Постанова
від 08.02.2023 по справі 917/746/21
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2023 року м. Харків Справа № 917/746/21

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М. , суддя Шутенко І.А.,

за участю секретаря судового засідання Пляс Л.Ф.,

за участю представників сторін:

від позивача адвокат Купріян К.І., довіреність від 08.11.22 №29; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серія ПТ №2893 від 09.07.19 (в приміщенні господарського суду Полтавської області)

від відповідача адвокат Коломієць Є.Є., ордер на надання правничої (правової допомоги) серія ВІ №1086688 від 08.02.23; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №1047 від 30.09.17 (в приміщенні господарського суду Полтавської області)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Комунального підприємства Полтавської обласної ради "Полтававодоканал", м.Полтава, (вх. №47 П/1) на рішення господарського суду Харківської області від 29.11.2022 (повний текст рішення складений 07.12.2022, суддя Кльопов І.Г.)

у справі №917/746/21

за позовом Комунального підприємства Полтавської обласної ради "Полтававодоканал", м.Полтава,

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Жовтнева, 61А", м.Полтава,

про стягнення 431 458,69грн,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2021 року Комунальне підприємство Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" звернулося до господарського суду Полтавської області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Жовтнева, 61А" про стягнення заборгованості за договором №112-1 про надання комунальних послуг з водопостачання та водовідведення від 18.03.20210 у розмірі 396216,02грн, а також інфляційних витрат у розмірі 24870,17грн та 3% річних у розмірі 10372,50грн.

Рішенням господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21 у задоволенні позовних відмовлено.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване наступним:

- позивачем не надано до матеріалів справи доказів на підтвердження виконання умов п. 2.1. договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 18.03.2010 №112-1, укладеного між сторонами спору, як щодо зняття один раз на місяць показників водолічильника, так і щодо визначення в установленому порядку кількості використаної води по житловому будинку;

- у відповідності до положень Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, саме на споживачів покладений обов`язок з оплати повної вартості спожитого об`єму води, при цьому об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, як юридична особа, не несе обов`язку оплати (доплати) вартості послуг водопостачання, спожитої власниками квартир та/або нежитлових приміщень;

- Комунальним підприємством Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" не доведено належними та допустимими доказами існування різниці в показниках обсягу спожитого об`єму води за даними будинкового засобу обліку та індивідуальних засобів обліку, наявних у квартирах та/або нежитлових приміщеннях власників; за відсутності первинних документів, надані позивачем рахунки та акт звірки взаємних розрахунків за водопостачання та водовідведення, самі по собі не можуть бути належним доказом надання послуг за зазначений позивачем період, оскільки останні складені в односторонньому порядку та не погоджені відповідачем;

- оскільки співвласниками багатоквартирного будинку за адресою:м. Полтава, вул. Соборності,61А, рішення про вибір моделі організації договірних відносин з КП ПОР "Полтававодоканал" не прийнято, позивач до 01.05.2020, як виконавець комунальних послуг, зобов`язаний був укласти із співвласниками багатоквартирного будинку за адресою:м. Полтава, вул.Соборності,61 А, (фізичними та юридичними особами) індивідуальні типові договори про надання відповідних комунальних послуг, однак доказів укладання таких договорів суду не надано;

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, позивач, Комунальне підприємство Полтавської обласної ради "Полтававодоканал", звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповного дослідження обставин справи, просить скасувати рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, а також стягнути витрати на професійну правничу допомогу. Одночасно апелянт просив поновити строк на апеляційне оскарження.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги Комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» посилалось на те, що :

- місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що позивачем не було надано доказів на підтвердження розбіжності квартирних та будинкових засобів обліку, однак перевірка показань квартирних засобів обліку не є обов`язком виконавця, а на підтвердження існування відповідної різниці позивач отримував від відповідача показники внутрішньобудинкового засобу обліку води у телефонному режимі;

- контрольні показники загальнобудинкового водолічильника вказуються у щомісячних рахунках, тому оскільки відповідачем не було надано жодних заперечень щодо об`ємів спожитих ним послуг та розміру плати за них, останнє свідчить про їх визнання ОСББ;

- відповідачем не було надано позивачеві ані рішення співвласників багатоквартирного будинку про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем послуг, ані рішення про порядок розподілу між споживачами обсягів спожитої у будівлі послуги, тому нарахування різниці між обсягами наданих послуг здійснювалося відповідно до умов договору;

- судом першої інстанції не було взято до уваги підписаний обома сторонами без заперечень та зауважень акт звірки взаємних розрахунків за водопостачання та водовідведення від 02.04.2019, відповідно до якого уповноважений представник ОСББ «Соборності 61А» Куценко Н.М. своїм підписом підтвердив заборгованість за надані послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у розмірі 197 454,05; акти наданих послуг, наявні в матеріалах справи, є первинними документами, які підтверджують проведені господарські операції.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 06.01.2023 у справі №917/746/21 поновлено Комунальному підприємству Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" пропущений процесуальний строк на подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального підприємства Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" (вх. №47 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21; призначено справу до розгляду на "08" лютого 2023 р. о 09:30 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 132; визнано необов`язковою явку представників учасників справи та довести до відома, що нез`явлення у судове засідання апеляційної інстанції їх представників не тягне за собою відкладення розгляду справи на іншу дату, а також не перешкоджає розгляду справи по суті; доведено до відома учасників справи про можливість взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції; запропоновано учасникам справи реалізовувати свої процесуальні права та обов`язки, передбачені ГПК України, з використанням офіційної електронної пошти суду: inbox@eag.court.gov.ua та телекомунікаційної мережі Електронний суд; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв чи клопотань протягом 10 днів (з урахуванням вимог ст. 263 ГПК України) з дня вручення даної ухвали, але не пізніше надходження до суду 23.01.2023; встановлено сторонам повідомити Східному апеляційному господарському суду офіційні електронні адреси, зареєстровані в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи "Електронний суд" у відповідності до ст. 6 ГПК України; витребувано у господарського суду Полтавської області матеріали справи №917/746/21.

23.01.2023 до Східного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №9917/746/21.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.01.2023 у справі №917/746/21 задоволено клопотання Комунального підприємства Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" про його участь у судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду з розгляду справи №917/746/21, яке відбудеться 08.02.2023 о 09год 30хв., у залі судового засідання №132 в режимі відеоконференції; доручено господарському суду Полтавської області (зал судових засідань № 25, вул. Зигіна,1 м. Полтава, 36000) забезпечити проведення відеоконференції у справі №917/746/21, розгляд якої відбудеться 08.02.2023 о 09год 30хв.

07.02.2023 до Східного апеляційного господарського суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просив поновити строк на подання відзиву; зобов`язати апелянта направити апеляційну скаргу; залишити апеляційну скаргу без задоволення, оскаржуване судове рішення без змін; стягнути з апелянта на користь відповідача судові витрати, пов`язані з розглядом апеляційної скарги, в сумі 15 000,00грн.

Судова колегія, розглянувши клопотання відповідача про поновлення строку на подання відзиву, дійшла висновку про відмову у його задоволенні, оскільки останньому ухвала Східного апеляційного господарського суду від 06.01.2023 у справі №917/746/21 вручена 18.01.2023, останнім днем для його подання було 23.01.2023, однак Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Жовтнева, 61А" звернулося лише 02.02.2023 та навело поважних причин пропуску строку.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 у справі №917/746/21 клопотання Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Соборності, 61А» про участь в судовому засіданні з розгляду справи №917/746/21 в режимі відеоконференції (вх. №1553 від 07.02.2023) повернуто заявнику без розгляду.

Представник позивача, який прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, підтримав вимоги апеляційної скарги, просив їх задовольнити, скасувати рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача, який прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, заперечив проти вимог апеляційної скарги, просив відмовити у їх задоволенні, оскаржуване судове рішення - залишити без змін. Також відповідач просив відкласти розгляд справи на іншу дату, а також зобов`язати апелянта направити копію апеляційної скарги на адресу відповідача, посилаючись на те, що Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «Жовтнева 61А» останню не було отримано.

Розглянувши наведене клопотання, судова колегія дійшла висновку про відмову у його задоволенні у повному обсязі, виходячи з того, що, по-перше, апелянтом до матеріалів апеляційної скарги були додані докази направлення копії апеляційної скарги з додатками відповідачеві, направлених за належною юридичною адресою; по-друге, відповідач був завчасно повідомлений про відкриття апеляційного провадження, взяв участь в судовому засіданні та не був позбавлений права ознайомитись, у тому числі, з апеляційною скаргою до початку розгляду справи по суті.

У розумінні положень Конституції України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Верховною Радою України 17.07.1997, приписів Господарського процесуального кодексу України сторонам та учасникам справи гарантовано право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття розумності строку визначається окремо для кожної справи, є оціночним, суб`єктивним фактором, що унеможливлює визначення конкретних строків судового розгляду справи, тому потребує нормативного встановлення. Точкою відліку часу розгляду цивільної справи протягом розумного строку умовно можна вважати момент подання позовної заяви до суду.

З огляду на викладене та зважаючи, що на думку суду обставини справи свідчать про наявність у справі матеріалів достатніх для її розгляду та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, а також те, що судом сторонам були створені рівні та належні умови для надання усіх необхідних доказів, подальше відкладення розгляду справи не повинно ставити під сумнів принцип розгляду справи впродовж розумного строку.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи, заслухавши представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено місцевим господарським судом, 18.03.2010 між Комунальним підприємством Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "СОБОРНОСТІ 61А" (абонент) укладений Договір №112-1 про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, предметом якого є комунальні послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

За умовами наведеного договору:

- водоканал зобов`язується своєчасно надавати послуги з водопостачання та водовідведення, а абонент зобов`язується своєчасно здійснювати оплату за споживання і користування послугами на умовах цього договору; об`єктом користування послугами є житловий будинок (86 квартир та офісними приміщеннями по вулиці Соборності,61А (п. 1.2. Договору);

- облік кількості використаної абонентом води здійснюється за показаннями його водолічильників. Зняття показань водолічильників здійснюється один раз на місяць (п. 2.1. Договору);

- розрахунок водоспоживання та водовідведення виконаний згідно з поданою заявкою та на підставі норм витрат води для різних споживачів - додаток № 1 (п. 2.4. Договору);

- облік кількості стічних вод що надходить до каналізації Водоканалу, здійснюється за кількістю води, що надходить Абоненту з комунального водопроводу /Додаток № 1/ (п.2.5. Договору);

- вартість наданих послуг водопостачання та водовідведення визначається Водоканалом по врегульованим (встановленим) органами виконавчої влади та виконавчих органів місцевих рад тарифам . Строк введення та дія їх визначається вказаними органами влади (п.3.2. Договору);

- на момент укладання договору тарифи з ПДВ на послуги становлять: Вода 2,74 грн за куб.м. Стоки -1,60 грн за куб.м (до п. 3.3. Договору);

- у разі зміни тарифів, діючих на час укладання договору, оплата Абонентом за фактично отримані послуги здійснюється за новими тарифами з дня їх введення в дію без зміни всіх інших умов договору. Документом, підтверджуючим зміну тарифів являється виставлений Водоканалом рахунок за послуги водопостачання та водовідведення Абоненту (п. 3.5. Договору);

- абонент сплачує рахунки за надані послуги в порядку попередньої оплати в строки першого числа перед наступним розрахунковим періодом в обсязі 50-100% договірної величини в обсязі споживання за попередній місяць при умові розрахунків по водолічильникам (п. 3.6. Договору);

- всі грошові кошти Абонента, що надходять на розрахунковий рахунок Водоканалу, незалежно від призначення платежу, розподіляються в наступній послідовності: а) погашення боргових зобов`язань; б) оплата поточних платежів; в) оплата пені (якщо вона є); г ) відшкодування збитків, що нанесені Водоканалу (якщо вони є); д) частина грошових коштів, що залишилась (якщо вона є), вважається передплатою (3.7. Договору);

- абонент бере на себе зобов`язання оплачувати рахунки за послуги в триденний термін з моменту їх вручення Водоканалом (п. 5.2.1. Договору);

- даний Договір вважається укладеним з 18.03.2010 по 31.12.2010. Договір вважається продовженим на кожний наступний рік , якщо за місяць до закінчення строку його дії не надійде заява однієї із сторін про розторгнення договору чи його перегляд (п. 6.5. Договору).

Як вбачається з матеріалів справи, у 2 квартир (24,71) відсутні засоби обліку води та не є на прямих розрахунках з Комунальним підприємством Полтавської обласної ради "Полтававодоканал".

Розрахунки за воду, використану абонентом і прийняті від нього стічні води здійснюються згідно із главами 3,5 "Правил користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України".

Посилаючись на те, що відповідач всупереч умовам договору систематично порушує строк оплати за послуги, станом на 29.04.2021 має заборгованість по сплаті за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення в розмірі 396216,02 грн, Комунальне підприємство Полтавської обласної ради «Полтававодоканал» звернулось з позовом у цій справі про стягнення 396216,02грн, інфляційних витрат у розмірі 24870,17грн та 3% річних у розмірі 10372,50грн.

Позивачем було виконано розрахунок наданих послуг з централізованого водопостачання та водовідведення по ОСББ "СОБОРНОСТІ 61А" відповідно до пункту 2.4. договору, яким передбачено, що розрахунок водоспоживання та водовідведення виконується відповідно поданої заявки та на підставі норм витрат води для різних споживачів додаток №1, в якому зазначено 86 абонентів. На підтвердження наведеного позивачем надано інформацію про обсяги нарахувань абонентів юридичних осіб та розрахунок наданих послуг з централізованого водопостачання поквартирно (т.2 а.с.194-244).

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, судова колегія зазначає наступне.

Згідно ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

У відповідності до пункту 1 ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 526 ЦК України, яка кореспондується з ч.1 ст.193 Господарського кодексу України (далі - ГК України), визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч.1 ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Положеннями статті 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За змістом положень статей 628, 629 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно статті 1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Статтею 22 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» унормовано, що для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Суб`єктами цього Закону є органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг, а також власники приміщень або будинків та балансоутримувачі, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачами, виконавцями або виробниками послуг.

Положеннями статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» залежно від функціонального призначення житлово-комунальними послугами, зокрема, є комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо).

Відповідно до статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору про надання житлово-комунальних послуг, при цьому такому праву прямо відповідає визначений пунктом 5 частини третьої статті 20 цього Закону обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством (ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Відповідно до частини другої статті 22 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" споживачі питної води зобов`язані, зокрема, своєчасно вносити плату за використану питну воду відповідно до встановлених тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення.

Згідно частин 2, 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

ОСББ не є власником будинку чи окремих приміщень і обладнання в ньому та не підпадає під визначення "власника" відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Визначені законом мета і предмет діяльності ОСББ не передбачають провадження об`єднанням господарської діяльності, а тому ОСББ не є суб`єктом господарювання і не може бути виробником або виконавцем житлово-комунальних послуг відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Споживачем у розумінні статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" є "фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу".

Стаття 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлює, що предметом діяльності ОСББ є, серед іншого, "сприяння членам об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг", для чого ОСББ статтями 10, 16, 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" надано право укладати відповідні договори з суб`єктами, що надають послуги.

Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630 (далі - Правила), регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги).

Пунктом 9 Правил встановлено, що у квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води і теплової енергії (далі - квартирні засоби обліку) проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача. Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік.

Згідно п. 10 Правил оплата послуг за показаннями квартирних засобів обліку провадиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі незалежно від наявності засобів обліку на вводах у багатоквартирний будинок.

Справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, за винятком випадків, передбачених абзацом п`ятим пункту 15 цих Правил. Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.

Пунктом 11 Правил передбачено, що у разі встановлення будинкових засобів обліку води у багатоквартирному будинку, де окремі (або всі) квартири обладнані квартирними засобами обліку, споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю та які не мають квартирних засобів обліку (у разі обладнання всіх квартир квартирними засобами обліку - споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю), оплачують послуги згідно з показаннями будинкових засобів обліку, не враховуючи витрати води виконавця, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які є власниками або орендарями приміщень у цьому будинку, та сумарних витрат води за показаннями всіх квартирних засобів обліку.

Різниця розподіляється між споживачами, які не мають квартирних засобів обліку, та споживачами, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку води виконавцю, пропорційно кількості мешканців квартири в разі відсутності витоків із загальнобудинкової мережі, що підтверджується актом обстеження, який складається виконавцем у присутності не менш як двох мешканців будинку.

Плата за послуги нараховується згідно з показаннями будинкового засобу обліку води, а у разі його відсутності (несправності) за нормативами (нормами) споживання у таких випадках, зокрема: у разі відсутності засобів обліку води, встановлених у квартирі (будинку садибного типу).

Показання будинкових засобів обліку знімаються представником виконавця один раз на місяць у присутності постачальника та представника споживачів. Показання квартирних засобів обліку знімаються споживачем щомісяця (п. 14 Правил).

Згідно п.18 Правил розрахунковим періодом для оплати послуг, якщо інше не визначено договором, є календарний місяць. Оплата послуг здійснюється не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим періодом (місяцем), якщо договором не встановлено інший строк.

Система (щомісячна або авансова) та форма (готівкова або безготівкова) оплати послуг визначається у договорі між споживачем і виконавцем.

Після отримання показань квартирних засобів обліку, якщо вони відрізняються від розрахованих за показаннями будинкових засобів обліку, виконавець здійснює коригування плати за надану послугу в наступному розрахунковому періоді шляхом зменшення або збільшення обсягів спожитої кожним споживачем послуги, що відображається в платіжному документі періоду, наступного за здійсненням коригування.

Пунктом 20 Правил визначено, що плата за надані послуги вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплової енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку.

Відповідно до п. 21 Правил у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення особистого підсобного господарства.

У разі коли споживач відповідно до законодавства має пільги з оплати послуг, у договорі робиться відповідна позначка. При цьому дані про зазначену пільгу вносяться у договір між виконавцем та постачальником. У разі отримання права на пільги споживач подає виконавцю письмову заяву та документи, що його підтверджують. Оплата за послуги з урахуванням пільг нараховується з дати подання документів, що підтверджують право на пільгу (п. 22 Правил).

Пунктом 3.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190, передбачено, що розрахунки за спожиту питну воду та скид стічних вод здійснюються на основі показів засобів обліку.

В окремих випадках (сезонне водоспоживання, недоцільність установки засобів обліку тощо) розрахунок витрат води споживачами, що не мають засобів обліку, за розрахунковий період за погодженням з виробником здійснюється за нормативами питного водоспоживання, затвердженими у встановленому порядку (п. 3.5 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України).

Згідно з п. 3.9 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України рахунки за воду і за скидання стічних вод до мережі водовідведення виписуються виробником споживачам. Якщо субспоживач має особисті рахунки, то він розраховується за питну воду та скидання стічних вод з виробником. Розподіл суми рахунку між субспоживачами, на яких не відкрито окремих особових рахунків, здійснюється споживачами самостійно. У випадках, коли засоби обліку на вводах субспоживачів відсутні, розрахунки за воду проводяться за нормами водоспоживання, при цьому обсяг стічних вод, які належать до сплати, дорівнює обсягу водоспоживання.

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII, п.6 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах, відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України, що кореспондується зі статтею 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-ІV та Правилами надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води та водовідведення № 630 від 21.07.2005, що діяли на момент укладення договору між сторонами по справі.

У зв`язку із набуттям чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690, сторони відносин у сфері водопостачання та водовідведення зобов`язані привести договірні відносини з надання послуг з водопостачання та водовідведення у відповідність до вимог цих нормативних актів.

Відповідно до Прикінцевих та Перехідних положень Закону України Про житлово-комунальні послуги в редакції від 07.06.2018, Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 01.05.2019.

Договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону. У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені до введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуг з управління багатоквартирним будинком, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами (у тому числі вивезення побутових відходів за наявності), до дати набрання чинності договорами про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладені за правилами, визначеними цим Законом. У разі якщо згідно з такими договорами передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

До затвердження Кабінетом Міністрів України Типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком сторони укладають договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком за формою та на умовах, погоджених між управителем та співвласниками, а у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах - виконавчим органом місцевої ради (або іншим органом - суб`єктом владних повноважень, якому делеговані функції із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг).

Не пізніш як протягом одного року з дня введення в дію цього Закону співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов`язані прийняти рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) щодо кожного виду комунальної послуги згідно з частиною першою статті 14 цього Закону, а виконавці комунальних послуг - укласти із такими співвласниками договори про надання відповідних комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин.

У разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги протягом строку, визначеного в пункті 4 цього розділу, між виконавцем та кожним співвласником укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги відповідно до частини сьомої статті 14 цього Закону.

Таким чином, договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 18.03.2010 №112-1, укладений між сторонами спору, є чинним до укладення нового договору.

Закон передбачає можливість співвласнику вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги, зокрема, з водопостачання та водовідведення.

Оскільки співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м.Полтава, вул. Соборності,61А, рішення про вибір моделі організації договірних відносин з КП ПОР "Полтававодоканал" не прийнято, позивач до 01.05.2020, як виконавець комунальних послуг, зобов`язаний був укласти із співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м.Полтава, вул. Соборності, 61А (фізичними та юридичними особами) індивідуальні типові договори про надання відповідних комунальних послуг.

Доказів укладання таких договорів матеріали справи не містять.

Судова колегія зазначає, що ОСББ як юридична особа не потребує житлово-комунальних послуг - їх потребують члени об`єднання, що кореспондується зі змістом статті 22 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», за якими визначено особливості укладення ОСББ договорів про надання житлово-комунальних послуг: об`єднання за договором з постачальниками комунальних послуг може бути колективним замовником (абонентом) таких послуг.

Системний аналіз положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» свідчить, що терміну «постачальник» комунальних послуг відповідають у наведеному нормативно-правовому акті терміни «виконавець» та «виробник», а терміну «замовник (абонент)» - термін «споживач», з урахуванням чого ОСББ може виступати у ролі споживача - як колективний замовник (абонент), що і мало місце у спірних правовідносинах.

Аналогічна правова позиція також викладена у постанові Верховного Суду від 23.11.2018 у справі № 910/14142/17.

Доводи апелянта про те, що судом першої інстанції безпідставно не взято до уваги підписаний обома сторонами без заперечень та зауважень акт звірки взаємних розрахунків з водопостачання та водовідведення від 02.04.2019, відповідно до якого уповноважений представник відповідача своїм підписом підтвердив заборгованість за надані послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у розмірі 197454,05 грн, судова колегія вважає необґрунтованими, оскільки вказаний акт, що складений станом на 01.04.2019, не містить відомостей щодо періоду та підстав виникнення заборгованості.

Надані до матеріалів справи рахунки на оплату є документами, які містять платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за надані послуги, тобто, носять інформаційний характер.

Разом з тим, за відсутності первинних документів, надані позивачем рахунки та акт звірки взаємних розрахунків за водопостачання та водовідведення самі по собі не можуть бути належним доказом надання послуг за період 2010-2021 років, оскільки складені позивачем в односторонньому порядку та не погоджені відповідачем.

Крім того, надані позивачем до матеріалів справи рахунки на оплату не є належними доказами обізнаності відповідача із зазначеною заборгованістю, оскільки позивачем не надано доказів направлення (вручення) наведених рахунків відповідачу, крім рахунків від 30.11.2020 №183-11, від 31.12.2020 №183-12, від 29.01.2021 №183-01, від 31.03.2021 №183-03 №295-08 від 31.08.2020, на яких міститься напис про його отримання, а також підпис відповідної уповноваженої особи.

Відповідно до п.4 ч.3 ст.10 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" обсяги спожитої у будівлі гарячої, питної води, визначені за допомогою вузлів комерційного обліку (а у випадках, передбачених частиною другою статті 9 цього Закону, - за розрахунковим або середнім споживанням), розподіляються між споживачами з урахуванням того, що у разі якщо частина приміщень у будівлі оснащена вузлами розподільного обліку гарячої, питної води, а частина - не оснащена, обсяг відповідної комунальної послуги, спожитий споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку, встановлюється у розмірі, визначеному за допомогою таких вузлів, а загальний обсяг спожитої у будівлі відповідно гарячої, питної води (крім обсягу, витраченого на загальнобудинкові потреби та споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку) розподіляється між споживачами, приміщення яких не оснащені вузлами розподільного обліку, пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються такими послугами.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що в матеріалах справи відсутня інформація щодо мешканців будинку, які користуються пільгами з оплати водопостачання та водовідведення та довідки щодо кількості осіб які проживають у квартирах, які не знаходяться на прямих розрахунках з позивачем.

Необхідність врахування показань поквартирних лічильників та пільг мешканців будинку встановлена п. 22 Правил.

Однак, позивачем не надано доказів на підтвердження виконання умов п.2.1 договору як щодо зняття один раз на місяць показників водолічильника, так і щодо визначення в установленому порядку кількості використаної води по житловому будинку.

Крім того, як правильно зазначено судом першої інстанції, позивачем не доведено належними та допустимими доказами існування різниці в показниках обсягу спожитого об`єму води за даними будинкового засобу обліку та індивідуальних засобів обліку, наявних у квартирах та/або нежитлових приміщеннях власників. Стверджуючи про існування відмінностей в обсязі споживання води Комунальне підприємство Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" повинно надати письмове підтвердження такої розбіжності, зокрема у спосіб передбачений пунктами 14-16 Правил.

Враховуючи вищенаведене у сукупності та беручи до уваги те, що співвласниками багатоквартирного будинку рішення про вибір моделі організації договірних відносин з КП ПОР "Полтававодоканал" не прийнято, а позивач до 01.05.2020, як виконавець комунальних послуг, не уклав індивідуальні договори зі споживачами комунальних послуг, а також зважаючи на те, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами існування різниці в показниках обсягу спожитого об`єму води за даними будинкового засобу обліку та індивідуальних засобів обліку, наявних у квартирах та/або нежитлових приміщеннях власників, місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свої підтвердження при перегляді оскаржуваного судового рішення та не є підставою для його скасування.

З огляду на викладене та враховуючи, що місцевим господарським судом при прийнятті оскаржуваного рішення було дотримано норми матеріального та процесуального права, а доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження при перегляді оскаржуваного рішення, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а тому рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21 слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, ст. 282-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Полтавської обласної ради "Полтававодоканал" (вх. №47 П/1) на рішення господарського суду Харківської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21- залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Полтавської області від 29.11.2022 у справі №917/746/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені статтями 287-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 10.02.2023

Головуючий суддя Н.В. Гребенюк

Суддя М.М. Слободін

Суддя І.А. Шутенко

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.02.2023
Оприлюднено13.02.2023
Номер документу108915673
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —917/746/21

Постанова від 08.02.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гребенюк Наталія Володимирівна

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гребенюк Наталія Володимирівна

Ухвала від 26.01.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гребенюк Наталія Володимирівна

Судовий наказ від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 06.01.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гребенюк Наталія Володимирівна

Рішення від 29.11.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 12.09.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні