Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2023 р. Справа № 520/10121/22
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Селянського (фермерського) господарства «МАЛС» до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Селянське (фермерське) господарство «МАЛС», з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 7385490/21208265 від 26.09.2022; № 7385491/21208265 від 26.09.2022; № 7385493/21208265 від 26.09.2022; № 7385492/21208265 від 26.09.2022; № 7385494/21208265 від 26.09.2022;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні СФГ «МАЛС» датою їх подання: № 2 від 18.05.2022 на суму 336569,61 грн., в т.ч. ПДВ 41333,11 грн.; № 1 від 16.06.2022 на суму 1623662,60 грн., в т.ч. ПДВ 199397,16 грн.; № 2 від 17.06.2022 на суму 681267,69 грн., в т.ч. ПДВ 83664,45 грн.; № 3 від 18.06.2022 на суму 1016567,23 грн., в т.ч. ПДВ 124841,59 грн.; № 4 від 23.06.2022 на суму 591600,47 грн., в т.ч. ПДВ 72652,69 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області рішення №7385490/21208265 від 26.09.2022, № 7385491/21208265 від 26.09.2022, № 7385493/21208265 від 26.09.2022, № 7385492/21208265 від 26.09.2022, № 7385494/21208265 від 26.09.2022, якими відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН № 2 від 18.05.2022, № 1 від 16.06.2022, № 2 від 17.06.2022, № 3 від 18.06.2022, № 4 від 23.06.2022, є незаконними, необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою суду від 25.11.2022 року відкрито спрощене провадження по справі без виклику сторін в судове засідання відповідно до ст. 262 КАС України.
01.12.2022 року він представником відповідача, ДПС України, через канцелярію суду надійшло клопотання про заміну неналежного відповідача - Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, на належного - Головного управління ДПС у Рівненській області, оскільки оскаржувані рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області.
Також, 04.12.2022 року представником позивача надіслано до суду клопотання з аналогічними вимогами.
Ухвалою суду від 12.12.2022 року клопотання представників позивача та відповідача про заміну неналежного відповідача задоволено. Замінено неналежного відповідача - Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу ДПС України, на належного - Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 44070166), оскільки останній приймав оскаржувані в цій справі рішення.
Копію ухвали про заміну неналежного відповідача належним було надіслано представникам сторін до їх Електронних кабінетів в системі "Електронний суд" та ними отримано 14.12.2022 року, що підтверджено довідками про доставку електронного листа (а.с. 208 - 210, 212).
Також, до Електронного кабінету Головного управління ДПС у Рівненській області в системі "Електронний суд" було надіслано копію адміністративного позову з доданими до нього документами, які ним отримано 15.12.2022 року, що підтверджено довідкою про доставку електронного листа (а.с. 211).
Проте, представниками відповідачів, ДПС України та Головного управління ДПС у Рівненській області, відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду також не надано, причин поважності його неподання не повідомлено.
Суд звертає увагу, що представниками відповідачів також не надано до суду клопотань про продовження строку подання до суду відзивів на позов.
Згідно положень ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, Селянське (фермерське) господарство «МАЛС» (код ЄДРПОУ 21208265) пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області у відношенні підприємства було прийнято ряд рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- № 7385490/21208265 від 26.09.2022 року, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 18.05.2022 (а.с. 115);
- № 7385491/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 16.06.2022 (а.с. 116);
- № 7385492/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 18.06.2022 (а.с. 117);
- № 7385493/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 17.06.2022 (а.с. 118);
- № 7385494/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.06.2022 (а.с. 119).
Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звертався до ДПС України зі скаргами на рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 120 - 145). Разом зі скаргами платником податків надіслано додаткові пояснення.
Рішеннями ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладено / розрахунку коригування в ЄРПН від 20.01.2022 року №54629/21208265/2, №54630/21208265/2, №54654/21208265/2, №54656/21208265/2, №54696/21208265/2 скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (а.с. 146 - 148).
Вважаючи рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області неправомірними, якими відмовлено в реєстрації податкових накладених, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем виписано податкові накладні № 2 від 18.05.2022 на суму 336569,61 грн., в т.ч. ПДВ 41333,11 грн. (а.с. 89), № 1 від 16.06.2022 на суму 1623662,60 грн., в т.ч. ПДВ 199397,16 грн. (а.с. 91), № 2 від 17.06.2022 на суму 681267,69 грн., в т.ч. ПДВ 83664,45 грн. (а.с. 96), № 3 від 18.06.2022 на суму 1016567,23 грн., в т.ч. ПДВ 124841,59 грн. (а.с. 99), № 4 від 23.06.2022 на суму 591600,47 грн., в т.ч. ПДВ 72652,69 грн. (а.с. 102).
Квитанціями контролюючого органу від 14.07.2022 року (а.с. 90), від 15.07.2022 року (а.с. 92, 97, 100, 103) підтверджено, що вказані вище податкові накладні подано до контролюючого органу 14.07.2022 року та 15.07.2022 року (а.с. 25).
Проте, позивачем отримано вказані вище квитанції контролюючого органу від 14.07.2022 року та від 15.07.2022 року, в яких вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказані квитанції містять аналогічні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних. При цьому, жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів в квитанції відсутні.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Так, позивачем виписано податкові накладні № 2 від 18.05.2022 на суму 336569,61 грн., в т.ч. ПДВ 41333,11 грн. (а.с. 89), № 1 від 16.06.2022 на суму 1623662,60 грн., в т.ч. ПДВ 199397,16 грн. (а.с. 91), № 2 від 17.06.2022 на суму 681267,69 грн., в т.ч. ПДВ 83664,45 грн. (а.с. 96), № 3 від 18.06.2022 на суму 1016567,23 грн., в т.ч. ПДВ 124841,59 грн. (а.с. 99), № 4 від 23.06.2022 на суму 591600,47 грн., в т.ч. ПДВ 72652,69 грн. (а.с. 102).
Квитанціями контролюючого органу від 14.07.2022 року (а.с. 90), від 15.07.2022 року (а.с. 92, 97, 100, 103) підтверджено, що вказані вище податкові накладні подано до контролюючого органу 14.07.2022 року та 15.07.2022 року (а.с. 25).
Проте, позивачем отримано вказані вище квитанції контролюючого органу від 14.07.2022 року та від 15.07.2022 року, в яких вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В позовній заяві позивач зазначив, що після зупинення реєстрації податкових накладних та отримання квитанцій про їх зупинення СФГ «МАЛС» направило до податкового органу, пояснення та з ними первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій по таким податковим накладним.
Ухвалою суду зобов`язано позивача надати до суду докази направлення до контролюючого органу та отримання ним пояснень та доданих до них первинних документів (додатків до пояснень) (квитанції, ін. докази), а також надати пояснення, з чого складаються такі первинні документи.
На виконання ухвали суду представником позивача надано витребувані документи та зазначено що позивач за допомогою програмного забезпечення і використанням електронного цифрового підпису відповідно в форматі електронного документу надіслав до ДПС у Харківській області (за місцем реєстрації) пояснення разом з копіями документів щодо податкових накладних, реєстрація яких була зупинена (а.с. 174 - 203).
Як свідчать матеріали справи, позивачем надіслано до контролюючого органу (за місцем реєстрації, ГУ ДПС у Харківській області, Богодухівська ДПІ (Богодухівський район) повідомлення від 21.09.2022 року №1 про надання пояснення та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Разом з повідомленням позивачем направлено до контролюючого органу додатки в кількості 40 (а.с. 174 - 203).
Квитанцією №2 від 21.09.2022 року підтверджено направлення до контролюючого органу районного рівня вказаного вище повідомлення від 21.09.2022 року №1 з доданими документами (а.с. 183).
Так, підприємством було надіслано до податкового органу документи (пояснення, листи, договори, платіжні документи, рахунки, акти, звіти про посівні площі, договори оренди, ін.). Вказані документи роздруковано позивачем з особистого Електронного кабінету у формі документів довільного формату, що підтверджено їх електронними роздруківками (а.с. 174 - 203).
Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області у відношенні підприємства було прийнято ряд рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- № 7385490/21208265 від 26.09.2022 року, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 18.05.2022 (а.с. 115);
- № 7385491/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 16.06.2022 (а.с. 116);
- № 7385492/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 18.06.2022 (а.с. 117);
- № 7385493/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 17.06.2022 (а.с. 118);
- № 7385494/21208265 від 26.09.2022, яким відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.06.2022 (а.с. 119).
Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звертався до ДПС України зі скаргами на рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 120 - 145). Разом зі скаргами платником податків надіслано додаткові пояснення.
Рішеннями ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладено / розрахунку коригування в ЄРПН від 20.01.2022 року №54629/21208265/2, №54630/21208265/2, №54654/21208265/2, №54656/21208265/2, №54696/21208265/2 скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (а.с. 146 - 148).
Суд звертає увагу, що в спірних рішеннях про відмову в реєстрації ПН контролюючим органом зазначено про ненадання підприємством первинних документів згідно переліку.
Проте, суд зазначає, що первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем було надано до контролюючого органу, що підтверджується повідомленням щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних та роздрукованими документами з електронного кабінету (зокрема, договори), які містяться в матеріалах справи, що в свою чергу спростовує викладене в оскаржуваних рішеннях, а також інформацію в квитанціях про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН.
Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту /контрагентів позивача, нікчемності або недійсності угоди / угод, укладеної (их) позивачем або відсутності реального характеру операції матеріали справи не містять, а відповідачами таких доказів до суду не надано.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, надані позивачем до контролюючого органу, а також до суду, первинні бухгалтерські документи, зокрема підтверджують вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки податкових накладних позивачем.
Суд звертає увагу, що разом з позовною заявою позивачем також надано до суду копії первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій, в результаті чого, керуючись вимогами п. 201.10 ст. 201 ПК України, позивачем подано податкові накладні № 2 від 18.05.2022 на суму 336569,61 грн., в т.ч. ПДВ 41333,11 грн. (а.с. 89), № 1 від 16.06.2022 на суму 1623662,60 грн., в т.ч. ПДВ 199397,16 грн. (а.с. 91), № 2 від 17.06.2022 на суму 681267,69 грн., в т.ч. ПДВ 83664,45 грн. (а.с. 96), № 3 від 18.06.2022 на суму 1016567,23 грн., в т.ч. ПДВ 124841,59 грн. (а.с. 99), № 4 від 23.06.2022 на суму 591600,47 грн., в т.ч. ПДВ 72652,69 грн. (а.с. 102) для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Незважаючи на подані документи, податковим органом регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних.
Слід зазначити, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції (ях) про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
В квитанціях контролюючого органу від 14.07.2022 року та від 15.07.2022 року вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У Додатку № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд звертає увагу на те, що належної мотивації підстав та причин віднесення господарської операції позивача, визначених податковою накладною, до категорії ризикових квитанції не містять.
При цьому, в постанові від 07 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20 Верховний Суд зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Також, суд вважає за необхідне наголосити, що до суду належних та допустимих, достатніх та достовірних в розумінні приписів ст. ст. 73-76 КАСУ доказів включення позивача до переліку ризикових не надано, як і не надано протоколу проведення засідання комісії регіонального рівня з вказаного питання та прийняття відповідного рішення.
Натомість, у квитанціях контролюючий орган фактично вдається до цитування пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, зазначених у Додатку № 3 Порядку № 1165.
При цьому, в них не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Слід зазначити, що загальне зазначення в квитанції про зупинення реєстрації ПН щодо надання документів призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію (їв) зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Таким чином, недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанцій прямо вказує на те, що рішення, які прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової (них) накладної (них), теж не є законними.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18, яка враховується судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.
Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відтак, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем як суб`єктом владних повноважень наявності достатніх правових підстав для зупинення реєстрації поданих позивачем податкової накладної.
Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи, що зупинення реєстрації податкових накладних відбулося не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативних для платника податків рішень, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності прийнятих ним рішень, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області є протиправними та підлягають скасуванню в судовому порядку.
Відповідно до п. 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно п. 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерела права.
У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейським судом з прав людини зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Водночас, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів" зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Аналогічна правова позиція також викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20, яка враховується судом при вирішенні даної справи згідно до ч.5 ст. 242 КАС України.
Отже, в цій частині позовні вимоги також є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області та ДПС України солідарно по 1240,50 грн. з кожного, оскільки оскаржувані рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН, поданих позивачем ПН, які скасовано в судовому порядку, винесено Головним управлінням ДПС у Рівненській області, які позивач оскаржив в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарг, за результатами розгляду яких ДПС України прийняло ряд рішень про залишення скарг без задоволення, а оскаржуваних рішень - без змін.
Щодо суми сплаченого судового збору, суд зазначає наступне.
Підпунктом 4 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем встановлюється ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" установлено у 2022 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для працездатних осіб: з 1 січня - 2481 гривня.
Згідно постанови пленуму Вищого адміністративного суду України від 05.02.2016 року "Про судову практику застосування адміністративними судами окремих положень Закону України "Про судовий збір" у редакції Закону України від 22 травня 2015 року № 484-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору", перевіряючи правильність сплати позивачем судового збору та визначаючи кількість вимог немайнового характеру, звернених до суду, необхідно врахувати, що вимога про визнання протиправним акта, дій чи бездіяльності як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення, тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
Позивач в прохальній частині позову оскаржує п`ять рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та просить зобов`язати зареєструвати п`ять податкових накладних.
Отже, позивач звернувся до суду з п`ятьма вимогами немайнового характеру, відтак сума судового збору складає 12 405,00 грн. (2 481,00 грн. х 5), яка підлягає поверненню позивачу.
Суд звертає увагу, що при зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 14886,00 грн. згідно квитанції № 0.0.2744420936.1 від 17.11.2022 року (а.с. 22), тобто у більшому розмірі.
При цьому, позивач має право звернутися до суду із заявою про повернення надмірно сплаченого судового збору 2 481,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства «МАЛС» (вул. Шкільна, буд. 21, с. Зарябинка, Богодухівський район, Харківська область, 62123, код ЄДРПОУ 21208265) до Головного управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 44070166, адреса: 33023, Рівненська область, м. Рівне, вул. Відінська, буд. 12), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.09.2022 року № 7385490/21208265, № 7385491/21208265, № 7385492/21208265, № 7385493/21208265, № 7385494/21208265 .
Зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Селянського (фермерського) господарства «МАЛС» № 2 від 18.05.2022 року, № 1 від 16.06.2022 року, № 2 від 17.06.2022 року, № 3 від 18.06.2022 року та № 4 від 23.06.2022 року, датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 44070166) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Селянського (фермерського) господарства «МАЛС» (код ЄДРПОУ 21208265) 12405 (дванадцять тисяч чотириста п`ять) грн. 00 коп. у відшкодування судових витрат солідарно з кожного з відповідачів по 6202 (шість тисяч двісті дві) грн. 50 коп.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя О.В.Шевченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108913213 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні