ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2023 року
справа №380/16440/22
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯщишин І.А.,
за участю:
представників позивача Мельничука Ю.І., Дяківнич Р.Й.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Керівника Жовківської окружної прокуратури в інтересах Львівської районної військової адміністрації, Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс», за участі третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Керівник Жовківської окружної прокуратури (місцезнаходження: 80300, Львівська область, м. Жовква, вул. Св. Трійці, 10, код ЄДРПОУ 0291003124) (далі позивач) в інтересах Львівської районної військової адміністрації, Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» (місцезнаходження: 80453, Львівська область, Львівський район, с. Великосілки, пл. Центральна, 3, код ЄДРПОУ 19322097) (далі відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» щодо не проведення технічної інвентаризації та виготовлення документації на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка- Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3;
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» провести технічну інвентаризацію та виготовити документацію на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область. Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
В обґрунтування позовних вимог Керівник Жовківської окружної прокуратури покликається на те, що на балансі Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» обліковується захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №51122 на 30 осіб за адресою: Львівська область, Львівський район, с. Великосілки, площа Центральна, 3, яка включена до фонду захисних споруд Львівської області. Згідно з інформацією, яка надана Новояричівською селищною радою від 01.09.2022 №1257, паспортизацію протирадіаційного укриття № 51122 проведено 18.12.2000 Кам`янка-Бузькою районною державною адміністрацією Львівської області. Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 51122 є ТзОВ «Побут-Сервіс».
Згідно з інформацією, наданою Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 29.09.2022 № 58 01- 6913/58 08, заходи державного нагляду (контролю) на ТзОВ «Побут-Сервіс» Головним управлінням не здійснювалися. Керівник Жовківської окружної прокуратури вважає, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс», в порушення вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках» технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» та вимог наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)», не проведено технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122, що розташована адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Також вказує, що ТзОВ «Побут-Сервіс», як балансоутримувачем, не вжито заходів, передбачених ст.32 Кодексу цивільного захисту України, п. п. 9,10 Порядку № 138 та Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», спрямованих на використання захисної споруди за призначенням для захисту населення, через що, не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Зазначені порушення є підставою для зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» вжити відповідних заходів задля приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №31391 у стан готовності, тобто у використання за призначенням. Просить позов задовольнити.
Ухвалою судді від 21.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Залучено третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області (місцезнаходження: 79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6, код ЄДРПОУ 38627339).
Ухвалою від 23.01.2023 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
Відповідач станом на дату розгляду справи відзиву на позовну заяву не подав.
Частиною шостою статті 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Судові засідання неодноразово відкладалися за клопотаннями відповідача.
Від третьої особи - Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області пояснень щодо позову не надходило.
Прокурор та представник Львівської районної військової адміністрації в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві. Просили суд позов задовольнити повністю.
Відповідач та третя особа участі повноважних представників в судових засіданнях не забезпечили, хоча належним чином повідомлялися про дату, час та місце судового засідання. Клопотань про розгляд справи без участі їх представника до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
05.08.2022 виконувач обов`язків керівника Жовківської окружної прокуратури звернувся до голови Новояричівської селищної ради із запитом, в якому просив надати наявну інформацію щодо розміщення в межах територій відповідної об`єднаної територіальної громади споруд цивільного захисту, зокрема, сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення або найпростіших укриттів (зазначити їх назву та місце знаходження) та надати наявну документацію (акти обстеження, розпорядження, накази тощо) щодо стану їх збереження та використання. Також просив надати документи та наявну інформацію щодо додержання законності при відчуженні або наданні в оренду споруд цивільного захисту на територіях вищевказаних органів місцевого самоврядування, незабезпечення їх збереження та використання за функціональним призначенням, утримання у стані, що не відповідає встановленим вимогам і стандартам. Вказав на необхідність повідомлення чи проведено інвентаризацію та виготовлено відповідну документацію на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України № 1473-р від 26.11.2008 «Про підготовку та проведення у 2009 2015 роках технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)».
Крім цього, 05.08.2022 виконувач обов`язків керівника Жовківської окружної прокуратури звернувся до департаменту з питань цивільного захисту Львівської обласної військової адміністрації, відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Львівської обласної військової адміністрації, ГУ ДСНС України у Львівській області, Львівського районного управління ГУ ДСНС України у Львівській області із запитом, в якому просив надати до Жовківської окружної прокуратури наявну інформацію щодо розміщення на територіях Рава-Руської, Добросинсько- Магерівської, Жовківської, Куликівської, Кам`янка-Бузької, Жовтанецької, Новояричівської, Мурованської об`єднаних територіальних громад споруд цивільного захисту, зокрема, сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення або найпростіших укриттів (зазначити їх кількість, назву та місце знаходження).
Листами департаменту з питань цивільного захисту Львівської обласної державної адміністрації від 23.08.2022 №27-218/04/01 та Львівської районної військовою адміністрацією від 15.08.2022 № 130-1235/0/2-22 повідомлено, що на території Новояричівської територіальної громади Львівського району Львівської області не проведено інвентаризацію та не виготовлено відповідну документацію на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 №1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), зокрема приміщень Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс», що за адресою: Львівська область, Львівський район, с. Великосілки, площа Центральна, 3, в межах якого обліковується захисна споруда цивільного захисту.
В порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», Жовківською окружною прокуратурою листом від 30.08.2022 № 14.63/05-38-2383ВИХ-22 на адресу Львівської районної військової (державної) адміністрації та Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області та листом від 26.09.2022 №14.53/05-38-2768вих-22 на адресу Львівської районної військової (державної) адміністрації, Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області повідомлено про виявлені порушення щодо не проведення технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для вищевказаної захисної споруди цивільного захисту та з вимогою надати інформацію про вжиті заходи Львівською районною військовою (державною) адміністрацією, Новояричівською селищною радою Львівського району Львівської області для усунення даних порушень та чи здійснювалися Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області заходи державного нагляду (контролю) на ТзОВ «Побут-Сервіс».
За результатами розгляду вказаних листів окружної прокуратури Львівською районною військовою (державною) адміністрацією надано відповіді від 08.09.2022 № 130-1326/0/2-22 та від 29.09.2022 № 130-1404/0/2-22, згідно з якими повідомлено, що заходи щодо проведення технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для вищевказаної захисної споруди цивільного захисту, в тому числі в судовому порядку, не вживалися.
Також надано паспорт протирадіаційного укриття №51122, згідно з яким за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3, яке належить ТзОВ «ПобутСервіс», знаходиться протирадіаційне укриття площею 100 м2, місткістю 30 чоловік, введене в експлуатацію у 1982 році. Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 51122 є ТзОВ «Побут-Сервіс».
З листів Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області від 01.09.2022 №1257 та від 29.09.2022 №1368 випливає, що Новояричівською селищною радою Львівського району Львівської області не вживалися заходи щодо проведення технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для вищевказаної захисної споруди цивільного захисту, в тому числі, в судовому порядку.
Крім цього, згідно з інформацією, наданою Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 29.09.2022 № 58 01- 6913/58 08, заходи державного нагляду (контролю) на ТзОВ «Побут- Сервіс» Головним управлінням не здійснювалися.
Згідно з листом Кам`янкаБузької районної державної адміністрації Львівської області (правонаступник Львівська районна військова (державна) адміністрація) від 17.04.2019 №623/02-21, з метою здійснення технічної інвентаризації даної захисної споруди, в травні 2018 року було проведено робочу зустріч із директором ТзОВ «Побут-Сервіс» Гнатівим А.І. За результатами зустрічі останньому повідомлено про необхідність проведення технічної інвентаризації захисної споруди, яка розташована в підвальному приміщенні ТзОВ «Побут- Сервіс», що розміщене за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Крім цього, про необхідність технічної інвентаризації даної захисної споруди директора ТзОВ «Побут-Сервіс» повідомлено листом Кам`янка-Бузького РВ ГУ ДСНС України у Львівській області від 20.03.2018 №18/321, однак на даний час технічна інвентаризація захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122 не проведена.
Також, згідно з інформацією, наданою Львівським РУ ГУ ДСНС України у Львівській області від 08.09.2022 №10-3210/58, в порушення вимог підпункту 7 розділу VI наказу МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження Вимог з питань використання та обліку захисних споруд цивільного захисту» інформація про результати щорічних оцінок стану готовності захисної споруди №51122, що розташована за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3, від її балансоутримувача не надходила.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для приведення до належного стану захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122 такою, що порушує законодавство у сфері обороноздатності держави, із метою забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Новояричівської територіальної громади Львівського району Львівської області, Керівник Жовківської окружної прокуратури звернувся до суду із даним позовом.
Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Суд звертає увагу на те, що в центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (Державної служби України з надзвичайних ситуацій) відсутні повноваження щодо звернення з позовом про спонукання суб`єктів господарювання до приведення технічної інвентаризації та виготовлення документації на захисні споруди цивільного захисту.
Пунктом 48 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) не закріплено за органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій повноваження щодо звернення до адміністративного суду із вищезазначеними позовними вимогами.
Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України "Про прокуратуру" повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Так, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введений воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-IX, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18.04.2022 № 2593/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 22.05.2022 № 2263-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 15.08.2022 №2500-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07.11.2022 № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 22.11.2022 № 2263-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 № 1932-ХІІ (далі - Закон № 1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно зі ст. 3 Закону № 1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс ЦЗ України) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу ЦЗ України є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу ЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Згідно з ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу ЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі-Порядок).
Пунктом 3 Порядку визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Відповідно до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
За змістом п. 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Положеннями п. 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Згідно п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Відповідно до п. 11 Порядку № 138, що вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Згідно п. 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд» Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Відповідно до п. 7 Розділу ІІ Вимог визначено, що споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Згідно з підпунктом 26 частини першої, підпункту 29 частини другої статті 19 Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках» технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» (зі змінами) та наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» (далі Методичні рекомендації) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту належить до повноважень місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 4 Методичних рекомендацій проведення технічної інвентаризації забезпечують:
- Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, як головний орган у системі центральних органів виконавчої влади, до завдань якого належить здійснення методичного керівництва та контролю за створенням та утриманням фонду захисних споруд;
- органи виконавчої влади та інші державні органи і установи, до сфери управління яких належать підприємства, на балансі яких знаходяться захисні споруди та яким надано право управління часткою державного майна статутних фондів господарських товариств, створених шляхом корпоратизації (приватизації), на балансі яких залишились захисні споруди державної власності;
- Фонд державного майна, який здійснює управління державним майном (у складі якого є захисні споруди), що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації;
- органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління підприємствами, що відносяться до власності відповідних територіальних громад (Автономної Республіки Крим, області, міста, району, селища тощо), на балансі яких перебувають захисні споруди комунальної власності;
- підприємства (установи, організації), на балансовому утриманні яких перебувають захисні споруди державної та комунальної власності, а також юридичні та фізичні особи, у приватній (колективній) власності яких перебувають захисні споруди;
- бюро технічної інвентаризації, які здійснюють проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна (у тому числі захисних споруд).
Згідно з пунктом 6 Методичних рекомендацій технічна інвентаризація захисних споруд проводиться:
- первинна після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди;
- планова під час проведення періодичної інвентаризації фонду захисних споруд в установленому порядку (як правило, один раз на 5 років);
- поточна у разі змін у технічному стані захисних споруд внаслідок проведення капітальних і відновлювальних ремонтів, реконструкції за зверненням її власника (уповноваженої особи).
Відповідно до пункту 8 Методичних рекомендацій основна мета технічної інвентаризації захисних споруд полягає у здійсненні контролю за наявністю та фактичним технічним станом захисних споруд, їх належним утриманням та експлуатацією, встановлення рівня їх готовності до використання за призначенням, уточнення державного обліку захисних споруд, а також недопущення їх хаотичної реконструкції та переобладнання.
Безпосередня технічна інвентаризація захисної споруди, як об`єкт нерухомого майна, проводить бюро технічної інвентаризації за зверненням замовника із укладенням з бюро технічної інвентаризації угоди про виготовлення технічної документації та формування інвентарних справ. Організовується та здійснюється технічна інвентаризація об`єктовою інвентаризаційною комісією відповідно до завдань, викладених у пунктах 9, 10 Методичних рекомендацій. Складання актів технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, згідно з п. 22 Методичних рекомендацій, проводяться інвентаризаційною комісією після проведення бюро технічної інвентаризації обстежень, обрахунків та оформлення необхідних технічних документів на захисну споруду.
Відповідно до п. 21 Методичних рекомендацій за результатами технічної інвентаризації на підприємстві на кожну захисну споруду повинні бути оформлені (оновлені) наступні документи:
- акт технічної інвентаризації захисної споруди;
- облікові картки на захисну споруду;
- паспорт на захисну споруду.
Також установами бюро технічної інвентаризації, на підставі матеріалів технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна, складається(оновлюється) на кожну захисну споруду комплект необхідних технічних документів (інвентаризаційна справа, технічний паспорт інше) з дотриманням установлених норм та правил (відповідно до вимог Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду від 24.05.2001 № 127. Крім того, бухгалтерією підприємства, на підставі результатів технічної інвентаризації, заводяться (уточнюються) відповідні документи бухгалтерського обліку на захисну споруду, як окремий об`єкт нерухомого майна.
Судом встановлено, що з метою вирішення завдань щодо укриття населення і робочого персоналу об`єктів економіки в захисних спорудах цивільного захисту (сховищах, протирадіаційних укриттях та підвальних приміщеннях) та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках» технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» та відповідно до Методичних рекомендацій, про необхідність технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122 неодноразово було повідомлено балансоутримувача захисної споруди директора ТзОВ «Побут-Сервіс».
Зокрема, як вбачається з листа Кам`янка-Бузької районної державної адміністрації Львівської області (правонаступник Львівська районна військова (державна) адміністрація) від 17.04.2019 №623/02-21, з метою здійснення технічної інвентаризації даної захисної споруди, в травні 2018 року було проведено робочу зустріч із директором ТзОВ «Побут-Сервіс» Гнатівим А.І. За результатами зустрічі останньому повідомлено про необхідність проведення технічної інвентаризації захисної споруди, яка розташована в підвальному приміщенні ТзОВ «Побут-Сервіс», що розміщене за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Крім цього, про необхідність технічної інвентаризації даної захисної споруди директора ТзОВ «Побут-Сервіс» повідомлено листом Кам`янка-Бузького РВ ГУ ДСНС України у Львівській області від 20.03.2018 №18/321, однак на даний час технічна інвентаризація захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122 не проведена.
Таким чином, балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122 ТзОВ «Побут-Сервіс» не виконано вимоги розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках» технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» та Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390.
Крім цього, згідно з інформацією Львівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області від 08.09.2022 №10-3210/58, в порушення вимог підпункту 7 розділу VI наказу МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження Вимог з питань використання та обліку захисних споруд цивільного захисту» інформація про результати щорічних оцінок стану готовності захисної споруди №51122, що розташована адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3, від її балансоутримувача не надходила.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ та продовжено Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту до використання за призначенням, не здійснюється.
Відповідно до пункту 27 Порядку № 138 зняття захисних споруд з обліку фонду захисних споруд здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування після їх виключення за погодженням з Державною службою надзвичайних ситуацій з фонду захисних споруд.
Водночас, згідно з інформацією Департаменту з питань цивільного захисту Львівської обласної державної адміністрації від 23.08.2022 №27-218/04/01 та Львівської районної військової адміністрації від 15.08.2022 № 130-1235/0/2-22, захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №51122, що розташоване за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3, включена до фонду захисних споруд.
При цьому, після початку повномасштабної військової агресії росії проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.
Враховуючи викладене, на балансі ТзОВ «Побут-Сервіс» у складі майна перебуває захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №51122 на 30 осіб, яка включена до фонду захисних споруд та не була виключена з обліку фонду захисних споруд згідно вимог пункту 27 Порядку №138.
Таким чином суд дійшов висновку, що ТзОВ «Побут-Сервіс», в порушення вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1473-р «Про підготовку та проведення у 2009-2015 роках» технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)» та вимог наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)», не проведено технічної інвентаризації та виготовлення відповідної документації для захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №51122, що розташована адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3. Крім цього, ТзОВ «Побут-Сервіс», як балансоутримувачем, не вжито заходів, передбачених ст.32 Кодексу цивільного захисту України, п. п. 9,10 Порядку № 138 та Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», спрямованих на використання захисної споруди за призначенням для захисту населення, через що, не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Відтак суд вважає, що у даному випадку є ознаки протиправної бездіяльності ТзОВ «Побут-Сервіс» щодо не проведення технічної інвентаризації та виготовлення документації на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка- Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача провести технічну інвентаризацію та виготовити документацію на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область. Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірності своєї бездіяльності в частині невжиття заходів щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту.
За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог прокурора.
Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат у цій справі відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» щодо не проведення технічної інвентаризації та виготовлення документації на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область, Львівський район (Кам`янка- Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Побут-Сервіс» (місцезнаходження: 80453, Львівська область, Львівський район, с. Великосілки, пл. Центральна, 3, код ЄДРПОУ 19322097) провести технічну інвентаризацію та виготовити документацію на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №51122, що розміщене за адресою: Львівська область. Львівський район (Кам`янка-Бузький район), с. Великосілки, площа Центральна, 3.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 20.02.2023.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109110879 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні