221103, №061221104, №061221105 від 16.12.2021. Перевезення здійснювалось наступними транспортними засобами:
-ТТН №061221102: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е DAF FT XF 105.460 днз НОМЕР_17 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_18 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е WIELTON NW33SB, днз НОМЕР_19 (свідоцтво про реєстрацію АСС 086388) водій ОСОБА_5 ;
-ТТН №061221103: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е DAF FT CF 85.430 днз НОМЕР_13 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_14 ); спеціалізований напівпричіп самоскид - JANMIL NW-1S, днз НОМЕР_15 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_16 ) водій ОСОБА_2 ;
-ТТН №061221104: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е MAN TGS 18.400 днз НОМЕР_21 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_22 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е WIELTON NW3, днз НОМЕР_25 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_24 ) водій ОСОБА_6 ;
-ТТН №061221105: спеціалізований вантажний сідловий тягач -Е MAN TGS 18.400 днз НОМЕР_9 (свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_10 ); спеціалізований напівпричіп самоскид -Е JANMIL NW15, днз НОМЕР_11 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_12 ) водій ОСОБА_3
10 грудня та 16 грудня 2021 року між ТОВ « Дор-Буд-Сервіс» та ТОВ «ЛУЦЬКИЙ АБЗ» були підписані акти здачі - прийняття робіт (надання послуг) за №ОУ-0000136 на суму 107647,30 грн та за №ОУ-0000135 на суму 73728,34 грн.
10 грудня та 16 грудня товариство виставило за надані ним транспортні послуги Замовнику рахунки - фактури за №СФ-0000023 на суму 107647,30 грн, та за № СФ-0000024 на суму 73728,34 грн, які Замовник оплатив 27.01.2022.
Факт проведення розрахунків підтверджується банківською випискою за 27.01.2022. Надання послуг та їх оплата відображена товариством в бухгалтерському обліку (картка рахунку 361). 16.09,2022 між сторонами проведена звірка взаємних розрахунків, що підтверджується актом звірки взаємних розрахунків за період з 01.12.2021 по 16.09.2022.
Зазначені в товарно-транспортних накладних транспортні засоби є власністю товариства. Щодо транспортних засобів 09.06.2021 подано повідомлення форми №20-01111 як об`єкти через які провадиться діяльність.
Водії, які здійснювали перевезення вантажів 10 грудня та 16 грудня 2021 року на час здійснення перевезень перебували з товариством у трудових відносинах.
ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» має ліцензію на зберігання пального. Пальне зберігається в ємності, що знаходиться за адресою: с. Великий Омеляник, вул. Володимирська,4. Ємність бочка зареєстрована як об`єкт через який провадиться господарська діяльність, що підтверджується довідкою №20-ОПП від 29.03.2022.
Транспортні засоби зберігаються за адресою: с. Великий Омеляник, вул. Володимирська,4. Земельна ділянка зареєстрована як об`єкт через який здійснюється господарська діяльність, що підтверджується довідкою №20-ОПП від 29.03.2022.
За результатами здійснення господарських операції з надання транспортних послуг товариство з обмеженою відповідальністю сформувало та подало на реєстрацію податкові накладні №20 від 10.12.2021 на суму 107647,30 грн та№31 від 16.12.2021 на суму 73728,34 грн.
28.12.2021 реєстрація ПН №20 була зупинена податковим органом (квитанція за №9395485447) з підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1. Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
29.12.2021 реєстрація ПН №31 була зупинена податковим органом (квитанція за № 940252561) з аналогічних підстав.
16.09.2022 ТОВ «Дор-Буд-Сервіс» до податкового органу подано відповідні пояснення з документами щодо підтвердження інформації, що зазначена в ПН №20 та №31. До пояснень додавались документи, що підтверджують реальність господарських операції, щодо яких складені зазначені податкові накладні.
Враховуючи викладене вище, підтверджується реальність господарської операції з надання послуг з перевезенням вантажів ТОВ «ЛУЦЬКИЙ АБЗ» 10 та 16 грудня 2021 року та спростовується висновок податкового органу про відмову в реєстрації ПН №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021.
28.09.2022 податковим органом прийнято рішення №7400260/41394551 про відмову в реєстрації ПН №20 від 10.12.2021 у зв`язку з:
ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Слід звернути увагу, що податковим органом всупереч встановленим вимогам не підкреслено який саме документ не подано;
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
28.09.2022 податковим органом прийнято рішення №7400259/41394551 про відмову в реєстрації ПН №31 від 16.12.2021 з аналогічних підстав.
В спростування зазначених податковим органом підстав по рішеннях №7400260/41394551 та №7400259/41394551 від 28.09.2022 ТОВ «Дор-Буд-Сервіс» у встановленому законом порядку подає обґрунтовані скарги з детальним документальним підтвердженням господарських операцій з перевезення вантажів 10.12.2021 на суму 107647,30 грн, в т.ч. ПДВ 17941,22 грн та 16.12.2021 на суму 73728,34 грн, в т.ч. ПДВ 12288,66 грн.
До скарги товариством додавались копії документів, що підтверджують здійснення господарських операцій з перевезення вантажів.
Незважаючи на надання податковому органу документів, які підтверджують господарські операції з перевезенням вантажів ТОВ «ЛУЦЬКОМУ АБЗ», податковий орган відмовляє в задоволенні скарги з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси.
З врахуванням наведеного просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 14.12.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. В обґрунтування такої позиції вказала, що суду ТзОВ «Дор Буд Сервіс» надає інший пакет документів, ніж той, який було подано до ГУ ДПС у Волинській області та за результатами розгляду яких було прийнято оскаржувані рішення.
Так, до повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.09.2022 №19 та №20 не були надані рахунки-фактури від 10.12.2021 №СФ-0000023, від 16.12.2022 №СФ-00Р0024, виписки по рахунку станом на 27.01.2022 та на 22.06.2022, акт звірки взаємних розрахунків за період 01.12.2021-16.09.2022, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, повідомлення Форми №20-ОПП.
Тобто, долучений позивачем до матеріалів справи, який є більш розширеним та не відповідає переліку документів, що досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень.
Також акт приймання-здавання робіт №ОУ-0000135 датований 16.12.2021, натомість акт прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000136 датований 10.12.2021, тобто раніше складений акт зареєстрований пізнішою датою, що ставить під сумнів належність таких доказів.
Окрім того, надані товарно-транспорті накладні на відвантаження товару оформлені не належним чином. Так, відповідно до пункту 4.3. договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021 замовник зобов`язаний забезпечити своєчасне та. повне оформлення у встановленому порядку товарно-транспортних накладних, відмічати в них фактичний час прибуття та відправлення автомобіля із пунктів навантаження. Разом з тим, у товарно-транспортних накладних відсутні будь - які відмітки про фактичний час прибуття та відправлення автомобіля із пунктів навантаження.
Нормами пункту 1.3. договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021 передбачено, що місце завантаження та місце розвантаження - згідно транспортних документів (товарно-транспортних накладних тощо).
У наданих позивачем товарно-транспортних накладних зазначено пункт навантаження - Селищанський кар`єр та пункт розвантаження - с Голишів, без зазначення конкретної адреси, де саме в межах вказаного населеного пункту таке розвантаженню має відбуватися.
В графі «Водій», зазначено лише прізвище та ініціали особи та не вказано номеру посвідчення водія.
Окрім того, згідно із пунктом 5.5 договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021 оплата за надані послуги з перевезення вантажів проводиться замовником на основі пред`явленого перевізником рахунку на оплату та акту здачі - прийняття наданих послуг на протязі 10 (десяти) банківських днів з дня їх отримання.
Таким чином, виходячи із умов договору станом на дату подання позивачем повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.09.2022 оплата послуг повинна була бути проведеною, однак позивачем не було подано ГУ ДПС у Волинській області належним чином оформлених первинних документів, подання яких передбачено пунктом 5 Порядку №520, а саме: розрахункових документів (платіжні доручення, банківські виписки, що підтверджують факт оплати, що і стало підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Згідно із пунктом 2.2. договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021 оформлений подорожній лист, завірений перевізником, при пред`явленні водієм, є підставою для одержання ним вантажу для перевезення та покладення відповідальності за схоронність такого вантажу на перевізника.
Відповідний подорожній лист не був наданих ні контролюючому органу, ні суду.
Предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, при дослідженні правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення.
Представник відповідачів вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства. З наведених підстав, просила відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Крім того, учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову. Заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому, заявлене ГУ ДПС у Волинській області у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін не підлягало судом вирішенню по суті.
04.01.2023 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в яких останній заперечує проти заперечень викладених у відзиві на позовну заяву. Так, твердження відповідача про те, що ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» суду надає інший пакет документів, ніж той, який було подано до ГУ ДПС у Волинській області та за результатами яких було прийнято оскаржувані рішення, а саме надання рахунків - фактур від 10.12.2021 року №СФ-000023, від 16.12.2022 №СФ-0000024, виписки по рахунку станом на 27.01.2022 та на 22.06.2022, акту звірки взаємних розрахунків за період 01.12.2021 -16.09.2022 (даний документ додавався до пояснень), свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, повідомлення форми №20-ОПП (зазначене повідомлення подавалось податковому органу і останньому відома інформація про об`єкти оподаткування через які провадиться господарська діяльність) не заслуговують на увагу в силу наступного:
- в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних податковим органом не визначено, які саме документи необхідно подати. Товариство подало пакет документів та пояснення, які на думку останнього підтверджували реальність здійснення господарських операцій з перевезення вантажів, що надавались ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» та відповідно законність складання та подання на реєстрацію податкових накладних від 10.12.2021 №20 та від 16.12.2021 №31;
- в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних від 10.12.2021 №20 та від 16.12.2021 №31, в графі «додаткова інформація» зазначено, що товарно-транспорті накладні на відвантаження товару оформлені неналежним чином. Відсутні підтверджуючі розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт повної оплати. Слід звернути увагу, що в оскаржуваних рішеннях податковий орган не зазначає в чому полягає неналежне оформлення товарно-транспортних накладних, зазначаючи про це лише у відзиві на позовну заяву;
- не погоджуючись із оскаржуваними рішеннями про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №7400260/41394551 від 28.09.2022, за №7400259/41394551 від 28.09.2022 позивач у встановленому порядку подає податковому органу скарги щодо безпідставності прийнятих рішень про відмову в реєстрації податкових накладних. В скаргах позивач зазначає, що факт здійснення послуг з перевезення щебеневої продукції підтверджується товарно-транспортними накладними та актами здачі-приймання робіт/наданих послуг №ОУ -0000136 від 10.12.2021 та №ОУ-0000135 від 16.12.2021. Послуги перевізника були оплачені, що підтверджується банківськими виписками та актом звірки з ТзОВ «Луцький АБЗ». За правилом першої події було виписано податкові накладні №20 та №31. Доставка щебеневої продукції (відсіву гранітного) здійснювалось з Селищанського кар`єру до асфальтобетонного заводу в с. Голишів, вул. Наливайка, 67 Луцького р-ну Волинської області для виробництва асфальтобетону. Транспортні засоби, які здійснювали перевезення є власністю ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс», про що свідчить форма №20-ОПП. Факт поставки здійснювався водіями ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , які перебували з товариством у трудових відносинах. Середня заробітна плата водіїв за грудень 2021 року складала 25695,79 грн (оборотно-сальдова відомість по рах. 66 додається). До скарги додатково додавались рахунки фактури, банківські виписки та платіжні доручення, що підтверджують оплату наданих послуг. Незважаючи на викладене вище, податковий орган безпідставно відмовив в задоволенні скарг з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки - фактури, інвойси.
Щодо недоліків у документах, про які зазначає податковий орган у відзиві як підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, а саме непослідовність в порядкових номерах актів приймання-передачі послуг, відсутність в ТТН часу прибуття та відправлення автомобіля, відсутність конкретної адреси в с. Голишів, де має розвантажуватись товар, відсутність номеру посвідчення водія в ТТН, то зазначені недоліки є неістотними та не спростовують факт надання товариством транспортних послуг ТОВ «Луцькому асфальтобетонному заводу». Так відповідно до абзацу 11 частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Надані податковому органу товарно-транспортні накладні містять найменування перевізника, Замовника (вантажовідправника) вантажоодержувача, інформацію щодо автомобілів, що здійснюють перевезення, пункту завантаження та пункту розвантаження (щодо відсутності конкретної адреси в с. Голишів - то слід зазначити, що вивантаження здійснювалось в АДРЕСА_1 - місцезнаходження Замовника транспортних послуг, про що додатково зазначалось у скаргах), прізвища водіїв, що здійснювали перевезення, їх підпис про отримання товару, найменування товару, його кількість та вартість, вказівку на супровідні документи на вантаж, підписи та печатки вантажовідправника та вантажоодержувача). Надані податковому органу акти приймання - передачі наданих послуг містять інформацію, щодо загальної кількості перевезеного вантажу, відстані перевезення (Селищанський гранітний кар`єр - с. Голишів), загальну кількість тонно-кілометрів, вартість перевезення одного тонно-кілометра, загальну вартість перевезення, підписи Замовника та Перевізника. Таким чином зазначені документи та наявна в них інформація однозначно дають змогу ідентифікації господарських операцій та підтверджують реальність їх здійснення.
Також факт порушення термінів розрахунків за надані послуги з перевезення, жодним чином не зумовлюють відмову в реєстрації податкових накладних.
26.01.2023 представник відповідачів подала до суду заперечення, в яких просила відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» зареєстроване як юридична особа 13.06.2017, основним видом діяльності якого є (згідно Кодів КВЕД) 49.41 вантажний автомобільний транспорт, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
17.03.2021 між ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» (Перевізник) та ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» (Замовник) укладено договір на перевезення вантажу автомобільним транспортом, відповідно до умов якого Перевізник бере на себе зобов`язання доставляти автомобільним транспортом довірений йому Замовником для перевезення вантаж до пункту призначення (згідно із транспортними документами) і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (пункт 1.1. Договору).
Замовник зобов`язувався своєчасно оплачувати Перевізнику за перевезення вантажу встановлену плату. Місце завантаження та місце розвантаження зазначається в товаро-транспортних накладних тощо (п.1.2., 1.3. Договору).
Перевезення вантажів здійснюються вантажними автомобілями, які відповідають умовам перевезення та перебувають в технічно-справному стані. Оформлений подорожній лист, завірений Перевізником, при пред`явленні водієм, є підставою для одержання ним вантажу для перевезення та покладення відповідальності за схоронність такого вантажу на Перевізника. Перевізник не відповідає за якість та масу нетто вантажу, який був затарений, упакований або опломбований Замовником та підлягає перевезенню до місяця відвантаження. Перевізник приймає на себе зобов`язання та виконує перевезення вантажів різними партіями, по маршруту, в строки та в об`ємах згідно із замовленням Замовника. Навантаження та розвантаження вантажів здійснюються за домовленістю сторін (пункт 2 Договору).
Доказом передачі Вантажу, який підтверджує виконання договірних зобов`язань є оформлена належним чином, з підписом уповноваженої особи Вантажоодержувача Товарно-транспортна накладна та підписаний Сторонами Акт здачі-прийняття наданих послуг (пункт 3.5. Договору).
Розрахунки здійснюються в гривнях в безготівковій формі шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок Перевізника. Датою отримання Перевізником безготівкових грошових коштів є дата зарахування таких коштів на розрахунковий (поточний) рахунок Перевізника. Розмір плати за послуги з перевезення вантажу узгоджується Сторонами по кожному конкретному випадку перевезення вантажу та вказується в рахунках на оплату та актах здачі-прийняття наданих послуг. Загальна ціна Договору дорівнює сумарній вартості усіх наданих Перевізником послуг з перевезення вантажу Замовнику. Оплата за надані послуги з перевезення вантажів проводиться Замовником на основі пред`явленого Перевізником рахунку на оплату та акту здачі-прийняття наданих послуг на протязі 10 (десяти) банківських днів з дня їх отримання.За згодою сторін в кожному випадку розрахунки можуть здійснюватися в іншій формі (взаємозаліками, і т.п.) або в іншому порядку (пункт 5 Договору).
На виконання умов договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом ТОВ «ДОР-БУД-СЕРВІС» 10.12.2021 надало послуги з перевезення 232,76 тон відсіву гранітного з Селищанського гранітного кар`єру до с. Голишів на загальну суму 107647,30 грн, в тому числі ПДВ 17941,22 грн, з розрахунку 1,88 грн за ткм без ПДВ. Перевезення вантажу підтверджується товарно-транспортними накладними №101221100 №101221101, №101221102,№101221103, №101221101, №101221105 від 10.12.2021, актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.12.2021 №ОУ-0000136, рахунком-фактурою №СФ-0000023 від 10.12.2021.
Оплату за товар ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» провело 27.01.2022, що підтверджується випискою по рахунку за 27.01.2022 АТ «Укрексімбанк».
На виконання умов договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом ТОВ «ДОР-БУД-СЕРВІС» 16.12.2021 надало послуги з перевезення 159,42 тон відсіву гранітного з Селищанського гранітного кар`єру до с. Голишів на загальну суму 73728,34 грн, в тому числі ПДВ 12288,06 грн, з розрахунку 1,88 грн за ткм без ПДВ. Перевезення вантажу підтверджується товарно-транспортними накладними №061221102, №061221103, №061221104, №061221105 від 16.12.2021, актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 16.12.2021 №ОУ-0000135, рахунком-фактурою №СФ-0000024 від 16.12.2021.
Оплату за товар ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» провело 22.06.2022, що підтверджується випискою по рахунку за 22.06.2022 АТ «Укрексімбанк».
Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України на підставі підписаних актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.12.2021 №ОУ-0000136, від 16.12.2021 №ОУ-0000135 склав податкові накладні №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021, які були надіслані для реєстрації в ЄРПН.
Вказані податкові накладні були прийняті ДПС України, однак, відповідно до квитанцій від 28.12.2021 та від 29.12.2021 реєстрація податкових накладних №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021 зупинена у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Платнику податків запропоновано надати пояснення і копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній.
На виконання вимог зазначених в квитанціях від 28.12.2021 та від 29.12.2021, позивачем 16.09.2022 на адресу контролюючого органу в електронному вигляді надіслано повідомлення про подання пояснень та копій первинних документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №19 та документи саме в кількості 12 додатків, а саме:
1.пояснення від 16.09.2021 №104;
2.виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб підприємців та громадських формувань;
3.податкова накладна від 16.12.2021 №31;
4.квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 16.12.2021 №31;
5.договір на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021;
6.акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.12.2021-16.09.2022;
7.картка рахунку 361 за 01.12.2021-16.09.2022;
8.акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 16.12.2021 №ОУ-0000135;
9.товарно-транспортна накладна від 16.12.2021 №061221102;
10.товарно-транспортна накладна від 16.12.2021 №061221102;
11.товарно-транспортна накладна від 16.12.2021 №061221104;
12.товарно-транспортна накладна від 16.12.2021 №061221105;
та від 16.09.2022 №20 та документи саме в кількості 14 додатків, а саме:
1.пояснення від 16.09.2021 №101;
2.виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб підприємців та громадських формувань;
3.податкова накладна від 10.12.2021 №20;
4.квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 10.12.2021 №20;
5.договір на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021;
6.акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.12.2021-16.09.2022;
7.картка рахунку 361 за 01.12.2021-16.09.2022;
8.акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.12.2021 №ОУ-0000136;
9.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 №101221100;
10.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 №101221101;
11.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 № 101221102;
12.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 №101221103;
13.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 №101221104;
14.товарно-транспортна накладна від 10.12.2021 №101221105.
Однак за результатами розгляду вищевказаних пояснень та документів, 01.12.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551, згідно з якими підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄДРПН є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, розвантаження продукції, складських приміщень /інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів /робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних, а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Окрім того, в додатковій інформації вказано, що товаро-транспортні накладні на відвантаження товару оформлені не належним чином. Відсутні підтверджуючі розрахункові документи (платіжні доручення, банківській виписки), що підтверджують факт повної оплати.
За наслідками розгляду скарг позивача, рішеннями комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.10.2022 №55154/41394551/2, №55155/41394551/2 скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з даним позовом.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
У квитанціях від 28.12.2021 та від 29.12.2021 про зупинення реєстрації ПН №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021 позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН ПН.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 198.2. статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів/послуг, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи на підтвердження факту надання таких послуг. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Доказами, які підтверджують факт надання позивачем послуг ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» з перевезення вантажу згідно умов договору на перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.03.2021 є товарно-транспортні накладні №101221100 №101221101, №101221102,№101221103, №101221101, №101221105 від 10.12.2021, акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.12.2021 №ОУ-0000136; товарно-транспортні накладні №061221102, №061221103, №061221104, №061221105 від 16.12.2021, акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 16.12.2021 №ОУ-0000135
Факт перерахування ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» позивачу коштів у сумі за надані послуги підтверджується банківськими виписками по рахунку АТ «Укрексімбанк» за 27.01.2022 та за 22.06.2022.
Названі документи вказують на виконання обов`язку перевізника ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» здійснити перевезення вантажу до пункту призначення та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.
Щодо такої підстави прийняття оскаржуваного рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551 як «товаро-транспортні накладні на відвантаження товару оформлені не належним чином», то суд зазначає наступне.
Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 затверджені Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі Привила №363), пунктом 1 яких визначено, що товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Відповідно до пункту 11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Таким чином, товарно-транспортна накладна підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів (якщо таке перевезення здійснюється на договірних умовах) та є одним із доказів реальності здійснення господарської операції з перевезення вантажу.
При цьому, суд звертає увагу на те, що у товарно-транспортних накладних №101221100, №101221101, №101221102, №101221103, №101221101, №101221105 від 10.12.2021, №061221102, №061221103, №061221104, №061221105 від 16.12.2021 зафіксовано дані, необхідні для підтвердження проведеної господарської операції з перевезення вантажу, такі товарно-транспортні накладні були надані Комісії ГУ ДПС у Волинській області разом з повідомленнями про надання пояснень та копій документів в сукупності з іншими первинними документами та, на думку суду, окремі недоліки в оформленні товарно-транспортної накладної не можуть бути самостійною підставою для відмови у реєстрації спірної ПН, позаяк господарська операція з перевезення вантажу підтверджена іншими первинними документами.
При вирішенні даного спору суд також враховує, що 11.10.2022 позивачем було подано скарги на рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551. В скаргах позивач зазначає, що факт здійснення послуг з перевезення щебеневої продукції підтверджується товарно-транспортними накладними та актами здачі-приймання робіт/наданих послуг №ОУ -0000136 від 10.12.2021 та №ОУ-0000135 від 16.12.2021. Послуги перевізника були оплачені, що підтверджується банківськими виписками та актом звірки з ТзОВ «Луцький АБЗ». За правилом першої події було виписано податкові накладні №20 та №31. Доставка щебеневої продукції (відсіву гранітного) здійснювалось з Селищанського кар`єру до асфальтобетонного заводу в с. Голишів, вул. Наливайка, 67 Луцького р-ну Волинської області для виробництва асфальтобетону. Транспортні засоби, які здійснювали перевезення є власністю ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс», про що свідчить форма №20-ОПП. Факт поставки здійснювався водіями ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , які перебували з товариством у трудових відносинах. Середня заробітна плата водіїв за грудень 2021 року складала 25695,79 грн (оборотно-сальдова відомість по рах. 66 додається). До скарги додатково додавались рахунки фактури, банківські виписки та платіжні доручення, що підтверджують оплату наданих послуг.
Однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки рішеннями Комісії ДПС України від 21.10.2022 №55154/41394551/2, №55155/41394551/2 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, з підстав - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки - фактури, інвойси.
Вказані обставини свідчать про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.
Суд відхиляє викладені у відзиві на позовну заяву доводи представника відповідачів про те, що:
- у товарно-транспортних накладних відсутні будь - які відмітки про фактичний час прибуття та відправлення автомобіля із пунктів навантаження;
- у наданих позивачем товарно-транспортних накладних зазначено пункт навантаження - Селищанський кар`єр та пункт розвантаження - с Голишів, без зазначення конкретної адреси, де саме в межах вказаного населеного пункту таке розвантаженню має відбуватися;
- в графі «Водій», зазначено лише прізвище та ініціали особи та не вказано номеру посвідчення водія, оскільки, по-перше, перевезення вантажу здійснювалось власним транспортом позивача та водіями, які є працівниками позивача, а по друге, в оскаржуваних рішеннях податковий орган не зазначає в чому полягає неналежне оформлення товарно-транспортних накладних, зазначаючи про це лише у відзиві на позовну заяву.
Стосовно такої підстави прийняття оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551 як «відсутні підтверджуючі розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт повної оплати», то суд зазначає, що у даному випадку датою виникнення податкових зобов`язань була саме дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання (надання) послуг, а не дата зарахування коштів на банківський рахунок позивача. Факт порушення термінів розрахунків за надані послуги з перевезення, жодним чином не зумовлюють відмову в реєстрації податкових накладних. З огляду на вище наведене суд вважає, що неподання позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області розрахункових документів, що підтверджують факт оплати, не може бути підставою для відмови у реєстрації в ЄРПН спірних ПН №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021.
Суд також зауважує, що до скарг на рішення від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551 позивачем було долучено, в тому числі і рахунки фактури, банківські виписки та платіжні доручення, тобто документи, що підтверджує факт оплати за надані послуги, на відсутність якого вказувала Комісія ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваного рішення, однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки рішенням комісії ДПС України від 21.10.2022 №55154/41394551/2, №55155/41394551/2 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, що свідчить про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.
Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
Підсумовуючи вищенаведене та зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції з ТзОВ «Луцький асфальтобетонний завод» з перевезення вантажу, за наслідками яких складено спірні ПН від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію такої ПН не спростована відповідачами, тому виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішень від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551 підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021 датою її подання на реєстрацію.
Крім того, судом враховується, що згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач у позовній заяві просив стягнути з відповідачів понесені судові витрати, які складаються з витрат зі сплати судового збору у сумі 4962,00 грн, а також витрати на професійну правничу допомогу у сумі 5000,00 грн.
Частинами першою, третьою статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, на професійну правничу допомогу.
Відповідно до частин першої, другої статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Згідно із частинами третьою - п`ятою статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Як передбачено частинами шостою, сьомою статті 134 КАС України, у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Відповідно до частин другої, третьої статті 30 Закону України від 05 липня 2012 року №5076-VI Про адвокатуру та адвокатську діяльність порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Для підтвердження понесених позивачем витрат на професійну допомогу адвоката надано копії: договору про надання правничої допомоги від 22.10.2022 №20/10/22, укладеного між адвокатським об`єднанням «ПРЕМІУМ СЕРВІС» та ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс», акт приймання-передачі наданих послуг від 30.11.2022, рахунок-фактура №30/11/22-1 від 30.11.2022, платіжне доручення №1856 від 30.11.2022 про оплату ТзОВ «Дор-Буд-Сервіс» на рахунок адвокатського об`єднання «ПРЕМІУМ СЕРВІС» коштів за юридичні послуги згідно рахунку №30/11/22-1 від 30.11.2022 в розмірі 5000,00 грн.
За умовами пункту 4 договору про надання правничої допомоги від 22.10.2022 №20/10/22 розмір винагороди з надання правничої допомоги за цим договором становить 5000,00 грн.
Відповідно до акту приймання-передачі наданих послуг від 30.11.2022 адвокатське об`єднання надало такі послуги:
- надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з питань правомірності винесення рішень комісією Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №7400260/41394551 від 28.09.2022, за №7400259/41394551 від 28.09.2022 1 год. 1000,00 грн;
- складання та формування позовної заяви визнання протиправним та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію або про відмову в`реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №7400260/41394551 від 28.09.2022, за №7400259/41394551 від 28.09.2022 4 год. 4000,00 грн.
Представник відповідачів у відзиві на позовну заперечила щодо розміру витрат на понесених на правову допомогу та вказала, що заявлена сума на правничу допомогу є завищеною та необґрунтованою.
За загальним правилом зменшення суми судових витрат на професійну правничу допомогу, що підлягають розподілу, можливе на підставі клопотання іншої сторони у разі, на її думку, недотримання вимог стосовно співмірності витрат із складністю відповідної роботи, її обсягом та часом, витраченим на виконання робіт. Разом із тим, частина дев`ята статті 139 КАС України визначає критерії, керуючись якими суд (за клопотанням сторони або з власної ініціативи) може відступити від вказаного загального правила при вирішенні питання про розподіл судових витрат на правову допомогу та не розподіляти такі витрати повністю або частково на сторону, не на користь якої ухвалено рішення, а натомість покласти їх на сторону, на користь якої ухвалено рішення. При цьому на предмет відповідності зазначеним критеріям суд має оцінювати поведінку/дії/бездіяльність обох сторін при вирішенні питання про розподіл судових витрат та виходити з реальності цих витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру залежно від конкретних обставин справи. Надані послуги повинні бути обґрунтованими, тобто повинно бути доведено доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справи.
При вирішенні питання щодо розподілу витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, суд враховує те, що справа про визнання протиправним та скасування рішень про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН є спором немайнового характеру незначної складності. При цьому, надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з питань правомірності винесення рішень комісією Головного управління ДПС у Волинській області входить до процесу складання позовної заяви. Тому суд, виходячи із критеріїв, визначених частиною дев`ятою статті 139 КАС України, вважає, що з огляду на зміст наданих послуг, кількість затраченого адвокатом часу, наявні підстави обмежити розмір витрат на правничу допомогу та на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів витрати на правничу допомогу адвоката в сумі 4000,00 грн, а решту витрат повинен понести позивач.
Звертаючись до суду, позивач також сплатив судовий збір у сумі 4962,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 29.11.2022 №1855.
Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла рішення, що стало підставою звернення до суду з цим позовом, необхідно стягнути судові витрати у сумі 8962,00 грн, з них 4000,00 грн - витрати на правничу допомогу адвоката та 4963,00 грн - судовий збір.
Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» (45605, Волинська область, Луцький район, село Голишів, вулиця Наливайка, 67, ідентифікаційний код юридичної особи 41394551) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код юридичної особи 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.09.2021 №7400260/41394551 та №7400259/41394551.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» №20 від 10.12.2021 та №31 від 16.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Дор-Буд-Сервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у сумі 8962 (вісім тисяч дев`ятсот шістдесят дві) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Лозовський
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108827710 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні