Рішення
від 08.02.2023 по справі 914/1979/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.02.2023 Справа № 914/1979/22

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Тараса РИМА,

за участю секретаря судового засідання Лілії ТУРЧИН,

за участю представників сторін:

позивача:Іван ГАЄЦЬКИЙ, Михайло ГРИНЕВИЧ,відповідача:Інна МОРОЗ,розглянув у відкритому судовому засіданні справуза позовом: Комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини" Щирецької селищної ради Львівського району Львівської області (далі Амбулаторія або Позивач),до відповідача:Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" (далі АТ "ОГС "Львівгаз" або Відповідач),про:визнання недійсним та скасування рішення,за зустрічним позовом про:стягнення 65 558,95 гривень.I.ПРОЦЕДУРИ.

1.Амбулаторія звернулася до Господарського суду Львівської області з позовом до АТ "ОГС "Львівгаз" про визнання недійсним та скасування рішення.

2.Ухвалою від 12.09.2022 суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

3.Ухвалою від 11.10.2022 суд прийняв до спільного розгляду з первісним позовом зустрічний позов про стягнення 65 558,95 гривень.

4.Рух справи відображено в попередніх ухвалах суду.

5.Суд створив усі можливості учасникам справи для висловлення своїх доводів і заперечень, повідомлення усіх відомих їх обставин та подання усіх можливих доказів, вирішив усі подані клопотання, а також виконав решта завдань підготовчого провадження. Зазначене стало підставою для того, що суд ухвалою від 25.01.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 08.02.2023.

6.В судовому засіданні 08.02.2023 суд ухвалив рішення у справі, проголосивши його вступну та резолютивну частини.

II.АРГУМЕНТИ СТОРІН за первісним позовом.

Позиція Амбулаторії.

7. Між Амбулаторією та АТ "ОГС "Львівгаз" існують договірні відносини з розподілу природного газу. АТ "ОГС "Львівгаз" 12.10.2020 склав акт про порушення Абулаторією вимог Кодексу ГРС (несанкціоноване втручання у роботу ЗВТ з огляду на відсутність установлених пломб), розглянув його на комісії з розгляду актів про порушення та донарахував Амбулаторії 65 558,95 гривень.

8.Амбулаторія вважає рішення про задоволення акта про порушення незаконним з таких підстав.

9.АТ "ОГС "Львівгаз" усно повідомив представника Амбулаторії, що складає акт про порушення виключно з метою направлення лічильника на експертизу. Зважаючи на це, представник Амбулаторії підписав цей акт.

10.20.10.2020 складено акт експертизи ЗВТ та/або пломби, у якому встановлено відсутність втручання в роботу ЗВТ. Отже, Амбулаторія не допустила несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, лічильника газу.

11.Акт про порушення складений на застарілому бланку.

12.АТ "ОГС "Львівгаз" не надав Амбулаторії рішення комісії з розгляду актів про порушення. Отже, неможливо встановити повноважність комісії.

13.АТ "ОГС "Львівгаз" двічі розглядав акт про порушення.

14.Предметом первісного позову є визнання недійсним та скасування рішення комісії АТ "ОГС "Львівгаз" з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРС від 17.06.2021 щодо задоволення акта про порушення № 007898 від 12.10.2020 та донарахування Амбулаторії 65 558,95 грн за необлікований об`єм природного газу.

15.Підставою позову є порушення АТ "ОГС "Львівгаз" вимог Кодексу ГРС при прийнятті оскаржуваного рішення, а також відсутність підстав для донарахувань.

16.Амбулаторія зазначила у позові, що попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат становить 2 481,00 грн витрат на оплату судового збору.

Заперечення АТ "ОГС "Львівгаз".

17.Заперечення АТ "ОГС "Львівгаз", викладені у відзиві на позов є ідентичними з аргументами зустрічного позову (див. пункти 18-20 цього рішення).

III.АРГУМЕНТИ СТОРІН за зустрічним позовом.

Позиція АТ "ОГС "Львівгаз".

18. Амбулаторія допустила несанкціонований відбір природного газу, про що свідчить відсутність пломби на побутовому лічильнику газу (надалі ПЛГ). Амбулаторія підписала акт про порушення без жодних зауважень.

19.Відсутність пломб є окремим видом порушення та підставою для донарахування вартості необлікованого об`єму природного газу. Такі висновки містяться у постанові Верховного Суду від05.10.2022 у справі № 906/513/18.

20.АТ "ОГС "Львівгаз" викликав Амбулаторію на засідання для розгляду актів про порушення та надсилав копію рішення про задоволення акта про порушення.

21.Амбулаторія не оплатила вартості необлікованого об`єму природного газу.

22.Предметом зустрічного позову є стягнення 65 558,95 грн вартості необлікованого об`єму природного газу.

23.Підставою позову є порушення Амбулаторією договору розподілу природного газу та вимог підпункту 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС.

24.Львівгаз зазначив у позові, що попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат становить 2 481,00 грн витрат на оплату судового збору.

Заперечення Амбулаторії.

25.Амбулаторія не подала відзиву на зустрічний позов.

IV.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.

Загальні засади регулювання правовідносин, які виникли між сторонами.

26.Правовідносини, які виникли між сторонами, врегульовані Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом ГРС, а також договором про розподіл природного газу.

27.Відповідно до підпункту 2 пункту 2 глави 1 Розділу І Кодексу ГРС цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу.

28.Згідно з частиною 1 статті 40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Обов`язковість укладення договору розподілу природного газу передбачена також пунктом 1 глави 1, пунктом 1 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС.

29.Оператор здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників), а Споживач є замовником послуги розподілу природного газу. Про зазначене свідчить договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) № 42DB790-3879-19 від 28.02.2019 (том 1, а. с. 14-16) (надалі Договір від 28.02.2019). За цим договором оператор ГРС зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором.

30.Як уже було зазначено, підставою зустрічного позову є порушення Споживачем вимог підпункту 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС: до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

31.Таким чином, до предмету доказування у цій справі належать:

31.1.Наявність несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

31.2.Дотриманням процедур ухвалення рішення комісією з розгляду актів про порушення.

31.3.Правильність розрахунків.

Наявність несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

32.АТ "ОГС "Львівгаз" складено акт № 1434 від 19.04.2010 про опломбування КП пломбою № КМ-0709, переопломбовано лічильник Самгаз Є-4 № 2344916 2003 року (далі Лічильник) пломбою № НЕ-8363 (том 2, а. с. 3).

33.АТ "ОГС "Львівгаз" за місцезнаходженням Амбулаторії склав акт технічної перевірки вузла обліку № 27 на базі побутового лічильника газу від 02.01.2019 (том 1, а. с. 150): лічильник № 2344916, номери пломб 70615818, ГБ 134017.

34.Відповідно до пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу. Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.

35.Працівники АТ "ОГС "Львівгаз" обстежили вузол обліку газу, установлений на об`єкті Амбулаторії, за результатами якого склали акт про порушення № 007898 від 12.10.2020 (том 1, а. с. 33) (далі Акт про порушення). В Акті про порушення зазначили, що виявили несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ згідно з підпунктом 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС (відсутність пломби на ПЛГ). Акт про порушення підписали 2 представники Львівгазу (слюсарі ВОВОГ Романюк М.О. та Корінець Б.Р.) та представник Амбулаторії (фельдшер Кравчук Х.П.).

36.В Акті про порушення не зазначено яка саме пломба відсутня. В ході розгляду справи АТ "ОГС "Львівгаз" зазначило, що відсутньою була пломба № 70615818. Амбулаторія не заперечувала цієї обставини. З урахуванням наведеного суд вважає встановленою обставину відсутності на момент перевірки цієї пломби.

37.Акт про порушення складений за іншою формою, аніж це передбачено чинним Кодексом ГРС (зокрема, за формою, затвердженою у додатку 11 до Кодексу ГРС). Водночас, аргументи Амбулаторії, зазначені у пункті 10 цього рішення не беруться до уваги. Адже за змістом складений АТ "ОГС "Львівгаз" Акт про порушення повністю відповідає зразку акту, що зазначений у додатку 20 до Кодексу ГРС.

38.Згідно з абзацом 40 пункту 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

39.Відповідно до абзацу 70 пункту 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС пошкодження пломб відсутність чи пошкодження цілісності пломб, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, у тому числі відсутність чи пошкодження на ЗВТ (лічильнику газу) пломб з відбитками тавр про їх повірку або індикаторів дії впливу постійного магнітного поля (далі магнітні індикатори), або підтверджений факт підробки пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗВТ/лічильника газу та установлених пломб і магнітних індикаторів).

40.АТ "ОГС "Львівгаз" склав акт про розпломбування та демонтаж засобу вимірювальної техніки на повірку № 495 від 12.10.2020 (том 2, а. с. 5). Згідно з цим актом знято Лічильник, встановлено заглушку та опломбовано пломбою № R29994216. Покази Лічильника 08656,56.

41.АТ "ОГС "Львівгаз" склав протокол про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу № 0005475 від 12.10.2020 (том 1, а. с. 125, зворотня сторона). Згідно з цим протоколом на експертизу відправлено лічильник № 2344916, припинено подачу газу шляхом опломбування встановлено заглушку та опломбовано пломбою № R29994216. Пакет опломбовано пломбою № R29994286. Протокол підписав споживач.

42.Пунктом 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС встановлено, що експертиза засобу вимірювальної техніки/експертиза пломб комплекс заходів, які здійснюються комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України "Про судову експертизу", з метою отримання даних щодо відповідності засобу вимірювальної техніки/пломб параметрам, визначеним їх виробниками, умовам монтажу та експлуатації, їх цілісності чи відповідності метрологічним характеристикам, а також пересвідчення у відсутності інших ознак впливу на засіб вимірювальної техніки/пломбу, які можуть свідчити про втручання в засіб вимірювальної техніки/пломбу та викривлення результатів вимірювання.

43.АТ "ОГС "Львівгаз" склав акт експертизи ЗВТ та/або пломби № 767 від 20.10.2020 (том 1, а. с. 35). З цього акта вбачається, що експертизою встановлено відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі, цілісність та відповідність місцезнаходження пломб, цілісність заводського повірочного тавра ЗВТ, цілісність лічильного механізму та корпусу, відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації тощо. За результатами експертизи не виявлено втручання в роботу ЗВТ.

44.Суду не надано доказів того, що внаслідок відсутності пломби витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), чи про інші дії Амбулаторії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

45.Підсумовуючи, суд установив лише обставину відсутності пломби на лічильнику, належному Амбулаторії. Іншої обставини для того, щоб визнати дії Амбулаторії несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу, суд не установив.

46.Крім того, суд звертає увагу Оператора, що порушення, на підставі якого він здійснив Амбулаторії донарахування, стосується втручання в роботу ЗВТ/лічильника. Відсутність пломби сама по собі, хоч і є порушенням Кодексу ГРС, не свідчить про неодмінне втручання в роботу ЗВТ/лічильника. Дійсно, щоб втрутитись у діяльність лічильника, потрібно спочатку усунути пломбу (пошкодити, зірвати тощо). Водночас пошкодження чи зривання пломби може відбутися і випадково чи неусвідомлено. При цьому суд не має на увазі, що відсутність пломби є нормою. Однак для кваліфікації відсутності пломби як несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника (абзац 40 пункту 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС), потрібно довести наслідок у вигляді викривлення (спотворення) даних обліку газу.

47.Необхідно зазначити, що Верховний Суд уже давав власне тлумачення випадку пошкодження (відсутності) пломби без виявлення втручання в роботу ЗВТ. В пунктах 30.2-30.4 постанови від 17.02.2021 у справі № 914/375/18 зазначив таке:

"30.2. Як вже вказував Верховний Суд у подібних правовідносинах, зокрема, у постанові від 03.11.2020 у справі № 908/554/19 положення наведеного пункту (пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС) прямо вказує на те, що несанкціонованим є втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу за наявності факту того, що витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), або інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. При цьому, колегія суддів Верховного Суду, яка переглядала справу № 908/554/19 вказала також, що інше тлумачення вказаної норми не відповідатиме змісту наведеного положення закону.

30.3. Розтлумачуючи ці ж положення Верховний Суд у постанові від 31.07.2019 у справі № 904/4030/18 вказав, що несанкціонованим втручанням є не лише доведення факту несанкціонованого втручання в роботу комерційного вузла обліку газу шляхом пошкодження пломб, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням). Вказане свідчить про те, що викривлення даних обліку природного газу є обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу. Зазначене також підтверджується тим, що відповідно до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС при задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості.

30.4. Схожі висновки містяться у постановах Верховного Суду від 05.11.2019 у справі № 922/137/19, від 28.12.2019 у справі № 911/721/19, від 12.03.2020 у справі № 920/1217/16, від 26.06.2020 у справі № 911/720/19, від 08.09.2020 у справі № 922/4351/19, від 24.10.2018 у справі № 914/2384/17".

48.Зазначене є самостійною підставою для задоволення первісного позову та відмови в зустрічному позові. З урахуванням наведеного суд не досліджуватиме решти обставин, зазначених в пунктах 31.2, 31.3 цього рішення.

49.Щодо посилання АТ "ОГС "Львівгаз" на позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові від 05.10.2022 у справі № 906/513/18 (див. пункт 19 цього рішення), то така нерелевантна у цьому спорі з урахуванням такого:

49.1.Спір у справі № 906/513/18 стосується постачання електричної енергії, а не природного газу.

49.2.Правовідносини з постачання електроенергії врегульовані Правилами користування електричною енергію, затвердженими постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 (далі ПКЕЕ), та Методикою визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженою постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 (далі Методика), а правовідносини з розподілу природного газу Кодексом ГРС. При чому і ПКЕЕ, і Методика уже нечинні.

V.СУДОВІ ВИТРАТИ.

Розподіл витрат на оплату судового збору.

50.На підставі приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за пред`явлення первісного позову покладається на Відповідача.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 73, 74, 76, 77, 78, 79, 91, 114, 238, Господарського процесуального кодексу України, суд

Вирішив:

1.Первісний позов задовольнити повністю.

2.Визнати недійсним рішення комісії Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРС від 17.06.2021, оформлене протоколом № 30/06, щодо задоволення акту про порушення № 007898 від 12.10.2020 про донарахування 65 558,95 грн необлікованого об`єму природного газу.

3.Стягнути з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" (адреса: 79039, Львівська область, місто Львів, вулиця Золота, будинок 42; ідентифікаційний код 03349039) на користь Комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини" Щирецької селищної ради Львівського району Львівської області (адреса: 81160, Львівська область, селище міського типу Щирець, вулиця Зелена, будинок 1; ідентифікаційний код 41894875) 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 коп. відшкодування витрат на оплату судового збору.

4.У задоволенні зустрічного позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено та підписано 17.02.2023.

Суддя Рим Т.Я.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення08.02.2023
Оприлюднено20.02.2023
Номер документу109045097
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —914/1979/22

Постанова від 06.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Ухвала від 09.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Постанова від 24.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні