Провадження 1-кп-932-493-21
Справа 932/8168/21
У Х В А Л А
іменем УКРАЇНИ
20 лютого 2023 року Бабушкінський районний суд
м.Дніпропетровська
у складі:
головуючого-судді ОСОБА_1
при секретарі ОСОБА_2
за участю:
прокурора ОСОБА_3
захисника ОСОБА_4
обвинуваченої ОСОБА_5
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в м.Дніпро кримінальне провадження за обвинуваченням:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки смт.Перещепине, Новомосковського району, Дніпропетровської області, громадянки України, яка має вищу освіту, працює приватним нотаріусом в Дніпровському міському нотаріальному окрузі, зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судима,
у скоєні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, (зареєстрованих в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за №12021040000000454 від 14.06.2021),
ВСТАНОВИВ:
До Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська надійшов обвинувальний акт та додатки до нього у кримінальному провадженні відносно ОСОБА_5 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України.
У підготовчому судовому засіданні захисник ОСОБА_4 заявила клопотання про звільнення обвинуваченої ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності за ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України на підставі ст.49 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Обвинувачена ОСОБА_5 підтримав клопотання захисника та пояснила, що їй відомо про те, що звільнення у зв`язку із закінченням строків давності, є нереабілітуючою підставою, та про наслідки такого звільнення. Просить закрити відносно неї кримінальне провадження, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Прокурор не заперечував проти звільнення ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності за ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Вислухавши думку учасників процесу, суд вважає за можливе задовольнити клопотання сторони захисту та звільнити обвинувачену ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності і закрити кримінальне провадження відносно неї з наступних підстав.
Відповідно обвинувального акту, приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 , будучи уповноваженою державою особою, яка здійснює незалежну нотаріальну діяльність та будучи зобов`язаною реалізовувати державну функцію з охорони і захисту прав шляхом надання цивільно-правовим відносинам під час здійснення нотаріальних повноважень законного і передбачуваного характеру, запобігати виникненню судових спорів шляхом вчинення нотаріальних дій у точній відповідності з вимогами чинного законодавства, тобто діючи усупереч меті і принципам нотаріату, вчинила в інтересах третіх осіб умисні злочини у сфері професійної діяльності, пов`язаної з наданням публічних послуг, у тому числі й корупційне, за наступних обставин.
Відповідно до приписів Закону №3425, нотаріусу забороняється використовувати свої повноваження з метою отримання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб. Присяга нотаріуса визначає, що нотаріус повинен виконувати свої обов`язки чесно і сумлінно, згідно із законом і совістю, поважати права і законні інтереси громадян і організацій, зберігати професійну таємницю, скрізь і завжди берегти чистоту високого звання нотаріуса.
Загальні положення Закону України «Про запобігання корупції» № 1700-VII від 14.10.2014 регламентують, що корупційне правопорушення - це діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у ч.1 ст.3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну та/або цивільно-правову відповідальність.
Нотаріуси як особи, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги, є суб`єктами, на яких поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції».
Чинним законодавством України унормовано, що корупція - це використання особою, зазначеною в ч. 1 ст. З цього Закону, наданих їй службових повноважень чи пов`язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної такій особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов`язаних з ними можливостей.
Неправомірна вигода - це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи не грошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.
Законом України «Про нотаріат» регламентовано, що нотаріус зобов`язаний здійснювати свої професійні обов`язки відповідно до цього Закону і принесеної присяги, сприяти у здійсненні прав та захисті законних інтересів, роз`яснювати права і обов`язки, попереджати про наслідки вчинюваних нотаріальних дій для того, щоб юридична необізнаність не могла бути використана їм на шкоду; відмовити у вчиненні нотаріальної дії в разі її невідповідності законодавству України (ст.5). Правовою основою діяльності нотаріату є Конституція України, цей Закон, інші законодавчі акти України; у своїй діяльності нотаріуси керуються законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, тощо.
Статтею 46-1 Закону №3425 передбачено, що нотаріус як спеціальний суб`єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно та який має печатку такого реєстратора, здійснює повноваження відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і при вчиненні нотаріальних дій має доступ та користується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-ІУ від 01.07.2004 визначає, що у випадку, передбаченому цим Законом, державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб`єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно .
Згідно ст.ст.9,10 Закону № 1952, державний реєстратор речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону, яка включає в себе, з-поміж іншого:
-прийняття і перевірку документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрацію заяви;
-встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства;
-відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
-встановлення відповідності повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
-у разі потреби вимагати подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;
-самостійне прийняття рішень про державну реєстрацію або відмову в такій реєстрації;
-перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та прийнятті відповідних рішень;
-під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, запитувати від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником;
-одержувати в установленому законодавством порядку інформацію, документи і матеріали від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, тощо.
Цим же законом визначено, що Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав. Ведення Державного реєстру прав здійснюється з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави. Державний реєстр прав є державною власністю, складовою частиною Національного архівного фонду і підлягає довічному зберіганню. Доступ державного реєстратора до Державного реєстру прав здійснюється шляхом багатофакторної аутентифікації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України у Порядку ведення Державного реєстру прав.
Кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг «Акредитований центр сертифікації ключів органів юстиції України» приватному нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 для здійснення своєї професійної діяльності і такій, яка відповідає кваліфікаційним вимогам, сформовано кваліфікаційний сертифікат відкритого ключа на захищений носій особистого ключа «Алмаз-1К». Також ОСОБА_5 отримала ідентифікатор доступу, а саме розписку з логіном та паролем для доступу до Єдиних та Державних реєстрів та ознайомилася під особистий підпис зі змістом пам`ятки користувача Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України щодо підвищення рівня безпеки під час користування ними. ОСОБА_5 як приватний нотаріус з ДП «Національні інформаційні системи» уклала Договір про надання послуг приватним нотаріусам відповідно до заяви від 23.07.2015, а саме про забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України.
Отже, приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 як державний реєстратор є особою, яка має право доступу до інформації, яка оброблюється в автоматизованих системах.
Законом України «Про захист інформації в інформаційно- телекомунікаційних системах» ( №80/94-ВР від 05.07.1994) визначено, що :
-несанкціоновані дії щодо інформації в системі - дії, що проводяться з порушенням порядку доступу до цієї інформації, установленого відповідно до законодавства;
-доступ до інформації в системі - це отримання користувачем можливості обробляти інформацію в системі;
-обробка інформації в системі - виконання однієї або кількох операцій, зокрема: збирання, введення, записування, перетворення, зберігання, знищення, реєстрації, приймання, отримання, передавання, які здійснюються в системі за допомогою технічних і програмних засобів (стаття 1 Закону, в редакції від 19.04.2014).
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952 від 01.07.2004 визначає, що загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності і повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначеному цим Законом. Цей закон також регламентує, що Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти таких прав (п.2 ч.1 ст.2 Закону); реєстраційна дія - це державна реєстрація прав, внесення змін до записів І Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав (п.9 ч.1 ст.2 Закону).
Будь-які дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону.
Окрім зазначеного, п.п.38,40 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №1141 від 26.10.2011 року також регламентують, що державний реєстратор вносить зміни до записів Державного реєстру прав, зокрема, у разі зміни відомостей про нерухоме майно, право власності та суб`єкта цього права, інші речові права та суб`єкта цих прав. Внесення змін до записів Державного реєстру прав проводиться державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мінюст.
Як встановлено розслідуванням, приватний нотаріус ОСОБА_5 , діючи як повноважна особа, що надає публічні послуги від імені держави, яка забезпечує офіційне визнання і підтвердження фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, усвідомлюючи правовстановлюючий характер вчинюваних нею дій, під час здійснення цих повноважень вдалася до злочинних, усупереч вихідним положенням реєстраційної діяльності зловживань, які в результаті допущеного з корисливих мотивів дисбалансу публічних і приватних інтересів призвели до порушення охоронюваних законом інтересів держави. А також, одночасно з цим, вдалася до реалізації своїх протиправних намірів шляхом вчинення несанкціонованих дій з інформацією, яка оброблюється в автоматизованих системах як особа, яка має право доступу до єдиної державної автоматизованої інформаційної системи - Державному реєстру прав шляхом внесення несанкціонованих відомостей про речове право на нерухоме майно - земельну ділянку державної форми власності.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ст.ст.1,5 ЗК України ст.373 ЦК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Конституцією України у ст.41 визначено, що кожен має право володіти, користуватись та розпоряджатись своєю власністю.
Відповідно до положень ст.ст.316, 317, 319-321 ЦК України, саме законному власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, яке особа здійснює на рівних умовах особисто, добровільно, на власний розсуд і у спосіб, що не суперечить чинному законодавству України і моральним засадам суспільства. Суб`єктами права власності на землю є держава, яка реалізує таке право через органи державної влади відповідно до повноважень, визначених п. «в» ст.80, ч.2 ст.84 ЗК України. Як передбачено статтею 321 ЦК України, право власності є непорушним; ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами (ст. 326 ЦК).
Під час проведеного досудового слідства з`ясовано, що наказом Фонду державного майна України №1394 від 31.08.2017 Державне підприємство «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» (код ЄДРГЮУ 00693279) як об`єкт групи В, віднесено до переліку підприємств, що підлягають підготовці до продажу у 2017 році. Цим же наказом Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області до грудня 2017 року зобов`язано забезпечити підготовку вказаного об`єкта до продажу, здійснення постійного поетапного контролю за станом його підготовки та своєчасне вжиття заходів з виконання етапів підготовки в установлені терміни.
Засновником Державного підприємства «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» являлася юридична особа - Корпорація «УКРАЇНСЬКИЙ ШОВК» (код ЄДРГЮУ 00699804, створена 11.06.1997), наказом Президента якої ОСОБА_6 з 03 грудня 2003 року призначено на посаду директора шовкорадгоспу «Щорський» Дніпропетровської області, як підприємства загальнодержавної власності (наказ № 10-ос від 01.12.2003).
Вказане підприємство має державну форму власності і є правонаступником Плодово-шовківницького розсадника «Щорський» згідно наказу Міністерства сільського господарства УРСР № 14 від 18 квітня 1985 року.
У відповідності з розпорядженням голови Дніпропетровської ОДА ЖР-222/0/3/-14 від 16.04.2014, ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» входило до переліку підприємств, які належать до сфери управління облдержадміністрації.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Виконавчим комітетом Щорської районної міської Ради депутатів трудящих, ІЦорському держлісорозсаднику Дніпропетровської області 20 лютого 1962 року був виданий Акт на право користування землею, у відповідності з яким зазначеному підприємству в постійне користування було відведено 111.4 га землі, згідно накресленим в Акті планом і описом меж. До вказаної кількості відведених земель входило: 55.8 га орних земель; 12.3 га виноградників; 43.3 га інших угідь. Відповідний запис про це землекористування, як про те зазначено в Акті, здійснений в Державній книзі реєстрації землекористувань за № 34 від 01.11.1959.
Рішенням Криничанської районної ради народних депутатів Дніпропетровської області від 28.02.1992, ухваленим на IX сесії XXI скликання, за ІІІовкорадгоспом у постійне користування була закріплена земля загальною площею 131 га, з яких ПО га - сільськогосподарські угіддя, 56 га - пашні (згідно п.26 додатка №1 до Рішення сесії).
Згідно рішення XXVI сесії XXIII скликання Щорської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області №13-XXVI/XXIII від 14.01.2002, виконуючому обов`язки директора шовкорадгоспу «ІЦорський» ОСОБА_7 надано дозвіл на інвентаризацію земель та виготовлення Державного акту на право постійного користування землею, а також було доручено замовити технічне завдання в обласному управлінні земельних ресурсів та виготовити технічну документацію з інвентаризації землекористування.
Таким чином, до складу ДП «ІПОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» як єдиного майнового комплексу (цілісного майнового комплексу) входили будівлі, споруди та земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходилася на праві постійного користування.
Згідно Статуту ШОВКОРАДГОСПУ «ЩОРСЬКИЙ», затвердженого Дніпропетровською обласною адміністрацією 20.01.2004 (зі змінами від 29.05.2015, затвердженими Розпорядженням ОДА 12.03.2015), вказане Підприємство засноване на державній власності та належить до сфери управління Дніпропетровської обласної державної адміністрації, створене з метою організації виробництва сільськогосподарської продукції, предметом діяльності якого було визначено: виробництво сільськогосподарської продукції, її переробка та реалізація, надання послуг у сфері сільського господарства, тощо (п.2.2, п.2.3 Статуту). Зокрема, вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11), ведення змішаного сільського господарства і допоміжної діяльності у рослинництві ( КВЕД 01.50, 01.61).
Зокрема, положеннями вищевказаного установчого документа визначено основне завдання підприємства: досягти ефективного використання матеріально- технічної бази підприємства та його земельних угідь, збільшення виробництва та реалізації сільськогосподарської продукції. Згідно із законодавством та п.4.14 Статуту, для реалізації цього підприємство наділене правом здійснення володіння, користування землею та іншими природними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності згідно із законодавством.
Статутом також передбачено, що майно Підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання; у разі передачі Підприємства до сфери управління іншого органу управління Підприємство зберігає право господарського відання на закріплене за ним майно; Підприємство в установленому законодавством порядку забезпечує оформлення та державну реєстрацію речових прав на об`єкти, права на які підлягають державній реєстрації (п.4.5 Статуту).
До того ж, державне підприємство «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» з 26.02.2013 року, згідно Свідоцтва № 200113062, зареєстровано як сільськогосподарське підприємство спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість (код КВЕД п.п.209.17.14; п.п.209.17.1), тобто набуло статусу фіксованого платника сільськогосподарського податку.
Таким чином, з урахуванням зазначених нормативних положень і рішень уповноважених органів влади, до складу державного підприємства ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ», розташованого по вул.Матросова,1 на території смт.Божедарівка Криничанського району Дніпропетровської області, як до єдиного майнового комплексу (цілісного майнового комплексу) входили будівлі, споруди і, згідно Акта на право постійного користування від 1962 р., земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 111,4 га з багаторічними насадженнями, яка станом на 2018 рік, тобто на момент проведення приватизації вказаного державного підприємства і укладання договору купівлі-продажу ЄМК з переможцем аукціону, у передбаченому законодавством України порядку не була сформована.
Чинним законодавством України передбачено, що до складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди тощо. Підприємство як єдиний майновий комплекс є нерухомістю. Права на земельну ділянку та інші об`єкти нерухомого майна, які входять до складу єдиного майнового комплексу підприємства, підлягають державній реєстрації в органах, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
В тому числі, положеннями ст.181 ЦК України передбачено, що до нерухомих речей належать земельні ділянки, а також об`єкти, що розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Наказом Фонду державного майна України від 27.03.2018 №447 Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2018 році, Державне підприємство «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» (код ЄДРПОУ 00693279), розташоване за адресою: 52323, Дніпропетровська область, Криничанський район, смт.ІЦорськ, вул.Матросова, 1, увійшло до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їхніх структурних підрозділів як таке, що належало до Дніпропетровської обласної державної адміністрації як його органу управління (постановою Верховної Ради України №984-УІІІ від 04.02.2016 року селище міського типу Щорськ Криничанського району Дніпропетровської області перейменовано на селище міського типу Божедарівка, надалі - Божедарівка).
У результаті цього 27.04.2018 виконуючим обов`язки голови Дніпропетровської ОДА ОСОБА_8 (матеріали відносно якого виділено в окреме провадження) було винесено розпорядження №Р-241/0/3-18, у відповідності з яким ЄМК ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» передано зі сфери управління ОДА до сфери управління РВ ФДМ по Дніпропетровській області, а директора ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» ОСОБА_6 зобов`язано забезпечити підготовку та надання усіх необхідних документів для передачі підприємства органу приватизації. Разом з цим, Департамент економічного розвитку ОДА після надходження від органу приватизації підписаного примірника акта приймання-передачі підприємства, вніс зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 16.04.2014 № Р-222/0/3-14 «Про державні підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління облдержадміністрації».
11.07.2018 ОСОБА_9 як начальник Регіонального відділення Фонду державного майна України (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), винесла наказ, яким затвердила Акт приймання-передачі ЄМК ДП ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ», у відповідності з яким ДП ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» прийнято до сфери управління РВ ФДМУ по Дніпропетровській області. Згідно переліку наданих до Акту документів, речові права на земельну ділянку в установленому законом порядку зареєстровані не були, а надані у формі ксерокопій державного акта на право користування землею та копії рішення Криничанської районної ради народних депутатів від 28.02.1992 «Про закріплення землі в постійне володіння за колгоспами, радгоспами і міжгосподарськими підприємствами», не відповідали станом на 11.07.2018 організаційно-правовій формі ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ». До того ж, у затвердженому акті містилася примітка, відповідно до якої державному підприємству «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» необхідно було забезпечити оформлення в установленому законодавством порядку свідоцтва про право власності на державне нерухоме майно та передати державному органу приватизації у термін до 01.01.2019.
Статтею 24 ЗК України визначено, що державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Земельний кодекс України передбачає, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, яке здійснюється за проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі і вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (стаття 79-1). Однак, незважаючи на ці нормативні приписи начальник РВ ФДМУ ОСОБА_9 , 30.10.2018 затвердила протокол засідання аукціонної комісії РВ ФДМ з продажу на аукціоні об`єкта державної власності - ЄМК ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» від 29.10.2018, яким розроблено умови продажу, визначення стартової ціни об`єкта приватизації та інші організаційні заходи. Було встановлено, що земельна ділянка об`єкту, який приватизується, не сформована. У відповідності із протоколом засідання аукціонної комісії, основними видами діяльності вказаного підприємства є виробництво сільськогосподарської продукції і надання послуг у сфері сільського господарства, вирощування сіянців шовковиці для відновлення тутових насаджень. З урахуванням того, що ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» є єдиним майновим комплексом, членами комісії було запропоновано здійснити продаж на аукціоні з умовами, першою з яких визначено збереження основних видів діяльності підприємства протягом 5 років з моменту укладання договору купівлі-продажу та інші. Констатувавши той факт, що земельна ділянка не сформована і стартова ціна ЄМК визначена без урахування її вартості, аукціонною комісією було схвалено виставити об`єкт державної власності - ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИИ» як єдиний майновий комплекс на аукціон з умовами та надати їх на затвердження керівництву РВ ФДМ; визначити стартову ціну приватизації на рівні 340 355,60 грн. і надати розроблене інформаційне повідомлення на затвердження органу приватизації.
У зв`язку з зазначеним, 26.11.2018 відбулися електронні торги, переможцем яких став ОСОБА_10 з яким, при наявності грубих порушень вимог закону щодо здійснення порядку і процедури приватизації державного підприємства і невизначеність правового режиму користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, що належала державі, 27.12.2018 був укладений договір купівлі-продажу ЄМК.
Так, згідно з умовами договору купівлі-продажу єдиного майнового комплексу ДП ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ», укладеного 27 грудня 2018 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна по Дніпропетровській області (в особі його представника ОСОБА_11 ), - зі сторони продавця, та ОСОБА_10 , - покупцем, продавець зобов`язувався передати у власність покупцю об`єкт державної власності - єдиний майновий комплекс ДП ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ», який належить державі на праві державної власності, за ціною 423240 грн, У тому числі, пунктом п.5.5 договору передбачено, що покупець є правонаступником майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків придбаного Об`єкта приватизації відповідно до законодавства України, а питання користування, купівлі, оренди земельної ділянки, а також її розмір під Об`єктом приватизації покупцем вирішується самостійно, в порядку, визначеному чинним законодавством України (п. 5.9). З Додатку до договору купівлі-продажу, який містить перелік необоротних активів, що входить до складу Об`єкта приватизації вбачається, речові права на земельну ділянку, зазначені не були.
У відповідності до Статуту ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИИ» в редакції, нотаріально засвідченій Рішенням учасника №1 від 17.04.2019 ОСОБА_10 , уповноваженим органом управління даного підприємства виступив ОСОБА_10 . Згідно п.1.2, саме він є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» та кінцевим бенефіціарним власником приватизованого ним підприємства.
Досудовим слідством також встановлено, що у 2013 році директором ДП «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» ОСОБА_6 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) отримано у відділі Держземагенства у Криничанському районі Дніпропетровської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка станом на 01.01.2013 становить 3 252 883 грн. Отже, володіючи упродовж 2013-2018 р.р. відомостями про нормативно-грошову оцінку землі, що перебувала на праві постійного користування ДП «Шовкорадгосп «Щорський», ОСОБА_6 цю інформацію як посадова особа підприємства свідомо не відображала у щорічній фінансовій звітності і не поставила її на баланс як необоротний актив підприємства. Продовжуючи здійснювати всі необхідні дії, направлені на досягнення бажаного злочинного результату, після формування земельної ділянки як об`єкта речових прав і отримання відповідного витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, в якому державним кадастровим реєстратором ОСОБА_12 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) 14.03.2019 на підставі укладеного 26.04.2018 договору між ОСОБА_6 і ТОВ «Авалонбізнесконсалтинг» як землевпорядною організацією і розробленої технічної документації щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі, незаконно були внесені відомості про ДП «Шовкорадгосп «Щорський» як землекористувача вказаної землі, тобто здійснено її незаконну державну реєстрацію.
Відповідно до п.«в» статті 141 Земельного кодексу України, підставою припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Стаття 92 Земельного кодексу України передбачає, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яке перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
-підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
-громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації;
-релігійні організації України, заклади освіти, тощо.
Маючи у своєму розпорядженні копію Акту на право користування земельною ділянкою від 1962 року та усвідомлюючи повного мірою, що ДП «Шовкорадгосп «Щорський» 27.12.2018 приватизовано шляхом продажу на аукціоні і станом на день звернення до приватного нотаріуса ОСОБА_5 , а саме з 20.06.2019, вона являється директором приватного підприємства «Шовкорадгосп «Щорський», а не державного, ОСОБА_6 вирішила використати наявну в неї технічну документацію із землеустрою, розроблену за її замовленням 26.04.2018 ТОВ «АВАЛОН-БІЗНЕС КОНСАЛДИНГ», щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 131 га, а також матеріали державної реєстрації земельної ділянки, надані їй державним кадастровим реєстратором ОСОБА_12 і подала їх 17.12.2019 разом із відповідною заявою до приватного нотаріуса ОСОБА_5 .
Стаття 23 ЗК УРСР (в редакції, чинній на момент прийняття рішення Криничанської районної ради від 28.02.1992) передбачала, що право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
При цьому ОСОБА_5 , реалізуючи свій злочинний умисел, заходів щодо того, аби з достовірністю встановити відповідність поданих документів вимогам законодавства не вживала і, незважаючи на сукупність очевидних обставин, які свідчили про наявність підстав для відмови у проведенні реєстраційних дій, визначений законом обов`язок із внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно виключно на підставі та відповідно до Закону умисно порушила. Зокрема, маючи намір на зловживання своїми повноваженнями як нотаріуса на користь інтересів ОСОБА_10 . -- переможця аукціону, за результатами якого 27.12.2018 було здійснено продаж ДП «Шовкорадгосп «ІЦорський» та який з 18.04.2019 став засновником приватного підприємства «Шовкорадгосп «ІЦорський», ОСОБА_5 усвідомлювала, що саме ОСОБА_10 в результаті проведених незаконних реєстраційних дій уповноваженою на те особою має набути право постійного користування земельною ділянкою, яка належить державі та яка протягом тривалого часу перебувала на праві постійного користування в очолюваному ОСОБА_6 ДП «Шовкорадгосп «ІЦорський» без наявності передбачених чинним законодавством України правовстановлюючих документів.
Законом №1952 передбачено, що у разі, якщо державна реєстрація прав проводиться не в результаті вчинення нотаріальних дій або на підставі документів, виданих (оформлених) органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, державний реєстратор обов`язково визначає обсяг цивільної дієздатності фізичних осіб і цивільної дієздатності та правоздатності юридичних осіб, перевіряє повноваження представників фізичної або юридичної особи щодо вчинення дій, направлених на набуття, зміни чи припинення речових прав та їх обтяжень; державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
В свою чергу, приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 як державним реєстратором було встановлено, що Акт користування землею був виданий 20.02.1962 Виконавчим комітетом Щорської районної міської Ради депутатів трудящих Щорському держлісорозсаднику Дніпропетровської області, і це, станом на день подачі ОСОБА_6 заяви про речових прав на земельну ділянку, не відповідало організаційно-правовій формі даної юридичної особи і свідчило про те, що ОСОБА_6 не є для проведення реєстраційних дій належним заявником. ОСОБА_5 було також беззаперечно встановлено, що кадастровий номер земельної ділянки і її державна реєстрація проведені 14.03.2019 за заявою ОСОБА_6 саме як директором ДП «ШОВКОРАДГОСП «ІЦОРСЬКИЙ», а не приватного. Натомість ОСОБА_5 передбачених законодавством заходів з перевірки заявлених прав вимогам чинного законодавства не здійснила і, не з`ясовуючи належним чином обсяг цивільної правоздатності і дієздатності юридичної особи, яка подала заяву на проведення реєстраційних дій, та обсяг цивільних прав її представника ОСОБА_6 - тобто в інтересах третіх осіб з метою отримання неправомірної вигоди, без передбачених чинним законодавством підстав 17.12.2019 прийняла подану ОСОБА_6 як директором приватного підприємства заяву до розгляду.
Усвідомлюючи повного мірою юридичну значимість вчинюваних нею дій і бажаючи довести свій злочинний умисел до кінця, 18.12.2019 приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 , знаходячись у приміщенні нотаріальної контори, розташованої за адресою: м.Дніпро, вул.Михайла Грушевського, 15/25 і реалізуючи злочинний умисел, направлений на зловживання своїми повноваженнями як нотаріуса з метою отримання неправомірної вигоди, яка містить у собі невстановлену досудовим слідством корупційну складову, діючи умисно, в інтересах приватного підприємства як юридичної особи в особі її директора ОСОБА_6 , грубо порушуючи при цьому положення ст.92 Земельного кодексу України та діюче законодавство у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, як державний реєстратор на підставі неналежних та недостатніх правовстановлюючих документів, тобто не маючи державного акту на право користування земельною ділянкою саме на 131 га і договору купівлі-продажу ДП «Шовкорадгосп «Щорський» як єдиного майнового комплексу, та інших необхідних документів, передбачених ст.2.8 Закону № 1952, прийняла 18.12.2019 незаконне рішення №50298659 про державну реєстрацію речових прав на земельну ділянку державної форми власності і провела державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної форми власності (кадастровий номер 1222055700:01:001:0632) за «ШОВКОРАДГОСП «ЩОРСЬКИЙ» як приватним підприємством, з відкриттям розділу і реєстраційної справи на даний об`єкт нерухомого майна.
Таким чином, провівши незаконну реєстраційну дію щодо юридичної особи, за якою у відповідності з чинним законодавством України не повинно було бути зареєстроване таке речове право, приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 , перебуваючи на своєму робочому місці у приміщенні нотаріальної контори, розташованої за адресою: м.Дніпро, вул. М.Грушевського, 15/25, діючи як особа, яка має доступ до інформації, яка міститься в автоматизованих системах, умисно, незаконно внесла шляхом введення і зберігання інформації, що здійснюється в системі за допомогою технічних і програмних засобів, несанкціоновані зміни до інформації, яка міститься в Єдиному реєстрі прав на нерухоме майно, чим змінила у вказаному реєстрі інформацію щодо начеб-то наявності у зазначеної юридичної особи права постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 1222055700:01:001:0632). За результатами проведеної реєстраційної дії ОСОБА_5 сформувала відповідний витяг і надала його ОСОБА_6 як заявнику. Отже ОСОБА_5 відповідні відомості щодо надання інформації про наявну документацію щодо цієї земельної ділянки не витребувала; правовстановлюючі документи на юридичну особу не витребувала; до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, як органу управління ДП «Шовкорадгосп «Щорський», а також до Фонду державного майна України щодо з`ясування правого режиму користування цією земельною ділянкою не звернулася та прийняла незаконне рішення про реєстрацію на речових прав.
Положеннями 4.2 ст.152 Земельного кодексу України унормовано, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь- яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом застосування передбачених законом способів ( п.«д» ч.3 ст.152 ЗК).
Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 передбачає, що самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (стаття 1 Закону).
Усвідомлюючи те, що 09.10.2020 приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 реєстрація права постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 1222055700:01:001:0632), яке раніше було зареєстровано за ПП «Шовкорадгосп «Щорський», скасована за заявою ОСОБА_6 , тобто повною мірою розуміючи відсутність законних підстав до її використання, ОСОБА_7 та ОСОБА_10 (матеріали щодо яких виділено в окреме провадження), здійснили її самовільне зайняття та продовжують протиправне використання і по теперішній час.
У результаті умисних протиправних дій ОСОБА_5 приватне підприємство «Шовкорадгосп «Щорський», власником якого є ОСОБА_10 , на підставі проведеної нею 18.12.2019 незаконної державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а саме земельну ділянку державної форми власності, а також Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, який не відповідав формі, встановленій законодавством України та підлягав скасуванню у зв`язку з приватизацією державного підприємства за ініціативою РВ ФДМУ як уповноваженого органу управління, тобто з підстав припинення юридичної особи, отримало право постійного користування земельною ділянкою державної власності площею 131га, нормативно-грошова оцінка якої визначена у розмірі 5 298186,01 грн., що привело до втрати державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, як законним власником зазначеного об`єкта цивільних прав, права володіння і користування цим майном, і завдало істотну шкоду для охоронюваних законом інтересів держави.
Дії ОСОБА_5 , які виразилися в несанкціонованій зміні інформації, яка оброблюється в автоматизованих системах, вчинені особою, яка має право доступу до неї, кваліфікуються за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.362 КК України.
Дії ОСОБА_5 , які виразилися в зловживанні повноваженнями нотаріусом з метою отримання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, якщо це завдало істотної шкоди охоронюваним законом державним інтересам, кваліфікуються за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.365-2 КК України.
Відповідно до ст.49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання чинності вироком суду законної сили минули встановлені законом строки, обчислення яких призупиняється у разі ухилення особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, від досудового розслідування або суду та переривається у випадку скоєння зазначеною особою нового кримінального правопорушення.
Матеріально-правовими підставами звільнення від кримінальної відповідальності, у зв`язку із закінченням строків давності, є закінчення встановлених ч.1 ст.49 КК України строків і відсутність обставин, що порушують їх перебіг (ч.ч.2-4 ст.49 КК України).
Процесуально-правовими підставами звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку з закінченням строків давності є виключно згода обвинуваченого на таке звільнення від кримінальної відповідальності.
Як вбачається з матеріалів кримінального провадження, ОСОБА_5 вперше притягується до кримінальної відповідальності, за період проведення досудового слідства та судового розгляду до кримінальної відповідальності за вчинення інших злочинів не притягувалась, від досудового слідства та суду не ухилялась. ОСОБА_5 обвинувачується у скоєнні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, які відповідно ст.12 КК України, відносяться до нетяжких злочинів. З часу вчинення кримінальних правопорушень минуло більше трьох років, а отже відповідно до п.2 ч.1 ст.49 КК України ОСОБА_5 не може бути притягнута до кримінальної відповідальності за ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності.
На підставі вищевикладеного суд вважає необхідним клопотання захисника ОСОБА_4 задовольнити та звільнити обвинувачену ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності за ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, а кримінальне провадження щодо неї закрити, у зв`язку із закінченням строків давності.
Керуючись ст.49 КК України, ст.ст.284, 314, 350, 372 КПК України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання захисника ОСОБА_4 задовольнити.
Звільнити ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності за ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, у зв`язку із закінченням строку давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Кримінальне провадження №12021040000000454 від 14.06.2021 за обвинуваченням ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.362, ч.1 ст.365-2 КК України, - закрити у зв`язку із закінченням строку давності.
Ухвала може бути оскаржена до Дніпровського апеляційного суду протягом семи днів з дня її оголошення через Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська.
Суддя
Бабушкінського районного суду ОСОБА_1
м.Дніпропетровська
Суд | Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2023 |
Оприлюднено | 24.02.2023 |
Номер документу | 109144002 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги |
Кримінальне
Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Марущак С. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні