КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/10112/21
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-Люкс" (25002, м. Кропивницький, вул. Вокзальна, 26, корп. 2, код ЄДРПОУ 40502380)
відповідач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719)
про визнання протиправним та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-Люкс" (надалі ОСББ "Злагода-Люкс") у грудні 2021 року звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (надалі ГУ ДСНС у Кіровоградській області) про визнання протиправним та скасування припису.
Позов мотивовано тим, що у червні 2021 року посадові особи відповідача провели позапланову перевірку ОСББ "Злагода-Люкс" щодо дотримання ним як суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складені розпорядчі документи, зокрема акт перевірки та припис №336 від 08.06.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Позивач вважає, що перевірка проведена незаконно, а норми Кодексу цивільного захисту України та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якими керувався відповідач при проведенні цієї перевірки, не поширюються на об`єднання співвласників багатоквартирних будинків, оскільки вони не суб`єктами господарювання. З цих підстав позивач просить суд визнати протиправним та скасувати припис №336 від 08.06.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 року позовну заяву ОСББ "Злагода-Люкс" повернуто.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.07.2022 року вказану ухвалу суду скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Ухвалою судді від 22.11.2022 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Від відповідача відзив на позову заяву до суду не надходив.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-Люкс" створено власниками житлових та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків по вул. Вокзальна, 22, вул. Вокзальна, 24, вул. Вокзальна 26, корп. 1, 2 у м. Кропивницькому, з 24.05.2016 року зареєстровано як юридична особа.
Наказом начальника Кропивницького міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області №30 від 31.05.2021 року "Про проведення позапланової перевірки" призначено проведення позапланової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів і нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ОСББ "Злагода-Люкс" по вул. Вокзальна, 22, вул. Возкальна, 24, вул. Вокзальна 26, корп. 1, 2 у м. Кропивницькому.
На підставі цього наказу та посвідчення №485 від 02.06.2021 року інспектори Кропивницького міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області Болюк Р.М. та Горобець К.К. у період з 2 по 8 червня 2021 року провели перевірку ОСББ "Злагода-Люкс".
Перевірка проведена у присутності голови правління ОСББ "Злагода-Люкс" Есмер В.В.
За наслідками перевірки складено акт №475 від 08.06.2021 року проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у якому зафіксовані численні порушення Правил пожежної безпеки, виявлені у будинках по вул. Вокзальна, 22, вул. Вокзальна, 24, вул. Вокзальна 26, корп. 1, 2 у м. Кропивницькому.
З метою усунення виявлених порушень посадові особи Кропивницького міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області відповідно до статті 69 Кодексу цивільного захисту України, частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" видали голові правління ОСББ "Злагода-Люкс" Есмер В.В. припис №336 від 08.06.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Позивач, не погоджуючись із цим приписом, звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір щодо законності спірного припису, суд виходив з того, що він складений за наслідками здійснення відповідачем заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України (тут і надалі - у редакції, чинній на час проведення перевірки) державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відповідно до статті 65 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо:
1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування;
2) суб`єктів господарювання;
3) аварійно-рятувальних служб.
У суб`єктів господарювання приватної форми власності органи державного нагляду у сфері цивільного захисту контролюють виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.
Статтею 66 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;
2) здійснення контролю за додержанням вимог техногенної та пожежної безпеки під час проведення робіт із будівництва будівель та споруд, крім об`єктів будівництва I та II категорій складності, площа яких не перевищує 300 квадратних метрів (за винятком об`єктів, вбудованих у будівлі), а також крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, індивідуальних гаражів;
11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.
Відповідно до частини 3 статті 68 Кодексу цивільного захисту України приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктами 3, 7 цього Положення основними завданнями ДСНС є зокрема: 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до статті 1 цього Закону:
- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
- заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
- спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом;
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з частинами 1, 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якою унормовані розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю), припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Статтею 3 Господарського кодексу України визначено, що під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).
Діяльність негосподарюючих суб`єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб`єктів.
Відповідно до частин 1, 2 статті 55 ГК України суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Суб`єктами господарювання є:
1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;
2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об`єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об`єднання.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.
Об`єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону.
Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Об`єднання відповідає за своїми зобов`язаннями коштами і майном об`єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов`язки, виступає позивачем та відповідачем у суді. Об`єднання не несе відповідальності за зобов`язаннями співвласників.
Згідно з частиною 1 статті 18 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання відповідно до цього Закону та статуту зобов`язане зокрема забезпечувати належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна, що належить співвласникам.
Частиною 2 статті 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що питання самостійного забезпечення об`єднанням експлуатації та утримання багатоквартирного будинку та користування спільним майном у такому будинку регулюються Господарським кодексом України в частині господарчого забезпечення діяльності негосподарюючих суб`єктів.
Суд установив, що у спірних правовідносинах позаплановий захід державного нагляду (контролю) - перевірка додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки - проводилася відповідачем як територіальним органом ДСНС, щодо ОСББ "Злагода-Люкс", яке не веде господарську діяльність, не є суб`єктом господарювання, не є власником багатоквартирних будинків/квартир/спільного майна. ОСББ "Злагода-Люкс" є негосподарюючим суб`єктом, на якого не поширюється Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Такий висновок відповідає правовій позиції, сформульованій у постанові Верховного Суду від 28.07.2020 року у справі №826/6397/17.
Також ОСББ "Злагода-Люкс" не належить до кола державних органів, суб`єктів господарювання, аварійно-рятувальних служб, щодо яких відповідно до статті 65 Кодексу цивільного захисту України можуть здійснюватися заходи державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту.
Відтак суд прийшов до висновку, що відповідач незаконно провів щодо ОСББ "Злагода-Люкс" перевірку та безпідставно склав щодо нього розпорядчі документи акт та припис.
Суд вважає, що спірний припис №336 від 08.06.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який був виданий позивачу за наслідками незаконної та безпідставної перевірки, як індивідуальний акт суб`єкта владних повноважень є протиправним, а позов про його скасування слід задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, здійснені позивачем витрати на оплату судового збору слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-Люкс" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області №336 від 08.06.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Стягнути на користь об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-Люкс" судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2270 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2023 |
Оприлюднено | 24.02.2023 |
Номер документу | 109134531 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні