ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2023 року Чернігів Справа № 620/7803/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 до третя особа ІНФОРМАЦІЯ_1 інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крутпровизнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі ІНФОРМАЦІЯ_3 ) та ІНФОРМАЦІЯ_4 (далі ІНФОРМАЦІЯ_3 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів - Військовий коледж сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, в якому просить:
1. Визнати протиправним та скасувати Наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 (по стройовій частині) від 11.05.2022 № 85 в частині:
-пункту 4.1. про скасування пункту 7 про призначення ОСОБА_1 (Позивача) на посаду командира другого відділення першого взводу роти охорони четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 з тексту наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 24.02.2022 № 28;
- пункту 5.1. про обов`язок вважати ОСОБА_1 (Позивача) таким, що ніколи не перебував у списках особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 ;
- пункту 5.2. про обов`язок вважати, що грошове забезпечення та грошова допомога, отримана ОСОБА_1 (Позивачем) в ІНФОРМАЦІЯ_6 з 24.02.2022 р. по 11.05.2022 р. були виплачені помилково та повернуті в повному обсязі.
2. Зобов`язати Відповідача 2 нарахувати та виплатити на користь Позивача додаткову винагороду відповідно п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 у сумі 117857 грн 14 коп. (сто сімнадцять тисяч вісімсот п`ятдесят сім гривень чотирнадцять копійок) та грошове забезпечення за час проходження служби у ІНФОРМАЦІЯ_7 .
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначає, що він 24.02.2022 був призваний під час призову резервістів в особливий період до ІНФОРМАЦІЯ_2 та наказом начальника №28 від 24.02.2022 призначено на посаду командира другого відділення першого взводу роти охорони четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 . У підпорядкування начальника четвертного відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 позивач перебував з 24.02.2022 по 10.04.2022 та за вказаний період було нараховано 51757,99 грн грошового забезпечення, які потім у зв`язку з помилковим занесенням до списків особового складу були списані з рахунку позивача та повернуті на рахунки ІНФОРМАЦІЯ_5 . А наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 №85 від 11.05.2022були внесені зміни до наказу №28 від 24.02.2022, в результаті яких вважається, що ОСОБА_1 не перебував у списках особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 . Такі дії відповідача є протиправними, оскільки порушують як норми чинного законодавства, так і права позивача, який 46 днів перебував у підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_5 , виконував службові обов`язки та боронив місто Чернігів 46 днів, із яких 36 днів брав безпосередню участь у бойових діях, отримав від відповідача зброю, про що військовий квиток позивача має відповідні записи. Оскаржуваним наказом відповідач також фактично позбавив ОСОБА_1 права на отримання статусу учасника бойових дій, оскільки виходить так, що позивач боронив місто але ніколи не був в особовому складі ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Від ІНФОРМАЦІЯ_5 надійшов відзив, в якому відповідач проти задоволення позову заперечив та зазначив, що в ході перевірки особового складу ІНФОРМАЦІЯ_3 встановлено факт помилкового внесення до списків особового складу інформації про військовослужбовця ОСОБА_1 , що призвело до помилкового зарахування на його рахунок коштів. Так, під час проведення службового розслідування було встановлено, що ОСОБА_1 одночасно перебував на військовій службі в іншій військовій частині, а саме наказом начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 28.01.2022 №1-РС призначений на посаду начальника групи телекомунікацій інформаційно-телекомунікаційного вузла 8 окремого полку зв`язку та кібербезпеки Збройних Сил України. Вказаний факт позивач 24.02.2022 не повідомив, військовий квиток не надавав.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.11.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Від ІНФОРМАЦІЯ_5 відзив не надійшов, ухвалу суду про відкриття провадження, разом із позовною заявою та доданими документами отримав 14.11.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 36).
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
ОСОБА_1 , випускник Військового коледжу сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, відповідно до наказу начальника від 28.01.2022 №18 по закінченню навчання отримав щорічну основну відпустку за 2022 рік по 26.02.2022 з прибуттям 27.02.2022 до нового місця служби - Військової частини НОМЕР_1 . Вказаним наказом позивач з 26.02.2022 виключений зі списків особового складу коледжу та всіх видів забезпечення (а.с. 55).
Відповідно до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 24.02.2022 №28 молодшого сержанта ОСОБА_1 призначено на посаду командира другого відділення першого взводу роти охорони четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с. 13).
Військовою частиною НОМЕР_1 надано копію наказу командира військової частини НОМЕР_1 №100 від 11.04.2022, яким молодшого сержанта за контрактом ОСОБА_1 , призначеного наказом начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 28.01.2022 №1-РС на посаду начальника групи телекомунікацій інформаційно-телекомунікаційного вузла, ВОС 600308А, зараховано до списків особового складу частини та всіх видів забезпечення з 11.04.2022 (а.с. 66).
На підставі рапорту майора ОСОБА_2 за фактом відсутності військовослужбовців роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_5 , зокрема ОСОБА_1 , наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 16.04.2022 №76 призначено службове розслідування (а.с. 41).
З акту службового розслідування вбачається, що в ході розслідування встановлено, що молодший сержант ОСОБА_1 , мобілізований 24.02.2022 і зарахований до списків особового складу роти охорони четвертного відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 з одночасним перебуванням на військовій службі в іншій військовій частині. Також, згідно з наказом начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 28.01.2022 №1-РС призначений на посаду начальника групи телекомунікацій інформаційно-телекомунікаційного вузла 8 окремого полку зв`язку та кібербезпеки Збройних Сил України. Із пояснень підполковника ОСОБА_3 встановлено, що ОСОБА_1 24.02.2022 самостійно прибув у складі групи добровольців до четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 , інформація щодо перебування ОСОБА_1 на військовій службі в іншій частині була відсутня, військового квитка подано не було. Щодо перебування ОСОБА_1 на військовій службі в інші частині інформація стала відома в середині березня, однак через пошкодження логістичного зв`язку з містом Черніговом направити ОСОБА_1 до місця проходження служби не було можливості (а.с. 42-45).
Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 №116 від 10.05.2022 про результати службового розслідування встановлено факт неправомірного зарахування до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 військовослужбовців згідно із переліком, що призвело до їх подвійного обліку (а.с. 46).
У зв`язку із виявленням помилкових записів в наказах начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 , зокрема №28 від 24.02.2022, начальником ІНФОРМАЦІЯ_5 прийнято наказ №85 від 11.05.2022
- пунктом 4.1 якого вирішено: Скасувати нижчезазначені пункти з тексту наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 24.02.2022 №28
«7. Молодшого сержанта ОСОБА_4 командиром другого відділення першого взводу роти охорони четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 . Вважати таким, що 24 лютого 2022 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою за 9 тарифним розрядом, шпк «старший сержант». Виплачувати надбавку за виконання особливо важливих завдань у розмірі 65% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, яка становить років місяці днів».
- пунктом 5.1 якого вирішено: Вважати зазначених військовослужбовців, зокрема, ОСОБА_1 , такими, що ніколи не перебували у списках особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 .
- пунктом 5.2 якого вирішено: Вважати, що грошове забезпечення та грошова допомога, отримані у ІНФОРМАЦІЯ_6 з 24.02.2022 по 11.05.2022 були виплачені помилково та повернуті в повному обсязі (а.с. 11-12).
Окрім того, ІНФОРМАЦІЯ_3 направлено листа від 28.04.2022 № 149 до ІНФОРМАЦІЯ_5 про факт помилкового занесення до списків особового складу ОСОБА_1 та про сприяння в поверненні коштів, виплачених йому в розмірі 51757,99 грн (а.с. 15).
У зв`язку з цим ІНФОРМАЦІЯ_3 направив лист керуючому Чернігівського ГРУ АТ КБ «ПриватБанк» (м. Чернігів) від 29.04.2022 № 5/1490ф про повернення коштів (а.с. 16).
03.05.2022 АТ КБ «ПриватБанк» списано кошти в сумі 51757,99 грн з рахунку ОСОБА_1 , повернувши їх на рахунок ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с. 14).
Зважаючи на те, що прийняття начальником ІНФОРМАЦІЯ_5 наказу №85 від 11.05.2022 спричинило колізію в проходженні військової служби ОСОБА_1 , призвело до порушення прав позивача та його інтересів, останній звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Згідно зі ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом.
Збройні Сили України та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного ладу, усунення органів влади чи перешкоджання їх діяльності.
Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 24 Конституції України гарантується рівність конституційних прав і свобод та рівність всіх громадян перед законом.
Стаття 65 Конституції України встановлює, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Відповідно до частин 1-3 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту, посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає у тому числі проходження військової служби.
Статтею 2 Закону №2232-XII встановлено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.
Частина 6 ст. 2 Закону №2232-XII встановлює види військової служби:
строкова військова служба;
військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період;
військова служба за контрактом осіб рядового складу;
військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу;
військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів);
військова служба за контрактом осіб офіцерського складу;
військова служба за призовом осіб офіцерського складу;
військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Частина 10 ст. 2 Закону №2232-XII встановлює, що на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану» від 24.02.2022 №64 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Воєнний стан, введений 24.02.2022 неодноразово продовжувався та дії і на даний час.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 24.02.2022 призваний до ІНФОРМАЦІЯ_5 під час призову резервістів в особливий період, про що внесено відповідний запис до військового квитка позивача (а.с. 8 зворот).
Наказом Міністерства оборони України від 26.05.2014 № 333 затверджено Інструкцію з організації обліку особового складу Збройних Сил України, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 12 червня 2014 р. за № 611/25388 (далі Інструкція № 333, яка була чинною станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, зазначена Інструкція визначає: організацію і порядок обліку в мирний час і в особливий період осіб офіцерського, рядового, сержантського і старшинського складу, курсантів і працівників Збройних Сил України (далі - особовий склад) в органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, установах і організаціях, на кораблях і в підрозділах; завдання і види обліку, призначення облікових документів, порядок їх складання і ведення; обов`язки посадових осіб, відповідальних за організацію і ведення обліку особового складу; порядок персонального обліку безповоротних втрат особового складу в особливий період; порядок видання, обліку, зберігання, розсилки наказів по особовому складу і облікових документів.
Розділом ІІІ Інструкції №333 встановлена організація та ведення обліку особового складу в особливий період.
1.1. Облік особового складу в особливий період ведеться в порядку, установленому на мирний час, та з урахуванням особливостей, викладених у цьому розділі.
1.2. Для обліку особового складу в особливий період використовуються:
на особовий склад, який проходив військову службу у Збройних Силах, - облікові документи, які велися на нього в мирний час;
на особовий склад, призваний із запасу у разі оголошення мобілізації:
на офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу - особові справи та послужні картки, отримані з військових комісаріатів;
на сержантів і солдатів - обліково-послужні картки, вилучені з їхніх військових квитків.
1.3. Особовий склад, який прибув по мобілізації, зараховується в день прибуття до списків особового складу військової частини в порядку, установленому пунктами 2.7, 2.8 глави 2 розділу ІІ. Призначення (переміщення) офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу проводиться наказом по стройовій частині після закінчення відмобілізування командирами цих частин відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом незалежно від номенклатури посад для призначення на мирний час. Ці накази є підставою для визначення посадового становища офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу, запису відомостей про них до облікових документів, виписки та видачі їм документів, що посвідчують особу. Зазначені накази не дублюються наказами по особовому складу.
Так, пунктами 2.7, 2.8 Глави 2 Розділу ІІ Інструкції №333 встановлено:
2.7. Зарахування особового складу до списків військової частини і виключення зі списків, а також внесення в облікові документи змін, які відбулися в персональних облікових даних військовослужбовців і працівників, крім освіти, реєстрації (розірвання) шлюбу, народження дітей, здійснюються тільки на підставі наказів по стройовій частині.
2.8. Зарахування до списків військової частини прибулого особового складу (прийом на роботу працівників) проводиться наказом по стройовій частині, у день прибуття особового складу до військової частини.
Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини (про прийом на роботу працівника) є:
для військовослужбовців - іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця;
для працівників - особисті заяви про прийом на роботу з відповідним рішенням щодо прийняття їх на роботу.
2.9. Виключення зі списків особового складу військової частини проводиться наказом по стройовій частині в такі строки:
осіб, звільнених з військової служби, призначених для проходження військової служби до інших військових частин (у тому числі направлених на навчання за кордоном строком понад один рік і на посади національного контингенту), зарахованих на навчання до військових навчальних закладів, обраних народними депутатами України, відряджених до органів, установ і організацій із залишенням на військовій службі, а також направлених для проходження військової служби до інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - інші військові формування), - з дня вибуття;
випускників вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів (далі - військові навчальні заклади), яким після закінчення надано відпустку, - з дня, наступного за днем закінчення відпустки;
осіб, які самовільно залишили військові частини або місце служби, та тих, що не з`явилися в строк без поважних причин на службу при призначенні, переміщенні, з відрядження, відпустки, навчання або закладів охорони здоров`я тривалістю понад три доби, - тільки після з`ясування причин залишення ними (неповернення) військової частини та порушення кримінальної справи, але не раніше ніж через три місяці після закінчення встановленого строку відрядження, відпустки, лікування, навчання або самовільного залишення військової частини. Протягом цього часу вони вважаються тимчасово відсутніми і обліковуються у штабі військової частини у книзі обліку тимчасово відсутнього і тимчасово прибулого до військової частини особового складу в окремому розділі.
Підставою для виключення військовослужбовців, які самовільно залишили військову частину, зі списків особового складу наказами по стройовій частині є повідомлення органів досудового розслідування, прокуратури, суду.
Судом встановлено, що позивач в період з 24.07.2019 по 26.02.2022 був курсантом Військового коледжу сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут (зарахований на підставі наказу від 24.07.2019 №147, виключений зі списків коледжу по його закінченню на підставі наказу №18 від 28.01.2022), що підтверджується військовим квитком ОСОБА_1 серії НОМЕР_2 , виданого 14.08.2019 (а.с. 8-9), витягом із наказу №18 від 28.01.2022 (а.с. 55).
Наказом начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 28.01.2022 №1-РС призначений на посаду начальника групи телекомунікацій інформаційно-телекомунікаційного вузла 8 окремого полку зв`язку та кібербезпеки Збройних Сил України (а.с. 40).
Із наказу начальника Військового коледжу №18 від 28.01.2022 вбачається, що молодший сержант ОСОБА_1 виключений зі списків особового складу коледжу з 26.02.2022 та вважається таким, що вибув до нового місця служби у розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 (а.с. 55).
Таким чином, із вказаних документів слідує, що ОСОБА_1 , перебуваючи у щорічній відпустці після закінчення навчання на момент початку повномасштабного вторгнення військ Російської Федерації знаходився за місцем свого проживання, а саме смт Любеч, Ріпкинського району Чернігівської області та по прибутті до військомату був зарахований до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 24.02.2022, в той час як до 26.02.2022 останній рахувався в списках особового складу Військового коледжу сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут.
Як зазначає відповідач, вказане стало можливим через неповідомлення позивачем про проходження ним служби на той час у Військовому коледжі, неповідомлення про направлення його для подальшої служби до військової частини НОМЕР_1 , а також не надання військовослужбовцем військового квитка.
Однак, суд критично ставиться до вказаного з огляду на те, що п. 2.11 Глави 2 Розділу ІІ Інструкції №333 передбачає, що забороняється зараховувати до списків особового складу військової частини наказом по стройовій частині осіб, які прибули без документів. Особи, які прибули без документів, зараховуються до списків особового складу військової частини тільки після встановлення їх особистості і отримання документів, що підтверджують направлення їх у цю частину для проходження військової служби. До отримання документів ці особи обліковуються як тимчасово прикомандировані.
Таким чином, за відсутності документів у ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 не мав законних підстав для зарахування останнього до особового складу і мав обліковуватись як тимчасово прикомандирований.
Також суд зазначає, що із акту службового розслідування вбачається, що факт призначення ОСОБА_1 на відповідну посаду до військової частини НОМЕР_1 став відомий в середині березня 2022 року, а також зазначено про відсутність реальної можливості направлення його до місця служби через пошкодження логістичного зв`язку міста Чернігова з іншими містами України (а.с. 43).
Втім, після того як відповідачеві в середині березня 2022 року стало відомо про спірні факти, ІНФОРМАЦІЯ_8 11.04.2022 проведено зарахування на розрахунковий рахунок ОСОБА_1 грошового забезпечення за лютий-березень 2022 року в розмірі 51757,99 грн, що підтверджується випискою з особового рахунку позивача (а.с. 14) та не заперечується відповідачами.
Також слід зазначити, що матеріали справи не містять доказів щодо того, які дії відповідачем були здійснені з середини березня 2022 року задля усунення причин та умов, що стали підставою для зарахування військовослужбовця до особового складу, а також відсутні докази, які б свідчили про активні дії відповідача для встановлення дійсних фактів щодо можливого подвійного обліку позивача (запит до Військової частини НОМЕР_1 щодо зарахування ОСОБА_1 до списків особового складу частини, нарахування та виплати грошового забезпечення за спірний період цією частиною, тощо).
Однак, із наказу командира Військової частини НОМЕР_1 №100 від 11.04.2022 слідує, що молодший сержант ОСОБА_1 зарахований до списків особового складу частини та всіх видів забезпечення з 11.04.2022 (а.с. 66).
З аналізу наявних у справі документів убачається, що службове розслідування ІНФОРМАЦІЯ_3 призначено лише 16.04.2022 та з підстав встановлення факту відсутності військовослужбовців в ході перевірки особового складу, а його результати затверджено наказом № 116 від 10.05.2022 (а.с. 46).
Встановлені факти за результатами службового розслідування стали підставою для видання начальником ІНФОРМАЦІЯ_5 наказу від 11.05.2022 №85, що і є предметом даного позову.
За наслідком прийнятого наказу №85 від 11.05.2022 ОСОБА_1 є таким, що ніколи не перебував у списках особового складу ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с. 11-12).
Втім зі змісту військового квитка ОСОБА_1 вбачається запис про призив останнього в особливий період 24.02.2022, що внесений підполковником ОСОБА_3 , начальником четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 , також міститься запис про призначення позивача на посаду в ІНФОРМАЦІЯ_6 наказом від 24.02.2022 №28, а також відомості про те, що ОСОБА_1 отримав від підполковника ОСОБА_3 24.02.2022 зброю, яку здав 09.04.2022 (а.с. 8-9).
За приписами пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження
Відповідно до пункту 18 частини 1 статті 4 КАС України нормативно-правовий акт - це акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Згідно із пунктом 19 частини 1 статті 4 КАС України індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
За владно-регулятивною природою всі юридичні акти поділяються на правотворчі, правотлумачні (правоінтерпретаційні) та правозастосовні. Нормативно-правові акти належать до правотворчих, а індивідуальні - до правозастосовних.
Індивідуально-правові акти, як результати правозастосування, адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; вміщують індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі, а свій зовнішній прояв можуть отримувати не лише у письмовій (документальній), але й в усній (вербальній) або ж фізично-діяльнісній (конклюдентній) формах.
Суд дійшов висновку, що накази начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 № 28 від 24.02.2022 є актом індивідуальної дії, тобто актом одноразового застосування, станом на час прийняття оскаржуваного наказу №85 від 11.05.2022 вичерпав свою дію внаслідок призову позивача та призначення його на відповідну посаду ІНФОРМАЦІЯ_5 , проходження останнім служби та виконанням бойових завдань.
Чинним законодавством не передбачено звільнення/виключення зі списків особового складу частини шляхом скасування наказу про призов та призначення до військової частини, зарахування до списків особового складу. Цей наказ вже реалізований, а тому його скасування без прийняття відповідного рішення про виключення зі списків особового складу не відновить початковий стан, оскільки участь ОСОБА_1 у боях за Чернігів в період активних бойових дій, перебуваючи у підпорядкуванні начальника четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 з 24.02.2022 по 10.04.2022, не заперечують і самі відповідачі.
Суд наголошує, що аналіз законодавчих і підзаконних актів свідчить про те, що військова служба з моменту її початку покладає на її учасників (військовослужбовця та держави) велике коло взаємних прав та обов`язків матеріального, та фінансового забезпечення військовослужбовця, його соціального захисту, виконання ним безпосередньо покладених на нього службових обов`язків та інше.
ОСОБА_1 з 24.02.2022 приступив до виконання військових обов`язків, згідно із листом ІНФОРМАЦІЯ_5 від 09.08.2022 кількість днів, які зараховані ОСОБА_1 під час виконання бойових завдань становить 36 (а.с. 17).
У питанні скасування акту індивідуальної дії разового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання, Верховний Суд має сталу та послідовну позицію, відповідно до якої такий акт не може бути скасованим після його виконання через порушення гарантій стабільності суспільних відносин та принципу правової визначеності (зокрема, таку правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду у постановах від 12 травня 2021 року у справі № 9901/286/19, від 8 вересня 2021 року у справі № 816/228/17, Касаційний адміністративний суд у рішеннях від 14 липня 2021 року у справі № 9901/96/21, від 27 жовтня 2022 року у справі № П/9901/97/21).
Виходячи із зазначеної в даних судових рішеннях Верховного Суду правових висновків та екстраполюючи їх на правовідносини, які досліджуються у справі, що розглядається, суд зазначає, що скасування після реалізації та вичерпання своєї дії акту індивідуальної дії порушує стабільність публічно-правових відносин та принцип правової визначеності.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 №85 від 11.05.2022 прийнятий всупереч вимог чинного законодавства, що призвело до порушення принципу правової визначеності, оскільки призвів до того, що позивач опинився у невизначеному становищі щодо проходження ним військової служби в період з 24.02.2022 по 10.04.2022, оплату праці за вказаний період, а також отримання певних соціальних статусів та відповідних гарантій.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог (частина 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Визначаючись щодо позовних вимог в частині зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_3 нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 відповідне грошове забезпечення за час проходження служби у ІНФОРМАЦІЯ_7 , суд зазначає таке.
Як встановлено судом, облік позивача в ІНФОРМАЦІЯ_7 відбувся із порушенням норм чинного законодавства, а отже в першу чергу слід привести у відповідність облік ОСОБА_5 у взаємозв`язку з проходженням останнім навчання у Військовому коледжі сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут по 26.02.2022, спірним перебування на службі у ІНФОРМАЦІЯ_6 та подальшим місцем служби у Військовій частині НОМЕР_1 з 11.04.2022. Тільки за наслідками впорядкованого обліку особи може ставитись питання грошового забезпечення цієї особи із чітким розумінням періодів військової служби в певній військовій частині та виконаних обов`язків, завдань та розпоряджень під час служби у ній. За таких обставин, суд вважає вимоги щодо виплати конкретної суми грошового забезпечення позивачу передчасними та такими, що не підлягають задоволенню.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Зважаючи на те, що скасування пунктів наказу від 24.02.2022 №28 створює для позивача правові негативні наслідки щодо можливості реалізації ним прав та інтересів щодо: обчислення строку військової служби; отримання винагороди за участь в бойових діях; отримання статусу учасника бойових дій, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування обраного позивачем юрисдикційного способу захисту та часткового задоволення позовних вимог шляхом: визнання протиправними та скасування пунктів 4.1, 5.1 та 5.2 Наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 (по стройовій частині) від 11.05.2022 № 85; зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_2 привести у відповідність облік ОСОБА_1 у взаємозв`язку з проходженням останнім навчання у Військовому коледжі сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут по 26.02.2022, спірним перебування на службі у ІНФОРМАЦІЯ_6 та подальшим місцем служби у Військовій частині НОМЕР_1 з 11.04.2022; зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснити перерахунок та виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 за час служби останнього в ІНФОРМАЦІЯ_6 .
Зважаючи на те, що позивач звільнений від сплати судового збору, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 5, 19, 77, 78, 139, 243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів - Військовий коледж сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати пункти 4.1, 5.1 та 5.2 Наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 (по стройовій частині) від 11.05.2022 № 85.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_9 привести у відповідність облік ОСОБА_1 у взаємозв`язку з проходженням останнім навчання у Військовому коледжі сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут по 26.02.2022, спірним перебуванням на службі у ІНФОРМАЦІЯ_7 та подальшим місцем служби у Військовій частині НОМЕР_1 з 11.04.2022.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_9 здійснити перерахунок та виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 за час служби останнього в ІНФОРМАЦІЯ_7 .
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , ІНФОРМАЦІЯ_10 .
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_9 , АДРЕСА_3 .
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_11 , АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 .
Третя особа: Військовий коледж сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, вул. Зіньківська, 44, м. Полтава, 36009, код ЄДРПОУ 26605137.
Дата складення повного рішення суду - 21.02.2023.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2023 |
Оприлюднено | 03.04.2024 |
Номер документу | 109112866 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні