Рішення
від 23.02.2023 по справі 320/13415/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2023 року справа №320/13415/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я. В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Військової частини НОМЕР_1 до Відділу державної реєстрації Управління економіки Вишгородської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Військової частини НОМЕР_1 до Відділу державної реєстрації Управління економіки Вишгородської районної державної адміністрації, в якому позивач, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить:

- визнати дії державного реєстратора Відділу державної реєстрації Управління економіки Вишгородської районної державної адміністрації, як посадової особи органів місцевого самоврядування щодо включення відомостей про Військову частину НОМЕР_1 , як юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань неправомірними;

- зобов`язати державного реєстратора Відділу державної реєстрації Управління Вишгородської районної державної адміністрації скасувати усі реєстраційні дії/записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що містять відомості про військову частину НОМЕР_1 .

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що до державної таємниці відноситься, серед іншого, інформація про дислокацію військових частин, а до ЄДР не вносяться відомості, що становлять державну таємницю. На звернення позивача відповідач відмовився виключити відомості з ЄДР.

Ухвалою суду від 08.11.2021 відкрито провадження та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у порядку ст. 262 КАС України.

Ухвалою суду від 30.05.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Служби безпеки України в у м. Києві та Київській області.

Відповідач не скористався своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву, заяв/клопотань суду не направлено, а відтак враховуючи положення частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору подала до суду письмові пояснення, відповідно до яких зазначила, що

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що 06.08.2008 до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України були внесені дані щодо Військової частини НОМЕР_1 з наданням статусу юридичної особи та присвоєнням ідентифікаційного коду 22999932, що підтверджується довідкою №470/15 від 31.03.2021, виданою тимчасово виконуючим обов`язки начальника Головного управління майна та ресурсів ОСОБА_1

08.04.2021 позивач звернувся до Вишгородської районної державної адміністрації із заявою, в якій з метою усунення виявлених недоліків, пов`язаних із недотриманням вимог законодавства щодо охорони державної таємниці, просив скасувати запис та виключити відомості про юридичну особу військову частину НОМЕР_1 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідач листом від 07.05.2021 №7-20/879 повідомив, що відповідно до порядку державної реєстрації та інших реєстраційних дій, визначених пунктом 1 статті 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України «Про виконавче провадження». Повідомляє, що з метою скасування реєстраційних дій/записів в Єдиному державному реєстрі про військову частину НОМЕР_1 має бути прийняте відповідне рішення суду, що набрало законної сили і надійшло державному реєстратору у встановленому законодавством порядку.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон №755).

Частиною першою статті 3 Закону №755 визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Згідно з пунктом 4 частиною першою статті 1 Закону №755 державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Відповідно до п. 4 та п. 8 ч. 1 ст. 4 Закону №755 державна реєстрація базується на таких основних принципах: державної реєстрації за заявницьким принципом та внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах (ч. 4 ст. 10 Закону №755).

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій врегульовано статтею 25 Закону №755.

Пунктом 2 частини 1 статті 25 Закону №755 встановлено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» щодо, зокрема, скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Отже, як видно підставою для внесення відомостей в Єдиний державний реєстр, є зокрема, судове рішення, яке набрало законної сили та тягне за собою зміну відомостей в ЄДР.

Частинами 1, 2 статі 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», в редакції Закону від 01.01.2007, чинній на момент здійснення державним реєстратором спірного запису, було визначено, що Відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України. При цьому, перелік відомостей щодо юридичної особи в Єдиному державному реєстрі наведено у частині 2 цієї статті.

Між тим, частиною 4 ст. 16 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» в редакції від 01.01.2007, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що до Єдиного державного реєстру не заносяться відомості, що становлять державну таємницю.

Відповідно до п. 5 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 №118 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 червня 2005 року), присвоєння ідентифікаційних кодів з реєстру здійснюється відповідними центральними органами виконавчої влади суб`єктам, відомості про які становлять державну таємницю. Таким органам Держкомстат передає ідентифікаційні коди для ведення відомчого обліку. Порядок передачі ідентифікаційних кодів для присвоєння їх суб`єктам затверджується Держкомстатом разом з відповідними центральними органами виконавчої влади.

Статтею 3 Закону України "Про Збройні Сили України" (в редакції від 01.01.2007, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади і військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили України. Генеральний штаб Збройних Сил України як основний орган військового управління.

Військова частина НОМЕР_1 зареєстрована у відомчому обліку Міноборони України за кодом 22999932, що підтверджується довідкою №470/12 від 31.03.2021.

17.06.2015 Відділом державної реєстрації Управління економіки Вишгородської районної державної адміністрації з порушенням норм чинного законодавства було включено військову частину НОМЕР_1 до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з присвоєнням ідентифікаційного коду відомчого обліку 22999932, який вже був закріплений відповідним нормативним актом Міністерства Оборони України, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичний осіб-підприємців (Додаток 4).

Оскільки державну реєстрацію відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України № 470/12 було приведено 06.08.2002 Міністерством оборони України, державним реєстратором Відділу державної реєстрації Управління економіки Вишгородської районної державної адміністрації було неправомірно включено відомості про юридичну особу військову частину НОМЕР_1 де Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Згідно з наказом Міністерства Оборони України №24 від 24.01.2018 «Про затвердження Інструкції з організації відомчого обліку юридичних осіб та їх структурних підрозділів Міністерства Оборони України та Збройних Силах України» завдання та пункції з організації та ведення обліку юридичних осіб та їх структурних підрозділів Міністерства Оборони України та Збройних Силах України, у тому числі пов`язані з отриманням ідентифікаційних кодів із Державної служби статистики України для включення (виключення) до (з) Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме державної реєстрації, покладено на Головне управління майна та ресурсів Міністерства Оборони України.

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону № 755-П/, відомості, що містяться в ЄДР є відкритими та загальнодоступними та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.

Експертна комісія з питань таємниць військової частини НОМЕР_1 , призначена наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 20.12.2022 №90ДСК "Про організацію служби військ і бойового навчання у 2022 році», відповідно до вимог положень 3 кону України "Про державну таємницю", пункту 122 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, установах та організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2013 № 939 (зі змінами) та відповідно до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, затвердженого наказом Служби безпеки України від 23.12.2020 №383 (далі - ЗВДТ-2020) здійснила експертну оцінку інформації, яка висвітлена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) про військову частину НОМЕР_1 , шляхом засідання експертної комісії з питань таємниці, за результатами якого було складено Акт за результатами оцінки матеріальна х носіїв інформації.

Відповідно до Акту за результатами оцінки матеріальних носіїв інформації № 1 від 15.12.2022 за вих. № 1937 та Протоколу засідання експертної комісії з питань таємниці інв. №685/РЗ від 15.12.2022 було встановлено, що відомості пре військову частину НОМЕР_1 , які зазначені в ЄДР, а саме відомості про дислокацію, систему охорони, оборони, організаційно-штатну структуру, чисельність особового складу військових частин (установ) в особливий період (на воєнний час), відомості про діючі або перспективні: бойовий склад, організаційно-штатну структуру, дислокацію, систему охорони, оборони, чисельність особового складу військових частин (установ) на мирний час (за винятком відомостей про дійсне найменування з`єднань, військових частин, установ (організацій) ЗС, військових навчальних закладів, а також їх місце розташування із зазначенням населених пунктів та географічних координат і їх підпорядкованості, відомостей про загальну штатну чисельність військовослужбовців за штатом мирного часу, озброєння та військову техніку, які надаються державам-учасницям відповідно до прийнятих Україною міжнародних зобов`язань за Договором про звичайні збори сили в Європі, Віденським документом 2011 року про заходи зміцнення довіри та безпеки та Глобальним обміном воєнною інформацією, а також відомостей щодо військових навчальних закладів, квартирно-експлуатаційних органів, військових представництв, закладів культури та спортивних закладі відносяться до інформації з обмеженим доступом.

Визначення особливого періоду міститься з абзаці 11 статті 1 Закону У країни Про оборону України від 06.12.1991 № 1932-ХІІ, у якому передбачено, що особливий період це період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

У відповідності до статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-ХІІ, особливий період це пері д функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органі з, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

У свою чергу, мобілізація це комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності, органів державної владі , інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано (абз. 4 статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку а мобілізацію»).

Отже, за змістом наведених норм особливий період настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію та охоплює час мобілізації, а в разі оголошення с: ану війни - воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти Україні, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на всій території України було введено воєнний стан Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який діє і на даний момент.

17.03.2014 Виконуючим обов`язки Президента Україні видано Указ «Про часткову мобілізацію» № 303/2014, який затверджено Законом України Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 17.03.2014 № 1126-VII.

Згідно пункту 8 цього Указу він набирає чинності після його затвердження Верховною Радою України.

Закон України від 17.03.2014 №1126-VІІ Про затвердження Указу Президента України Про часткову мобілізацію, набрав чинності з дня йо о опублікування, а саме 18.03.2014.

Таким чином, з 18.03.2014 в Україні відповідно до абзацу 11 статті 1 Закону України «Про оборону України» та абзацу 4сгатті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» настав особливий період, який триває до теперішнього часу.

З оголошенням рішення про часткову мобілізацію, згідно із Указом Президента України "Про часткову мобілізацію" від 17.03.2014 №303/2014. Позивач продовжує функціонувати в умовах особливого періоду.

Враховуючи вищевикладене, відомості про державну реєстрацію позивача становлять інформацію з обмеженим доступом, а тому, з огляду на приписи частини 1 статті 11 Закону №755-ІV, необхідно виключити з Єдиного державного реєстру, оскільки відомості, що містяться в ЄДР є відкритими та загальнодоступними, а інформація, що зазначена в ЄДР про військову частину НОМЕР_2 відноситься до інформації з обмеженим доступом. Під час правового режиму воєнного стану, що діє на даний момент на всій території України наявність вищезгаданих відомостей про в/ч НОМЕР_1 у відкритому доступі може нести безпосередню загрозу завдання шкоди інтересам національної безпеки та оборони України.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 25 Закону №755-ІV держана реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо, серед іншого: зобов`язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Відповідно до приписів ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» підставою для скасування записів в ЄДР є судове рішення. При цьому, таке рішення реалізується шляхом внесення відповідного запису (записів) до ЄДР.

Разом з тим, суд вказує, що згідно з пунктом 2 частини 1 статті 25 Закону №755 державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо, серед іншого: скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Таким чином, відмова державного реєстратора у скасуванні державної реєстрації, що оформлена листом від 07.05.2021 №7-20/879 є правомірною.

Однак, суд враховує, що відповідно до приписів Закону №755 підставою для скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про юридичну особу є ухвалення відповідного судового рішення. При цьому, таке рішення реалізується шляхом внесення відповідного запису (записів) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до положень частини другої статті 245 КАС України, суд у разі задоволення позову може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення певних дій, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку щодо необхідності зобов`язання відповідача вчинити дії щодо виключення запису про військову частину НОМЕР_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням викладеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Зобов`язати державного реєстратора Відділу державної реєстрації Управління Вишгородської районної державної адміністрації скасувати усі реєстраційні дії/записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що містять відомості про військову частину НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ).

Відмовити у задоволенні решти позовних вимог.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Я.В. Горобцова

Горобцова Я.В.

Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу109158810
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —320/13415/21

Рішення від 23.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 07.11.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні