Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 711/3217/22
Провадження № 2/711/546/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2023 року Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого - судді Булгакової Г.В.,
за участю секретаря судового засідання - Дубини В.В.,
представників позивача - Прокопчук А.П., Птухи В.І., Луніної К.В., представника відповідача - ОСОБА_1 , представників третьої особи - Литвиненко І.М., Демідової Т.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Черкаської міської ради до ОСОБА_2 , Державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Юрія Дмитровича, третя особа: Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач Черкаська міська рада, в особі міського голови Бондаренка А.В., звернувся до Придніпровського районного суду м. Черкаси з позовом, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Ю.Д. від 14.02.2022, індексний номер: 63420885 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на нерухоме майно - Гараж № 2, загальною площею 25,4 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , припинивши право власності, на вказане нерухоме майно.
Позовні вимоги обгрунтованні тим, що 11.08.2021 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради (далі Управління ДАБК ЧМР) звернулися мешканці будинку за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо законності будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 та дотримання ОСОБА_5 та ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. У періоді з 27.08.2021 по 09.09.2021 спеціалістами Управління ДАБК ЧМР було проведено позапланову перевірку законності будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , за наслідками якої складено: акт про проведення позапланового заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 43 від 09.09.2021; протокол про адміністративне правопорушення № 13 від 09.09.2021 стосовно ОСОБА_2 ; припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 17 від 09.09.2021, яким зобов`язано ОСОБА_2 до 09.11.2021 усунути порушення. Постановою від 14.09.2021 ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 96 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу. Постанова по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 виконана, штраф сплачено, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 17 від 09.09.2021 не оскаржувався. 30.11.2021 заступником начальника та головним спеціалістом Управління ДАБК ЧМР розпочата перевірка виконання суб`єктом містобудування ОСОБА_2 вимог припису № 17 від 09.09.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті, однак ОСОБА_2 документи, що підтверджують виконання вимог вищевказаного припису не були надані. За наслідками перевірки було складено акт про проведення позапланового заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 80 від 13.12.2021 та протокол про адміністративне правопорушення № 26 від 13.12.2021 стосовно ОСОБА_2 . Постановою від 24.12.2021 ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 188-42 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу. Листом від 25.08.2021 № 17/1562, 12.01.2022 № 06/46 «Черкаситеплокомуненерго» ЧМР повідомило, що факт будівництва гаража за адресою: АДРЕСА_1 в охоронній зоні теплових мереж є грубим порушенням діючих норм та правил. У зв`язку з невиконанням ОСОБА_2 вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 17 від 09.09.2021, відповідно ст. 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Управлінням ДАБК ЧМР 27.01.2022 було подано до Черкаського окружного адміністративного суду позовну заяву про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням, під час розгляду якої ОСОБА_2 було надано копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на гараж № НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1 . Як вбачається із вищевказаного витягу, рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна прийнято 09.02.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітаном Ю.Д. на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер ЧК 14101028354, виданий 15.05.2011, видавник: ДАБК у Черкаській області. Позивач вважає, що рішення державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Ю.Д. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 63420885 від 14.02.2022 підлягає скасуванню, оскільки прийнято з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127. Відповідно до пп. 8 п. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підстав державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 01.01.2013. Пунктом 77 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127 встановлено, що державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт проводиться за наявності відомостей про його технічну інвентаризацію, про прийняття його в експлуатацію та про присвоєння такому об`єкту адреси (крім випадку проведення реконструкції об`єкта, що не має наслідком його поділ, виділ частки або об`єднання), отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», під час вчинення реєстраційних дій державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Тобто, державним реєстратором мали б бути перевірені документи щодо наявності підстав для проведення реєстраційних дій, що подаються заявником. Разом з тим, відомості про документ, що підтверджує право власності (користування) на земельну ділянку, відомості про технічну інвентаризацію, про присвоєння об`єкту «Будівництво гаража, адреса: АДРЕСА_2 , гараж № НОМЕР_1 », замовник - ОСОБА_2 , у витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право власності № 299307701 від 14.02.2022 відсутні, а отже державним реєстратором виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітан Ю.Д. порушено вимоги ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п. 77, п. 78 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127. Щодо декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 15.05.2011 №. ЧК14100128354 об`єкт «Будівництво гаража, адреса: АДРЕСА_1 , гараж № НОМЕР_1 », замовник - ОСОБА_2 , то Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області із кодом ЄДРПОУ 37715193 заснована 14.06.2011, а отже вказана юридична особа не могла здійснити реєстрацію даної декларації 15.05.2011; бланк декларації про готовність об`єкта до експлуатації затверджено постановою КМУ від 13.04.2011 № 466; інформація щодо отримання (реєстрації) дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт (в тому числі підготовчих будівельних робіт по знесенню об`єкта нерухомості) та введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта по даному об`єкту будівництва щодо ОСОБА_2 відсутня на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва; відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Черкаській області (від 10.01.2022 № 18-23-0.2-102/2-22) та листа Департаменту архітектури та містобудування ЧМР від 17.12.2021 № 869 інформація щодо договору на право тимчасового користування землею від 21.05.1999 № 1278 (зазначеній у даній декларації) відсутня, дана земельна ділянка відноситься до міських земель не наданих у власність або постійне користування в межах населеного та перебуває у комунальній власності відповідно до п.п. 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України; номер декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 15.05.2011 № ЧК14100128354, не відповідає номеру декларації № ЧК 14101028354, що зазначений у копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 299307701 від 14.02.2022; відповідно до листів Департаменту архітектури та містобудування ЧМР від 03.09.2021 № 9548-2, від 03.11.2021 № 12226-2 до Департаменту не надходило клопотання та в Департаменті відсутня інформація щодо надання дозволу на будівництво по АДРЕСА_1 , а отже відсутня інформація щодо присвоєння адреси гаражу біля будинку по АДРЕСА_1 . Крім того, за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано багатоквартирний будинок, реєстрація за однією адресою двох об`єктів нерухомості не допускається; присвоєння адреси: АДРЕСА_1 , гараж № НОМЕР_1 , Департаментом архітектури та містобудування ЧМР не здійснювалось; відповідно до пояснень ОСОБА_2 від 07.09.2021, з 2009 року роботи на даному об`єкті не проводились, що суперечить даним вищезазначеної декларації, у якій зазначено період будівництва з 01.03.2011 по 01.05.2011. Відповідно інформації, зазначеній у листі ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 10.01.2022 № 18-23-0.2-102/2-22, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 відноситься до міських земель не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту та перебуває у комунальній власності відповідно до п.п. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України. ОСОБА_2 здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці комунальної власності за адресою: АДРЕСА_1 на яке отримала право власності (рішення державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області від 09.02.2022 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2580660471080) щодо реєстрації об`єкту за адресою: АДРЕСА_3 ), а отже порушила право територіальної громади м. Черкаси щодо користування та розпорядження даною земельною ділянкою. У діях державного реєстратора при реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна: гараж № НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 вбачається порушення вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, а тому таке рішення підлягає скасуванню з одночасним припиненням права власності на вказане нерухоме майно.
За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа передана для розгляду судді Придніпровського районного суду м. Черкаси Булгаковій Г.В.
Ухвалою Придніпровського районного суду м. Черкаси від 03.08.2022 відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання. Відповідачам встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
19.08.2022від начальникаУправління ДАБКЧМР Глазепи Р.І.надійшли письмовіпояснення посправі,згідно якихв межах наданих Управлінню повноважень, на підставі звернення мешканців будинку за адресою: АДРЕСА_1 , а також направлення на проведення позапланового заходу від 27.08.2021 № 43, заступником начальника та головним спеціалістом відділу контролю Управління ДАБК ЧМР здійснювалась позапланова перевірка на об`єкті - законність будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 щодо дотримання суб`єктами містобудування ОСОБА_5 та ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Під час перевірки ОСОБА_2 було надано ряддокументів та письмові пояснення, згідно яких вона визнає, що нею здійснено реконструкцію гаражу (замість тимчасового металевогогаражу побудованозблокованікапітальні гаражі) біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .Під час перевірки встановлено, що на дворовій земельній ділянці, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 збудовані (реконструйовані)у 2009році ОСОБА_5 та ОСОБА_2 наземні зблокованідва боксовігаражі орієнтовнимрозміром 9,38x6,41та висотою2,9м.Фундамент бетонний,стіни керамічнацегла,ворота металеві,перекриття дерев`янібалки,покриття шифер.Дані гаражірозміщені навідстані 7,9м віджитлового будинку АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_5 ,6,3мвід приватногожитлового будинку АДРЕСА_6 ,що єменше 10метрів тає порушеннямвимог таблиці7.5ДБН 360-92**«Містобудування.Планування ізабудова міськихі сільськихпоселень» (табл.10.6ДБН Б.2.2-12:2009та додатку№ 40Державних санітарнихправил плануваннята забудовинаселених пунктів,затвердженого наказомМіністерства охорониздоров`яУкраїни від19.06.1996№ 173).Гаражі знаходяться в охоронній зоні теплової мережі на відстані орієнтовно 3-4 см до кожуха повітряної теплової мережі, що є менше3м тапорушує вимогип.6.3.7Правил технічноїексплуатації тепловихустановок тамереж,затверджених наказомМіністерства паливата енергетикиУкраїни від14.02.2007№ 17та п.11.25ДБН В.2.5-39:2008. ОСОБА_2 надала письмовіпояснення такопію рішеннявиконавчого комітетуПридніпровської районноїради народнихдепутатів від11.04.1979№ 97§1(щододозволу тимчасовогорозміщення металевогогаражу ізрозбірних конструкційв господарськійзоні двору АДРЕСА_7 ).Дане будівництво (реконструкція) гаражів здійснювалось на земельній ділянці, яка не була відведена для цієї мети без належного дозволута безналежного затвердженогопроекту.Враховуючи вищевикладене, дане будівництво (реконструкція) відноситься до самочинного, чим порушує вимоги таблиці 7.5 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (табл. 10.6 ДБН Б.2.2-12:200), додатку № 10 Державних санітарних правил плануванню та забудови населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, п. 6.3.7 Правил технічної експлуатації теплових установок та мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 14.02.2007 № 71, п. 11.25 ДБН В.2.5-39:2008, п. 1.2 ДБН А.3.1-5-96 «Організація будівельного виробництва» (п. 1.6 ДБН А.3.1-5-2009, п. 7.2 ДБН А.3.1-5-201), абз. 4, абз. 6 ч. 1 ст.25Закону України«Про основимістобудування».За наслідкамиперевірки складено:акт зарезультатами проведенняпозапланового заходудержавного контролющодо дотриманнясуб`єктамимістобудування вимогзаконодавства усферімістобудівної діяльності№43від 09.09.2021;протокол про адміністративне правопорушення № 13 від 09.09.2021 стосовно ОСОБА_2 ;припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 17 від 09.09.2021, яким зобов`язано ОСОБА_6 усунути порушення до 09.11.2021. Матеріали перевірки ОСОБА_2 отримали особисто, про що свідчить її підпис назазначених документах.Постановою від 14.09.2021 ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 96 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу. Постанова по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 виконана, штраф сплачено, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 17 від 09.09.2021 не оскаржувався. На період проведення заходів державного архітектурно - будівельного контролю відповідно інформації з Державного реєстру речовихправ нанерухоме майнота Реєструправвласності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна у ОСОБА_7 відсутнє право власності на зблоковані гаражі біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .Інформація щодоотримання (реєстрації)дозвільних документівна початоквиконання будівельнихробіт (втому числіпідготовчих будівельнихробіт познесенню об`єктанерухомості)та введенняв експлуатаціюзакінченого будівництвомоб`єктапо данимоб`єктамбудівництва відсутняна Порталідержавної електронноїсистеми усфері будівництва.Листом від 25.08.2021 № 17/1 562 КПТП «Черкаситеплокомуненерго» ЧМР повідомило, що даний факт будівництва гаража в охоронній зоні теплових мереж є грубим порушенням діючих норм та правил. 31.11.2021 заступником начальника та головним спеціалістом Управління ДАБК ЧМР розпочата перевіркавиконання суб`єктоммістобудування ОСОБА_2 вимог припису№ 17від09.09.2021про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті - законність будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .З направленням про проведення позапланового заходу від 30.11.2021 № 80 ОСОБА_2 ознайомилась,копію направленняотримала особисто,про щосвідчить їїпідпис нанаправленні.Під часперевірки буловстановлено,що порушенняякі зазначенів приписі№ 17від09.09.2021 ОСОБА_2 не усунуті,вимоги приписуне виконані.Відповідними діями ОСОБА_2 порушила пп. 3 п. 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ 36553 від 23.05.2011, п. 3 ч. 3 ст.41Закону України«Про регулюваннямістобудівної діяльності».Відповідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна у ОСОБА_2 відсутнє право власності на зблоковану будівлю (частину гаража) біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .Інформація щодо отримання (реєстрації) дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт (в тому числі підготовчих будівельних робіт по знесенню об`єкта нерухомості) та введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта по даному об`єкту будівництва відсутня на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва. Станом на 13.12.2021 самочинно побудований об`єкт - зблоковані гаражі біля житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 знаходяться на самовільно захопленій ОСОБА_2 ділянці без отримання документів, що дають право на виконання будівельних робіт, не отримано право власності (користування) нaземельну ділянкуна якійрозташований данийоб`єкт,їх невведено вексплуатацію,не поданопозов досуду щодоузаконення самочиннопобудованого об`єкту,а отжеоб`єктне приведенийдо вимогчинного законодавствавідповідно довимог приписупро усуненняпорушень вимогзаконодавства усфері містобудівноїдіяльності,будівельних норм,стандартів іправил №17від 09.09.2021.За наслідкамиперевірки складеноакт за результатами проведення позапланового заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 80 від 13.12.2021 та протокол про адміністративне правопорушення № 26від 13.12.2021стосовно ОСОБА_2 .Оскільки на складання матеріалів перевірки ОСОБА_2 не з`явилась, відповідно до п.21Порядку,матеріали перевіркиїй надісланопоштою 14.12.2021.У зв`язку з невиконанням вимог припису, Управлінням до ОСОБА_2 подано позовпро знесеннясамочинно збудованогооб`єктата компенсаціювитрат,пов`язанимз такимзнесенням.Під часрозгляду вказаноїсправи Черкаськимокружним адміністративнимсудом ОСОБА_2 надала копію Витягу з Державного реєстру речових на нерухоме майно про реєстрацію права власності, згідно якого їй належить гараж НОМЕР_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Звертає увагу, що відомості про документ, що підтверджує право власності (користування) на земельну ділянку, відомості про технічну інвентаризацію, про присвоєння об`єкту «Будівництво гаража, адреси: АДРЕСА_2 , гараж № НОМЕР_1 », замовник ОСОБА_2 , у витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право власності № 299307701 від 14.02.2022 відсутні, а отже державним реєстратором виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітан Ю.Д. порушено вимоги ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п. 77, п. 78 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від25.12.2015№ 1127.Щодо копії декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 15.05.2011 № ЧК14100128354 об`єкт «Будівництво гаража, адреса: АДРЕСА_2 , гараж № НОМЕР_1 », замовник - ОСОБА_2 , повідомляє, що інспекцію ДАБК уЧеркаській областізасновано 14.06.2011,а отжевона немогла здійснитиреєстрацію даноїдекларації 15.05.2011;інформація щодоотримання (реєстрації)дозвільних документівна початоквиконання будівельнихробіт (втому числі підготовчих будівельних робіт по знесенню об`єкта нерухомості) та введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта по даному об`єкту будівництва на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва відсутня;відповідно листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради інформація щодо договору на право тимчасового користування землею від 21.05.1999 № 1278 (зазначеній у даній декларації) відсутня, дана земельна ділянка відноситься до міських земель не наданих у власність або постійне користування в межах населеного та перебуває у комунальній власності. Враховуючи вищезазначене,наявність оригіналудекларації проготовність доексплуатації об`єктаЧК14100128354не підтверджуєтьсяжодним документом,а отжевідсутні підставидля реєстраціїправа власності ОСОБА_2 на гараж НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1 .Відповідно до листів ГУ Держгеокадаструу Черкаськійобласті інформаціящодо передачіу власність/користування/орендуземельної ділянки,що розташованаза адресою: АДРЕСА_1 ,у секторі АДРЕСА_8 -відсутня.За данимиобліку земельсектору №1запитувана земельнаділянка відноситьсядо міськихземель ненаданих увласність абопостійне користуванняв межахнаселеного пунктута перебуваєу комунальнійвласності.Договір на право тимчасового користування землею № 1278 від 21.05.1999 не підтверджено жодним документом, оскільки оригінал договору відповідачем не пред`явлено, а отже не відомо між якими сторонами укладено даний договір та на який термін, тому наявність та чинність даного договору ставиться під сумнів. ОСОБА_2 здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , що знаходиться у власності територіальної громади м. Черкаси та є комунальною власністю, а отже порушила право власності територіальної громади м. Черкаси щодо користування та розпорядження даною земельною ділянкою. ОСОБА_2 відповідно довимог чинногозаконодавства неотримала правовласності (користування)на земельнуділянку,не отрималадокумент проприсвоєння такомуоб`єктуадреси,а отжереєстрація прававласності надане самочиннебудівництво незмінило правовийрежим такогобудівництва,як самочинно.Додатково зазначає, що гаражі знаходятьсяв охороннійзоні тепловоїмережі навідстані орієнтовно3-4см докожуха повітряноїтеплової мережі,що єменше 3м тапорушує вимогип.6.3.7Правил технічноїексплуатації тепловихустановок тамереж,затверджених наказомМіністерства паливата енергетикиУкраїни від14.02.2007№17та п.11.25ДБН В.2.5-39:2008.Дане порушення зафіксовано під час проведення перевірки та не оскаржувалося та не спростовано відповідачем. Вважає,що реєстраціяправа власностіна данесамочинне будівництво,а самегараж НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1 здійсненоз порушеннямЗакону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень»,Порядку державноїреєстрації речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень,затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни від25.12.2015№ 1127та оскількиземельна ділянказа вказаноюадресою перебуваєв комунальнійвласності,а отжепорушує правовласності територіальноїгромади м.Черкаси щодокористування тарозпорядження даноюземельною ділянкою(вчинятищодо свогомайна будь-якідії).Окрім того,будівництво гаражав охороннійзоні тепловихмереж єгрубим порушеннямдіючих нормта правилта інтересівКП «Черкаситеплокомуненерго»Черкаської міськоїради.Враховуючи вищезазначене просив позов Черкаської міської ради до ОСОБА_2 , державного реєстратора Виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Ю.Д. про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна задовольнити повністю.
29.08.2022 від ОСОБА_1 , яка представляє інтереси відповідача ОСОБА_2 , надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого ОСОБА_2 позовні вимоги не визнає в повному обсязі, виходячи з наступного. Рішенням виконавчого комітету Придніпровської ради народних депутатів № 97 §1 від 11.04.1997 ОСОБА_8 дозволено тимчасове розміщення металевого гаража в господарській зоні двору будинку АДРЕСА_7 . ОСОБА_8 була бабусею ОСОБА_2 . Після смерті ОСОБА_8 гаражем продовжувала користуватись її дочка ОСОБА_9 (прізвище в шлюбі з 1999 - ОСОБА_10 , з 2004 - ОСОБА_11 ), а потім дочка ОСОБА_12 - ОСОБА_13 (прізвищев шлюбіз 18.11.1995- ОСОБА_14 ).У зв`язкуз перебуваннямзбудованого ОСОБА_8 гаражу ваварійному станів 2009 ОСОБА_2 провела йогоремонт -укріпила стіни,і продовжилаексплуатацію.Фактично будівництванового гаражана прибудинковійземельній ділянцібудинку АДРЕСА_1 ОСОБА_2 не здійснюваладо 2011.В 2011 у зв`язку з непридатністю старого гаражу до подальшої експлуатації відповідач побудувала новий. Всі вимоги чинного законодавства, яке регулює виконання підготовчих і будівельних робіт та введення об`єкта в експлуатацію були дотримані. У період з 27.08.2021 по 09.09.2021 спеціалістами Управління ДАБІ ЧМР проведеноперевірку законностібудівництва зблокованихгаражів біляжитлового будинку АДРЕСА_1 .Під часперевірки встановлено,що надворовій земельнійділянці,розташованій завищевказаною адресою,збудовані (реконструйовані)у 2009 ОСОБА_5 та ОСОБА_2 два наземнізблоковані боксовігаражі висотою2,9м.Гаражірозміщенні навідстані 7,9м віджитловогобудинку АДРЕСА_1 ,7,5м віджитлового будинку( АДРЕСА_5 ),6,3м відприватного будинку АДРЕСА_6 ,що єменше 10мта єпорушенням,визначеним таблиці7.5ДБН 360-92**«Містобудування.Планування ізабудова міськихі сільськихпоселень» (табл.10.6ДБН Б.2.2-12:2009)та додатку№ 10Державних санітарнихправил плануваннята забудовинаселених пунктів,затвердженого наказомМіністерства охорониздоров`я Українивід 19.06.1996№173.Гаражі знаходятьсяв охороннійзоні тепловоїмережі навідстані орієнтовно3-4см відкожуха повітряноїтеплової мережі,що єменше 3мта порушуєвимоги п.6.3.7Правил технічноїексплуатації тепловихустановок тамереж,затверджених наказомМіністерства паливата енергетики№ 17від 14.02.2007та п.11.25ДБН В.2.5-39:2008,абз.4,абз.6ч.1ст.25Закону України«Про основимістобудування».За результатамиперевірки булоскладено:акт пропроведення позаплановогозаходу державногоконтролю щододотримання суб`єктамимістобудування вимогзаконодавства всфері містобудівноїдіяльності №43;протокол проадміністративне правопорушення№ 13від 09.09.2021;припис № 17 від 09.09.2021 про усуненняпорушень вимогзаконодавства всфері містобудівноїдіяльності,будівельних норм,стандартів іправил.30.11.2021 відповідно до направлення № 80 спеціалістами Управління ДАБК ЧМР проведено перевіркущодо виконаннясуб`єктом містобудування ОСОБА_2 вимог припису№17від 09.09.2021,про якиййдеться вище.За наслідкамиперевірки складено:акт пропроведення позаплановогозаходу державногоконтролю щододотримання суб`єктамимістобудування вимогзаконодавства всфері містобудівноїдіяльності №80від 13.12.2021;протокол про адміністративне правопорушення № 26 від 13.12.2021. 24.12.2021 розглянута справа про адміністративне правопорушення, ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 188-42 КУпАП. 13.01.2022 ОСОБА_2 , не будучи згідною з прийнятим рішенням, звернулась до Соснівського районного суду м. Черкаси з адміністративним позовом до Управління ДАБК ЧМР.Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 28.07.2022 позов ОСОБА_2 до Управління ДАБК ЧМР, начальника управління ДАБК Глазепи Р.І. про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення задоволено та скасовано постанову про накладення адміністративного стягненняпро адміністративнеправопорушення відносно ОСОБА_2 за ч.1 ст.188-42КУпАП,провадження посправі закрито.В січні 2022 сертифікованим інженером ОСОБА_15 проведено інвентаризаційні заходи на об`єкті - гараж АДРЕСА_9 , виготовлено технічний паспорт. 09.02.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітаном Ю.Д. здійснено державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на вищевказаний гараж. Щодо декларації про готовність об`єкта до експлуатації № ЧК 141001028354 об`єкт «Будівництво гаража, адреса: АДРЕСА_1 ,гараж№ НОМЕР_1 » замовник - ОСОБА_2 ,то вона містить круглу гербову печатку ІДБК у Черкаській області та підписпосадової особи ОСОБА_16 ,що свідчитьпро їїреєстрацію вданій установі.Дата реєстраціїдекларації -15.05.2011реєстратором ІДБКу Черкаськійобласті поставленапомилково.Бланк декларації про готовність об`єкта до експлуатації постановою КМУ № 466 «Деякі питання, виконання підготовчих і будівельних робіт» від 13.04.2011 не передбачено. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» та Порядком веденняЄдиної державноїелектронної системиу сферібудівництва,затвердженим постановоюКМУ №681від 23.06.2021,не передбачено внесення до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва інформації щодо отримання (реєстрації) дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт (в тому числі підготовчих будівельних робіт по знесенню об`єкта нерухомості) та введення в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, здійснених у попередні роки, зокрема в 2011, які передували даті введення в дію вищевказаної Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Таким чином, відсутність на Порталі електронної системи і в Департаменті архітектури та містобудування Черкаської міської ради (заснованому 07.06.2013), інформації щодо отримання (реєстрації) дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт (в тому числі підготовчих будівельних робіт по знесенню об`єкта нерухомості) та введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта - гараж АДРЕСА_9 не спростовує факту отримання відповідачем 28.01.2011 дозволу на початок будівельних робіт № 23/01-12. Позивачем не надано доказів, що земельна ділянка, на якій відповідач побудувалагараж,не відноситьсядо земельжитлової йгромадської забудови.Декларація про готовність об`єкта до експлуатації ЧК 14101028354 містить дані про документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою, на якій побудовано вищевказаний гараж - Договір на право тимчасового користування землею № 1278 від 21.05.1999. Відсутність в Головному управлінні Держгеокадастру у Черкаській області (заснованому 25.04.2015) та в Департаменті архітектури та містобудування Черкаської міської ради інформації щодо даного Договору, не є доказом того, що такий Договір не укладався і відповідачу ненадавалось правокористування земельноюділянкою,розташованою наприбудинковій територіїбудинку АДРЕСА_1 .Відповідач побудувалагараж АДРЕСА_9 занаявності відповіднихдокументів,які даютьправо виконуватибудівельні роботи-дозволу напочаток будівельнихробіт № 23/01-12від 28.01.2011,і проектноїдокументації,виготовленої інспектором-проектантом ОСОБА_17 (п.п.9,10Декларації проготовність об`єктадо експлуатаціїЧК 14101028354).Позивачем ненадано будь-якихдопустимих іналежних доказів,що порушенняВідповідачем будівельнихнорм іправил,загрожують життюта здоров`юлюдини,суперечить суспільнимінтересам абопорушує праваінших осіб.Позивачем недоведено,як впливаєдопущене порушенняз урахуванняммісцевих правилзабудови,громадських іприватних інтересівна планування,забудову,благоустрій вулиці,на зручністьутримання суміжнихділянок тощо.Щодо порушеннядержавним реєстраторомвиконавчого комітетуІваньківськоїсільської радиМаньківського районуЧеркаської областіБрітаном Ю.Д.вимогчинного законодавства при державній реєстрації права власності ОСОБА_2 наоб`єктнерухомого майна-гараж АДРЕСА_10 , то з огляду на те, що державний реєстратор не відмовив відповідачу у державній реєстраціїправ таїх обтяженьна об`єктнерухомого майнавважає,що проведеннядержавної реєстраціїправа власностівідбулось відповіднодо вимогвищевказаних нормативно-правовихактів.Право власності ОСОБА_2 на спірний об`єкт становить «майно», яке підпадає, під захист статті 1 Першого протоколу до Конвенції (рішення від 24.06.2003 у справі «Стреч проти Сполученого Королівства», заява № 44277/98, пункти 32 - 35). Відповідач на законних підставах набула право власності на спірний об`єкт нерухомості, а тому захід впливу, який позивач пропонуєвжити таякий фактичноозначає позбавленняправа власностіна спірнийоб`єктне відповідаєпринципу пропорційності,оскільки незабезпечує справедливийбаланс міжзагальними інтересамиоблдержадміністрації таприватним інтересам ОСОБА_2 ,яка непорушувала вимогизаконодавства впроцесі набуттяправа власностіна гараж АДРЕСА_10 .З огляду на викладене, позов Черкаської міської ради до ОСОБА_2 , Державного реєстратора Виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Ю.Д. про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна є недоведеним, необґрунтованим, безпідставним і таким, що не підлягає задоволенню.
02.09.2022 від першого заступника начальника Управління ДАБК ЧМР Очеретнього С.І. надійшли письмові пояснення, згідно яких вважає посилання відповідача на рішення виконавчого комітету Придніпровської районної ради народних депутатів від 11.04.1979 № 97§1 необгрунтованими, оскільки даним рішенням надано дозвіл на тимчасове розміщення металевого гаражу (тимчасова споруда) із розбірних конструкцій в господарській зоні двору АДРЕСА_7 , а не капітальної будівлі (зблокованих гаражів) саме ОСОБА_8 .. Документи, що підтверджують перехід права власності (користування, прийняття спадщини) на даний об`єкт до ОСОБА_2 відсутні. Твердження про те, що у 2009 році було проведено ремонт гаражу, а у 2011 побудовано новий - суперечить інформації, яка міститься в матеріалах позапланової перевірки, поясненнях ОСОБА_2 та постанові про адміністративне правопорушення. На підтвердження будівництва гаражу у 2011 році не надано оригінал декларації про готовність об`єкта до експлуатації ЧК 14101028354, а листом Державної інспекції архітектури та містобудування України від 09.06.2022 № 4220/05/13-22 підтверджується інформація щодо відсутності даної декларації. Крім того, інформація щодо отримання (реєстрації) дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт та введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта відсутня на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва. Таким чином, ОСОБА_2 здійснила самочинне будівництво гаража № НОМЕР_1 на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , що знаходиться у власності територіальної громади м. Черкаси та є комунальною власністю, а отже порушила право власності територіальної громади м. Черкаси щодо користування та розпорядження даною земельною ділянкою, а державний реєстратор при реєстрації права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна: порушив вимоги Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127.
Ухвалою Придніпровського районного суду м. Черкаси від 20.10.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_2 адвокат Геращенко Л.Г. в судовому засіданні заперечувала щодо задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Відповідач державний реєстратор виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітан Ю.Д. в судове засідання повторно не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, клопотань про відкладення розгляду справи або про розгляд справи без його участі на адресу суду не надходило.
Представник третьої особи в судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві та письмових поясненнях.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, об`єктивно оцінивши докази, які мають істотне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.
Статтею 55 Конституції України та статтею 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (стаття 5 ЦПК України).
За змістом статей 12, 81, 89 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, рішенням виконавчого комітету Придніпровської ради народних депутатів № 97 §1 від 11.04.1997 ОСОБА_8 дозволено тимчасове розміщення металевого гаража з розбірних конструкцій в господарській зоні двору будинку АДРЕСА_7 .
ОСОБА_8 була бабусею ОСОБА_2 , що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями свідоцтв про народження та свідоцтв про одруження.
В 2011 році у зв`язку з непридатністю старого гаражу для подальшої експлуатації ОСОБА_2 побудувала новий гараж.
11.08.2021 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради надійшло звернення мешканці будинку за адресою: АДРЕСА_1 ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо законності збудованих у 2010-2011 роках біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 капітальних гаражів, які належать ОСОБА_18 та ОСОБА_19 .
Листом від 25.08.2021 № 17/1562 КПТП «Черкаситеплокомуненерго» ЧМР повідомило, що факт будівництва гаража в охоронній зоні теплових мереж біля буд. АДРЕСА_1 є грубим порушенням діючих норм та правил.
27.08.2021 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради було видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу № 43 для здійснення позапланової перевірки на об`єкті законність будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 щодо дотримання суб`єктами містобудування ОСОБА_5 , ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
У період з 27.08.2021 по 09.09.2021 посадовими особами Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради було проведено позапланову перевірку щодо законність будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , за результатами якої складено акт планового (позапланового) заходу державного нагляду щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 43 від 09.09.2021, яким встановлено, що на дворовій земельній ділянці, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 збудовані (реконструйовані) у 2009 році ОСОБА_5 та ОСОБА_2 наземні зблоковані два боксові гаражі орієнтовним розміром 9,38x6,41м та висотою 2,9м. Фундамент бетонний, стіни керамічна цегла, ворота металеві, перекриття дерев`яні балки, покриття шифер. Дані гаражі розміщені на відстані 7,9м від житлового будинку АДРЕСА_11 м від житлового будинку АДРЕСА_12 ( АДРЕСА_5 , 6,3м від приватного житлового будинку АДРЕСА_6 , що є менше 10 метрів та є порушенням таблиці 7.5 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (табл. 10.6 ДБН Б.2.2-12:2009 та додатку № 40 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів). Гаражі знаходяться в охоронній зоні теплової мережі на відстані орієнтовно 3-4 см до кожуха повітряної теплової мережі, що є порушенням п. 6.3.7 Правил технічної експлуатації теплових установок та мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007 № 71 та п. 11.25 ДБН В.2.5-39:2008. ОСОБА_2 та ОСОБА_5 надали письмові пояснення та копію рішення виконавчого комітету Придніпровської районної ради народних депутатів від 11.04.1979 № 97§1 (щодо дозволу тимчасового розміщення металевого гаражу із розбірних конструкцій в господарській зоні двору АДРЕСА_7 ). Дане будівництво (реконструкція) гаражів здійснювалось на земельній ділянці, яка не була відведена для цієї мети без належного дозволу та без належного затвердженого проекту. Враховуючи вищевикладене, дане будівництво (реконструкція) відноситься до самочинного, чим порушує вимоги таблиці 7.5 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (табл. і 0.6 ДБН Б.2.2-12:200), додатку №10 Державних санітарних правил плануванню та забудови населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, п. 6.3.7 Правил технічної експлуатації теплових установок та мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 14.02.2007 № 71, п. 11.25 ДБН В.2.5-39:2008, п. 1.2 ДБН А.3.1-5-96 «(Організація будівельного виробництва» (п. 1.6 ДБН А.3.1-5-2009, п. 7.2 ДБН А.3.1-5-201, абз. 4, абз. 6 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про основи містобудування».
За результатами виявлених порушень, 09.09.2021 посадовою особою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради у присутності ОСОБА_2 було складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 96 КУпАП, а також видано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 17, згідно якого надано термін до 09.11.2021 для усунення вищенаведених порушень та приведення до вимог чинного законодавства.
14.09.2021 постановою по справі про адміністративне правопорушення № 9, ОСОБА_2 було визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 96 КУпАПта накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1275 грн.
Згідно квитанції від 17.09.2021 відповідач ОСОБА_2 сплатила вказаний штраф.
30.11.2021 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради було видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу № 80 для здійснення позапланової перевірки на об`єкті законність будівництва зблокованих гаражів біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 щодо дотримання суб`єктом містобудування ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
За результатами позапланової перевірки, 13.12.2021 посадовою особою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради було складено акт планового (позапланового) заходу державного нагляду щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 80 та протокол про адміністративне правопорушення № 26, згідно яких порушення, які зазначені в приписі № 17 від 09.09.2021 ОСОБА_2 не виконанні, а саме самочинно збудований гараж побудований з порушенням, чим порушено п.п. 3, п. 11 Постанови 533 від 23.05.2011 та п. 3 ч. 3 ст. 41 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності. Відповідальність за встановленні правопорушення передбачена ч. 1 ст. 188-42 КУпАП.
14.11.2022 постановою про закриття справи про адміністративне правопорушення № 9, справу про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_2 закрито на підставі п. 7 ст. 247 КУпАП, у зв`язку з закінченням на момент розгляду справи строків, передбачених ст. 38 КУпАП.
18.01.2022 ФОП ОСОБА_15 на замовлення ОСОБА_2 виготовлено технічний паспорт на індивідуальний гараж № НОМЕР_1 розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
09.02.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітаном Ю.Д. здійснено державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на Гараж № 2, загальною площею 25,4 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 299307701 від 14.02.2022, рішення про державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на Гараж № 2, загальною площею 25,4 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , державним реєстратором прийнято на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер ЧК 14101028354, виданої 15.05.2021 ДАБІ у Черкаській області.
Позивач стверджує, що реєстрація права власності ОСОБА_2 на гараж № НОМЕР_1 , розташований за адресою: АДРЕСА_1 здійснена державним реєстратором з порушенням Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, оскільки гараж побудований на земельній ділянці, яка перебуває в комунальній власності, без відповідних дозвільних документів на початок виконання будівельних робіт та документів, які свідчать про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.
Статтями 15,16 ЦК Українипередбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Статтею 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Згідно статті 5 вказаного Закону, у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.
Відповідно до частини 4 статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно доЗакону України«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначеніПорядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 (надалі Порядок).
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Відповідно до пункту 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та цим Порядком.
Так, положеннями пункту 8 частини 1 статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року.
Пунктом 77 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у редакції чинній на момент прийняття рішення державного реєстратора) передбачено, що державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт проводиться за наявності відомостей про його технічну інвентаризацію, про прийняття його в експлуатацію та про присвоєння такому об`єкту адреси (крім випадку проведення реконструкції об`єкта, що не має наслідком його поділ, виділ частки або об`єднання), отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Відповідно до пункту 78 Порядку (у редакції чинній на момент прийняття рішення державного реєстратора), державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт у разі прийняття його в експлуатацію до запровадження єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, що є невід`ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності, проводиться за наявності документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію такого об`єкта, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту. Такий документ за наданими заявником у заяві реквізитами та відомостями про суб`єкта, що здійснював прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію, отримується державним реєстратором шляхом звернення до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування.
Частиною 3статті 10Закону України «Продержавну реєстраціюречових правна нерухомемайно таїх обтяжень»передбачено,що підчас вчиненняреєстраційних дійдержавний реєстраторвстановлює відповідністьзаявлених праві поданих/отриманихдокументів вимогамзаконодавства,а такожвідсутність суперечностейміж заявленимита вжезареєстрованими речовимиправами нанерухоме майнота їхобтяженнями;перевіряє документина наявністьпідстав дляпроведення реєстраційнихдій,зупинення розглядузаяви продержавну реєстраціюправ таїх обтяжень,зупинення державноїреєстрації прав,відмови вдержавній реєстраціїправ таприймає відповіднірішення;під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію, необхідну для такої реєстрації; обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 299307701 від 14.02.2022 вбачається, що у ньому відсутні відомості про документ, що підтверджує право користування спірною земельною ділянкою, відомості про технічну інвентаризацію об`єкта нерухомого майна, прийняття його в експлуатацію та присвоєння йому адреси. Рішення про державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на Гараж № 2, загальною площею 25,4 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , державним реєстратором прийнято на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер ЧК 14101028354, виданої 15.05.2021 ДАБІ у Черкаській області.
Щодо декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
За змістом частин 4, 5 статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Разом з тим, відповідно до листів Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 03.09.2021 № 9548-2, від 03.11.2021 №12226-2, інформація щодо надання дозволу на будівництво капітальних гаражів по АДРЕСА_1 відсутня.
Крім того, згідно листа Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 30.06.2022 № 273, інформація щодо надання будівельного паспорта забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 у період з 01.01.2010 по 31.12.2011 в департаменті відсутня.
Як вбачається з наявної в матеріалах справи копії декларації про готовність об`єкта до експлуатації (крім об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури) від 15.05.2011 № ЧК14100128354, об`єкт «Будівництво гаража, адреса: АДРЕСА_1 , гараж № НОМЕР_1 », замовник ОСОБА_2 , вона містить відмітку про її реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області, однак юридична особа - Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області із кодом ЄДРПОУ 37715193 була заснована 14.06.2011, а отже вказана юридична особа не могла здійснити реєстрацію даної декларації 15.05.2011.
Доводи представника відповідача щодо допущення технічної помилки при реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації суд оцінює критично та не приймає до уваги, оскільки вони не підтвердженні жодним доказом.
Номер декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 15.05.2011 № ЧК14100128354, не відповідає номеру декларації № ЧК14101028354, що зазначений у копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 299307701 від 14.02.2022.
Згідно листів Державної інспекції архітектури та містобудування України від 09.06.2022 № 4220/05/1322, від 22.06.2022 № 4525/04/13-22 у Реєстрі будівельної діяльності за параметрами пошуку «Дозвільні документи за реєстраційним номером ЧК14101028354», «Дозвільні документи за реєстраційним номером ЧК14100128354» відомостей не виявлено.
Отже, відповідачем ОСОБА_2 для проведення державної реєстрації права власності було надано державному реєстратору декларацію про готовність об`єкта до експлуатації, яка у встановленому порядку Державною архітектурно-будівельною інспекцією України або її територіальними органами, до повноважень якої були віднесені питання реєстрації декларацій, зареєстрована не була.
Щодо права користування ОСОБА_2 земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальній громаді міста, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Положеннями статті 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна від 14.06.2022, відомості щодо реєстрації права власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 у реєстрі відсутні.
Згідно листів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 10.01.2022 № 18-23-0.2-102/2-22, від 29.06.2022 № 18-23-0.2-1866/2-22, інформація щодо передачу у власність/користування/оренду земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , у секторі АДРЕСА_8 відсутня. За даними обліку земель (дані державного реєстру земель та форм статистичної звітності з обліку земель) земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 відноситься до міських земель не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту та перебуває у комунальній власності відповідно до п.п. 1, 2 статті 83 ЗК України.
Наявність Договору на право тимчасового користування землею № 1278 від 21.05.1999, інформація про який зазначена в пункті 13 декларації про готовність об`єкта до експлуатації (крім об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури) від 15.05.2011 № ЧК14100128354,не підтвердженажодним документом,оскільки оригіналчи належнимчином засвідченукопію договорувідповідачем непред`явлено,а отжене відомоміж якимисторонами укладеноданий договірта наякий термін.
Відповідно до листа КПТМ Черкаситеплокомуненерго» ЧМР від 12.01.2022 № 06/46, будівництво двох зблокованих гаражів за адресою: АДРЕСА_1 здійснено в охороннійзоні тепловихмереж,що єгрубим порушеннямдіючих нормта правил.
Таким чином, сукупність наведених норм та обставин свідчать про те, що ОСОБА_2 побудувала гараж № НОМЕР_1 на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , яка перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Черкаси та не відводилась у встановленому порядку для розміщення такого об`єкта, а отже порушила право власності територіальної громади м. Черкаси щодо користування та розпоряджання даною земельною ділянкою.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для скасування рішення державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Ю.Д. від 14.02.2022 індексний номер: 63420885 як такого, що прийняте із порушенням законодавства за відсутності документів, що підтверджують виникнення права власності на самочинно збудований об`єкт.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд керується положеннями статті 141 ЦПК України, згідно якої судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Позивачем при зверненні до суду з позовом було сплачено судовий збір в розмірі 2481,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 75 від 13.07.2022.
Разом з тим, судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_2 є особою з інвалідністю ІІ групи (загальне захворювання), що підтверджується копією пенсійного посвідчення серії НОМЕР_2 від 22.09.2021.
Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються особи з інвалідністю I та II груп, законні представники дітей з інвалідністю і недієздатних осіб з інвалідністю.
Таким чином, судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1240,50 грн. слід компенсувати за рахунок державного бюджету у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а інші 50% судового збору (1240,50 грн.) стягнути з відповідача Державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Юрія Дмитровича на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст. 16, 316, 317, 319, 321, 331, 332 ЦК України, ст.ст. ст. ст. 4, 12, 13, 76-89, 141, 259, 264, 265, 268, 354 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов Черкаської міськоїради до ОСОБА_2 ,Державного реєстраторавиконавчого комітетуІваньківської сільськоїради Маньківськогорайону Черкаськоїобласті БрітанаЮрія Дмитровича,третя особа:Управління державногоархітектурно-будівельногоконтролю Черкаськоїміської радипро визнаннянезаконним таскасування рішенняпро державнуреєстрацію прававласності наоб`єкт нерухомогомайна задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Юрія Дмитровича від 14.02.2022, індексний номер: 63420885 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на нерухоме майно - Гараж № 2, загальною площею 25,4 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , припинивши право власності, на вказане нерухоме майно.
Стягнути з Державного реєстратора виконавчого комітету Іваньківської сільської ради Маньківського району Черкаської області Брітана Юрія Дмитровича на користь Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542, місцезнаходження: вул. Б. Вишневецького, буд. 36, м. Черкаси) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1240,50 грн.
Компенсувати Черкаські міськійраді (кодЄДРПОУ 25212542,місцезнаходження:вул.Б.Вишневецького,буд.36,м.Черкаси) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1240,50 грн. за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Черкаського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст судового рішення виготовлено 10.02.2023.
Головуючий: Г. В. Булгакова
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108898028 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: |
Цивільне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Булгакова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні