Ухвала
від 20.02.2023 по справі 200/658/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про повернення позовної заяви

20 лютого 2023 року Справа №200/658/23

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І. В., розглянувши матеріали позовної заяви керівника Волноваської окружної прокуратури (вул. Курчатова, буд.8, літ.А-13, м. Дніпро, поштовий індекс 49038), який діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (вул. Митрополитська, буд.175, м. Маріуполь, Донецька область, поштовий індекс 87547 ЄДРПОУ 38652962) до Комарської сільської ради (вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520,ЄДРПОУ 04342424), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (вул. Єгорова, буд. 19, село Комар,Волноваський район, Донецька область, поштовий, індекс 85520 ЄДРПОУ 44693624), третя особа заклад загальної середньої освіти I-III ступенів с. Веселе Волноваського району (с.Веселе, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85521, ЄДРПОУ 21978112) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИЛА:

Керівник Волноваської окружної прокуратури, який діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Комарської сільської, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області третя особа заклад загальної середньої освіти I-III ступенів с. Веселе Волноваського району, в якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Комарської сільської ради (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) та Комарської сільської військової адміністрації (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579(із змінами);

зобов`язати Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) вжити організаційні заходи щодо приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с.Веселе, Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (із змінами).

Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи: 2) має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником).

На виконання вказаного нормативного припису судом установлено таке.

16.02.2023 через систему «Електронний суд» надійшов вищевказаний адміністративний позов.

Частиною 1 ст. 168 КАС України передбачено, що позов пред`являється шляхом подання позовної заяви в суд першої інстанції, де вона реєструється та не пізніше наступного дня передається судді.

Поряд із цим ст. 18 КАС України установлено таке.

1. У судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

2. Позовні та інші заяви, скарги та інші визначені законом процесуальні документи, що подаються до суду і можуть бути предметом судового розгляду, в порядку їх надходження підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в день надходження документів.

6. Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

8. Реєстрація в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному цим Кодексом.

Особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", якщо інше не визначено цим Кодексом.

Особливості використання електронного підпису в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі визначаються Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

Стаття 44 КАС України.

10. Якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним підписом учасника справи (його представника). Якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в паперовій формі, такі документи скріплюються власноручним підписом учасника справи (його представника).

Рішенням Вищої Ради Правосуддя від 17.08.2021 № 1845/0/15-21 затверджено Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Пунктом 5.4 вказаного Положення передбачено, що електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, який містить обов`язкові реквізити документа, правовий статус якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом автора.

У свою чергу порядок використання електронного цифрового підпису врегульований Законом України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII "Про електронні довірчі послуги".

Положенням ч. 2 ст. 17 цього Закону встановлено, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, у яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.

Абзацом 1 ч. 1 ст. 18 Закону України від 5 жовтня 2017 року №2155-VIII "Про електронні довірчі послуги" передбачено, що кваліфікована електронна довірча послуга створення, перевірки та підтвердження кваліфікованого електронного підпису чи печатки надається кваліфікованим постачальником електронних довірчих послуг та включає надання користувачам електронних довірчих послуг засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки для генерації пар ключів та/або створення кваліфікованих електронних підписів чи печаток, та/або перевірки кваліфікованих електронних підписів чи печаток, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки.

Таким чином, альтернативою звернення учасників справи до суду із позовними заявами, скаргами та іншими визначеними законом процесуальними документами, оформленими в паперовій формі та підписаними безпосередньо учасником справи або його представником, є звернення з процесуальними документами в електронній формі з обов`язковим їх скріпленням власним електронним підписом учасника справи та подання такого документу через Електронний кабінет.

Отже, надсилання процесуальних документів в електронному вигляді передбачає використання сервісу «Електронний суд», розміщеному за посиланням: https://cabinet.court.gov.ua/login, відповідно з попередньою реєстрацією офіційної електронної адреси (Електронного кабінету) та з обов`язковим використанням власного електронного підпису.

Позовна заява подана керівником Волноваської окружної прокуратури, натомість підписана електронним підписом прокурора - Барабаш Тетяни Юріївни.

Підпунктом 11 пункту 16-1 "Перехідні положення" Конституції України передбачено, що представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 01 січня 2020 року.

Відповідно до частини першої статті 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника.

Частиною третьою статті 55 КАС України встановлено, що юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.

15 липня 2015 року набрав чинності Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (далі - Закон "Про прокуратуру").

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 11 Закону "Про прокуратуру" керівник регіональної прокуратури представляє регіональну прокуратуру у зносинах з органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, особами, підприємствами, установами та організаціями.

Частиною третьою статті 11 Закону "Про прокуратуру" передбачено, що у разі відсутності керівника регіональної прокуратури його повноваження здійснює перший заступник керівника регіональної прокуратури, а в разі його відсутності - один із заступників керівника регіональної прокуратури.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 23 Закону "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Відповідно до частин першої та сьомої статті 56 КАС України, сторона, а також третя особа в адміністративній справі можуть брати участь в адміністративному процесі особисто і (або) через представника. Законним представником органу, підприємства, установи, організації в суді є його керівник чи інша особа, уповноважена законом, положенням, статутом.

Вищевказане відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним в ухвалі від 07.07.2022 у справі № 640/13825/20.

Системний аналіз наведених норм Закону України "Про прокуратуру" та положення Кодексу адміністративного судочинства України дає підстави для висновку, що прокурор Волноваської окружної прокуратури не має повноважень підписувати адміністративний позов від імені керівника Волноваської окружної прокуратури. Доказів зворотного станом на день підписання, поданої через систему «Електронний суд» позовної заяви та її подання до суду, остання не містить. У матеріалах позову наявна лише копія наказу Донецької обласної прокуратури від 16.12.2021 № 2930-к про призначення ОСОБА_1 на посаду прокурора Волноваської окружної прокуратури Донецької області.

Щодо надання суду разом із позовом, який поданий через систему «Електронний суд», його сканованої копії, яка підписана саме керівником Волноваської окружної прокуратури, суд зазначає наступне.

Копія вищевказаного документу надана суду в електронній формі, як додаток до адміністративного позову, поданого через систему «Електронний суд», не містить будь-якого ідентифікатора електронного цифрового підпису особи, що його подала, а містить лише відскановану копію підпису.

Обмеження, пов`язані з використанням підсистеми «Електронний суд», у тому числі щодо подачі процесуальних документів через Електронний кабінет, є легітимними, пропорційними та не перешкоджають доступу до правосуддя.

Суд зауважує, що підпис особи є тим реквізитом документа, що дозволяє ідентифікувати особу, яка складає такий документ, свідчить про відповідальність такої особи за його зміст та є єдиним чи одним з реквізитів, що надають документові юридичної сили.

Наведене вище відповідає правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, висловленій у постанові від 01.07.2021 справа № 9901/76/21.

Суд у своїй діяльності керується Законом та не наділений повноваженнями на власний розсуд змінювати визначений процесуальним Законом порядок звернення до суду із позовною заявою.

Відповідно до п.3 ч.4 ст. 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо: позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписано або підписано особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не вказано.

Оскільки позовна заява подана особою, яка не має права її підписувати, то така підлягає поверненню.

Згідно із ч. 8 ст. 169 КАС України повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.169, 171, 248, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя, -

УХВАЛИЛА:

Позовну заяву керівника Волноваської окружної прокуратури, який діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області, третя особа Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів с. Веселе Волноваського району про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії - повернути заявнику.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання. Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Ухвала складена в повному обсязі 20.02.2023.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2023
Оприлюднено22.02.2023
Номер документу109080908
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —200/658/23

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні