КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 лютого 2023 року № 320/2795/21
Суддя Київського окружного адміністративного суду Колеснікова І.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомДержавної екологічної інспекції України
докомунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств
Згурівської селищної ради Київської області
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю)
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція України із позовом до комунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств Згурівської селищної ради Київської області про зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів до усунення порушень, виявлених в акті перевірки від 28.01.2021 №4.2-19 до моменту отримання Держекоінспекцією повідомлення від комунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств Згурівської селищної ради Київської області про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).
Позовні вимоги мотивовано порушенням відповідачем дотримання вимог законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища.
Ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог у повному обсязі та зазначає, що виявлені в акті перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства позивачем не встановлено обставин та доказів безпосередньої та реальної загрози життю та здоров`ю населення, а також негативного впливу на навколишнє середовище.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній зауважив, що Державна екологічна інспекція України не встановлює в акті перевірки обставини та докази безпосередньої та реальної загрози життю та здоров`ю населення, а встановлює факт дотримання суб`єктом господарювання вимог природоохоронного законодавства. За результатами позапланової перевірки, Державною екологічною інспекцією України складено уніфікований акт затверджений наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 26.11.2019 №450, яким виявлено порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, зокрема при проектуванні, розміщенні, будівництві, реконструкції, введенні в дію та експлуатації об`єктів поводження з відходами.
23 червня 2021 представником позивача та представником відповідача заявлено клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження у зв`язку із чим, на підставі частини 9 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив перейти до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.
Відповідно до рішення Виконавчого комітету Згурівської селищної ради від 05.01.2005 року № 2 комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств» визначено виконавцем робіт з надання населенню та організаціям в смт. Згурівка житлово-комунальних послуг, а саме: вивезення та утилізації твердих побутових відходів.
Згідно статуту комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств» від 08.10.2012 року №13361050010000110 одним з основних напрямків діяльності підприємства є: вивезення побутових відходів, нечистот від підприємств, установ організацій і населення селищ.
На полігон, прийнятий в експлуатацію, наявний паспорт місця видалення відходів (№ 10-3-2 від 08.01.2002) відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.98 № 1216.
Захоронення побутових відходів здійснюється на території полігону ТПВ КП «Згурівський комбінат комунальних підприємств» за адресою: вул. Боженка, 2-А, смт. Згурівка, Київська область.
Роботи на полігоні побутових відходів виконуються відповідно до схеми розміщення відходів на території полігону ТПВ КП «Згурівський комбінат комунальних підприємств» затверджений начальником КП Пітайчук Т.П.
Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 17.07.2000 року, відповідачу надано у постійне користування 14,4561 гектари землі, в тому числі 3,68 гектари для експлуатації полігону для збирання твердих побутових відходів на території Згурівської селищної ради.
Згідно ескізного проекту, полігон поділено на 3 карти. З письмових пояснень КП «Згурівський комбінат комунальних підприємств» слідує, що роботи на полігоні виконуються відповідно до схеми розміщення відходів на полігоні. Станом на 01.01.2021 року полігон заповнено на 60%, що не заперечувалося і позивачем.
Паспорт місця видалення відходів, реєстраційний №10-03-2, - зареєстрований 08.01.2002 року, затверджений Головою Згурівської районної адміністрації та погоджений начальником Держуправління екології та природних ресурсів в Київській області, начальником відділу з охорони праці, начальником Комплексної гідрогеологічної партії та начальником Згурівського відділення пожежного нагляду.
На підставі наказу Державної екологічної інспекції України від 15.01.2021 №10 «Про проведення позапланової перевірки», направлення №2 від 15.01.2021, та звернення гр. ОСОБА_1 б/н від 14.01.2021, та звернення гр. ОСОБА_2 від 12.01.2021 здійснено позапланову перевірку об`єкта провадження з відходами комунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств Згурівської селищної ради Київської області за адресою: 07600, Київська область, Згурівський район, смт. Згурівка, вул. Боженка, 2-А.
За результатами позапланової перевірки складено акт санітарно-епідеміологічного обстеження об`єкта від 28.01.2021 №4.2-19/1.
В акті зафіксовані наступні порушення вимог природоохоронного законодавства комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств», а саме:
-відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля або висновок державної екологічної експертизи щодо діяльності з видалення, оброблення та захоронення побутових відходів Комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств», на земельній ділянці площею 3,68 га, (кадастровий номер 3221955100:06:009:0001) на території Згурівської селищної ради, за адресою: вул. Бажана, 2-а, смт. Згурівка;
-здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованого стаціонарного джерела, а саме місця видалення та захоронення відходів на земельній ділянці площею 3,68 га (кадастровий номер 3221955100:06:009:0001) на території Згурівської селищної ради, за адресою: вул. Бажана, 2 а, смт. Згурівка, здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
-суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами, комунальне підприємство «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не визначається склад і властивості відходів, що утворюються;
- у комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств» відсутні данні щодо первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються;
-комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не представленні данні щодо здійснення організаційних, науково-технічних та технологічних заходів для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів;
-комунальне підприємство «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не забезпечено за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;
-комунальне підприємство «Згурівський комбінат комунальних підприємств» здійснює захоронення змішаних побутових відходів, будівельних, та небезпечних медичних відходів, чим допускається змішування відходів;
-комунальне підприємство«Згурівський комбінат комунальних підприємств» допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об єктах. Не розроблено проект будівництво полігону побутових відходів відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування" , що включає санітарно - технічний паспорт;
-комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не здійснюється контроль за станом місць чи об єктів розміщення власних відходів;
- комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не надано місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи. КП «Згурівський комбінат комунальних підприємств» на вищезазначеній земельній ділянці здійснює захоронення змішаних побутових відходів, будівельних, та небезпечних медичних відходів;
-комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, а саме головного інженера ОСОБА_3 , що відповідно до Наказу 47 від 22.12.2018 призначено відповідальним у сфері поводження з відходами;
-комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не представлений спеціальний паспорт на кожне місце чи об 'єкт зберігання або видалення відходів;
- комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» не ведеться Паспорт місця видалення відходів затверджений та погоджений відповідно до Порядку ПКМУ № 2034 та Порядку ПКМУ № 1216. Представлений паспорт МВВ від 08.01.2002 № 10- 3-2 без погодження Головного державного санітарного лікаря та керівника організації сфери управління Держводгоспу. Крім того відсутні паспорти МВВ за 2019 та 2020 затверджених відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 р. № 1216;
-відсутні дані реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів;
-комунальне підприємство не дотримується правил експлуатації полігонів твердих побутових відходів;
-комунальне підприємство «Згурівський комбінат комунальних підприємств» здійснює захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме на вищезазначеній земельній ділянці, здійснюється захоронення змішаних побутових відходів, будівельних, та небезпечних медичних відходів;
-комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» здійснюється діяльність з поводження з побутовими відходами без прийняття в експлуатацію об`єкта та порушенням правил експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами. Рідкі побутові відходи перевозяться спеціально обладнаними транспортними засобами безпосередньо на полігон побутових відходів, експлуатація яких здійснюється з порушенням вимог Правил технічної експлуатації систем водопостачання па каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітет І України по житлово-комунальному господарству від 05 липня 1995 року №30 зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21 липня 1995 року за № 231/767. На об`єктах поводження з побутовими відходами не створена система моніторингу та н вжиті заходи екологічної безпеки, які спрямовані на захист стану повітря, ґрунту та підземних вод;
-не ведеться первинний поточний облік кількості типу і складу відходів що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються;
-не забезпечується захист земель від забруднення, засмічення, а саме: комунальне підприємство «Згурівський комбінат комунальні, підприємств» здійснює захоронення змішаних побутових відходів, будівельних та небезпечних медичних відходів на земельної ділянці (кадастровий номер 3221955100:06:009:0001) на території Згурівської селищної ради, за адресою: вул. Бажана, 2а, смт. Згурівка.;
-відповідно до інформації наданої листом ГУ СБУ ум. Києві та Київської області від 26.01.2021 № 51/12-634 встановлено: площа сміттєзвалища в межах земельної = ділянки за кадастровий номер 3221955100:06:009:0001, складає 1,8745 га. середньою висотою 1.5метрів, об`ємом 28 050м. куб. (орієнтовно).
-не уживаються заходи щодо запобігання негативного і екологічно безпечного впливу на земельній ділянці та ліквідацію наслідків такого впливу.
Зважаючи на виявлені під час проведення перевірки порушення, Державна екологічна інспекція України звернулась до суду з даним позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і прав, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовані Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (надалі - Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).
Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачені загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю), а саме виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 34 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25 червня 1991 року № 1264-ХІІ (надалі - Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища») встановлено, що завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно частини 1 статті 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Державний нагляд (контроль) у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог законодавства про охорону атмосферного повітря здійснюється на підставі Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про Державну екологічну інспекцію України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (надалі - Положення).
За змістом пункту «а» частини першої статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку; про охорону та раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Із наведеного вбачається, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Державну екологічну інспекцію України.
З цією метою Держекоінспекція в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, з-поміж іншого, суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства та виявивши порушення вимог природоохоронного законодавства звертаються до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності.
Частиною 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Як було зазначено судом вище, за результатами позапланової перевірки складено акт санітарно-епідеміологічного обстеження об`єкта від 28.01.2021 №4.2-19/1, яким позивачем зафіксовано порушення вимог природоохоронного законодавства комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств».
Щодо порушення в частині відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля або висновок державної екологічної експертизи щодо діяльності з видалення, оброблення та захоронення побутових відходів Комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств», на земельній ділянці площею 3,68 га, (кадастровий номер 3221955100:06:009:0001) на території Згурівської селищної ради, за адресою: вул. Бажана, 2-а, смт. Згурівка, суд зазначає.
Статтею 1 Закону України «Про відходи» встановлено наступні визначення: «побутові відходи» - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення;
«небезпечні відходи» - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.
Відповідно до пункту 8 частини другої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, видалення і захоронення), відносяться до першої категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля.
Підпунктом 11 частини третьої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» встановлено, що діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів, відноситься до другої категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля, підлягають оцінці впливу на довкілля.
Крім того, відповідно до частини другої статті 7 Закону України «Про екологічну експертизу» на період дії закону з 09.02.1995 по 23.05.2017, екологічній експертизі підлягали також діючі об`єкти та комплекси, що мають значний негативний вплив на стан навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до частини шостої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.
Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» від 19 травня 2011 року № 3392-УІ затверджено Перелік таких документів (додаток до Закону). Так, пунктом 4 Переліку передбачено висновок з оцінки впливу на довкілля.
Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання.
Пунктом 6 частини першої статті 15 цього ж Закону визначено відповідальність за порушення законодавства про оцінку впливу на довкілля, а також встановлено, що правопорушеннями у сфері оцінки впливу на довкілля є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
На підставі викладеного, Державною екологічною інспекцією України встановлено порушення Відповідачем вищенаведених положень Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» в частині здійснення господарської діяльності без документу дозвільного характеру, а саме висновку з оцінки впливу на довкілля або висновку державної екологічної експертизи.
Щодо здійснення господарської діяльності без документа дозвільного характеру, а саме дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, суд зазначає таке.
За визначенням, що міститься в п. 1.14.11. Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 №7, неорганізований викид - викид, який надходить в атмосферу у вигляді ненаправлених потоків газопилової суміші від джерел забруднення не оснащених спеціальними спорудами для відведення газів газоходами, трубами та іншими спорудами.
За приписами п. 2.12 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 09.03.2006 №108 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.03.2006 за №341/12215, встановлено, що для неорганізованих стаціонарних джерел нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин не встановлюються. Регулювання викидів від цих джерел здійснюється шляхом встановлення вимог.
Відповідно до паспорту місця видалення відходів №10-3-2 від 08.01.2002 та продовженого за погодженням начальника комунального підприємства «Згурівський комбінат комунальних підприємств» 14.01.2020, пунктом 4.1 розділу 5 «Загальна характеристика відходів» визначено наявність викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: CH4,N2S,H2S,CO2,CO.
Пунктом 5.2 Правил експлуатації полігонів побутових відходів затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 №435 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 за №1307/18602 встановлено, що дослідження проб повітря проводиться за такими показниками: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід.
Згідно статті 10 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 №2707-XII (далі Закон №2707-XII) підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Відповідно до частин 5 та 6 ст. 11 Закону №2707-XII викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Пунктом 30 Закону №3392-VІ передбачено необхідність мати такий документ дозвільного характеру, як дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Як вбачається з пункту 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачою дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.
Стаття 12 Закону №2707-XII передбачає, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Зважаючи на вказані норми та обставини справи, суд вважає, що виявлені позивачем порушення, зокрема те, що відповідач здійснює господарську діяльність без документу дозвільного характеру, а саме: дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами знайшли своє підтвердження.
Щодо порушень вимог законодавства у сфері поводження з побутовими відходами, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту «і» ст. 32 Закону №187/98-ВР з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: забороняється з 1 січня 2018 року захоронення на полігонах неперероблених (необроблених) побутових відходів.
Вказаний пункт складений у відповідності до двох Директив ЄС - 1999/31/ЕС та 2008/98/ЕС, які врегульовують поводження із сміттям у країнах Європи. Ці документи вказують, що саме необхідно робити з відходами, класифікують сміття і описують стратегію скорочення кількості вивезених на сміттєзвалища відходів або полігони.
Відтак, з 01.01.2018 суб`єкти господарювання що здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами, зобов`язані сортувати все сміття за видами матеріалів, а також розділяти його на придатне для повторного використання.
Як вбачається з визначення, наведеного у ст. 1 Закону №187/98-ВР, оброблення (перероблення) відходів - це здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних і біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.
Натомість, як вбачається з акту перевірки від 28.01.2021 №4.2-19/1, комунальним підприємством здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на земельній ділянці площею 3,68 га на території Згурівської селищної ради, а саме: змішаних побутових відходів, будівельних та небезпечних медичних відходів. Крім того відповідачем допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах. Позивачем не розроблено проект будівництво полігону побутових відходів відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», що включає санітарно-технічний паспорт.
Відповідно Директиви ЄС 1999/31/ЕС придатні для повторного використання відходи повинні відправлятися на відповідні підприємства, безпечні захоронювати на полігони ТПВ, а з небезпечними проводитимуться необхідні для знешкодження операції. При цьому на полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти відходи, які розкладаються біологічним шляхом, а саме (продукти харчування, папір, текстиль тощо), що складаються з органічних речовин, які піддаються процесам біологічного розпаду (гниття).
На виконання п. 2.28 Державних санітарних нормах та правилах утримання територій населених затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 17.03.2011 №145 місць та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2011 за №457/19195 (далі - ДСП №145) на полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти складові побутових відходів, що підлягають утилізації, а саме ті відходи, що підлягають використанню як вторинний матеріал чи енергетичний ресурс.
за приписами п. 2.27 ДСП № 145 видалення побутових відходів обов`язково повинно включати їх оброблення (перероблення) шляхом промислового сортування з подальшим перевезенням вторинної сировини, небезпечних відходів, органічної складової та складової побутових відходів, що не підлягає утилізації (після її глибокого пресування до щільності природних ґрунтів (більше 1 т/куб.м) і подальшого брикетування), до місць чи об`єктів утилізації, знешкодження або захоронення відповідно до вимог законодавства про відходи та санітарного законодавства. Залежно від вмісту органічних речовин окремі складові побутових відходів підлягають утилізації шляхом їх оброблення (перероблення) на спеціалізованих підприємствах з отриманням кінцевого продукту - біогумусу або біопродукції на його основі.
Керуючись п. 2.28 ДСП №145 зазначено, складова побутових відходів, що не підлягає утилізації, повинна знешкоджуватись на спеціалізованих підприємствах (сміттєспалювальні заводи, піролізні установки тощо) або захоронюватись на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах.
За визначеннями, що містяться у ст. 1 Закону №187/98-ВР вбачається, що:
- поводження з відходами - це дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;
- операції поводження з відходами - це збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;
- побутові відходи - це відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення;
- небезпечні відходи - це відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.
Пункт 1.3 ДСП №145 визначає, що дія цих санітарних норм поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів та поводження з відходами, та вони є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами.
Відповідно до п. 1.1 «Правил експлуатації полігонів побутових відходів», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2010 №435 (далі Правила №435) правила експлуатації полігонів побутових відходів є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, пов`язану з експлуатацією та утриманням полігонів побутових відходів.
Як вбачається з вказаних норм та матеріалів справи, встановлені позивачем порушення з боку відповідача, а саме здійснення операцій у сфері поводження з відходами з порушенням вимог Закону №187/98-ВР, Правил №435 та ДСП №145 наявні та не спростовані.
Щодо виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері поводження з небезпечними відходами, суд зазначає таке.
Керуючись ст. 34 Закону №187/98-ВР суб`єкт господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, зобов`язаний:
забезпечити запобігання забрудненню ними навколишнього природного середовища, а у разі виникнення такого забруднення - ліквідувати забруднення та його наслідки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини;
вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і навколишнього природного середовища від їх впливу;
повідомляти про аварію, що сталася на зазначеному об`єкті, і про заходи, вжиті для ліквідації її наслідків, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та населення;
забезпечувати експлуатацію зазначених об`єктів і перевезення небезпечних відходів з додержанням вимог природоохоронного законодавства;
мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (не підлягає ліцензуванню зберігання (накопичення) суб`єктом господарювання утворених ним небезпечних відходів, якщо протягом року з дня утворення небезпечні відходи передаються суб`єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами);
ідентифікувати об`єкти поводження з небезпечними відходами відповідно до Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки»;
мати план локалізації та ліквідації аварії на об`єкті; мати декларацію безпеки;
надавати інформацію про такі об`єкти відповідно до Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки».
Згідно із частини 9 статті 34 Закону №187/98-ВР розміщення небезпечних відходів дозволяється лише у спеціально обладнаних місцях та здійснюється відповідно до ліцензійних умов щодо поводження з небезпечними відходами. Провадження інших видів діяльності, не пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами, на території, відведеній для їх розміщення, забороняється.
Відповідно до Ліцензійного реєстру (поводження з небезпечними відходами) розміщеного у відкритому доступу на офіційному сайті Міндовкілля (https://mepr.gov.ua) відповідач відсутній в переліку ліцензіатів на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.
Як вбачається з матеріалів справи, актом перевірки встановлено, що комунальним підприємством «Згурівський комбінат комунальних підприємств» Згурівської селищної ради Київської області здійснюється захоронення змішаних побутових відходів, будівельних, та небезпечних відходів (автомобільні шини).
Відтак, позивачем встановлено, що відповідачем здійснюється господарська діяльність, а саме видалення та захоронення небезпечних відходів без відповідної ліцензії.
Також, відповідно до акту перевірки від 28.01.2021 №4.2-19/1 встановлено, що відповідачем не забезпечується захист земель від забруднень, засмічення а саме комунальне підприємство здійснює захоронення змішаних побутових відходів, будівельних та небезпечних медичних відходів на земельній ділянці на території Згурівської селищної ради : вул. Бажана, 2а, смт. Згурівка.
Як вбачається з акту перевірки, комунальним підприємством не вживаються заходи щодо запобігання негативного і екологічно безпечного впливу на земельній ділянці та ліквідацію наслідків такого впливу.
Відтак, враховуючі встановлені судом обставини, приймаючи до уваги саму лише можливість створення загрози життю та/або здоров`ю людей, з метою недопущення негативних наслідків для навколишнього природного середовища, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог шляхом зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів до усунення порушень, виявлених в акті перевірки від 28.01.2021 №4.2-19 до моменту отримання Держекоінспекцією повідомлення від комунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств Згурівської селищної ради Київської області про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).
Відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При цьому суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
Зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Так, позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні) сформовану, зокрема, у справах Салов проти України (заява № 65518/01 від 06 вересня 2005 року, пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00 від 18 липня 2006 року, пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04 від 10 лютого 2010 року, пункт 58) принцип, пов`язаний із належним здійсненням правосуддя передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.Spain) від 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Оскільки позивачем у справі є суб`єкт владних повноважень, згідно з приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати не підлягають стягненню на користь позивача.
Керуючись вимогами статей 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції України - задовольнити повністю.
Зупинити виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів до усунення порушень, виявлених в акті перевірки від 28.01.2021 №4.2-19 до моменту отримання Держекоінспекцією повідомлення від комунального підприємства Згурівський комбінат комунальних підприємств Згурівської селищної ради Київської області про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).
Позивач: Державна екологічна інспекція (код ЄДРПОУ 37508533, місцезнаходження: 01042, пров. Новопечерський, 3, корп.2, м. Київ)
Відповідач: Комунальне підприємство "Згурівський комбінат комунальних підприємств" (код ЄДРПОУ 05392074, місцезнаходження: 07600, Київська область, смтю Згурвка, вул. Київська, 12-А)
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2023 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 109216904 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні