Рішення
від 20.02.2023 по справі 420/10455/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10455/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2023 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Хурса О.О., розглянувши адміністративний позов Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» (вул. Миру, 21, с. Нагірне, Ренійський район, Одеська область, 68821) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» до Головного управління ДПС в Одеській області (далі ГУ ДПС, в якому позивач просить суд:

визнати протиправними та скасувати Рiшення про вiдповiднiсть/невiдповiднiсть платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 01.02.2022 №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 про відповідність СВК «БУДЖАК» критеріям ризиковості на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області виключити СВК «БУДЖАК» з переліку платників податку, якi вiдповiдають критеріям ризиковості платника податку.

Також позивач просить суд стягнути з відповідача на його користь суму сплаченого судового збору.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що незважаючи на надання всіх необхідних документів за результатами їх розгляду комісія прийняла оскаржуване рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку. Однак таке рішення не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки всі здійснювані господарські операції відповідають вимогам законодавства, є реальними та підтверджуються господарськими операціями. СВК «БУДЖАК» було надано всю необхідну інформацію, пояснення та копії документів, які містять у собі документальні підтвердження проведення господарських операцій. Наданий перелік документів відповідає переліку, встановленому законодавством. В той же час, оскаржувані рішення не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжують його неоднозначне трактування, адже не містить жодної вказівки в чому саме надані первинні документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Позивач вважає, що встановлення комісією ГУ ДПС в Одеській області відповідності позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку створює перешкоди у здійсненні позивачем його господарської діяльності.

Ухвалою суду від 03.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження по справі, вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 09.09.2022 відмовлено представнику Головного управління ДПС в Одеській області про розгляд справи в порядку загального позовного провадження за адміністративним позовом Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії. .

З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, оскільки рішеннями комісії регіонального рівня від 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 СВК «БУДЖАК» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, яким зазначено що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняти рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Відповідач вважає, що ним доведено обґрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення підприємства позивача до критеріїв ризиковості платника податків на підставі наявної податкової інформації за проведеним моніторингом з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача, вважає рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, відзив відповідача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Сільськогосподарський виробничий кооператив «БУДЖАК» зареєстрований та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області як платник податків.

Сільськогосподарський виробничий кооператив «БУДЖАК» здійснює діяльність, яка направлена на вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, післяурожайна діяльність, діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною (а.с. 18-20).

01.02.2022року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 107 про відповідність платника податку - СВК «БУДЖАК» критеріям ризикованості платника податку (а.с. 21).

У якості підстав для прийняття відповідного Рішення визначено - п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме проведення експортних операцій товару, придбання якого не спостерігається.

СВК «БУДЖАК» була направлено Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 10.03.2022та від 29.06.2022р з пакетом документів на підтвердження господарської діяльності підприємства (а.с. 24, 28).

01.06.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 720 про відповідність платника податку - СВК «БУДЖАК» критеріям ризикованості платника податку (а.с. 22).

У якості підстав для прийняття відповідного Рішення визначено - п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

07.07.2022року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 784 про відповідність платника податку - СВК «БУДЖАК» критеріям ризикованості платника податку (а.с. 23).

У якості підстав для прийняття відповідного Рішення визначено - п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

29.06.2021 СВК «БУДЖАК» укладено контракт з фірмою Trade Agri Europe LTD №BRL2906 на поставку ячменю, врожаю 2021 (а.с. 178-186).

За умовами відповідного Контракту, СВК «БУДЖАК» здійснив постачання ячменю, вражаю 2021 р., вказаний Товар (ячмінь) був результатом вражаю ячменю 2021 року, відображеного у Звіті про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід, винограду форми 29-сг (річна), який був вирощений на орендованих земельних ділянках (а.с. 163-173).

Наведений звіт по формі 29-сг (річна) був поданий 04.01.2022 р. та прийнятий Держстатом України, про що свідчить квитанція № 2 (а.с. 174).

Товар, що був предметом постачання за контрактом № BRL2906 від 29.06.2021 р.(ячмінь) був вирощений кооперативом на орендованій земельній ділянці. Врожай ячменю був зазначений у Звіті про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (форма № 29-сг).

Про основні фонди, за допомогою яких Кооператив здійснює свою діяльність, зокрема, трактори, автомобілі, паливні склади, СВК «БУДЖАК» повідомляв ГУ ДПС в Одеській області (Ізмаїльське управління, Ренійська ДІЛ) шляхом подання 03.03.2020 р. та 17.06.2020 р повідомлень про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП (а.с. 190-191).

Податкова накладна № 2, що була складена 14.07.2021 р. СВК «БУДЖАК» на виконання операції з постачання ячменю на користь Trade Agri Europe LTD за експортним контрактом № BRL2906 від 29.06.2021 р., була зареєстрована ДПС України 28.07.2021 р. згідно вищезазначеного контракту Продавець СВК «БУДЖАК» зобов`язується продати, а Покупець Trade Agri Europe LTD прийняти і оплати Ячмінь для кормових цілей, врожаю 2021 р українського походження, насипом (а.с.192).

В подальшому СВК «БУДЖАК» через автоматизовану систему направило ДПС України податкову накладну №1 від 15.11.2021p для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Проте, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція від 22.11.2021, згідно якої документ прийнято, реєстрація зупинена ПН/PK відповідає вимогам п. 8 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №3606018/30821422 від 31.12.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 15.11.2021 в ЄРПН. Підставами вказано - ненадання платником податків копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження (а.с. 85-86).

Також між СВК «БУДЖАК» (постачальник) та ПП «ТЕКЛАЙН» (покупець) був укладений договір поставки сільськогосподарської продукції №081121 від 08.11.2021 (а.с. 58-60), згідно якого постачальник зобов`язаний поставити товар - просо врожаю 2021, країна походження Україна. На підтвердження вищевказаної господарської діяльності складено накладну №1 від 15 листопада 2021, рахунок-фактуру №1 від 15 листопада 2021, платіжне доручення №8263 від 18 листопада 2021. Згідно Договору №55/Z складського зберігання та надання послуг з приймання, сушіння, очищення та відпуску зернопродуктів від 10.09.2021 вищевказаний товар - просо- зберігалося на елеваторі ТОВ «РІВ.А.ХОЛДІНГ», що також підтверджується реєстром накладних на прийняте зерно №РХ-0000933 від 18.09.2021 та товарно-транспортною накладною №3 від 18.09.2021 (а.с. 61-71).

Перевезення та поставка товару до пункту розвантаження Одеська обл, Лиманський р-н, с.Іванове, підтверджується Договором транспортного перевезення №01/06/П від 01.06.2021, згідно якого ТОВ «ЕКСПОТРЕНД» (перевізник) зобов`язується надати Замовнику послуги по перевезенню Вантажу автомобільним транспортом, а Замовник (СВК «БУДЖАК») прийняти й оплатити виконані Перевізником послуги по перевезенню, також товарно-транспортною накладною №1 від 15 листопада 2021, товарно-транспортною накладною №2 від 15 листопада 2021, рахунком на оплату №307 від 30.11.2021, актом наданих послуг №364 від 30.11.2021 (а.с. 72-80).

На виконання даних вимог, 30.12.2021 СВК «БУДЖАК» подано ДПС України повідомлення №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарської операції (а.с. 83).

СВК «БУДЖАК» через автоматизовану систему направило ДПС України податкову накладну №1 від 12.10.2021 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 130-131).

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої документ прийнято, реєстрація зупинена ПН/PK відповідає вимогам п. 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с. 132).

На виконання даних вимог, 30.12.2021 СВК «БУДЖАК» подано ДПС України повідомлення №3 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарської операції (а.с 134).

Однак, Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №366019/30821422 від 31.12.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2021 в ЄРПН. Підставами вказано - ненадання платником податків копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження (а.с. 136).

Між СВК «БУДЖАК» (постачальник) та ТОВ «ГРІНЛАЙН ТРАНСШИПМЕНТ» (покупець) укладений договір поставки сільськогосподарської продукції №321 від 08.10.2021 (а.с. 87-88), згідно якого постачальник зобов`язаний поставити товар - просо жовте 4 кл відповідно до ДСТУ 5026:2008. Відповідно до розділу 6 переоформлення товару здійснюється на елеваторі у власність Покупця здійснюється виключно з особового рахунку (картки) Продавця на особовий рахунок (картку) Покупця та підтверджується оригіналом складської квитанції, виданого елеватором на ім`я покупця з обов`язковим зазначенням якісних характеристик товару. На підтвердження вищевказаної господарської діяльності зі зберігання складено Акт приймання-передавання зерна від 12.10.2021, наказ №123-к від 08.10.2021 «Про тимчасове виконання обов`язків», рахунок-фактура №1 від 12.10.2021, накладна №1 від 12.10.2021, платіжне доручення №792 від 13.10.2021 (а.с. 89-93).

Для зберігання Товару СВК «БУДЖАК» був укладений попередньо Договір №55/Z k від 10.09.2021. Оплата за надані послуги згідно складського зберігання (сушіння, доробка, зберігання проса) підтверджується рахунком на оплату №ЗК00152 від 30.09.2021 та рахунком на оплату №ЗК00138 від 21.09.2021, зберігання та переоформлення товару (просо) від СВК «БУДЖАК» та ТОВ «ГРІНЛАЙН ТРАНСШИПМЕНТ» підтверджується складською квитанцією на зерно №15247 від 12.10.2021 та карткою аналізу зерна №48 від 12.10.2021 та реєстрами накладних на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому примірнику (а.с. 94-107).

Перевезення та поставка товару на елеватор ТОВ «Рів.А.Холдінг» підтверджується товарно- транспортною накладною №3978 від 25.09.2021, товарно-транспортна накладна №3962 від 25.09.2021, товарно-транспортна накладна №3965 від 26.09.2021, товарно-транспортна накладна №3950 від 24.09.2021, товарно-транспортна накладна №11 від 23.09.2021, товарно-транспортна накладна №7 від 22.09.2021, товарно-транспортна накладна №7 від 22.09.2021, товарно-транспортна накладна №22 від 06.09.2021, товарно-транспортна накладна №3904 від 20.09.2021, товарно-транспортна накладна №6 від 20.09.2021, товарно-транспортна накладна №1 від 17.09.2021, товарно-транспортна накладна №5 від 20.09.2021, товарно-транспортна накладна №3 від 18.09.2021, товарно-транспортна накладна №2 від 17.09.2021, товарно-транспортна накладна №23 від 19.09.2021 (а.с. 108 122).

СВК «БУДЖАК» через автоматизовану систему направило ДПС України податкову накладну №5 від 05.07.2021 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 240).

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої документ прийнято, реєстрація зупинена ПН/РК відповідає вимогам п. 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с. 241-242).

На виконання даних вимог, 16.12.2021 СВК «БУДЖАК» подано ДПС України повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарської операції (а.с. 243).

Однак, Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №3555498/30821422 від 21.12.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 05.07.2021 в ЄРПН. Підставами вказано - ненадання платником податків копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження (а.с. 244).

СВК «БУДЖАК» (Замовник) придбало у ТОВ «АГРОРОСЬ», ТОВ «ПІОНЕР НАСІННЯ УКРАЇНИ», ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН», товар-насіння соняшника гібрид - посівний матеріал, для висадки на своїх посівних площах. Закупівля вищевказаного товару підтверджується рахунком-фактурою №СФ-003743 від 23.04.2020, рахунок №3802048039 від 22.04.2020, рахунок- фактури №СФ-005316 від 22.05.2020, рахунок на оплату №31155 від 27.04.2020, платіжне доручення №87 від 28.04.2020, платіжне доручення №72 від 22.04.2020, платіжне доручення №156 від 25.05.2020, платіжне доручення №81 від 24.04.2020, видаткова накладна №РН-0004108 від 24.04.2020, видаткова накладна №РН-0005812 від 26.05.2020, видаткова накладна №33741 від 29.04.2020, накладна №3807057611 від 23.04.2020 (а.с. 209-212, 214, 218-220, 222-224).

Вирощене насіння соняшника - сільськогосподарську продукцію українського походження, врожаю 2020, СВК «БУДЖАК» згідно Договору поставки №01/07/1 від 01.07.2021, Додаткової угоди №1 від 01.07.2021 до договору поставки №01/07/1 від 01.07.2021 було поставлено та передано у власність Покупця - ТОВ «Одеська торгова компанія» (а.с. 201-208).

Оплата за товар підтверджується платіжним дорученням №10066 від 08.12.2021, платіжним дорученням №10076 від 09.12.2021, платіжним дорученням №10108 від 14.12.2021, платіжним дорученням №9520 від 28.10.2021, рахунок-фактура №5 від 05.07.2021 (а.с. 213, 215-217, 221).

Перевезення та поставка товару підтверджується товарно-транспортною накладною №5 від 02.07.2021, товарно-транспортною накладною №1 від 02.07.2021, товарно-транспортною накладною №2 від 02.07.2021, товарно-транспортною накладною №3 від 02.07.2021, товарно-транспортною накладною №4 від 02.07.2021, товарно-транспортною накладною №1 від 05.07.2021, товарно-транспортною накладною №2 від 05.07.2021, товарно-транспортною накладною №3 від 05.07.2021, товарно-транспортною накладною №4 від 05.07.2021, товарно-транспортною накладною №1 від 01.07.2021, товарно-транспортною накладною №2 від 01.07.2021, товарно-транспортною накладною №3 від 01.07.2021, товарно-транспортною накладною №4 від 01.07.2021, товарно-транспортною накладною №5 від 01.07.2021 (а.с. 226-239).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Згідно п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).

Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Згідно додатку 4 Порядку № 1165 рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить формулювання «рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».

Як вбачається з матеріалів справи, рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку СВК «БУДЖАК» 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 прийняті з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 21-23).

Пунктом 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно додатку 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Ключовим питанням спору є існування тих фактів та обставин, які вказують на наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

В той же час, з`ясування таких фактів та обставин повинно здійснюватися на підставі наданих сторонами доказів.

Разом з тим, оскаржувані рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку СВК «БУДЖАК» 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 не містять чіткої причини його прийняття та розшифровку яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для СВК «БУДЖАК» до переліку ризикових платників податку (а.с. 21-23).

При цьому, в рішенні 01.02.2022 року №107 зазначено «проведення експортних операцій товару, придбання якого не простежується» та в рішеннях від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 зазначено «подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості».

З матеріалів справи вбачається, що рішення від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 прийняті з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 10.03.2022 № 1 та 29.06.2022 № 1 відповідно, які надавались СВК «БУДЖАК» у зв`язку з прийняттям рішення 01.02.2022 року №107 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням 01.02.2022 року №107 податковим органом віднесено СВК «БУДЖАК» до переліку ризикових платників податку відповідно до п. 8 Критерії ризиковості платника податку, а саме проведення експортних операцій товару, придбання якого не простежується (а.с. 21).

Однак, в рішенні 01.02.2022 року №107 не було зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції, не було зазначено, які саме документи та по яким господарським операціям слід надати, що дозволяло б СВК «БУДЖАК» надати достатню інформацію та копії документів для прийняття рішення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження провадження фінансово-господарської діяльності підприємства залежить від чіткого формулювання фіскальним органом, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, достатніх для прийняття рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п. 26, 27 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Згідно п. 40, 42, 43, 44, 45, 46 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Таким чином, Порядком № 1165 встановлена послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платнику податку.

При цьому, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

Тобто, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

Аналогічна позиція викладена Верховним Судом в постановах від 30.11.2021 по справі №340/1098/20, від 23.06.2022 по справі № 640/6130/20.

Верховний Суд в постанові від 05.01.2021по справі № 640/11321/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 22.07.2021 по справі № 520/480/20 (№ К/9901/26405/20).

Відповідачем, суб`єктом владних повноважень, не надано будь-яких доказів на підтвердження виявлення ризикових операцій СВК «БУДЖАК» та не надано інформацію та належним чином засвідчені копії документів, які розглядалась на засіданні комісії під час прийняття оскаржуваного рішення, зокрема на підставі яких встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості.

Представником відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області, не надано будь-яких доказів на підтвердження виявлення ризикових операцій СВК «БУДЖАК», зокрема після моніторингу платника податку, не надано інформацію та належним чином засвідчені копії документів, які розглядалась на засіданні комісії під час прийняття оскаржуваних рішень 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784.

При цьому, в рішеннях від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 визначено, що комісія Головного управління ДПС в Одеській області дійшла висновку, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, однак, будь-яких доказів на підтвердження того, що комісія контролюючого органу перевіряла подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), в порядку, визначеному приписами Порядку № 1165, відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суду не надано.

Податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні КАС України. Крім того, така інформація сама по собі не доводить наявності податкових правопорушень на які посилається контролюючий орган.

Верховний Суд в постанові від 04.06.2020 по справі №340/422/19 (№ К/9901/33095/19) зазначив, що будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02.04.2020 по справі №160/93/19 (№ К/9901/25783/19).

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що 10.03.2022 та 29.06.2022 СВК «БУДЖАК» надано до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1, з яких можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій (а.с. 24, 28).

Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що надані СВК «БУДЖАК» документи містять неповні, недостовірні та (або) суперечливі, відповідачем, суб`єктом владних повноважень, не надано.

Податковими органами, не надано жодних доказів на підтвердження того, що позивачем було порушено податкове законодавство, а також не зазначено інших обставин, які могли б свідчити про порушення позивачем законодавства України.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 прийняті необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підлягають скасуванню.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд вважає, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на викладене, на користь позивача слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 7443,00 грн - за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Одеській області.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 77, 90, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» (вул. Миру, 21, с. Нагірне, Ренійський район, Одеська область, 68821, код ЄДРПОУ 30821422) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчините певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.02.2022 року №107, від 01.06.2022 №720, від 07.07.2022 №784 про відповідність Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Сільськогосподарський виробничий кооператив «БУДЖАК» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Сільськогосподарського виробничого кооперативу «БУДЖАК» сплачений судовий збір у розмірі 7443,00 грн.

Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.

Суддя О.О. Хурса

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2023
Оприлюднено22.02.2023
Номер документу109082881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/10455/22

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 23.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 20.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 02.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні