Рішення
від 23.02.2023 по справі 924/717/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" лютого 2023 р. Справа № 924/717/22

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Грамчука І.В., розглянувши матеріали

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" м.Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л" Хмельницька область, м.Кам`янець-Подільський

про стягнення 191799,23 грн

Представники сторін:

від позивача: Канюка Т.В.- згідно довіреності

від відповідача: не з`явився

встановив: Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л" Хмельницька область, м.Кам`янець-Подільський про стягнення 262799,23 грн

Представник позивача подав клопотання (вх.№05-08/2379/22 від 07.11.2022) про зменшення розміру позовних вимог та просить суд стягнути з відповідача 190177,23 грн. вартості необлікованого об`єму природного газу та 1622,00 грн. витрат, пов`язаних з експертизою лічильника газу.

Ухвалою суду від 10.11.2022 заява про зменшення позовних вимог прийнята судом. Продовжено строк підготовчого провадження у справі №924/717/22 на тридцять днів. Повідомлено учасників процесу про оголошення перерви до 12 год. 00 хв. 14 грудня 2022 року,

Ухвалою суду від 14.12.2022 відкладено підготовче засідання у справі №924/717/22 на 10:30 год. 04 січня 2023 р.

Ухвалою суду від 04.01.2022 закрито підготовче провадження у справі №924/717/22. Призначено справу №924/717/22 до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні на 11:30 год. "02" лютого 2023 р.

Ухвалою суду від 02.02.23 судове засідання по справі №924/717/22 відкладено на 12:00 год. "23" лютого 2023 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 25.11.2021 р. комісією з розгляду актів про порушення AT «Хмельницькгаз» було розглянуто акт про порушення № KM 000302 від 04.11.2021 р. та прийнято рішення про задоволення акту про порушення та затверджено акт-розрахунок вартості необлі кованого об`єму природного газу.

Відповідно до акту-розрахунку розмір необлікованого об`єму спожитого природного газу склав 9 791,80 м. куб., вартість якого становить 261 177,23 грн.

Відповідно до Акту звіряння станом на 27.10.2022 та оборотно-сальдової відомості по рахунку, Відповідачем в рахунок погашення даної заборгованості сплачено 71 000,00 грн. (платіжні доручення від 07.12.2021, від 18.01.2022).

Отже, станом на 27.10.2022 Відповідачем не сплачено 190 177,23 грн.

Відповідач у відзиві на позов (вх.№05-22/5997/22 від 26.10.2022) повідомив, що відповідач перерахував позивачу 51000 грн. згідно платіжного доручення №4817 від 07.12.2021р. та 20000,00 грн. згідно квитанції «ПН9462С1 від 18.01.2022 за необлікований об`єм природного газу.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Шляхом підписання заяви-приєднання від 01.01.2016 №09420E4T0HEP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) між публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) та Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л" (споживач) укладено договір розподілу природного газу (далі - договір) відповідно до наявного в матеріалах справи Типового договору, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2498 (зі змінами).

У п. 1.1 договору зазначено, що цей Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір) є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього Договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року №2494 (далі - Кодекс газорозподільних систем) (п. 1.2 договору).

Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3 договору).

Згідно з п. 1.4 договору послуга з розподілу природного газу - це послуга Оператора ГРМ, яка надається Споживачу та включає в себе забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи і розподіл (переміщення) належного Споживачу (його постачальнику) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача.

За умовами п. 2.1 договору оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором.

Відповідно до п. 2.3 договору при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом ГРС.

Порядок розрахунків сторони узгодили у розділі VI договору. Так, оплата вартості послуги Оператора ГРМ з розподілу природного газу здійснюється Споживачем за тарифом, встановленим Регулятором для Оператора ГРМ, що сплачується як плата за річну замовлену потужність, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем (п. 6.1 договору).

За умовами п. 6.2 договору тариф, встановлений згідно з пунктом 6.1 цього розділу, є обов`язковим для Сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо його встановлення. До встановлення тарифів на послуги розподілу природного газу, виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта споживача відповідно до Кодексу газорозподільних систем, оплата послуг здійснюється за тарифами, встановленими Регулятором для Оператора ГРМ, за фізичний обсяг розподілу природного газу.

У п. 6.3 договору зазначено, що величина річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) Споживача на розрахунковий календарний рік визначається відповідно до Кодексу ГРМ. Споживач, що не є побутовим, оплачує замовлену потужність виходячи з наявних об`єктів, зазначених у заяві-приєднанні, що є додатком до договору розподілу природного газу. Місячна вартість послуги розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на тариф, встановлений Регулятором для відповідного Оператора ГРМ із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності.

Розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць (п. 6.4 договору).

Згідно з п. 6.6 договору оплата вартості послуги з розподілу природного газу за цим Договором здійснюється Споживачем, який не є побутовим, на умовах попередньої оплати до початку розрахункового періоду на підставі рахунка Оператора ГРМ. Якщо згідно із законодавством Споживач має сплачувати Оператору ГРМ за послуги з розподілу природного газу зі свого поточного рахунку із спеціальним режимом використання, оплата послуг розподілу природного газу здійснюється з поточного рахунку із спеціальним режимом використання Споживача на поточний рахунок Оператора ГРМ кожного банківського дня згідно з алгоритмом розподілу коштів, встановленим Регулятором, та зараховується як плата за послуги розподілу природного газу в тому місяці, в якому надійшли кошти. Остаточний розрахунок за надані у звітному місяці послуги проводиться Споживачем до десятого числа місяця, наступного за звітним, відповідно до акта наданих послуг та з урахуванням раніше перерахованих коштів. Оплата вартості послуги з розподілу природного газу за цим Договором здійснюється Споживачем, який є побутовим, до 20 числа (включно) місяця, в якому надаються послуги з розподілу природного газу, на підставі рахунка Оператора ГРМ. Оплата здійснюється виключно грошовими коштами на поточний рахунок із спеціальним режимом використання Оператора ГРМ. Дата оплати визначається датою, на яку були зараховані кошти на рахунок Оператора ГРМ. Споживач має право здійснювати оплату за договором розподілу природного газу через банківську платіжну систему, онлайн-переказ, поштовий переказ, внесення готівки через касу Оператора ГРМ та в інший не заборонений законодавством спосіб.

У разі відсутності графіка погашення заборгованості оператор ГРМ має право грошові кошти, отримані від споживача в поточному розрахунковому періоді, зарахувати в рахунок погашення існуючої заборгованості споживача відповідно до черговості її виникнення (п. 6.7 договору).

Відповідно до п. 6.8 договору надання оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу споживачу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між сторонами актом наданих послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 7.1 договору передбачені обов`язки оператора ГРМ, зокрема: розміщувати на сайті чинні тарифи за послуги з розподілу природного газу та поточну редакцію тексту цього договору і Кодексу газорозподільних систем, а у разі внесення до цього договору в установленому законодавством порядку відповідних змін своєчасно їх публікувати в офіційних друкованих виданнях, які публікуються на території його ліцензованої діяльності; забезпечити можливість цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи та передачу належних Споживачу об`ємів (обсягів) природного газу з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання Споживачем вимог цього Договору; забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по Споживачу, у тому числі формування загального об`єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу Споживачу за відповідний період з урахуванням наданих Споживачем Оператору ГРМ показань лічильника або контрольного зняття показань лічильника Оператором ГРМ згідно з вимогами Кодексу ГРМ та інші.

При цьому оператор ГРМ має право отримувати від споживача оплату за цим договором (пп. 1 п. 7.2 договору).

За умовами пп. 1, пп. 2 п. 7.4 договору споживач зобов`язується здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором; своєчасно повідомляти оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу).

Цей договір укладається на невизначений строк (п. 12.1 договору).

У п. 12.2 договору вказано, що якщо в установленому порядку Регулятором будуть внесені зміни до редакції Типового договору розподілу природного газу, Оператор ГРМ зобов`язується розмістити повідомлення про такі зміни на сайті та в офіційних друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності, не менше ніж за десять днів до набрання змінами чинності, крім випадків, для яких цим Договором встановлений інший термін та/або порядок повідомлення про внесення змін. У разі незгоди Споживача зі змінами він має право розірвати цей Договір шляхом надсилання письмового повідомлення Оператору ГРМ протягом десяти календарних днів з дня, коли він дізнався чи міг дізнатися про внесені до цього Договору зміни. Нерозірвання цього Договору у вказаний строк та продовження споживання природного газу свідчить про згоду Споживача з внесеними до цього Договору змінами.

Цей Договір може бути розірваний за згодою Сторін або за ініціативою Споживача у порядку, визначеному законодавством України (п. 12.3 договору).

До заяви-приєднання додано додаток №4 - Розрахунок втрат і витрат природного газу. Перелік точок комерційного обліку споживача (адреса об`єкта: вул. Соборна,27, м.Кам`янець-Подільський).

04.11.2021 р. при огляді лічильника газу на об`єкті Відповідача представниками«. AT «Хмельницькгаз» було виявлено ознаки підозри несанкціонованого втручання в роботу " лічильника газу, а саме виявлено, що на лічильнику пошкодженні пломби заводу виробника.

Відповідно до п. 1-3 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті яко го сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанщіонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписан ня або підписати його без зауважень.

На виконання вище зазначених вимог, вказане порушення зафіксовано в акті про порушення № КМ000302 від 04.11.2021 p., який складено у присутності Відповідача ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ). З Актом про порушення ознайомилася ОСОБА_1 , про що поставила підпис в останньому.

Акт про порушення було направлено додатково на юридичну адресу Відповідача листом №290-Сл-17568-1121 від 17.11.2021 року.

04.11.2021 р. лічильник газу було демонтовано для направлення на експертизу, що підтверджено протоколом щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу, в якому зазначено дату та місце проведення експертизи лічильника газу, а саме 10.11.2021 року. Після зняття лічильник газу було запаковано в пакет, який опломбовано пломбою № 0407489. Відповідач ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) від підпису протоколу про направлення ЗВТ на експертизу відмовилися, що підтверджується відеозаписом.

Відповідно до п. 1 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ, якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.

Згідно положень глави 10 розділу X Кодексу ГРМ, експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Споживач зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи.

Результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.

Після проведення експертизи ЗВТ проводиться його позачергова повірка відповідно до Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 лютого 2016 року № 193 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 278/28408.

Відповідно до висновків експертизи проводяться відповідні подальші заходи, перед бачені цим Кодексом.

10.11.2021 р. у приміщенні відділу лабораторних вимірювань AT «Хмельницькгаз» було проведено експертизу лічильника газу Відповідача. Будучи належним чином повідомлений про дату та місце проведення експертизи, представник Відповідача на проведення експертизи не з`явився.

Відповідно до акта експертизи лічильника газу від 10.11.2021 р. підтверджено наступні втручання в роботу лічильника:

цілісність заводської пломби та повірного тавра: пломба зрізана та повторно встановлена за допомогою стороннього свинцевого елементу;

цілісність відлікового механізму: перший та третій ролик дообладнано магнітом, на вісь коліс зубчастих малих встановлено кембрйк голубого кольору;

механічні пошкодження: в місці встановлення заводської пломби присутні подряпини на кришці лічильного механізму.

Висновок комісії: виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу (прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля).

Відповідно до пп. 3 п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Згідно п. 3 гл. 1 розд. І Кодексу ГРС, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Відповідно до 8. глави 5 розділу XI Кодексу Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Розгляд акту про порушення призначено відповідно до п. 8 акту № KM 000302 від 04.11.2021 на 25.11.2021 року о 10:00 год. за адресою АДРЕСА_1.

25.11.2021 р. комісією з розгляду актів про порушення AT «Хмельницькгаз» було розглянуто акт про порушення № KM 000302 від 04.11.2021 р. Відповідач ( ОСОБА_1 ) з`явився на засідання комісії з розгляду актів про порушення.

Відповідно до п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС, за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до п. 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ У разі виявлення Оператором ГРМ Несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ роз рахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останньо го контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Комісією з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про задоволення акту про порушення та затверджено акт - розрахунок вартості необлікованого об`єму природного газу.

Відповідно до акту-розрахунку розмір необлікованого об`єму спожитого природного газу склав 9 791,80 м. куб., вартість якого становить 261 177,23 грн. Розрахунок проведено за період з 07.07.2021 р. по 03.11.2021 p., з урахуванням номінальної потужності газоспоживаючого обладнання: котел Вахі 1 шт., з номінальною витратою природного газу 6,96 мЗ, плита газова з номінальною витратою природного газу 1,2 мЗ.

Крім того, відповідно до п. 8 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

У зв`язку із виявленням факту несанкціонованого втручання в" роботу лічильника, встановленого у приміщенні ТОВ ТФ "Чайка Л", позивач звернувся до суду з позовом, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, про стягнення з відповідача 190177,23 грн вартості необлікованого об`єму природного газу та 1622,00 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.

Згідно з ч. 2 п. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

З положень ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України вбачається, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України та ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно зі ст. 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. За приписами ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У ст. 627 ЦК України зазначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Як передбачено ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 40 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Відповідно до ч. ч. 2, 4 ст. 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі зокрема типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Відповідно до п. п. 1, 4, 6 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України від 10.09.2014 №715/2014, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг. НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, розробляє і затверджує типові форми господарських договорів, у тому числі на розподіл природного газу. НКРЕКП для забезпечення виконання покладених на неї завдань і функцій має право, з-поміж іншого приймати з питань, що належать до компетенції НКРЕКП, нормативно-правові акти, контролювати їх виконання.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №2498 від 30.09.2015 (зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1384/27829) (зі змінами) затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Типовий договір), до якого у подальшому вносилися зміни.

Крім того, відповідно до Кодексу газорозподільних систем (затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2494) договір розподілу природного газу - це правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким оператор газорозподільної системи забезпечує цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи для можливості розподілу природного газу.

Як убачається з матеріалів справи, на основі вищезазначеного Типового договору та заяви-приєднання від 01.01.2016 №09420E4T0HER016 між ПАТ по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л" Хмельницька область було укладено договір на розподіл природного газу. У договорі зазначено, що останній є публічним договором та договором приєднання.

Умовами укладеного між сторонами договору передбачено, що місячна вартість послуги розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на тариф, встановлений Регулятором для відповідного Оператора ГРМ із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності. Величина річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) Споживача на розрахунковий календарний рік визначається відповідно до Кодексу ГРМ (п. 6.3 договору).

Зокрема, відповідно до п. 2 гл. 6 р. VI Кодексу ГРМ річна замовлена потужність (за замовчуванням) об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається Оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року, який визначається відповідно до вимог цього Кодексу, крім випадків, передбачених цією главою.

При цьому газовий рік - це період часу, який розпочинається з першої газової доби жовтня поточного календарного року і триває до першої газової доби жовтня наступного календарного року; (п. 4 гл. 1 р. І Кодексу ГРМ).

Відповідно до п. 1-3 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Відповідно до п.п.3) п. 1 гл. 2 розділу XI Кодексу ГРС До порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Згідно п.3 гл. 1 розд. І Кодексу ГРС, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Відповідно до п. 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розраху нок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю га зового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до пункту 9 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується: розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу.

Комісією AT "Хмельницькгаз" з розгляду актів про порушення було прийнято рішення від 25.11.2021 про задоволення акту про порушення та затверджено акт-розрахунок вартості необлікованого об`єму природного газу.

Відповідно до акту-розрахунку розмір необлікованого об`єму спожитого природного газу склав 9 791,8 м. куб., вартість якого склала 261 177,23 грн. Розрахунок проведено за період з 07.07.2021 р. по 03.11.2021 p.. з урахуванням номінальної потужності газоспоживаючого обладнання: котел Вахі - 1 шт., з номінальною витратою природного газу 6,96 мЗ, плита газова з номінальною витратою природного газу 1,2 мЗ.

Відповідно до Додатку №4 до Типового Договору розподілу природного газу №09420Е4Т0НЕР016 від 01.01.2016 р. на об`єкті споживача встановлені наступні газові прилади - Котел газовий з номінальною витратою природного газу 6,96 мЗ, плита газова з номінальною витратою природного газу 1,2 мЗ.

Попередній контроль вузла обліку газу та газоспоживаючого обладнання проводився 06.07.2021 року. Тобто нарахування проведені за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) - з 07.07.2021 до дня виявлення порушення - до 03.11.2021.

Об`єм (обсяг) фактичних виробничо-технологічних втрат/витрат природного газу складається з нормативних та виробничо-технологічних втрат/витрат, а також понаднормованих втрат природного газу, які виникають під час переміщення природного газу газорозподільною системою (розділ III, глава 6, пункт 4 Кодексу ГРС).

Оператор ГРМ для забезпечення власної господарської діяльності (в тому числі для» фізичного балансування ГРМ, власних виробничо-технічних потреб та для покриття фактичних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ) закуповує природний газ у власника природного газу (в тому числі ГДП, ВБГ, оптового продавця, постачальника) на загальних підставах та ринкових умовах.

При цьому, у випадку якщо Оператор ГРМ не здійснить подачу (недостатню подачу) природного газу у точці входу до газотранспортної системи обсягів природного газу необхідних для покриття фактичних обсягів виробничо-технологічних втрат у такого

Оператора ГРМ виникне негативний небаланс, який має бути врегульований відповідно до розділу XIV Кодексу ГТС.

При наданні послуги балансування Оператору ГРМ, може бути здійснено покриття його фактичних обсягів виробничо-технологічних витрат та у разі відсутності інших джерел покриття обсягів виробничо-технологічних витрат, ціна природного газу передбачена п. 4 гл. 5 розд. VI Кодексу ГРС повинна визначатись із вартості балансування (лист-роз`яснення НКРЕКП від 23.06.2017 №6910/16/7-17).

Пунктом 19 глави 6 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи передбачено порядок встановлення та оплати добових небалансів, а саме визначено, що у випадку якщо загальна вартість щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця перевищує загальну вартість щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця, оператор газотранспортної системи до 14 числа газового місяця, наступного за звітним, надсилає замовнику послуг транспортування природного газу рахунок на оплату за добовий небаланс (розмір визначається як різниця між загальною вартістю щодобових негативних небалансів протягом звітного газового місяця та загальною вартістю щодобових позитивних небалансів протягом звітного газового місяця). Обсяги небалансу визначаються за процедурою алокації, чим є обсяг природного газу, віднесений оператором газотранспортної системи в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників (пункт 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи).

Розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснено за період з 07 липня 2021 року по 03 листопада 2021 року.

За період з 07 липня 2021 року по 03 листопада 2021 року AT «Хмельницькгаз» не здійснювало закупівлю природного газу у власника природного газу (в тому числі ГДП, ВБГ, оптового продавця, постачальника) на загальних підставах та ринкових умовах.

Покриття фактичних обсягів виробничо-технологічних витрат відбувається в рамках послуги балансування Оператору ГРМ, на підставі договору транспортування природного газу №2002000119 від 04.02.2020 p., укладеного між AT «Хмельницькгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».

Відповідно до Договору транспортування природного газу №2002000119 від 04.02.2020 р, ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» щомісячно надаються розрахунок вартості послуг балансування на підставі актів наданих послуг балансування.

На підтвердження вартості закупівлі газу в період з 07 липня 2021 року по 03 ли стопада 2021 року, вважаємо за необхідне надати:

акт № 07-2021-2002000119 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць липень 2021;

акт № 08-2021-2002000119 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць серпень 2021;

акт № 09-2021-2002000119 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць вересень 2021 року;

акт № 10-2021-2002000119 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць жовтень 2021 року,

підписані між AT «Хмельницькгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги про стягнення з відповідача 190177,23 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу за період з 07.07.2021р. по 03.11.2021р. є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Стосовно стягнення 1622 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу судом зазначається, що за приписами п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Як попередньо було зазначено судом, АТ "Хмельницькгаз" у акті про порушення № КМ 000302 від 04.11.2021р., затвердженого протоколом комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ від 25.11.2021р., встановлено порушення пп. 3 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу (прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля).

Одночасно слід зазначити, що відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу під терміном "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/ лічильника газу" слід розуміти втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Втручання у роботу газового лічильника типу ВК G-6MT, заводський № 39292693 також було зафіксовано актом експертизи лічильника газу, у якому, за висновком комісії, виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу (прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля).

Жодних дій щодо оскарження як акта про порушення від 04.11.2021р., так і акта експертизи лічильника від 10.11.2021р. представником відповідача не було вчинено. Вартість проведення робіт по експертизі лічильника газу типу ВК G-6MT, заводський № 392926893 становить 1622 грн. на оплату якої відповідачу було виставлено рахунок від 25.11.2021р.

Враховуючи вищезазначені обставини, беручи до уваги положення п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу, суд вважає покладення на відповідача витрат, пов`язаних з проведенням експертизи в сумі 1622 грн. є цілком обґрунтованим, а тому такі витрати підлягають стягненню на користь позивача.

Крім того, судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права.

Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до 129 ГПК України судові витрати (судовий збір та витрати пов`язані із проведенням експертищи) покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Позов акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л" Хмельницька область, м.Кам`янець-Подільський про стягнення 191799,23 грн задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова фірма "Чайка Л "(32300, Хмельницька область, м.Кам`янець-Подільський, вул. Соборна, буд.27 , код 14173017) на користь акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", (29019, м. Хмельницький, просп. Миру, буд. 41, код 05395598) 190177,23 грн (сто дев`яносто тисяч сто сімдесят сім гривень 23 коп.) вартості необлікованого об`єму природного газу, 1622,00 грн. (одна тисяча шістсот двадцять дві гривні 00 коп.) витрат, пов`язаних з експертизою лічильника газу, 2876, грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 99 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням п. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 23.02.2023

Суддя І.В. Грамчук

Виготовлено у 3 примірниках:

1- до справи,

2- позивачу office@kmgas.com.ua,

3- відповідачу 32300,Хмельницька обл., м. Кам`янець - Подільський, вул. Соборна, буд. 27

реком. з повідом. про вруч.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109175378
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —924/717/22

Рішення від 23.02.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 04.01.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 14.12.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 29.09.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні