Постанова
від 15.02.2023 по справі 340/4600/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 340/4600/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2022 року, (суддя суду першої інстанції Кравчук О.В.), прийняту в порядку письмового провадження в м. Кропивницький, в адміністративній справі №340/4600/21 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Агропрайм» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та рішення зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Агропрайм звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 32924 від 15.06.2021 року та зобов`язати виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Агропрайм з переліку ризикових платників податків.

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 24.06.2021 року № 2798823/41069179, від 27.07.2021 року № 2907273/41069179, від 27.07.2021 року № 2907277/41069179, від 27.07.2021 року № 2907276/41069179, від 27.07.2021 року № 2907278/41069179, від 27.07.2021 року № 2907274/41069179, від 27.07.2021 року № 2907272/41069179, від 27.07.2021 року № 2907275/41069179, від 27.07.2021 року № 2907270/41069179 та від 27.07.2021 року № 2907271/41069179 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні від 01.06.2021 року №4, від 04.06.2021 року № 8, від 04.06.2021 року№ 9, від 04.06.2021 року № 10, від 09.06.2021 року № 15, від 09.06.2021 року № 14, від 16.06.2021 року № 22, від 11.06.2021 року № 18, від 08.07.2021 року № 5 та від 08.07.2021 року № 6, датою їх отримання.

Позов мотивовано тим, що на підставі рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області ТОВ "Технаюг" визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У зв`язку з цим позивач направив до вказаної комісії повідомлення про подання інформації та копії первинних документів для його виключення з переліку ризикових платників податків. За наслідками розгляду цих документів комісією були прийняте рішення № 32924 від 15.06.2021 року про відповідність ТОВ "Торговий дім Агропрайм" критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач не погоджується з цими рішеннями відповідача та стверджує, що він не відповідає жодному з Критеріїв ризиковості платника податку, є сумлінним платником податків, однак внаслідок спірного рішення відповідача не може виконувати обов`язок щодо своєчасної реєстрації податкових накладних, що шкодить його господарській діяльності, а саме відповідач-1 прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних. Позивач стверджує, що він є сумлінним платником податків, а господарські операції щодо виконання робіт, за якими складено податкові накладні, підтверджуються необхідними первинними документами, копії яких надавалися відповідачу.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2022 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 32924 від 15.06.2021 року. Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Агропрайм з переліку ризикових платників податків.

Визнано протиправними та скасовані рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 2798823/41069179 від 24.06.2021 року; № 2907273/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907277/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907276/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907278/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907274/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907272/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907275/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907270/41069179 від 27.07.2021 року; № 2907271/41069179 від 27.07.2021 року.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Агропрайм №4 від 01.06.2021 року, № 8 від 04.06.2021 року, № 9 від 04.06.2021 року, № 10 від 04.06.2021 року, № 15 від 09.06.2021 року, № 14 від 09.06.2021 року, № 22 від 16.06.2021 року, № 18 від 11.06.2021 року, № 5 від 08.07.2021 року та № 6 від 08.07.2021 року, датою їх фактичного подання до реєстрації.

Стягнуто на користь позивача судові витрати.

Не погодившись з рішенням суду Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в позові.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Також, зазначає, що дії по реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, а тому позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він посилаючись на необґрунтованість доводів скарги просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, надану правову оцінку дослідженим судом доказів по справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ Торговий дім Агропрайм (ЄДРПОУ 41069179) перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Кіровоградській області, ДПІ 1123 (м.Кропивницький) як платник податків.

Згідно із відомостями, що містяться у ЄДРЮОФОП, основним видом діяльності Товариства є оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням (основний) (код КВЕД 46.61), виробництво машин і устаткування для сільського та лісового господарства (код КВЕД 28.30), вантажний автомобільний транспорт (код КВЕД 49.41), ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення (код КВЕД 33.12), установлення та монтаж машин і устатковання (код КВЕД 33.20).

01 червня 2021 року між позивачем (постачальник) та ТОВ ОРІДЖИН АГРО" (покупець) укладено договір поставки №0000364, за умовами якого позивач зобов`язується поставити покупцеві товар.

На виконання умов цього договору позивач склав рахунок-фактуру № ТД-0000364 від 01 червня 2021 року та видаткову накладну № ТД-0000228 від 30 червня 2021 року на реалізацію товару: пінополіуретан ST-2240SK на загальну суму 330000,00 грн, з яких ПДВ 55000,00 грн.

Отримавши оплату за товар згідно платіжного доручення №1452 від 01 червня 2021 року, позивач склав податкову накладну № 4 від 01 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За змістом Квитанції № 1 Л 201012 від 16.06.2021 року (реєстраційний номер документу 9162160595), направленої через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.7.22 на адресу позивача, реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач, в електронній формі засобами електронного зв`язку надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення № 1 від 18.06.2021 року).

24 червня 2021 року Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, було прийнято рішення № 2798823/41069179 від 24 червня 2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 01.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням Позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

01 січня 2021 року між позивачем (постачальник) та ТОВ ТОРГ- АГРОСЕРВІС" (покупець) укладено договір поставки №10, за умовами якого позивач зобов`язується поставити покупцеві товар.

На виконання умов цього договору позивач склав рахунок-фактуру № ТД-0000364 від 01 червня 2021 року та видаткову накладну № ТД-0000214 від 10 червня 2021 року на реалізацію товару: стінка задня СЗА 00.01.02-01 2 шт; стінка задня СЗА 00.01.03-01 - 2 шт; полотно СЗА 00.01.21 -2шт; стінка розділяюча СЗА 00.01.04;-01-2шт; відбійник СЗА 00.01.25-01 4шт; відбійник СЗА 00.01.25-4 шт; кутник прижимний СЗА 00.01.020 4 шт; кутник прижимний СЗА 00.01.018-01- 2 шт.; кутник прижимний СЗА 00.01.018 2 шт; зачіп СЗА 00.01.017 2 шт; перетинка задня СЗА 00.01.05;-01 2 шт; кришка СЗА00.01.019 2шт; перетинка передня СЗА 00.01.06;-01 2 шт; тримач СЗА 00.01.07 2 шт; шкала СЗА 00.01.015 1 шт; шкала СЗА 00.01.015-01 1 шт; кутник СЗА 00.01.12;-01 2шт; профіль СЗА 00.01.13 шт; профіль СЗА 00.01.15 1 шт; вставка СЗА 00.01.14 1 шт; швелер СЗА 00.01.11 1шт; стінка СЗА 00.01.22 4 шт; перетинка СЗА 00.01.26 - 6 шт; кутник СЗА 00.01.13;-01 - 1; ручка СЗА 00.01.16-01- 1 шт; ручка СЗА 00.01.16-01- 1 шт; боковина СЗА 00.01.01;-01 2 шт; перетинка центральна СЗА 00.01.12 2 шт; стінка задня СЗА 00.01.08;-01 2 шт; стінка передня СЗА 00.01.010;-01 2 шт; стойка задня центральна СЗА 00.01.09;-01 2 шт; стойка передня центральна СЗА 00.01.11;-01 2 шт; фланець СЗА 00.01.14; петля СЗА 00.01.23 2 шт; смуга СЗА 00.01.24 2 шт на загальну суму 34678,62 грн, з яких ПДВ 5769,77 грн.

За фактом отримання оплати за товар (платіжне доручення №1469 від 04 червня 2021 року) позивач склав податкову накладну № 8 від 04 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 30.06.2021 року (реєстраційний номер документу 9175935174), направленої через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.7.24, реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач в електронній формі надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №2 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907273/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 04.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням Позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

Так само, на виконання умов договору №10 від 01 січня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000215 від 10 червня 2021 року на реалізацію товару: ручка СТ00.012- 3 шт; стінка тукова СТ 20.002 3шт; стінка глуха СТ 20.003 3 шт; полотно СТ5 10.001 3 шт; стінка середня СТ 20.001 3 шт; кутник прижимний СТ5 10.005-01 3 шт; відбійник СТ520.018 3 шт; кутник прижимний СТ5 20.018 3 шт; відбійник МТ5 10.005 6 шт; торець лівий, правий СТ20007;-01 2 шт; кришка СТ5 20.019 3 шт; перетинка велика СТ 20.009 3 шт; перетинка мала СТ 20.08 3 шт; ручка СТ 00.016 3 шт; профіль СЗА 00.01.15 3 шт; стінка СТ 10.002 6 шт; перетинка СТ 10.003- 6 шт; ніжка передня СТ 00.005-01 3 шт; боковина баяна права СТ 00.010;01 -2 шт; боковина баяна ліва СТ 22.010 -2 шт ; ножка СТ 00.011- 4 шт; ножка передня СТ 00.006 2 шт; ножка глуха СТ 00.004 9 шт; петля СЗА 00.01.23 6 шт; смуга СЗА 00.01.24 6 шт; зірочка СУПА 004024- 02 - 5 шт; зірочка № 0858- 2 шт; зірочка СУПА 3 шт; зірочка Р2867 2 шт; зірочка СУПА 004024-09- 1 шт; шайба 2739 62 шт; шайба 1083 124 шт на загальну суму 40 317,53 грн, з яких ПДВ 6719,59 грн.

Після отримання оплати за товар (платіжне доручення №1551 від 04 червня 2021 року) позивач склав податкову накладну № 9 від 04 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації, зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 30.06.2021 року (реєстраційний номер документу 9175944091), реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач натомість надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №1 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907277/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 04.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

24 травня 2021 року між позивачем (постачальник) та ТОВ АГРОФІРМА ШЕВЧЕНКІВСЬКА" (покупець) укладено договір поставки №0000349, за умовами якого позивач зобов`язується поставити покупцеві товар.

На виконання умов цього договору позивач склав рахунок-фактуру № ТД-0000349 від 24 травня 2021 року та видаткову накладну № ТД-0000216 від 30 червня 2021 року на реалізацію товару: колесо КРН 46.090 (прикат. секції); лапа долото Н04308.401-04 40 шт; лапа стрільчата 330 мм. напл. (БОР) 40 шт; підшипник 180203 25 шт; підшипник 180203 (закритий) 25 шт; вісь СМЕ05.110 (колесо опорне) 20 шт; болт лемешний Т4 М10х45 130 шт; тримач КРН 46.306 (секція боковий) 20 шт; болт М16Х45 40 шт; вісь КРН 46.130 (секція) 4 шт; шина 5011-10 - 2 шт; секція робочих органів КРН 46.1020 ОСОБА_1 нова (підшипник) Оріджин 8 шт; шина 300х100 (колесо прикат) 20 шт; штир С 4.603-01 40 шт; штир С 32.601-16 40 шт; шайда 12 65Г 80 шт; шплінт 1,6х20 80 шт на загальну суму 98983,97 грн, з яких ПДВ 16497,33 грн.

За подією оплати товару (платіжне доручення №1469 від 04 червня 2021 року) позивач склав податкову накладну № 10 від 04.06.2021 року на суму 90 000,00 грн та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 30.06.2021 року (реєстраційний номер документу 9175952493), направленої через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.7.24 на адресу Позивача, реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову- в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач, надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення № 3 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907276/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 04.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням Позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

Крім того, на виконання умов договору №10 від 01 січня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000220 від 17 червня 2021 року на реалізацію товару: ручка СТ00.012- 3 шт; ніжка передня СТ 00.005-01 3 шт; ножка СТ 00.011- 4 шт; ножка передня СТ 00.006 2 шт; ножка глуха СТ 00.004 9 шт; ручка СТ00.012- 3 шт; шкала СЗА 00.01.015 - 3 шт; шайба 3523 150 шт; шайба 1083 300 шт; петля СЗА 00.01.23 6 шт; смуга СЗА 00.01.24 6 шт ; полотно СТ5 10.001 3 шт; стінка СТ 10.002 6 шт; перетинка СТ 10.003- 6 шт; стінка середня СТ 20.001 3 шт; стінка тукова СТ 20.002 3шт; стінка глуха СТ 20.003 3 шт; торець лівий, правий СТ20007;-01 2 шт; перетинка велика СТ 20.009 3 шт; пперетинка мала СТ 20.08 3 шт; боковина баяна права СТ 00.010;01 -2 шт; боковина баяна ліва СТ 22.010 -2 шт ; відбійник СТ5 10.005 6 шт; відбійник СТ5 10.005 ;-0.1 3 шт; кутник прижимний СТ5 20.018 3 шт; кришка СТ5 20.019 3 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z12d40x36)- 8 шт; зірочка Р2867 4 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z15d40x36)- 15 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z18d40x36)- 7 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z23d40x36)- 2 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z32d40x36)- 5 шт; зірочка СУПА 004024-02 (z36d40x36)- 11 шт на загальну суму 50289,09 грн, з яких ПДВ 8381,51 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань за датою розрахунку за товар (платіжне доручення №1556 від 09 червня 2021 року) позивач склав податкову накладну № 15 від 09 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 30.06.2021 року (реєстраційний номер документу 9175960526), реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №4 від 22.07.2021 року).

27.07.2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907278/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 09.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

02 липня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000219 від 02 липня 2021 року на реалізацію товару: ручка СТ00.012- 6 шт; ніжка передня СТ 00.005-01 4 шт; ножка СТ 00.011- 6 шт; ножка передня СТ 00.006 2 шт; ножка глуха СТ 00.004 12 шт; ручка СТ00.012- 4 шт; шкала СЗА 00.01.015 - 8 шт; петля СЗА 00.01.23 8 шт; смуга СЗА 00.01.24 8 шт ; полотно СТ5 10.001 4 шт; стінка СТ 10.002 8 шт; перетинка СТ 10.003- 8 шт; стінка середня СТ 20.001 4 шт; стінка тукова СТ 20.002 4шт; стінка глуха СТ 20.003 4 шт; торець лівий, правий СТ20007;-01 2 шт; перетинка велика СТ 20.009 4 шт; пперетинка мала СТ 20.08 4 шт; боковина баяна права СТ 00.010;01 -2 шт; боковина баяна ліва СТ 22.010 -2 шт ; відбійник СТ5 10.005 8 шт; відбійник СТ5 10.005 ;-0.1 4 шт; кутник прижимний СТ5 20.018 4 шт; кришка СТ5 20.019 4 шт; кутник прижимний СТ 20.020 4 шт. на загальну суму 49662,41 грн, з яких ПДВ 8277,07 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань за датою розрахунку за товар (платіжні доручення №1850 від 23 червня 2021 року, № 1857 від 29 червня 2021 року, №1859 від 01 липня 2021 року) позивач склав податкову накладну № 14 від 09 червня 2021 року на суму 49 662,41 грн., в тому числі ПДВ - 8 277,07 грн та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції (реєстраційний номер документу 9175944512), реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №5 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907274/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 14 від 09.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

На виконання умов договору поставки №0000013 від 13 січня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000194 від 30 червня 2021 року на реалізацію товару: виливок сошника зі зміщенням 21 шт.; виливок сошника зі зміщенням 300 шт. на загальну суму 115350,08 грн, з яких ПДВ 19225.01 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань за датою розрахунку за товар (платіжне доручення №16268 від 16 червня 2021 року на суму 46140,04 грн) позивач склав податкову накладну № 22 від 16 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції (реєстраційний номер документу 9192558683), направленої через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.7.25 на адресу позивача, реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скерував до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №6 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907272/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 16.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

На виконання умов договору поставки №0000013 від 13 січня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000194 від 30 червня 2021 року на реалізацію товару: виливок сошника зі зміщенням 21 шт.; виливок сошника зі зміщенням 300 шт. на загальну суму 115350,08 грн, з яких ПДВ 19225.01 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань за датою розрахунку за товар (платіжне доручення №16193 від 11 червня 2021 року на суму 34605.22 грн) позивач склав податкову накладну № 18 від 11 червня 2021 року та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно інформації, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №7 від 22.07.2021 року).

27 липня 2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907275/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 11.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

На виконання умов договору поставки №0000409 від 08 липня 2021 року позивач склав видаткову накладну № ТД-0000232 від 08 липня 2021 року на реалізацію товару: ящик зернотуковий ОЗШ 00.580 33 шт.; ящик зернотуковий ОЗШ 00.580 (С3-5,4) 6 шт.; секція робочих органів КРН 46.040 (Без р.о.) на загальну суму 1815116,40 грн, з яких ПДВ 302519.40 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань позивач склав податкову накладну від 08.07.2021 року № 5 на суму 1 815 116,40 грн., в тому числі ПДВ - 302 519,40 грн.

21.07.2021 року зазначену податкову накладну було направлено позивачем для реєстрації до центрального рівня Державної податкової служби України. Згідно інформації зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 21.07.2021 року (реєстраційний номер документу 9200828540), реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №8 від 22.07.2021 року).

27.07.2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907270/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 08.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

На виконання умов договіру поставки №0000364 від 01 червня 2021 року позивач склав рахунок-фактуру № ТД-0000408 від 09 липня 2021 року та видаткову накладну № ТД-0000233 від 08 липня 2021 року на реалізацію товару: пінополіуретан ST-2240SK 2000 на загальну суму 878600,30 грн, з яких ПДВ 146433,38 грн.

На дату виникнення податкових зобов`язань позивач склав податкову накладну від 08.07.2021 року № 6 на суму 878 600,00 грн., в тому числі ПДВ - 146 433,38 грн та направив її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

21.07.2021 року зазначену податкову накладну було направлено для реєстрації до центрального рівня Державної податкової служби України.

Згідно інформації зазначеної у Квитанції № 1 Л 201012 від 21.07.2021 року (реєстраційний номер документу 9200860894), направленої через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.7.25 на адресу Позивача, реєстрація документа була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накчадної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скерував до контролюючого органу пакет документів на підтвердження здійсненої господарської операції за вказаною податковою накладною (повідомлення №9 від 22.07.2021 року).

27.07.2021 року Комісією було прийнято рішення № 2907271/41069179 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 08.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням Позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків).

Крім того, 15 червня 2021 року відбулося засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області. Серед іншого, на засіданні розглядалося доповідна записка управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області № 2179/11-28-01-07 від 15 червня 2021 року щодо доцільності включення суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості до переліку ризикових платників.

За результатами розгляду вказаного питання було складено протокол №116 від та прийнято рішення № 32924 від 15 червня 2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, яким вирішено, що ТОВ "Торговий дім Агропрайм" відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Позивач, з метою виключення його з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, 08 липня 2021 року направив до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копії документів.

За результатами розгляду поданих пояснень комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №35507 від 15 липня 2021 року про відповідність ТОВ "Торговий дім Агропрайм" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Не погодившись з діями та рішеннями відповідачів позивач звернувся до суду з позовом в цій справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов висновку, що Комісією безпідставно було віднесено позивача до переліку ризикових підприємств за п. 8 та відповідно необґрунтовано прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який завтерджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;

- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;

- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Порядок перевірки платника податку на відповідність критеріям ризиковості визначений у пункті 6 Порядку №1165.

Так, згідно з абзацами 2-6 пункту 6 Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до абзаців 7-8 пункту 6 Порядку №1165 Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Згідно з абзацами 9 - 18 пункту 6 Порядку №1165 інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Відповідно до абзаців 19 22 пункту 6 Порядку №1165 виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені такі Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

У статті 16 Закону України "Про інформацію" визначено, що податкова інформація - це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Згідно з пунктом 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

У статті 72 ПК України визначені джерела збору податкової інформації, що використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу.

Порядок отримання податкової інформації контролюючими органами унормований статтею 73 ПК України.

Відповідно до пункту 73.5 статті 75 ПК України з метою отримання податкової інформації, необхідної у зв`язку з проведенням перевірок, контролюючі органи мають право здійснювати зустрічні звірки даних суб`єктів господарювання щодо платника податків. Під час зустрічної звірки здійснюється зіставлення даних, отриманих від платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з`ясування повноти їх відображення в обліку платника податків.

Статтею 74 ПК України передбачено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Згідно з пунктами 25, 26, 29 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

До складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

Згідно з пунктами 44, 45, 46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

При цьому, як зауважив Верховий Суд у постанові від 05.01.2021 р. у справі № 640/11321/20 комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Так, згідно наданого відповідачем протоколу засідання комісії регіонального рівня комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області №116 від 15 червня 2021 року, на якому прийнято спірне рішення №32924 від 15 червня 2021 року, вбачається, що ТОВ "Торговий дім Агропрайм" віднесено до суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості з посиланням на те, що згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України цей суб`єкт господарювання приймає участь в ймовірних схемах формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту. В ході дослідження джерела походження товару встановлено, що товари придбавалися у СГ, яких внесено до переліку ризикових підприємств, а саме: ТОВ РОНСОЛ (ЄДРПОУ 43409564, ДПІ 1305), ТОВ МІСТЕК ТРБЙД ЛТД (ЄДРПОУ 43560381, ДПІ 1553). ТОВ ОПТОРГ ТНДАСТР1 (ЄДРПОУ 43561364, ДПІ 1031). Крім того, у ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ АГРОПРАЙМ (ЄДРПОУ 41069179) незначна кількість найманих працівників, що ставить під сумнів реальність здійснення господарської діяльності. Вищезазначене свідчить про використання ТОВ "Торговий дім Агропрайм" в якості інструменту схемного податкового кредиту суб`єктам господарювання реального сектору економіки та сприянні несплати податків до бюджету України. Тож за результатами розгляду доповідної записки управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області №2179/11-28-18-01-07 від 15 червня 2021 року прийнято рішення включити ТОВ "Торговий дім Агропрайм" до переліку ризикових платників податків.

При цьому, відповідач не надав будь-яких доказів на підтвердження обставин, наведених комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області у відповідних протоколах, яка б доводила наявність у контролюючого органу податкової інформації, що свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в ЄРПН з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Посилання у протоколі на взаємовідносини позивача з ризиковими котнтрагентами ТОВ РОНСОЛ (ЄДРПОУ 43409564, ДПІ 1305), ТОВ МІСТЕК ТРБЙД ЛТД (ЄДРПОУ 43560381, ДПІ 1553). ТОВ ОПТОРГ ТНДАСТРІ (ЄДРПОУ 43561364, ДПІ 1031), а також на те, що у ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ АГРОПРАЙМ (ЄДРПОУ 41069179) незначна кількість найманих працівників, що ставить під сумнів реальність здійснення господарської діяльності, суд відхиляє, та зазначає, що така інформація не свідчить про об`єктивні ознаки неможливості здійснення позивачем господарської діяльності та/або ймовірність уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б вказували на ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Жодних доказів на підтвердження зазначеної інформації не надано та не надано жодних доказів на підтвердження фактичної відсутності у контрагентів позивача об`єктивної неможливості здійснення господарської діяльності.

Викладена у протоколах інформація про те, що існує ймовірність використання ТОВ "Торговий дім Агропрайм" в якості інструменту формування схемного податкового кредиту суб`єктами господарювання реального сектору економіки та сприянні у несплаті податків до бюджету, ґрунтується на припущеннях і належними доказами не підтверджена. Доказів того, що господарські відносини позивача з його контрагентами не підтверджуються, а вид, обсяг і якість операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, не відповідають дійсності, відповідачем суду не надано.

Водночас, поширення на позивача ризиковості через стосунки з іншими ризиковими платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

Більше того, з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності вчинюваних ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності у встановленому порядку позивач подав до контролюючого органу пояснення та документи на підтвердження наявності у нього відповідних умов та ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій з його контрагентами, та добросовісності його як платника податку.

У відзиві на позов відповідачі не обґрунтували, чому ці документи не були взяті до уваги на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а також не вказали, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.

Тож суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що спірне рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області №32924 від 15 червня 2021 року про відповідність ТОВ "Торговий дім Агропрайм" критеріям ризиковості платника податку не містять належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, відтак є необґрунтованим.

За умови визнання протиправним та скасування рішення про визначення ТОВ Торговий дім Агропрайм таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, зобов`язання відповідача-1 виключити Товариство з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним та достатнім способом захисту порушеного права позивача.

Надаючи оцінку позовним вимогам ТОВ Торговий дім Агропрайм щодо визнання протиправними і скасування рішень комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає за необхідне звернутись до Поорядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі - Порядок №520).

Так, відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідачі посилаються на те, що при зупиненні реєстрації спірних податкових накладних позивачем на пропозицію податкового органу не надані копії документів відповідно до пункту 5 Порядку №520 а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.

Суд наголошує на тому, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Вжиття податковим органом загального посилання, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

Як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення прийнято з підстав ненадання платником податку копій документів, податковим органом зроблено позначку в графі «первинних документів щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарізаційні описи), у тому числі рахунків фактур/інвойсів, актів примання передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладаних (документи, які не надані пдкрислити). Натомість, рішення податкового органу не містить жодних підкреслень.

Тобто, в рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної відповідачем не зазначено конкретно, які саме документи не надані позивачем та як це унеможливило реєстрацію податкових накладних.

За приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржувані рішення були прийняті відповідачем необґрунтовано, оскільки останнім не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави їх прийняття та не обґрунтовано, яким чином відсутність документів впливає на реальність господарських операцій.

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що оскаржувані рішення відповідача про відповідність позивача критеріям ризиковості, відмову в реєстрації податкових накладних було прийнято з порушенням приписів податкового законодавства, у зв`язку з чим, рішення підлягають скасуванню із зобов`язанням Державної податкової служби України зареєструвати подані позивачем податкові накладні.

Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2022 року в адміністративній справі №340/4600/21 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяТ.С. Прокопчук

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109113601
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —340/4600/21

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 15.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 20.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 20.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. Кравчук

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. Кравчук

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. Кравчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні