Рішення
від 17.02.2023 по справі 160/15527/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2023 року Справа № 160/15527/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в м. Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, в якій позивач просить скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С» адміністративно-господарського штрафу № 346052 від 11.08.2022.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваною постановою накладено на ТОВ «ДІНАТ-С» штраф у сумі 17000 грн. Позивач вважає постанову № 346052 від 11.08.2022 такою, що прийнята з порушенням законодавства. Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні». Згідно з пунктом 2 цієї постанови здійснення перевірок дозволено виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, яким відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області не є. Тимчасовий реєстраційний талон був отриманий ТОВ «ДІНАТ-С» у м. Дніпро 08.07.2022 (п`ятниця) о 17.00 годині та переданий водієві транспортом, однак, враховуючи логістику під час воєнного стану, був отриманий водієм лише 11.07.2022 (понеділок) ввечорі. У зв`язку з цим на момент перевірки 11.07.2022 о 13.00 годині водій не мав можливості пред`явити тимчасовий реєстраційний талон. Позивач вважає, що відповідач мав у розпорядженні інформацію з ТСЦ про отримання ТОВ «ДІНАТ-С» тимчасового реєстраційного талону 08.07.2022, однак без урахування усіх обставин справи прийняв оскаржувану постанову з формальних підстав. 25.08.2022 позивачем було оскаржено постанову № 346052 від 11.08.2022 до Державної служби України з безпеки на транспорті, однак скаргу було залишено без задоволення. Вищенаведене стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 07.10.2022 позовну заяву було залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

24.10.2022 в порядку усунення недоліків позовної заяви до суду надійшла заява ТОВ «ДІНАТ-С» з доданими до неї документами.

Ухвалою від 28.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

23.01.2023 через систему «Електронний суд» надійшов відзив, поданий представником Державної служби України з безпеки на транспорті. До відзиву додано докази направлення копії відзиву на адресу електронної пошти позивача. У відзиві відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що 11.07.2022 посадовими особами Укртрансбезпеки на підставі направлення на перевірку № 014469 від 08.07.2022 проводилась рейдова перевірка транспортних засобів по вул. Електрозаводській у м. Кривому Розі. Під час перевірки транспортного засобу марки Volkswagen LT 35, номерний знак НОМЕР_1 , який здійснював регулярний пасажирський маршрут № 10517, було встановлено, що на момент перевірки у транспортному засобі був відсутній тимчасовий реєстраційний талон, оформлений на перевізника (ліцензіата ТОВ «ДІНАТ-С»), наявність якого передбачено ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт». У зв`язку з виявленим порушенням посадові особи Укртрансбезпеки склали акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 326887 від 11.07.2022, який відповідно до п. 21 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006, складається в одному примірнику. Водій ознайомився з вказаним актом та надав пояснення, зазначивши, що тимчасовий реєстраційний талон знаходиться на підприємстві, при собі водій талону не має. Відповідно до наданих водієм документів, а саме паспорту автобусного маршруту регулярних перевезень, автомобільний перевізник ТОВ «ДІНАТ-С» - ліцензіат з внутрішніх перевезень пасажирів автобусами, транспортний засіб марки Volkswagen LT 35, державний номерний знак НОМЕР_1 , згідно зі свідоцтвом належить ОСОБА_1 . У разі передачі права користування транспортним засобом фізичній або юридичній особі на підставі договору оренди транспортного засобу у межах господарських відносин, позивач або орендар повинні були звернутися до центру надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів, за оформленням і видачею тимчасового реєстраційного документа на період дії документа, який підтверджує право користування та/або розпорядження транспортним засобом. Про час і місце розгляду справи про виявлене порушення, призначеного на 11.08.2022, представник ТОВ «ДІНАТ-С» Лень С.В. був ознайомлений, про що ним внесено відмітку до акту. 11.08.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області було розглянуто акт та прийнято постанову № 346052 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до ТОВ «ДІНАТ-С» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн на підставі абз. 3 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Станом на час розгляду справи інших заяв по суті справи до суду не надходило. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С» (код ЄДРПОУ 33214690) зареєстровано 28.09.2004. Види діяльності: 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів. Засновник ТОВ «ДІНАТ-С» - ОСОБА_2 , керівник Лень Олександр Валерійович.

Відповідач - Державна служба України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області є суб`єктом владних повноважень, який реалізує надані йому Законом України «Про автомобільний транспорт» повноваження.

На підставі графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) від 08.07.2022 № 9837/23/18-22 відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки було видано направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 014469 від 08.07.2022 головному спеціалісту Слюсаренку Д.М. та старшим державним інспекторам Лемешеву А.В., Васильківському О.Г., Чернявському К.Ф., Федечку Б.Я., Лежню В.О., Коробкову І.В., Щербіну О.Ю. для проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортних засобів: вантажні, пасажирські перевезення, Закон України «Про автомобільний транспорт», постанови Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006, № 176 від 18.02.1997, зокрема, у м. Кривому Розі з 11.07.2022 до 16.07.2022.

Згідно з актом № 326887 від 11.07.2022 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Щербіним О.Ю., 11.07.2022 о 13.15 год. у м. Кривому Розі, об`їзна дорога в`ядук з вул. Електрозаводська, маршрут м. Кривий Ріг м. Верхньодніпровськ № 10517, було проведено перевірку транспортного засобу Volkswagen LT 35, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_3 , посвідчення водія НОМЕР_3 від 15.12.2018, що належить ТОВ «ДІНАТ-С» (код ЄДРПОУ 33214690). Під час перевірки виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», - тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб ТОВ «ДІНАТ-С». Акт містить письмові пояснення водія ОСОБА_3 : «На фірмі при собі відсутній». Також в акті міститься запис про ознайомлення ОСОБА_2 з призначенням розгляду справи на 11.08.2022.

Разом з відзивом надано суду копію паспорту № 171 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі «м. Кривий Ріг м. Верхньодніпровськ, АС «Верхньодніпровськ ч/з Вільні Хутори» маршрут № 10517, затвердженого директором ТОВ «ДІНАТ-С» та погодженого т.в.о. начальника УПП в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції.

08.07.2022 ТСЦ 1241 було видано ТОВ «ДІНАТ-С» (не є власником) тимчасовий реєстраційний талон ХХР № 020916 на транспортний засіб Volkswagen LT 35, номерний знак НОМЕР_1 , дійсний до 08.07.2023.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 30.05.2006 власником транспортного засобу Volkswagen LT 35, номерний знак НОМЕР_1 , є ОСОБА_1 .

11.08.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Дяденчуком Дмитром прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 346052, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ТОВ «ДІНАТ-С» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 11.07.2022 о 13.15 год. у м. Кривому Розі, об`їзна дорога в`ядук з вул. Електрозаводська, порушення ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 326887 від 11.07.2022.

На постанову № 346052 від 11.07.2022 ТОВ «ДІНАТ-С» було подано скаргу від 26.08.2022 до Державної служби України з безпеки на транспорті з доданими до скарги документами, у тому числі тимчасовим реєстраційним талоном.

Листом Державної служби України з безпеки на транспорті № 4757/3.1/15-22 від 10.09.2022 за результатами розгляду скарги ТОВ «ДІНАТ-С» повідомлено, що відповідно до пункту 2 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, які здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. На підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 014469 від 18.07.2022 старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Щербіним О. 11.07.2022 було проведено рейдову перевірку (перевірку на дорозі) транспортних засобів щодо дотримання автоперевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт у м. Кривому Розі. Під час зазначеного заходу перевірено транспортний засіб марки «Volkswagen», номерний знак НОМЕР_1 , що належить ТОВ «ДІНАТ-С», та встановлено відсутність тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб. У зв`язку з виявленим порушенням було складено акт проведення перевірки № 326887 від 11.07.2022, з яким було ознайомлено водія транспортного засобу ОСОБА_3 . Відповідно до ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» документами для регулярних пасажирських перевезень для водія автобуса є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України. Згідно зі статтею 34 цього Закону автомобільний перевізник повинен, зокрема, забезпечувати водіїв відповідною документацією. Статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено відповідальність за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Про час і місце розгляду справи директор ТОВ «ДІНАТ-С» Лень С.В. особисто ознайомлений, про що свідчить підпис в акті № 326887 від 11.07.2022. За результатами розгляду справи керівником територіального органу Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 346052 від 11.08.2022. Беручи до уваги вищенаведене, вказану постанову залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України «Про автомобільний транспорт» (далі Закон № 2344-ІІІ) та Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 (далі Порядок № 1567) (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно зі статтею 6 Закону № 2344-ІІІ реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 (далі Положення № 103) передбачено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення № 103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Згідно з підпунктами 2, 54, 57 пункту 5 Положення № 103 Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; проводить перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами станом на час виникнення спірних правовідносин було визначено Порядком № 1567, відповідно до пункту 2 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Частинами 14, 17 статті 6 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абзацом 54 статті 1 Закону № 2344-ІІІ рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Пунктами 12, 14 Порядку № 1567 передбачено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка. Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Відповідно до пункту 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Суд відхиляє доводи позивача щодо допущення відповідачем порушення чинного законодавства, а саме проведення перевірки під час дії воєнного стану за відсутності рішення центрального органу виконавчої влади, як це передбачено пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».

Так, постановою № 303 від 13.03.2022 (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) Кабінетом Міністрів України постановлено припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні». Разом з тим, як вже зазначено судом, та підтверджено матеріалами справи, 11.07.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області проводилася рейдова перевірка (перевірка на дорозі), яка за змістом статті 6 Закону № 2344-ІІІ є окремим видом перевірки та не належить до планових і позапланових перевірок.

Відповідно до Порядку № 1567 перевірка проводилася на підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) від 08.07.2022 № 9837/23/18-22 та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 014469 від 08.07.2022.

Згідно з пунктами 25-27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Позивачу було забезпечено право на участь у розгляді справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт 11.08.2022 шляхом повідомлення уповноваженої особи суб`єкта господарювання ТОВ «ДІНАТ-С», що підтверджується відповідною відміткою в акті № 326887 від 11.07.2022.

Статтею 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до частин першої, другої статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України;

для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Постановою відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 346052 від 11.08.2022 до ТОВ «ДІНАТ-С» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн на підставі статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Судом встановлено, що підставою для накладення на позивача штрафу було надання послуг з перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначениих статтею 39 Закону № 2344-ІІІ. Так, під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) у водія автобусу, який здійснює регулярні пасажирські перевезення (який належить ТОВ «ДІНАТ-С») не було реєстраційного документа на транспортний засіб тимчасового реєстраційного талону.

Статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документами для регулярних пасажирських перевезень для водія автобуса є, посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Відповідно до абзацу 5 пункту 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1388 від 07.09.1998 (у редакції, яка діяла на момент проведення перевірки) за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Згідно з пунктом 6.3 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України № 379 від 11.08.2010, якщо власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортним засобом іншій фізичній або юридичній особі (особам), то їм за письмовою заявою (додатки 1 і 2), поданою ними особисто або уповноваженим представником (за винятком випадків, коли в Центрі наявна інформація про анулювання таких повноважень), працівниками Центру оформляється і видається тимчасовий реєстраційний талон на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Відповідно до пункту 27 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1001 від 02.12.2015, до використання під час провадження господарської діяльності допускаються транспортні засоби, які:

1) зареєстровані відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (Офіційний вісник України, 1998 р., № 36, ст. 1327; 2009 р., № 101, ст. 3521);

2) є власністю ліцензіата та мають свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу або надані ліцензіату в оренду, кредит, лізинг і мають свідоцтво про реєстрацію та тимчасовий реєстраційний талон, якщо передбачено їх оформлення;

3) пройшли обов`язковий технічний контроль та щодо яких складено протокол перевірки технічного стану транспортного засобу згідно з Порядком проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 16, ст. 581), і технічний стан яких відповідає вимогам експлуатаційної безпечності;

4) внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців як засоби провадження господарської діяльності ліцензіата, що відповідають цим Ліцензійним умовам.

Зважаючи на те, що у водія перевізника ТОВ «ДІНАТ-С» під час перевірки не було документа, наявність якого є обов`язковою тимчасового реєстраційного талону, а також враховуючи обов`язок автомобільного перевізника забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно застосував до перевізника адміністративно-господарські санкції на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ.

Також суд звертає увагу, що позивачем не зазначено і в матеріалах справи відсутні відомості про надання ТОВ «ДІНАТ-С» до відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області до розгляду справи про виявлене порушення 11.08.2022 тимчасового реєстраційного талона ХХР № 020916 на транспортний засіб Volkswagen LT 35, номерний знак НОМЕР_1 , виданого ТОВ «ДІНАТ-С» 08.07.2022 ТСЦ 1241, для врахування вказаного документа під час прийняття рішення щодо застосування до перевізника адміністративно-господарських санкцій.

З огляду на доведеність під час судового розгляду справи факту перевезення пасажирів за відсутності у водія на момент проведення перевірки документа, визначеного статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскаржувана постанова прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, відповідно до вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України доведено правомірність оскаржуваної постанови.

Інші доводи позивача не спростовують вищевикладені висновки суду.

За наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову відповідно до ст. 139 КАС України розподіл понесених позивачем судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІНАТ-С», місцезнаходження: 51600, Дніпропетровська область, м. Верхньодніпровськ, вул. Титова, буд. 37 В, код ЄДРПОУ 33214690.

Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Воскресенська, буд. 24, код ЄДРПОУ 39816845.

Повний текст рішення суду складено 17.02.2023.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2023
Оприлюднено24.02.2023
Номер документу109133174
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/15527/22

Рішення від 17.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 28.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні