ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" лютого 2023 р. справа № 300/5167/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до ТОВ "Грофа" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулася до суду з адміністративним позовом до ТОВ "Грофа" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251.
Позовні вимоги обґрунтовані наявністю підстав припинення користування надрами, передбачених п.5 ч.1 ст. 26 Кодексу України про надра (використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр).
Ухвалою від 27.12.2022 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
Ухвала про відкриття провадження направлена та вручена відповідачу 26.01.2022 за адресою його місця реєстрації, однак відзив відповідачем не подано.
Згідно частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши та оцінивши докази, судом встановлено наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Грофа" (код ЄДРПОУ 36321408) надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 21.12.2010 №5251 з метою видобування гравійно-піщаних порід, придатних для виробництва гравію та щебеню із валунів, гравію для використання в дорожньому будівництві, піску придатного в якості компонента в`яжучого силікатних бетонів, а після збагачення придатних для дорожнього будівництва (а.с.10).
Згідно наказу Державної служби геології та надр України "Про затвердження Річного плану здійснення державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік" від 20.11.2020 №528 та наказу Державної служби геології та надр України "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України" від 18.10.2021 №743 у листопаді 2021 року - проведено плановий захід державного нагляду (контролю) ТОВ "Грофа" (а.с.15-20).
Згідно акту від 04.11.2021 №02-04/09/2021-43/п-147 складеного за результатами планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (а.с.21-38) було виявлено наступне:
1. проект розробки і рекультивації Довгівського родовища піщано-гравійних порід у Тисменицькому районі Івано-Франківської області не погоджено з Міністерством навколишнього природного середовища України (до 18.11.2012; чи з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (після 18.11.2012);
2. не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами - видобування гравійно-піщаних порід, придатних для виробництва гравію та щебеню із валунів, гравію для використання в дорожньому будівництві, піску придатного в якості компонента в`яжучого силікатних бетонів, а після збагачення придатних для дорожнього будівництва. Згідно звітних балансів запасів корисних копалин за 2018 рік вказано видобуток за 2018 рік - 505 м3, в 2019 році - 505 м3.; згідно звітного балансу запасів корисних копалин за 2020 роки та довідки надрокористувача від 04.11.2021 №5 видобуток гравійно-піщаних порід в 2020-2021 роках не проводився. При візуальному обстеженні ділянки надр, де розташовано Довгівське родовище гравійно-піщаних порід, не виявлено під`їзної дороги до родовища та слідів розробки спецтехнікою. Територія родовища заросла чагарниками та не підготовлена до розробки. Жодних слідів розробки родовища у попередніх роках не виявлено.
3. не виконується друга особлива умова спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251 щодо вимоги протягом 5 років опрацювати та подати па державну експертизу до ДКЗ України матеріали детальної геолого-економічної оцінки апробованих запасів Довгівського родовища, а саме станом на час проведення оцінки запасів гравійно-піщаних порід Довгівського родовища на державну експертизу не подано;
4. Довгівське родовище гравійно-піщаних порід не передано для промислового освоєння в порядку, що встановлений Кабінету Міністрів України, а саме до складу міжвідомчої комісії для передачі родовища корисних копалин у промислове освоєння, за результатами роботи якої було складено Акт про передачу Довгівського родовища гравійно-піщаних порід Тисменицькому районі Івано-Франківської області для промислового освоєння від 09.04.2013 не включено представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду;
5. не виконується пункт 3 Програми робіт Додаток 2 до Угоди про умови користування надрами від 06.10.2017 №5251;
6. суб`єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу не розпочав користування надрами (детально розписано в пункті 2);
7. враховуючи наявність порушення, описаних вище, не виконується угода про умови користування надрами від 06.10.2017 №5251 щодо: пункт 5.3.: проводити роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою (пункт 6.1).
Надрокористувачу надано припис від 04.11.2021 №637-21/2, яким установлено термін для усунення порушень до 06.12.2021 (а.с.39-41).
У зв`язку із не усуненням вказаних порушень Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 07.12.2021 №717-21/02 було підготовлено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251 (а.с.42-44).
Наказом Держгеонадр України від 23.12.2021 №981 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 днів для усунення порушень (а.с.45). Листом Державної служби геології та надр України від 04.01.2022 №39/01/02-22 було повідомлено про вказаний наказ. Даний лист, було отримано уповноваженим представником відповідача - 18.01.2022 (а.с.46). Слід зазначити, що накази Державної служби геології та надр України розміщуються на офіційному сайті Служби.
У зв`язку із не усуненням порушень, Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 12.05.2022 №96-22/02 було підготовлено подання на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251 (а.с.47-49).
Наказом Державної служби геології та надр України "Про поновлення, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень" від 24.05.2022 №162 надано термін на усунення порушень до 01.08.2022 (а.с.50). Листом Державної служби геології та надр України від 14.06.2022 було повідомлено відповідача про вказаний наказ. Уповноваженим представником відповідача - лист було отримано 23.06.2022 (а.с.51).
У зв`язку із не усуненням порушень, Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 03.08.2022 №165-22/02 було підготовлено подання на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251 (а.с.52-54).
Листом Державна служба геології та надр України звернулась до відповідача про падання згоди/незгоди на припинення права користування надрами (а.с.55). Вказаний лист, уповноважений працівник товариства отримав 08.09.2022 (а.с.56), однак доказів усунення вищезазначених порушень відповідач не надав.
Державна служба геології та надр України, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами з метою не допущення протиправного використання надр звернулася до суду з даним адміністративним позовом про анулювання спеціального дозволу від 21.12.2010 №5251, наданого ТОВ "Грофа" на користування надрами.
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174). Пунктом 4 Положення №1174 визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).
Відповідно до пункту 24 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина 1 статті 19 Кодексу України про надра).
Частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України "Про забезпечення прозорості у видобувних галузях; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтями 60, 61 Кодексу України про надра визначено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Пунктом 21 Порядку № 615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 4) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції; 5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин; 7) відсутності в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність розбіжностей між відомостями про кінцевого бенефіціарного власника, які містяться в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з інформацією (даними), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданою заявником, а у випадку зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України Про забезпечення прозорості у видобувних галузях.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв`язку із зупиненням дії дозволу.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.
Як встановлено, що позивачем 23.12.2021 було зупинено дію дозволу на користування відповідачем надрами на підставі підпунктів 1, 3 пункту 21 Порядку №615 та 24.05.2022 доповнено підстави зупинення дії даного дозволу (а.с.45, 50).
Підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр (частина 1).
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку (частина 2).
Таким чином, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Позивачем надіслано відповідачу запити стосовно припинення права користування надрами, які відповідачем були отримані (а.с.46, 51), однак відповіді на зазначені звернення відповідачем не надано. Тому позивач мав правові підстави для звернення до суду з цим позовом.
У свою чергу, відповідно до пункту 22 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України "Про нафту і газ" та "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Суд зазначає, що згідно з частиною 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Таким чином, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Як встановлено, листом Державна служба геології та надр України зверталась до відповідача про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами (а.с.55). Вказаний лист, уповноважений працівник товариства отримав 08.09.2022 (а.с.56), однак відповіді на лист відповідач не надав.
Ухвала про відкриття провадження направлена та вручена відповідачу 26.01.2022 за адресою його місця реєстрації, однак правом на подання відзиву відповідач не скористався.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Доказів, які б свідчили про усунення вищевказаних порушень або спростування їх наявності, або оскарження припису, яким установлено термін для усунення порушень та наказу, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами відповідач суду не надав.
Отже, відповідачем не доведено усунення порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу від 21.12.2010 №5251. При цьому, Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251, наданого ТОВ "Грофа" є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680) до ТОВ "Грофа" (код ЄДРПОУ 36321408, вул. Бельведерська, 27, м. Івано-Франківськ, 76010) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251 - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 №5251, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Грофа" (код ЄДРПОУ 36321408).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2023 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 109216687 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні