ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" лютого 2023 р. справа № 300/3900/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Панікара І.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області до Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області (надалі позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області (надалі відповідач) про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій.
Позовні вимоги мотивовані тим, що з метою виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 у справі № 300/2542/21 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області звернулося до Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області із заявою про примусове виконання виконавчого листа у справі № 300/2542/21. Однак, Управління Державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області листом від 19.07.2022 № 02-28/5 повернуло виконавчий лист без виконання в зв`язку з тим, що даний боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства, оскільки було видано розпорядження Косівської районної державної адміністрації від 28.01.2021 № 11-к Про ліквідацію юридичної особи публічного права відділу освіти Косівської районної державної адміністрації. Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки частиною 1 статті 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Окрім того, позивач вважає, що відсутність відкритих рахунків боржника у органі Казначейства в даному випадку в УДКС України у Косівському районі не є підставою для повернення виконавчого листа. За вказаних обставин, на думку позивача, відповідач безпідставно повернув без виконання виконавчий лист № 300/2542/21 від 01.03.2022, внаслідок чого, просить суд: визнати протиправними дії Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області щодо повернення без виконання виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом та зобов`язати відповідача прийняти виконавчий лист Івано-Франківського окружного адміністративного суду № 300/2542/21 від 01.03.2022 до виконання та здійснити дії, направлені на виконання цього виконавчого листа.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.10.2022 року відкрито провадження у даній справі, за правилами спрощеного позовного провадження без виклику повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.17-18).
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 31.10.2022 року, згідно змісту якого, представник відповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечила. Вказала, що згідно виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022 боржником є Відділ освіти Косівської районної державної адміністрації, який не має відкритих рахунків в органах Казначейства, внаслідок чого, такий виконавчий лист повернуто без виконання на підставі підпункту 3 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників. Щодо можливості виконання виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022 за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою КПКВК 3504040 "Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою", то Закон України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки стягувачем за виконавчим листом № 300/2542/21 від 01.03.2022 є орган державної влади. Просить відмовити в задоволенні позову (а.с.22-24).
08.11.2022 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області подало на адресу суду відповідь на відзив, де представник позивача, не погодившись зі змістом відзиву на позовну заяву, вказала на те, згідно виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022 боржником є орган державної влади - Відділ освіти Косівської районної державної адміністрації. При цьому, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області не є державним органом, державним підприємством чи органом місцевого самоврядування, що свідчить про відсутність будь-яких перешкод для застосування Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" під час примусового виконання виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022 (а.с.30-32).
На адресу суду 18.11.2022 року від Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області надійшло заперечення по справі, в якому представник відповідача зазначила, що рішення суду про стягнення коштів на користь органів Фонду соціального страхування України не підлягають виконанню за рахунок коштів Програми відповідно до ЗУ Про гарантії держави щодо виконання судових рішень (а.с.46-48).
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, встановив наступне.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 у справі № 300/2542/21, яке набрало законної сили 25.01.2022, стягнуто з Відділу освіти Косівської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Івано-Франківській області капіталізовані платежі в розмірі 417 903 (чотириста сімнадцять тисяч дев`ятсот три) гривень 71 (сімдесят одна) копійок.
На виконання вказаного рішення суду, 01.03.2022 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист № 300/2542/21 (а.с.6).
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області 05.04.2022 звернулося до Управління Державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області із заявою № 10-15/336 про пред`явлення виконавчого листа № 300/2542/21 від 01.03.2022 року до виконання на підставі частини другої статті 6 закону України "Про виконавче провадження" (а.с.7).
За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач листом від 19.07.2022 № 02-28/5 повернув позивачу виконавчий лист № 300/2542/21 від 01.03.2022 року без виконання в зв`язку з тим, що даний боржник на має відкритих рахунків в органі Казначейства, оскільки було видано розпорядження Косівської районної державної адміністрації від 28.01.2021 року № 11-к Про ліквідацію юридичної особи публічного права відділу освіти Косівської районної державної адміністрації (а.с.8).
Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача щодо повернення без виконання виконавчого листа №300/2542/21 від 01.03.2022 року, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Частиною 2 статті 6 Закону України Про виконавче провадження, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень № 4901-VI (далі - Закон №4901-VI) держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган; державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство); юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).
За змістом частини першої статті 3 Закону № 4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Частиною другою, четвертою статті 3 Закону № 4901-VI обумовлено, що стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України Про виконавче провадження, із заявою про виконання рішення суду. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.
Пунктом 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
З наведеного слідує, що центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, є Державна казначейська служба України.
Таким чином, згідно з вимогами частини другої статті 3 Закону № 4901-VI із заявою про виконання рішення суду стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, тобто до Державної казначейської служби України.
Відповідно до підпункту 1 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2015 року № 845, орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі коли виконавчий документ не підлягає виконанню органом Казначейства.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що виконавчий лист № 300/2542/21 від 01.03.2022 року про стягнення з Відділу освіти Косівської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області капіталізованих платежів в розмірі 417903,71 грн. підлягає виконанню Державною казначейською службою України, внаслідок чого, Управління Державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області правомірно повернуло стягувачу виконавчий лист без виконання.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2023 року у справі № 300/833/22.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно із нормами частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до положень статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень довів у повному об`ємі правомірність своїх дій.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог, внаслідок чого, в задоволенні позову слід відмовити.
З огляду на висновок суду про відмову у задоволенні позову, підстав для розподілу судових витрат, відповідно до вимог статті 139 КАС України, суд не вбачає.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області до Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.
Апеляційна скарга подається через Івано-Франківський окружний адміністративний суд або безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
Позивач:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 41315333, вул. А.Мельника,11, м. Івано-Франківськ, 76014).
Відповідач:
Управління державної казначейської служби України у Косівському районі Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 38026046, вул. Незалежності 50а, м. Косів, Івано-Франківська область, 78600).
Суддя /підпис/ Панікар І.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109110183 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Панікар І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні