Справа № 420/16944/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Аракелян М.М.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 42471715; адреса: вул.Ільфа і Петрова, буд.18, м.Одеса, 65000) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: 44069166; адреса: вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
22 листопада 2022 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №46117 від 01.11.2022 року;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» з переліку ризикових платників;
провести розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження;
судові витрати розподілити між відповідачами.
Ухвалою суду від 28.11.2022 року позовну заяву залишено без руху з підстав необхідності приведення суб`єктного складу відповідачів у відповідність до заявлених позовних вимог (або заявлених вимог відповідно до суб`єктного складу учасників справи). 12.12.2022 року позивач на виконання ухвали від 28.11.2022 року подав суду лист, в якому зазначив, що не заявляє позовних вимог до Державної податкової служби України.
В додатки до листа надана заява про уточнення позовних вимог, в якій відповідачем зазначене Головне управління ДПС в Одеській області; прохальна частина позовної заяви викладена у первісній редакції.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19.12..2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін згідно ст.262 КАС України.
В обґрунтування вимог позову позивач зазначив, що 25.08.2022 року, 04.10.2022 року, 13.10.2022 року, 20.10.2022 року та 01.11.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, якими була встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Прийняті відносно позивача рішення є рішеннями, які прийняті за результатами адміністративного оскарження, тому на думку позивача належним способом захисту прав є скасування останнього рішення від 01.11.2022 року. Відновлення порушених прав позивача полягає в скасуванні останнього рішення від 01.11.2022 року та виключенні ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» з переліку ризикових платників. Жодне рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не містить розшифровки, яка саме податкова інформація слугувала підставою для віднесення ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» до переліку ризикових платників податку. На сьогоднішній день у Позивача відсутні не зареєстровані податкові накладні, але включення ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником. При цьому, такі наслідки носять для юридичної особи виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів. Негативні наслідки від необгрунтованого прийняття зазначеного рішення полягають також у тому, що контрагенти ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між юридичною особою та ЇЇ контрагентами. Внаслідок прийняття рішення (про включення платника до переліку ризикових платників податків) ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» потрапляє у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових.
02.01.2023 року ГУ ДПС в Одеській області подало суду:
- клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, у задоволенні якого відмовлено ухвалою суду від 12.01.2023 року.
- відзив на позов, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує.
В обґрунтування правової позиції, зокрема, зазначено, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України. Вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. За результатами проведеного аналізу ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» встановлено операції з придбання товару/послуг у контрагентів з ознаками ризиковості, які внесені до переліку ризикових, а саме - за результатами проведеного аналізу діяльності ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» встановлено операції з придбання товарів/послуг у контрагентів з ознаками ризиковості та реалізація товарів/послуг контрагентам з ознаками ризикованості, а саме: ТОВ «ГІЛЬЄРС ДЕЛАЙТ», ТОВ «СТАНДАРТ ПЛЮС Україна», ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ», ТОВ «САУС НИК ТОРГ» ТОВ «AB МЕТАЛ ХОЛДІНГ», ТОВ « 4АМ», ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ГРУПА «УКР-БУД» ТОВ «ЛАНЕСТЕР», ТОВ «ПРОМКОМПЛЕКТГРУП», ПП «АВТОКОМПЛЕКТАЦІЯ». Адміністративні суди наділені правом надавати оцінку актам суб`єктів владних повноважень. У той же час позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, є неправомірною, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету. Фактично у разі ухвалення вказаних рішень суд підміняє собою контролюючий орган - ДПС, приймає позицію платника податків при наявній у ДПС податковій інформації про протилежне. Слід відмітити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту. За наслідками наявної податкової інформації ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Bраховуючи вищевикладене, прийняте рішення щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податків стосовно ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ», винесене відповідно до діючого законодавства, - є таким, що відповідає критеріям, встановленим ч. 2 ст. 2 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, що мають значення для справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач є юридичною особою суб`єктом підприємницької діяльності, який господарює за КВЕД:
41.10 Організація будівництва будівель (основний);
33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів;
33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення;
33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування;
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель;
42.21 Будівництво трубопроводів.
ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» є платником податку на додану вартість з 01.01.2019 року (а.с.90); 13.09.2018 року було зареєстроване як юридична особа за адресою: 87525, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Бахчиванджи, буд.10/6,кв.48 (а.с.91-92), місцезнаходженням позивача наразі є: вул.Ільфа і Петрова, буд.18, м.Одеса.
25.08.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №2278 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У розділі податкова інформація вказано, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (а.с.140).
29.08.2022 року ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» як постачальник (продавець) направило на реєстрацію податкову накладну №2 в якій ТОВ «Тепличний комбінат «Дніпровський» - отримувач (покупець) (загальна сума 2 089 260,00 грн. (у т.ч. ПДВ- 348 210,00 грн.) (а.с.99).
01.09.2022року згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН від 29.08.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У накладній зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.93).
01.09.2022року ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» надало ГУ ДПС у м.Києві пояснення вих. №14/09-1 для розгляду питання прийняття Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 29.08.2022року в Єдиному реєстрі податкових накладних до яких було долучено копії первинних документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. До пояснень було надано 15 додатків (а.с.102-105).
08.09.2022року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7315399/42471715 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.08.2022. №2 (а.с.11-12).
12.09.2022 року ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» подало скаргу на рішення №7315399/42471715 від 08.09.2022 року (а.с.106-107).
27.09.2022 року позивач подав до ДПС України звернення щодо виведення його із статусу «ризикових» вих. №24/09-1 (а.с.15-16).
04.10.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №43560 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У розділі податкова інформація вказано, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості (а.с.89). У рішенні також зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 27.09.2022 року №24/09-1.
04.10.2022 року позивач подав до ДПС України звернення щодо виведення його із статусу «ризикових» вих. №25/10- 1(а.с.88).
07.10.2022 рокукомісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №52060/42471715/2 про задоволення скарги та скасування рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
13.10.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №44423 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У розділі податкова інформація вказано, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості (а.с.87). У рішенні також зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 04.10.2022 року №25/10-1.
14.10.2022 року позивач подав до ДПС України звернення щодо виведення його із статусу «ризикових» вих. №26/10-3 (а.с.96).
20.10.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №45014 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У розділі податкова інформація вказано, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості (а.с.86) У рішенні також зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 14.10.2022 року №26/10-3.
24.10.2022 року позивач подав до ДПС України звернення щодо виведення його із статусу «ризикових» вих. №24/10-4 (а.с.83-85).
01.11.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №46117 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У розділі податкова інформація вказано, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості (а.с.9) У рішенні також зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 24.10.2022 року №27/10-4.
Вважаючи рішення від 25.08.2022 року, 04.10.2022 року, 13.10.2022 року, 20.10.2022 року, 01.11.2022 року необґрунтованими, звернувся до суду з позовом про скасування рішення відповідача від 01.11.2022 року, останнього за датою його прийняття.
Відповідно до п.п.20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.п.62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац третій пункту 74.1).
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами (абзац четвертий пункту 74.1).
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац п`ятий пункту 74.1).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07.12.2017 №2245-VIII, яким змінено редакцію пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу, Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
За формою оскаржуване рішення контролюючого органу відповідає вимогам Додатку №4 до Порядку №1165.
Так, у рішенні від 01.11.2022 року зазначено про відповідність платника податку ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» критеріям ризиковості платника податку, а саме, п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку)".
Натомість, у рядку «Податкова інформація» у рішенні зазначено лише:
«подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості» (рішення від 01.11.2022 року).
ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» не отримано жодних додатків до оскаржуваного рішення Комісії ГУ ДПС із розшифруванням податкової інформації, покладеної в основу цього рішення.
Рішення №46117 від 01.11.2022 року, яким визнано позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не містить ані юридичних, ані фактичних мотивів кваліфікації ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» як ризикового платника податків.
Відповідачем не надано доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки здійснення операцій з ризиковими контрагентами.
В свою чергу, у відзиві на позов контролюючий орган зазначив, що за результатами проведеного аналізу ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» встановлено операції з придбання товару/послуг у контрагентів з ознаками ризиковості, які внесені до переліку ризикових, а саме - за результатами проведеного аналізу діяльності ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» встановлено операції з придбання товарів/послуг у контрагентів з ознаками ризиковості та реалізація товарів/послуг контрагентам з ознаками ризикованості, а саме: ТОВ «ГІЛЬЄРС ДЕЛАЙТ», ТОВ «СТАНДАРТ ПЛЮС Україна», ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ», ТОВ «САУС НИК ТОРГ» ТОВ «AB МЕТАЛ ХОЛДІНГ», ТОВ « 4АМ», ТОВ «БУДІВЕЛЬБА ГРУПА «УКР-БУД» ТОВ «ЛАНЕСТЕР», ТОВ «ПРОМКОМПЛЕКТГРУП», ПП «АВТОКОМПЛЕКТАЦІЯ» (із наведенням у відзиві номерів та дат рішень, якими контрагентів позивача віднесено до ризикових платників).
В додатки до відзиву надано копії цих рішень а також таблицю Придбання/реалізація по ТОВ «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» за період з 04.01.2021 року по 12.09.2022 року, тис.грн. з переліком контрагентів позивача.
Суд зазначає, що в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме документи мав надати позивач конкретно та чому не враховано вже подані 24.10.2022 року документи.
Оскаржуване рішення не містить розшифрування, які саме операції та з якими контрагентами після отримання від позивача повідомлень з додатковими документами слугували підставою для висновку (після опрацювання) про відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Докази надані суду без обґрунтування неможливості їх покладення в основу оскаржуваного рішення.
Таким чином, відповідачем не доведено, яка саме податкова інформація в нього наявна, про які саме факти вона свідчить, якими документами, що мають доказове значення, вона підтверджується.
Суд вважає, що в даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості. Судом встановлено, що рішення від 01.11.2022 року не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
У постановах Верховного Суду від 20.03.2018р. у справі №804/939/16, від 02.04.2020 року у справі №160/93/19 зроблено висновок, що податкова інформація, наявна в інформаційно - аналітичних базах відносно контрагентів позивача по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.
Відповідно до п. 25 Порядку №1165 Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктами 44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Така правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20.
При цьому, відповідачем не надано до суду таких доказів, як матеріали для розгляду засідання комісії контролюючого органу, як такої, що досліджувалася в ході засідання комісії, і яка слугувала підставою для їх прийняття та доказу щодо порядку прийняття рішення, в тому числі протоколу засідання комісії контролюючого органу тощо.
Суд також звертає увагу, що відповідачем не проведено обґрунтованої та повної оцінки наданих позивачем разом із зверненням від 24.10.2022 року документів.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових платників податків, у зв`язку з чим рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 01.11.2022 року №46117 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки у рядку Податкова інформація оскаржуване рішення не містить конкретних підстав для віднесення позивача до переліку ризикових платників податків згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, та зазначення які саме господарські операції позивача та з якими контрагентами потребують додаткового документального підтвердження.
Відповідно до положень статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
При цьому, під час судового розгляду справи суд має встановити порушення прав платника внаслідок прийняття оскаржуваного рішення та перевірити, чи прийняте таке рішення з дотримання критеріїв, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи, що приписами пункту 6 Порядку №1165 передбачено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у разі відповідності платника податків хоча б одному критерію ризиковості платника податку, суд вважає, що встановлення Комісією ГУ ДПС в Одеській області відповідності позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку створює перешкоди у здійсненні позивачем його господарської діяльності, чим порушуються його права як платника ПДВ.
Включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником. При цьому, такі наслідки носять для позивача виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів. Негативні наслідки від необґрунтованого прийняття зазначеного рішення полягають також у тому, що контрагенти позивача не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між позивачем та його контрагентами.
Крім того, суд звертає увагу, що внаслідок прийняття рішення (про включення платника до переліку ризикових платників податків) позивач потрапив у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових.
Таким чином, в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платнику податку зазначено тільки п.8 Критеріїв ризиковості платника податків та його загальний зміст, однак рішення не містить розшифровки, яка саме наявна податкова інформація слугувала підставою для віднесення товариства до переліку ризикових платників податку. З оскаржуваного рішення не вбачається, які операції та по яким контрагентам досліджувалися по платнику податків.
При вирішенні цього спору суд також враховує, що пунктом 6 Порядку №1165 врегульовано процедуру прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зокрема, визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податків з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Крім того, додатком 4 до Порядку №1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, якою прямо передбачено, що таке рішення може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку. Це означає, що Кабінет Міністрів України, який за нормами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України наділений делегованими повноваженнями встановлювати порядок та підстави зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прямо визнав юрисдикцію адміністративного суду на розгляд по суті спорів між платниками податків та контролюючими органами щодо правомірності прийняття рішень про включення платників податків до переліку ризикових.
Суд акцентує увагу на тому, що віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, а також застосування вказаних негативних для платника податку рішень без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 01.11.2022 року №46117, а, отже, і виключення Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» з Переліку ризикових платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п.6 Порядку №1165 у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що рішення №46117 від 01.11.2022 року щодо включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість не відповідає критеріям, визначеним нормами ч.2 ст.2 КАС України, та порушує права позивача як платника податку, тому з метою повного та ефективного захисту порушених прав позивача підлягає скасуванню як протиправне.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведена обґрунтованість та законність оскаржуваного рішення, відзив на позовну заяву відтворює законодавчі норми та зміст оскаржуваного рішення, не містить будь-яких аргументів на противагу доводам позивача, які мали враховуватися під час прийняття рішення.
Згідно зі ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Виходячи з викладеного, позов підлягає задоволенню повністю, а доводи відповідача суд відхиляє з вищенаведених мотивів.
Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Позивачем сплачено судовий збір за подання даного позову у сумі 4962 грн. ( а.с.7-8).
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 42471715) судових витрат зі сплати судового збору у сумі 4962грн.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 260, 262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 42471715; адреса: вул.Ільфа і Петрова, буд.18, м.Одеса, 65000) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: 44069166; адреса: вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №46117 від 01.11.2022 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 42471715) з Переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОСПЕЦМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 42471715; адреса: вул.Ільфа і Петрова, буд.18, м.Одеса, 65000) 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві)грн. витрат зі сплати судового збору.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення складене та підписане 21.02.2023 року у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Аракелян М.М. з 13.02.2023 року по 20.02.2023 року включно.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109111107 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні