Постанова
від 07.02.2023 по справі 917/294/21
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2023 року м. Харків Справа № 917/294/21

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М. , суддя Шутенко І.А.,

за участю секретаря судового засідання Пляс Л.Ф.,

за участю представників сторін:

від позивача Третяк В.В., (в порядку самопредставництва) рішення четвертої позачергової сесії восьмого скликання Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 17.02.21 № 18 «Про представництво Оболонської сільської ради», довіреність б/н від 01.03.21 (дійсна до 31.12.23) (поза межами приміщення суду)

від відповідача адвокат Мірошник М.О., ордер ВІ 111673 від 08.12.2022; свідоцтво про право за заняття адвокатською діяльністю ПТ 3252 від 14.01.2020 (поза межами приміщення суду)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь (вх. №1505 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 (повний текст рішення підписаний 28.10.2022, суддя Солодюк О.В.)

у справі №917/294/21

за позовом Оболонської сільської ради, с. Оболонь, Семенівського району, Полтавської області,

до Приватного сільськогосподарського підприємства "Оболонь", с. Оболонь, Семенівського району, Полтавської області,

про скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень та припинення права власності,

ВСТАНОВИВ:

У березні 2021 року Оболонська сільська рада Семенівського району Полтавської області звернулась до господарського суду Полтавської області з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь про:

- скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50068046 від 06.12.2019 року та припинення права приватної власності номер 34504247 на земельну ділянку площею 9,8 га, кадастровий номер 5324585100:00:002:0178, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979973153245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129);

- скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50066355 від 06.12.2019 року та припинення права приватної власності номер 34502636 на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер 5324585101:01:002:0129, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979892453245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129);

- скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50064940 від 06.12.2019 року та припинення права приватної власності номер 34501284 на земельну ділянку площею 1,9 га, кадастровий номер 5324585109:09:001:0029, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979821853245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129);

- скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 46087653 від 22.03.2019 року та припинення права приватної власності номер 30816765 на земельну ділянку площею 86 га, кадастровий номер 5324585100:00:005:0094, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1792298253245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Рішенням господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 позов задоволено.

Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50068046 від 06.12.2019 року та припинити право приватної власності номер 34504247 на земельну ділянку площею 9,8 га, кадастровий номер 5324585100:00:002:0178, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979973153245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50066355 від 06.12.2019 року та припинити право приватної власності номер 34502636 на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер 5324585101:01:002:0129, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979892453245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50064940 від 06.12.2019 року та припинити право приватної власності номер 34501284 на земельну ділянку площею 1,9 га, кадастровий номер 5324585109:09:001:0029, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979821853245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 46087653 від 22.03.2019 року та припинити право приватної власності номер 30816765 на земельну ділянку площею 86 га, кадастровий номер 5324585100:00:005:0094, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1792298253245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Здійснено розподіл судових витрат за подання позовної заяви.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване наступним:

- одноособове рішення засновника ПСП "Оболонь" Кочерги І.О. від 26.01.2000 про створення приватного сільськогосподарського підприємства в силу положень Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" не є оформленим у встановленому порядку волевиявленням саме КСП "Оболонське" на реорганізацію або зміну організаційно-правової форми підприємства;

- матеріали справи не містять доказів того, що загальними зборами КСП «Оболонське» або зборами уповноважених осіб цього підприємства приймалося відповідне рішення про перетворення КСП у ПСП з правом правонаступництва, а також того, що ПСП «Оболонь» створено внаслідок реорганізації КСП «Оболонське» відповідно до вимог чинного та той час законодавства, обставин переходу прав і обов`язків КСП до ПСП «Оболонь», у тому числі права колективної власності на землю відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087;

- у ПСП "Оболонь" відсутнє право колективної власності на землю відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №2, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству "Оболонське", про що також зазначено в судових рішеннях у справі № 917/1301/19;

- оскільки державний акт на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, зареєстрований у книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №2, виданий Колективному сільськогосподарському підприємству "Оболонське" і у ньому відсутня відмітка про зміну власника землі на ПСП «Оболонь», як правонаступника КСП "Оболонське", поданий відповідачем державний акт на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087 для реєстрації права власності на спірні земельні ділянки за ПСП «Оболонь» не підтверджує набуття відповідачем права власності на ці земельні ділянки, тому реєстрація права власності на спірні земельні ділянки за ПСП «Оболонь» проведена з порушенням вимог законодавства.

Відповідач, Приватне сільськогосподарське підприємство Оболонь, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповного дослідження обставин справи, просить рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Також відповідач зазначив про попередній розрахунок понесених судових витрат (правнича допомога) у сумі 12 000,00грн. Одночасно відповідач просив поновити пропущений процесуальний строк на апеляційне оскарження судового рішення.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги Приватне сільськогосподарське підприємство «Оболонь» посилалось на наступне:

- місцевим господарським судом не було взято до уваги доводи відповідача щодо наявного та чинного державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087; судами у справі №917/1301/19 була встановлена відсутність будь-яких порушень при його видачі і підстав для його визнання недійсним чи припиненим;

- позивач в особі Оболонської сільської ради не надав жодного документу щодо припинення КСП «Оболонське» відповідно до ст. 37 ЦК УРСР в редакції від 30.10.1999, що відповідно свідчить про відсутність у Оболонської сільської ради будь-яких прав на спірні земельні ділянки чи їх порушення;

- чинне законодавство України надає можливість колишнім членам КСП, які ще не до кінця оформили своє право власності на земельну частку (пай) до січня 2025 року його дооформити, тому тільки після 01.01.2025 неоформлення такого права розцінюватися як відмова від земельної ділянки;

- факт перебування спірних земельних ділянок у колективній власності відповідачем не заперечується, тому реалізація положень 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», до державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, надає можливість органу місцевого самоврядування надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності, що свідчить про відсутність порушення прав та інтересів Оболонської сільської ради.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 13.01.2023 у справі №917/294/21 поновлено Приватному сільськогосподарському підприємству Оболонь пропущений процесуальний строк на подання апеляційної скарги на Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь на рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь (вх. №1505 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21; призначено справу до розгляду на "07" лютого 2023 р. об 11:30 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 132; визнано необов`язковою явку представників учасників справи та довести до відома, що нез`явлення у судове засідання апеляційної інстанції їх представників не тягне за собою відкладення розгляду справи на іншу дату, а також не перешкоджає розгляду справи по суті; доведено до відома учасників справи про можливість взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції; запропоновано учасникам справи реалізовувати свої процесуальні права та обов`язки, передбачені ГПК України, з використанням офіційної електронної пошти суду: inbox@eag.court.gov.ua та телекомунікаційної мережі Електронний суд; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв чи клопотань протягом 10 днів (з урахуванням вимог ст. 263 ГПК України) з дня вручення даної ухвали, але не пізніше надходження до суду 27.01.2023; сторонам повідомити Східному апеляційному господарському суду офіційні електронні адреси, зареєстровані в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи "Електронний суд" у відповідності до ст. 6 ГПК України; витребувано у господарського суду Полтавської області справу №917/294/21.

23.01.2023 до Східного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №917/294/21.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.01.2023 у справі №917/294/21 заяву Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь про участь його представника, адвоката Мірошника Михайла Олеговича, у судовому засіданні, призначеному на 07.02.2023 о 11год 30хв, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів задоволено; проведення судового засідання, призначеного на 07.02.2023 о 11год 30 хв, в режимі відеоконференції здійснити за участю адвоката Мірошника Михайла Олеговича, відповідно до Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та здійснити проведення судового засідання в режимі відеоконференції за допомогою системи відеоконференцзв`язку.

26.01.2023 до Східного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Свою правову позицію Оболонська сільська рада обґрунтовує наступним:

- місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про те, що у ПСП "Оболонь" відсутнє право колективної власності на землю відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №2, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству "Оболонське", про що також зазначено в судових рішеннях у справі № 917/1301/19;

- одноособове рішення засновника ПСП «Оболонь» ОСОБА_1 від 26.01.2000 про створення приватного сільськогосподарського підприємства в силу положень Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» не є оформлене у встановленому порядку волевиявлення саме КСП «Оболонське» на реорганізацію або зміну організаційно-правової форми підприємства, а відтак відсутні підстави вважати, що до ПСП «Оболонь» перейшло право власності на спірні земельні ділянки, набуте КСП «Оболонське» на підставі рішення Оболонської сільської ради від 27.12.1995 № 6 та підтверджене державним актом на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087;

- ПСП «Оболонь» є підприємством, заснованим на одноособовій приватній власності, статут якого не передбачає формування майна підприємства на основі власності трудового колективу КСП «Оболонське»; управління підприємством та розпорядження майном ( у тому числі земельними ділянками) зборами трудового колективу співвласників.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 30.01.2023 у справі №917/294/21 клопотання Оболонської сільської ради про участь її представника, ОСОБА_2 , у судовому засіданні, призначеному на 07.02.2023 о 11год 30хв, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів задоволено; проведення судового засідання, призначеного на 07.02.2023 о 11год 30 хв в режимі відеоконференції, встановлено здійснити за участю ОСОБА_2 , відповідно до Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та здійснити проведення судового засідання в режимі відеоконференції за допомогою системи відеоконференцзв`язку (https://vkz.court.gov.ua).

Представник відповідача, який прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, підтримав вимоги апеляційної скарги, просив рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача, який прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, заперечив проти вимог апеляційної скарги, просив відмовити у їх задоволенні, оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі, відзиві на апеляційну скаргу доводи, заслухавши представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, рішенням Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 27.12.1995 №6 колективному сільськогосподарському підприємству "Оболонське" видано Державний акт на право колективної власності на землю серія ІІ-ПЛ №000087 щодо 3760,10 гектарів землі (згідно з планом).

Вказаний акт (т.1, а.с.15-20) зареєстровано у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №2.

На підставі рішення засновника ОСОБА_1 від 26.01.2000 (т.1, а.с.21) розпорядженням Голови Семенівської районної державної адміністрації №49 від 08.02.2000 "Про перереєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб", відповідно до Положення про державну реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №740 від 25.05.1998, у зв`язку із зміною назви, організаційної правової форми, форми власності суб`єктів підприємницької діяльності та на основі поданих документів, скасовано державну реєстрацію Колективного сільськогосподарського підприємства "Оболонське" шляхом перереєстрації його в Приватне сільськогосподарське підприємство "Оболонь", засновник ОСОБА_1 (т.1, а.с.31).

08.02.2000 зареєстровано статут ПСП "Оболонь" (т.1, а.с.26-30), що містить положення про його створення відповідно до рішення від 26.01.2000 № 1 засновника ОСОБА_1 (пункт 1.2).

Відомостей про волевиявлення/участь КСП «Оболонське» чи його членів у прийнятті такого рішення у статуті не відображено.

Розпорядженням Голови Семенівської районної державної адміністрації №125 від 11.04.2000 "Про внесення доповнень до статутів Приватного сільськогосподарського підприємства "Оболонь", Приватного сільськогосподарського підприємства імені Чапаєва, відповідно до Положення про державну реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №740 від 25.05.1998, та на підставі поданих документів, доповнено розділ 1 Загальні положення Статуту Приватного сільськогосподарського підприємства "Оболонь" положенням щодо визначення Приватного сільськогосподарського підприємства "Оболонь" правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства "Оболонське" (т.1, а.с.32).

Розпорядженням Голови Семенівської районної державної адміністрації № 382 від 13.08.2002 «Про реєстрацію змін до статуту ПСП «Оболонь» (т.1, а.с.24) відповідно до Положення про державну реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №740 від 25.05.1998, та на підставі поданих документів, проведено зміни в реєстраційних документах ПСП «Оболонь», а саме, засновника ПСП «Оболонь» ОСОБА_1 з державного реєстру виключено, включено до державного реєстру ОСОБА_3 , як засновника ПСП «Оболонь» .

Зміни і доповнення до статуту ПСП «Оболонь» (т.1, а.с.25) затверджено Розпорядженням голови Семенівської районної державної адміністрації № 383 від 29.07.2003.

Згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50068046 від 06.12.2019 зареєстровано право приватної власності номер 34504247 на земельну ділянку площею 9,8 га, кадастровий номер 5324585100:00:002:0178, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979973153245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50066355 від 06.12.2019 зареєстровано право приватної власності номер 34502636 на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер 5324585101:01:002:0129, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979892453245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50064940 від 06.12.2019 зареєстровано право приватної власності номер 34501284 на земельну ділянку площею 1,9 га, кадастровий номер 5324585109:09:001:0029, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1979821853245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Підставою для державної реєстрації згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 01.02.2021 №242482286 є державний акт на право колективної власності на землю, серія та номер: ІІ ПЛ№ 000087, виданий 17.01.1996, видавник: Оболонська сільська рада народних депутатів Семенівського району, Розпорядження Семенівської РДА № 125 від 11.04.2000 та № 49 від 08.02.2000 (т.1, а.с.56-58).

Згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 46087653 від 22.03.2019 зареєстровано право приватної власності номер 30816765 на земельну ділянку площею 86 га, кадастровий номер 5324585100:00:005:0094, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1792298253245 за Приватним сільськогосподарським підприємством "Оболонь" (код ЄДРПОУ 03770129).

Підставою для державної реєстрації є державний акт на право колективної власності на землю, серія та номер: ІІ ПЛ№ 000087, виданий 17.01.1996, видавник: Оболонська сільська рада народних депутатів Семенівського району Полтавської області (т.1, а.с.61-62).

Посилаючись на те, що відсутні підстави вважати, що до ПСП «Оболонь» перейшло право власності на спірні земельні ділянки, набуте КСП «Оболонське» на підставі рішення Оболонської сільської ради народних депутатів Семенівського району Полтавської області від 27.12.1995 № 6 та державного акту на право колективної власності на землю, серія та номер: ІІ ПЛ№ 000087, виданого 17.01.1996, а також зважаючи на те, що ПСП «Оболонь» не є правонаступником КСП «Оболонське», що узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 15.12.2020 у справі № 917/1301/19, Оболонська сільська рада звернулась з позовом у цій справі.

Також зважаючи на положення пункту 21 Розділу Х Перехідних положень ЗК України, позивач зазначає, що сільська рада є власником земельних ділянок колективної власності, що залишилися не розпайованими, колективних сільськогосподарських підприємств, які припинили свою діяльність, а відтак ПСП «Оболонь» не може мати права приватної власності на спірні земельні ділянки, тому реєстрація права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5324585100:00:002:0178, 5324585101:01:002:0129, 5324585109:09:001:0029, 5324585100:00:005:0094 за ПСП «Оболонь» проведена з порушенням вимог законодавства, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, судова колегія зазначає наступне.

Статтею 20 Закону України "Про власність" визначено, що суб`єктами права колективної власності є трудові колективи державних підприємств, колективи орендарів, колективні підприємства, кооперативи, акціонерні товариства, господарські товариства, господарські об`єднання, професійні спілки, політичні партії та інші громадські об`єднання, релігійні та інші організації, що є юридичними особами. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам. Суб`єктом права власності у підприємстві є підприємство як юридична особа, а його члени - в частині майна, яку вони одержують при виході з підприємства.

Статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" визначено, що підприємство самостійно володіє, користується і розпоряджається належними йому об`єктами власності. Право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства, збори уповноважених або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.

В силу положень статті 10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Право підприємства на земельну ділянку або її частину може бути припинено в порядку і на підставах, встановлених ЗК України.

При цьому, статтею 28 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" передбачено, що право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі: добровільної відмови від земельної ділянки; відчуження (продажу) земельної ділянки Раді народних депутатів; викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб; припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6- 8 статті 27 цього Кодексу.

Редакція ЗК України, яка набула чинності 01.01.2002, передбачила, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно статті 8 Закону України "Про підприємництво" (у редакції на час скасування державної реєстрації КСП "Оболонське" та державної реєстрації ПСП "Оболонь) визначено, що у разі зміни назви, організаційно-правової форми суб`єкта підприємницької діяльності, а також форми власності суб`єкти підприємницької діяльності у місячний термін з моменту настання зазначених змін зобов`язані подати документи для перереєстрації (частина 11); перереєстрація суб`єкта підприємницької діяльності проводиться в порядку, встановленому для його реєстрації (частина 12); для державної реєстрації суб`єкта підприємницької діяльності - юридичної особи подається, зокрема, рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створення юридичної особи (крім приватного підприємства). Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є установчий договір, а також протокол установчих зборів (конференції) у випадках, передбачених законом (частина 2).

Також аналогічні за змістом положення щодо перереєстрації суб`єктів підприємницької діяльності містилися і в Положенні про державну реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 № 740.

Згідно з наведеними положеннями законодавства про реєстрацію як обов`язкову підставу для вчинення реєстраційних дій з перереєстрації КСП у ПСП встановлено необхідність наявності відповідного рішення уповноваженого органу КСП, а не одноособового рішення громадянина про створення приватного підприємства.

Із набранням чинності статтею 140 ЗК України підставами припинення права власності на земельну ділянку є: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Згідно з положеннями частини 6 статті 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" у разі перетворення (як вид реорганізації) одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства.

Однак за змістом частини 2 статті 23 та частини 1 статті 31 зазначеного Закону, окрім суду, рішення про реорганізацію шляхом перетворення КСП у ПСП має право приймати виключно вищий орган самоврядування КСП - загальні збори.

Обов`язковою підставою для вчинення реєстраційних дій з перереєстрації КСП у ПСП є відповідне рішення уповноваженого органу КСП, а не одноособове рішення громадянина про створення приватного підприємства.

Відповідна правова позиція також викладена у постанові Верховного Суду від 15.12.2020 у справі №917/1301/19 між тими самими сторонами спору у подібних правовідносинах.

У відповідності до правового висновку, викладеного в пункті 7.33 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.09.2020 у справі №907/29/19, у випадку прийняття рішення про реорганізацію КСП шляхом перетворення в іншу юридичну особу колишні члени КСП автоматично повинні були б стати учасниками цієї юридичної особи, позаяк перетворенням юридичної особи є саме зміна її організаційно-правової форми, а не складу її учасників.

Редакція статуту ПСП "Оболонь", яка була зареєстрована 08.02.2000 містить положення про його створення відповідно до рішення від 26.01.2000 № 1 засновника ОСОБА_1 (пункт 1.2) без будь-якого зазначення щодо волевиявлення/участі КСП "Оболонське" чи його членів у прийнятті такого рішення.

Як встановлено вище, згідно рішення Про створення приватного сільськогосподарського підприємства "Оболонь" (т.1, а.с.21) ОСОБА_1 , діючий на підставі власного волевиявлення та Законів України Про підприємництво, Про підприємства в Україні та інших, вирішив створити Приватне сільськогосподарське підприємство "Оболонь".

Згідно статуту ПСП "Оболонь" засновником ПСП "Оболонь" є ОСОБА_1 , а не КСП Оболонське чи його члени.

Поряд із тим, зі змісту розділу 6 статуту ПСП "Оболонь", в якому містяться положення щодо власності, майна і доходів підприємства, вбачається відсутність інформації про набуття (наявності) підприємством на момент його створення будь-якого майна (у тому числі на праві колективної власності), окрім внеску засновника до статутного фонду у сумі 700,00 грн.

Таким чином, одноособове рішення засновника ПСП "Оболонь" ОСОБА_1 від 26.01.2000 про створення приватного сільськогосподарського підприємства у розумінні положень Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", не є оформленим у встановленому порядку волевиявленням саме КСП "Оболонське" на реорганізацію або зміну організаційно-правової форми підприємства.

Витяг з протоколу № 1 загальних зборів членів Оболонського КСП від 26.01.2000 (т.1, а.с.151) не відображає волевиявлення членів КСП, оскільки не містить їх підписів.

Оригіналу загальних зборів Оболонського КСП від 26.01.2000 (належним чином засвідченої копії) матеріали справи не містять.

Будь-які документи на підтвердження того, що загальними зборами КСП Оболонське або зборами уповноважених цього підприємства приймалося відповідне рішення про перетворення КСП у ПСП з правом правонаступництва, а також того, що ПСП Оболонь створено внаслідок реорганізації КСП Оболонське відповідно до вимог чинного та той час законодавства, обставин переходу прав і обов`язків КСП до ПСП Оболонь, у тому числі права колективної власності на землю відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, в матеріалах справи відсутні, а відповідачем на підтвердження таких обставин не надано.

Відповідач, посилаючись на державний акт про право колективної власності на землю, виданий КСП «Оболонське», не довів дотримання порядку, передбаченого статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", а саме прийняття загальними зборами членів підприємства, зборами уповноважених або створеним ними органом управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном, рішення про передання землі, що залишилась у колективній власності підприємства, саме у приватну власність та саме відповідачу.

Такі ж обставини були предметами дослідження судів під час розгляду справ №917/841/19 та 917/1301/19.

Суд апеляційної інстанції наголошує, що автоматичного переходу права колективної власності у приватну власність у зв`язку зі змінами законодавства, якими визначено інші форми власності, ніж ті, що існували раніше, відповідне законодавство не передбачало.

У контексті зазначеного необхідно враховувати правовий режим права колективної власності та права приватної власності, які є різними з огляду, зокрема на те, що майно у колективному підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам і право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства (статті 7, 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство"), натомість право приватної власності, в цьому випадку юридичної особи здійснюється такою особою за своєю волею, незалежно від волі інших осіб та на власний розсуд (статті 316 - 319 ЦК України).

При цьому, здійснення права колективної власності у спосіб, відмінний від передбаченого статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", законодавство не містить.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 13.09.2022 у справі № 925/461/21.

Відтак, реєстрація права приватної власності на землю, що належить підприємству на праві колективної власності, яке не було припинено, без відповідних рішень уповноважених законодавством суб`єктів, які (рішення) були би підставою для такої реєстрації, суперечить чинному на час такої реєстрації законодавству.

У наведеній вище постанові Верховного Суду від 13.09.2022 у справі № 925/461/21 зазначено про те, що необхідність дотримання передбачених статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" умов слідує також і з положень Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", які набрали чинності згодом 01.01.2019.

Так, згідно зі статтею Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", у разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність у порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно з вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим - четвертими частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю). Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.

Сільськогосподарські угіддя, які підлягали паюванню, однак не були передані до приватної, державної або комунальної власності у порядку, визначеному законом, за рішенням зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), можуть бути розпайовані у порядку, встановленому цим Законом.

За результатами розподілу оформляється протокол, що підписується особами, які брали участь у зборах, головуючим та секретарем зборів.

Після отримання протоколу зборів сільська, селищна, міська рада протягом місяця приймає рішення про затвердження протоколу розподілу земельних ділянок та прийняття у комунальну власність відповідних земель. Це рішення та протокол зборів є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади та/або громадян на відповідні земельні ділянки.

До державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада може надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки.

Розподіл між власниками земельних часток (паїв) та їх спадкоємцями земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок, має бути здійснений до 1 січня 2025 року.

У разі якщо до 1 січня 2025 року протокол про розподіл земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між особами, визначеними абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), не оформлений у порядку, визначеному цією статтею, та не поданий на затвердження органу місцевого самоврядування, вважається, що суб`єкти права колективної власності відмовилися від права колективної власності на землю, а зазначені землі (крім невитребуваних часток (паїв) і сформованих за їх рахунок земельних ділянок, а також нерозподілених земельних ділянок) передаються у комунальну власність в порядку визнання майна безхазяйним.

Тобто, з вищевикладеного вбачається, що законодавцем як на момент спірної реєстрації, так і після набрання чинності змінами до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" допускалася можливість передання у власність землі, що перебувала у колективній власності неприпиненого сільськогосподарського підприємства, лише у порядку, визначеному законом.

Натомість, належних та допустимих доказів про припинення права колективної власності на землю згідно з державним актом на право колективної власності на землю та її передачі у статутний фонд відповідача матеріали справи не містять.

З огляду на відсутність доказів дотримання відповідачем вищенаведеного порядку, правомірними є висновки місцевого господарського суду стосовно того, що спірні земельні ділянки не могли перебувати у приватній власності відповідача на підставі державного акту на право колективної власності на землю, серія та номер: ІІ ПЛ№ 000087, виданого 17.01.1996.

Згідно ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції станом на дату звернення з позовом до суду) ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

У відповідності до відомостей державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №2, виданого КСП "Оболонське", у ньому відсутня відмітка про зміну власника землі на ПСП «Оболонь», як правонаступника КСП "Оболонське", з урахуванням чого місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку про те, що поданий відповідачем державний акт на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087 для реєстрації права власності на спірні земельні ділянки за ПСП «Оболонь» не підтверджує набуття відповідачем права власності на ці земельні ділянки.

Наведене у сукупності свідчить про те, що реєстрація права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5324585100:00:002:0178, 5324585101:01:002:0129, 5324585109:09:001:0029, 5324585100:00:005:0094 за ПСП «Оболонь» проведена з порушенням вимог законодавства.

Щодо наявності порушеного права позивача, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Згідно з частиною 1 статтею 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Частиною 1 статтею 16 ЦК України установлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в частині 2 цієї статті визначено способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.

У розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Так само кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, що прямо передбачено у частині 2 статті 15 ЦК України.

Як зазначено в рішенні Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004, поняття "охоронюваний законом інтерес" що вживається в законах України у логічно смисловому зв`язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

У контексті завдань господарського судочинства (статті 2 ГПК України) звернення до суду є способом захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Заінтересованість повинна мати правовий характер, який виявляється в тому, що рішення суду повинно мати правові наслідки для позивача.

Заінтересованість повинна мати об`єктивну основу. Юридична заінтересованість не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому.

З урахуванням цих норм, правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначає, чи відповідає обраний спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 910/1972/17, від 23.05.2019 у справі № 920/301/18, від 25.06.2019 у справі № 922/1500/18, від 24.12.2019 у справі № 902/377/19.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що діючи в правовому полі положень статті 14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" саме позивачу (а не будь якому іншому органу) в силу імперативних норм наведеного закону надана можливість організувати розподіл земель, що залишилися в колективній власності, а наявність зареєстрованого речового права на спірні земельні ділянки за відповідачем унеможливлює використання позивачем наданого права щодо розпорядження такими земельними ділянками.

Як зазначалося вище, здійснення права колективної власності у спосіб, відмінний від передбаченого статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", законодавство не містить, а необхідність дотримання передбачених статтею 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" умов слідує також і з положень Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", які набрали чинності 01.01.2019.

Порядок розподілу земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа передбачає, що: організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.

Сільськогосподарські угіддя, які підлягали паюванню, однак не були передані до приватної, державної або комунальної власності у порядку, визначеному законом, за рішенням зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), можуть бути розпайовані у порядку, встановленому цим Законом.

Відтак, саме на позивача як на орган місцевого самоврядування покладений обов`язок здійснювати розпорядження спірними земельними ділянками, а реєстрація речового права за відповідачем, без дотримання порядку передбаченого положеннями Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", про що встановлено вище в даній постанові, позбавляє позивача законного права здійснити розпорядження такими земельними ділянками.

Враховуючи вищенаведене у сукупності та зважаючи на те, що відповідачем не було доведено дотримання процедури передачі землі, що залишилась у колективній власності підприємства до приватної власності відповідача, передбаченої вимогами статті 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", а також зважаючи на те, що у відповідності до відомостей державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ПЛ №000087, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №2, виданого КСП "Оболонське", відсутня відмітка про зміну власника землі на ПСП «Оболонь» як правонаступника КСП "Оболонське", та відсутність інших належних та допустимих доказів наявності права власності на спірні земельні ділянки, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку щодо задоволення позовних вимог органу місцевого самоврядування як розпорядника землі про скасування державної реєстрації права приватної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5324585100:00:002:0178, 5324585101:01:002:0129, 5324585109:09:001:0029, 5324585100:00:005:0094.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свої підтвердження при перегляді оскаржуваного судового рішення та не є підставою для його скасування.

З огляду на викладене та враховуючи, що місцевим господарським судом при прийнятті оскаржуваного рішення було дотримано норми матеріального та процесуального процесуального права, а доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження при перегляді оскаржуваного рішення, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а тому рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 слід залишити без змін.

Керуючись статтями 129, 269, 270, п.1 ч.1 ст. 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства Оболонь (вх. №1505 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Полтавської області від 21.09.2022 у справі №917/294/21 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження до Верховного Суду встановлені статтями 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 10.02.2023

Головуючий суддя Н.В. Гребенюк

Суддя М.М. Слободін

Суддя І.А. Шутенко

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.02.2023
Оприлюднено13.02.2023
Номер документу108915667
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —917/294/21

Постанова від 12.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 28.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 30.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Постанова від 07.02.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гребенюк Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні