Рішення
від 14.02.2023 по справі 120/10055/22
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

14 лютого 2023 р. Справа № 120/10055/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Оратівської селищної ради до громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Оратівської селищної ради (позивач) до громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" (відповідач) про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з моменту свого створення відповідач допомогу поліції не надавав, тобто фактично існував формально, не здійснюючи заходи, передбачені статутом Громадського формування, та не виконуючи свої завдання відповідно до Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", що у свою чергу є підставою для припинення громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" шляхом примусового розпуску.

Ухвалою від 06.12.2022 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 21.12.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, встановлені сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Копію зазначеної ухвали відповідач отримав 28.12.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не подав.

Враховуючи те, станом на час прийняття рішення у справі відзиву на позовну заяву від відповідача не надходило, суд відповідно до вимог частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розглядає справу за наявними матеріалами.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п. 10 ч. 1 ст. 4, ч. 4 ст. 229 КАС України.

Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.

Громадське формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" зареєстроване юридичною особою 24.03.2014 на підставі рішення Новоживотівської сільської ради Оратівського району Вінницької області від 21.03.2014 №13 з ідентифікаційним кодом 3146164, за адресою: 22620, Вінницька область, Оратівський район, с. Новоживотів, вул. Перемоги, буд. 46.

Основним видом діяльності відповідача є "Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки" (84.24).

На адресу позивача надійшов лист сектору поліцейської діяльності № 1 Відділу поліцейської діяльності № 1 Вінницького районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області від 16.06.2022 № 1148/22905-2022, яким повідомлено про невиконання громадське формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" обов`язків щодо охорони публічної безпеки та порядку, тобто фактичне невиконання своїх статутних обов`язків. Даним листом начальник сектору поліції рекомендував порушити питання щодо припинення діяльності вказаного громадського формування шляхом розпуску.

Враховуючи, що з моменту свого створення відповідач допомогу поліції не надавав, не здійснюючи заходи, передбачені статутом Громадського формування, та не виконуючи свої завдання відповідно до Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", Оратівська селищна рада звернулася до суду з позовом про припинення громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с.Новоживотів" шляхом примусового розпуску.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини врегульовані Законами України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" від 22.06.2000 № 1835-III, "Про громадські об`єднання" від 22.03.2012 № 4572-VI, "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Крім того, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.

За приписами статті 3 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.

Координацію ж діяльності таких громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.

Одночасно, слід звернути увагу на те, що повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.

Також, використання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону України для виконання завдань, не передбачених цим Законом, забороняється.

Відповідно до положень абзацу 1 статті 5 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.

При цьому, статтею 8 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" передбачено, що діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.

Положеннями частини першої статті 9 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" визначено, що основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:

1) у сфері охорони громадського порядку:

надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним і кримінальним правопорушенням;

інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця концентрації злочинних угруповань;

сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від кримінально протиправних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

2) у сфері охорони державного кордону:

надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні;

сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи;

надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення;

участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами;

участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;

3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:

надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;

участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

При цьому, статтею 11 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" передбачено, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:

1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;

2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;

3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.

Також, відповідно до статті 16 зазначеного Закону, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами Національної поліції та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань.

Окрім того, згідно з приписами 20 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом. Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Контроль за джерелами і розмірами надходжень коштів до цих громадських формувань здійснюється відповідно до закону. У разі порушення фінансової дисципліни з боку громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону воно несе відповідальність згідно з законом.

Статтею 25 Закону України "Про громадські об`єднання" врегульовано, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:

1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;

2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

При цьому, припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

Згідно зі ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".

Повертаючись до фактичних обставин справи, суд зазначає, що відповідно до Статуту громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" основними завданнями формування є:

1) у сфері охорони громадського порядку на території с. Новоживотів:

- надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним правопорушенням і злочинам:

- інформування органів та підрозділів внутрішніх справ про вчинені злочини або ті, що готуються до вчинення, місця зосередження злочинних угрупувань;

- сприяння органам внутрішніх справ у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань;

- участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

2) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:

- надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;

- участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку.

Водночас, як зазначає, позивач, громадське формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" фактично не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування,

Як видно із листа сектору поліцейської діяльності № 1 Відділу поліцейської діяльності № 1 Вінницького районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області від 16.06.2022 № 1148/22905-2022 станом на 16.08.2022 громадське формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" з часу створення належним чином не виконує вимоги Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону". Протягом 2020 - 2022 років виходи членів громадського формування на охорону публічної безпеки та порядку спільно з співробітниками органу поліції взагалі відсутні. Керівнику громадського формування органом поліції неодноразово направлялися листи щодо прийняття рішення про співпрацю від 15.12.2021 № 2108/229/01-1-2021, від 31.01.2022 №178/229/05-2022, від 11.07.2022 №934/229/05-2022, однак відповіді на них не надходили.

При цьому, на спростування викладеного з боку відповідача до суду не надано жодних належних та допустимих доказів.

Враховуючи встановлені обставини, є підстави вважати, що селищна рада не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування.

Таким чином, оскільки відповідач не виконує своїх статутних обов`язків та інших, визначених Законом України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" завдань, то відповідно, встановлено формальне існування даного громадського формування.

З огляду на вищезазначене, на підставі положень ст. 8 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", це громадське формування підлягає припиненню шляхом примусового розпуску (ліквідації).

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є правомірними та такими, що підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи суд не залучав свідків та не призначав судові експертизи, то судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 73- 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" (ЄДРПОУ 39146164) шляхом примусового розпуску.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Оратівська селищна рада (22600, Вінницька область, Вінницький район, смт. Оратів, вул. Героїв Майдану, 78, код ЄДРПОУ 04327985)

Відповідач: Громадське формування з охорони громадського порядку "Варта с. Новоживотів" (22620, Вінницька область, Вінницький район, с. Новоживотів, вул. Перемоги, 46, код ЄДРПОУ 39146164)

СуддяВільчинський Олександр Ванадійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2023
Оприлюднено17.02.2023
Номер документу108990014
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця)

Судовий реєстр по справі —120/10055/22

Рішення від 14.02.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні