Рішення
від 08.02.2023 по справі 440/9201/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9201/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати дії ІНФОРМАЦІЯ_1 протиправними щодо неналежного розгляду заяви та відмови в підготуванні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області подання про призначення ОСОБА_1 пенсії згідно з Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 та всіх необхідних документів;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області подання про призначення позивачу пенсії згідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 та всіх необхідних документів.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на те, що позивач проходив службу в Збройних силах України справ, має право на пенсії на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Проте відповідач протиправно, як на думку позивача, відмовив у складенні подання про призначення пенсії та направленні його разом з необхідними документами пенсійному органу з посиланням на відсутність права у позивача на отримання пенсії на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2022 року позовну заяву залишено без руху, позивачеві надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

02 листопада 2022 року позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

У відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні позову посилаючись на те, що позивачу неодноразово за вих. № 9/1/1233 від 24.03.2021, № 9/1/2001 від 13.07.2022, №9/1/2382 від 17.08.2022 року повідомлялося, що ним не подано документів, які свідчать про досягнення ним на день звільнення 45-річного віку, наявність 22 календарних років вислуги або копії довідки МСЕК про визнання його особою з інвалідністю. Отже, не подання позивачем відомостей, які підтверджують зазначене вище, унеможливлювало оформлення та подачу до Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області відповідного подання.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Відповідно до копії трудової книжки та військового квитка ОСОБА_1 з 01.08.1994 по 21.10.2003 роки проходив службу в силах України.

Наказом МО України № 446 від 08.09.2003 р. звільнений в запас за пунктом 63, п/п-т "г" у зв`язку із скороченням штатів).

З 01.04.2006 року прийнятий на службу в органах внутрішніх справ, де проходив службу по 14.05.2012 р. та наказом УМВС України в Полтавській області від 14.05.2012 |К-45 о с звільнений у запас за п.64 «ж» (за власним бажанням).

19.03.2014 Наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_3 № 53 призваний на військову службу під час мобілізації, в особливий період та направлений для проходження військової служби до ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Наказом командира військової частини - польова пошта НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 06.04.2015 року № 97, капітана ОСОБА_1 , начальника зв`язку - командира взводу зв`язку, звільнено з військової служби у запас, з 06 квітня 2015 року. Вислуга років у Збройних Силах України на день звільнення становила: календарна - 10 років 03 місяців 09 днів, пільгова - 12 місяців 00 днів, загальна - 11 років 03 місяць 09 днів.

У березні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Полтавській області із заявою про призначення пенсії.

Відповіддю ГУ ПФУ в Полтавській області від 17.03.2021 року № 1600-0203-8/21118 повідомлено позивача, що згідно пункту 1 Порядку № 3-1 передбачено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом 2262-12, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної Служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України.

На неодноразове звернення позивача до ІНФОРМАЦІЯ_1 з проханням направити необхідні документи, які потрібні для оформлення пенсії за вислугу років відповідно до Закону України " Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ, відповідач повідомляв позивача, що оформити та подати необхідні документи, для призначення Вам пенсії за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області не має можливості, оскільки з наданих ним копій документів не вбачається права на призначення йому пенсії відповідно до пунктів а-б статті 12 Закону № 2262-ХІ. Так, як відповідачем попередньо встановлено, що на день звільнення з військової служби - 06.04.2015 року для призначення пенсії за вислугою років відповідно до пункту а статті 12 Закону України №2262-ХІІ позивач не мав вислугу 22 календарних роки та відповідно до пункту б статті 12 Закону України №2262-ХІІ Ви не досяг 45-річного віку. Для призначення пенсії по інвалідності ним не надано копію довідки МСЕК про визнання його особою з інвалідністю. Також відповідачем встановлено, що на момент звільнення ОСОБА_1 з військової служби, його вік становив 38 років.

Позивач не погодився з такими діями відповідача та звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, судом встановлено наступне.

Ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон № 2262-ХІІ.

Статтею 9 Закону № 2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з абзацом другим пункту 2.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, на обласні військові комісаріати (ОТЦКСП) покладаються: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби.

П. 3.8 Інструкції № 937 встановлено, що перелік документів, необхідних для призначення пенсій за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим з військової служби, пенсій в разі втрати годувальника членам сімей померлих військовослужбовців та пенсіонерів з їх числа, а також документів для призначення надбавок, підвищень та додаткових пенсій наведено в Порядку подання документів для призначення пенсій.

Постановою правління ПФУ від 30.01.2007 N 3-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", який регулює питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" ( 2262-12 ) (далі - Закон), крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1522 ( 1522-2006-п ) "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" (далі Порядок № 3-1).

Відповідно до п. 1 Порядку № 3-1, заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом ( 2262-12 ), та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

П. 7 Порядку 3-1 встановлено, що для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються такі документи:

заява про призначення пенсії;

грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби;

військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію);

документи про страховий стаж (при призначенні пенсії згідно з пунктом "б" статті 12 Закону ( 2262-12);

довідка МСЕК про визнання особи інвалідом;

копія документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті);

довідка ВАТ "Ощадбанк" або інший документ, що підтверджує відкриття рахунку, назву та номер відділення ВАТ "Ощадбанк";

копія паспорта.

Згідно п. 12 Порядку № 3-1, уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Уповноважений структурний підрозділ надає допомогу особі в одержанні відсутніх на момент подання заяви документів для призначення пенсії.

У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково в строки, визначені пунктом 6 цього Порядку.

Відтак, системний аналіз п. 2.6, 3.8 Інструкції № 937, п. 1, 7, 12 Порядку 3-1 свідчить про наявність у відповідача повноважень щодо прийняття від осіб документів для призначення пенсії відповідно до Закону № 2262, оформлення всіх документів та їх направлення до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Відповідач норму права, яка б передбачала можливість ОТЦКСП визначати відсутність чи наявність у особи права на пенсію за вислугу років, суду не зазначив.

Отже, посилання відповідача на те, що на час звільнення з військової служби позивачу не виповнилося 45 років, як на підставу відмови у підготовці подання та оформлення документів для призначення пенсії, не ґрунтуються на вимогах закону, оскільки на ОТКЦСП покладено обов`язки щодо організації роботи із забезпечення подання документів для призначення пенсії після звільнення військовослужбовця з військової служби у Збройних Силах України, а також обов`язки щодо підготовки та подання документів до пенсійного органу для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ, а не встановлювати відсутність чи наявність у особи права на пенсію за вислугою років.

За нормами частин 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, наявні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач при зверненні до суду звільнений від сплати судового збору на підставі п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄРДПОУ НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у реалізації документів про призначення пенсії за вислугою років ОСОБА_1 , відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 30 січня 2007 року №3-1.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 скласти подання про призначення пенсії ОСОБА_1 та всі необхідні документи, визначені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 30 січня 2007 року №3-1, направити їх до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.02.2023
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу108879632
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —440/9201/22

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 08.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні