Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01.02.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/791/22
Господарський суд Івано-Франківської області у складі:
судді Стефанів Т. В.,
секретар судового засідання Максимів Н. Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
за позовом Заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради, Комунального некомерційного підприємства "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", Західного офісу Держаудитслужби
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпромсервіс"
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення коштів в сумі 188829 грн 70 к.,
за участю:
прокурора Івано-Франківської обласної прокуратури Попової О. В.,
ухвалив таке рішення.
Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.
У судовому засіданні 01.02.2023 суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору.
Заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради, КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", Західного офісу Держаудитслужби звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до ТОВ "Газпромсервіс" про визнання додаткових угод № 1 від 29.06.2021, № 2 від 29.06.2021, № 4 від 23.07.2021, № 5 від 30.07.2021, № 7 від 02.09.2021, № 9 від 07.10.2021, № 10 від 27.10.2021, № 11 від 28.10.2021, № 12 від 29.10.2021, № 13 від 05.11.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс" недійсними та стягнення коштів в сумі 188829 грн 70 к.
Щодо представництва інтересів держави у суді прокуратурою.
Положення ст. 131-1 Конституції України визначено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Безпосередньо питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (ч. 1). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (ч. 3). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абз. 1-3 ч. 4).
У свою чергу, ч. 3 ст. 53 ГПК України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абз. 2 ч. 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Поряд із цим, Верховним Судом (у постанові колегії суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2018 у справі № 922/901/17, у постанові колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц та у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18) надані правові висновки стосовно застосування вказаних правових положень щодо прокурорського представництва, основними з яких є: обов`язок прокурора обґрунтувати та довести підстави для представництва, у тому числі у чому полягає бездіяльність компетентного органу; недотримання таким органом розумного строку на звернення до суду із позовом; розумність строку повинна визначатися судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту, а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Таким чином, з огляду на вказані правові положення та висновки Верховного Суду стосовно їх застосування, суд вважає, що:
- прокурор у справі має обґрунтувати та довести підстави для представництва, у тому числі повноважність позивачів представляти інтереси держави у спірних правовідносинах та їх бездіяльність у виконанні наявних повноважень;
- бездіяльність позивачів наявна у тому випадку, коли вони знали або повинні були знати про порушення інтересів держави, але не зверталися до суду з відповідним позовом у розумний строк;
- розумність строку повинна визначатися судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту, а також таких чинників, як значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Відповідно до преамбули Закону України "Про публічні закупівлі" він визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Зокрема, зазначеним Законом встановлюються основні терміни, сфера його застосування, суб`єктний склад тощо. Розділом ІІ цього Закону безпосередньо врегульовано державне регулювання та контроль у сфері закупівель.
Так, у ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.
Відповідно до ст. 8 цього Закону моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Положеннями ч. 1 ст. 44 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, уповноважені особи, службові (посадові) особи замовників, службові (посадові) особи та члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" встановлено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст. 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні").
Відповідно до п. 8 та 10 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, визначено, що, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно з п. п. 3, 4, 9 п. 4 цього Положення Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення державного фінансового аудиту, перевірки закупівель, інспектування (ревізії), моніторингу закупівель; здійснює контроль, зокрема, за дотриманням законодавства про закупівлі; вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.
Отже, орган державного фінансового контролю здійснює державний фінансовий контроль за використанням коштів державного та місцевих бюджетів, і в разі виявлення порушень законодавства має право пред`явити обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
З урахуванням наведеного, Держаудитслужба є належним органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції щодо реалізації державної політики у сфері закупівель.
Аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2018 у справі № 826/9672/17 та у постанові Верховного Суду у складі колегії об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19, у постановах Верховного Суду від 05.08.2021 у справі № 911/1236/20, від 10.02.2022 у справі № 927/284/21, від 31.05.2022 у справі № 927/515/21.
З огляду на матеріали справи Окружною прокуратурою міста Івано-Франківська неодноразово повідомлялося Західний офіс Держаудитслужби, КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та Івано-Франківську обласну раду про виявлені порушення при укладанні між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс" додаткових угод до договору постачання природного газу № 61 від 14.06.2021, про що свідчать листи від 26.07.2022 за № 15-539ВИХ-22, № 15-540ВИХ-22 та № 15-541ВИХ-22.
Управління Західного офісу Держаудитслужби листом № 130905-17/1779-2022 від 15.09.2022 повідомило Окружну прокуратуру міста Івано-Франківська про проведену перевірку закупівлі природного газу, якою встановлено, що з порушенням норм чинного законодавства було внесено зміни до істотних умов договору № 61 від 14.06.2021 без документального підтвердження коливання ціни природного газу на ринку та встановленого порядку зміни ціни з врахуванням індексу споживчих цін. Вказане порушення призвело до зайвої оплати ТОВ "Газпромсервіс" вартості спожитого газу у 2021 році на суму 188829 грн 70 к.
Івано-Франківська обласна рада, листом № 12-120/470/174 від 11.08.2022, повідомила Івано-Франківську обласну прокуратуру про те, що у неї відсутня будь-яка інформація стосовно порушень при закупівлі газу КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради".
КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" направив на адресу Івано-Франківської обласної прокуратури документи, що стосуються відносин закупівлі газу у ТОВ "Газпромсервіс" (супровідний лист № 03/430 від 02.08.2022).
Разом із тим, заходи щодо усунення не вживалися та позовів до суду не заявлялося.
Отже, Західним офісом Держаудитслужби (та його структурним підрозділом - Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області), як органом уповноваженим на здійснення відповідних функцій держави у спірних правовідносинах, не вжито належних заходів до усунення зазначених порушень в межах своїх повноважень, в тому числі шляхом звернення до суду, про що повідомлено у вищевказаних листах.
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 зазначає підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі Держаудитслужби, яка хоч і не проводила моніторинг публічної закупівлі, однак може і повинна бути позивачем у справах з аналогічних питань.
Необхідність звернення з позовом зумовлена потребою захистити інтереси держави у зв`язку із нездійсненням відповідних повноважень органом Державної аудиторської служби України - Західним офісом Держаудитслужби, який держава наділила повноваженнями щодо реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю, зокрема при здійсненні державних закупівель (ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі", ст. 5, 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", Положення про Державну аудиторську службу України).
Підстави для подання позовної заяви в інтересах Західного офісу Держаудитслужби узгоджуються із правовою позицією, що викладена у постановах Верховного Суду від 01.09.2020 у справі № 911/1534/19, від 19.08.2020 у справі № 925/47/19, від 30.07.2020 у справі № 904/5598/18, від 15.05.2019 у справі № 911/1497/18.
У підтвердження здійснення повідомлення, в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", Окружною прокуратурою міста Івано-Франківська до позовної заяви додано листи від 20.09.2022 за № 15-720ВИХ-22, № 15-721ВИХ-22 та № 15-722ВИХ-22 та про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді в особі Західного офісу Держаудитслужби, КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та Івано-Франківської обласної ради. Позивачами не оспорюється факт отримання зазначеного повідомлення прокуратури.
Враховуючи викладене, прокурором вказані вимоги ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" виконано в повному обсязі.
Водночас суд звертає увагу, що закон не зобов`язує прокурора подавати позов в особі усіх органів, які можуть здійснювати захист інтересів держави у спірних відносинах і звертатися з позовом до суду. Належним буде звернення в особі хоча б одного з них (аналогічний висновок міститься в постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19).
Беручи до уваги вказані обставини, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для звернення прокурора з даним позовом до суду в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби.
Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
Ухвалою від 30.09.2022 суд відкрив провадження у справі, справу призначив до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 25.10.2022, встановив строки учасникам справи для подачі відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення.
Протокольною ухвалою від 25.10.2022 суд відклав підготовче засідання на 29.11.2022.
Протокольною ухвалою від 29.11.2022 суд продовжив підготовче провадження на 30 днів, підготовче засідання відклав на 27.12.2022.
Протокольною ухвалою від 27.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 23.01.2023.
Ухвалою від 23.01.2023 суд відклав розгляд справи по суті на 01.02.2023.
Сторін належним чином було повідомлено про дату та час розгляду справи.
01.02.2023 до суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 31.01.2023 (вх. № 1338/23) про призначення судової економічної експертизи.
У судовому засіданні прокурор заперечив проти задоволення клопотання, просив у його задоволенні відмовити.
Суд, розглянувши клопотання відповідача про призначення експертизи, заслухавши позицію прокурора, вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ст. 80 ГПК України учасники справи повинні подавати докази до суду разом із поданням заяв по суті (позову, відзиву на позов, письмових пояснень) або у строк, встановлений судом для їх подання. Водночас процесуальний закон також надає можливість особі подати докази поза межами встановленого законом або судом строку, але тільки за умови, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у зазначений строк з причин, що не залежали від неї.
З наведеної норми ГПК випливає, що клопотання про призначення експертизи повинно було бути подане відповідачем до суду разом з відзивом на позов, у строк визначений законом.
Визначений законом процесуальний строк відповідач пропустив.
Частиною 1 ст. 118 ГПК України передбачено, що право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
Згідно з ч. 1 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Відповідач не звертався до суду з клопотанням про поновлення пропущеного ним процесуального строку для подачі клопотання про проведення експертизи.
Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом (ч. 2 ст. 118 ГПК України).
Враховуючи наведене, клопотання відповідача про призначення судової економічної експертизи належить залишити без розгляду.
Позиції сторін.
Мотивуючи заявлені позовні вимоги, прокурор вказує на укладення між ТОВ "Газпромсервіс" (постачальник) та КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (споживач) ряду додаткових угод до договору про постачання природного газу, що в порушення вимог Закону України "Про публічні закупівлі" призвело до неправомірної зміни його істотних умов в частині збільшення ціни природного газу, внаслідок чого державі заподіяна шкода у вигляді надмірно сплачених грошових коштів в сумі 188829 грн 70 к.
У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив позов задоволити.
Відповідач свою позицію виклав у відзиві на позовну заяву № 11/ІФГС від 11.11.2022 (вх. № 15829/22 від 21.11.2022). Так, з огляду на відзив на позовну заяву, відповідач проти позову заперечив, вказавши при цьому на таке: у прокурора відсутнє право на звернення до суду з цим позовом; обмеження щодо строків зміни ціни не застосовується до відносин закупівлі газу; за умови існування між сторонами договірних відносин виявлені контролюючим органом порушення не впливають на умови укладених між сторонами договорів та не можуть їх змінювати; оплата споживачем здійснювалась на виконання договору, а не додаткових угод до нього.
Фактичні обставини справи, встановлені судом.
06.05.2021 КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" на сайті ProZorro розміщено оголошення про проведення відкритих торгів UA-Р-2021-05-06-000261-а на закупівлю природного газу в обсязі 60000 куб. м.
З урахуванням проведених відкритих торгів щодо закупівлі природного газу між ТОВ "Газпромсервіс" (постачальник) та КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (споживач) укладено договір на постачання природного газу № 61 від 14.06.2021.
Відповідно до п. 1.1 договору постачальник зобов`язується передати у власність споживача, у 2021 році природний газ (код згідно ДК: 021:2015-09120000-6 Газове паливо), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.
У п. 1.2 договору визначено обсяги постачання газу - 60000 куб. м.
Ціна за 1000 куб. м природного газу становить 9180 грн 00 к., в т. ч. ПДВ 1530 грн 00 к. Вказана ціна може змінюватися протягом дії договору. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього договору (п. 3.2 - 3.3. договору).
Загальна сума договору, згідно з п. 3.6, складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором і становить 550800 грн 00 к., а т. ч. ПДВ 91800 грн 00 к.
Договір набрав чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) і діє в частині постачання газу з 15.06.2021 до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 11.1 договору).
Згідно з п. 11.5 договору будь-які зміни та доповнення до нього, внесені належним чином, є його невід`ємними частинами.
Істотні зміни цього договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім певних випадків, серед яких: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових коливань або показників Рlatts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в цьому договорі (п. п. 2, 7 п. 11.6 договору).
В подальшому між ТОВ "Газпромсервіс" (постачальник) та КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (споживач) укладено 14 додаткових угод до договору на постачання природного газу № 61 від 14.06.2021, відповідно до яких, керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", змінено ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесено зміни до договору, а саме:
- додатковою угодою № 1 від 29.06.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 15.06.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 9180 грн 00 к. на 10097 грн 08 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 54550,424 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 2 від 29.06.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 15.06.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 10097 грн 08 к. на 11105 грн 70 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 49596,153 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 3 від 14.07.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.07.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 11105 грн 70 к. на 12215 грн 15 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 45227,929 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 4 від 23.07.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.07.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 12215 грн 15 к. на 13435 грн 44 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 41256,431 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 5 від 30.07.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.07.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 13435 грн 44 к. на 14777 грн 60 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 37645,739 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 6 від 17.08.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.08.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 14777 грн 60 к. на 16253 грн 88 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 34603,31 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 7 від 02.09.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.08.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 16253 грн 88 к. на 17877 грн 64 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 31882,629 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 8 від 27.09.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.09.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 17877 грн 64 к. на 19663 грн 61 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 29404,72 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 9 від 07.10.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.09.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 19663 грн 61 к. на 21628 грн 00 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 27166,91 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 10 від 27.10.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.10.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 21628 грн 00 к. на 23788 грн 63 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 25632,76 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 11 від 28.10.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.10.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 23788 грн 63 к. на 26165 грн 11 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 24237,946 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 12 від 29.10.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.10.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 26165 грн 11 к. на 28779 грн 00 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 22969,818 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 13 від 05.11.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку із збільшенням ціни на товар, починаючи з 01.11.2021 змінено ціну на за 1 тис. куб. м природного газу з 28779 грн 00 к. на 31654 грн 00 к. (з ПДВ) або на 9,99 % та зменшено річний плановий обсяг постачання газу до 22261,516 куб. м, а також, внесено зміни в планові обсяги постачання газу по місяцях;
- додатковою угодою № 14 від 16.11.2021 до договору на постачання природного газу сторонами, сторонами з 07.11.2021 розірвано договір № 61 та зменшено загальну суму договору на 164289 грн 22 к., зменшено обсяг постачання газу до 17071,36 куб. м.
Підставами для збільшення ціни по додаткових угодах стали експертні висновки Харківської торгово-промислової палати та інформація ТОВ "Українська енергетична біржа", надані на запити/заяви відповідача:
- по додаткових угодах № 1 та № 2: висновок від 23.06.2021 № 1409/21, заява відповідача від 23.06.2021 № 23/06-ХТПП;
- по додаткових угодах № 3, № 4 та № 5: висновок від 07.07.2021 № 1541/21, заява відповідача від 07.07.2021 № 07/07-ХТПП;
- по додаткових угодах № 6 та № 7: висновок від 09.08.2021 № 1820/21, заява відповідача від 06.08.2021 № 06/08-ХТПП;
- по додаткових угодах № 8, № 9 № 10 та № 11: висновок від 16.09.2021 № 2255/21, заява відповідача від 16.09.2021 № 16/09-ХТПП;
- по додаткових угодах № 12 та № 13: інформація ТОВ "Українська енергетична біржа", надана на запит відповідача від 28.10.2021 № 28/10-УЕБ.
Всі вищевказані додаткові угоди підписані представниками сторін та скріплені відтиском печаток сторін.
Згідно з наявними в матеріалах справи актами прийому-передачі № 191 від 07.07.2021, № 197 від 04.08.2021, № 214 від 07.09.2021, № 228 від 08.10.2021, № 249 від 10.11.2021, № 240 від 04.11.2021, ТОВ "Газпромсервіс" поставило КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" природній газ в загальному об`ємі 17071,36 куб. м.
За постачання природного газу замовником сплачено постачальнику 386510 грн 78 к., про що свідчать відомості у вищезазначених актах приймання-передачі.
Прокурор зазначає, що сторонами при укладенні додаткових угод № 1 від 29.06.2021, № 2 від 29.06.2021, № 4 від 23.07.2021, № 5 від 30.07.2021, № 7 від 02.09.2021, № 9 від 07.10.2021, № 10 від 27.10.2021, № 11 від 28.10.2021, № 12 від 29.10.2021, № 13 від 05.11.2021 до договору постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 порушено п. 4, п. 5 ч. 2 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме необґрунтовано змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення - з 9180 грн 00 к. до 31654 грн 00 к., тобто на 344,815 %.
Так, за поставлений газ в об`ємі 17071,36 куб. м КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", з урахуванням ціни зазначеної у договорі постачання природного газу № 61 від 14.06.2021, повинно було сплатити 197681 грн 08 к.
Необґрунтоване збільшення вартості ціни газу є підставою для повернення споживачу надмірно сплачених грошових коштів за газ в сумі 188829 грн 70 к.
Наведені факти підтверджує акт перевірки № 05-21/03-п від 08.09.2022, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області, на підставі проведеної перевірки закупівлі природного газу (код за ДК: 2015-09120000-6-газове паливо) КП "Обласний заклад з надання психіатричної Івано-Франківської обласної ради" за період з 06.05.2021 по 31.12.2021.
Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частина 1 ст. 638 ЦК України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Частинами 1 - 3 ст. 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
За приписами ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 якого договір про закупівлю - це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм ЦК України та ГК України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
Зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10 %; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися. Зазначена правова позиція викладена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.
Як установлено судом вище, ТОВ "Газпромсервіс" та КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" укладаючи договір на постачання природного газу № 61 від 14.06.2021, у п. 3.2 та 3.6 погодили, що ціна за спожитий природний газ за 1000 куб. м становить 9180 грн 00 к., в тому числі ПДВ - 1530 грн 00 к. Загальна сума договору становить 550800 грн 00 к., в тому числі ПДВ - 91800 грн 00 к.
Сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до пунктів 3.2 та 3.3 цього договору, є обов`язковою для сторін з дати набрання нею чинності. Визначена на її основі вартість газу буде застосовуватись сторонами при складанні актів приймання-передачі газу та розрахунках за цим договором (п. 3.4 договору).
Станом на момент підписання договору сторони погодили всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог ч. 3 ст. 180 ГК України та Закону України "Про публічні закупівлі". Водночас істотна умова договору - ціна, яка була визначена за результатами процедури закупівлі та тендерної пропозиції, була змінена додатковими угодами № 1 - 14.
Підставами для збільшення ціни по додаткових угодах стали експертні висновки Харківської торгово-промислової палати та інформація ТОВ "Українська енергетична біржа", надані на запити/заяви відповідача.
Верховний Суд у постанові від 18.03.2021 у справі № 924/1240/18 з подібних правовідносин вказав, що у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (п. 8.10. постанови).
У роз`ясненні Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 3304-04/69987-06 від 24.11.2020 "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" зазначено, що зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених частиною п`ятою статті 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі.
З аналізу вищенаведеного слідує, що коливання ціни товару на ринку передбачає динаміку ціни товару у бік збільшення за період з моменту укладення договору та до моменту виникнення необхідності у внесенні відповідних змін, зумовлених таким коливанням. Тобто, повинно бути доведено наявність коливання ціни у бік підвищення на ринку природного газу за період з дати укладення основного договору до дати укладення додаткових угод.
Крім того, суд зазначає, що постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції). Такої правової позиції щодо імперативної поведінки постачальника дійшов Верховний Суд в постанові від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.
Судом взято до уваги, що умовами договору № 61 від 14.06.2021 передбачено, що істотні зміни цього договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім певних випадків, серед яких: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових коливань або показників Рlatts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в цьому договорі. Всі зміни до цього договору оформлюються письмовими додатковими угодами, що стають невід`ємною частиною договору і мають переважаючу силу над положеннями договору. Однак, сам правочин механізму перегляду (збільшення) ціни за одиницю товару не визначає. Можливість зміни і порядок зміни такої істотної умови договору як ціна має бути обов`язково передбачена як у проекті договору (тендерній документації), так і в самому договорі, який укладено за результатами відкритих торгів (п. 7 ч. 2 ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі").
Суд вважає, що обмеження 10 % застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод). Тендер проводиться не лише для того, щоб закупівля була проведена на максимально вигідних для держави умовах, але й для того, щоб забезпечити однакову можливість всім суб`єктам господарювання продавати свої товари, роботи чи послуги державі. Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, в постанові Верховного Суду від 07.09.2022 у справі № 927/1058/21.
Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 вказав, що відповідно до принципу прозорості торгів та стандартів добросовісної ділової практики сторони в договорі мали б закласти певну формулу та порядок перерахунку ціни (так зване "цінове застереження"). Це призвело б до прозорості закупівель - адже замовник би розумів, що ціна може бути перерахована. Обидві сторони не могли не розуміти особливості функціонування ринку газу (тобто постійне коливання цін на газ, їх сезонне зростання-падіння були прогнозованими). Тому сторони не були позбавлені можливості визначити в договорі порядок зміни ціни, зокрема, які коливання ціни надають право на перерахунок ціни (порогові показники), формулу розрахунку нової ціни, визначити документи, що мають підтверджувати коливання цін на ринку. Чинне законодавство про публічні закупівлі не визначає, які органи, установи чи організації мають право надавати інформацію щодо коливання цін на ринку і які документи можуть підтверджувати таке коливання. Такі органи і такі документи можуть визначатися замовником при формуванні тендерної документації, а сторонами - при укладенні договору (відповідно до тендерної документації).
Натомість, сторонами наведені вище чинники при укладенні договору № 61 від 14.06.2021 не враховано.
Суд, дослідивши листи відповідача, експертні висновки Харківської торгово-промислової палати та інформацію ТОВ "Українська енергетична біржа", з урахуванням яких укладалися оспорювані додаткові угоди, погоджується з доводами прокурора про те, що такі не містять інформації щодо коливання ціни на природний газ, що за змістом вищенаведених приписів ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" є єдиною умовою та підставою зміни первісно встановленої ціни. Експертні висновки Харківської торгово-промислової палати за своїм змістом є документами довідково-інформаційного характеру, що демонструють діапазон цін на природний газ на відповідний місяць в залежності від умов та обсягу постачання, що склались для різних постачальників на внутрішньому ринку. При цьому, жоден з перерахованих документів не містить будь-якої інформації саме про факт коливання цін на природний газ у порівняні з моментом укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозиціями внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару.
Водночас суд зауважує, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.
Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 - 3 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Будь-який покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі. Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 15.02.022 у справі № 922/4089/20.
Відтак суд приходить до висновку, що КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" мав беззаперечне право на отримання газу по ціні, визначеній в укладеному сторонами договорі, однак, без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо пропозиції відповідача про збільшення ціни підписав додаткові угоди № 1 від 29.06.2021, № 2 від 29.06.2021, № 4 від 23.07.2021, № 5 від 30.07.2021, № 7 від 02.09.2021, № 9 від 07.10.2021, № 10 від 27.10.2021, № 11 від 28.10.2021, № 12 від 29.10.2021, № 13 від 05.11.2021, внаслідок чого ціна за 1 000 куб. м природного газу збільшилася з 9180 грн 00 к. до 31654 грн 00 к., на 344,815 %, а обсяг постачання газу зменшився з 60000 м куб. до 22261,516 м куб., на 62,9 %. Така поведінка сторін призвела до повного нівелювання результатів відкритих торгів.
Відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі". Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.02.2020 у справі № 913/166/19.
Згідно з приписами ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. 1 - 3, 5 та 6 ст. 203 цього кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що додаткові угоди № 1 від 29.06.2021, № 2 від 29.06.2021, № 4 від 23.07.2021, № 5 від 30.07.2021, № 7 від 02.09.2021, № 9 від 07.10.2021, № 10 від 27.10.2021, № 11 від 28.10.2021, № 12 від 29.10.2021, № 13 від 05.11.2021 укладені з порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", положень ст. 203 ЦК України та без належних обґрунтувань підвищення ціни, а тому суд приходить до висновку, що такі угоди є недійсними.
Частиною 1 ст. 216 ЦК України встановлено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
Враховуючи, що додаткові угоди № 1 від 29.06.2021, № 2 від 29.06.2021, № 4 від 23.07.2021, № 5 від 30.07.2021, № 7 від 02.09.2021, № 9 від 07.10.2021, № 10 від 27.10.2021, № 11 від 28.10.2021, № 12 від 29.10.2021, № 13 від 05.11.2021 визнаються недійсними, сторони повинні керуватись умовами договору щодо ціни природного газу за 1 000 куб. м, встановленій саме у договорі № 61 від 14.06.2021.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 та ч. 3 ст. 12 Закону "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із нормативно-правовими актами. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
У ч. 2 ст. 712 ЦК України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Відповідно до ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
У ст. 669 ЦК України визначено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.
Таким чином, обов`язок з повернення грошової суми, сплаченої за кількість товару, який не був поставлений покупцеві, врегульований нормами Глави 54 ЦК України. Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.
Згідно з п. 11.1 договір набрав чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) і діє в частині постачання газу з 15.06.2021 до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.
У додатковій угоді № 14 від 16.11.2021 сторони дійшли до згоди розірвати договір № 61 від 14.06.2021 з 07.11.2021.
Суд зазначає, що розірвання з 07.11.2021 договору постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 припиняє його дію на майбутнє. Водночас, припинення зобов`язань сторін за договором не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії договору. Таким чином, в результаті розірвання договору сторона не звільняється від відповідальності, якщо інше не було передбачено сторонами під час укладення додаткової угоди про розірвання договору.
З огляду на матеріали справи, ТОВ "Газпромсервіс" поставило КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" природній газ в загальному об`ємі 17071,36 куб. м, за що останнім сплачено на користь відповідача грошові кошти в сумі 386510 грн 78 к.
З урахуванням ціни зазначеної у договорі постачання природного газу № 61 від 14.06.2021, КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" повинно було сплатити відповідачу за поставлений обсяг газу 197681 грн 08 к.
Беручи до уваги зазначене, суд приходить до висновку, що отримана відповідачем оплата в сумі 188829 грн 70 к. за товар, який не був ним поставлений, підлягає стягненню з відповідача на користь КНКП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", на підставі ч. 1 ст. 670 ЦК України.
Висновок суду.
В контексті наведеного позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Судові витрати.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України передбачено, що судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи той факт, що позов задоволено в повному обсязі, судовий збір у розмірі 27642 грн 45 к. слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 2, 13, 19, 73, 74, 80, 86, 118, 119, 129, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в :
Позов Заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради, Комунального некомерційного підприємства "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", Західного офісу Держаудитслужби до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпромсервіс" про визнання недійсними додаткових угод та стягнення коштів в сумі 188829 грн 70 к. - задоволити.
Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 29.06.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 29.06.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 23.07.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 30.07.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 7 від 02.09.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 9 від 07.10.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 10 від 27.10.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 11 від 28.10.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 12 від 29.10.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Визнати недійсною додаткову угоду № 13 від 05.11.2021 до договору про постачання природного газу № 61 від 14.06.2021 укладеного між КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" та ТОВ "Газпромсервіс".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпромсервіс" (вул. Галицька, буд. 119, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000; ідентифікаційний код 31767581) на користь Комунального некомерційного підприємства "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (вул. Млинарська, 21, м. Івано-Франківськ, 76010; ідентифікаційний код 01993115) заборгованість в сумі 188829 (сто вісімдесят вісім тисяч вісімсот двадцять дев`ять) грн 70 к.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газпромсервіс" (вул. Галицька, буд. 119, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000; ідентифікаційний код 31767581) судовий збір в сумі - 27642 (двадцять сім тисяч шістсот сорок дві) грн 45 к. на користь Івано-Франківської обласної прокуратури, вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76000; ідентифікаційний код 03530483; рахунок (ІВАN) UA668201720343120001000003924, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, код банку отримувача - МФО 820172.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 10.02.2023.
Суддя Т. В. Стефанів
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108902230 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Стефанів Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні