ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2023 року ЛуцькСправа № 140/8147/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася в суд з позовом до Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації (далі - Управління, відповідач) про визнання дій протиправними щодо утримання з ОСОБА_1 , як одинокої матерії 20 % щомісячної суми призначеної допомоги на дитину за період з 01.06.2021 по 31.11.2021 згідно рішення від 10.03.2021 та скасування рішення від 10.03.2021.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.01.2021 позивач звернулася до ЦНАПу Затурцівської ТГ із заявою про призначення державної допомоги на дитину як одинокій матері та подала весь необхідний пакет документів. Жодних недостовірних відомостей про доходи та майновий стан не подавала. Вказаний вид допомоги їй було призначено.
Проте, повідомленням Управління від 18.01.2022 її було повідомлено про порушення пункту 35-2 Порядку призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001, внаслідок чого позивачу надмірно виплачено кошти в сумі 10814,38 грн.
Позивач звертає увагу на те, що під час проведення перевірки Головним управління Національної сервісної служби у Волинській області не було зафіксовано фактів порушення з її сторони, як отримувача допомоги. Водночас з даного листа слідує, що така помилка була допущена працівниками Управління.
Враховуючи наведене, позивач вважає, що Управління протиправно прийняло оскаржуване рішення про утримання з неї як одинокої матері, яка доглядає за дитиною, що не досягла трьохрічного віку 20 % щомісячної суми, призначеної допомоги за період з 01.06.2021 по 30.11.2021, чим порушило її права та законні інтереси.
З врахуванням викладеного просить позов задовольнити.
Ухвалою суду Волинського окружного адміністративного суду від 16.01.2023 відкрито провадження у справі та на підставі пункту 2 частини першої, частини другої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово, у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні. В обґрунтування своєї позиції вказав, що за призначенням державної допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 звернулася із заявою до ЦНАПу Затурцівської ТГ 16.06.2021. у складі сім`ї є позивач та її син. Сукупний дохід сім`ї за період 01.10.2020-30.03.2021 складає 2343,22 грн (допомога у зв`язку з вагітністю та пологами, отримана в березні 2021 року в сумі 2343,22 грн, інших доходів у зазначеному періоді не було). Сукупний середньомісячний дохід сім`ї становив, відповідно, - 390,54 грн, середньомісячний дохід члена сім`ї - 195,27 грн.
Розмір державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям призначений ОСОБА_1 з 01.06.2021 становив 1725,73 грн, а з 01.07.2021, враховуючи зміну розміру прожиткового мінімуму, - 1817,73 грн.
Однак, під час проведення перевірки дотримання вимог законодавства при наданні соціальної підтримки громадянам, яка проводилась Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Волинській області в грудні 2021 року (акт від 24.12.2021) за особовою справою ОСОБА_1 НОМЕР_1 було встановлено допущення рахункової помилки при визначенні права на отримання державної допомоги, а саме: отримання допомоги у зв`язку з вагітністю і пологами в періоді, за який враховуються доходи, було визначено як такий, що дає право на отримання допомоги на дітей одиноким матерям.
Проте, відповідно до абзацу першого пункту 35-2 Постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» (далі - Постанова № 1751) допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо: у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи.
Зазначає, що оскільки ОСОБА_1 не працювала та відсутня сплата єдиного соціального внеску в періоді, за який враховуються доходи для призначення допомоги, протягом трьох місяців, а лише отримала дохід за один місяць (а саме у березні - допомога у зв`язку з вагітністю та пологами), тому право на призначення цього виду допомоги з 01.06.2021 не мала.
У зв`язку з цим, за період з 01.06.2021 по 31.11.2021 позивачці було надмірно виплачено кошти в сумі 10814,38 грн. Вбачається, що дана помилка є безпосередньо рахунковою помилкою.
Враховуючи те, що грошові кошти у розмірі 10814,38 грн., які отримані ОСОБА_1 є такими, що набуті нею в результаті рахункової помилки, а тому вказані кошти підлягають поверненню відповідно до чинного законодавства України.
З врахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю. Водночас вказує на пропуск позивачем строку звернення до суду, встановленого частиною 2 статті 122 КАС України.
Дослідивши письмові пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, а також письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 16.06.2021 ОСОБА_1 звернулася до ЦНАП Затурцівської ОТГ із заявою про призначення державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям. Сім`я складається із заявниці ОСОБА_1 та її сина ОСОБА_2
30.06.2021 Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської РДА відділення № 2 Локачі прийнято рішення про призначення допомоги сім`ям з дітьми ОСОБА_1 та призначена допомога одиноким матерям (з урахуванням доходів) з 01.06.2021 по 30.06.2021 в сумі 1725,73 грн, з 01.07.2021 по 30.11.2021 в сумі 1817,73 грн.
В період з 13.12.2021 по 24.12.2021 на підставі наказу Головного управління Національної соціальної сервісної служби у Волинській області від 06.12.2021 № 23 Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Волинській області проведена планова перевірка Відділення смт Локачі Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської РДА, про що складено акт № 9 від 24.12.2021.
За результатом перевірки встановлено порушення пункту 35-2 Постанови № 1751, у зв`язку з чим не мала права на призначення допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 (особова справа 411645) за зверненням від 16.06.2021, переплата становить 10814,38 грн.
У зв`язку з цим, Управління листом від 18.01.2022 № 79/7/2-22 надіслало ОСОБА_1 повідомлення про відшкодування коштів надміру виплаченої допомоги на дітей одиноким матерям в сумі 10814,38 грн.
10.03.2022 Управлінням прийнято рішення про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям № 4 в розмірі 20 % допомоги щомісячно, починаючи з 01.04.2022 до повного погашення.
12.08.2022 позивач звернулася до Управління із заявою у якій просила повідомити на якій підставі та за рішенням якого органу проводиться стягнення з неї грошових коштів в сумі 10814,38 грн.
На вказану заяву Управління листом від 25.08.2022 № 177 повідомило ОСОБА_1 про те, що під час проведення перевірки дотримання вимог законодавства при наданні соціальної підтримки громадянам, яка проводилась Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Волинській області в грудні 2021 року по її справі було встановлено, що працівниками Управління допущено помилку при визначенні права на отримання вищевказаної допомоги. А саме період вагітності і пологів, і отримання державної соціальної допомоги по вагітності і пологах в періоді за який враховуються доходи було визначено як такий, що дає право на отримання державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям. А відповідно до пункту 35-2 Постанови № 1751 допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи. Так як позивач не працювала в періоді, за який враховуються доходи для призначення допомоги, тому права на призначення цього виду допомоги не мала. Внаслідок цього, за період з 01.06.2021 по 30.11.2021 було надмірно виплачено кошти в сумі 10814,38 грн.
Позивач не погоджуючись з оскаржуваним рішенням 09.09.2022 подала скаргу до Департаменту соціального захисту населення Волинської ОДА та Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської РДА, на яку листом від 05.10.2022 № К-359 отримала відповідь від Департаменту соціального захисту населення Волинської ОДА про правомірність оскаржуваного рішення.
В свою чергу, Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської РДА листом від 08.11.2022 № К-61 надало повторно відповідь на скаргу ОСОБА_1 від 09.09.2022, у якій роз`яснило підстави за яких надмірно виплачено допомогу за період з 01.06.2021 по 31.11.2021 в сумі 10814,38 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей встановлює Закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-XII (далі - Закон № 2811-XII). Даний закон спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.
Відповідно до частини 1 статті 1 цього Закону громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених Законом та іншими законами України.
Частиною першою статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» визначено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Умови призначення допомоги на дітей одиноким матерям передбачено статтею 18-2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми».
Так, допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.
Допомога на дітей одиноким матерям призначається незалежно від одержання на дітей інших видів допомоги, передбачених цим Законом.
Для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Положеннями статті 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» передбачено, що допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків призначається на кожну дитину.
Вказані норми Закону кореспондуються з положеннями Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 (далі - Порядок №1751).
Відповідно до приписів статті 18-4 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» виплата допомоги на дітей одиноким матерям (батькам) припиняється у разі: позбавлення отримувача допомоги батьківських прав; позбавлення отримувача допомоги волі за вироком суду; скасування рішення про усиновлення дитини або визнання його недійсним; реєстрації дитиною шлюбу до досягнення нею 18-річного віку; надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності у випадках, передбачених законом; смерті дитини; смерті отримувача допомоги.
Припинення або призупинення виплати допомоги здійснюється на підставі відомостей про обставини, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, з місяця, що настає за місяцем, в якому було виявлено зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
Наявність у позивачки визначеного законом статусу та надання нею разом із заявою про призначення допомоги необхідних документів не є спірною обставиною даної справи та не заперечується відповідачем.
Положеннями статті 6 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» встановлено, що документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, самостійно. За наявності письмової заяви особи, яка претендує на призначення допомоги, але за станом здоров`я або з інших поважних причин не може самостійно зібрати необхідні документи, збір зазначених документів покладається на органи, що призначають допомогу.
Документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає та здійснює виплату державної допомоги, протягом 10 днів з дня звернення.
Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.
Як встановлено судом, за результатом розгляду поданих позивачем документів про призначення допомоги одинокій матері, рішенням Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської РДА відділення № 2 Локачі від 30.06.2021 призначено ОСОБА_1 допомогу як одинокій матері (з урахуванням доходів) з 01.06.2021 по 30.06.2021 в сумі 1725,73 грн, з 01.07.2021 по 30.11.2021 в сумі 1817,73 грн.
Водночас під час проведення перевірки дотримання вимог законодавства при наданні соціальної підтримки громадянам, яка проводилась Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Волинській області в грудні 2021 року по справі ОСОБА_1 було встановлено, що працівниками Управління допущено помилку при визначенні права на отримання вищевказаної допомоги. А саме період вагітності і пологів, і отримання державної соціальної допомоги по вагітності і пологах в періоді за який враховуються доходи було визначено як такий, що дає право на отримання державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям.
Так як позивач не працювала в періоді, за який враховуються доходи для призначення допомоги, тому права на призначення цього виду допомоги не мала. Внаслідок цього, за період з 01.06.2021 по 30.11.2021 було надмірно виплачено кошти в сумі 10814,38 грн.
Проте з такими твердженнями відповідача суд не погоджується, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 34 Постанови № 1751 допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід).
Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.
До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, якщо такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.
Допомога на дітей одиноким матерям призначається на кожну дитину.
Розмір допомоги на дітей одиноким матерям перераховується з дня досягнення дитиною відповідного віку без звернення її отримувача до органу соціального захисту населення.
Пунктом 35 Постанови визначено, що для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються такі документи:
1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
2) декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - декларація);
3) довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
4) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку;
5) копія свідоцтва про народження дитини.
Усиновлювачі подають також копію рішення про усиновлення.
Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації.
Згідно з пунктом 35-1 Постанови № 1751 допомога на дітей одиноким матерям, яку призначено за умовами, що діяли до 30 червня 2020 р. (включно), виплачується до закінчення строку її призначення.
Пунктом 35-2 Постанови № 1751 визначено, що допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо: 1) у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених в абзацах одинадцятому - п`ятнадцятому цього пункту).
Допомога на дітей одиноким матерям у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:
сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців; доглядали за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку, за дітьми, хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, за дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідності, за особою з інвалідністю I групи, за особою з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за особами, які досягли 80-річного віку; надавали соціальні послуги з догляду відповідно до законодавства;
Відповідно до пункту 43 Постанови № 1751 документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто.
Пунктом 46 Постанови № 1751 визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення.
Виплата допомоги припиняється за рішенням органу, що призначає та виплачує цю допомогу з місяця, що настає після місяця, у якому виникли такі обставини.
Згідно з вимогами пунктів 47, 48 Постанови № 1751 на кожного одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми органом соціального захисту населення ведеться особова справа, в якій зберігаються документи, на підставі яких призначена допомога, а також розрахунки її розміру.
Органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обгрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги.
Підприємства, установи та організації несуть відповідальність за шкоду, заподіяну сім`ям з дітьми або державі внаслідок несвоєчасної видачі документів або видачі неправдивих даних, і відшкодовують її в установленому законом порядку.
Пунктом 49 Постанови визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).
Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення:
визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї;
повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.
Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються:
отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно;
за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат;
за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.
У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.
Органи соціального захисту населення мають право перевіряти матеріальне та майнове становище сімей з дітьми.
Отже, аналіз вище вказаних норм законодавства свідчить про те, що повернення надмірно виплаченої отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми відбувається у разі свідомого (умисного) подання недостовірних даних особою отримувачем такої допомоги, які вплинули на її призначення.
При цьому, в кожному конкретному випадку такі випадки повинні бути встановлені та належним чином доведені.
Постановою № 1751, на момент призначення вищевказаної допомоги та прийняття рішення про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям визначено, які документи подає особа для призначення такої допомоги. Основними документами при цьому є заява про призначення допомоги та декларація, форми яких затверджені у встановлено законодавством порядку.
Із змісту Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядку вбачається, що саме за свідоме подання недостовірних відомостей у вказаних документах, які вплинули на призначення допомоги, органи соціального захисту населення можуть ставити питання про повернення надмірно виплачених коштів.
Як встановлено в ході судового розгляду справи, позивач будь-яких неправдивих відомостей, чи приховування обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, не зазначала.
В ході проведення Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Волинській області перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей було встановлено, що саме працівниками Управління було допущено помилку при визначенні права на отримання державної допомоги. А саме період вагітності і пологів, і отримання державної соціальної допомоги по вагітності і пологах в періоді за який враховуються доходи було визначено як такий, що дає право на отримання державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям. А відповідно до пункту 35-2 Постанови № 1751 допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи.
Так як ОСОБА_1 не працювала і не була зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу в періоді за який враховуються доходи для призначення допомоги, тому права на призначення цього виду допомоги не мала.
Внаслідок цього, за період з 01.06.2021 по 30.11.2021 було надмірно виплачено кошти в сумі 10814,38 грн.
Однак, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, суд приходить до висновку, що за відсутності зловживань (недобросовісності) з боку позивача у цій справі, підстави для стягнення з неї надміру виплачених сум допомоги відсутні.
Суд не приймає до уваги твердження відповідача про те, що при призначенні позивачу допомоги сім`ям з дітьми працівника Управління була допущена рахункова помилки, а тому виходячи з приписів статті 1215 ЦК України, надміру виплачені кошти позивачу за наявності рахункової помилки, допущеної зі сторони Управління підлягають поверненню позивачем, враховуючи наступне.
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 20.06.2018 у справі № 501/2500/15-ц зазначив, що до лічильних (рахункових) помилок належать неправильності в обчисленнях, дворазове нарахування заробітної плати за один і той самий період тощо.
Не можуть вважатися ними не пов`язані з обчисленнями помилки в застосуванні закону та інших нормативно-правових актів. Це може бути, наприклад, отримання неправильного підсумку при складанні, невірне написання суми, помилки при введенні початкових даних у комп`ютерну програму, які не вимагають правової оцінки. Таким чином, рахункова помилка - це результат неправильного застосування правил арифметики, - не більше того. Різновидом лічильної помилки може бути, наприклад, отримання неправильного результату при додаванні.
Також суд зазначає, що у постанові Пленуму Верховного Суду України від 24.12.1999 №13 «Про практику застосування судами законодавства про працю» надається роз`яснення поняттю лічильної (рахункової) помилки це помилка, яка була допущена під час проведення арифметичних підрахунків.
Отже, рахункова помилка за своїм змістом, смисловим та логічним значенням - це математична помилка, зокрема помилка під час здійснення математичних дій, розрахунків (множення, додавання, іншого обрахунку).
З матеріалів справи слідує, що у даній справі мала місце помилка допущена відповідачем, яка у даному випадку не є рахунковою помилкою, оскільки вона допущена не внаслідок неправильного застосування арифметичних правил, а при визначенні права на отримання державної допомоги (отримання допомоги у зв`язку з вагітністю і пологами, в періоді, за який враховуються доходи), тобто дана помилка пов`язана з неналежним виконанням обов`язків посадовими особами відповідача.
За таких обставин суд вважає, що допущена позивачем помилка не може бути віднесена до рахункової помилки.
В розглядуваному випадку як встановлено судом та не заперечується відповідачем, ОСОБА_1 отримала від Управління грошові кошти у вигляді допомоги одинокій матері, їх виплата проведена Управлінням добровільно, без рахункової помилки та без недобросовісності з боку позивача.
Отже, у даному випадку має місце неналежне виконання посадових обов`язків саме працівниками відповідача, що призвело до незаконного призначення ОСОБА_1 державної допомоги як одинокій матері та відповідно виплати вказаної допомоги, та в даному випадку Управління перекладає тягар відповідальності на позивача, що є недопустимим.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність винесення оскаржуваного рішення від 10.03.2022 № 4 про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню, а позов в цій частині до задоволення.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дій щодо утримання з позивача 20 % щомісячної суми призначеної допомоги на дитину за період з 01.06.2021 по 30.11.2021 відповідно до оскаржуваного рішення, то суд зазначає, що утримання коштів Управлінням оформлено рішенням про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям, якому суд дав належну правову оцінку та прийшов до висновку про його протиправність.
Суд при вирішенні даного спору зазначає, що визнання протиправним та скасування рішення судом не потребує в подальшому визнання протиправними дій Управління щодо утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям. Тому в цій частині позов до задоволення не підлягає.
Щодо твердження відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду, встановленого частиною 2 статті 122 КАС України, то суд зазначає наступне.
Відповідно до частин першої, другої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Матеріалами справи підтверджено, що повідомлення про відшкодування коштів надміру виплаченої допомоги на дітей одиноким матерям в сумі 10814,38 грн. було надіслано позивачу листом від 18.01.2022 № 79/7/2-22, який остання отримала 22.01.2022, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Таке повідомлення за своєю правовою природою не є рішенням суб`єкта владних повноважень та не створює юридичних наслідків для позивача.
Водночас, рішення про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям № 4 було винесене Управлінням 10.03.2022. Доказів отримання позивачем вказаного рішення матеріали справи не містять.
В той же час, як встановлено судом, позивач 12.08.2022 зверталася до відповідача із заявою, у якій просила повідомити на якій підставі та за рішенням якого органу проводиться з неї стягнення коштів в сумі 10814,38 грн та листом від 25.08.2022 № 177 Управління повідомило її про те, що 10.03.2022 Управлінням соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації винесено рішення № 4 щодо утримання з неї 20 % щомісячної суми призначеної допомоги.
Отже, з наведеного можна прийти до висновку, що про оскаржуване рішення позивачу стало відомо саме з листа Управління від 25.08.2022 № 177. З вказаної дати і слід обраховувати строк звернення до суду з даним позовом.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звернулася до суду з цим позовом 12.12.2022, про що свідчить штемпель вхідної кореспонденції Волинського окружного адміністративного суду.
Отже, строк звернення до суду позивачем не пропущено.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 992,40 грн., сплачений відповідно до квитанції від 06.12.2022 (а.с. 6). Суд звертає увагу, що сума судового збору підлягає стягненню з відповідача в повному обсязі, оскільки, часткове задоволення позову стосується лише способу захисту порушеного права обраного судом.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації від 10.03.2022 № 4 про утримання надміру виплачених сум допомоги на дітей одиноким матерям.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Відповідач: Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації (44701, Волинська обл., м. Володимир, вул. Ковельська, 173, код ЄДРПОУ 03191992).
Суддя Р.С. Денисюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109108948 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні