Ухвала
від 23.02.2023 по справі 909/142/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/142/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

23.02.2023 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Кобецької С. М., секретар судового засідання Гарасимко О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури,

вул. Грюнвальдська, буд. 11, м.Івано-Франківськ,76000;

в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського

округу, вул. Академіка Сахарова, 23А, м.Івано-Франківськ, 76014;

до відповідачів: Верховинської селищної ради,

вул. І.Франка, буд. 3, смт.Верховина, Івано-Франківська область,78700;

Приватного підприємства "Промбудсервіс - Косів",

вул. Незалежності, 40-б, м. Косів, Івано-Франківська область, 78600;

про визнання недійсним договору про закупівлю робіт за державні кошти,

за участю:

від прокуратури: Журавльова Н.Є.

від відповідача Верховинської селищної ради: Мотуз Л.В.

від відповідача ПП "Промбудсервіс-Косів": Сохан В.Є.

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Господарського суду Івано-Франківської області знаходиться справа за позовом першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу до відповідачів Верховинської селищної ради, Приватного підприємства "Промбудсервіс - Косів" про визнання недійсним договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020 укладеного між Криворівнянською сільською радою Верховинського району Івано-Франківської області та Приватним підприємством "Промбудсервіс - Косів".

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 26.05.2021 зупинено провадження у справі у зв"язку з призначенням судової будівельно - технічної експертизи, проведення якої доручено Івано-Франківському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру Міністерства внутрішніх справ України.

Івано-Франківським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром Міністерства внутрішніх справ України, листом №19/109/14/5-15320-2022 від 30.12.2022, матеріали справи №909/142/21 повернуто Господарському суду Івано-Франківської області без виконання ухвали від 26.05.2021 з підстав того, що призначений для проведення експертизи судовий експерт Сілецький Р.Р. увільнений від роботи на час проходження військової служби за призовом під час мобілізації на особливий період.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 12.01.2023 поновлено провадження у справ, підготовче засідання призначено на 09.02.2023.

В підготовчому засіданні 09.02.2023 оголошувалась перерва до 23.02.2023.

Заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури адресував суду клопотання вх№2143/23 від 21.02.2023, в якому просить суд повторно призначити у справі судову будівельно - технічну експертизу. Мотивує клопотання тим, що потреба у проведенні експертизи на сьогоднішній день не відпала, адже для вирішення цього спору наявна потреба в спеціальних знаннях в галузі будівництва, а саме встановлення виду робіт, які запроектовано та виконуються на підставі оспорюваного договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020. Прокурор в судовому засіданні підтримав подане клопотання.

Представник позивача в судове засідання не з"явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений ухвалою суду від 09.02.2023.

Представники відповідачів в судовому засіданні не заперечили проти клопотання про призначення судової будівельно - технічної експертизи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представників відповідачів, з"ясувавши всі обставини на яких ґрунтується подане клопотання вх№2143/23 від 21.02.2023 про призначення судової будівельно - технічної експертизи, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд дійшов висновку про наявність підстав для його задоволення.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Спеціальні знання - це професійні знання, отримані в результаті навчання, а також навички, отримані обізнаною особою в процесі практичної діяльності, які використовуються разом з науково-технічними засобами під час проведення експертизи. Змістом спеціальних знань є теоретично обґрунтовані і перевірені практикою положення і правила, які можуть відноситися до будь-якої галузі науки, техніки, мистецтва тощо.

Судова експертиза призначається лише в разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

В рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Дульський проти України" від 01.06. 2006 зазначено, що експертиза призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури.

Відповідно до статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно грунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07. 2003). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" від 27 09.2001)". В той же час, обов`язковою умовою винесення обґрунтованого рішення є дослідження обставин, які входять до предмета доказування.

Предметом судового розгляду є вимога прокурора в особі позивача до відповідачів про визнання недійсним договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020 укладеного між Криворівнянською сільською радою Верховинського району Івано-Франківської області та Приватним підприємством "Промбудсервіс - Косів". При цьому прокурор вважає, що оспорюваний правочин, спрямований не на реальне настання правових наслідків, обумовлених ним, оскільки його предметом є не рекультивація полігону ТПВ, а нове будівництво полігону ТПВ на земельній ділянці, на якій фактично розташоване сміттєзвалище, що в свою чергу передбачає обов"язкове проведення процедури оцінки впливу на довкілля, проведення будівельної експертизи та отримання дозволу на проведення будівельних робіт. Одночасно відповідачі вказують на укладення правочину з додержанням всіх вимог закону, а виконані роботи вважають такими, що в повному обсязі відповідають предмету договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що для з`ясування вказаних обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право і такі обставини суд позбавлений можливості встановити самостійно, а відтак вважає за необхідне призначити у справі судову будівельну-технічну експертизу з метою встановлення виду робіт (нове будівництво чи рекультивація), які фактично виконано на об"єкті, а також відповідності виконаних робіт роботам, визначеним предметом договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020. При цьому, судом враховано поважність причини невиконання Івано-Франківським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром Міністерства внутрішніх справ України ухвали суду від 26.05.2021.

Так, відповідно до підпункту 1.2.2. пункту 1.2. Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 53/5 від 08.10.1998 (із змінами і доповненнями) основними видами (підвидами) судової експертиз є, зокрема будівельно-технічна.

Основними завданнями будівельно-технічної експертизи є: визначення відповідності розробленої проектно-технічної та кошторисної документації вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; визначення відповідності виконаних будівельних робіт та побудованих об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд тощо) проектно-технічній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; визначення відповідності виконаних будівельних робіт, окремих елементів об`єктів нерухомого майна, конструкцій, виробів та матеріалів проектно-технічній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; визначення, перевірка обсягів і вартості виконаних будівельних робіт та складеної первинної звітної документації з будівництва та їх відповідність проектно-кошторисній документації, вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва тощо (підпункт 5.1. пункту 5 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України № 53/5 від 08.10.1998 (із змінами і доповненнями).

Згідно з підпунктом 5.1.3. пункту 5 розділу ІІ цих Рекомендацій для вирішення питань, зокрема про визначення переліку та об`ємів фактично виконаних робіт з будівництва (ремонту, реконструкції) об`єктів експерту необхідно надати договірну документацію (договори підряду та додатки до них, додаткові угоди тощо), а також проектно-кошторисну та первинну звітну і виробничу документацію (форми КБ-2в, КБ-3, відомості списання матеріалів, журнал виконання робіт, акти огляду прихованих робіт, акти випробувань тощо) на виконання будівельних робіт.

Згідно з частинами 4, 5 статті 99 Господарського процесуального кодексу України, питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. Судом враховано питання, запропоновані прокурором у клопотанні вх№2143/23 від 21.02.2023, проте остаточне коло питань роз`яснення яких потребує висновку експерта визначено судом самостійно. Питання відповідають меті призначення судової будівельно-технічної експертизи.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про судову експертизу" судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.

Частиною 3 статті 99 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд.

Беручи до уваги відсутність заперечень відповідачів стосовно визначеної прокурором у клопотанні вх№2143/23 від 21.02.2023 експертної установи, то суд вважає за можливе доручити проведення судової експертизи атестованій державній експертній установі - Івано-Франківському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру Міністерства внутрішніх справ України, який в т.ч. спеціалізується на проведенні судової будівельно-технічної експертизи.

Призначення судом експертизи є підставою для зупинення провадження у справі згідно з частиною 1 статті 228 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статями 98, 99, 100, 228, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Клопотання вх№2143/23 від 21.02.2023 заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури про призначення у справі судової будівельно - технічної експертизи - задовольнити.

2.Призначити у справі судову будівельно - технічну експертизу, проведення якої доручити Івано-Франківському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру Міністерства внутрішніх справ України вул. Національної Гвардії, 14, м.Івано-Франківськ, 76000.

3.На вирішення судовому експерту поставити наступні запитання:

- який вид робіт (рекультивація полігону ТПВ чи нове будівництво полігону ТПВ) фактично виконано/виконується в с.Бережниця, Верховинського району, Івано-Франківської області?

- чи відповідають виконані роботи роботам, визначеним предметом договору про закупівлю робіт за державні кошти №2 від 25.05.2020, а саме: "Рекультивація полігону ТПВ в с.Бережниця, Верховинського району, Івано-Франківської області (Коригування кошторису) (ДСТУ Б Д.1.1.-1:2013) Руйнування та знесення будівель і земляні роботи (45110000-1) (ДК 021:2015)"?

4.Судову будівельно - технічну експертизу провести за наявними в матеріалах справи №909/142/21 доказами.

5. Відповідачам забезпечити доступ судовому експерту до об"єкту дослідження.

6. Витрати по проведенню судової будівельно-технічної експертизи покласти на Івано-Франківську обласну прокуратуру. Рахунок на оплату вартості експертизи направити -Івано-Франківській обласній прокуратурі, вул. Грюнвальдська, 11, м.Івано-Франківськ, 76000.

7. Судову будівельно-технічну експертизу провести у строк, передбачений підпунктом 1.13 пункту 1 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України N53/5 від 08.10.1998 (зі змінами і доповненнями).

8. Відповідно до статті 4 Закону України "Про судову експертизу" попередити експерта про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків, визначених статтями 384, 385 Кримінального кодексу України.

9. Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України судовому експерту подати Господарському суду Івано-Франківської області висновок експерта в письмовій формі та надіслати копії такого висновку сторонам у справі.

10. Зупинити провадження у справі на час проведення експертизи.

11. Матеріали справи №909/142/21 направити Івано-Франківському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру Міністерства внутрішніх справ України вул. Національної Гвардії, 14, м.Івано-Франківськ, 76000.

Провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її підписання.

Суддя С.Кобецька

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено24.02.2023
Номер документу109156323
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними підряду

Судовий реєстр по справі —909/142/21

Ухвала від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 23.05.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 23.02.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 12.01.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 21.10.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 29.09.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні