Постанова
від 07.02.2023 по справі 380/8836/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 380/8836/22 пров. № А/857/14226/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Глушко І.В.,

суддя Запотічний І.І.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Львівської митниці на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року (головуючий суддя Гулик А.Г., м. Львів) у справі №380/8836/22 за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю«Транс Еко»до Львівської митниці про визнання протиправними та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

23.06.2022 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Львівської митниці, в якому просив: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про визначення коду товару №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022; визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA209120/000033.

Позов обґрунтовує тим, що митний орган безпідставно змінив код задекларованого позивачем товарутрактора колісного, призначеного для використання в лісовому господарстві марки TIMBERJACK FMG 1210. На думку позивача, вказаний товар класифікується за кодомУКТЗЕД8701941090. Проте, відповідач протиправно прийняв рішення, згідно з яким вказаний трактор віднесено до товарної позиції з іншим кодом870439900. Крім того, позивач посилається на експертний висновок Івано-Франківської торгово-промислової палати №В-145 від 13.05.2022, який підтверджується заявлений позивачем кодУКТЗЕД8701941090.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Львівської митниці про визначення коду товару №КТ-UA209000-0036-2022 від 24.05.2022. Визнано протиправною та скасовано картку відмови Львівської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA209120/2022/000033.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначив, що з метою забезпечення єдиного тлумачення і застосуванняУКТ ЗЕДв Україні запроваджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису і кодування товарів 2017 року, та затверджені наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 №256. Згідно з вказаними Поясненнями у товарній позиції 8701 термін "трактори"("тягачі") означає колісні чи гусеничні транспортні засоби, призначені переважно для буксирування або штовхання інших транспортних засобів, пристроїв або вантажів. Вони можуть мати додаткові пристосування для перевезення, з урахуванням основного призначення трактора, інструментів, насіння, добрив або інших вантажів, або пристрої для установлення робочого інструменту як додаткової функції». Водночас, до товарної позиції 8704 відносяться самозавантажні транспортні засоби, обладнані лебідками, підіймальними пристроями і т. п., але призначені переважно для транспортних цілей. Звертає увагу, що трактор колісний, призначений для використання у лісовому господарстві TIMBERJACK FMG 1210 не є транспортним засобом, призначений переважно для буксирування чи штовхання інших транспортних засобів в розумінні товарної позиції 8701 та не може класифікуватися у вказаній товарній позиції. Зазначає, що предмет експертизи торгово-промислової палати, що замовляється декларантом, у випадку оспорювання ним рішення органу доходів і зборів про визначення коду товару, не може становити питання про те, за яким кодом УКТЗЕМ слід класифікувати спірний товар. Щодо оскарження позивачем картки відмови вказує, що така містить інформацію про причини відмови та роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує здійснення митного повідомлення, не є за своєю природою рішенням контролюючого органу та не породжує жодних правових наслідків. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.

У відповідності до частини першоїстатті 311 Кодексу адміністративного судочинства України(КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

12.05.2022 позивач подав митну декларацію №UA209120/2022/012786 на товар«Трактор колісний, призначений для використання у лісовому господарстві, марки TIMBERJACK FMG 1210». До декларації позивач додав: рахунок-фактуру б/н від 05.05.2022; автотранспортну накладну серії 450522 від 06.05.2022; декларацію про походження товару б/н від 05.05.2022; рахунок-фактуру про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору про транспортно-експедиційні послуги №80 від 10.05.2022; документ, що підтверджує вартість перевезення товару №01 від 29.04.2022; документ про надання послуг митного брокера №23 від 06.05.2022; договір про перевезення №29/04-01 від 29.04.2022; копія митної декларації країни відправлення 22PL311010Е0177543 від 06.05.2022.

У графі 33 митної декларації позивач вказав кодУКТ ЗЕДзадекларованого товару8701941090.

При перевірці поданої до митного оформлення декларації №UA209120/2022/012786 від 12.05.2021 та документів, долучених до декларації, митним органом встановлено, що позивач неправильно визначив кодУКТ ЗЕДтовару.

Згідно з рішенням відповідача про визначення коду товару №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022 трактору TIMBERJACK FMG 1210 визначено кодУКТ ЗЕД8704239900.

Крім того, Львівська митниця склала картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA209120/000033, в якій роз`яснено необхідність подати нову митну декларацію з кодом товару відповідно до рішення №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022.

Не погоджуючись з рішенням відповідача про визначення коду товару №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022 та карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA209120/000033, позивач звернувся з позовом до суду першої інстанції.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачуватиподатки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Правовідносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюютьсяМитним кодексом України,Податковим кодексом Українита іншими законами України з питань оподаткування (частина 2статті 1 Митного кодексу України).

Відповідно достаті 7 Митного кодексу Українимитні органи визначено як спеціально уповноважений орган виконавчої влади в галузі митної справи, на які відповідно до цьогоКодексута інших законів України покладено її безпосереднє здійснення.

Статтею 1 Закону України від 19.09.2013 № 584-VII «Про Митний тариф України» передбачено, щоМитний тариф Україниє невід`ємною частиною згаданогоЗаконута містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.

Частинами 1, 2статті 67 Митного кодексу України від 13.03.2012 №4495-VIвизначено, щоУКТ ЗЕДскладається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. ВУКТ ЗЕДтовари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.

Відповідно до частин 1, 2статті 68 Митного кодексу УкраїниведенняУКТ ЗЕДздійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. ВеденняУКТ ЗЕД, зокрема, передбачає, серед іншого, забезпечення однакового застосування всіма органами доходів і зборів правил класифікації товарів; прийняття рішень щодо класифікації та кодування товарів вУКТ ЗЕДу складних випадках; розроблення пояснень і рекомендацій доУКТ ЗЕДта забезпечення їх опублікування.

В свою чергу, частиною 1статті 266 Митного кодексу Українипередбачено, що декларант зобов`язаний, серед іншого: 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; 2) на вимогу органу доходів і зборів пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; 4) у випадках, визначених цим Кодексом таПодатковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно дорозділу X цього Кодексу.

При цьому, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених вУКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно зУКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. (частини 1,2, 4статті 69 Митного кодексу України).

Пунктом 3 розділу І «Загальні положення» Порядку роботи відділу митних платежів підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 за №650(Порядок роботи відділу митних платежів №650) визначено, що класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретаціїУКТ ЗЕД, передбаченихЗаконом України «Про Митний тариф України»(Основні правила інтерпретаціїУКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень доУКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогамиУКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

Пунктом 1 розділу III «Контроль правильності класифікації товарів і прийняття Рішень, порядок взаємодії з ПМО, митним постом» зазначеного Порядку роботи відділу митних платежів №650 передбачено, що декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно зУКТ ЗЕДпри їх декларуванні відповідно достатті 69 Митного кодексу України.

Колегія суддів зазначає,що 12.05.2022 до Львівської митниці уповноваженою особою позивача подано митну декларацію №UA209120/2022/012786, в якій в графі 31 в описі товару №1 наведений товар: трактор колісний, призначений для використання у лісовому господарстві, що був у використанні: марки TIMBERJACK FMG 1210, ідентифікаційний номер - 12100318, рік випуску - 1994, тип двигуна - дизельний, об`єм двигуна - 5900 см3. У комплекті з гідроакумулятором. Призначений для лісогосподарських та лісозаготівельних робіт. Потребує значних ремонтно-відновлювальних робіт. У графі 33 «Код товару» визначений код товару згідно зУКТЗЕД8701941090.

Відповідно доЗакону України «Про митний тариф України»за даним кодом 8701941090 значиться товар «трактори для лісового господарства, колісні, що використовувалися». Такий код повноважною особою позивача визначено, враховуючи: товарну групу 87 «Засоби наземного транспорту, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, їх частини та обладнання», товарну позицію 8701 - «Трактори (за винятком тракторів товарної позиції 8709), товарну підпозицію 8701 94 - більш як 75 кВт, але не більш як 130 кВ; товарну категорію 8701 94 10 - трактори для сільськогосподарських робіт та трактори для лісового господарства, колісні; та підкатегорію 8701 94 10 90 - що використовувалися.

Згідно з частиною 1-3статті 318 МК Українимитному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Митний контроль здійснюється виключно органами доходів і зборів відповідно до згаданого Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.

Відповідно до частини 1статті 320 МК України форми та обсяги контролю, достатнього для забезпечення додержання законодавства з питань державної митної справи та міжнародних договорів України при митному оформленні, обираються посадовими особами митних органів на підставі результатів застосування системи управління ризиками; та/або автоматизованою системою управління ризиками.

Згідно з частинами першою, четвертоюстатті 337 МК України перевірка документів та відомостей, які відповідно до статті 335 згаданого Кодексу подаються органам доходів і зборів під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, здійснюється візуально, із застосуванням інформаційних технологій (шляхом проведення формато-логічного контролю, контролю співставлення, контролю із застосуванням системи управління ризиками) та в інші способи, передбачені згаданим Кодексом. При цьому, контроль із застосуванням системи управління ризиками - це оцінка ризику шляхом аналізу (у тому числі з використанням інформаційних технологій) поданих документів у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України з метою обрання форм та обсягу митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань державної митної справи.

У свою чергу, пункти 1,3 розділу VІІ Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 №684, передбачено, що за результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України АСУР (шляхом здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР) та/або посадові особи митних органів на підставі результатів застосування СУР (шляхом здійснення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю. При цьому формується перелік митних формальностей, визначених за результатами застосування зазначених упункті 11розділу I згаданого Порядку інструментів з управління ризиками (Перелік митних формальностей за результатами застосування СУР).

Посадові особи митниці (митного поста) Держмитслужби, які здійснюють митний контроль у конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, в обов`язковому порядку переглядають сформований за допомогою інформаційних технологій Перелік митних формальностей та доповнюють/змінюють його за результатами проведення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів.

Разом з тим, відповідно до частини 2 статті69 МК Україниоргани доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно зУКТ ЗЕД. А контроль правильності класифікації товарів, як зазначено в пункті 3 розділу І «Загальні положення» Порядку роботи відділу митних платежів №650, - це перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретаціїУКТ ЗЕДпід час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.

Частиною 1статті 336 МК Українивизначені форми митного контролю, до яких, зокрема, віднесено: митний огляд (огляд та переогляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляд та переогляд ручної поклажі та багажу, особистий огляд громадян).

Відповідно до частини 2статті 338 МК Україниза результатами застосування системи управління ризиками огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення може бути ідентифікаційним - без розкриття пакувальних місць і без обстеження транспортного засобу, частковим - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу та повним - з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу.

Пунктами 2, 3 розділу III «Контроль правильності класифікації товарів і прийняття Рішень, порядок взаємодії з ПМО, митним постом» зазначеного Порядку роботи відділу митних платежів №650, передбачено, що посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками. Рішення приймається за результатами класифікації товарів згідно зУКТ ЗЕДу разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно зУКТ ЗЕД, у тому числі за результатами спрацювання автоматизованої системи аналізу та управління ризиками у складних випадках митних формальностей.

Оглядаючи матеріали справи, апеляційний суд зазначає, що митний орган, керуючись вказаними нормами, при митному оформленні товару прийняв рішення про визначення коду товару №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022, згідно з яким товар (трактор колісний, призначений для використання у лісовому господарстві, що був у використанні: марки TIMBERJACK FMG 1210) слід класифікувати за кодомУКТ ЗЕД8704239900. Обґрунтовуючи вказане рішення відповідач зазначає, що трактор TIMBERJACK FMG 1210 не є транспортним засобом, призначеним переважно для буксирування або штовхання інших транспортних засобів, пристроїв або вантажів в розумінні товарної позиції 8701 та не може класифікуватися у цій товарній позиції.

Колегія суддів вказує, що відповідно до пунктів 1,2,3,4,6 Основних правил інтерпретаціїУКТ ЗЕД, що містяться уЗаконуУкраїні «ПроМитний тариф України», назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користуванняУКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів вУКТ ЗЕДздійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил: 2) (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; (b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3; 3) У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються; 4) товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються; 6) Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Тобто, зазначеними Правилами передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно доУКТ ЗЕД.

Апелянт зазначає, що оскільки трактор для лісового господарства марки TIMBERJACK FMG 1210 не здійснює функцію буксирування або штовхання інших транспортних засобів, пристроїв або вантажів, що, в свою чергу, суперечить товарнійпозиції 8701 УКТ ЗЕД, класифікацію такого товару слід здійснювати у межах товарноїпозиції 8704 УКТ ЗЕД.

Суд апеляційної інстанції вважає такі висновки помилковими, оскільки відповідно до пункту 2 Примітки до товарної групи 87 РозділуЗакону України «Про Митний тариф»у цій групі термін "трактори" означає транспортні засоби, призначені головним чином для буксирування чи штовхання інших транспортних засобів, пристроїв і вантажів, незалежно від того, мають вони чи ні допоміжні пристосування, у поєднанні з основним застосуванням трактора, для перевезення інструментів, насіння, добрив тощо. Апеляційний суд звертає увагу на те, що формулювання «головним чином» означає передусім, спочатку,та свідчить про невиключність застосування тракторів лише для буксирування. Тобто доводи апелянта, що до товарної позиції 8701 включаються виключно транспортні засоби, що здійснюють функцію буксирування або штовханні інших транспортних засобів є необґрунтованими.

Крім того, Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, побудованими на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису і кодування товарів 2017 року, та затвердженими наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 №256, до товарної позиції 8701 зазначено, що у цій групі термін "трактори"("тягачі") означає колісні чи гусеничні транспортні засоби, призначені переважно для буксирування або штовхання інших транспортних засобів, пристроїв або вантажів. Вони можуть мати додаткові пристосування для перевезення, з урахуванням основного призначення трактора, інструментів, насіння, добрив або інших вантажів, або пристрої для установлення робочого інструменту як додаткової функції.

До цієї товарної позиції включаються трактори (крімтягачів типу використовуваних на залізничних платформах, які включаються дотоварної позиції 8709) різних типів (трактори для сільськогосподарських робіт і трактори для лісового господарства, дорожні тягачі, важкі трактори для дорожніх або будівельних робіт, трактори, обладнані лебідками, і т. п.) незалежно від типу їх приводу (двигун внутрішнього згоряння, електромотор і т. п.). Сюди також включаються тягачі, що можуть рухатися як по рейках, так і по дорогах, аленетакі, що призначені винятково для руху по рейках.

Окремо варто відмітити, що позивач подав відповідачу, крім іншого, експертний висновок Івано-Франківської торгово-промислової палати В-145 від 13.05.2022, згідно з яким трактор для лісового господарства марки TIMBERJACK FMG 1210 слід класифікувати за кодом УКЗ ЗЕД 8701941090. Проте, жодної оцінки вказаному висновку відповідач не надав.

Натомість, згідно з Поясненнямидо товарної позиції 8704, до якої віднесено відповідачем трактор TIMBERJACK FMG 1210, що був у використанні, до цієї товарної позиції включаються, зокрема, звичайні вантажні автомобілі та автофургони (відкриті, з брезентовим верхом, закриті і т. п.); автомобілі для доставляння товарів та автофургони усіх видів, автофургони для перевезення домашніх речей; вантажні автомобілі з автоматичними розвантажувальними пристроями (з перекидним кузовом і т. п.); автомобілі-цистерни (незалежно від того, обладнані вони насосами чи ні); авторефрижератори або автомобілі з ізотермічними кузовами; багатоярусні вантажні автомобілі для перевезення кислоти в суліях, балонів з бутаном і т. п.; важкі вантажні автомобілі знизькорозташованимирамами і навантажувальними похилими трапами для перевезення танків, підіймачів або екскаваторів, електричних трансформаторів і т. п.; вантажні автомобілі, спеціально призначені для перевезення свіжого бетону,крімбетономішалоктоварної позиції 8705; машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними,демпфірувальнимита іншими пристроями чи ні.

Згідно з додатковими Поясненнями до товарних позицій 8704 21, 8704 22, 8704 23, 8704 31 та 8704 32, ця товарна позиція включає всюдихідні транспортні засоби з чотириколісним приводом, шарнірно-зчепленим шасі, в яких передня секція, призначена для розміщення дизельного двигуна і кабіни з органами керування. Задня секція складається з двоколісного шасі, без обладнання, але розрахована на встановлення різноманітного обладнання. Проте ця товарна позиція не включає ці транспортні засоби, коли вони оснащені устаткуванням сільськогосподарського або іншого спеціального призначення.

В той же час, згідно з актом огляду, проведеногопрацівником /Львівської митниці 12.05.2022, вбачається, що трактор марки TIMBERJACK FMG 1210 обладнаний гідроманіпулятором.

Враховуючи викладене, визначення відповідачем коду товару позивача за кодом 8704239900УКТ ЗЕДне узгоджується з Поясненнями доУКТ ЗЕД, затвердженими наказом Державної митної служби від 14.07.2020 №256.

Відповідно до пунктів 5, 6 розділу III «Контроль правильності класифікації товарів і прийняття Рішень, порядок взаємодії з ПМО, митним постом» Порядку роботи відділу митних платежів №650, у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Кодексу декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно зУКТ ЗЕД. При електронному декларуванні посадова особа ВМП або ПМО чи митного поста за допомогою АСМО створює та передає декларанту або уповноваженій ним особі засвідчене електронним цифровим підписом електронне повідомлення про необхідність подання документів, які підтверджують класифікацію товару. У разі відмови у наданні декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів чи відомостей посадовою особою митного органу здійснюються митні формальності за наявними документами та відомостями з використанням довідкової інформації. При проведенні цих митних формальностей або підтверджується код товару, або надається відмова в митному оформленні та за наявності достатньої інформації виноситься Рішення.

Згідно з частиною 3статті 69 МК України на вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердженні заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

Разом з тим, відповідно до частини 5статті 69 МК Українипід складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положеньУКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

В свою чергу, відповідно до пункту 9 розділу ІІІ Порядку роботи відділу митних платежів №650, якщо для вирішення питання класифікації товару виникає потреба в спеціальних знаннях з різних галузей науки, техніки, мистецтвознавства тощо або у використанні спеціального обладнання і техніки, то митний орган може звернутися до спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або до іншої експертної установи (організації).

Залучення спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або іншої експертної установи (організації) здійснюється у разі: виникнення необхідності ідентифікації або лабораторної перевірки характеристик товарів, визначальних для їх класифікації; виникнення складних питань при класифікації товарів згідно зУКТ ЗЕД, вирішення яких потребує експертних досліджень.

Колегія суддів вказує, що апелянтом прийнято оскаржуване рішення без залучення експертної установи, чи звернення до спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення. Більше того, відповідачем не був взятий до уваги і висновок експерта, який був наданий позивачем разом із скаргою.

Відповідно до частини 4статті 3 МК України у разі якщо норми законів України чи інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків підприємств і громадян, які переміщують товари, транспортні засоби комерційного призначення через митний кордон України або здійснюють операції з товарами, що перебувають під митним контролем, чи прав та обов`язків посадових осіб органів доходів і зборів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення як на користь таких підприємств та громадян, так і на користь органу доходів і зборів, рішення повинно прийматися на користь зазначених підприємств і громадян.

За наведених обставин, колегія суддів дійшла до висновку, що оскаржуване рішення №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022 прийняте необґрунтовано, без з`ясування всіх обставин у справі.

Щодо протиправності і скасування картки відмови, колегія суддів зазначає наступне.

З аналізу оскарженої картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA209120/000033 вбачається підставою її прийняття стало рішення №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022.

З огляду на визнання протиправним і скасування рішення відповідача про визначення коду товару №КТ-UA209000/0036-2022 від 24.05.2022 підлягає скасуванню і прийнята на його підставі картка відмови в прийнятті митної декларації №UA209120/000033, у зв`язку з відсутністю підстав для її прийняття.

Суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянта про те, що картка відмови в прийнятті митної декларації №UA209120/000033 не створює для позивача жодних правових наслідків, оскільки на підставі вказаної картки відмовлено у прийнятті позивачем митної декларації №UA209120/2022/012786 від 12.05.2022.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA209120/000033, є протиправною.

Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про задоволення позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.

Згідно зст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308,311,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Львівської митниці залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року у справі № 380/8836/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний

Дата ухвалення рішення07.02.2023
Оприлюднено09.02.2023
Номер документу108834603
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/8836/22

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 07.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 04.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні