Рішення
від 21.02.2023 по справі №420/17181/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № №420/17181/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Радчука А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), за участю третьої особи Авангардівської селищної ради Одеського району Одеської області (вул. Добрянського, 26, смт. Авангард, Одеський район, Одеська область, 67806, код ЄДРПОУ 23211248) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області, за участю третьої особи Авангардівської селищної ради Одеського району Одеської області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 10.06.2021 № 695056-2405-1503 в розмірі 215 118,01 грн., від 10.06.2021 № 695034-2405-1503 в розмірі 208 157,01 грн., від 10.06.2021 №695031-2405-1503 в розмірі 206 905,60 грн., від 10.06.2021 № 695024-2405-1503 в розмірі 188 062,52 грн., від 10.06.2021 № 695026-2405-1503 в розмірі 215 283,89 грн., від 10.06.2021 № 695030-2405-1503 в розмірі 206 782,91 грн., від 10.06.2021 № 695028-2405-1503 в розмірі 188 140,59 грн., від 10.06.2021 № 695023-2405-1503 в розмірі 188 084,83 грн., від 10.06.2021 № 695025-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., від 10.06.2021 №695032-2405-1503 в розмірі 215 156,29 грн., від 10.06.2021 № 695033-2405-1503 в розмірі 188 051,37 грн, від 10.06.2021 № 695027-2405-1503 в розмірі 188 017,90 грн., від 10.06.2021 №695029-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., від 10.06.2021 № 695055- 2405-1503 в розмірі 215 245,61 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_1 є фізичною особою-підприємцем, платником єдиного податку 2 групи зі ставкою 20%. Основний вид діяльності позивача Допоміжне обслуговування наземного транспорту (КВЕД 52.21).

Позивачу стало відомо, що на земельні ділянки, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 та власником яких вона є, було накладено заставу. На підставі чого, адвокатом Портним М.І. в інтересах ОСОБА_1 було направлено адвокатський запит до Головного управління ДПС Одеської області, для отримання інформації щодо наявності заборгованості зі сплати податків у позивача.

У відповідь, ГУ ДПС в Одеській області, надіслала на адресу позивача відповідь №24147/6/15-32-13-05-06 від 27.10.2022 року, в якому зазначило, що за данними інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС станом на 26.10.2022 року у ОСОБА_1 податковий борг складає 3085896,64 грн. земельного податку з фізичних осіб, який виник 29.08.2021 року відповідно до податкового повідомлення-рішення (далі ППР) від 10.06.2021 року № 695056-2405-1503 в розмірі 152 027,06 грн., ППР від 10.06.2021 № 695034-2405-1503 в розмірі 208 157,01 грн., ППР від 10.06.2021 №695031-2405-1503 в розмірі 206 905,60 грн., ППР від 10.06.2021 № 695024-2405-1503 в розмірі 188 062,52 грн., ППР від 10.06.2021 № 695026-2405-1503 в розмірі 215 283,89 грн., ППР від 10.06.2021 року №695030-2405-1503 в розмірі 206 782,91 грн., ППР від 10.06.2021 року № 695028-2405-1503 в розмірі 188 140,59 грн., ППР від 10.06.2021 № 695023-2405-1503 в розмірі 188 084,83 грн., ППР від 10.06.2021 № 695025-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., ППР №695032-2405-1503 від 10.06.2021 в розмірі 215 156,29 грн., ППР від 10.06.2021 № 695033-2405-1503 в розмірі 188 051,37 грн. ППР від 10.06.2021 № 695027-2405-1503 в розмірі 188 017,90 грн., ППР від 10.06.2021 №695029-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., ППР від 10.06.2021 № 695055- 2405-1503 в розмірі 215 245,61 грн.

Позивач не погоджується із зазначеними повідомленнями-рішеннями, посилаючись на підпункт 4 п. 297.1. ст. 297 ПК України, яким передбачено що платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів: податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва. Таким чином, умовами несплати земельного податку за системою оподаткування 2 групи є те, що суб`єкт господарювання, який є власником чи користувачем земельної ділянки, використовує цю землю для проведення господарської діяльності.

Позивач вказує, що земельні ділянки, відносно яких складені оскаржувані податкові повідомлення-рішення використовувались та використовуються нею для ведення господарської діяльності, а саме допоміжне обслуговування наземного транспорту.

Отже, на думку позивача, вказані рішення відповідача є протиправними, оскільки в силу пп. 4 п. 297.1 ст. 297 ПК України вона звільнена від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно в частині земельного податку за земельну ділянку, яка використовується позивачем для провадження її господарської діяльності.

Ухвалою судді від 07.12.2022 року позовну заяву залишено без руху та повідомлено про необхідність усунути недоліки позовної заяви в десятиденний строк з моменту отримання вказаної ухвали.

14.12.2022 року на виконання ухвали судді від 07.12.2022 року до суду надійшла уточнена позовна заява, якою недоліки усунуто у повному обсязі.

Ухвалою судді від 20.12.2022 року відкрито провадження по справі, призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

30.12.2022 року до суду надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого відповідач не погоджується з доводами позивача з огляду на наступне.

Платником земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, які зобов`язані сплачувати земельний податок за земельні ділянки, що перебувають у їх власності або користуванні. Обов`язок сплачувати земельний податок виникає у власників земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачів з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відс. від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відс. від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відс. та не більше 1 відс. від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель не більше 0,1 відс. від їх нормативної грошової оцінки (п. 274.1 ст. 274 ПК України).

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 04.06.2020 року №1508-VII «Елементи плати за землю» встановлено ставку податку: « 03 - Землі громадської забудови (03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) - 1 % від нормативної грошової оцінки».

Наказом Міністерства фінансів України 28.12.2015 №1204 затверджено «Порядок надіслання контролюючим органам податкових повідомлень-рішень платникам податків», згідно якого ГУ ДПС в Одеській області прийняті податкові повідомлення-рішення від 10.06.2021 № 695056-2405-1503 в розмірі 215118,01 грн., від 10.06.2021 № 695034-2405-1503 в розмірі 208157,01 грн., від 10.06.2021 № 695031-2405-1503 в розмірі 206905,60 грн., від 10.06.2021 № 695024-2405-1503 в розмірі 188062,52 грн., від 10.06.2021 №695026-2405-1503 в розмірі 215283,89 грн., від 10.06.2021 № 695030-2405-1503 в розмірі 206782,91 грн., від 10.06.2021 № 695028-2405-1503 в розмірі 188140,59 грн., від 10.06.2021 № 695023-2405-1503 в розмірі 188084,83 грн., від 10.06.2021 № 695025-2405-1503 в розмірі 215143,53 грн., від 10.06.2021 №695032-2405-1503 в розмірі 215156,29 грн., від 10.06.2021 № 695033-2405-1503 в розмірі 188051,37 грн., від 10.06.2021 №695027-24055-1503 в розмірі 188017,90 грн., від 10.06.2021 № 695029-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., від 10.06.2021 № 695055-2405-1503 в розмірі 215245,61 грн.

Додатково, відносно обов`язку ОСОБА_1 щодо сплати земельного податку, відповідач повідомив, що згідно з розд. VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, повідомлення про всі об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність здійснюється шляхом подання повідомлення за ф. №20-ОПП. Проте, Позивачем інформація про використання зазначеної земельної ділянки у своїй господарській діяльності за ф. №20-ОПП на момент винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень не подавалась. Крім того, ОСОБА_1 не надала доказів про використання земельної ділянки у господарській діяльності ні до контролюючого органу ні до суду. Отже, підстави щодо застосування вимог пп. 297.1.4 п. 297.1 ст. 297 ПК України- відсутні.

Таким чином, оскаржувані податкові повідомлення-рішення є законними та обгрунтованими, а позовні вимоги ФОП ОСОБА_1 такими, що не підлягають задоволенню.

06.01.2023 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій фактично викладені доводи позовної заяви, а також доповнено, що на підтвердження здійснення господарської діяльності, до адміністративного позову позивачем було додано: Договір зберігання автотранспортного засобу № 9-21 від 07.10.2021 року, Додаткова угода від 01.10.2022 року до Договору зберігання автотранспортного засобу № 9-21, Договір зберігання автотранспортного засобу № 2-21 від 15.03.2021 року, Договір зберігання автотранспортного засобу № 04-21 від 25.07.2021 року, які в свою чергу підтверджують використання ФОП ОСОБА_1 у господарській діяльності земельних ділянок, які знаходяться в її власності та розташовані на території АДРЕСА_2 .

Заперечення на відповідь на відзив у встановлений судом строк до суду не надходили.

Ухвалою суду від 10.01.2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, було закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, та у зв`язку з відсутністю потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, керуючись приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, враховуючи клопотання представника позивача від 07.02.2023 року про розгляд справи в порядку письмового провадження, ухвалою суду, що занесена до протоколу судового засідання від 07.02.2023 року, продовжено розгляд справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Відповідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 є фізичною особою-підприємцем, РНОКПП НОМЕР_2 , дата та номер запису - 12.07.2022, 2005560010008090742, видами економічної діяльності якої є: 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту (основний); 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

ФОП ОСОБА_1 перебуває на обліку, як платник податків у Приморській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області з 25.03.2002 року.

Згідно державних актів на право власності на земельну ділянку ОСОБА_1 є власником наступних земельних ділянок, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 :

земельна ділянка 119/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0245, загальна площа 1,6857 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №234096), нормативна грошова оцінка - 18801792,09 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3386);

земельна ділянка 118/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0246, загальна площа 1,6868 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223746), нормативна грошова оцінка - 18814061,16 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3385);

земельна ділянка 118/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0247, загальна площа 1,6863 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №234097), нормативна грошова оцінка - 18808484,31 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.05.2021 №3400);

земельна ділянка 112/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0248, загальна площа 1,6818 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223744), нормативна грошова оцінка - 20815702,20 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3392);

земельна ділянка 112/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0249, загальна площа 1,6860 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223747), нормативна грошова оцінка - 18805138,20 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.05.2021 №3399);

земельна ділянка 113/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0250, загальна площа 1,6861 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223743), нормативна грошова оцінка - 21514354,08 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3391);

земельна ділянка 113/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0251, загальна площа 1,6862 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №224252), нормативна грошова оцінка - 21515630,07 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3390);

земельна ділянка 114/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0293, загальна площа 1,6861 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223745), нормативна грошова оцінка - 21514354,080 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3380);

земельна ділянка 115/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0295, загальна площа 1,6872 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223748), нормативна грошова оцінка - 21528389,90 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.06.2021 №3742);

земельна ділянка 115/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0296, загальна площа 1,6860 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223750), нормативна грошова оцінка - 21511802,12 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3388);

земельна ділянка 116/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0297, загальна площа 1,6868 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №234095), нормативна грошова оцінка - 21524561,95 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3387);

земельна ділянка 116/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0298, загальна площа 1,6854 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №223749), нормативна грошова оцінка - 20678290,58 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.05.2021 №3409);

земельна ділянка 117/1, кадастровий номер 5123755200:01:002:0299, загальна площа 1,6864 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №224253), нормативна грошова оцінка - 20690559,65 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3383);

земельна ділянка 117/2, кадастровий номер 5123755200:01:002:0300, загальна площа 1,6861 га (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ №224251), нормативна грошова оцінка - 18806253,57 грн (витяг з державної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2021 №3384).

Категорія зазначених земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 04.06.2020 року №1508-VII «Елементи плати за землю» встановлено ставку податку: « 03 - Землі громадської забудови (03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) - 1 % від нормативної грошової оцінки».

Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено розрахунок по земельному податку з фізичних осіб за 2021 рік та винесено Позивачу наступні податкові повідомлення-рішення:

від 10.06.2021 № 695056-2405-1503 в розмірі 215 118,01 грн.,

від 10.06.2021 № 695034-2405-1503 в розмірі 208 157,01 грн.,

від 10.06.2021 № 695031-2405-1503 в розмірі 206 905,60 грн.,

від 10.06.2021 № 695024-2405-1503 в розмірі 188 062,52 грн.,

від 10.06.2021 № 695026-2405-1503 в розмірі 215 283,89 грн.,

від 10.06.2021 № 695030-2405-1503 в розмірі 206 782,91 грн.,

від 10.06.2021 № 695028-2405-1503 в розмірі 188 140,59 грн.,

від 10.06.2021 № 695023-2405-1503 в розмірі 188 084,83 грн.,

від 10.06.2021 № 695025-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн.,

від 10.06.2021 № 695032-2405-1503 в розмірі 215 156,29 грн.,

від 10.06.2021 № 695033-2405-1503 в розмірі 188 051,37 грн,

від 10.06.2021 № 695027-2405-1503 в розмірі 188 017,90 грн.,

від 10.06.2021 № 695029-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн.,

від 10.06.2021 № 695055-2405-1503 в розмірі 215 245,61 грн.

Розрахунок суми земельного податку позивача було проведено на підставі даних про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, оформлену у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі.

Позивачу стало відомо про існування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень з листа Головного управління ДПС в Одеській області №24147/6/15-32-13-05-06 від 27.10.2022 року у відповідь на адвокатський запит. Доказів зворотного до суду не надано.

Позивач, не погоджуючись з зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом (ст.13 Конституції України).

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадинами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).

Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України) від 25.10.2001 №2768-111 (зі змінами та доповненнями), а справляння плати за землю - Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями).

Так, згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.

Статтею 36 Податкового кодексу України (далі - ПК України) встановлено податковий обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Статтею 14 ПК України визначено, що плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України); земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу) - пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України; землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди - пп. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 ПК України.

За правилами п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Об`єктами оподаткування земельним податком є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності (п. 270.1 ст. 270 ПК України).

При цьому, положеннями п. 271.1 ст. 271 ПК України визначено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Пунктом 287.1 ст. 287 ПК України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 287.6 ст. 287 ПК України при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

Згідно п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному ст. 58 ПК України.

Відповідно до п. 286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 269.2. ст. 269 ПК України визначено, що особливості справляння податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються главою 1 розділу XIV цього Кодексу.

Згідно із п. 291.2. ст. 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Підпунктом 4 п. 297.1. ст. 297 ПК України передбачено, що платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів: податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.

У межах даних правовідносин спірним є питання застосування положень пп. 4 п. 297.1 ст. 297 ПК України щодо звільнення позивача від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку).

У значенні наведених норм права спрощена система оподаткування не звільняє суб`єкта господарювання від виконання податкових зобов`язань зі сплати податків, встановлених у п. 297.1 ст. 297 ПК України, а запроваджує інші умови, порядок та механізм їх сплати, а також встановлює можливість відновлення їх сплати на загальних підставах у разі недотримання умов оподаткування за спрощеною системою.

Умовою несплати земельного податку за зазначеною системою оподаткування є те, що суб`єкт господарювання, який є власником чи користувачем земельної ділянки, використовує цю землю для проведення господарської діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач є платником єдиного податку другої групи зі ставкою 20%.

Судом також встановлено, що земельні ділянки, що перебувають у власності позивача, та які є об`єктами оподаткування у межах розгляду даної справи, використовуються позивачем як фізичною особою-підприємцем для здійснення нею господарської діяльності, а саме допоміжне обслуговування наземного транспорту.

На підтвердження зазначеного позивач надав до суду: договір зберігання автотранспортного засобу № 2-21 від 15.03.2021 року, договір зберігання автотранспортного засобу № 04-21 від 25.07.2021 року, договір зберігання автотранспортного засобу № 9-21 від 07.10.2021 року та додаткову угоду від 01.10.2022 року до договору зберігання автотранспортного засобу № 9-21.

Згідно предмету вказаних договорів Власник передаватиме, а Зберігач прийматиме на відповідальне зберігання автомобілі, які будуть розташовані на земельних ділянках в смт. Авангард, масив № НОМЕР_3 , належних зберігачу.

Таким чином, належні позивачу земельні ділянки, використовуються нею, як фізичною особою-підприємцем, для здійснення господарської діяльності.

Враховуючи встановлені вище обставини, використання позивачем зазначених земельних ділянок у власній господарській діяльності та наявність у неї статусу платника єдиного податку другої групи обумовлює звільнення її від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку), що доводить протиправність спірних податкових повідомлень-рішень.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №826/14081/16.

Разом з тим, неподання позивачем інформації про використання земельних ділянок у своїй господарській діяльності за ф. №20-ОПП не спростовує факту звільнення неї від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку).

З огляду на викладене суд доходить висновку про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бендерський проти України» від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов слід задовольнити.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав Відповідачем у справі, або якщо Відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку з задоволенням даного адміністративного позову суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 12 405 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), за участю третьої особи Авангардівської селищної ради Одеського району Одеської області (вул. Добрянського, 26, смт. Авангард, Одеський район, Одеська область, 67806, код ЄДРПОУ 23211248) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 10.06.2021 № 695056-2405-1503 в розмірі 215 118,01 грн., від 10.06.2021 № 695034-2405-1503 в розмірі 208 157,01 грн., від 10.06.2021 №695031-2405-1503 в розмірі 206 905,60 грн., від 10.06.2021 № 695024-2405-1503 в розмірі 188 062,52 грн., від 10.06.2021 № 695026-2405-1503 в розмірі 215 283,89 грн., від 10.06.2021 № 695030-2405-1503 в розмірі 206 782,91 грн., від 10.06.2021 № 695028-2405-1503 в розмірі 188 140,59 грн., від 10.06.2021 № 695023-2405-1503 в розмірі 188 084,83 грн., від 10.06.2021 № 695025-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., від 10.06.2021 №695032-2405-1503 в розмірі 215 156,29 грн., від 10.06.2021 № 695033-2405-1503 в розмірі 188 051,37 грн, від 10.06.2021 № 695027-2405-1503 в розмірі 188 017,90 грн., від 10.06.2021 №695029-2405-1503 в розмірі 215 143,53 грн., від 10.06.2021 № 695055- 2405-1503 в розмірі 215 245,61 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12405 (дванадцять тисяч чотириста п`ять) грн.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя А.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109111095
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —№420/17181/22

Рішення від 21.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні