ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2023 року м. Житомир справа № 240/38198/21
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Здвиж" до Головного управління ДПС у Житомирській області та до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Фермерське господарство "Здвиж" (далі позивач, ФГ "Здвиж") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області (далі - відповідач 1) та до Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області від 19.10.2021 №3251424/33360182, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 в ЄРПН;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.09.2021 №8, що подана Фермерським господарством "Здвиж";
- встановити судовий контроль за виконанням рішення у даній справі в порядку статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України.
В обґрунтування заявлених позовних вимог Фермерське господарство "Здвиж" зазначило, що ним було сформовано та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.09.2021 №8 про поставку ТОВ "ЛАВР -БЦ" пшениці. Однак реєстрацію цієї накладної було зупинено на підставі п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1101- відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання довіює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 відповідачем не було вказано конкретних документів, які необхідно надати для здійснення її реєстрації. Не дивлячись на це, Фермерським господарством "Здвиж" були надані документи на підтвердження господарської операції, зазначеної в податковій накладній. Проте, комісією Головного управління ДПС у Житомирській області було прийнято рішення від 19.10.2021 №3251424/33360182, яким в реєстрації вищезазначеної накладної відмовлено, у зв`язку з не наданням підприємством первинних документів щодо постачання/придбання товару, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. На думку позивача, таке рішення є протиправними, оскільки господарством були надані усі необхідні первинні документи на підтвердження реальності здійсненої господарської операцій, відображеної в податковій накладній від 30.09.2021 №8, що в сукупності були достатніми для прийняття рішення про її реєстрацію. З огляду на вищезазначене, Фермерське господарство "Здвиж" звернулось з даним позовом до суду.
Ухвалою суду провадження в адміністративній справі №240/38198/21 за позовом Фермерського господарства "Здвиж" було відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.
Державною податковою службою України та Головним управлінням ДПС у Житомирській області до суду були подані відзиви на позовну заяву, які є ідентичними за своїм змістом.
В поданих відзивах відповідачі заперечували проти задоволення заявлених позовних вимог. Свою позицію аргументували тим, що податкові накладні, які подаються на реєстрацію до контролюючого органу перевіряються автоматизованою системою на відповідність ознакам безумовної реєстрації і тільки після виявлення невідповідності таким ознакам податкові накладні перевіряються на відповідність критеріям ризиковості. Реєстрація поданої Фермерським господарством "Здвиж" податкової накладної від 30.09.2021 №8 була зупинена на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, через те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1101 - відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання довіює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 свідчить, що податковим органом виконано всі вимоги законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної, оскільки квитанція містить чіткі підстави зупинення та пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Вказують, що обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість витрат первинними документами покладається на платника. При цьому відповідачі наголошують, що податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачене нормативно-правовими актами.
Крім того, у відзиві відповідачами зазначено, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивачем на розгляд комісії були надані пояснення та пакет документів. Однак, статистична звітність сільськогосподарського виробника, а саме звіти за формою 37-сг, 4-сг та 21-сг серед вказаного пакету документів була відсутня, що унеможливило дослідження походження та залишків пшениці. У зв`язку з цим, Комісія прийняла рішення від 19.10.2021 №3251424/33360182 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Враховуючи вищезазначене, відповідачі зауважили, що оскаржуване в дай справі рішення прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України, а тому просили відмовити в задоволені позову в повному обсязі.
Відповідно до положень ст. 257, 262 КАС України суд розглядає дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Фермерське господарство "Здвиж" (код ЄДРПОУ 33360182) є платником єдиного податку IV групи та платником податку на додану вартість та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Житомирській області.
Основним видом господарської діяльності Фермерського господарства "Здвиж" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код згідно КВЕД01.11).
Під час розгляду справи судом встановлено та підтверджено наявними у справі матеріалами, що 28 вересня 2021 року між ФГ "Здвиж" (далі - постачальник) та ТОВ "ЛАВР-БЦ" (далі - покупець) був укладений договір поставки №-280921 (а.с.93-95), відповідно до якого постачальник взяв на себе зобов`язання поставити у власність, а покупець зобов`язання прийняти та оплатити товар - пшеницю урожаю 2021 року, в загальній кількості 50 тонн (допустиме відхилення кількості товару +/- 10 %), відповідно до ДСТУ 3768:2019 (код УКР ЗЕД 1001) на умовах "EXW" (Франко-склад) (в редакції Incoterms 2010) зерновий склад за адресою: Житомирська область, Коростишівський район, с.Здвижка, вул. Гранітна, 28.
Згідно з умовами вищезазначеного договору кількість товару визначається згідно товарно-транспортних накладних та відображається у видаткових накладних. Продукція постачається у повному обсязі в термін до 30 жовтня 2021 року включно. Поставка продукції підтверджується наступними документами: рахунком-фактурою постачальника з точним зазначенням кількості та ціни продукції без ПДВ, суми ПДВ, всього до сплати; товарно-транспортною накладною, завіреною підписами довірених осіб з обох сторін та печатками підприємств; видатковою накладною, виписаною за довіреністю покупця.
В розділі ІІІ вищезазначеного договору сторони домовились, що ціна товару за даною угодою становить: для пшениці 2 класу - 6754,39 грн (без ПДВ) та 7700,00 грн (з ПДВ) за 1 метричну тонну; для пшениці 3 класу - 6666,67 грн (без ПДВ) та 7600,00 грн (з ПДВ) за 1 метричну тонну; для пшениці 4 класу - 6359,65 грн (без ПДВ) та 7250,00 грн (з ПДВ) за 1 метричну тонну.
При цьому, в розділі V договору було визначено, що покупець сплачує 86% вартості поставленого товару на розрахунковий рахунок постачальника в день відвантаження товару та підписання сторонами видаткових накладних, інші 14 % після реєстрації податкової накладної. Продукція буде вважатися сплаченою в момент перерахування грошових коштів з банківського рахунку покупця.
З метою виконання взятих на себе у договорі від 28.09.2021 №П4-280921 зобов`язань, ФГ "Здвиж" на підставі видаткової накладної від 30.09.2021 №2 здійснило поставку ТОВ "ЛАВР-БЦ" пшениці 3 класу в кількості 28,24 тонн за ціною 6666,67 грн за тонну, загальною вартістю 214624,00 гривень, в тому числі: 188266,76 грн. вартість товару та 26357,34 грн. - ПДВ (а.с.96), а на підставі видаткової накладної від 01.10.2021 №3 - поставку пшениці 4 класу в кількості 27,40 тонн за ціною 6359,65 грн за тонну, загальною вартістю 198650,03 гривень, в тому числі: 174254,41 грн. вартість товару та 24395,62 грн. - ПДВ (а.с.97)
Згідно товарно-транспортних накладних від 30.09.2021 №2 та від 01.10.2021 №3 вищезазначений товар був доставлений автомобільним перевізником "Трейдсістемсекспорт" від вантажовідправника ФГ "Здвиж" з пункту навантаження: Житомирська область, Коростишівський район, с. Здвижка, вул. Гранітна, 28 вантажоодержувачу ТОВ "ЛАВР-БЦ" до пункту розвантаження: Київська область, м. Біла Церква, вул. Таращанська, 163А (а.с.98-99).
В свою чергу, ТОВ "ЛАВР-БЦ" на виконання умов розділу V договору від 28.09.2021 №П4-280921 здійснило часткову оплату вартості придбаної пшениці в розмірі 317982,50 гривень, що підтверджуються наявним у матеріалах справи платіжним дорученням від 30.09.2021 №129 (а.с. 100).
У зв`язку із здійсненням вищезазначеної господарської операцій, ФГ "Здвиж" відповідно до вимог пункту201.1 статті 201 ПК Українипо першій події факту оплати поставленого товару, склало та надіслало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.09.2021 №8 на загальну суму 317982,51 грн (в тому числі ПДВ (14%) - 39050,48 грн), про продаж ТОВ "ЛАВР-БЦ" пшениці 3 класу в кількості 28,24 тонн на загальну суму 188266,76 грн (в тому числі ПДВ (14 %) 26357,34 грн) та пшениці 4 класу в кількості 14,25633 тонн на загальну суму 90665,27 грн (в тому числі ПДВ (14 %) 12693,13 грн) (а.с.118).
Водночас, згідно квитанції від 12.10.2021 реєстрацію вищезазначеної податкової накладної від 30.09.2021 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних було зупинено відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (а.с.119).
Крім того, у зв`язку із зупиненням реєстрації вказаних податкових накладних контролюючий орган в квитанціях запропонував позивачу надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання про прийняття рішення про їх реєстрацію/відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог контролюючого органу ФГ "Здвиж" 15 жовтня 2021 року надіслало до Головного управління ДПС у Житомирській області повідомлення про надання пояснень та первинні документи на підтвердження інформації про господарську операцію, вказану в податковій накладній від 30.09.2021 №8, а саме:
- платіжне доручення ТОВ "ЛАВР-БЦ" від 30.09.2021 №129 (а.с.100)
- договір поставки пшениці від 28.09.2021 № П4-280921, укладений між ФГ "Здвиж" та ТОВ "Лавр-БЦ" (а.с.93-95);
- видаткову накладну ФГ "Здвиж" від 30.09.2021 №2 про поставку ТОВ "Лавр-БЦ" на виконання вимог договору від 28.09.2021 № П4-280921 пшениці 3 класу в кількості 28,24 тонн (а.с.96);
- договір поставки мінеральних добрив від 21.09.2020 №21/09/2020-02, укладений між ТОВ "Уніферт" та ФГ "Здвиж" та (а.с.107-110);
- додаток №1 до договору поставки мінеральних добрив від 21.09.2020 №21/09/2020-02, укладеного між ТОВ "Уніферт" та ФГ "Здвиж" (а.с.111);
- видаткову накладну ТОВ "Уніферт" від 21.09.2020 №218 про поставку ФГ "Здвиж" мінеральних добрив на виконання вимог договору поставки від 21.09.2020 №21/09/2020-02 (а.с.112);
- платіжне доручення ФГ "Здвиж" від 21.09.2020 №23 про оплату мінеральних добрив (а.с.113);
- видаткову накладну ТОВ "Вега Агро" від 19.09.2019 №243 про поставку ФГ "Здвиж" на виконання вимог договору купівлі-продажу від 19.09.2019 №19/09/19 зерна пшениці озимої в кількості 5 тонн (а.с.103);
- товарно-транспортну накладну від 19.09.2019 №Р243 про перевезення зерна пшениці озимої в кількості 5 тонн від ТОВ "Вега Агро" до ФГ "Здвиж" (а.с.104-105);
- платіжне доручення ФГ "Здвиж" від 16.09.2019 № 15 про оплату зерна пшениці озимої в кількості 5 тонн (а.с.106);
- договір поставки мінеральних добрив від 27.01.2021 №КА-59, укладений між ТОВ "Компанія Агрокультура" та ФГ "Здвиж" (а.с.114-115);
- видаткову накладну ТОВ "Компанія Агрокультура" від 01.02.2021 №92 про поставку ФГ "Здвиж" мінеральних добрив на виконання вимог договору поставки від 27.01.2021 №КА-59 (а.с.116);
- платіжне доручення ФГ "Здвиж" від 28.01.2021 №35 про оплату мінеральних добрив (а.с.117);
- платіжне доручення від 02.09.2020 №17;
- рахунок на оплату від 27.01.2021 №59;
- договір поставки мінеральних добрив від 31.08.2020 № 31/08 з ТОВ "Західноукраїнська гірничо-хімічна компанія";
- договір від 10.09.2021 № 483/21 з ТОВ "НК СОЛАР";
- рахунок-фактура від 13.09.2021 № СФ-0011857.
У відзиві на позовну заяву Головне управління ДПС у Житомирській області підтверджує надання ФГ "Здвиж" вищезазначених первинних документів.
Розглянувши надані позивачем пояснення та документи, комісія Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення від 19.10.2021 №3251424/33360182, яким відмовила ФГ "Здвиж" у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 (а.с.121).
Дослідивши під час розгляду справи зміст вказаного рішень, суд встановив, що підставою для відмови в реєстрації в ЄДПН податкової накладної від 30.09.2021 №8 стало ненадання позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товару, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з прийнятим комісією Головного управління ДПС у Житомирській області рішенням від 19.10.2021 №3251424/33360182 ФГ "Здвиж" звернулось зі скаргою до Державної податкової служби України (а.с.123-124).
Однак, за наслідками розгляду цієї скарги, Державна податкова служба України прийняла рішення від 02.11.2021 №50463/33360182/2, яким залишила скаргу ФГ "Здвиж" без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення від 19.10.2021 №3251424/33360182 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 без змін (а.с.125).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 протиправними, ФГ "Здвиж" звернулось з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються правовими нормамиПодаткового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI; Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246; Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520.
Податкова накладна- це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації (пункт 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246(далі - Порядок №1246)).
Відповідно до вимог пункту 201.10.статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимогЗаконів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг"та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Згідно з пунктом201.16. статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі визначені в Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165(далі - Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Згідно з вимогами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстріподаткову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, відповідність відображеної в податковій накладній операцій хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Дослідивши під час розгляду справи квитанцію від 12.10.2021 суд встановив, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 стала відповідність зазначеної в ній операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Згідно з пунктом 1 вищезазначених Критеріїв (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин), критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Зі змісту вищезазначеної норми вбачається, що зупинення реєстрації податкової накладної за підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій може бути здійснене контролюючим органом лише у разі одночасної наявності трьох умов:
1) відсутність товару, зазначеного вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару, що постачається на постійній основі;
2) обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину його залишку;
3) переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Разом з тим, у квитанції від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної ФГ "Здвиж" від 30.09.2021 №8 контролюючий орган зазначив лише дві з трьох умов, необхідних для зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме:
- коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються);
- обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Крім того, суд зазначає, що подання та реєстрація в контролюючому органі таблиці даних платника податку на додану вартість, згідно з пунктами 12-16 Порядку №1165, є правом, а не обов`язком такого платника податків.
Таким чином, здійснивши системний аналіз норм пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та пунктів 12-16 Порядку №1165, суд приходить до висновку, що застосування контролюючим органом пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій при здійсненні зупинення реєстрації податкової накладної може бути здійснене лише відносно платника податку, який в установленому законом порядку зареєстрував таблицю даних платника податку на додану вартість.
Під час судового розгляду справи, відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, та з огляду ч. 2 ст. 77 КАС України несе обов`язок доказування правомірності свого рішення, не надав жодних доказів, які б підтверджували, що на момент зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 у ФГ "Здвиж" була зареєстрована таблиці даних платника податку на додану вартість.
За відсутності зареєстрованої в контролюючому органі таблиці даних платника податку на додану вартість, наявність такої обставини, як відсутність коду послуги 1101 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що постачається на постійній основі, виключається.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 було здійснено відповідачем за відсутності фактичних та обґрунтованих підстав для такого зупинення, а саме за відсутності трьох обов`язкових умов, необхідних для висновку про відповідність операції, відображеної у цій податковій накладній, пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а тому таке було здійснене з порушенням норм Порядку №1165.
Також суд зазначає, що згідно з нормами підпунктів 2 та 3 пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової інформації, яка має бути зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.
Проте, зі змісту квитанцій від 12.10.2021, якою ФГ "Здвиж" було повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 вбачається, що відповідачем при формуванні вказаної квитанції не дотримано вимоги п. 11 Порядку №1165 та не вказано у ній розрахованого показника критерію, якому, на думку відповідача, відповідає зазначена в накладній операція. Зокрема не було зазначено розрахункового показника величини взятого відповідачем до уваги обсягу залишку товару, з якого вбачалося б, що обсяг постачання товару, зазначеного господарством в податковій накладній від 30.09.2021 №8, дорівнює або перевищує величину вказаного залишку.
Не вказано у квитанції від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 також і конкретної пропозиції позивачу щодо переліку документів, надання яких буде достатнім для прийняття рішення про реєстрацію цієї накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. У вказаній квитанції товариству лише було запропоновано надати пояснення та копії документів (без конкретизації яких саме) для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної (а.с.119).
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18 червня 2020 року, справа № 824/245/19, виклав правову позицію, яка є обов`язковою в силу приписівст. 242 КАС України, вказавши, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
У постанові від 02.10.2019 у справі №520/10372/18 Верховний Суд зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження у даній категорії справ є обставини, за яких контролюючий орган вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі Критеріїв ризиковості платника податків, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520(далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Вжите у вказаній правовій нормі речове словосполучення "може включати" вказує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та різним.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у нього сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, реальністю відображеної господарської операції, в тому числі й наявністю у платника достатнього обсягу залишку товару необхідного для здійснення такої операції, вказавши в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях та які документи надати.
Натомість у надісланій ФГ "Здвиж" квитанції від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 конкретної пропозиції щодо переліку документів, які господарству необхідно надати, вказано не було. Таким чином, контролюючий орган у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказав, які саме документи слід надати позивачу та чого мають стосуватися його пояснення, для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою. У квитанціях використано загальне формулювання щодо пропозиції надання документів, що є необхідними для реєстрації поданих податкових накладних. Дане формулювання, порушує принцип чіткої визначеності рішення суб`єкта владних повноважень, та не містить достатньої інформації для виправлення недоліків, що призвели до зупинення реєстрації податкових накладних.
Вказане свідчить про невідповідність сформованої квитанції від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 вимогам пункту 11 Порядку №1165.
В сукупності встановлені судом обставини щодо зупинення контролюючим органом реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 за відсутності трьох обов`язкових умов, необхідних для висновку про відповідність відображеної у цій накладній операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та щодо невідповідності сформованої квитанції від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної вимогам, визначеним в пункті 11 Порядку №1165, свідчать на користь висновку, що зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 було здійснене відповідачем з порушенням норм Порядку №1165.
Пунктом другим Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Матеріалами справи підтверджується та не заперечується відповідачами, що одержавши квитанцію від 12.10.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №9, ФГ "Здвиж" надіслало до контролюючого органу пояснення та первинні документи, які на переконання позивача, підтверджували інформацію про господарську операцію, відображену у вказаній накладній.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
За наслідками розгляду наданих позивачем документів, комісія Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення від 19.10.2021 №3251424/33360182 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8.
Із змісту вказаного рішення вбачається, що підставою відмови в реєстрації в ЄДПН податкової накладної від 30.09.2021 №8 стало ненадання позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товару, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація із зазначенням конкретних документів, які не було надано, у рішенні від 19.10.2021 №3251424/33360182 не вказана.
В свою чергу, згідно наявного у матеріалах справи додатку до протоколу засідання комісія Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №198/06-30-18-01-14 підставою для відмови ФГ "Здвиж" у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 стало ненадання ним статистичної звітності с/г виробника.
Перевіривши під час розгляду справи правомірність підстав, якими відповідач обґрунтовує прийняття оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8, суд зазначає наступне.
Сам по собі факт зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Податковий орган не позбавлений у випадку реєстрації податкової накладної перевіряти у подальшому реальність господарських операцій між позивачем та його контрагентом за механізмами, визначеними положеннямиПодаткового кодексу України.
Більш того, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися саме шляхом проведення перевірок такого платника податків, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
У свою чергу, при реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування фактично контролюючим органом проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями та здійснюється перевірка поданої ним податкової накладної на предмет дотримання вимог, визначених пунктом 12 Порядку №1246. Тому і суд за результатами розгляду даної справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації поданої ним податкової накладної в ЄРПН.
Крім того, як вбачається зі змісту квитанцій від 12.10.2021, у зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8 контролюючий орган запропонував позивачу надати копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в цій податковій накладній, а не копії документів, які підтверджують реальність вказаної в ній господарської операції.
Дослідивши під час розгляду справи первинні документи, які надавались позивачем на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, суд встановив, що вони повною мірою підтверджують інформацію про господарську операцію ФГ "Здвиж" з поставки з поставки ТОВ "ЛАВР-БЦ" 28,24 тонн пшениці 3 класу та 14,25633 тонн пшениці 4 класу, яка вказана в податковій накладній від 30.09.2021 №8.
Зокрема, договором поставки від 28.09.2021 №П4-280921 підтверджується наявність господарських правовідносин між ФГ "Здвиж" та ТОВ "ЛАВР-БЦ", в межах яких позивач взяв на себе зобов`язання поставити останньому пшеницю (а.с.93-95).
Платіжним дорученням ТОВ "ЛАВР-БЦ" від 30.09.2021 №129 підтверджується перерахування ним коштів ФГ "Здвиж" в розмірі 317982,50 гривень, в рахунок оплати пшениці по договору поставки від 28.09.2021 №П4-280921(а.с.100).
Видатковою накладною від 30.09.2021 №2 (а.с.96) та товарно-транспортною накладною від 30.09.2021 №2 (а.с.98) підтверджується, що пшениця 3 класу в кількості 28,24 тонн дійсно була поставлена позивачем до ТОВ "ЛАВР-БЦ".
Видатковою накладною від 01.10.2021 №3 (а.с.97) та товарно-транспортною накладною від 01.10.2021 № 3 (а.с.99) підтверджується, що пшениця 4 класу в кількості 27,40 тонн дійсно була поставлена позивачем до ТОВ "ЛАВР-БЦ".
З огляду на вищезазначене, суд вважає, що вищезазначеними первинними документами, підтверджується вся інформація про господарську операцію з поставки пшениці, що була зазначена позивачем в податковій накладній від 30.09.2021 №8, і вказані документи були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію цієї накладної в ЄРПН.
Більш тому, дослідженими під час розгляду справи первинними документами, які надавались позивачем на розгляд комісії, повністю підтверджується, що пшениця, господарська операція з поставки якої відображена в податковій накладній від 30.09.2021 №8, є товаром власного виробництва ФГ "Здвиж". Вказані документи повністю підтверджують наявність у позивача виробничих ресурсів (основних засобів) для здійснення вирощування вищезазначеної пшениці, а також підтверджують матеріально-технічні витрат витрати господарства, які були понесені у зв`язку з її вирощуванням.
Стосовно доводів відповідачів про ненадання ФГ "Здвиж" на розгляд комісії звітів сільськогосподарського виробника за формами 37-сг, 4-сг та 21-заг, суд зазначає, що вказані звіти не є первинними бухгалтерськими документами, які відображають факти здійснення господарських операцій. Статистична звітність за формою № 37-сг "Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур", за формою №4-сг "Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур" та за формою 21-заг "Звіт про реалізацію продукції сільського господарства" складається з метою формування інформації щодо виробництва та динаміки сільськогосподарських культур у підприємствах і господарствах для інформаційного забезпечення аналізу розвитку галузі рослинництва в країні, розрахунків індексу виробництва сільськогосподарської продукції, балансів основних продуктів рослинництва та потреб користувачів, а ніяк не для підтвердження реальності господарських операцій, відображених платником податку в податкових накладних.
Крім того, суд відмічає, що згідно Інструкції щодо заповнення форми державного статистичного спостереження у галузі сільського господарства, затвердженої Наказом Державного комітету статистики України 27.08.2008 №296, форми державних статистичних спостережень №37-сг, №4-сгподаються органу державної статистики за місцем здійснення діяльності (місцезнаходженнямземельних ділянок) респондента, який здійснює сільськогосподарську діяльність.
Отже, форми державного статистичного спостереження №37-сг, №4-сг подаються органу державної статистики, а тому обов`язку подавати їй до податкового органу позивач не має.
Окрім того, пунктом 5 Порядку №520 не встановлено необхідності подачі для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, статистичних звітів.
Таким чином, суд приходить до висновку, що ФГ "Здвиж" належним чином виконало вимоги податкового законодавства та надало на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області всі необхідні та достатні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 30.09.2021 №8 в ЄРПН.
Зважаючи на наявність документів для спростування сумнівів про ризиковість здійсненої господарської операції, відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної від 30.09.2021 №8.
Суд також звертає увагу, що встановлене під час розгляду справи недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постановах від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених ФГ "Здвиж" позовних вимог та наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 19.10.2021 №3251424/33360182 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 30.09.2021 №8.
Вирішуючи спірні правовідносини в частині позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 30.09.2021 №8, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних / розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини 3статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача за захистом яких він звернувся до суду та з метою дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ "Здвиж" від 30.09.2021 №8.
Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача встановити судовий контроль за виконанням рішення суду у даній справі, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Зі змісту наведеної правової норми випливає, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.
Поряд з цим суд враховує, що позивачем не наведено причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідачі можуть ухилятися від виконання рішення суду. Крім того, це є правом а не обов`язком суду.
Приймаючи до уваги обставини даної справи, підстави зобов`язувати відповідачів подавати звіт про виконання судового рішення відсутні.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З наявної у матеріалах справи квитанції від 09.11.2021 №59213971 вбачається, що позивачем під час звернення до суду з даним позовом було сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 гривень.
Враховуючи задоволення позовних вимог, суд приходить до висновку, що вищезазначений судовий збір в розмірі 2270,00 гривень підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів (по 1135,00 гривень з кожного відповідача).
Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Фермерського господарства "Здвиж" (с. Вільнянка, Коростишівський район, Житомирська область, 12520; код ЄДРПОУ 33360182) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Ю.Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003; код ЄДРПОУ ВП 43142501) та до Державної податкової служби України (площа Львівська, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №3251424/33360182 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства "Здвиж" від 30.09.2021 №8.
Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податку накладну Фермерського господарства "Здвиж" від 30.09.2021 №8 датою її фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області на користь Фермерського господарства "Здвиж" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1135,00 гривень (тисяча сто тридцять п`ять гривень).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "Здвиж" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1135,00 гривень (тисяча сто тридцять п`ять гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.Е.Черняхович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2023 |
Оприлюднено | 27.02.2023 |
Номер документу | 109158129 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні