Рішення
від 09.02.2023 по справі 500/479/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/479/22

09 лютого 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П.

за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

представника відповідача Сарабун Н.З.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вишнівецької селищної ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Вишнівецької селищної ради, в якій просить: скасувати рішення двадцять першої серії восьмого скликання Вишнівецької селищної ради №1817 від 23.12.2021 та зобов`язати Вишнівецьку селищну раду передати ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку із кадастровим номером 6122482800:02:002:0173, площею 0,6064 га, із земель запасу в с. Залісці Вишнівецької селищної ради (проект землеустрою затверджено рішенням Вишнівецької селищної ради від 23.12.2022 №1816).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Вишнівецької селищної ради від 13.07.2021 № 930 позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га, площею 0,6064 га, площею 0,3442 га, із земель запасу селищної ради (колишньої Залісецької сільської ради) сільськогосподарського призначення (рілля). 23.11.2021 до Вишнівецької селищної ради позивачем було подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га, площею 0,6064 га, площею 0,3442 га. Рішенням Вишнівецької селищної ради від 23.12.2021 № 1816 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_1 загальною площею 1,4994 га із земель запасу в с. Залісці Вишнівецької селищної ради, але у власність передано лише дві площею 0,3442 га за кадастровим номером 6122482800:02:002:0172; площею 0,5488 га за кадастровим номером 6122482800:02:002:0176. В той же день відповідачем прийнято рішення № 1817, яким відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6064 га за кадастровим номером 6122482800:02:002:0173 та передачі вищевказаної земельної ділянки власність. Позивач звертає увагу на те, загальна площа земельних ділянок 1,4994 га, включає всі три земельні ділянки: площею 0,5488 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0176; площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173; площею 0,3442 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0172, про затвердження яких ним була подана одна заява.

На думку позивача, за вказаних обставин відповідач повинен був прийняти рішення про передачу земельної ділянки площею 0,6064 га - кадастровий номер 6122482800:02:002:0173 у його власність, оскільки погодив позивачу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,4994 га, а оскаржуване рішення прийнятим з порушенням норм чинного законодавства України, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 28.01.2022 прийнято позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін та призначено судове засідання.

На виконання вимог вказаної ухвали, 22.02.2022 Вишнівецькою селищною радою подано до суду відзив на позов. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що 23.11.2021 позивачем була подана заява до Вишнівецької селищної ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. У даному проекті землеустрою в пункті 01.05 (охорона зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи) та пункту 07.02 (права проїзду на транспортному засобі по наявному шляху) Переліку обмежень щодо використання земельної ділянки до даного проекту, стоїть 0 (нуль).

Після отримання вище зазначених документів 27.08.2021 комісія виїхала на місце розміщення земельної ділянки за кадастровим номером 6122482800:02:002:0173 (0,6064 га.) Під час проведення обстеження даної ділянки було невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. В даному проекті не відображено дорогу (заїзд до господарства ОСОБА_2 та заїзд до земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства жителів с.Залізці ) та охоронну зону лінії електропередач, яка проходить вздовж даного заїзду. Даний заїзд відображено в генеральному плані с. Залізці, який з знаходиться в Відділі містобудування, архітектури, житлового - комунального господарства та захисту довкілля Кременецької районної державної адміністрації. Згідно ст.24. Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів" розмір охоронних та санітарно-захисних зон уздовж повітряних ліній електропередачі визначається паралельними прямими по обидва боки ліній від крайніх проводів на відстані від 2,0 до 40,0 метра залежно від напруги, а тому в пункті 01.05 та пункті 07.02 Переліку обмежень щодо використання земельної ділянки зазначено неправдиву інформацію. Просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Ухвалою суду від 31.05.2022 призначено судову експертизу з питань землеустрою. Доручено проведення судово-економічної експертизи Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (46025, м.Тернопіль, вул.Січових Стрільців, 4). Зупинено провадження у даній адміністративній справі до одержання висновку експертизи.

Враховуючи неможливість проведення експертизи Тернопільським відділенням Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, ухвалою суду від 31.05.2022 поновлено провадження у даній справі та призначено судове засідання на 29.06.2022.

Ухвалою суду від 29.06.2022 призначено у адміністративній справі №500/479/22 судову експертизу з питань землеустрою. Доручено проведення судово-економічної експертизи Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (43001, м.Луцьк, вул.Червоного Хреста, 16). Зупинено провадження у даній адміністративній справі до одержання висновку експертизи.

Враховуючи неможливість надання висновку судової земельно-технічної експертизи Волинським відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз, ухвалою суду від 03.01.2023 поновлено провадження у даній справі та призначено судове засідання.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав з мотивів, викладених у відзиві, просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В судове засідання позивач не з`явився, неявка якого не перешкоджає розгляду справи, а тому відповідно до ч.5 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розгляд справи здійснюється на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийнятті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що рішенням Вишнівецької селищної ради від 13.07.2021 № 930 ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га; площею 0,6064 га; площею 0,3442 га; із земель запасу селищної ради (колишньої Залісецької сільської ради) сільськогосподарського призначення (рілля) (а.с.15).

На замовлення позивача, фізичною особою-підприємцем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , за адресою: с.Залісці Збаразького району Тернопільської області, площею 0,5488 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0176; площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173; площею 0,3442 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0172.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ - 2309900682021 від 09.11.2021 та кадастрового плану земельної ділянки у Державному земельному кадастрі сформовано земельну ділянку площею 0,5488 га з кадастровим номером 6122482800:02:002:0176 для ведення особистого селянського господарства (а.с.31-34).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ - 210549715201 від 16.09.2021 та кадастрового плану земельної ділянки у Державному земельному кадастрі сформовано земельну ділянку площею 0,6064 га з кадастровим номером 6122482800:02:002:0173 для ведення особистого селянського господарства (а.с.23-26).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ - 3223784232021 від 08.09.2021 та кадастрового плану земельної ділянки у Державному земельному кадастрі сформовано земельну ділянку площею 0,3442 га з кадастровим номером 6122482800:02:002:0172 для ведення особистого селянського господарства (а.с.27-30).

23.11.2021 Вишнівецької селищної ради позивачем було подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га, площею 0,6064 га, площею 0,3442 га (а.с.22).

Рішенням Вишнівецької селищної ради від 23.12.2021 № 1816 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_1 загальною площею 1,4994 га із земель запасу в с. Залісці Вишнівецької селищної ради. Передано позивачу безоплатно у власність земельні ділянки площею 0,8930 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,3442 га за кадастровим номером 6122482800:02:002:0172; площею 0,5488 га за кадастровим номером 6122482800:02:002:0176 (а.с.16).

Рішенням Вишнівецької селищної ради від 23.12.2021 № 1817 відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6064 га із земель запасу в с.Залісці Вишнівецької селищної ради в зв`язку з невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації (а.с.17).

Не погодившись із таким рішенням суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

В силу вимог ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська рада питання регулювання земельних відносин повинна вирішувати виключно на пленарних засіданнях і відповідно до закону.

У відповідності до ст.5 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Отже, чинним законодавством передбачено, що способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання земельних відносин, є прийняття рішення на сесії.

Повноваження сільської, селищної, міської ради у галузі земельних відносин передбачені, зокрема, ст.12, 122 Земельного кодексу України.

У відповідності до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України).

Як передбачено ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами встановлено ст.118 ЗК України.

Відповідно до ч.9, 10 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, чинним законодавством чітко визначено, що орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, розглядає клопотання у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

При цьому, ч.8 ст.186 ЗК України передбачає, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

З матеріалів справи видно, що рішенням Вишнівецької селищної ради від 13.07.2021 №930 ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га; площею 0,6064 га; площею 0,3442 га; із земель запасу селищної ради (колишньої Залісецької сільської ради) сільськогосподарського призначення (рілля) (а.с.15).

На замовлення позивача (а.с.101), фізичною особою-підприємцем розроблено, зокрема, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , за адресою: с.Залісці Збаразького району Тернопільської області, площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173 (а.с.94-116).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ - 210549715201 від 16.09.2021 та кадастрового плану земельної ділянки у Державному земельному кадастрі сформовано земельну ділянку площею 0,6064 га з кадастровим номером 6122482800:02:002:0173 для ведення особистого селянського господарства (а.с.23-26).

23.11.2021 Вишнівецької селищної ради позивачем було подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,4994 га для ведення особистого селянського господарства в с.Залісці, в тому числі: площею 0,5488 га, площею 0,6064 га, площею 0,3442 га (а.с.22).

Однак рішенням Вишнівецької селищної ради від 23.12.2021 № 1817 відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6064 га із земель запасу в с.Залісці Вишнівецької селищної ради в зв`язку з невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації (а.с.17).

Як слідує з оскаржуваного рішення, відповідачем враховано рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою.

Так, комісією було здійснено виїзд та встановлено, що біля земельної ділянки ОСОБА_1 знаходиться дорога, якою здійснюється доїзд до сусідньої присадибної ділянки ОСОБА_2 та земельних ділянок жителів с.Залісці для ведення особистого селянського господарства, а також вздовж дороги проходить лінія електропередач, про що складено акт обстеження земельної ділянки від 27.08.2021 (а.с.65).

Суд відзначає, що в пункті 01.05 (охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи) та пункту 07.02 (права проїзду на транспортному засобі по наявному шляху) Переліку обмежень щодо використання земельної ділянки до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , за адресою: с.Залісці Збаразького району Тернопільської області, площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173, стоїть 0 (нуль).

Обставини не відображення в даному проекті дороги (заїзд до господарства ОСОБА_2 та заїзд до земельних ділянок для ведення жителів с.Залісці для ведення особистого селянського господарства) та охоронної зони лінії електропередач, яка проходить вздовж даного заїзду, покладені також в основу відзиву.

Водночас фактичне розташування об`єкта передачі електричної енергії на земельній ділянці за адресою: с.Залісці Збаразького району Тернопільської області, площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173, позивачем не заперечується та підтверджується матеріалами справи (а.с.132-133).

Відповідно до ст.1 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів" лінійний об`єкт енергетичної інфраструктури - комплекс об`єктів енергетичної інфраструктури, включаючи наземні, надземні та підземні об`єкти, пов`язані повітряними та кабельними лініями та призначені для передачі та розподілу електричної енергії, а також будівлі та споруди, площею до 200 квадратних метрів, у тому числі електричні підстанції, трансформаторні підстанції, розподільчі пункти та пристрої, споруди опорних конструкцій, допоміжне обладнання, зв`язані з ними єдиним технологічним процесом, які забезпечують безпечну та надійну експлуатацію, виробництво, передачу і розподіл електричної та теплової енергії.

Частинами 1 та 2 ст.18 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів" передбачено, що для забезпечення надійної експлуатації та охорони енергогенеруючих об`єктів і об`єктів передачі електричної та теплової енергії, а також безпеки населення і охорони навколишнього природного середовища встановлюються спеціальні зони об`єктів енергетики: санітарно-захисні зони атомних електростанцій; зони спостереження атомних електростанцій; охоронні зони об`єктів енергетики; санітарно-захисні зони об`єктів енергетики; охоронні зони магістральних теплових мереж.

Земельні ділянки в межах спеціальних зон об`єктів енергетики не вилучаються (викупляються) у власників чи користувачів земельних ділянок, а використовуються з обмеженнями (крім випадків, коли встановлення спеціальних зон призводить до неможливості використання земельних ділянок за цільовим призначенням).

Згідно з ч.2 ст.22 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів" охоронні зони уздовж повітряних ліній електропередачі встановлюються у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидва боки ліній від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на певній відстані залежно від напруги ліній електропередачі.

Частинами 1, 2 та ст.24 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів" визначено , що розміри охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики залежно від їх конструкції та напруги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Межі охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики зазначаються в містобудівній документації, документації із землеустрою та кадастрових планах.

Розмір охоронних та санітарно-захисних зон уздовж повітряних ліній електропередачі визначається паралельними прямими по обидва боки ліній від крайніх проводів на відстані від 2,0 до 40,0 метра залежно від напруги.

Пунктом 1 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 № 209, встановлено, що Правила охорони електричних мереж (далі - Правила) запроваджуються з метою забезпечення збереження електричних мереж, створення належних умов їх експлуатації та запобігання нещасним випадкам від впливу електричного струму і використовуються у разі проектування, будівництва та експлуатації електричних мереж, а також під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж.

Електричними мережами, які підлягають охороні згідно з Правилами, вважаються трансформаторні підстанції, розподільні пункти і пристрої, струмопроводи, повітряні лінії електропередачі, підземні і підводні кабельні лінії електропередачі та споруди, які до них належать.

Відповідно до пункту 2 Правил визначено, що для створення нормальних умов експлуатації електричних мереж, забезпечення їх збереження та дотримання вимог техніки безпеки здійснюються такі заходи: відводяться земельні ділянки; встановлюються охоронні зони; визначаються мінімально допустимі відстані; прокладаються просіки у лісових, садових, паркових та інших багаторічних насадженнях.

У пункті 5 Правил передбачено, що охоронні зони електричних мереж встановлюються: уздовж повітряних ліній електропередачі - у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на відстань: (для повітряних ліній напругою) 2 метрів - до 1 кВ, 10 метрів - до 20 кВ, 15 метрів - 35 кВ, 20 метрів - 110 кВ; 25 метрів - 50, 220 кВ, 30 метрів - 330, 400, 500, +(-)400 кВ, 40 метрів - 750 кВ.

Згідно ж з проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , за адресою: с.Залісці Збаразького району Тернопільської області, площею 0,6064 га, кадастровий номер 6122482800:02:002:0173 в пункті 01.05 (охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи) Переліку обмежень щодо використання земельної ділянки до проекту стоїть 0 (нуль), що не відповідає вимогам Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів".

За вказаних обставин, суд вважає обґрунтованими у оскаржуваному рішенні мотиви стосовно того, що поданий позивачем на затвердження до Вишнівецької селищної ради проект землеустрою не відповідав вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації, оскільки бажана до отримання земельна ділянка в межах спеціальних зон об`єктів енергетики підлягає використанню з обмеженнями, які не відображено в документації із землеустрою.

Такі обґрунтування прийняття рішення від 23.12.2021 № 1817, узгоджуються з приписами ч.8 ст.186 ЗК України, згідно з якою невідповідність положень документації із землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, містобудівної документації прямо передбачена як підстава для відмови у її погодженні та затвердженні.

Разом з тим суд не бере до уваги твердження відповідача про невідповідність документації із землеустрою вимогам містобудівної документації з підстав не відображення в проекті дороги (заїзд до господарства ОСОБА_2 та заїзд до земельних ділянок для ведення жителів с.Залісці для ведення особистого селянського господарства).

За позицією відповідача даний заїзд відображено в генеральному плані с. Залізці, проте генеральний план цього населеного пункту суду не надано. Більше того, як слідує з листа Управління соціально-економічного розвитку територій Кременецької районної державної адміністрації №04-01//25 від 27.01.2022 земельна ділянка за кадастровим номером 6122482800:02:002:0173 площею 0,6064 га згідно генерального плану с.Залізці орієнтовно розташована на території яка не охоплена проектними рішеннями генерального плану, про що свідчить і викопіювання з генерального плану с.Залізці з нанесенням орієнтовного місця розташування бажаної до отримання земельної ділянки (а.с.78-79).

Суд зазначає, що надання уповноваженим органом дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою є лише одним з початкових етапів у процедурі реалізації громадянами права на отримання у власність земельних ділянок комунальної власності.

Надання такого дозволу не покладає обов`язку на орган, який його надав, у подальшому після розроблення документації із землеустрою її затвердити і не зобов`язує в майбутньому передати відповідну земельну ділянку у власність громадянину, якщо це суперечить вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

До того ж, відповідно до висновків щодо застосування норм права, викладених у постанові від 30.05.2018 у справі №826/5737/16 Великою Палатою Верховного Суду, надання дозволу уповноваженим органом на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про передачу її у власність або в користування, а направлене на ідентифікацію земельної ділянки, яка в подальшому може стати предметом передачі.

Вирішуючи ж питання про затвердження розробленого на замовлення позивачки проекту землеустрою, Вишнівецька селищна рада як орган місцевого самоврядування повинна була діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, як це визначено у ч.2 ст.19 Конституції України.

При цьому, відповідач, у спірних правовідносинах не наділений правом діяти на власний розсуд, і має прийняти одне з передбачених законом рішень, а саме про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про відмову у його затвердженні. Тобто, наявні у Вишнівецької селищної ради повноваження щодо розгляду поданого йому проекту землеустрою у спірному випадку не є дискреційними і чітко регламентовані законом.

Тому, у разі встановлення наявності передбачених ч.8 ст.186 ЗК України підстав для відмови у затвердженні документації із землеустрою, Вишнівецька селищна рада зобов`язана прийняти рішення, передбачене законом.

Натомість позивач не позбавлений права на отримання безоплатно у власність бажаної земельної ділянки, яка в межах спеціальних зон об`єктів енергетики, використовуються з обмеженнями, відобразивши їх в документації із землеустрою.

За сукупністю встановлених обставин, суд визнає оскаржуване рішення двадцять першої серії восьмого скликання Вишнівецької селищної ради №1817 від 23.12.2021 таким, що прийняте згідно з вимог ч.2 ст.19 Конституції України, ч.2 ст.2 КАС України, а доводи позивача та представлені ним докази наразі не спростовують вказаних висновків суду.

Відповідно, відсутні правові підстави для зобов`язання Вишнівецьку селищну раду передати ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку із кадастровим номером 6122482800:02:002:0173, площею 0,6064 га, із земель запасу в с. Залісці Вишнівецької селищної ради, оскільки така вимога є похідною.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду достатні беззаперечні докази на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірності оскаржуваного рішення, про що описано вище.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без задоволення за встановленої судом безпідставності його вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в позові ОСОБА_1 до Вишнівецької селищної ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 14 лютого 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Вишнівецька селищна рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського 6,смт Вишнівець,Кременецький район, Тернопільська обл.,47313, код ЄДРПОУ/РНОКПП 04396420);

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2023
Оприлюднено16.02.2023
Номер документу108965556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —500/479/22

Рішення від 09.02.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Рішення від 09.02.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 03.01.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 31.03.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 28.02.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 28.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні