Постанова
від 31.01.2023 по справі 520/11072/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 р.Справа № 520/11072/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Любчич Л.В. , П`янової Я.В. ,

за участю секретаря судового засідання Кролівець П.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.02.2020, головуючий суддя І інстанції: Супрун Ю.О., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 14.02.20 по справі № 520/11072/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН"

до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України

про скасування постанов та приписів,,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН" (надалі за текстом ТОВ "ЕЛ-ВИН") звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України (надалі за текстом - Департамент ДАБІ у Харківській області ДАБІ України), в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України №74/1020-8004 від 03.10.2019 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН" (код ЄДРПОУ 41760755) визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 180630,00 (сто вісімдесят тисяч шістсот тридцять) гривень 00 копійок;

- визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України №75/1020-8003 від 03.10.2019 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН" (код ЄДРПОУ 41760755) визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.7 ч.3 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 180630,00 (сто вісімдесят тисяч шістсот тридцять) гривень 00 копійок;

- визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України №671/715-ПР від 19.09.2019 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

- визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України №672/716-ПР від 19.09.2019 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН", не погодившись з даним рішенням суду, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛ-ВИН» залишено без задоволення, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2020 року, - змінено з підстав та мотивів його прийняття.

Постановою Верховного Суду від 07 вересня 2022 року касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛ-ВИН задоволено частково.

Постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року у справі №520/11072/19 скасовано та направлено справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ "ЕЛ-ВИН", в особі директора Калмикова С.В., який діє на підставі Статуту, та Шевченківська районна центральна лікарня (код ЄДРПОУ 02002753), в особі головного лікаря Перепаді С.М., яка діє на підставі Статуту, 27.07.2018 уклали Договір про закупівлю робіт № КР-2018/07-ГІГ (надалі за текстом Договір № КР-2018/07-ПГ від 27.07.2018) та Договір про закупівлю робіт № КР-2018/07-ГТХ (надалі за текстом Договір № КР-2018/07-ПХ від 27.07.2018.

Відповідно до предмету Договору № КР-2018/07-ПГ від 27.07.2018, ТОВ "ЕЛ-ВИН" зобов`язується власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи на об`єкті: код ДК 021:2015-45000000-7 "Будівельні роботи та поточний ремонт" ("Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії, за адресою: вул. Бубліченко, 15. смт. Шевченкове. Шевченківського району Харківської області"), а Замовник, Шевченківська центральна районна лікарня зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи.

Строк (термін) виконання робіт до 31.12.2018 (п.5.1 Договору № КР-2018/07-ГІГ від 27.07.2018).

Місце виконання робіт: 63601. Харківська обл. Шевченківський р-н. смт. Шевченкове. вул. Бубліченко, 15.

Загальна вартість підрядних робіт по даному Договору складає 979646,40 грн.

В подальшому було укладено Додаткову угоду № 1 від 31.10.2018 до Договору про закупівлю робіт № КР-2018/07-ПГ від 27.07.2018.

Відповідно до змісту якої, сторонами вирішено зменшити суму договору на суму 4660,90 грн.

Таким чином, загальна вартість робіт по Договору № КР-2018/07-ГІГ від 27.07.2018 склала 974985,50 грн, що окремо підтверджується Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за вересень 2018 року (форма № КБ-3), яка підписана Сторонами 29.09.2018, та відповідно до якої, вартість виконаних будівельних робіт разом з ПДВ складає 974985,50 грн.

Відповідно до Акту № 1 про приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2018 року (форма № КБ-2в), який 19.09.2018 підписано Замовником, Шевченківською центральною районною лікарнею та ТОВ "ЕЛ-ВИН", будівельні роботи на підставі вказаного Договору виконані та прийняті, оплата виконаних будівельних робіт здійснена в повному обсязі.

Відповідно до предмету Договору № КР-2018/07-ПХ від 27.07.2018, ТОВ "ЕЛ-ВИН" зобов`язується власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи на об`єкті: код ДК 021:2015-45000000-7 "Будівельні роботи та поточний ремонт" ("Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні, за адресою: вул. Бубліченко, 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району Харківської області"), а Замовник, Шевченківська центральна районна лікарня зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи.

Строк (термін) виконання робіт до 31.12.2018 (п. 5.1 Договору № КР-2018/07-ПХ від 27.07.2018).

Місце виконання робіт: 63601, Харківська обл.. Шевченківський р-н, смт. Шевченкове, вул. Бубліченко, 15.

Загальна вартість підрядних робіт по даному Договору складає 544543,00 грн..

В подальшому було укладено Додаткову угоду № 1 від 31.10.2018 до Договору про закупівлю робіт № КР-2018/07-ГІХ від 27.07.2018, відповідно до якої, Сторонами вирішено зменшити суму договору на суму 102223,40 грн. (Сто дві тисячі двісті двадцять три гривні 40 коп.). Таким чином, загальна вартість робіт по Договору № КР-2018/07-ГІХ від 27.07.2018 складає 442319,60 грн., що окремо підтверджується Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2018 року (форма №КБ-3), яка підписана Сторонами 16.10.2018, та відповідно до якої, вартість виконаних будівельних робіт разом з ПДВ складає 442319,60 грн..

Відповідно до Акту № 1 про приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2018 року (форма № КБ-2в), який 16.10.2018 підписано Замовником, Шевченківською центральною районною лікарнею та ТОВ "ЕЛ-ВИН", будівельні роботи на підставі вказаного Договору виконані та прийняті, оплата виконаних будівельних робіт здійснена в повному обсязі.

Департаментом ДАБІ у Харківській області 02.09.2019 за № 671-11 та № 672-Н видано направлення, за підписом заступника директора Департаменту Д.О. Пальчонкова на проведення позапланового заходу у формі позапланової перевірки об`єкту: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка, 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області" та об`єкту: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії за адресою: вул. Бубліченка. 15, смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області", щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ "ЕЛ-ВИН" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказів (розпорядження) Департаменту ДАБІ у Харківській області від 02.09.2019 № 214-П та № 215-П.

Підставою для проведення позапланової перевірки в обох направленнях Відповідача зазначено: вимога правоохоронного органу слідчого управління головного управління Національної поліції в Харківській області від 08.08.2019 № 17827/119-24-2019 про порушення суб`єктом містобудування ТОВ "ЕЛ-ВИН" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності відповідно до п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553.

На здійснення позапланових перевірок вищевказаних об`єктів було направлено головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу № 1 Департаменту ДАБІ у Харківській області Метелицю Е.І. та головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу № 2 Департаменту ДАБІ у Харківській області Холодного М.М..

Департаментом ДАБІ у Харківській області 18.09.2019 за № 715-11 та № 716-11 видано направлення, за підписом заступника директора Департаменту ДАБІ у Харківській області Пальчонкова Д.О., на проведення позапланового заходу у формі позапланової перевірки об`єкту: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка, 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області" та об`єкту: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії за адресою: вул. Бубліченка, 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області" щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ "ЕЛ-ВИН" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказів (розпорядження) Департаменту ДАБІ у Харківській області від 18.09.2019 № 239-ГІ та № 240-П.

Підставою для проведення позапланової перевірки в обох направленнях Відповідача зазначено: вимога правоохоронного органу слідчого управління головного управління Національної поліції в Харківській області від 08.08.2019 № 17827/119-24-2019 про порушення суб`єктом містобудування ТОВ "ЕЛ-ВИН" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності відповідно до п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553.

На здійснення позапланових перевірок вищевказаних об`єктів було направлено головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу № 1 Департаменту ДАБІ у Харківській області Метелицю Е.І. та головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу № 2 Департаменту ДАБІ у Харківській області Холодного М.М.

За результатами позапланової перевірки суб`єкта містобудівної діяльності ТОВ "ЕЛ-ВИН", яка відбулася 04.09.2019 в присутності заступника Директора ТОВ "ЕЛ-ВИН" Гейбовича М.В. за адресою: вул. Бубліченка, буд. 15, смт. Шевченкове, Шевченківського р-ну, Харківської області, де знаходяться приміщення Шевченківської центральної районної лікарні, відповідачем було складено відповідні акти.

Акт № 671/715-А від 19.09.2019 (надалі за текстом Акт № 671/715-А) складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якого, перевірено дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка. 15. смт. Шевченкове. Шевченківського району. Харківської області".

Вид суб`єкта господарювання за класифікацією суб`єктів господарювання, ступінь ризику, види господарської діяльності (із зазначенням коду згідно з КВЕД), щодо яких проводиться захід: суб`єкт малого підприємництва, ступінь ризику низький, код КВЕД 16.23.

Строк проведення заходу державного нагляду (контролю): початок: 04.09.2019 з 09 години 00 хвилин; завершення: 19.09.2019 о 18 годині 00 хвилин.

В розділі XIII Акту № 671/715-А від 19.09.2019 викладено опис виявлених порушень законодавства: "Посадовими особами Департаменту здійснена позапланова перевірка об`єкту будівництва "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка, 15, смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області (надалі за текстом Об`єкт)".

Підрядником на Об`єкті будівництва визначено ТОВ "ЕЛ-ВИН" (надалі за текстом Підрядник) згідно представленого договору про закупівлю робіт від 27.07.2018 № КР-2018/07-ПХ між Шевченківською центральною районною лікарнею та ТОВ "ЕЛ-ВИН".

На момент перевірки встановлено, що Підрядник виконав будівельні роботи щодо заміни існуючих заповнень віконних та дверних прорізів на Об`єкті.

Під час перевірки Підрядником представлено: загальний журнал робіт; акти на закриття прихованих робі; журнал авторського нагляду; документи, які підтверджують якість використаних матеріалів.

Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п. 10 Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 533 в межах взаємодії з органами виконавчої влади, що здійснюють контроль за дотриманням природоохоронних, санітарно - гігієнічних, протипожежних вимог, вимог у сфері охорони праці, енергозбереження та інших вимог, передбачених законом, а також з органами державної статистики, Національної поліції, прокуратури та іншими правоохоронними і контролюючими органами, посадовими особами Департаменту залучено старшого слідчого в особливо важливих справах Слідчого управління Головного управління Національної поліції в Харківській області, майора поліції, Лукавенко Б.О. Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Харківській області представлено Висновок за результатами комплексної судової будівельно-технічної та товарознавчої експертизи № 7306/11877, складений 16.08.2019 Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз їм. засл. проф. М. С. Бокаріуса (надалі за текстом висновок).

За результатами розгляду наданих документів відповідачу, огляду Об`єкта та із тексту Висновку встановлено факт застосування будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що не відповідають державним нормам та стандартам, а саме: в профільній системі торгової марки "VIKNАLAND", які використані в віконних та дверних блоках та встановлені при проведенні робіт з капітального ремонту на об`єкті, армуючий профіль (елемент жорсткості з оцинкованої сталі) має товщину металу 1,1 мм, що не відповідає номінальній товщині елементів жорсткості, виготовлених з оцинкованої сталі, і які повинні бути не менш ніж 1,5 мм, що призвело до порушення п.п. 5.3.1.2.1. п.5.3. ДСТУ Б В.2.6-15-2011 "Блоки віконні та дверні полівінілхлориді. Загальні технічні умови".

Також зазначено, щодо ризику настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності: ризик руйнування будівлі, споруди.

Щодо акту № 672/716-А від 19.09.2019 (надалі за текстом - Акт №672/716-А), суд зазначає складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якого, перевірено дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії за адресою: вул. Бубліченка, 15, смт. Шевченкове. Шевченківського району, Харківської області".

Акт № 672/716-А від 19.09.2019 повністю дублює за своїм змістом Акт № 671/715-А, в тому числі, в частині виявлених порушень, окреслена обставина не заперечувалась в ході розгляду справи з боку представників сторін.

Обидва Акта № 671/715-А від 19.09.2019 та № 672/716-А віл 19.09.2019 підписані посадовими особами відповідача, представником ТОВ "ЕЛ-ВИН", заступником директора Гейбович М.М., та третьою особою, яка брала участь у проведенні заходу державного нагляду (контролю), ст. слідчим в ОВС СУ ГУ НП в Харківській області, майором поліції Лукавенко Б.О.

Зауваження щодо даного Акту були викладені в Листі ТОВ "ЕЛ-ВИН" № 23/09/19 від 23.09.2019 на ім`я заступника Директора Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Харківській області Пальчьонкову Д.О..

ТОВ "ЕЛ-ВИН" 19.09.2019 видано два приписи: Припис № 671/715-Пр від 19.09.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (надалі за текстом "Припис №671/715-Пр" від 19.09.2019) та Припис № 672/716-Пр від 19.09.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (надалі за текстом "Припис № 672/716-Пр" від 19.09.2019).

Припис № 671/715-Пр від 19.09.2019 та Припис №672/716-Пр» від 19.09.2019 виданий заст. директора ТОВ "ЕЛ-ВИН" Гейбовичу М.В., про те, що за результатами позапланової перевірки, проведеної на об`єкті: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка. 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області" та на об`єкті: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії, вул. Бубліченка. 15. смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області", встановлено, що на об`єкті: "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка, 15, смт. Шевченкове, Шевченківського району. Харківської області" та на об`єкті "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії, вул. Бубліченка. 15, смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області" ТОВ "ЕЛ-ВИН" застосовані будівельні матеріали, вироби і конструкції, ідо не відповідають державним нормам та стандартам, а саме: в профільній системі торгової марки "VIKNALAND", які використані в віконних та дверних блоках та встановлені при проведенні робіт з капітального ремонту на об`єкті, армуючий профіль (елемент жорсткості з оцинкованої статі) має товщину металу 1,1 мм, що не відповідає номінальній товщині елементів жорсткості, виготовлених з оцинкованої сталі, і які повинні бути не менш ніж 1,5 мм. що є порушенням п.п. 5.3.1.2.1 п. 5.3 ДСТУ Б В.2.6-15-2011 "Блоки віконні та дверні полівінілхлориді. Загальні технічні умови".

З метою усунення виявлених порушень, відповідно до вищевказаних Приписів Відповідача, Позивачу була пред`явлена вимога: привести Об`єкт у відповідність до вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, в термін до 19.10.2019.

Відповідачем 19.09.2019 складені два протоколи:

1) протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.09.2019 року. За результатами позапланової перевірки, проведеної на "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - головного корпусу, корпусу дитячого відділення, зуболікарняної лабораторії, вул. Бубліченка, 15, смт. Шевченкове. Шевченківського району. Харківської області", виявлено порушення: на вказаному об`єкті ТОВ "ЕЛ-ВИН" застосовані будівельні матеріали, вироби і конструкції, що не відповідають державним нормам та стандартам, а саме: в профільній системі торгової марки "VIKNALAND", які використані в віконних та дверних блоках та встановлені при проведенні робіт з капітального ремонту на об`єкті, армуючий профіль (елемент жорсткості з оцинкованої сталі) має товщину металу 1,1 мм, що не відповідає номінальній товщині елементів жорсткості, виготовлених з оцинкованої сталі, і які повинні бути не менш ніж 1.5 мм, що є порушенням п.п. 5.3.1.2.1 п. 5.3. ДСТУ Б В.2.6-15-2011 "Блоки віконні та дверні полівінілхлориді. Загальні технічні умови". Діючим законодавством за встановлені правопорушення передбачена відповідальність згідно з п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (т. 1, а.с. 93-95).

2) протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.09.2019 року. За результатами позапланової перевірки, проведеної на "Капітальний ремонт будівель Шевченківської центральної районної лікарні - хірургічного корпусу, харчоблоку, пральні за адресою: вул. Бубліченка, 15, смт. Шевченкове, Шевченківського району, Харківської області", виявлено порушення: на вказаному об`єкті ТОВ "ЕЛ-ВИН" застосовані будівельні матеріали, вироби і конструкції, що не відповідають державним нормам та стандартам, а саме: в профільній системі торгової марки "VIKNALAND", які використані в віконних та дверних блоках та встановлені при проведенні робіт з капітального ремонту на об`єкті, армуючий профіль (елемент жорсткості з оцинкованої статі) має товщину металу 1,1 мм, що не відповідає номінальній товщині елементів жорсткості, виготовлених з оцинкованої статі, і які повинні бути не менш ніж 1,5 мм, що є порушенням п.п.5.3.1.2.1 п.5.3. ДСТУ Б В.2.6- 15-2011 "Блоки віконні та дверні полівінілхлориді. Загальні технічні умови". Діючим законодавством за встановлені правопорушення передбачена відповідальність згідно з п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності". Відповідачем 03.10.2019 року прийняті дві наступних постанови (т. 1, а.с. 96-98).

Так, згідно п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" передбачено, що суб`єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: застосування будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що не відповідають державним нормам, стандартам, технічним умовам, проектним рішенням, а також тих, що підлягають обов`язковій сертифікації, але не пройшли її, - у розмірі дев`яноста прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Відповідачем 03.10.2019 прийняті дві наступних постанови.

Постанову № 74/1020-8004 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої, ТОВ "ЕЛ-ВИН" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 180630.00 грн..

Та постанову № 75/1020-8003 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої, ТОВ "ЕЛ-ВИН" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 7 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 180630.00 грн.

Не погоджуючись із вказаними приписами та постановами відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що в даному випадку відповідач діяв правомірно та у відповідності до вимог чинного законодавства.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом статті 41 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Згідно із частиною 2 статті 10 Закону України Про архітектурну діяльність державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Частиною 3 статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать: 1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначеної норми закону Кабінет Міністрів України постановою від 23 травня 2011 року № 553 затвердив Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом (пункт 5 Порядку № 553).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 553 плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно з п. 7 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, зокрема, з підстав необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів.

Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

На виконання п. 17 Порядку № 553 були складені Протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.09.2019 щодо виявлених порушень та видано Приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 19.09.2019 № 671/715-Пр та від 19.09.2019 № 672/716-Пр з вимогою приведення Об`єктів у відповідність до вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил в термін до 19.10.2019.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

Відповідно до ч. 4 ст. 2 того ж закону передбачено, що заходи контролю здійснюються, зокрема, органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (надалі за текстом суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності під час виконання підготовчих та будівельних робіт є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядок № 553 та будівельні норми, стандарти і правила.

Судовим розглядом встановлено, що підставою для проведення позапланової перевірки стала вимога слідчого управління головного управління Національної поліції в Харківській області від 08.08.2019 №17827/119-24-2019, з якої уповноважений представник позивача був ознайомлений представниками Відповідача разом з пред`явленням направлень та посвідчень.

Також, здійсненню позапланової перевірки передувало направлення Департаментом на адресу Позивача листа від 29.08.2019 №1020-7142, в якому ТОВ "ЕЛ-ВИН" було повідомлено, як про підстави проведення перевірки, так і про час її проведення.

Судова колегія зазначає, що зі змісту вимоги правоохоронного органу від 08.08.2019 №17827/119-24-2019 вбачається, що у провадженні СВ Лозівського ВП ГУ НП в Харківській області, перебуває кримінальне провадження №12018220000001050 від 20.09.2018 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України за фактом привласнення бюджетних коштів.

Відповідно до ч. 5 ст. 40 КПК України, слідчий, здійснюючи свої повноваження відповідно до вимог цього Кодексу, є самостійним у своїй процесуальній діяльності, втручання в яку осіб, що не мають на те законних повноважень, забороняється. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, службові особи, інші фізичні особи зобов`язані виконувати законні вимоги та процесуальні рішення слідчого.

Посилаючись на норми Кримінального процесуального кодексу України, правоохоронний орган направив саме вимогу про проведення перевірки, оскільки норми ст.40 КПК України для органів державної влади є обов`язковими для виконання.

Колегія суддів зазначає, що діючим законодавством України не передбачена типова форма вимоги правоохоронних органів, яка є підставою для здійснення позапланових перевірок відповідним контролюючим органом. Вимога або звернення, в розумінні п. 7 Порядку № 533, має вказувати на порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яке потребує здійснення перевірки органами державного архітектурно-будівельного контролю викладених у ньому фактів. І саме таке звернення може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.

Стосовно позиції позивача з приводу проведеної комплексної судової будівельно-технічної та товарознавчої експертизи та врахування її висновків Відповідачем під час проведення позапланової перевірки, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про судову експертизу» судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

На підставі ухвали Київського районного суду м. Харкова від 29.03.2019 у справі №640/21498/18 експертній установі - Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса надано доручення провести судову будівельно-технічну експертизу.

На виконання вимог вищенаведеної ухвали суду Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса проведено експертизу та надано висновок № 7306/11877 від 16.08.2019, з якого вбачається, що у профільній системі торгової марки "VIKNALAND" віконних та дверних блоках, наданих на дослідження, армуючий профіль (елемент жорсткості) має товщину 1,1 мм, що не відповідає вимогам п.п. 5.3.1.2.1 ДСТУ Б В «Блоки віконні та дверніполівінілхлоридні. Загальні технічні умови».

Щодо доводів представника позивача, що відповідачем навмисно зазначено в постановах про накладення штрафу від 03.10.2019 № 75/1020-8003 та від № 74/1020-8004 реквізити без вимог стандарту IBAN, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з постановою Правління Національного банку України від 28.12.2018 № 162 «Про запровадження міжнародного номера банківського рахунку (IBAN)» в Україні з 01.10.2019 змінюються реквізити бюджетних рахунків для зарахування податків, зборів, платежів до державних і місцевих бюджетів, які відкриваються на балансі Державної казначейської служби України.

При цьому, згідно з наведеною постановою період з 01.10.2019 по 31.10.2019 є перехідним, а з 01.11.2019 в постійному режимі використовуються банківські рахунки за стандартом IBAN.

З урахуванням викладеного суд відхиляє позицію ТОВ "ЕЛ-ВИН" з цього питання, як таку, що не узгоджується з положеннями законодавства.

Щодо посилань представника позивача на положення ст. 6 Закону України «Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» згідно зі змістом якої зазначено, що посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Так, на думку представника позивача в порушення наведеної норми посадова особа відповідача, не наводить детальний опис виявленого порушення, а натомість, дублює інформацію з висновку експерта за результатами комплексної судової будівельно-технічної експертизи та товарознавчої експертизи №7306/11877, складений 16.08.2019 Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. засл. проф. Бокаріуса.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що у змісті акту перевірки вказується на існування порушення, що у профільній системі торгової марки "VIKNALAND" віконних та дверних блоках, наданих на дослідження, армуючий профіль (елемент жорсткості) має товщину 1,1 мм, що не відповідає вимогам п.п. 5.3.1.2.1 ДСТУ Б В «Блоки віконні та дверніполівінілхлоридні. Загальні технічні умови».

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що окреслене порушення можливо виявити виключно за допомогою спеціальних знань реалізованих в рамках комплексної судової будівельно-технічної експертизи та товарознавчої експертизи № 7306/11877, складений 16.08.2019 Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. засл. проф. Бокаріуса.

Тому, суд не приймає посилання представника позивача з цього питання.

Щодо посилань представника позивача на пред`явлення вимоги з боку відповідача: привести Об`єкт у відповідність до вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, в термін до 19.10.2019. Та посиланнями, що позивачу невідомо, що саме приводити у відповідність: віконні чи дверні блоки, чи лише те вікно, з якого для експертизи був вилучений армуючий профіль, чи всі віконні та дверні блоки на обох об`єктах капітального будівництва в Шевченківській центральній районній лікарні.

Поряд з цим представник позивача зауважує, що останній варіант не можливий, оскільки наразі демонтаж та заміна всіх віконних та дверних блоків призведе до зупинення роботи Шевченківської центральної районної лікарні, а по - друге, від останніх не надходило скарг, щодо неналежного виконання умов договорів, а по - третє, в Позивача наявні документи, відповідно до яких, останній закупав профіль відповідно до норм чинного законодавства України.

З урахуванням викладеного, колегія суддів зазначає, що з питання демонтажу та заміни позиція представника позивача сформовано на суб`єктивних припущеннях, без повідомлення фактичних обставин та не врахування можливості поетапного виконання робіт.

Стосовно не надходження від Шевченківської центральної районної лікарні скарг, щодо неналежного виконання умов договорів судова колегія зазначає, що окреслена обставина не має за своєю природою виникнення, обов`язкового наслідку для заміни чи демонтажу. Разом з цим суд зазначає, що віднесена до площини договірних відносин між сторонами договору.

Колегія суддів звертає увагу на посилання представника позивача щодо неналежного виконання умов договорів, проте суд зазначає, що в ході розгляду справи з боку позивача не надано, а судом не встановлено існування документів, які підтверджують товщину армуючого профілю (елемент жорсткості) що відповідає вимогам п.п. 5.3.1.2.1 ДСТУ Б В «Блоки віконні та дверніполівінілхлоридні. Загальні технічні умови» та як дорівнює 1,5 мм чи перевищує цю величину.

Щодо посилання представника позивача, що він не був ознайомлений з висновком експерта, який був проведений в рамках кримінального провадження , колегія суддів зазначає наступне.

Так, представником позивача у письмових поясненнях повідомлено, що 13.12.2019 було подано клопотання про проведення додаткової судової будівельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні. Надалі відмова правоохоронного органу з боку позивача була оскаржена у слідчого судді Київського районного суду м. Харкова, відповідно до ухвали якого від 09.01.2020 було відмолено у задоволенні скарги в порядку ст.. 303 КПК України, щодо скасування постанови про відмову в задоволенні клопотання про призначення додаткової експертизи.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у позивача існувала безумовна обізнаність з приводу висновку експерта, як учасника кримінального провадження.

Щодо посилання представника позивача на існування порушень законодавства з боку відповідача в ході проведення перевірки та відображення їх результатів, колегія суддів зазначає, що особа, яка вважає порушеним порядок, підстави призначення та питання відображення результатів перевірки щодо нього, має захищати свої права шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки. Якщо ж допуск до проведення перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду в суді має бути лише суть виявлених порушень законодавства, дотримання якого контролюється контролюючими органами.

Отже, колегія суддів наголошує, що саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення контролю щодо себе. Водночас допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні перевірки.

Процедурні порушення, допущені контролюючим органом при призначенні та/або проведенні перевірки, не можуть бути обставиною, яка звільняє особу від відповідальності за невиконання або неналежне виконання його законодавчо обумовленого обов`язку, а тому суд не приймає посилання представника позивача з цього питання.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірні приписи та постанови є такими, що ґрунтуються на нормах закону, а тому вони не підлягають скасуванню.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.

Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.02.2020 року по справі № 520/11072/19 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛ-ВИН" залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.02.2020 по справі № 520/11072/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді Л.В. Любчич Я.В. П`янова Повний текст постанови складено 06.02.2023 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2023
Оприлюднено09.02.2023
Номер документу108831629
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/11072/19

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Постанова від 24.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 31.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 31.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні