Справа № 2а-3760/10/2570
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2010 р.
Чернігівський окружни й адміністративний суд у складі:
головуючої-судді Жи тняк Л.О.
при секретарі Тищенко М.В.
за участі представників:
позивача Пригари А.В .
та відповідача Медв ідя П.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у адміністративну справу № 2а-3760/10/2570
за позовом Чернігівсь кого обласного відділення Фо нду соціального захисту інва лідів
до Товариства з обмеж еною відповідальністю «Черн ігівська будівельна керамік а»
про стягнення адмініс тративно-господарських санк цій та пені, -
В С Т А Н О В И В :
14.07.2010 позивач звернувся до суду з адміністративним поз овом до Товариства з обмежен ою відповідальністю «Черніг івська будівельна кераміка» (далі - Підприємство), в яком у просить стягнути з відпові дача до державного бюджету 9 8 54,55 грн. адміністративно-госпо дарських санкцій та 263,44 грн. пе ні, мотивуючи тим, що відповід ач у 2009 році не виконав встанов лених чинним законодавством вимог щодо нормативу робочи х місць для працевлаштування інвалідів.
Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що 18.02.2010 було подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2009 рік, в якому зазначено, що норматив робочих місць для п рацевлаштування інвалідів в ідповідно до вимог ст. 19 «Про о сновні засади соціальної зах ищеності інвалідів в Україні » становить 1 особа, при серед ньообліковій кількості штат них працівників - 22 особи. При ц ьому позивач вирахував, що в с укупності, працюючими на під приємстві 2 особами, яким вста новлена інвалідність, відпра цьовано 5 місяців, тому невико нання нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів становить 1 робоче місце (5 міс./12 міс.=0,42). Вказані обстави ни стали підставою застосува ння ч. 1 ст. 20 Закону України «Пр о основні засади соціальної захищеності інвалідів в Укра їні», оскільки на момент пода чі позову до суду відповідач ем штрафні санкції не сплаче но.
Представник позивача в суд овому засіданні підтримав по зовні вимоги, посилаючись на обставини, зазначені у позов і.
Відповідач в судовому засі данні заперечив проти позову , просить у задоволенні позов у відмовити, пояснивши, що зві тність про зайнятість і прац евлаштування інвалідів пост ійно подавалась до Відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів у Чернігівській об ласті. При цьому наголосив, що працевлаштування інвалідів на такому підприємстві пров одилось з власної ініціативи та за власний рахунок, навіть на одне робоче місце більше н орми створено. Директор відп овідача зазначив, що все можл иве для працевлаштування інв алідів було зроблено, постій но подавалась звітність форм и № 3-ПН до Ічнянського районн ого центру зайнятості на про тязі 2009 року, однак у зв' язку із зупинкою діяльності підпр иємства із 01.07.2009, всі працівники підприємства були звільнені , залишилось по штатному розп ису тільки 4 працівники для ох орони матеріальних цінносте й.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення представ ників сторін, з' ясувавши фа ктичні обставини, на яких ґру нтується позов, оцінивши док ази, які мають юридичне значе ння для розгляду справи і вир ішення спору по суті, суд прий шов до висновку, що позовні ви моги підлягають задоволенню з наступних підстав.
В силу ст. 18 Закону України в ід 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні» - забезпечення прав інвалідів на працевлаштуван ня та оплачувану роботу, в том у числі з умовою про виконанн я роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього з вернення до підприємств, уст анов, організацій чи до держа вної служби зайнятості.
Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Інвалідам, які не мають змог и працювати на підприємствах , в установах, організаціях, де ржавна служба зайнятості спр ияє у працевлаштуванні з умо вою про виконання роботи вдо ма.
Інваліди можуть залучатис я до оплачуваних громадських робіт за їх згодою.
Відповідно до ст. 19 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні» - для підприємств (об'єдн ань), установ і організацій не залежно від форми власності і господарювання встановлює ться норматив робочих місць для забезпечення працевлашт ування інвалідів у розмірі ч отирьох відсотків від середн ьооблікової чисельності шта тних працівників облікового складу за рік, а якщо працює в ід 8 до 25 чоловік - у кількості о дного робочого місця. Частин ою 9 вищевказаної статті на пі дприємства, установи, органі зації, у тому числі підприємс тва, організації громадських організацій інвалідів, фізи чні особи, в яких за основним м ісцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відпові дних відділеннях Фонду соціа льного захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і що року подають цим відділенням звіт про зайнятість та праце влаштування інвалідів.
Таким чином відповідно до с т. ст. 18,19 Закону України «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні» та п. 2 По ложення про подання підприєм ствами, установами, організа ціями та фізичними особами, щ о використовують найману пра цю, звітів про зайнятість і пр ацевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для о рганізації їх працевлаштува ння - звіт про зайнятість і пра цевлаштування інвалідів роб отодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щоро ку до 1 березня відділенням Фо нду, в яких вони зареєстрован і, за формою, затвердженою Мін праці за погодженням з Держк омстатом.
Датою надходження звіту пр о зайнятість і працевлаштува ння інвалідів вважається дат а подання роботодавцем звіту до відділення Фонду, а у разі надсилання його поштою - дата на поштовому штемпелі.
Інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів роботодавці по дають центру зайнятості за м ісцем їх реєстрації як платн иків страхових внесків на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування на випа док безробіття за формою, зат вердженою Мінпраці за погодж енням з Держкомстатом.
Наказом Міністерства прац і та соціальної політики Укр аїни від 10.02.2007 № 420 затверджена ф орма звітності № 10-ПІ «Звіт пр о зайнятість і працевлаштува ння інвалідів» та Інструкція щодо її заповнення. Згідно п. 3.1. Інструкції середньообліко ва кількість штатних працівн иків облікового складу за рі к визначається відповідно до п. 3.2. Інструкції зі статистики кількості працівників, затв ердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 (зареєстровано в Мі ністерстві юстиції України з а № 1442/11722). За таким же правилом в изначається середньообліко ва кількість штатних працівн иків за рік, яким відповідно д о чинного законодавства вста новлена інвалідність.
Статтею 20 вищевказаного За кону передбачено, що підприє мства (об'єднання), установи і організації, крім тих, що повн істю утримуються за рахунок коштів державного або місцев их бюджетів, незалежно від фо рми власності і господарюван ня, де кількість працюючих ін валідів менша, ніж установле но нормативом, передбаченим ч. 1 ст. 19 цього Закону, щороку сп лачують відповідним відділе нням Фонду соціального захис ту інвалідів штрафні санкції , сума яких визначається у роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (в об'єднанні), в у станові, організації за кожн е робоче місце, не зайняте інв алідом.
Порушення термінів сплати штрафних санкцій тягне за со бою нарахування пені на суму заборгованості по сплаті шт рафних санкцій в розмірі 120 ві дсотків річних облікової ста вки Національного банку Укра їни за кожний календарний де нь її прострочення включаючи день сплати.
Адміністративно-господарс ькі санкції розраховуються т а сплачуються підприємствам и, установами, організаціями , у тому числі підприємствами , організаціями громадських організацій інвалідів, фізич ними особами, зазначеними в ч астині першій цієї статті са мостійно в строк до 15 квітня р оку, наступного за роком, в яко му відбулося порушення норма тиву, встановленого ч. 1 ст. 19 ць ого Закону. При цьому до право відносин із стягнення адміні стративно-господарських сан кцій, передбачених цим Закон ом, не застосовуються строки , визначені ст. 250 Господарсько го кодексу України.
Отже фактично робоче місце може бути створено виключно з урахуванням фізичних можл ивостей певного інваліда, то му умовою для його створення є пропозиція на працевлашту вання інваліда відповідної н озології (згідно норм постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 31.01.2007 № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні».
Обов' язки роботодавців с тосовно забезпечення прав ін валідів на працевлаштування визначені ч. 3 ст. 18 Закону Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні», а саме: а) виділення та ств орення робочих місць для пра цевлаштування інвалідів, у т ому числі спеціальних робочи х місць; б) створення для інва лідів умов праці з урахуванн ям індивідуальних програм ре абілітації; в) забезпечення і нших соціально-економічних г арантії, передбачених чинним законодавством; г) надання де ржавній службі зайнятості ін формації, необхідної для орг анізації працевлаштування і нвалідів; д) звітування Фонду соціального захисту інвалід ів про зайнятість та працевл аштування інвалідів у порядк у, встановленому Кабінетом М іністрів України.
Таким чином, при розгляді за значеної категорії справ ств орення робочих місць для інв алідів супроводжується обов ' язком підприємства вжити в сіх вище перерахованих заход ів.
Судом встановлено, що 20.12.2005 ТО В «Чернігівська будівельна кераміка», як юридичну особу зареєстровано Носівською ра йдержадміністрацією Черніг івської області, внесено до Є диного державного реєстру пі дприємств та організацій Укр аїни, що підтверджується коп ією свідоцтва про державну р еєстрацію юридичної особи, щ о знаходиться в матеріалах с прави.
Досліджуючи фактичні обст авини про стягнення штрафних санкцій за не працевлаштува ння інвалідів необхідно зазн ачити, що забезпеченням прав а інваліда на працевлаштуван ня у даному випадку є створен ня місць для інваліда, що відп овідає ст. 18 Закону України ві д 01.03.1991 № 803 «Про зайнятість насе лення» та Порядку подання пі дприємствами, установами орг анізаціями та фізичними особ ами, що використовують найма ну працю, подання звітів про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів та інформації, не обхідної для організації їх працевлаштування, згідно Фор ми № 10-ПІ та Форми № 3-ПН. Тобто с уд встановлює наступні факти : - створення робочих місць ві дповідно до встановленого но рмативу; - інформування центр у зайнятості про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад); - спрямування цент рами зайнятості інвалідів до роботодавців та випадки без посереднього звернення інва лідів до роботодавців з пита нь працевлаштування; - причин и не працевлаштування робот одавцями інвалідів.
За матеріалами справи та по ясненнями сторін встановлен о, що норматив робочих місць, п ризначених для працевлаштув ання інвалідів, для відповід ача складає 1 робоче місце. Зг ідно звіту ТОВ «Чернігівськ а будівельна кераміка» від 18. 02.2010 про зайнятість та працевла штування інвалідів за 2009 рік - середньооблікова кількість штатних працівників складає 22 особи, із них яким встановле на інвалідність - 1 особа. Пр и цьому на Підприємстві було створено 2 робочих місця для працевлаштування інвалідів з визначенням посад для робо ти інвалідів - майстер виро бництва та підсобний робочий .
При тому, що норматив робочи х місць для працевлаштування інвалідів відповідно до вим ог ст. 19 «Про основні засади со ціальної захищеності інвалі дів в Україні» складає 1 робоч е місце, на Підприємстві у 2009 р оці працювали 2 інваліди і в пе ріод із 31.03.2009 по 30.06.2009 та із 23.04.2009 по 30.06 .2009 відповідно. (а. с. 6).
Так, із листа Носівського ра йонного центру зайнятості 13.08 .2010 № 2010 вбачається, що на заявле ні вакансії до вказаного роб отодавця направлявся один ін валід для працевлаштування ( ОСОБА_4). Інше робоче місце створено для працівника вла сного підприємства.
На спростування посилань в ідповідача щодо зупинення ви робництва на підприємстві ві дповідача згідно протоколу з борів учасників ТОВ «Черніг івська будівельна кераміка» від 30.06.2009 та наказу від 30.06.2009 № 30-к-0 9 про звільнення працівників , як підставу звільнення від в ідповідальності, суд зазнача є, що п. 3.2.6 Інструкції зі статис тики кількості працівників, затвердженої наказом Держав ного комітету статистики Укр аїни від 28.09.2005 № 286 (зареєстрован о в Міністерстві юстиції Укр аїни за № 1442/11722), передбачено так і виключні випадки та врегул ьовано порядок вирахування с ередньооблікової чисельнос ті працівників. І тому середн ьооблікова кількість штатни х працівників облікового скл аду за рік визначається відп овідно до п. 3.2. Інструкції зі с татистики кількості працівн иків, затвердженої наказом Д ержавного комітету статисти ки України від 28.09.2005 № 286 (зареєст ровано в Міністерстві юстиці ї України за № 1442/11722). За таким же правилом визначається серед ньооблікова кількість штатн их працівників за рік, яким ві дповідно до чинного законода вства встановлена інвалідні сть.
Тобто, перевіривши розраху нки відповідача, вказані у зв іті Форми № 10-ПІ, судом встанов лено, що в сукупності, працююч ими на підприємстві 2 особами , яким встановлена інвалідні сть, відпрацьовано 5 місяців, тому невиконання нормативу р обочих місць для працевлашту вання інвалідів становить 1 р обоче місце (5 міс./12 міс.=0,42), і том у вказані обставини стали об ґрунтованою підставою засто сування ч. 1 ст. 20 Закону Україн и «Про основні засади соціал ьної захищеності інвалідів в Україні».
При цьому судом встановлен о, що інваліди не були працевл аштовані, так як Носівський р айонний центр зайнятості про тягом 2009 року інвалідів не нап равляв, оскільки від ТОВ «Чер нігівська будівельна керамі ка» звіти про наявність вака нсій Ф № 3-ПН саме щодо вакантн их робочих місць для влаштув ання інвалідів протягом 2009 ро ку не надходило, у зв' язку із тим, що в поданих звітах в роз ділі 15 відсутні будь-які відмі тки.
За врахування наведеного, с уд прийшов до висновку, що поз ов необхідно задовольнити на тій підставі, що позивачем бу ло порушено ст. 18 Закону Украї ни «Про основи соціальної за хищеності інвалідів» та вимо ги розділу 3 наказу Міністерс тва праці та соціальної полі тики України від 19.12.2005 № 420, зареє стровано в Міністерстві юсти ції України 21.12.2005 за № 1534/11814, оскіл ьки вимоги законодавства не виконані, звіти Ф № 3-ПН подано без заповнення графи 15, в якій наводяться дані про можливі сть працевлаштування на віль не робоче місце (вакантну пос аду) особи, що належить до окре мої категорії громадян, які п отребують соціального захис ту і не здатні на рівних умова х конкурувати на ринку праці , у рахунок річної броні, устан овленої місцевими державним и адміністраціями, виконавчи ми органами відповідних рад за поданням центрів зайнятос ті, відповідно до ст. 5 Закону У країни «Про зайнятість насел ення», із змінами та доповнен нями, а також інвалідів, пенсі онерів, студентів та інших. На явність вільного робочого мі сця (вакантної посади) зазнач ається щодо кожної категорії громадян окремо під такими ш ифрами, тобто вказується окр ема категорія громадян у рах унок броні.
На спростування заперечен ь відповідача суд зазначає н аступне: ТОВ «Чернігівська б удівельна кераміка» у своєму штаті мав недостатньо інвал ідів для виконання встановле ного нормативу робочих місць , однак службі зайнятості про вакантні робочі місця для ін валідів не повідомляв, отже в ідповідачем не вжито всіх за ходів, передбачених чинним з аконодавством по забезпечен ню працевлаштування інвалід ів.
У зв' язку з тим, що адмініс тративно-господарські санкц ії за незайняті інвалідами р обочі місця не є податком, збо ром (обов' язковим платежем) , обов' язкова сплата яких пе редбачена Конституцією Укра їни та Законом України «Про с истему оподаткування», а є за ходом впливу до правопорушни ка у сфері господарювання у з в' язку зі скоєнням правопор ушення, тому вимоги позивача про стягнення з відповідача адміністративно-господарсь ких санкцій згідно зі ст. 20 Зак ону України «Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні» є обґрунтованим .
З огляду на наведене, згідно цього ж звіту про зайнятість та працевлаштування інвалід ів за 2009 рік Ф № 10-ПІ, поданого ТО В «Чернігівська будівельна кераміка» до відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів, судом встановлено, що із р озрахунку середньообліково ї кількості штатних працівни ків облікового складу у 22 осо би, - середньорічна заробітна плата штатного працівника с тановить 9 854,55 грн. А отже у зв'яз ку із відсутністю своєчасної сплати штрафних санкцій, поз овні вимоги позивача про стя гнення штрафу та пені, розмір яких обрахований відповідно до приписів чинного законод авства суд визнає підтвердже ними належними та допустимим и доказами і такими, що підляг ають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити. Стяг нути з Товариства з обмежено ю відповідальністю «Чернігі вська будівельна кераміка» ( вул. Кобизький шлях, 135, м. Носів ка Чернігівська область, р/р 2 6000010822791 КМФ АКБ «Укрсоцбанк», МФО 322012, код ЄДРПОУ 32319814) до державно го бюджету України (одержува ч: державний бюджет Носівськ ого району, р/р 31219230700361, банк ГУДК в Чернігівській області, МФО 853592, код ЄДРПОУ 21405534) адміністра тивно-господарських санкцій в сумі 9 854,55 грн. (дев' ять тисяч вісімсот п' ятдесят чотири гривні 55 коп.) та пені в сумі 263,44 грн. (двісті шістдесят три гри вні 44 коп.).
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення до адм іністративного суду апеляці йної інстанції через суд пер шої інстанції, який ухвалив о скаржуване судове рішення. У разі застосування судом час тини третьої статті 160 цього К одексу, а також прийняття пос танови у письмовому провадже нні апеляційна скарга подаєт ься протягом десяти днів з дн я отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги од ночасно надсилається особою , яка її подає, до суду апеляці йної інстанції.
Постанову виготовлено в по вному обсязі 21.08.2010.
Суддя Л.О.Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2010 |
Оприлюднено | 31.08.2010 |
Номер документу | 10903186 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні