ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
з питань забезпечення адміністративного позову
Справа № 500/358/23
07 лютого 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши заяву Приватного акціонерного товариства «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про забезпечення позову, подану до суду до подання позовної заяви,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» (далі ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ», Товариство, заявник) звернулося до суду із заявою про забезпечення позову до подання позовної заяви, у якій просить заборонити Виконавчому комітету Тернопільської міської ради вчиняти дії щодо виконання рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою», - до набрання законної сили рішенням суду.
Заявник у заяві про забезпечення позову визначив відповідачем Виконавчий комітет Тернопільської міської ради.
Заява про забезпечення позову та матеріали, які надійшли разом із такою заявою, відповідають вимогам статті 152 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
З урахуванням наведеного вирішується питання щодо наявності підстав для вжиття заходів забезпечення позову.
В обґрунтування зазначених вимог щодо застосування заходів забезпечення позову заявник вказує, що має намір звернутися до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою». Одним з пунктів цього рішення визначено постійно діючій робочій групі, яка створена рішенням виконавчого комітету №276 від 07 квітня 2015 року «Про створення постійно діючої робочої групи», в 10-денний термін з дня прийняття даного рішення організувати та провести роботи з демонтажу технічних засобів регулювання дорожнього руху - шлагбаумів у кількості 2 (двох) шт., які влаштовано поруч будівлі готелю «Тернопіль» за адресою: вул. Замкова, 14.
У ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» перебуває в користуванні земельна ділянка площею 0,5309 га, кадастровий номер 6110100000:02:021:0015, для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування за адресою Тернопільська область, м. Тернопіль, вулиця Замкова, 14, на підставі договору оренди землі. Товариство є власником будівлі, готелю «Тернопіль» за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Замкова, 14.
09 липня 2022 року ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» подало до Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради звернення, у якому просило погодити роботи по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль» по вул. Замковій, 14 в м. Тернопіль.
Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради листом від 17 липня 2022 року №15410-Ю повідомило Товариство, що не заперечує щодо проведення робіт по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль» на вул. Замковій, 14, в межах чинного законодавства.
Після цього ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» провело роботи по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль», зокрема, встановлено два шлагбауми в межах орендованої земельної ділянки з метою унеможливлення заїзду на територію парковки готелю сторонніх автомобілів, окрім як автомобілів працівників та клієнтів готелю.
27 січня 2023 року Управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради повідомило листом Товариство, що у відповідності до рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою» 2 (два) шлагбауми, самовільно влаштовані на землях комунальної власності міста Тернополя, а саме поруч будівлі готелю «Тернопіль» за адресою: вулиця Замкова, 14, підлягають демонтажу. Пропонувалося до 08 лютого 2023 року провести демонтаж зазначених об`єктів власними силами. У випадку ігнорування попередження демонтаж буде проведений в примусовому порядку силами спеціалізованої організації.
Заявник зазначає, що вказаним рішенням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради обмежуються права ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» у користуванні земельною ділянкою, зокрема, у праві недопущення сторонніх осіб на територію готелю шляхом встановлення обмежувальних засобів руху автомобілів шлагбаумів, тому Товариством таке рішення буде оскаржене до суду.
Наслідком виконання цього рішення може стати демонтаж належного на праві власності майна ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ», яке знаходиться на орендованій ним земельній ділянці і, відповідно, завдання майнових збитків. Реалізація прийнятого Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради рішення від 25 січня 2023 року №94, у випадку встановлення судом обґрунтованості позовних вимог та їх задоволення, призведе до неможливості чи утруднення ефективного реального захисту прав Товариства та їх поновлення зазначеним шляхом.
З огляду на такі обставини, заявник просить заборонити Виконавчому комітету Тернопільської міської ради до набрання законної сили рішення суду вчиняти дії щодо виконання рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою».
Частиною першою статті 154 КАС України передбачено, що заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Суд, розглядаючи заяву про забезпечення позову, може викликати особу, яка подала заяву про забезпечення позову, для надання пояснень або додаткових доказів, що підтверджують необхідність забезпечення позову (частина друга статті 154 КАС України).
У виняткових випадках, коли наданих заявником пояснень та доказів недостатньо для розгляду заяви про забезпечення позову, суд може призначити її розгляд у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін у встановлений судом строк (частина третя статті 154 КАС України).
Суд, ознайомившись з заявою про забезпечення позову та доданими до неї документами, дійшов висновку, що її розгляд не потребує отримання додаткових пояснень від заявника та додаткових доказів.
Отож, у зв`язку з відсутністю необхідності заслухати пояснення заявника та отримати від нього додаткові докази для вирішення питання щодо забезпечення позову, із врахуванням достатності доказів для розгляду заяви про забезпечення позову, вказана заява розглянута судом без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Відповідно до частини першої статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову згідно з частиною другою статті 150 КАС України допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову (частина четверта статті 150 КАС України).
Метою забезпечення позову є вжиття судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.
Частиною першою статті 151 КАС України визначено, що позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб (частина друга статті 151 КАС України).
Не допускається забезпечення позову, зокрема, шляхом зупинення дії рішення суб`єкта владних повноважень, яке не є предметом оскарження в адміністративній справі, або встановлення заборони або обов`язку вчиняти дії, що випливають з такого рішення (пункт 5 частини третьої статті 151 КАС України).
Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії. Заходи до забезпечення позову можуть бути вжиті судом лише в межах предмета позову та не повинні порушувати прав осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Основним завданням процесуальних норм, які регламентують вжиття судом заходів забезпечення позову, є досягнення балансу між правом позивача на захист свого порушеного права та правом відповідача заперечувати проти адресованих йому вимог у будь-який дозволений законом спосіб.
Отже, забезпечення позову це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог. Заходи забезпечення позову повинні відповідати і бути співмірними заявленим позовним вимогам, мають бути безпосередньо пов`язаними з предметом спору, необхідними і достатніми для забезпечення виконання судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (частина перша статті 90 КАС України).
Відтак, у випадку звернення сторони із вимогою про забезпечення позову, заявник повинен обґрунтувати причини звернення із такою вимогою та надати докази на підтвердження існування обставин, що є підставою для вжиття заходів забезпечення позову.
Дослідивши подану заяву про забезпечення позову та додані до неї документи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення та вжиття заходів забезпечення позову з огляду на таке.
Судом встановлено, що ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» зареєстроване як юридична особа, одним з видів діяльності якого є діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення.
У користуванні Товариства перебуває земельна ділянка площею 0,5309 га, кадастровий номер 6110100000:02:021:0015, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Замкова, 14, що підтверджується договором оренди землі від 12 жовтня 2012 року, із змінами згідно додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 04 лютого 2014 року та від 26 лютого 2021 року, укладеними відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 19 травня 2011 року №6/8/83, із змінами від 06 липня 2012 року №6/22/61, строком до 19 травня 2031 року, та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Цільове використання землі згідно КВЦПЗ землі для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» є власником будівлі, готелю «Тернопіль» за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Замкова, 14, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
У липні 2022 року ПрАТ «ТЕРНОШЛЬ-ГОТЕЛЬ» подало до Управління житлово- комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради звернення від 09 липня 2022 року №66, у якому просило погодити роботи по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль» по вул. Замковій, 14 в м. Тернопіль.
Листом від 17 липня 2022 року №15410-Ю Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради у відповідь на звернення повідомило ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ», що не заперечує щодо проведення робіт по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль» на вул. Замковій, 14, в межах чинного законодавства.
Товариство провело роботи по благоустрою вуличної парковки біля готелю «Тернопіль» по вул. Замковій, 14 в м. Тернопіль, зокрема, встановлено два шлагбауми в межах орендованої земельної ділянки.
25 січня 2023 року Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою» такого змісту:
«Враховуючи Акт роботи постійно діючої робочої групи від 12.01.2023, яка створена рішенням виконавчого комітету №1225 від 22.12.2021 «Про створення постійно діючої робочої групи», керуючись Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про благоустрій населених пунктів», Земельним кодексом України, Правилами благоустрою Тернопільської міської територіальної громади, виконавчий комітет міської ради вирішив:
1. Постійно діючій робочій групі, яка створена рішенням виконавчого комітету №276 від 07.04.2015 «Про створення постійно діючої робочої групи», в 10-денний термін з дня прийняття даного рішення організувати та провести роботи з демонтажу технічних засобів регулювання дорожнього руху - шлагбаумів у кількості 2 (двох) шт., які влаштовано поруч будівлі готелю «Тернопіль» за адресою вул. Замкова, 14.
2. Постійно діючій робочій групі повідомити власників, у разі встановлення, про можливість самостійного демонтажу об`єктів вказаних в п. 1 даного рішення в 5-денний термін з дня прийняття рішення.
3. ТОВ «ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР» та ПП «Східний масив» виділити на вимогу робочої групи спеціалізовану техніку та засоби для проведення робіт з демонтажу об`єктів вказаних в п.1 даного рішення.
4. Управлінню житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради забезпечити фінансування проведення робіт з демонтажу.
5. Проведення робіт з демонтажу та приймання на зберігання демонтованих об`єктів оформити відповідними актами.
6. При виконанні робіт з демонтажу залучити працівників Тернопільського районного управління поліції ГУНП у Тернопільській області.
7. Управлінню цифрової трансформації та комунікацій зі ЗМІ Тернопільської міської ради оприлюднити дане рішення в засобах масової інформації.
8. Визначити, що повернення демонтованих засобів здійснюється за умови компенсації виконаних робіт по демонтажу, транспортуванню та зберіганню.
9. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Владислава Стемковського та управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради».
Листом від 27 січня 2023 року №7 Управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради повідомило ПрАТ «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ», що у відповідності до рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою» 2 (два) шлагбауми, самовільно влаштовані на землях комунальної власності міста Тернополя, а саме поруч будівлі готелю «Тернопіль», за адресою: вулиця Замкова, 14, підлягають демонтажу. Пропонувалося до 08 лютого 2023 року провести демонтаж зазначених об`єктів власними силами. У випадку ігнорування попередження демонтаж буде проведений в примусовому порядку силами спеціалізованої організації.
Заявник демонтаж шлагбаумів не провів, а звернувся до суду з заявою про забезпечення позову до подання позовної заяви про оскарження рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою».
Обґрунтовуючи заяву про вжиття заходів забезпечення позову, Товариство зазначає, що у випадку демонтажу двох шлагбаумів йому будуть завдані майнові збитки; у випадку реалізації прийнятого рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 січня 2023 року №94 «Про усунення порушень у сфері благоустрою» та подальшого його скасування судом, поновлення прав заявника буде неможливим чи утрудненим.
Даючи оцінку підставам, вказаних заявником, суд акцентує увагу на тому, що обов`язковою умовою застосування заходів забезпечення позову є наявність хоча б однієї з таких обставин: очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; доведення позивачем того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Суд зазначає, що для забезпечення позову суд повинен на підставі доказів та з огляду на обставини справи, поведінку учасників переконатися, що загроза правам, свободам та інтересам юридичної особи має реальний характер. Загроза повинна бути прямо пов`язана з об`єктом спору та мають бути обґрунтовані підстави вважати, що внаслідок невжиття заходів забезпечення позову настануть обставини, встановлені в частині другій статті 150 КАС України.
Наведені заявником обставини, не є обґрунтованими для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову визначеним позивачем шляхом, оскільки матеріали не містять об`єктивних доказів, які б свідчили про те, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернеться, а також матеріали заяви про забезпечення позову не містять об`єктивних доказів того, що очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Процесуальний закон наділяє суд повноваженнями на вжиття заходів забезпечення позову шляхом, зокрема, заборони відповідачу вчиняти певні дії та заборони іншим особам, вчиняти дії, що стосуються предмета спору. Однак передумовою для вжиття таких заходів з урахуванням положень частини другої статті 151 КАС України, є існування та встановлення судом обставин, визначених частиною другою статті 150 КАС України.
Відповідач прийняв рішення про демонтаж двох шламбаумів, проте суд не вважає, що проведення таких робіт завдасть значних збитків чи шкоди заявнику, потребуватиме значних зусиль, часу та витрат. Заявник також не вказує про завдання значних фінансових витрат у разі проведення таких робіт, а лише зазначає про завдання майнових збитків. Зазначені обставини не ускладнять відновлення прав заявника у разі встановлення у подальшому судом неправомірності рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради та не вказують на загрозу унеможливлення захисту прав, свобод та інтересів Товариства без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі.
Щодо ймовірності понесення позивачем певних матеріальних збитків, то Верховний Суд в питанні вжиття заходів забезпечення позову у подібних правовідносинах, зокрема, у постановах від 21 лютого 2022 року у справі №160/10847/21, від 01 червня 2022 року у справі №580/5656/21, від 02 червня 2022 року у справі №160/6846/21, від 02 серпня 2022 року у справі №160/10928/21 дійшов наступних висновків:
«Щодо ускладнення чи унеможливлення ефективного захисту чи поновлення порушених прав та інтересів, Суд звертає увагу, що підприємницька діяльність передбачає ведення господарської діяльності на власний ризик, який включає в себе можливі втрати інвестицій, виникнення додаткових витрат та інше.
Відповідно до статті 1173 Цивільного кодексу України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.
Безумовно, рішення чи дії суб`єктів владних повноважень справляють певний вплив на суб`єктів господарювання. Такі рішення можуть завдавати шкоди і мати наслідки, які позивач оцінює негативно. Проте Суд звертає увагу, що відповідно до статті 150 КАС України зазначені обставини, навіть у разі їх доведення, не є підставами для застосування заходів забезпечення позову в адміністративній справі».
Суд звертає увагу на те, що згідно з абзацом другим пункту 17 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06 березня 2008 року № 2 «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ» в ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також вказати ознаки, які свідчать про очевидність протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Судом встановлено відсутність підтверджених належними і допустимими доказами у справі загроз правам, свободам та інтересам заявника, які б потребують вжиття заходів забезпечення позову.
Підсумовуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для вжиття заходів забезпечення позову, а тому у задоволенні заяви Товариства про забезпечення позову слід відмовити.
Керуючись статтями 150-157, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Приватного акціонерного товариства «ТЕРНОПІЛЬ-ГОТЕЛЬ» до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про забезпечення позову, подану до суду до подання позовної заяви, відмовити.
Копію ухвали надіслати заявнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108830670 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні