МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 лютого 2023 р. № 400/157/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Приватного сільськогосподарського підприємства "АСКЕР", вул. Зоряна, 10, с. Зелений Яр, Миколаївський район, Миколаївська область, 57136,
до відповідача:Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053,
про:визнання протиправним та скасування рішення №7111817/13851610 від 26.07.2022 року; зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7111817/13851610 від 26.07.2022, прийняте Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 17.02.2022, подану приватним сільськогосподарським підприємством «Аскер» датою її фактичного подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач, ГУ ДПС у Волинській області, надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН від 26.07.2022 № 7111817/13851610 ПСП «АСКЕР» було відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненаданням позивачем договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків- фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі «додаткова інформація» зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме рахунки на оплату. Договір надано не у повній мірі.
Аналізуючи поданий пакет документів на розгляд регіональної комісії, встановлено, що позивачем не було надано частину контракту №1622/2021 на поставку сільськогосподарської продукції від 16.02.2022 року, а саме аркуш (аркуші), де викладено пукти 2.8. - 7.5 контракту. Внаслідок чого комісія регіонального рівня була позбавлена можливості проаналізувати порядок та умови поставки і оплати.
Відповідно до наданої на розгляд комісії регіонального рівня виписки по рахунку за 22.02.2022 вбачається проведення оплати у розмірі 1018127,54 грн. згідно рахунку №4 від 17.02.2022, проте позивачем на розгляд комісії такий рахунок не подавався. Також, відповідно до наданої виписки оплата проведена у сумі 1018127,54 грн., що не відповідає сумі, зазначеній у складеній податковій накладній та видатковій накладній №4 від 17.02.2022, а дослідити інший порядок оплати не представляється можливим через відсутність частини контракту.
Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
ПСГП «Аскер» є юридичною особою, яка у відповідності до чинного законодавства України створена засновником та здійснює свою господарську діяльність з вирощування зернових культур, бобових культур та насіння олійних культур (основний вид діяльності, код УКТ ЗЕД 01.11).
Для здійснення власної господарської діяльності підприємство використовує земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Кількість та характеристика виробничих площ на 2021 рік підтверджується «Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур» (форма № 4-сг), яке підприємство надало до органів Державної статистичної служби України.
16.02.2022 року між ПСГП "Аскер" (за договором - Постачальник) та ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» (за договором - Покупець) був укладений договір на поставку сільськогосподарської продукції № 1622/2021, згідно з предметом якого Постачальник зобов`язується продати та передати у власність Покупця насіння соняшнику врожаю 2021 року (надалі - Товар) код УКТ ЗЕД 1206 00, а Покупець зобов`язується оплатити та прийняти Товар (п. 1.1 Договору).
За умовами Договору:
п. 3.1 Кількість Товару становить 105.000 (Сто п`ять тонн нуль кг) метричних тонн (наділі - МТ) +/- 10% за вибором Покупця;
п. 3.2 Сторони домовились, що ціна однієї МТ Товару, що постачається згідно з даними Контрактом складає 18 421.05 грн., крім того ПДВ - 2 578.95 грн., разом з ПДВ - 21 000.00 грн., з урахуванням положень п.п. 2.5 - 2.8 даного Контракту ;
п. 3.3 Загальна вартість Товару що постачається згідно з даним Контрактом, складає 1 934 210.25 грн., крім того ПДВ - 270 789.44, разом з ПДВ - 2 204 999.69 (Два мільйона двісті чотири тисячі дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень шістдесят дев`ять копійок) грн., +/- 10 % з урахуванням положень п. 3.1 даного Контракту з урахуванням положень п.п. 2.5 - 2.8 даного Контракту ;
п. 4.1 Постачальник поставляє Товар на умовах DАР ПОСТАЧАННЯ В ПУНКТІ (....назва пункту призначення) Філія ТОВ «ОЛСІДЗ БЛЕК СІ» ОЛІЙНО- ЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД», Одеська область, Лиманський район, с. Визирка, вул. 2-й км дороги автодороги на Морський торгівельний порт «Южний», буд. 2 «б» (надалі - Склад Покупця), згідно «Інкотермс» в редакції 2020 р., за винятком застережень, прямо передбачених даним Контрактом;
п. 4.3 Остаточна якість Товару визначається на складі Покупця незалежною акредитованою лабораторією - ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «НОФАЛАБ ЛАБОРАТОРІС УКРАЇНА»;
п. 4.4 Остаточна кількість Товару визначається на складі Покупця згідно з результатами зважування Товару на складі Покупця з урахуванням залікової ваги (маси) Товару відповідно до якості, зазначеної в п.п. 2.1 та 2.4 даного Контракту;
п. 4.5 Датою поставки Товару вважається дата підписання Сторонами відповідного Акту перерахунку ціни, який є одночасно Актом приймання - передачі Товару. Акт перерахунку цін має містити дані про кількість й якість Товару, визначені на складі Покупця;
п. 4.6 Право власності на Товар виникає в Покупця з дати поставки Товару.
п. 5.1 Оплата Товару, що поставляється за даним Договором, проводиться в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника в наступному порядку:.
- 86% вартості товару - протягом 3 банківських днів з дати останньої з подій, зазначених нижче:
поставка Товару;
визначення якості й кількості Товару;
пред`явлення відповідного рахунку-фактури на Товар;
підписання Сторонами відповідної видаткової накладної на Товар;
підписання Сторонами відповідного Акту перерахунку ціни Товару;
передача Покупцю документів, знаменних у п. 6.1 даного Контракту.
- 14% вартості Товару - протягом 3 банківських днів з дати останньої з подій, зазначених нижче:
реєстрація податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі, податкових накладних; перевірка Покупцем реєстрації податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі податкових накладних та отримання Покупцем від контролюючих органів підтвердження фактичної реєстрації податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі податкових накладних.
п. 9.1 Даний Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до 30.06.2022 року, але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за даним. Договором.
17 лютого 2022 року на виконання умов Договору, Підприємство поставимо на адресу ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» насіння соняшнику врожаю 2021 року в кількості 55.32 т на загальну суму 1 160 665.40 гри. з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № 4 від 17.02:2022 року..
Видаткова накладна складена у встановленому законодавством порядку та підписана уповноваженими представниками: зі сторони Підприємства - директором Івановим Геннадієм Володимировичем (повноваження підтверджуються Рішенням Власника № 2 від 21.02.2003 про призначення директора), зі сторони ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» - Начальником Одеського регіонального відділу закупівель Роговим Євгеном Юрійовичем (повноваження підтверджуються довіреністю на отримання ТМЦ № 1925 від 1.7.02.2022 року).
17 лютого 2022 року між позивачем та ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» було підписано Акт перерахунку ціни № А0000000822, яким визначені остаточні кількісні та якісні характеристики поставленого товару.
17 лютого 2022 року ПСГП "Аскер" на адресу ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» виставило рахунок-фактуру № 4 на суму 1 160 665,40 грн. з ПДВ.
Факт транспортування товару підтверджується товарно-транспортними накладними від 17.02.2022 року № 0017, 0018 та 0019.
Якість Товару визначена в Акті перерахунку ціни № AG000000822 від 17 лютого 2022 року.
На виконання абз. 1 g. 5.1 Договору, ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» сплатило на користь Підприємства 86 % від вартості поставленого товару в сумі - 1018127,54 грн., що підтверджується випискою з банківського рахунку ПСГП "Аскер", відкритого в АТ «РАЙФФАЙЗЕН БАНК» за 22.02.2022 року.
У зв`язку з тим, що реєстрація податкової накладної не проведена - то строк виконання зобов`язання з боку ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА» щодо сплати 14 % вартості товару не настав (відкладальна умова в розумінні ч. 1 ст. 212 ЦК України)
На виконання вимог ст. 201 ПК України 17 лютого 2022 року позивач склав податкову накладну № 2 на загальну суму 1160665,40 грн., у тому числі ПДВ 142537,86 грн., проте її реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних 01 червня 2022 була зупинена, оскільки податкова накладна відповідає вимогам п.1 «Критеріїв ризиковості платника податку», так як Код УКТЗЕД/ДКГШ товару/послуг 1206 відсутній в таблиці даних платника податків.
01.06.2022 року податкову накладну було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції №1 від 08.02.2022 податкова накладна № 1 доставлена до центрального органу ДПС, але реєстрацію зупинено, оскільки відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
18.07.2022 позивач подав відповідачу пояснення, в яких зазначив, що Товар, який був реалізований ТОВ "Олсідз Груп Україна" був вирощений ПСГП "Аскер" та надав копію документів щодо придбання посівного матеріалу, наявності у позивача у власності сільгосптехніки, докази закупівлі добрив, докази наявності земельних ділянок, які були засаджені соняшником, докази транспортування товару ТОВ "Олсідз Груп Україна".
26.07.2022 року позивач отримав рішення № 7111817/13851610 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 17.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризації опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Також зазначена додаткова інформація: відсутні підтверджуючі документи, а саме рахунки на оплату. Договір надано не у повній мірі.
03.08.2022 року позивач подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня від 26.07.2022 року № 7111817/13851610 про відмову про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 17.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстрованої, до якої долучив документи на підтвердження господарської операції, в тому числі і банківські виписки.
15.08.2022 року позивач отримав рішення від 15.08.2022 року № 32728/13851610/2 відповідно до якого скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня від 26.07.2022 року № 7111817/13851610 без змін в зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; ненаданням платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;
3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.
Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі.
Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.
Позивач у поясненнях щодо зупинення реєстрації податкової накладної зазначав, що товар (соняшник), який був реалізований на користь ТОВ "Олсідз Груп Україна", вирощений ПСГП "Аскер".
Земельний банк ПСГП "Аскер" під посів соняшника в 2021 році становив 347,00 га, що підтверджується Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів ягід та винограду у 2021 році. Підприємство має свою власну матеріально-технічну базу, а саме: нежитлові приміщення, що складаються із 6-ти будівель загальною площею 3 055,9 кв. м., що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 04.09.2007 року серія НОМЕР_1 , видане виконавчим комітетом Петрівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області. Також позивач надавав відповідачу та суду докази власності на сільськогосподарську техніку та вантажні автомобілі для перевезення сільгосппродукції, докази придбання посівного матеріалу, добрив, палива та достатньої кількості працівників для виконання робіт.
Щодо ненадання позивачем розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків суд зазначає, що позивачем надано суду виписку по рахунку, відповідно до якої 22.02.2022 ТОВ "Олсідз Груп Україна" сплатило позивачу 1018127,54 грн. (що становить 86% вартості поставленого соняшника). Відповідно до 5.1 Контракту № 1622/2021 від 16.02.2022 року, оплата Товару, що поставляється за даним Договором, проводиться в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника в наступному порядку:.
- 86% вартості товару - протягом 3 банківських днів з дати останньої з подій, зазначених нижче:
поставка Товару;
визначення якості й кількості Товару;
пред`явлення відповідного рахунку-фактури на Товар;
підписання Сторонами відповідної видаткової накладної на Товар;
підписання Сторонами відповідного Акту перерахунку ціни Товару;
передача Покупцю документів, знаменних у п. 6.1 даного Контракту.
- 14% вартості Товару - протягом 3 банківських днів з дати останньої з подій, зазначених нижче:
реєстрація податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі, податкових накладних; перевірка Покупцем реєстрації податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі податкових накладних та отримання Покупцем від контролюючих органів підтвердження фактичної реєстрації податкової накладної на Товар в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відтак, сторони договору домовились про строки повної оплати товару при настанні певних умов-реєстрації податкової накладної. Оскільки податкова накладна не зареєстрована в ЄРПН, то не виникли підстави для повної оплати товару контрагентом позивача, тому він і не міг надати докази повної оплати товару з об`єктивних причин.
Крім того про необхідність надання платіжних доручень та банківських виписок, що підтверджує оплату товару за соняшник стало відомо позивачу вже після того, як відповідач відмовив йому у реєстрації податкової накладної.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).
Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної.
Спірне рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Волинській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому його слід скасувати.
Позивач просить суд зобов`язати відповідача 2 зареєструвати податкову накладну № 2 від 17.02.2022 днем її подання до Реєстру - 01.06.2022- коли було прийнято рішення про зупинення реєстрації податкової накладної.
Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну № 2 від 17.02.2022 днем її подання до Реєстру 01.06.2022.
Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.
Позивач просить стягнути з відповідачів витрати на професійну правничу допомогу у сумі 10000,00 грн.
Статтею 132 КАС України визначено види судових витрат. Так, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Згідно з частинами першою - третьою статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 КАС України).
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (частина п`ята статті 134 КАС України).
У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина шоста статті 134 КАС України).
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина сьома статті 134 КАС України).
Позивачем доказів витрат на оплату правничої допомоги адвоката суду не подано, тому підстави для стягнення витрат на правничу допомогу з бюджетних асигнувань відповідачів відсутні.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного сільськогосподарського підприємства "Аскер" (вул. Зоряна, 10, с. Зелений Яр, Миколаївський район, Миколаївська область, 57136, ідентифікаційний код 13851610) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7111817/13851610 від 26.07.2022р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 17.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 17.02.2022 Приватного сільськогосподарського підприємства "Аскер" (вул. Зоряна, 10, с. Зелений Яр, Миколаївський район, Миколаївська область, 57136, ідентифікаційний код 13851610) днем її подання 01.06.2022.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Приватного сільськогосподарського підприємства "Аскер" (вул. Зоряна, 10, с. Зелений Яр, Миколаївський район, Миколаївська область, 57136, ідентифікаційний код 13851610) судовий збір у сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн.) сплачений платіжним дорученням № 820 від 02.12.2022.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) на користь Приватного підприємства "Агро-Віта.Юг" (вул. Пролетарська, 21, с. Лиса Гора, Первомайський район, Миколаївська область, 55250, ідентифікаційний код 34473084) судовий збір у сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн.) сплачений платіжним дорученням № 820 від 02.12.2022 та квитанцією № 32528798800006111674 від 05.01.2023 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2023 |
Оприлюднено | 16.02.2023 |
Номер документу | 108964105 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні