КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
15 лютого 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3852/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого - судді Кармазиної Т.М.
за участю секретаря Сириці І.О.,
за участю представників:
позивача Токаренко В.В.,
відповідача Бондаренка В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області про визнання неправомірною бездіяльність, скасування постанови та стягнення страхової виплати
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати неправомірною відмову Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, про призначення доплати та розрахунок страхових виплат ОСОБА_1 у сумі 3900 грн. 52 коп., яка призначена постановою Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області від 15 лютого 2021 року №1101/91253/91253/33;
- скасувати постанову Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області від 15 лютого 2021 року №1101/91253/91253/33 в частині нарахування страхових виплат на підставі довідки МСЕК №1 від 02.10.2018 № 011826 за період: з 24.11.1997 по 01.12.2000 у розмірі 85% відсотків втрати працездатності у сумі 3900 грн. 52 коп.;
- стягнути з Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, на користь ОСОБА_1 , особі з інвалідністю 1-Б групи професійного захворювання, страхову виплату щомісячна страхова виплата в разі стійкої втрати професійної працездатності за період з 24.11.1997 по 01.12.2000 у сумі 88 949,57 грн., що за винятком 3900,52 грн. складає 85049 грн. 05 коп., та компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплат щомісячних страхових сум за період з 24.11.1997 по 01.12.2000 у сумі 949138 грн. 59 коп.
Ухвалою судді від 19.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (а.с.51).
Ухвалою суду від 02.08.2021 задоволено клопотання представника відповідача про проведення розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 22 вересня 2021 року (а.с.54).
Ухвалою суду від 22.09.2021 відкладено розгляд справи до 18.10.2021 та задоволено клопотання представника позивача про виклик експерта Лябах Н.М. (а.с.93).
18.10.2021 у судовому засіданні оголошено перерву до 16.11.2021 (а.с.114-122).
16.11.2022 розгляд справи відкладено до 18.01.2022 за клопотанням представника позивача (а.с.126).
18.01.2022 розгляд справи відкладено до 02.02.2022 за клопотанням представника відповідача (а.174).
Ухвалою суду від 02.02.2022 задоволено клопотання представника позивача про призначення судово-економічної експертизи. Призначено по справі судово-економічну експертизу. Зупинено провадження у справі на період проведення експертизи до одержання її результатів. (а.с.180-182)
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.11.2022 задоволено апеляційну скаргу Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, ухвалу суду від 02.02.2022 скасовано, у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про призначення судово-економічної експертизи відмовлено. (а.с.213-214)
Ухвалою суду від 12.01.2023 поновлено провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні на 06.02.2023. (а.с.216)
06.02.2023 судове засідання не відбулося по технічним причинам, розгляд справи перенесено на 15.02.2023. (а.с.220)
Представником відповідача подано клопотання про зупинення провадження у справі до внесення в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про припинення Фонду соціального страхування України та встановлення правонаступника. В обґрунтування даного клопотання посилається на те, що пунктом 2 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV, в редакції Закону №2620-ІХ, припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону. Зазначає, що з 01 січня 2023 року Фонд соціального страхування не уповноважений здійснювати страхові виплати та справи про страхові виплати потерпілих на виробництві передані до Пенсійного фонду, в тому числі і особову справу ОСОБА_1 . Вказує, що пунктом 7 Постанови КМУ від 27.12.2022 №1442 установлено строк для здійснення заходів з припинення Фонду та управлінь виконавчої дирекції Фонду чотири місяці з дня набрання чинності Законом №2620-ІХ. Вважає, що є підстави для зупинення провадження у справі на підставі п.1 ч.1 ст.236 КАС України, оскільки відповідно до ч.5 ст.104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Крім того, судом постановлено на обговорення питання щодо процесуального правонаступництва відповідача.
У судовому засіданні представник відповідача не заперечував щодо процесуального правонаступництва, але підтримав клопотання про зупинення провадження у справі.
Представник позивача вирішення клопотання про зупинення провадження у справі та процесуального правонаступника відповідача віднесла на розсуд суду, при цьому вказала не зупиняти провадження у справі.
Пунктом 1 частини 1 статті 236 КАС України передбачено, що суд зупиняє провадження у справі в разі смерті або оголошення в установленому законом порядку померлою фізичної особи, ліквідації суб`єкта владних повноважень, іншого органу, а також злиття, приєднання, поділу, перетворення юридичної особи, які були стороною у справі, якщо спірні правовідносини допускають правонаступництво, - до встановлення правонаступника.
Відповідно до ст.52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Суд зазначає, що процесуальне правонаступництво необхідно розуміти як заміну або вибуття в адміністративній справі сторони чи третьої особи в разі переходу правового статусу від однієї особи до іншої (правонаступника), зокрема компетенції між суб`єктами владних повноважень, у спірних матеріальних правовідносинах.
Відповідно до абз.3 ч.2 ст.81 Цивільного кодексу України юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом. (абз.2 ч.3 ст.81 Цивільного кодексу України)
За приписами ч.4 ст.91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
При цьому згідно з ч.1, 2 ст.96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. Юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.
За змістом частин 1, 5 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Згідно із пунктом 14 частини 3 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться, зокрема, такі відомості щодо юридичної особи: дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа та дані про юридичних осіб - правонаступників.
Згідно зі статтею 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.
Законом України від 21 вересня 2022 року №2620-IX "Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який набрав чинності 1 січня 2023 року, викладено в новій редакції Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV.
Згідно п.9 ч.1 ст.1, ч.1 ст. 4 Закону №1105-XIV (в оновленій редакції) страховиком у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування є Пенсійний фонд України; уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного закону передбачено: припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1442 "Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України" постановлено припинити з 1 січня 2023 р., реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України: управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області.
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (ЄДРПОУ 41316824), перебуває у стані припинення з 2 січня 2023 року.
Суд зауважує, що інститут правонаступництва суб`єктів публічного права різниться від інституту правонаступництва суб`єктів приватного права, оскільки є більш ширшим за змістом, включаючи в себе не лише правонаступництво в майнових приватних правовідносинах, у яких орган влади виступає як юридична особа приватного права, а й правонаступництво в завданнях, функціях та повноваженнях як складових категорії компетенції органу виконавчої влади, а також щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов`язків, які складають зміст відповідних правовідносин - тобто публічне правонаступництво, за якого відбувається перехід владних прав та функції органу, що реорганізовується до органу, що створюється.
Тож натепер діяльність та адміністративна компетенція юридичної особи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області як суб`єкта владних повноважень припинилася, а його функції і зобов`язання у публічно-правових відносинах перейшли до іншого суб`єкта владних повноважень - Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області.
У пункті 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06.03.2008 року №2 "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ" наголошено, що при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Подібна правова позиція щодо публічного правонаступництва органів державної влади викладена у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 11.10.2019 року у справі №812/1408/16.
Крім того, суд звертає увагу, що Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) наголошує на тому, що право на доступ до суду має бути ефективним. Реалізуючи пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція), кожна держава-учасниця Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух. Разом із тим не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, так як доступ до правосуддя повинен бути не лише фактичним, але і реальним (рішення ЄСПЛ у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року).
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для задоволення клопотання представника відповідача про зупинення провадження до встановлення правонаступника Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області. При цьому доходить висновку, що процесуальним правонаступником відповідача у публічно-правовому спорі, що вирішується судом у цій справі, є Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, яке з 01.01.2023 року виконує функціональні повноваження управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, що припиняється, з реалізації державної політики у сферах соціального страхування (гарантії громадянам щодо їх соціального захисту у разі професійного захворювання), та саме до його повноважень належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача у спірних правовідносинах.
Керуючись ст.ст.52, 236, 243, 248, 256, 293-297 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Оголосити перерву у судовому засіданні до 28 лютого 2023 року до 10:00 год.
В задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі відмовити.
У справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Кропивницького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області про визнання неправомірною бездіяльність, скасування постанови та стягнення страхової виплати, допустити заміну відповідача Кропивницьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, 11-а, ЄДРПОУ 41416543) на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м.Кропивницький, вул. Соборна, 7а, ЄДРПОУ 20632802).
Ухвала суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.256 КАС України та в частині процесуального правонаступництва може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду, у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Повний текст ухвали складено 15.02.2023 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. Кармазина
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2023 |
Оприлюднено | 17.02.2023 |
Номер документу | 108991219 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. Кармазина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні