КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2023 року Київ справа №320/8008/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП" до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби у Київській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП" з позовом до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Київській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, в якому просить:
- скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.04.2021 № 2621478/41296138);
- скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.04.2021 № 2621476/41296138);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.04.2021 № 3 датою фактичного подання;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.04.2021 № 4 датою фактичного подання.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 (суддя Терлецька О.О.) відкрито провадження в адміністративній справі, визначено, що справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання. Протокольною ухвалою від 20.09.2021 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду. Протокольною ухвалою від 08.11.2021 суд постановив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
На підставі розпорядження в.о. керівника апарату Київського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 № 77-р/ка було здійснено повторний автоматизований розподіл адміністративної справи № 320/8008/21 у зв`язку із перебуванням судді Терлецької О.О. у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку, за результатами якого справа була передана для розгляду судді Басаю О.В.
Ухвалою від 16.06.2022 суд прийняв до розгляду адміністративну справу № 320/8008/21, визначив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, розпочав підготовку справи до судового розгляду та призначив підготовче засідання.
Протокольними ухвалами від 12.07.2022 та від 19.07.2022 відкладено розгляд підготовчого судового засідання.
Ухвалою від 26.07.2022 замінено відповідача у даній справі Головне управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код 43141377) на правонаступника - Головне управління ДПС у Київській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 44096797; місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 5-а), закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.08.2022.
У судовому засіданні 04.08.2022 суд прийняв рішення про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження на підставі наявних у справі матеріалів, про що постановив протокольну ухвалу.
15 липня 2022 року до суду від представника позивача надійшла заява про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
Суд відмовляє в задоволенні вказаного клопотання з огляду на таке.
Відповідно до частин першої - третьої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративне судочинство здійснюється за правилами., передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного).
Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.
Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Згідно з частинами першою та другою статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі (частина перша статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України).
При цьому відповідно до частини шостої статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України якщо суд вирішив розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, але в подальшому постановив ухвалу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розгляд справи починається зі стадії відкриття провадження у справі. У такому випадку повернення до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження не допускається.
Аналіз норми частини шостої статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що у разі прийняття рішення про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд у подальшому має право перейти до розгляду такої справи в загальному позовному провадженні.
Натомість в зворотному порядку, тобто повернення до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження після прийняття рішення про її розгляд за правилами загального позовного провадження не допускається.
Таким чином клопотання представника позивача про розгляд справи у спрощеному письмовому позовному провадженні не підлягає задоволенню.
В обґрунтуванні позовних вимог позивачем зазначено, що рішеннями комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) від 30.04.2021 № 2621476/41296138 та № 2621478/41296138 було відмовлено у реєстрації податкових накладних від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4, де підставою зазначено: не надання платником податків копії документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Відповідачем у оскаржуваних рішеннях від 30.04.2021 не зазначено чіткого та зрозумілого переліку документів, що мав надати позивач, формулювання підстав для відмови у реєстрації податкових накладних є абстрактними та формальними. Зупинення реєстрації податкових накладних від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4 свідчить про невідповідність рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної вимозі правової визначеності, позаяк можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних прямо залежить від окреслення контролюючим органом переліку витребуваних документів. Позивач скористався адміністративною процедурою оскарження - подав скаргу до ДПС України на оскаржувані рішення. 25.05.2021 позивачем отримано рішення комісії ДПС України з питань розгляду скарг № 23268/41296138/2 та № 23286/41296138/2 з відмовою у задоволенні скарги позивача та залишено рішення без змін із зазначенням таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси.
Відповідач позов не визнав, 17.09.2021 (згідно з відтиском поштового штемпеля Укрпошти на конверті) та 01.07.2022 подав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що причиною відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання первинних документів. Надані позивачем документи не відповідають вичерпному переліку (визначених у порядку № 520), а зміст первинних документів не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції. Представник відповідача звертає увагу суду на той факт, що відповідачем приймалися рішення за одних обставин і документів, а позивач просить суд скасувати рішення обґрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами. Позовні вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати у ЄРПН податкові накладні від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4 в обхід порядку формальної перевірки ГУ ДПС у Київській області документів для такої реєстрації та повноважень ДПС України щодо прийняття рішення про реєстрацію є порушенням дискреційних повноважень податкового органу щодо подання відповідачу висновку щодо реєстрації податкових накладних.
Державна податкова служба України правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалась.
У матеріалах справи наявна відповідь на відзив на позовну заяву, подана представником позивача від 06.09.2021 (згідно з відбитком поштового штемпеля Укрпошти на конверті), де зазначено, що господарська операція між позивачем та його контрагентом підтверджена належними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського та податкового обліку. Зазначає, що жодного іншого (додаткового) документу позивачем до позовної заяви не подано, окрім тих, що були надані відповідачу.
Розглянувши позовну заяву, відзивна позов, дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Товариство з обмеженою відповідальністю "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП" є юридичною особою, код ЄДРПОУ: 41296138, що зареєстрована 24.04.2017 за номером запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1 339 102 0000 014947 та знаходиться за адресою: вул. Борщагівська, буд. 30-А, корпус 7, квартира 51, с. Петропавлівська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область, має статус платника податку на додану вартість.
Основним видом діяльності позивача є торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (КВЕД 45.11), серед інших додаткових видів - роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.32) та технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів (КВЕД 45.20).
У рамках зазначених напрямків діяльності позивачем 01.10.2020 з Товариством з обмеженою відповідальністю "АСКЕТ ШИППІНГ" було укладено договір про надання послуг, виконання робіт та/або купівлю-продаж товарів № S 53 (далі - договір), відповідно до п. 1.1 виконавець (ТОВ "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП") зобов`язується надавати послуги з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів замовника (ТОВ "АСКЕТ ШИППІНГ") згідно з додатком № 1, що є невід`ємною частиною цього договору, а замовник зобов`язується приймати і оплачувати надані послуги і виконані роботи.
Згідно з п. 4.1 договору технічне обслуговування та/або ремонт транспортних засобів замовника, а також продаж запасних частин (у тому числі із послідуючим їх монтажем/встановленням виконавцем) здійснюється виконавцем на підставі письмової, а в разі згоди виконавця - і на підставі усної заявки замовника.
Відповідно до п. 4.2 договору оплата за технічне обслуговування та/або ремонтні роботи відбувається згідно рахунків-фактур виконавця за годину роботи, виходячи із загального числа відпрацьованих годин. Оплата робіт/послуг здійснюється виходячи з фактично витраченого часу, включаючи час, який спеціаліст витратив на прибуття до місця роботи та повернення на СТО середньотехнічної швидкості руху сервісного автомобіля 60 км/год.
Згідно з п. 4.4 договору після закінчення робіт/послуг представники сторін підписують акт виконаних робіт. Пунктом 4.9 договору визначено, що приймання-передача виконаних робіт/послуг здійснюється за актом виконаних робіт.
Відповідно до п. 4.10 договору протягом трьох календарних днів з дати отримання замовником акта виконаних робіт та/або видаткової накладної замовник зобов`язаний підписати та повернути виконавцеві або у цей же строк направити письмову мотивовану відмову від прийняття виконаних робіт та/або товару.
Згідно з п. 5.1 договору підставою для оплати за технічне обслуговування, а також продані запасні частини, деталі, матеріали, затисла, технічні рідини тощо є: рахунок на оплату, що оформлюється виконавцем на підставі заявки замовника; видаткові накладні та/або ати виконаних робіт у разі відстрочення платежу.
Відповідно до п.5.2 договору строк оплати за договором складає п`ять банківських днів з моменту отримання замовником рахунку на оплату та/або видаткової накладної та/або актів виконаних робіт (їх скан-копій на електронну пошту замовника).
Згідно з п. 6.1 договору цей договір набирає чинності з моменту підписання і діє один рік. У випадку, якщо до закінчення строку дії даного договору жодна із сторін не заявить про його припинення, договір вважається пролонгованим на кожен наступний рік і на тих же умовах. У будь-якому разі даний договір діє до повного виконання сторонами зобов`язань за ним.
06.04.2021 позивачем (виконавцем) було виставлено рахунок-фактуру на оплату № СТО-001264 на загальну суму 2 782, 06 грн, у тому числі ПДВ - 463, 68 грн, за придбання фільтрів повітряних у кількості 2 штук та № СТО-001266 на загальну суму 9 957, 70 грн, у тому числі ПДВ - 1 659, 62 грн, за проведення технічного обслуговування автотранспорту замовника з використанням запасних частин позивача.
06.04.2021 ТОВ "АСКЕТ ШИППІНГ" (замовником) було сплачено за фільтр повітряний згідно рахунку від 06.04.2021 № СТО-001264 на банківський рахунок позивача суму 2 782, 06 грн, у тому числі ПДВ - 463, 68 грн, що підтверджується випискою АТ "Креді Агріколь Банк" за 06.04.2021.
07.04.2021 фільтр повітряний було передано ТОВ "АСКЕТ ШИППІНГ" (замовнику), що підтверджується видатковою накладною № РН-0000052. Роботи з технічного обслуговування були виконані 06.04.2021, про що сторонами було складено акт виконаних робіт, списання з/ч та експлуатації матеріалів від 05.05.2021 № РН-0000069.
07.04.2021 ТОВ "АСКЕТ ШИППІНГ" (замовником) було сплачено за оливу моторну згідно рахунку від 06.04.2021 № СТО-001266 на банківський рахунок позивача суму 9 957, 70 грн, у тому числі ПДВ - 1 659, 62 грн, що підтверджується випискою АТ "Креді Агріколь Банк" за 07.04.2021.
Разом з тим, позивач закуповував матеріали, зокрема масляні та повітряні фільтри, моторну оливу у своїх контрагентів - за зовнішньоекономічним договором купівлі-продажу від 26.06.2018 № РС2018-0345 з Lonking (Fujian) International Trade Co., Ltd, а олива моторна - за договором про надання послуг, виконання робіт та/або купівлі-продаж товарів від 07.08.2017 № S 13.
Так, масляні, паливні та повітряні фільтри були поставлені за митною декларацією (форма МД-2) від 03.01.2019 № UA12510/2019/400001, а олива моторна була поставлена за видатковою накладною від 16.03.2021 № Е-00000300, за яку позивач на підставі рахунку-фактури від 16.03.2021 № Е-000911 сплатив 07.05.2021, що підтверджується випискою АТ "Креді Агріколь Банк" за 07.05.2021.
На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України 06.04.2021 позивачем було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 3 на суму 2 782, 06 грн, у тому числі ПДВ 463, 68 грн.
14.04.2021 автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України було сформовано квитанцію, відповідно до якої податкову накладну від 06.04.2021 № 3 (реєстраційний номер документа: 9085893377) на суму 2 782, 06 грн прийнято, проте реєстрацію зупинено. Зазначено, що платник податку відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Додатково повідомлено, що показник "D"=.8957%, "P"=0.
26.04.2021 позивачем було направлено повідомлення № 17 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено - податкової накладної від 06.04.2021 № 3, де зазначено: перша подія - попередня оплата за запасні частини та сервісне обслуговування згідно рахунку від 06.04.2021 № СТО-001264. Кількість додатків - 12.
30.04.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 2621478/41296138 про відмову у реєстрації податкової накладної від 06.04.2021 № 3 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).
18.05.2021 позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН від 30.04.2021 № 2621478/41296138.
25.05.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 23268/41296138/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня від 30.04.2021 № 2621478/41296138 без змін.
Також, 07.04.2021 позивачем було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 4 на суму 9 957, 70 грн, у тому числі ПДВ 1 659, 62 грн.
14.04.2021 автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України було сформовано квитанцію, відповідно до якої податкову накладну від 07.04.2021 № 4 (реєстраційний номер документа: 9085719945) на суму 9 957, 70 грн прийнято, проте реєстрацію зупинено. Зазначено, що платник податку відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Додатково повідомлено, що показник "D"=.8957%, "P"=0.
26.04.2021 позивачем було направлено повідомлення № 18 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено - податкової накладної від 07.04.2021 № 4, де зазначено: перша подія - попередня оплата за запасні частини та сервісне обслуговування згідно рахунку від 06.04.2021 № СТО-001264. Кількість додатків - 9.
30.04.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної від 07.04.2021 № 4 у ЄРПН прийнято рішення № 2621476/41296138 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).
18.05.2021 позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН від 30.04.2021 № 2621476/41296138.
25.05.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 23286/41296138/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня від 30.04.2021 № 2621476/41296138 без змін.
Не погоджуючись із рішенням контролюючого органу від 25.05.2021 № 2621478/41296138 про відмову в реєстрації податкової накладної від 06.04.2021 № 3 та рішенням контролюючого органу від 25.05.2021 № 2621476/41296138 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.04.2021 № 4, позивач звернувся до суду.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, встановлених законом.
Згідно з статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, що припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, що складається платником податку на додану вартість згідно вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку.
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом 7 цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження. розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
Судом встановлено, що у квитанціях від 14.04.2021 про реєстрацію податкових накладних від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4 реєстрація податкової накладної зупинена на підставі відповідності платника податків пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
З аналізу положень Порядку № 1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН випливає, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Платнику податку надсилається рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
Для вирішення питання виключення платника з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості, Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 Порядку № 520, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520 платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 Порядку № 520; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів та Порядку, затвердженому Міністерством фінансів України.
Комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Рішення комісії контролюючого органу повинно містити підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. У квитанціях від 14.04.2021 (реєстраційний номер документів 9085893377 та 9085719945) відсутній конкретний перелік документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим і обізнаним про надання документів за вичерпним переліком, а не визначати обсяг необхідних документів на власний розсуд.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у ЄРПН не спростовує факту здійснення платником податків господарських операцій, факту наявності дати виникнення першої події (отримання коштів або постачання товарів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складено податкову накладну.
Так, на виконання вимог пункту 201.7 статті 201 ПК України позивачем 06.04.2021 було складено податкову накладу № 3 на суму коштів 2 782, 06 грн, що надійшла на поточний рахунок на умовах передоплати (рахунок-фактура від 06.04.2021 № СТО-001264 та виписка з банківського рахунку позивача від 06.04.2021, видаткова накладна від 07.04.2021 № РН-0000052). Такі дії позивача щодо реєстрації у ЄРПН податкової накладної щодо продажу товару, виписаної за правилом першої події, є виконанням встановленого законом обов`язку. 07.04.2021 позивачем було складено податкову накладу № 4 на суму коштів 9 957, 70 грн, що надійшла на поточний рахунок на умовах передоплати (рахунок-фактура від 06.04.2021 № СТО-001266 та виписка з банківського рахунку позивача від 07.04.2021, акт виконаних робіт від 05.05.2021 № РН-0000069). Такі дії позивача щодо реєстрації у ЄРПН податкової накладної щодо продажу товару, виписаної за правилом першої події, є виконанням встановленого законом обов`язку.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі Закон № 996) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 996 можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Отже, за загальним правилом фактом, підтвердженням здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема статті 9 Закону № 996 та пункту 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, та відображають реальні господарські операції.
Підставою для виникнення у платника податків права на податковий кредит є факт реального (фактичного) здійснення господарських операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання у власній господарській діяльності. Наявність формально оформлених (складених) первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідного активу (товару).
Суд урахував, що первинним документом, що підтверджує факт постачання товару (фільтру повітряного) від виконавця до замовника, як правило, є видаткова накладна.
Форма видаткової накладної не затверджена жодним нормативно-правовим актом, разом з тим, проте має відповідати вимогам статті 9 Закону № 996 із зазначенням таких обов`язкових реквізитів: назва документу (форми); дату та місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Так, у видатковій накладній від 07.04.2021 № РН-0000052 містить необхідні обов`язкові реквізити, визначені для первинних документів, у тому числі щодо змісту господарської операції.
У акті виконаних робіт, списанні з/ч та експлуатації матеріалів від 05.05.2021 № РН-0000069 також містяться всі обов`язкові реквізити первинних документів, передбачені пунктом 2 статті 9 Закону № 996, визначено конкретний перелік наданих послуг, місце і дата їх надання, а також зазначено, в чому виражено їх результат.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 30.04.2021 № 2621478/41296138 та № 2621476/41296138, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачами такий обов`язок не виконано, не надано суду жодних доказів щодо віднесення платника податків до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, не надано розрахунку обчислення показників "D" та "P", про які додатково зазначено у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних.
Форма оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
В оскаржуваному рішенні відсутнє підкреслення первинних документів, які не були надані платником податку, серед загального переліку копій первинних документів, який передбачається затвердженою формою рішення, хоча така форма містить вимогу "документи, які не надано, підкреслити".
Незважаючи на подані позивачем разом із повідомленнями про надання пояснень та копій документів (загальна кількість додатків 21) про підтвердження здійснення операції за податковими накладними від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4, реєстрація якої зупинена, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, належним чином не розглянуто подані документи, не співставлено подані документи з тим переліком, що вимагається, при цьому як при зупиненні реєстрації податкової накладної, так і при відмові у реєстрації відповідне рішення відповідача не містять конкретних вимог до платника податків та інформації щодо того, яких саме первинних документів не вистачає для реєстрації податкової накладної та прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної
Оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
Вживання податковим органом загального посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку без надання належних доказів і розрахунків, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним про обставини, що сприяють виконанню податкового обов`язку, зміст і характер виявлених порушень під час податкового контролю - повідомлення про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до визначеного критерію ризиковості та зупинення реєстрації податкової накладної з метою моделювання поведінки платника податків, а не будь-яких припущень діяти на власний розсуд у контексті забезпечення податкової дисципліни.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом здійснення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у справах № 0940/1240/18, № 819/330/18, № 824/245/19-а.
Верховний Суд у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, що не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, що на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. Свобода розсуду податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Надаючи оцінку твердженню відповідача про дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень щодо реєстрації податкової накладної, суд відхиляє таке як необґрунтоване та зазначає, що податковим законодавством передбачений обов`язок податкового органу про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд дійшов висновку, що індивідуальний акт рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН від 30.04.2021 № 2621478/41296138 та № 2621476/41296138 прийняті без врахування всіх обставин та не у спосіб, визначений Податковим кодексом України та іншими вищезазначеними нормативно-правовими актами, є протиправними, а відтак належать скасуванню.
Згідно з частиною 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. Згідно з частиною 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1246 встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Суд зазначає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача - Державну податкову службу України - зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні від 06.04.2021 № 3 та від 07.04.2021 № 4 датою їх фактичного подання 06.04.2021 та 07.04.2021 відповідно до пункту 28 Порядку № 117, пунктів 19, 20 Порядку № 1246, абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, що є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Оцінюючи наявні в справі докази і аргументи сторін сукупно, суд дійшов висновку, що Головним управлінням ДПС України у Київській області не доведено правомірність прийнятих індивідуальних актів, у зв`язку із чим адміністративний позов ТОВ "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП" належить задовольнити повністю.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як випливає з матеріалів справи, позивач сплатив судовий збір у сумі 9 080, 00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 24.06.2021 № 2591.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (місцезнаходження: вул. Святослава Хороброго, буд. 5-А, м. Київ, код ЄДРПОУ: 44096797) про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.04.2021 № 2621478/41296138.
Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (місцезнаходження: вул. Святослава Хороброго, буд. 5-А, м. Київ, код ЄДРПОУ: 44096797) про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.04.2021 № 2621476/41296138.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.04.2021 № 3 датою фактичного подання - 06.04.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.04.2021 № 4 датою фактичного подання - 07.04.2021.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНСТРАКШЕН ЕКВІПМЕНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ ГРУП" (місцезнаходження: вул. Борщагівська, буд. 30-А, корпус 7, кв. 51, с. Петропавлівська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область, код ЄДРПОУ 41296138) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (місцезнаходження: вул. Святослава Хороброго, буд. 5-А, м. Київ, код ЄДРПОУ: 44096797) сплачений судовий збір у сумі 9 080, 00 грн (дев`ять тисяч вісімдесят гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108915823 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні