Рішення
від 21.02.2023 по справі 580/61/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 року справа № 580/61/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши у спрощеному позовному провадженні, без виклику сторін адміністративну справу за позовом Смілянського комунального підприємства Комунальник до Степанківської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Смілянське комунальне підприємство Комунальник (20701, м. Сміла, вул. Севастопольська, 58) звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Степанківської сільської ради (19634, с. Степанки, вул. Героїв України, 124) в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Степанківської сільської ради від 17.11.2022 №29-10/УІІІ Про розгляд заяви СКП Комунальник;

-зобов`язати Степанківську сільську раду на найближчій сесії прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки площею 3,8379 га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Черкаський район, адміністративні межі Степанківської сільської ради, за межами с. Залевки, в постійне користування СКП Комунальник для використання за цільовим призначенням: 11.08-земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами, кадастровий номер 7123782200:02:002:0429.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 09.01.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі з розглядом справи без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що звернувшись з клопотанням про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки для постійного користування, площею 3,8379га, кадастровий номер 7123782200:02:002:0429, відповідачем протиправно не прийнято рішення у затвердженні проекту землеустрою.

У встановлений судом строк, відповідач подав відзив на позов в якому зазначив, що позивач здійснив розробку проекту землеустрою без відповідного дозволу уповноваженого органу.

Дослідивши матеріали, справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

26.04.2021 розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації №231 «Про надання СКП Комунальник дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки як землі загального користування» надано СКП Комунальник дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,3га, за рахунок державної власності, що знаходяться в адмінмежах Степанківської сільської ради, за межами с. Залевки з подальшим наданням в постійне користування.

02.12.2021 за №394/01-06 СКП Комунальник голові Степанківської сільської ради направлено повідомлення про замовлення розроблення документації із землеустрою, оскільки відповіді на клопотання від 29.09.2021 про розроблення документації із землеустрою не отримано.

В подальшому на замовлення СКП Комунальник, розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,8379га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Черкаський район, адміністративні межі Степанківської сільської ради, за межами с. Залевки, в постійне користування СКП Комунальник для використання за цільовим призначенням: 11.08-земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами, кадастровий номер 7123782200:02:002:0429.

02.11.2022 СКП Комунальник звернулося до Степанківської сільської ради із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 7123782200:02:002:0429 та надання її у користування.

Рішенням від 17.11.2022 №29-10/УІІІ Про розгляд заяви СКП Комунальник, Степанківська сільська рада відмовила у затвердженні проекту землеустрою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 16.07.2020 №2768-III (далі ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин визначені у ст. 17 ЗК України, зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;

Питання формування земельної ділянки врегульоване нормами ст.79-1 ЗК України і полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Частиною 1 ст. 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Згідно з ч. 2 ст. 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.(ч. 3 ст. 123 ЗК України).

При чому, згідно п. 24 перехідних положень ЗК України, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом. Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Як вбачається з матеріалів справи, СКП Комунальник виконано вимоги ч. 3 ст. 123 ЗК України, п. 24 перехідних положень ЗК України повідомивши Степанківську сільську раду листом від 02.12.2021 за №394/01-06 про замовлення розроблення документації із землеустрою.

Також суд вказує, що посилання відповідача на розробку проекту землеустрою без відповідного дозволу уповноваженого органу є безпідставні в наслідок наявності розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 26.04.2021 №231.

Відповідно до ч. 6 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

У разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки. На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об`єкта нерухомого майна державної власності у комунальну власність приймається рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об`єкт передачі. На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об`єкта нерухомого майна комунальної власності у державну власність, також передається у державну власність земельна ділянка, на якій розміщений об`єкт передачі. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою. (ч. 13-15 ст. 123 ЗК України).

Як встановлено судом, СКП «Комунальник» дотримано порядок отримання земельної ділянки в постійне користування.

Суд зазначає, що за змістом пункту 15 ст. 123 ЗК України, єдиною підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Таким чином враховуючи вищезазначене суд приходить до висновку, що відмова щодо затвердження проекту землеустроює протиправною та підлягає скасуванню.

Щодо зобов`язання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою, суд зазначає таке.

Згідно з пунктами 2, 4, 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Частиною 3 статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Отже, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення. У такому разі не відбувається перебирання непритаманних суду повноважень державного органу (за відсутності обставин для застосування дискреції), а здійснюється виконання судом власної компетенції з відновлення порушеного права. Рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.

Разом з тим, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. Тобто, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи, викладене, суд вважає за потрібне зобов`язати відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,8379 га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Черкаський район, адміністративні межі Степанківської сільської ради, за межами с. Залевки, в постійне користування СКП Комунальник для використання за цільовим призначенням: 11.08-земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами, кадастровий номер 7123782200:02:002:0429.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Однак, згідно повідомлення у відзиві, що Степанківська сільська рада не має відкритих рахунків в органі Казначейства, належним боржником зі стягнення судового збору є саме виконавчий комітет Степанківської сільської ради.

Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Степанківської сільської ради від 17.11.2022 №29-10/УІІІ Про розгляд заяви СКП Комунальник.

Зобов`язати Степанківську сільську раду (код ЄДРПОУ 26424111) на найближчій сесії прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,8379 га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Черкаський район, адміністративні межі Степанківської сільської ради, за межами с. Залевки, в постійне користування СКП Комунальник для використання за цільовим призначенням: 11.08-земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами, кадастровий номер 7123782200:02:002:0429.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету Степанківської сільської ради (код ЄДРПОУ 04408844) на користь Смілянського комунального підприємства Комунальник (код ЄДРПОУ 36778980) судовий збір в сумі 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109112726
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/61/23

Рішення від 21.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні