Рішення
від 24.02.2023 по справі 380/17086/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/17086/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 лютого 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши у порядку письмового провадження клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження з викликом сторін у справі за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Прандорс" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Прандорс" (далі позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач), у якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 30.05.2022 № 37881, від 22.09.2022 №15574 та від 08.11.2022 № 17694 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 30.05.2022 комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийняте рішення № 37881 про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податків. Підставою для внесення Позивача до переліку ризикових платників податку зазначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зазначено наступну податкову інформацію: "Наявна податкова інформація про здійснення ризикових операцій із реалізації із значною націнкою напоїв ПП "АБ Плюс", які придбано у ТОВ "Східний Масложиркомбінат", по якому наявне рішення про відповідність критеріям ризиковості від 04.01.22 № 146". 22.09.2022 комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийняте рішення № 15574 про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податків. У рішенні міститься посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку Порядку № 1165, а саме: "Залишити по п. 8 У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій". 08.11.2022 Комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийняте рішення №17694 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків. У рішенні міститься посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку Порядку № 1165, а саме: "Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій. Встановлено операції з реалізації та придбання товарів/послуг протягом 2021-2022 років платникам податків з ознаками ризиковості, а саме: ТзОВ "Аметрін", ТзОВ "Проджект ел", ТОВ "Дренкітен", ТзОВ "Ірада Компані Київ", ТзОВ "Радоглас", ТОВ "Спілий Кавун", ТОВ "Морганіт +", ТОВ "Граффиас", ТОВ "Актив Торг Груп", ПП "Служба Логістики", ТОВ "Циско", ТОВ "Тех Маркет Буд", ТзОВ "Агрокультура Дніпра", ТОВ "Тервіл", ТОВ "Фруктова Корзина". Також встановлено відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт та оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією)". Позивач відмічає, що рішення від 30.05.2022 № 37881 не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, відтак, рішення від 22.09.2022 № 15574 та від 08.11.2022 № 17694 також є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки ці рішення є похідними від рішення №37881 від 30.05.2022 та прийняті контролюючим органом з урахуванням наданих позивачем документів з метою виключення платника податків з переліку ризикових. Позивач вважає рішення від 30.05.2022 № 37881, від 22.09.2022 №15574 та від 08.11.2022 №17694 протиправними та за своїм характером нормативно необґрунтованими, оскільки прийняті без належного врахування всіх наданих Товариством документів та пояснень, а також відсутні законні підстави щодо включення позивача до переліку ризикових підприємств. Із наведених підстав, просить позов задовольнити.

Ухвалою від 05.12.2022 відкрито спрощене провадження у справі, визначено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 28.12.2022 відмовлено Головному управлінню ДПС у Львівській області у задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження з викликом сторін у судове засідання.

27.12.2022 Головне управління ДПС у Львівській області надіслало до відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

ТОВ "Прандорс" знаходиться на обліку, як платник податків за основним місцем обліку в ГУ ДПС у Львівській області з 01.06.2022. Таким чином, відповідач не приймав рішення від 30.05.2022 № 37881 про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Рішення від 22.09.2022 № 15574, від 08.11.2022 № 17694 прийняті комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а саме: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Так, у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.07.2022 у справі № 380/17104/21 суд зазначив, що перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю. Головне управління ДПС у Львівській області зауважує, що будь-який недолік форми рішення не може бути самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення та не може сприйматися, як безумовна підстава для висновку щодо протиправності цього рішення.

Відповідач також зазначає, що оспорювані рішення прийняті контролюючим органом у межах своєї компетенції, оскільки з їх тексту можна встановити зміст цих рішень, зокрема, підстави віднесення позивача до пункту 8 Критерію ризиковості. Аналогічна позиція щодо недоліків форми акта індивідуальної дії контролюючого органу висловлена у постанові Верховного Суду від 06.02.2020 у справі № 826/25551/15. Однак, позивачем не надано доказів, які б спростовували наявну у контролюючого органу податкову інформацію в базах ДПС, у зв`язку з чим, оскаржувані рішення є законними та обґрунтованими.

Разом із цим відповідач зазначає, що внесення до Реєстру ризикових платників податкової інформації щодо відповідності платника податків критеріям ризиковості є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань. Таким чином, фактичні обставини, за яких здійснює свою діяльність позивач, відповідають критеріям ризиковості операцій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Із наведених підстав просить відмовити у задоволенні позову.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 02.06.2022 № 149183077525, товариство з обмеженою відповідальністю "Прандорс" (ЄДРПОУ 43990680). Керівник - Цапенко Роман Анатолійович. 01.06.2022 зареєстровані зміни місцезнаходження юридичної особи ТОВ "Прандорс": Україна, 79007, Львівська область, місто Львів, вул. Данилишина Д., будинок 6, офіс 19А.

Основними видами економічної діяльності ТОВ "Прандорс" є: 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (основний). 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами. 46.34 Оптова торгівля напоями. 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками. 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами. 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами. 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля. 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.

30.05.2022 податковим органом прийняте рішення № 37881 про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податків. Підставою для внесення до переліку ризикових платників податку зазначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зазначено наступну податкову інформацію: "Наявна податкова інформація про здійснення ризикових операцій із реалізації із значною націнкою напоїв ПП "АБ Плюс" (25101110), які придбано у ТОВ "Східний Масложиркомбінат" (43752201), по якому наявне рішення про відповідність критеріям ризиковості від 04.01.22 № 146".

15.09.2022 позивач направив до Головного управління ДПС у Львівській області лист щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із необхідними копіями документів для спростування критерій ризиковості.

Відповідно до витягу з протоколу від 22.09.2022 № 213 засідання Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Комісією розглянута інформація від структурних підрозділів та копії документів про невідповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Основний вид діяльності: оптова торгівля м`ясом та м`ясними продуктами. Засновник, керівник, головний бухгалтер -Шабаровський Анатолій Анатолійович. Платнимк ПДВ з 01.09.2021. Остання звітність з ПДВ подана за вересень 2022 року. Чисельність працюючих - 0 осіб (звітність з ЄСВ за ІІ кв. 2022р.) 13.09.2022 подане повідомлення про прийняття 5 працівників. ТОВ "Прандорс" наданий лист від 15.09.2022 щодо виключення підприємства з числа ризикових платників та копії підтверджуючих документів, що не спростовують критерії ризиковості платника. В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності даного платника, отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника. Комісією прийнято рішення про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника.

31.10.2022 позивач направив до Головного управління ДПС у Львівській області лист щодо виключення підприємства з числа ризикових платників та копії підтверджуючих документів.

Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії від 08.11.2022 № 268, комісією розглянута інформація від структурних підрозділів та копії документів про невідповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених Порядком № 1165. У результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності даного платника, отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Встановлено операції з реалізації та придбання товарів/послуг протягом 2021-2022 років платником податків з ознакам ризиковості, а саме: ТзОВ "Аметрін", ТзОВ "Проджект ел", ТОВ "Дренкітен", ТзОВ "Ірада Компані Київ", ТзОВ "Радоглас", ТОВ "Спілий Кавун", ТОВ "Морганіт +", ТОВ "Граффиас", ТОВ "Актив Торг Груп", ПП "Служба Логістики", ТОВ "Циско", ТОВ "Тех Маркет Буд", ТзОВ "Агрокультура Дніпра", ТОВ "Тервіл", ТОВ "Фруктова Корзина". Також встановлено відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією).

Відповідність ознакам ризиковості платників податків, зазначених у витязі з протоколу від 08.11.2022 № 268 засідання Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, та віднесення названих контрагентів ТОВ "Прандорс" до ризикових відображено у наступних рішеннях: ТОВ "Східний масложиркомбінат" (рішення від 04.01.2022 № 146); ТОВ "Проджект вел" (рішення від 13.01.2021 № 1339); ТОВ "Дренкітен" (рішення від 09.09.2022 № 64202); ТОВ "Ірада компані Київ" (рішення від 18.11.2021 № 116998); ТзОВ "Радогласс" (рішення від 20.01.2022 № 2026); ТОВ "Спілий кавун" (рішення від 23.11.2021 № 128384); ТОВ "Морганіт +" (рішення від 13.05.2021 № 17142); ТОВ "Гриффиас" (рішення від 24.02.2021 № 10376); ТзОВ "Актив торг груп" (рішення від 09.02.2022 № 4978); ТзОВ "Тех маркет буд" (рішення від 02.02.2022 №4736); ТОВ "Агрокультура Дніпра" (рішення від 02.02.2022 № 5133); ТОВ "Тервіл" (рішення від 28.05.2021 № 18993); ТОВ "Фруктова корзина" (рішення від 14.09.2021 № 49005), які додані відповідачем до відзиву на позов.

Вважаючи рішення від 30.05.2022 № 37881, від 22.09.2022 №15574 та від 08.11.2022 №17694 протиправними, позивач звернувся до суду із позовом про їх скасування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення від 30.05.2022 № 37881, суд встановив таке.

У відзиві від 27.12.2022 відповідач стверджує, що позивач, як платник податків, знаходиться на обліку у Головному управлінні ДПС у Львівській області з 01.06.2022, тому рішення від 30.05.2022 № 37881 про відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника податку прийняте іншим податкловим органом, на обліку якого знаходилося підприємство до 01.06.2022.

На вимогу суду про надання інформації (повний витяг з ЄДРПОУ) щодо місця реєстрації ТОВ "Прандорс" станом на 30.05.2022, позивач 13.02.2023 надіслав виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань сформовану станом на 02.06.2022 о 13:17 год, згідно із якою місцезнаходження юридичної особи ТОВ "Прандорс": Україна, 79007, Львівська область, місто Львів, вул. Данилишина Д., будинок 6, офіс 19А.

Суд відмічає, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введений воєнний стан, який Указом Президента України від 06.02.023 № 58/2023, продовжений до травня 2023 року.

Унаслідок дії в Україні воєнного стану, у суду відсутній доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що унеможливлює встановлення місця реєстрації ТОВ "Прандорс" станом на 30.05.2022, у тому числі обставини того, в якому податковому органі позивач перебував на обліку.

Таким чином, суд позбавлений можливості встановити, яким саме податковим органом прийняте рішення від 30.05.2022 № 37881, а позивач належних доказів на вимогу суду не надав.

Зважаючи на те, що відповідач не приймав рішення від 30.05.2022 № 37881, суд не надає оцінку правомірності підстав для його прийняття в межах цього спору, відтак, відмовляє ТОВ "Прандорс" у задоволенні позову в частині визнання протиправним та скасування рішення від 30.05.2022 № 37881.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 22.09.2022 № 15574 та від 08.11.2022 №17694 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі- ПК України).

Згідно із п. 61.1 ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 61.2 статті 61 ПК України встановлено, що податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

За змістом ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу.

Згідно із п. 71.1 ст.71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Статтями 72, 73 ПК України визначений порядок та підстави для збору та отримання податкової інформації контролюючим органом.

Згідно із ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Як передбачає пп. 20.1.45 п.20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Відтак, контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС, виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1165).

Пунтком 2 Порядку № 1165 встановлено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації

Відповідно до п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Отже, перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю.

Разом з цим, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно із п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку № 1165) до критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість віднесено - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд зауважує, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з покликанням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Зважаючи на приписи п. 6 Порядку № 1165 документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій та, відповідно, виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають підтверджувати беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Як вбачається з рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22.09.2022 № 15574 та від 08.11.2022 №17694 Комісією врахована інформація та отримані від Товариства копії відповідних документів та прийняті рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

Суд зауважує, відповідно до витягу з протоколу від 22.09.2022 № 213 засідання Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, Комісією розглянута інформація від структурних підрозділів та копії документів, доданих до листа від 15.09.2022 щодо невідповідності ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості та виключення з числа ризикових платників. Встановлено, що основний вид діяльності: оптова торгівля м`ясом та м`ясними продуктами. Засновник, керівник, головний бухгалтер - Шабаровський Анатолій Анатолійович. Платник ПДВ з 01.09.2021. Остання звітність з ПДВ подана за вересень2022 року. Чисельність працюючих - 0 осіб (звітність з ЄСВ за ІІ кв. 2022р.). 13.09.2022 подане повідомлення про прийняття 5 працівників. В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності даного платника, отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника

Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії від 08.11.2022 № 268, комісією розглянута інформація від структурних підрозділів та копії документів про невідповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника ПДВ, та надані ТОВ "Прандорс" пояснення від 31.10.2022 щодо виключення підприємства з числа ризикових платників та копії підтверджуючих документів. В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності даного платника, отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ "Прандорс" критеріям ризиковості платника, оскільки становлено операції з реалізації та придбання товарів/послуг протягом 2021-2022 років платником податків з ознакам ризиковості. Також встановлено відсутність ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією).

Суд вважає такі висновки обґрунтованими, оскільки надані платником податку пояснення та документи не спростовують фактів здійснення господарських операцій з контрагентами щодо яких прийняті рішення про віднесення до переліку ризикових.

Таким чином, позивач не спростував фактів, які були підставою для віднесення його до переліку ризикових платників. При цьому, варто відмітити, що предметом дослідження у цій справі є питання правильності та правомірності віднесення платника податку на додану вартість до ризикових, а не реальність та товарність здійснення конкретних господарських операцій позивача та його контрагентами.

Отже, за результатами опрацювання отриманої від платника документів інформації та документів, а також наявної податкової інформації Комісія обґрунтовано прийняла рішення від від 22.09.2022 № 15574 та від 08.11.2022 №17694 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку по пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків: "у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування" та "Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій. Встановлено операції з реалізації та придбання товарів/послуг протягом 2021-2022 років платникам податків з ознаками ризиковості. Встановлено відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт та оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією)".

Щодо доводів позивача відносно неясності та неповноти зазначеної відповідачем податкової інформації для цілей надання позивачем документів для виключення платника податку з переліку ризикових, слід зазначити, що вичерпного переліку документів, які може подати платник для виключення з переліку ризикових платників, не існує. Пункт 6 Порядку № 1165 містить перелік документів, на який платник податків може орієнтуватися при оскарженні рішення про віднесення його до переліку ризикових. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності його господарської діяльності не є універсальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Суд вважає, що позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для цілей припинення реєстрації позивача як ризикового.

Суд також враховує, що з огляду на тривалий період часу між прийняттям рішення від 30.05.2022 про визнання платника податків ризиковим та поданням 15.09.2022 пояснень до контролюючому органу, минуло більше трьох місяців, тому позивач мав реальну можливість подати запит та з`ясувати у контролюючого органу всю незрозумілу/недостатню інформацію для належної підготовки пояснень.

Віднесення платників податків до ризикових по суті є формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, який, в тому числі, спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання в частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування. Законодавче регулювання спірних правовідносин передбачає баланс обов`язків податкового органу та прав платника податків. Порядок № 1165 передбачає процедуру виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, для чого платник податків надає Комісії документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У цій ситуації опрацьована відповідачем податкова інформація є достатньою для реагування на неї шляхом прийняття оскарженого рішення.

Крім того, перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю.

Позивач вправі належними документами довести реальність здійснення ним фінансово-господарських операцій у межах своєї господарської діяльності, та у разі проходження моніторингу по цих операціях розраховувати на прийняття позитивного рішення про реєстрацію виданих ним податкових накладних/розрахунків коригування.

З огляду на викладене, на підставі досліджених доказів у справі, суд дійшов висновку, щоспірні рішення комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прийняті контролюючим органом правомірно, з урахуванням податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань та функцій.

Також суд зауважує на важливість дотримання принципу "належної обачності" з метою дотримання справедливого балансу між державними та приватними інтересами в сфері боротьби з ухиленням від сплати податків, адже підприємницька діяльність здійснюється на власний ризик, тож у господарських правовідносинах учасники господарського обороту повинні проявляти розумну обачливість, адже негативні наслідки обрання недобросовісного контрагента покладаються на таких учасників.

Зважаючи на звичаї ділового обороту та сучасної податкової практики під час здійснення такого вибору належна обачність полягає не лише в оцінці умов договору та їх комерційній привабливості, а й в оцінці ризиків контрагента, серед яких, зокрема: платоспроможність; ризики невиконання зобов`язань; надання гарантій їх виконання; наявність необхідних ресурсів (виробничих потужностей, технологічного обладнання, кваліфікованого персоналу); наявність відповідного досвіду.

За наявності рішень щодо віднесення контрагента позивача до переліку ризикових платників податків, позивач не був позбавлений можливості перевірити податкову інформацію щодо контрагентів за допомогою відкритих даних на основі ризик-орієнтованого підходу задля унеможливлення власної взаємодії з ризиковими контрагентами.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За встановлених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем за результатами моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій ТОВ "Прандорс", що відповідає вимогам податкового законодавства, тоді як не подання Товариством належних та допустимих доказів на спростування інформації, зазначеної у оскаржуваних рішеннях про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, має наслідком відсутність правових підстав для їх скасування.

З огляду на викладене вище, суд відмовляє позивачу у задоволенні позову.

За правилами ст. 139 КАС України у разі відмови у задоволенні позову судові витрати зі сплати судового збору не підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Відмовити товариству з обмеженою відповідальністю "Прандорс" у задоволенні позовних вимог до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Кисильова О.Й.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2023
Оприлюднено01.03.2023
Номер документу109217282
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/17086/22

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 24.02.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні