Справа № 676/5912/21
Номер провадження 2/676/172/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2023 року м. Кам`янець-Подільський
Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
в складі: головуючоїсудді Швець О.Д.
з участю секретаря Чекашкіної О.Л.
розглянувши в порядку ч. 2 ст. 247 ЦПК України у відкритому судовому засіданні в м. Кам`янець-Подільському цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа ОСОБА_4 , Фермерське господарство «Колос-Агро» про скасування державної реєстрації речового права,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа ОСОБА_4 , Фермерське господарство «Колос-Агро» про скасування державної реєстрації речового права та просить скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1108782068224, запис про право власності № 17870015, проведену на підставі рішення державного реєстратора Распаркіної Наталії Василівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 32774180 від 07.12.2016 р., з одночасним припиненням права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадстровим номером 6822485700:05:004:0119. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ОСОБА_5 була власником земельної ділянки з кадастровим номером 6822485700:05:004:0183 на підставі державного акту серія Р2 № 836779 від 07.10.2002 року, що підтверджується записом № 4 від 10.07.2019 р. з поземельної книги, свідоцтвом про право на спадщину ОСОБА_2 , свідоцтвом про право на спадщину ОСОБА_3 , технічною документацією із землеустрою ОСОБА_5 , невід`ємною частиною якої є державний акт Р2 № 836779. ОСОБА_6 був власником земельної ділянки з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119 на підставі державного акту Серія Р2 № 836839 від 07.10.2002 р., що підтверджується записом № 3 від 24.03.2020 р. з поземельної книги, технічною документацією із землеустрою ОСОБА_6 , невід`ємною частиною якої є державний акт Р1 836839. Таким чином ОСОБА_5 та ОСОБА_6 були власниками різних земельних ділянок на підставі різних державних актів. 05.12.2016 р. державний реєстратор ОСОБА_7 незаконно здійснила державну реєстрацію права власності на земельну ділянку ОСОБА_6 з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119 за ОСОБА_5 на підставі державного акту серія Р1 836779 від 07.10.2002 р., що підтверджується інформаційною довідкою № 174901381 від 14.07.2019 р. Отже фактично за ОСОБА_5 на підставі державного акта Р2 836779 зареєстровано право власності одночасно на дві земельні ділянки, що є недопустимим. Оскаржувана державна реєстрація права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119 перешкоджає позивачам успадкувати земельну ділянку, яка належала їх батьку.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 28.12.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 07.09.2022 р. витребувано докази.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 09.11.2022 р. закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи у його відсутності, позов підтримує, просить задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, повідомлений своєчасно та належним чином, подав заяву про слухання справи у його відсутності.
Відповідач ОСОБА_3 у судове засідання не з`явилася, повідомлена своєчасно та належним чином, подала заяву про слухання справи у її відсутності.
Третя особа ОСОБА_4 у судове засідання не з`явилася, повідомлена своєчасно та належним чином, пояснення на позов не подала.
Представник третьої особи ФГ «Колос-Агро» у судове засідання не з`явився, повідомлений своєчасно та належним чином, пояснення на позов не подав.
Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності сторін на підставі наявних у справі доказів.
Судом встановлено, що ОСОБА_6 , батько позивача, був власником земельної ділянки площею 3,40 га, розташованої на території Орининської сільської ради на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 07.10.2002 р. серія Р2 № 836839.
24.03.2020 р. на підставі державного акту 07.10.2002 року батько сформував земельну ділянку з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119. Право власності на сформовану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за життя зареєструвати не встиг, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-681390842021 від 31.05.2021 р.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 помер.
Після смерті батька з заявою про прийняття спадщини звернулись позивач та ОСОБА_4 . Дружина ОСОБА_8 відмовилась від прийняття спадщини на користь позивача.
Відповдіно довідки приватного нотаріуса Кам`янець-Подільського районного нотарільаного округу Дубовської Р.Б. № 73/30/2021/02-14 від 30.07.2021 р., № 80/30/2021/02-14 від 26.08.2021 р. заведена спадкова справа № 30/2021 щодо майна померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_6 за заявами ОСОБА_1 , ОСОБА_4 .
Під час перевірки реєстрації права власності за даними Державного реєстру речових прав встановлено спір про право щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6822485700:05:004:0119, належної спадкодавцю ОСОБА_6 , так як право власності на вказану земельну ділянку згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстра речових прав № 275351604 зареєстроване за іншою особою, ОСОБА_5 , що унеможливлює видати спадкоємцю свідоцтво про право на спадщину, що підтверджується листом приватного нотаріуса Дубовської Р.Б. № 75/30/2021 від 25.08.2021 р., матеріалами електронної реєстраційної справи № 01-11/289 від 21.09.2022 р.
За інформацією Відділу Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі на підставі державного акта Р2 836779 від 07.10.2002 р. сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 6822485700:05:004:0183 площею 3,20 га, яка належала ОСОБА_5 .
Тобто за відомостями Державного реєстру речових прав за ОСОБА_5 зареєстровані земельні ділянки з кадастровим номером 6822485700:05:004:0119, 6822485700:05:004:0183.
ОСОБА_5 померла ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Після її смерті спадщину прийняли та оформили ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , спадщина складається з земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2002 га, розташованої на території Орининської сільської ради, кадастровий номер 6822485700:05:004:0183, що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 24.07.2019 р.
Інформаційною довідкою з ДРПП № 276507489 підтверджується, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822485700:05:004:0183 зареєстрована за ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на праві спільної часткової власності на підставі свідоцтва про право на спадщину від 24.07.2019 р.
Частиною 2 і 3 статті 152 ЗК України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповдіно до ст. 116 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини 3-5 статті 118 ЗК України громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації.
Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до статті 125 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Відповідно до статті 126 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав (частина перша статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Статтею 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення:проведення державної реєстрації прав;ведення Державного реєстру прав;взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;формування та зберігання реєстраційних справ; .. 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
На підставі пункту 81-2 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, для державної реєстрації права власності на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельної ділянки у власність із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передання її у власність чи надання у постійне користування.
Згідно з частиною третьою статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України «Про виконавче провадження», інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Вичерпний перелік підстав для відмови в державній реєстрації, зокрема, права власності визначений у частині першій статті 24 Закону № 1952-IV.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав (частина перша статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Відповідно до частин першої, другої статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» 1. Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.
2. Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.
Рішенням Орининської сільської ради № 12 від 19 квітня 2002 року ОСОБА_6 передана у власність земельна ділянка площею 3.40 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Орининської сільської ради. Право власності посвідчено Державним актом на право приватної власності на землю Р2 № 836839 від 07.10.2002 р.
Цим же рішенням ОСОБА_5 передана у власність земельна ділянка площею 3.20 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Орининської сільської ради. Право власності посвідчено Державним актом на право приватної власності на землю Р2 № 836779 від 07.10.2002 р.
Згідно матеріалів поземельної книги на земельну ділянку на підставі державного акта Р2 № 836839 від 07.10.2002 р., виданого на ім`я ОСОБА_6 сформована земельна ділянка з кадастровим номером 6822455700:05:004:0119.
Формування земельної ділянки кадастровий номер 6822455700:05:004:0119, площею 3,4045 га як об`єкта цивільних прав, проведено з дотриманням вимог закону і прав інших осіб.
Згідно матеріалів поземельної книги на земельну ділянку на підставі державного акта Р2 № 836779 від 07.10.2002 р., виданого на ім`я ОСОБА_5 сформована земельна ділянка з кадастровим номером 6822485700:05:004:0183.
Таким чином реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6822455700:05:004:0119 за ОСОБА_5 проведенна без законних на те підстав.
Згідно з частиною 3 статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Відповідно ч. 5 ст. 1268 ЦК України незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини.
Враховуючи, що ОСОБА_1 та ОСОБА_4 є спадкоємцями майна ОСОБА_6 , реєстрація права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455700:05:004:0119, порушує права позивача на оформлення спадкового майна, тому позовні вимоги є обгрунтованими і підлягають задоволенню.
Відповідно ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті судового збору.
На підставі ст. 16, 19, 41 Конституції України, ст. ст. 90, 152, 155 ЗК України, ст. ст.317, 319, 321 ЦК України, керуючись ст. ст. 141, 263-265 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа ОСОБА_4 , Фермерське господарство «Колос-Агро» про скасування державної реєстрації речового права - задовольнити.
Скасувати державну реєстрацію права власності за ОСОБА_5 на земельну ділянку кадастровий номер 6822455700:05:004:0119 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та припинити таке право власності.
Стягнути з ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в розмірі по 861 грн. 36 коп. з кожного.
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .
Відповідач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .
Третя особа: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , РНОКПП НОМЕР_4 , місце проживання: с. Жердя, Кам`янець-Подільського району, Хмельницької області.
Третя особа: Фермерське господарство «Колос-Агро», ЄДРПОУ 33917007, юридична адреса: с. Оринин, Кам`янець-Подільського району, Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 20 січня 2023 року.
Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2023 |
Оприлюднено | 14.02.2023 |
Номер документу | 108923229 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні