Рішення
від 17.02.2023 по справі 904/4363/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.02.2023м. ДніпроСправа № 904/4363/22

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Колісника І.І.

розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр відновних технологій автомобіля", м. Дніпро

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

про стягнення 103 764,00 грн.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр відновних технологій автомобіля" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" боргу в сумі 103764,00 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн позивач просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем зобов`язань за договором № ПР-Ш-21703/НЮ від 29.11.2021 щодо повної та своєчасної оплати наданих йому позивачем у грудні 2021 року послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів.

Ухвалою суду від 29.11.2022 позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу 10-ти денний строк для усунення недоліків.

13.12.2022 на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви, яка була подана позивачем до поштового відділення зв`язку 06.12.2022.

Ухвалою суду від 15.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня вручення цієї ухвали.

26.12.2022 відповідач засобом електронного зв`язку подав відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити.

Відповідач зазначає, що ним не оспорюється факт заборгованості перед позивачем у розмірі 103764,00 грн, але позивач листом від 05.04.2022 № 3 дав згоду на реструктуризацію наявної заборгованості та погодив щомісячну оплату в розмірі 25% від загальної суми заборгованості.

В обґрунтування заперечень щодо правових підстав відповідальності за основним зобов`язанням відповідач посилається на наступні обставини.

24.02.2022 російська федерація розпочала повномасштабне військове вторгнення на територію України, у зв`язку з чим Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на всій території України введено воєнний стан.

Торгово-промислова палата України 28.02.2022 на своєму офіційному сайті опублікувала лист від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, яким на підставі статей 14, 14-1 Закону України від 02.12.1997 № 671/97-ВР "Про торгово-промислові палати в Україні" засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), пов`язані з військовою агресію російської федерації проти України та підтвердила надзвичайність, невідворотність та об`єктивність цих обставин з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, зокрема, для суб`єктів господарської діяльності по договору, виконання якого настало згідно з його умовами та стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Зважаючи на це, АТ "Укрзалізниця" на своєму офіційному сайті 01.03.2022 опублікувало повідомлення для всіх клієнтів (контрагентів), з якими ним укладено господарські договори (угоди), про настання з 24.02.2022 обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), які об`єктивно можуть впливати на належне та своєчасне виконання товариством зобов`язань, передбачених умовами цих договорів (угод).

Відповідач зауважує, що з 24.02.2022 й до цього часу АТ "Укрзалізниця" постійно проводить заходи з евакуації громадян як по території України, так і за її межами, забезпечує потреби Збройних Сил України, несе витрати з відновлення зруйнованої внаслідок військової агресії російської федерації інфраструктури тощо.

Наведені загальновідомі факти, що в силу приписів частини третьої статті 75 Господарського процесуального кодексу України не потребують доказування, за твердженням відповідача, впливають на фінансовий стан АТ "Укрзалізниця" та знаходяться в причинно-наслідковому зв`язку з можливістю виконання ним зобов`язання належним чином.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі замовник, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центр відновних технологій автомобіля" (далі виконавець, позивач) укладено договір № ПР-Ш-21703/НЮ від 29.11.2021 (далі договір).

Згідно з пунктом 1.1 договору виконавець зобов`язується за завданням замовника надати послуги з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги в порядку та на умовах, визначених цим договором на підставі розрахункової вартості послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів (Додаток № 1 до договору).

Пунктом 2.1 договору визначено, що при наданні послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів використовуються нові матеріали виконавця. Повну відповідальність за якість матеріалів несе виконавець.

Послуги з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів надаються на території виконавця за адресою: м. Дніпро, вул. Білостоцького, 93 (п. 2.7 договору).

Відповідно до пункту 2.8 договору транспортування автотранспортного засобу на територію виконавця та за зворотною адресою проводиться силами та за рахунок замовника, оформлюється відповідним актом, який підписується на території виконавця.

Пунктом 3.1 договору передбачено, що його сума становить 103764,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 17294,00 грн на підставі розрахункової вартості послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів (Додаток № 1 до договору).

За умовами пункту 3.2 договору оплата за надані послуги здійснюється змовником за фактом надання послуг на підставі підписаних актів наданих послуг, на 45-й банківський день з дати реєстрації податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. На підтвердження реєстрації виконавець протягом 3 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних направляє квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних на електронну адресу замовника, яка вказана в договорі у розділі "Реквізити сторін".

Якщо виконавець не зареєстрував, несвоєчасно зареєстрував або зареєстрував з помилками податкову накладну, незалежно від причин такої не реєстрації, несвоєчасної реєстрації чи реєстрації податкової накладної з помилками, строк оплати за отримані замовником послуги починає свій перебіг з дня реєстрації виконавцем податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстрації коректної податкової накладної.

Розрахунки здійснюються у безготівковій грошовій формі (п. 3.3 договору).

Розділом 4 договору визначено порядок здачі-приймання послуг.

Так, здача-приймання послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів здійснюється сторонами за актом наданих послуг (п. 4.1 договору).

У разі виявлення недоліків чи браку або використання неякісних матеріалів при наданні послуг протягом 1 робочого дня з моменту виявлення, складається двосторонній акт, в якому перелічуються виявлені недоліки й указується термін їх усунення, заміни неякісних матеріалів за рахунок виконавця, але не більше 5 календарних днів з моменту підписання двостороннього акта (п. 4.2 договору).

Згідно з пунктом 4.3 договору термін надання послуг - протягом 1 робочого дня з моменту направлення письмової рознарядки замовника. У разі направлення письмової рознарядки після 28.12.2021, послуги повинні бути надані не пізніше 30.12.2021.

Перед початком надання послуг замовник надає виконавцю письмову рознарядку, де зазначає перелік автотранспортного(их) засобу(ів) та необхідний обсяг послуг (п. 4.4 договору).

За змістом пункту 4.5 договору надання послуг проводиться партіями протягом строку дії договору тільки на підставі наданої письмової рознарядки замовника, яка вважається дозволом на надання послуг та є підтвердженням готовності замовника до приймання послуг.

Від замовника рознарядка підписується з урахуванням вимог статуту замовника щонайменше двома такими уповноваженими особами:

директор (особа, що виконує його обов`язки) Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця";

перший заступник директора (особа, що виконує його обов`язки) Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця";

заступник директора (особа, що виконує його обов`язки) Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця", згідно з розподілом обов`язків;

головний інженер (особа, що виконує його обов`язки) Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця".

Замовник не несе відповідальності та обов`язку оплати за надані послуги за рознарядкою, що підписана іншими особами ніж тими, що визначені у пункті 4.5 цього договору (п. 4.6 договору).

Приймання наданих послуг, пов`язаних із виконанням цього договору, здійснюється відповідно до рознарядок відповідальними особами, визначеними наказом керівників дирекцій залізничних перевезень, служб, структурних підрозділів Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" або уповноваженими на це довіреностями посадовими особами структурних підрозділів філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця", що отримують послуги (п. 4.7 договору).

Акт наданих послуг, калькуляція послуг із технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів із розшифровкою матеріалів й трудових витрат, видаткова накладна та інші первинні документи, що стосуються виконання цього договору та приймання послуг, підписуються особами, що визначені у пункті 4.7 договору (п. 4.8 договору).

Матеріали та запчастини, які підлягають заміні, повертаються замовнику, про що складається акт повернення матеріалів та запчастин (п. 4.9 договору).

Згідно з пунктом 13.1 договору цей договір набуває чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2021.

Невід`ємною частиною цього договору є:

Додаток № 1 "Розрахункова вартість послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів";

Додаток № 2 "Перелік операцій другого технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів";

Додаток № 3 "Калькуляція на надання послуг з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів з розшифровкою матеріалів і трудових витрат" (п. 14.1 договору) (а.с. 19 - 31).

На виконання умов договору позивач у грудні 2021 року надав відповідачу послуги з технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів на загальну суму 103764,00 грн, що підтверджується підписаними сторонами без будь-яких заперечень та зауважень актами виконаних робіт: № ВТ-001353/АММ від 21.12.2021 на суму 11040,00 грн (а.с. 32); № ВТ-001354/АММ від 21.12.2021 на суму 3432,00 грн (а.с. 35); № ВТ-001355/АММ від 21.12.2021 на суму 3432,00 грн (а.с. 38); № ВТ-001356/АММ від 21.12.2021 на суму 7044,00 грн (а.с. 41); № ВТ-001357/АММ від 22.12.2021 на суму 12360,00 грн (а.с. 44); № ВТ-001358/АММ від 22.12.2021 на суму 9000,00 грн (а.с. 47); № ВТ-001359/АММ від 22.12.2021 на суму 6264,00 грн (а.с. 50); № ВТ-001360/АММ від 23.12.2021 на суму 7968,00 грн (а.с. 53); № ВТ-001361/АММ від 23.12.2021 на суму 7968,00 грн (а.с. 56); № ВТ-001362/АММ від 23.12.2021 на суму 12264,00 грн (а.с. 59); № ВТ-001363/АММ від 23.12.2021 на суму 6120,00 грн (а.с. 62); № ВТ-001365/АММ від 24.12.2021 на суму 12360,00 грн (а.с. 65); № ВТ-001366/АММ від 24.12.2021 на суму 4512,00 грн (а.с. 68).

Для оплати наданих послуг позивачем відповідачу були виставлені відповідні рахунки (а.с.33, 36, 39, 42, 45, 48, 51, 54, 57, 60, 63, 66, 69).

За кожною господарською операцією з надання послуг технічного обслуговування автомобілів, транспортних засобів, які оформлені зазначеними актами виконаних робіт, виконавцем у системі електронного адміністрування податку на додану вартість зареєстровано податкові накладні, що підтверджується наявними у матеріалах справи квитанціями про доставку податкових накладних до центрального рівня Державної податкової служби України (а.с. 34, 37, 40, 43, 46, 49, 52, 55, 58, 61, 64, 67, 70).

Відповідач своїх зобов`язань з оплати наданих йому позивачем послуг не виконав, натомість звернувся до позивача з листом від 03.04.2022, в якому з посиланням на обставини введення в Україні воєнного стану просив для формування операційного плану щодо погашення кредиторської заборгованості надати йому інформацію з питань: можливості роботи та постачання товарів/робіт/послуг під час воєнного стану; згоди на реструктуризацію заборгованості рівними частинами з погашенням до 25% щомісячно.

У разі згоди на реструктуризацію відповідач просив позивача надати погоджений графік реструктуризації заборгованості, а також оновлену інформацію про підприємство (а.с. 72).

Позивач листом № 3 від 05.04.2022 повідомив відповідача про свою згоду на реструктуризацію заборгованості рівними частинами з погашенням по 25% щомісячно за наступним графіком: квітень 25941,00 грн, травень 25941,00 грн, червень 25941,00 грн, липень 25241,00 грн (а.с. 73).

Відповідач своїх зобов`язань зі сплати грошових коштів за надані договірні послуги в сумі 103764,00 грн у строки, визначені сторонами в порядку реструктуризації заборгованості, не виконав.

Згідно з актом взаємних розрахунків станом на 22.08.2022 заборгованість відповідача перед позивачем підтверджена в сумі 103764,00 грн (а.с. 71).

З метою досудового врегулювання спору позивач неодноразово звертався до відповідача з вимогами про погашення наявної суми заборгованості, але відповідач пред`явлених йому вимог не виконав, що й стало причиною виникнення спору (а.с. 74 - 78).

Предметом доказування є обставини, пов`язані з наданням позивачем послуг за договором №ПР-Ш-21703/НЮ від 29.11.2021 та виконанням/невиконанням відповідачем обов`язку щодо їх оплати.

Згідно зі статтею 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Факт прийняття відповідачем, як замовником, наданих позивачем послуг на суму 103764,00 грн підтверджується наданими позивачем доказами та не спростований відповідачем.

За приписом частини першої статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

З огляду на умови пункту 3.2 договору та погоджені сторонами строки реструктуризації суми послуг за договором, строк виконання відповідачем зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг у сумі 103764,00 грн є таким, що настав.

Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до положень статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Приписами статей 598, 599 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом, зокрема виконанням, проведеним належним чином.

На час постановлення цього рішення відповідачем не надано суду доказів погашення заборгованості за надані послуги в розмірі 103764,00 грн. Тому, позовні вимоги про стягнення основного боргу в сумі 103764,00 грн є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Заперечення відповідача проти позову судом не приймаються з наступних підстав.

Згідно з частиною першою статті 617 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Військова агресія російської федерації проти України, на що посилається відповідач, не може бути підставою для звільнення його від відповідальності, оскільки належні та допустимі докази реальної неможливості виконати свої грошові зобов`язання через зазначені обставини ним не надано.

При цьому посилання відповідача на загальний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, яким з 24.02.2022 було засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) на всій території України, судом не приймається.

Так, згідно зі статтею 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) шляхом видачі сертифіката про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності. Указаний лист Торгово-промислової палати України не засвідчує факт настання саме для відповідача форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) стосовно неможливості виконання ним зобов`язань за укладеним із позивачем договором.

Крім того, саме відповідач уже після введення в Україні воєнного стану звернувся до позивача з пропозицією реструктуризувати наявну за договором заборгованість, погодив із позивачем графік та не дотримався порядку погашення визнаної ним заборгованості.

Інших доказів на підтвердження наявності підстав для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг у встановлений договором строк відповідачем суду не надано.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн за подання позову до суду покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр відновних технологій автомобіля" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення боргу в сумі 103764,00 грн задовольнити повністю.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр відновних технологій автомобіля" (49034, м. Дніпро, вул. Любарського, 93; ідентифікаційний код 34315900) основний борг у сумі 103764,00 грн, судовий збір у сумі 2481,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 17.02.2023.

Суддя І.І. Колісник

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення17.02.2023
Оприлюднено20.02.2023
Номер документу109043048
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/4363/22

Судовий наказ від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Рішення від 17.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 15.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 29.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні