Ухвала
від 15.02.2023 по справі 920/1216/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

15.02.2023м. СумиСправа № 920/1216/21

Господарський суд Сумської області у складі судді Котельницької В.Л., при секретарі судового засідання Виходцевій О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду клопотання представника відповідача від 18.11.2022 №б/н про закриття провадження (вх №2921 від 21.11.2022) у справі №920/1216/21

за позовомАкціонерного товариства Українська залізниця (вул. Єжи Ґедройця, 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Південно-Західна залізниця акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Лисенка, 6, м. Київ, 01601; код за ЄДРПОУ 40081221),

до відповідачаУправління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації (вул. Іллінська, буд. 97, м. Суми, Сумська обл., 40009; код за ЄДРПОУ 03198020),

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача

Сумської районної державної адміністрації (вул. Іллінська, буд. 97, м.Суми, Сумська обл., 40009; код за ЄДРПОУ 04057864),

про стягнення 379956,79 грн,

за участю представників сторін:

від позивача:Домбровський С.І. (довіреність від 07.07.2022 №б/н),

від відповідача:Кордюк В.П. (ордер серії ВМ №1012034 від 18.11.2022),

Гамалей А.Т. (довіреність від 13.02.2023 №01-03/682),

від третьої особи:Кириленко Н.О. (довіреність від 14.12.2022 №01-16/2143),

справа розглядається у порядку загального позовного провадження

установив:

Справа №920/1216/21 перебуває в провадженні судді Котельницької В.Л.

Ухвалою від 24.01.2023 у справі №920/1216/21 призначено розгляд справи №920/1216/21 по суті та клопотання представника відповідача від 18.11.2022 №б/н про закриття провадження у справі (вх №2921 від 21.11.2022) в судове засідання в режимі відеоконференції на 15.02.2023.

У судовому засіданні 15.02.2023, суд розглянувши клопотання представника відповідача від 18.11.2022 №б/н про закриття провадження у справі (вх №2921 від 21.11.2022) установив:

У поданому представником відповідача клопотанні про закриття провадження у справі, останній зазначає, що правовідносини, які виникли між сторонами даної справи є публічно-правовими, адже виникли на підставі укладеного договору про компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні від 07.06.2019, а тому такий спір має вирішуватись в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до матеріалів справи предметом спору уданій справі є стягнення з Управління соціального захисту населення Сумської РДА заборгованості по витратах, понесених внаслідок перевезення пасажирів, які користуються пільгами з оплати проїзду у приміських поїздах за період з 01.01.2019 по 31.12.2019.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії».

Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України. Так, соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, законами України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про охорону дитинства», «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист».

Частиною шостою статті 9 Закону № 273/96-ВР встановлено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Норми вказаних законів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Таким чином, обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, Залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

Отже, забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки, понесені залізничним транспортом.

За змістом статей 89, 102 Бюджетного кодексу України видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, визначений постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 «Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» (далі - Порядок № 256).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 256 головним розпорядником коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 256 головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення).

В абзаці першому пункту 6 Порядку № 256 зазначено, що фінансові органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) на підставі актів звіряння, зазначених у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри нарахованих сум та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі.

Отже, розпорядником коштів бюджетного фінансування вказаних соціальних пільг у Сумському районі Сумської області є Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації, а відшкодування витрат, понесених внаслідок пільгового перевезення, здійснюється Управління соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації за рахунок державних субвенцій.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Водночас, суд зауважує, що правовідносини у справі №920/1216/21 не є публічно-правовими, а тому спір має розглядатися за правилами господарського судочинства, оскільки у відносинах щодо розрахунку із позивачем за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах. Зазначеної позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 03.03.2020 у справі №920/94/19, відступивши від правового висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в постанові Верховного Суду від 20.03.2019 у справі №804/7864/15.

Таким чином, спір у справі №920/1216/21 підлягає вирішенню у господарському судочинстві, а тому відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України відсутні підстави для закриття провадження у справі, у зв`язку з чим суд відмовляє в задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі за необґрунтованістю та недоведеністю.

Керуючись статтями 42, 46, 231, 233-235, 255 Господарського процесуального кодексу України суд

постановив:

1.Відмовити в задоволенні клопотання представника відповідача від 18.11.2022 №б/н про закриття провадження у справі №920/1216/21 (вх №2921 від 21.11.2022).

2.Копію ухвали надіслати учасникам справи відповідно до вимог частин 6-7 статті 6 ГПК України.

Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її оголошення. Ухвала оскарженню окремо від рішення суду не підлягає.

Суд звертає увагу учасників справи, що відповідно до частин 6-7 статті 6 ГПК України адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки та особи, які провадять клірингову діяльність у значенні, наведеному в Законі України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку. Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Інформацію у справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою: https://su.arbitr.gov.ua/sud5021/.

Повний текст ухвали складено та підписано 20.02.2023.

СуддяВ.Л. Котельницька

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення15.02.2023
Оприлюднено21.02.2023
Номер документу109071817
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —920/1216/21

Постанова від 05.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Рішення від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 15.02.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 24.01.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 22.12.2022

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні