ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2023 року ЛуцькСправа № 140/8571/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області, відповідач) про визнання дій протиправними щодо відмови в зарахуванні до спеціального (пільгового) страхового стажу за Списком №1, для здійснення перерахунку призначеної 20.09.2022 пенсії згідно Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», періодів роботи та отриманих доходів (заробітної плати) з 01.11.2010 по 31.12.2010 та 01.02.2018 по 30.04.2021; зобов`язання зарахувати до спеціального (пільгового) страхового стажу за Списком №1 періоди роботи та отримані доходи (заробітну плату) з 01.11.2010 по 31.12.2010 та 01.02.2018 по 30.04.2021 для здійснення перерахунку пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», та здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням даного спеціального (пільгового) страхового стажу та зазначених доходів (заробітної плати) у розмірі, передбаченому статтею 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» з 20.09.2022 з урахуванням виплачених сум.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач упродовж своєї трудової діяльності працював на вугільних шахтах міста Нововолинська та з 20.09.2022 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області як одержувач пенсії по 3 групі інвалідності внаслідок трудового каліцтва відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV).
Позивач зазначає, що оскільки він більше 15 років пропрацював на посадах, передбачених Списком № 1, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах згідно Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» від 02.09.2008 №345-VI (далі Закон №345-VI), тому звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до вимог статті 8 Закону №345-VI. Однак, листом від 28.11.2022 №9932-9014/К-02/8-0300/22 відповідач повідомив, що до спеціального (пільгового) страхового стажу за Списком № 1 не враховано періоди роботи з 01.11.2010 по 31.12.2010 та з 01.02.2018 по 30.04.2021 у ВП «Шахта №9 «Нововолинська» ДП «Волиньвугілля» (далі - ВП «Шахта №9 «Нововолинська»), правонаступником якої є ДП «Шахта №9 «Нововолинська», та при розрахунку розміру пенсії не врахована заробітна плата, яку отримував позивач на шахті за вказані періоди, оскільки згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу у системі персоніфікованого обліку відсутня інформація про сплату страхових внесків за дані періоди роботи.
Позивач не погоджується з такими діями відповідача, вважає їх неправомірними та такими порушують його право на належне пенсійне забезпечення, при цьому зазначає, що сам факт незарахування сум страхових внесків, сплачених із його заробітної плати, на банківський рахунок Пенсійного фонду за відсутності його вини, не є підставою для відмови у зарахуванні до спеціального (пільгового) стражу періодів роботи з 01.11.2010 по 31.12.2010 та з 01.02.2018 по 30.04.2021, та не є підставою для відмови у зарахуванні зазначеного доходу для призначення чи перерахунку пенсії, так як позивач у вказані періоди був зайнятий повний робочий день на вищевказаних роботах. При цьому, оскільки із його заробітної плати щомісячно утримувалися суми страхових внесків, тому він не повинен нести відповідальність за неналежне виконання підприємством своїх обов`язків по сплаті обов`язкових платежів.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції зазначив, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області з 20.09.2022 як одержувач пенсії по третій групі інвалідності внаслідок трудового каліцтва відповідно до норм Закону №1058-IV; розмір пенсії визначено з врахуванням страхового стажу 50 років 5 місяців 5 днів (з них 12 років 1 місяць 19 днів пільгова робота з повним робочим днем під землею, 24 роки 7 місяців 28 днів додатковий стаж). Зазначає, що страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті. Відповідальність за порушення умов та порядку сплати таких внесків покладено на платника єдиного внеску та його посадових осіб. У даному випадку платником єдиного внеску є ВП «Шахта №9 «Нововолинська», тому внесення до індивідуальних відомостей відносно застрахованої особи ОСОБА_1 інформації про нарахування помісячних страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за вищевказаний період можливе лише після сплати вказаним платником та фактичною зарахування страхових внесків на рахунки органів доходів і зборів. Оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу Форми ОК-5 інформація щодо сплати єдиного соціального внеску за період з 01.11.2010 по 31.12.2010 та з 01.02.2018 по 30.04.2021 відсутня, відтак зарахувати до страхового та пільгового стажу вказані періоди роботи позивача не має законних підстав. З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та з 20.09.2022 отримує пенсію по третій групі інвалідності внаслідок трудового каліцтва відповідно до норм Закону №1058-IV. При призначенні пенсії розмір пенсії розраховано, виходячи зі страхового стажу 50 років 5 місяців 5 днів, з них 12 років 1 місяць 19 днів пільгова робота за Списком №1; 24 роки 7 місяців 28 днів додатковий стаж. Ці обставини підтверджуються рішенням про призначення пенсії від 13.10.2022 №032450005874.
03.11.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив роз`яснити причини призначення пенсії не на підставі Закону№345-VI та які періоди роботи на шахті і з яких причин не враховано до його страхового стажу при призначенні пенсії.
Листом від 28.11.2022 №9932-9014/К-02/8-0300/22 ГУ ПФУ у Волинській області повідомило позивача про те, що розмір пенсії позивача обчислено з урахуванням страхового стажу тривалістю 50 років 5 місяців 5 днів, з них 12 років 1 місяць 19 днів пільгова робота за Списком №1; 24 роки 7 місяців 28 днів додатковий стаж (коефіцієнт страхового стажу - 0,50417); для визначення розміру пенсії враховано середньомісячний заробіток 18303,25 грн, який взято за період роботи з 01.09.2002 по 31.12.2003, з 01.09.2005 по 31.10.2010, з 01.01.2011 по 31.01.2018 та з 01.05.2021 по 31.07.2021 відповідно до сплати страхових внесків до ПФУ з урахуванням середньої заробітної плати по Україні за 2019-2021 роки 10846,37 грн (індивідуальний коефіцієнт заробітку - 1,68750). При призначенні пенсії до пільгового стажу з повним робочим днем під землею не враховано період роботи з 01.02.2018 по 31.03.2021 у ВП «Шахта №9 «Нововолинська» у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України; зарахування до страхового стажу згаданого періоду роботи можливе за умови повної сплати страхових внесків роботодавцем та відображення їх у системі персоніфікованого обліку. Також було повідомлено, що у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового шахтарського стажу роботи 15 років, тому на ОСОБА_1 не поширюються норми Закону№345-VI.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначеноЗаконом №1058-IV.
Частиною першою статті 9 Закону №1058-IV встановлено, що в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Відповідно до частини першої статті 33 Закону №1058-IV пенсія по інвалідності залежно від групи інвалідності призначається в таких розмірах: особам з інвалідністю I групи - 100 відсотків пенсії за віком; особам з інвалідністю II групи - 90 відсотків пенсії за віком; особам з інвалідністю III групи - 50 відсотків пенсії за віком, обчисленої відповідно до статей 27 і 28 цього Закону.
Також згідно з абзацом восьмим частини другої статті 33 Закону №1058-IV непрацюючі особи з інвалідністю II групи, яким установлено інвалідність після досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, та особи з інвалідністю III групи за їх вибором мають право на призначення пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком, обчисленої відповідно до статей 27 і 28 цього Закону, за наявності страхового стажу, зазначеного в абзаці першому частини першої статті 28 цього Закону.
Абзацом третім частини першої статті 28 цього Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Згідно зі статтею 8 Закону №345-VI мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Відповідно до частини першоїстатті 40 Закону №1058-IVдля обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Відповідно допункту 1 статті 41 Закону №1058-IVдо заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинностіЗаконом України«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
Отже, зміст наведених положень законодавства у сфері пенсійного забезпечення дає підстави для висновку, що розмір пенсії шахтарів напряму залежить від страхового та пільгового стажу на підземних роботах.
За приписами статті 1 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з абзацом першим частини першої статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За приписами частини третьої статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Як передбачено частиною другою статті 24 Закону №1058-IV, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону №1058-IV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
У розумінні статті 1 названого Закону страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону; застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Згідно з частиною другою статті 20 Закону №1058-IV обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Частинами шостою, дев`ятою, десятою статті 20 Закону №1058-IV визначено, що страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць. Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Системний аналіз вказаних вище нормативно-правових актів дає підстави для висновку про те, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески. При цьому, на думку суду, виходячи із змісту наведених вище правових норм, порушення страхувальником вимог законодавства щодо порядку та строків сплати страхових внесків тягне негативні наслідки лише щодо самого страхувальника (зокрема, у вигляді сплати недоїмки, штрафних санкцій та пені) та не може мати негативних наслідків для застрахованої особи у вигляді незарахування до страхового стажу періоду роботи, протягом якого такій особі нараховувалася заробітна плата, на яку у свою чергу нараховувалися страхові внески, проте не з вини застрахованої особи страхові внески не були зараховані на відповідні рахунки (зараховувалися в рахунок сплати заборгованих страхувальником сум недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення).
Крім того, несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї страхових внесків, не повинна порушувати законні права та інтереси застрахованої особи, зокрема, право на належне пенсійне забезпечення, оскільки обов`язок своєчасної сплати страхових внесків покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Така правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 23.03.2020 у справі №535/1031/16-а, від 30.09.2019 у справі №414/736/17, від 20.03.2019 у справі №688/947/17, від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а та ін.
Як вбачається із матеріалів справи, спір між сторонами виник щодо незарахування до пільгового страхового стажу періоду роботи позивача у ВП «Шахта №9 «Нововолинська» з 01.11.2010 по 31.12.2010 та з 01.02.2018 по 30.04.2021 та отриманих доходів (заробітної плати) за вказаний період у зв`язку з відсутністю даних про сплату страхових внесків.
З відомостей трудової книжки серії НОМЕР_1 судом щодо спірних періодів встановлено, що ОСОБА_1 з 01.02.2006 прийнятий електрослюсарем підземним 3 розряду з повним робочим днем під землею у ВП «Шахта №9 «Нововолинська»; з 20.08.2020 переведений електрослюсарем підземним 4 розряду з повним робочим днем під землею; 01.05.2021 ВП «Шахта №9 «Нововолинська» реорганізована у ДП «Шахта №9 «Нововолинська»; з 30.07.2021 звільнений з роботи за власним бажанням (записи №№2-5).
З індивідуальних відомостей про застраховану особу ( ОСОБА_1 ) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (довідка форми ОК-5) від 27.10.2022 вбачається, що за період роботи позивача з 01.11.2010 по 31.12.2010 та з 01.02.2018 по 30.04.2021 у ВП «Шахта №9 «Нововолинська» (код ЄДРПОУ 00176236) дійсно відсутні дані про сплату страхових внесків.
Однак суд звертає увагу на те, що із вказаних відомостей (довідка форми ОК-5) вбачається нарахування ВП «Шахта №9 «Нововолинська» позивачу заробітної плати за вказаний період. Нарахування позивачу заробітної плати за цей період роботи підтверджується також довідкою про доходи від 03.11.2022 №612, виданою ДП «Шахта №9 «Нововолинська». Зі змісту цієї довідки слідує, що позивачу з листопада по грудень 2010 та з лютого 2018 по квітень 2021 року включно нараховувалась та виплачувалась заробітна плата у ВП «Шахта №9 «Нововолинська», з якої, у свою чергу, нараховувався та сплачувався єдиний внесок.
Отже, оскільки наявними у справі письмовими доказами підтверджується, що за листопад-грудень 2010 року та лютий 2018 року - квітень 2021 року позивачу була нарахована та виплачена заробітна плата, на яку в свою чергу страхувальником (ВП «Шахта №9 «Нововолинська») нараховувалися страхові внески, тому у відповідача відсутні підстави не зараховувати до страхового стажу позивача вказаний період роботи.
Також суд зазначає, що згідно з пунктами 2, 3, 10 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, який затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.12.2005 за №1451/11731), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80% робочого часу, встановленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок №637).
Пунктом 20 Порядку №637 обумовлено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
У трудовій книжці позивача (записи №2-3) вказано про прийняття позивача на роботу з 01.02.2006 електрослюсарем підземним 3 розряду з повним робочим днем під землею, а з 20.08.2020 переведений електрослюсарем підземним 4 розряду з повним робочим днем під землею. Крім того, довідкою ДП «Шахта №9 «Нововолинська» про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 04.10.2022 №240 підтверджується та обставина, що позивач з 01.02.2006 по 30.07.2021 виконував підземні роботи в шахті за професією, посадою електрослюсаря підземного, що передбачено Списком №1 (розділ 1 підрозділ 1), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 №461. Витяги з наказів по ДП «Шахта №9 «Нововолинська» від 11.05.2004 №89, від 31.05.2010 №85 та від 28.05.2015 №131 засвідчують проведення атестації робочих місць на підприємстві.
Таким чином, у відповідача відсутні підстави не зараховувати до страхового і пільгового підземного стажу періоди роботи позивача у листопаді - грудні 2010 року та у лютому 2018 року квітні 2021 року.
Суд наголошує, що механізм державного соціального страхування передбачає державні гарантії реалізації застрахованими особами їхніх конституційних прав, а тому позивач не може бути позбавлений права на отримання соціальних гарантій через те, що орган, відповідальний за повноту та своєчасність сплати страхових внесків, своєчасно не вжив дієвих заходів, що призвело до порушення гарантованого державою права на отримання позивачем належної пенсії із солідарної системи з урахуванням страхового стажу. Застраховані особи самостійно, без сприяння державних органів, позбавлені можливості безпосередньо і оперативно впливати на повноту і своєчасність сплати роботодавцями страхових внесків.
Беручи до уваги зібрані та досліджені докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови у зарахуванні до страхового та пільгового стажу позивача вказаного періоду роботи у ВП «Шахта №9 «Нововолинська» та про наявність у позивача права на перерахунок пенсії з урахуванням цього стажу з дня призначення пенсії по інвалідності - з 20.09.2022.
Суд також зазначає, що стаж позивача на підземних роботах за Списком №1 з урахуванням безспірного пільгового стажу (12 років 01 місяць 21 день) та з урахуванням періоду роботи з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року, становить більше 15 років, тобто, умова для обрахунку пенсії відповідно до статті 8 Закону №345-VI виконується.
З огляду на встановлені у справі обставини та на підставі норм чинного законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, суд, виходячи з наданих статтею 245 КАС України повноважень, дійшов висновку, що позов належить задовольнити шляхом прийняття рішення про визнання протиправними дій ГУ ПФУ у Волинській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до страхового і пільгового стажу періоду роботи з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року включно; зобов`язання відповідача зарахувати позивачу до страхового і пільгового стажу періоди роботи з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року включно та отримані доходи (заробітну плату) за вказаний період та здійснити перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) пенсії з урахуванням даного страхового та пільгового стажу та зазначених доходів (заробітної плати)за вказаний період, з урахуванням норм статті 8 Закону №345-VI, з 20.09.2022.
Згідно з частиною першою 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір у сумі 992,40 грн, сплата якого підтверджується квитанцією від 23.12.2022 №57.
Керуючись статтями243,245,246,255,262КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до страхового та пільгового стажу періодів роботи та отриманих доходів (заробітної плати) за період з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року включно.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового і пільгового стажу періоди роботи з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року включно та отримані доходи (заробітну плату) за період з листопада 2010 року по грудень 2010 року та з лютого 2018 року по квітень 2021 року включно та здійснити перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) пенсії з урахуванням даного страхового та пільгового стажу та зазначених доходів (заробітної плати), з урахуванням норм статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», з 20 вересня 2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві грн. 40 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ).
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, будинок 22-В, код ЄДРПОУ 13358826).
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2023 |
Оприлюднено | 27.02.2023 |
Номер документу | 109164055 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні