УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "19" серпня 2010 р. Справа № 18/611
Господарський суд Житоми рської області у складі:
судді Со ловей Л.А.
за участю представників ст орін:
від позивача: Романов С.В., довіреність №23/2 від 12.07.2010р .;
від відповідача: не з'яв ився;
розглянув справу за позов ом Державної екологічної інс пекції в Житомирській област і (м.Житомир)
до Романівського комун ального підприємства "Сервіс " (смт.Романів, Житомирська обл асть)
про стягнення 28877,11грн.,
Спір розглянуто у більш три валий строк, ніж передбачено ч.1 ст.69 ГПК України, за погодже нням сторін (а.с.20),
Позивачем пред'явлено позо в про стягнення з відповідач а 28877,11грн. збитків, заподіяних д ержаві внаслідок самовільно го використання водних ресур сів.
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і з підстав, зазначених у позо вній заяві, на виконання вимо г ухвали господарського суду від 17.06.2010р. надав довідку №2689/2 від 19.08.2010р., в якій повідомляє, що заб оргованість відповідача ста ном на 19.08.2010р. не змінилась та ск ладає 28877,11грн.
Відповідач письмового від зиву на позовну заяву не нада в, його представник в судове з асідання не з'явився, про прич ини неявки суд не повідомив, х оча про місце, дату та час судо вого засідання повідомлений належним чином (про що свідчи ть підпис представника відпо відача у повідомленні про ві дкладення розгляду справи, а .с.19). Раніше, представник відпо відача, який був присутній в с удовому засіданні 17.06.2010р. проти позову заперечив, однак підт вердив, що Романівське комун альне підприємство "Сервіс" в спірний період з 01.10.2008р. по 01.04.2009р. здійснювало господарську ді яльність без дозволу на спец іальне водокористування.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и матеріали господарської сп рави суд
ВСТАНОВИВ:
19 травня 2009р. Державною еко логічною інспекцією в Житоми рській області проведено пер евірку дотримання Романівсь ким комунальним підприємств ом "Сервіс" вимог природоохор онного законодавства, за нас лідками якої складено акт пе ревірки додержання вимог при родоохоронного законодавст ва від 19.05.2009р. (а.с.4).
Як вбачається із вищевказа ного акту Державною екологіч ною інспекцією в Житомирські й області виявлено порушення відповідачем вимог п.9 ч.1 ст.44, с т.ст.49, 111 Водного кодексу Украї ни, а саме використання без до зволу на спеціальне водокори стування в період з 01.10.2008р. по 01.04 .2009р. 21500,00 куб.м води з підземних г оризонтів.
20.05.2009 р. винесено постанову пр о застосування до директора РКП "Сервіс" Трушківського В.В. адміністративного стяг нення у вигляді штрафу в розм ірі 100,00грн. (а.с.24). Вказана постан ова відповідачем не оскаржув алась.
Відповідно до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення прав ил охорони водних ресурсів н а землях водного фонду, пошко дження водогосподарських сп оруд і пристроїв, порушення п равил їх експлуатації, затве рдженої наказом Державного к омітету України по водному г осподарству від 29.12.2001р. №290, зареє строваної МЮ України 18.01.2002р. №44/63 32, на підставі довідки РКП "Сер віс" (а.с.5) позивач здійснив ро зрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок забору во ди з артезіанських свердлови н без наявності дозволу на сп еціальне водокористування в період з 01.10.2008р. по 01.04.2009р., які скла дають 28877,11грн. (а.с.6).
Оцінивши наявні докази гос подарський суд Житомирської області дійшов висновку, що п озовні вимоги є обґрунтовани ми та підлягають задоволенню з наступних підстав:
Відповідно до статті 13 Конс титуції України земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах територ ії України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" прир одні ресурси України є власн істю народу України, який має право на володіння, використ ання та розпорядження природ ними багатствами республіки .
Відповідно до переліку кор исних копалин загальнодержа вного значення, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 12.12.1994р. №827, підзе мні води - питні, відносяться д о корисних копалин загальнод ержавного значення.
Статтею 5 вищевказаного Зак ону передбачено, що державні й охороні і регулюванню вико ристання на території Україн и підлягають: навколишнє при родне середовище, як сукупні сть природних і природно-соц іальних умов та процесів, при родні ресурси, як залучені в г осподарський обіг, так і не ви користовувані в народному го сподарстві в даний період (зе мля, надра, води, атмосферне по вітря, ліс та інша рослинніст ь, тваринний світ).
Згідно зі ст.38 вищезазначен ого Закону використання прир одних ресурсів в Україні зді йснюється в порядку загально го і спеціального використан ня природних ресурсів.
Законодавством України гр омадянам гарантується право загального використання при родних ресурсів для задоволе ння життєво необхідних потре б (естетичних, оздоровчих, рек реаційних, матеріальних тощо ) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими осо бами і надання відповідних д озволів, за винятком обмежен ь, передбачених законодавств ом України.
В порядку спеціального вик ористання природних ресурсі в громадянам, підприємствам, установам і організаціям на даються у володіння, користу вання або оренду природні ре сурси на підставі спеціальни х дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за пл ату для здійснення виробничо ї та іншої діяльності, а у випа дках, передбачених законодав ством України, на пільгових у мовах.
Пунктом 9 статті 44 Водного ко дексу України передбачено, щ о водокористувачі зобов'язан і здійснювати спеціальне вод окористування лише за наявно сті дозволу.
Згідно зі ст.49 вищевказаног о Кодексу спеціальне водокор истування здійснюється на пі дставі дозволу.
Видача дозволу на спеціаль не водокористування здійсню ється за клопотанням водокор истувача з обґрунтуванням по треби у воді, погодженим з дер жавними органами водного гос подарства, - в разі використан ня поверхневих вод, державни ми органами геології - в разі в икористання поверхневих вод та державними органами охор они здоров' я - в разі викорис тання водних об' єктів, відн есених до категорії лікуваль них. Порядок погодження та ви дачі дозволів на спеціальне водокористування затверджу ється Кабінетом Міністрів Ук раїни. У дозволі на спеціальн е водокористування встановл юються ліміт забору води, лім іт використання води та лімі т скидання забруднюючих речо вин. У разі настання маловодд я ці ліміти можуть бути зменш ені спеціально уповноважени ми державними органами без к оригування дозволу на спеціа льне водокористування. Спеці альне водокористування є пла тним.
Таким чином, право на спеціа льне водокористування виник ає з моменту отримання таког о дозволу.
Порядком погодження та вид ачі дозволів на спеціальне в одокористування, затверджен им постановою Кабінету Мініс трів України №321 від 13 березня 2 002 року, встановлено, що дозвол и на використання води водни х об' єктів загальнодержавн ого значення, видаються тери торіальними органами Мінеко ресурсів за клопотанням водо користувача з обґрунтування м потреби у воді.
Такого дозволу за період з 01.10.2008р. по 01.04.2009р. у відповідача не було.
Факт використання 21500,00 куб. ме трів підземних вод в період з 01.10.2008р. по 01.04.2009р. підтверджуєтьс я довідкою відповідача (а.с.5).
Позивачем на адресу відпов ідача 18.02.2010р. направлена претен зія №409/4 про відшкодування зап одіяних державі збитків, яка залишена відповідачем без в ідповіді та задоволення (а.с. 7 -8).
Відповідно до ст.111 Водного к одексу України підприємства , установи, організації і гром адяни України, а також інозем ні юридичні і фізичні особи т а особи без громадянства зоб ов'язані відшкодувати збитки , завдані ними внаслідок пору шень водного законодавства, в розмірах і порядку, встанов лених законодавством Україн и.
Відшкодування збитків, зав даних внаслідок порушень вод ного законодавства, не звіль няє винних від збору за спеці альне водокористування, а та кож від необхідності здійсне ння заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягн ення винних у порушенні водн ого законодавства до відпові дальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування зби тків, завданих ними внаслідо к порушення водного законода вства.
Згідно зі ст.ст.68,69 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища" в ідповідач несе зобов' язанн я відшкодувати збитки, запод іяні порушенням природоохор онного законодавства, як пра вило, в повному обсязі.
Крім того, відповідно до ч. 5 с т. 68 вищевказаного Закону заст осування заходів дисципліна рної, адміністративної або к римінальної відповідальнос ті не звільняє винних від ком пенсації шкоди, заподіяної з абрудненням навколишнього п риродного середовища та погі ршенням якості природних рес урсів.
Чинне законодавство не над ає право господарському суду зменшувати розмір заподіяни х збитків (шкоди) з урахування м фінансового становища та п ричин порушення норм природо охоронного, у тому числі водн ого законодавства.
Частиною 2 статті 110 Водного к одексу України, водокористув ачі звільняються від відпові дальності за порушення водно го законодавства, якщо вони в иникли внаслідок дії непере борних сил природи чи воєнни х дій.
Порушення відповідачем во дного законодавства не пов'я зане з діями непереборних си л природи чи воєнними діями.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни „Про охорону навколишн ього природного середовища” та Положення про Державну ек ологічну інспекцію в Житомир ській області, затвердженого наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 19.02.2007р. № 55, екологічна інспекція має п раво подавати позови про від шкодування збитків і втрат, з авданих внаслідок порушення вимог законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища.
Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.
Відповідач письмового від зиву на позовну заяву не нада в, його представник в судовом у засіданні 17.06.2010р. визнав факт використання в спірний періо д з 01.10.2008р. по 01.04.2009р. води з підземн их горизонтів без відповідно го дозволу, доказів сплати за подіяних державі збитків не надав.
Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що позо в обґрунтований та підлягає задоволенню в повному обсязі - в сумі 28877,11грн.
Судові витрати по сплаті де ржавного мита та за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу покладаютьс я на відповідача, оскільки ві н спонукав позивача звернути сь з позовом до суду.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК У країни, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2.Стягнути з Романівського комунального підприємства "С ервіс" (Житомирська область, с мт.Романів, вул.Путіліна, 6, іде нтифікаційний код 34841924):
- в дохід спеціального фонду Державного бюджету Романівс ької сільської ради Романівс ького району на р/р 31515921700133 ГУДКУ у Житомирській області, МФО 81 1039, ЗКПО 220627340, код платежу 24062100 - 28877,11гр н.;
- в дохід державного бюджету України - 288,11грн. державного ми та;
- в доход Державного бюджету України - 236,00грн. за інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу (р/р 31217264700002 в УДК в м.Житомирі, код ЄДРПОУ 22062319, бан к отримувача - ГУДКУ у Житомир ській області, МФО - 811039, код дох оду 22050003)
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - позивачу
3- відповідачу (рек. з повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2010 |
Оприлюднено | 07.09.2010 |
Номер документу | 10915936 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні