ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.02.2023м. ДніпроСправа № 904/1687/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Загинайко Т.В. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу
до Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка" (50076, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, Бульвар Вечірній, буд. 2В; ідентифікаційний код 26462749)
про стягнення 20 422 грн. 91 коп.
Без повідомлення (виклику) представників сторін.
ПРОЦЕДУРА:
Позивач - Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№1607/22 від 27.06.2022) до відповідача - Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка" про стягнення 20 422 грн. 91 коп. - вартості недоврахованої електричної енергії по акту про порушення ПРРЕЕ від 10.12.2021 №37632.
Також просить стягнути з відповідача суму сплаченого судового збору у розмірі 2 481 грн. 00 коп.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач у відзиві (вх.№23281/22 від 21.07.2022) на позовну заяву про стягнення грошових коштів просить відмовити в повному обсязі у задоволенні позовних вимог про стягнення грошових коштів в розмірі 20 422 грн. 91 коп. та судового збору по справі в розмірі 2 481 грн. 00 коп., посилаючись на те, що: - 11.07.2022 відповідач на офіційному сайті ознайомився з текстом ухвали суду від 04.07.2022 про відкриття провадження у справі та п`ятнадцятиденний строк, встановлений ухвалою суду надає відзив на позовну заяву; - з боку кооперативу жодних порушень не було, втручань у пломбу не було, акт складений особами, не в належній кількості та без належних повноважень; - акт про порушення від 10.12.2021 №37632 складений та підписаний особою, яка не пройшла інструктаж, не ознайомлена з посадовою інструкцією та не може бути належним доказом обставин, на які посилається позивач; - при складанні акту була присутня голова правління кооперативу Шевченко В.М., яка не погодилася з викладеними в акті порушеннями, більш того, вона повідомила, що було проникнення невідомих осіб до приміщення підвалу та з цього приводу було звернення до правоохоронних органів, але в акті це не відображено (копія талону повідомлення про кримінальне правопорушення долучається; - в розрахунку, на який посилається позивач, вказано, що акт про порушення від 10.12.2021 №37632 складений інженерами Нагаєць С.В. та Потаповим О.С., стороні відповідача не відомо, хто є ця особа, оскільки акт складався Нагаєць С.В. та ОСОБА_1 ; - з розрахунком, що є додатком до протоколу №54/3 від 22.12.2021 відповідач не погоджується, оскільки в ньому відсутнє будь-яке обґрунтування кількості нарахованої Квт.г.
Позивач у відповіді (вх.№23879/22 від 26.07.2022) на відзив просить прийняти до розгляду відповідь на відзив та ухвалити рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 20 422 грн. 91 коп., оскільки: - зі змісту талону-повідомлення єдиного обліку №23857, копія якого долучена до матеріалів справи відповідачем, вбачається, що 27.08.2020 до служби 102 надійшло повідомлення про те, що 27.08.2020 о 08:17 за адресою м. Кривий Ріг, бульвар Вечірній, буд. 2а виявлено, що на одному із входів до кооперативних підвалів (120шт.) зламано замок, а на іншому змінено замок, у вказаному талоні взагалі не йде мова про спробу проникнення до РЩ-0,4 кВ, за експлуатацію якого відповідає відповідач, або про спробу пошкодження електричного обладнання відповідача; - талон, копія якого додана до матеріалів справи, не має ніякого значення для вирішення господарського спору , який виник між сторонами; - не відповідає дійсності твердження відповідача про те, що працівниками позивача при складанні акта про порушення не були надані їх повноваження; - щодо зауваження відповідача про те, що під час засідання комісії працівники ОСР грубо поводилися з головою кооперативу Шевченко В.М. не відповідає дійсності та не підтверджений жодним доказом; - твердження відповідача про те, що долучений до позовної заяви протокол засідання комісії з розгляду акту про порушення не має інформації, яким чином було встановлено кількість необлікованої енергії не відповідає дійсності, оскільки у протоколі засідання комісії зазначено, що нарахування проведені у відповідності до п.8.4.10. за формулою №4 ПРРЕЕ.
Враховуючи предмет та підстави позову у даній справи, суд дійшов висновку, що матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення, оскільки у відповідача було достатньо часу для подання доказів погашення спірної заборгованості, у разі їх наявності, чого відповідачем зроблено не було.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Справа розглядається відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод протягом розумного строку з урахуванням введення в Україні воєнного стану.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ
Як вбачається, між Відкритим акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго", правонаступником якого є позивач - Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі", як постачальником, та відповідачем - Кооперативом підземних овочесховищ "Ромашка", як споживачем, було укладено Договір від 23.01.2003 №900019 про постачання електричної енергії.
Додатковою угодою №1 до вказаного Договору, Договір від 23.01.2003 №900019 було викладено у новій редакції (надалі - Договір) (а.с.7-16).
В матеріалах справи містяться копії додатків до Договору, а саме:
- акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (а.с.14-15);
- загальної схеми електропостачання (а.с.16).
19.04.2018 набрала чинності Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" № 312 від 14.03.2018. (надалі - Правила).
Укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється до 01.12.2018 року шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови, (пункт 2 Постанови НКРЕКП № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії").
Пунктом 4 вказаної Постанови вказано операторам систем розподілу (далі - ОСР) укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії, які укладаються зі споживачем, з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані на території діяльності ОСР. Договір розробляється ОСР на основі істотних умов, визначених Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, та типової форми, встановленої Правилами, і розміщується на сайті ОСР. у засобах масової інформації і в пунктах обслуговування споживачів ОСР. ОСР шляхом безпосереднього вручення персоналом ОСР або з рахунком, або поштовим відправленням надає споживачу заяву-приєднання до зазначеного договору, яка формується за базами даних вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання та містить ЕІС-коди точок комерційного обліку об`єкта споживача. Надання такої заяви-приєднания є пропозицією споживачу про приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах діючого договору про користування або постачання електричної енергії (індивідуальні характеристики об`єкта, потужність, клас надійності, ідентифікаційні коди, особливості обліку тощо). Договір вважається укладеним з дати підписання споживачем заяви-приєднання до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, яка повертається споживачем на адресу ОСР, та/або сплати за рахунком (квитанцією), який надсилається (надається) одночасно з договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, та/або з дати, указаної у заяві-приєднанні, якщо споживач протягом указаного в заяві-приєднанні терміну не звернувся до ОСР із запереченнями щодо укладення договору в цілому або щодо окремих умов договору та спожив будь-який обсяг електричної енергії.
Як вбачається, після 01.01.2019 відповідач продовжував споживати електричну енергію, отже між позивачем та відповідачем існують договірні відносини з надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу.
У відповідності до пункту 6 Постанови НКРЕКП № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії", до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема, сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Відповідно до акту про пломбування засобів обліку, який є складовою частиною акту технічної перевірки засобів обліку електричної енергії до 1000 В від 22.07.2014 №130024 відповідачу були встановлені пломби, зокрема, №С15973599 та №С15973600 (а.с.20-21).
У тому ж акті про пломбування зазначено, що споживач приймає на відповідальне збереження всі пломби, індикатори встановлені на вказаних в цьому акті засобах обліку і на перерахованому устаткуванні і несе повну відповідальність згідно ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" від 16.10.1997 №575/97-ВР (зі змінами і доповненнями) і умов Договору про постачання електричної енергії, а саме за несанкціонований доступ до приладів і ланцюгів обліку, втручання в роботу обліку електроенергії, порушення цілісності пломб та пломбувального матеріалу, пошкодження приладів обліку. У разі пошкодження або розкрадання засобів обліку, які знаходяться у власності ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" споживач, який відповідає за їх збереженість, у відповідності п.3.3. Правил користування електричної енергії відшкодовує їх повну вартість.
Як вбачається, 10.12.2021 працівниками позивача - інженерами Нагоєць С.В. та Поляков А.М. на об`єкті відповідача - Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка", за адресою: м. Кривий Ріг, Бульвар Вечірній, буд. 2 виявлено порушення пункту 5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 року. Зміст виявленого порушення: "Відсутність пломб з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №С15973599 та №С15973600", які були установлені на шафі обліку, про що складено Акт про порушення №37632 від 10.12.2021 (надалі - Акт про порушення)(а.с.17).
Відповідно до Акту про порушення порушення було продемонстровано споживачу.
Акт про порушення було складено в присутності голови Правління Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка" Шевченко В.Н., яка була не згодна зі складеним актом та підписала його з зауваженнями.
Як вбачається, в той же день був складений акт про усунення порушення "Правил роздрібного ринку електричної енергії", у якому зазначено що перевіркою встановлено, що порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, яке зафіксоване в Акті про порушення ПРРЕЕ від 10.12.2021 №37632 усунено в повному обсязі та виконана технічна перевірка (а.с.18).
Вказаний акт про усунення порушення підписаний представником споживача - головою правління кооперативу Шевченко В. М., без зауважень і заперечень.
В матеріалах справи міститься копія Акту від 10.12.2021 №330919 технічної перевірки засобів електричної енергії до 1000 В та копія Акту №33019 про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В (а.с.19).
Також в матеріалах справи містяться копії посадової інструкції працівників позивача, які брали участь у складанні акту про порушення, згідно з пунктом 2.25 якої інженер має право складати акти про порушення ПРРЕЕ (а.с.22-29).
Відповідно до копії свідоцтва про перевірку штангенциркуля №333100 та копії свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, виданого щодо портативного трьохфазного лічильника вказані вимірювальні прилади відповідають вимогам законодавства про метрологію (а.с.30-31).
Розділом 11 Акта про порушення від 10.12.2021 №37632 визначено, що Комісія АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" з розгляду складеного Акта про порушення буде проводити засідання 22.12.2021 за адресою: пер. Поштовий, 41 з 13:00 до 16:00.
Відповідно до протоколу від 22.12.2021 №54/3 засідання комісії по розгляду акту про порушення №37632 від 10.12.2021 на засіданні комісії була присутня Голова Правління Шевченко В.М. (а.с.32).
За результатами засідання прийнято рішення нарахування провести згідно з главою №8.4 (п.8.4.10) та за формулою 4 "Правил роздрібного ринку електричної енергії", затверджених постановою від 14.03.2018 №312 зі змінами і доповненнями, внесеними постановами НКРЕКП від 21.12.2018 №2002, від 18.07.2019 №1525 з урахуванням пред`явленого ел. споживання за вказаний період. Період нарахування: з 05.07.2021 (контрольний огляд) по 10.12.2021 (виявлення порушення). Всього підлягає до сплати за не обліковану електричну енергію 4361 кВ*г - 20 422 грн. 91 коп. Нарахована сума повинна бути сплачена в термін 30 календарних днів від дня отримання рахунку.
Як вбачається, Голова правління кооперативу Шевченко В. М. відмовилася від підписання протоколу та від отримання протоколу, розрахунку та рахунку по акту. У зв`язку з чим, вказані документи відправлено споживачу замовленою кореспонденцією.
До протоколу додається:
- розрахунок обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ по акту №37632 від 10.12.2021, на суму 20 422 грн. 91 коп. (а.с.33);
- рахунок за електричну енергію, щодо якої порушено облік згідно з ПРРЕЕ, 250160050147 по Акту №37632 на суму 20 422 грн. 91 коп. (а.с.34);
Відповідно до листа Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" від 24.12.2021 №56391/1001 відповідачу було направлено: - протокол №54/3 від 22.12.2021 засідання комісії КРЦ по розгляду актів про порушення; - розрахунок обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ по акту про порушення №37632 від 10.12.2021; - рахунок №250160050147 від 22.12.2021 по Акту №37632 на суму 20 422 грн. 91 коп. (а.с.36-37).
Позивачем, внаслідок порушення відповідачем ПРРЕЕ нараховано суму за необліковану електричну енергію; відповідач проти цього заперечує, що і стало причиною спору та звернення до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо правовідносин сторін
Відповідно до пункту 1.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" (надалі - ПРРЕЕ) ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Відповідно до пункту 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Відповідно до частини 6 статті 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
В силу приписів статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.
Частинами 1-3 статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором (стаття 216 Господарського кодексу України).
Приписами частини 2 статті 217 Господарського кодексу України встановлено, що у сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Частиною 1 статті 218 Господарського кодексу України визначено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
При цьому, господарським судом було враховано правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17, відповідно до якої нарахування вартості недоврахованої електричної енергії та рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення, не є оперативно-господарською санкцією.
Відповідно до пункту 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з пунктом 8.2.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: - меж балансової належності; - перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; - номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; - фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Пунктом 8.2.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії передбачено, що акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.
Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Відповідно до пункту 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень:
1) порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);
2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії);
3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо);
4) фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів);
5) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку;
6) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку;
7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку;
8) використання штучного нуля, що призвело до споживання необлікованої електричної енергії;
9) пошкодження або відсутність пломб на засобах вимірювальної техніки, що вимірюють обсяг електричної енергії, розподіленої мережами споживача (основного споживача), пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) зазначених засобів вимірювальної техніки (за наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб), інші дії споживача, які призвели до зміни показів цих засобів вимірювальної техніки.
За розрахунком комісії з розгляду акта про порушення від 10.12.2021 №37632 вартість необлікованої електроенергії у кількості 4361кВт х год. за період 05.07.2021 по 10.12.2021 складає 20 422 грн. 91 коп.
Оскільки представник відповідача був присутній на засідання комісії, але відмовився отримувати пакет документів нарочно, під підпис, протокол, розрахунок і рахунок відправлено споживачу замовленою кореспонденцією 24.12.2021 (а.с. 36-37).
Положеннями ПРРЕЕ закріплено право споживача подавати звернення/скарги/претензії в усній формі (за допомогою телефону або під час особистого прийому відповідальному працівнику учасника роздрібного ринку) та/або письмовій формі (включаючи засоби електронного зв`язку). Якщо споживач не згоден з рішенням, прийнятим за його зверненням/скаргою/претензією, він може оскаржити таке рішення шляхом звернення протягом 1 року з моменту його прийняття до Регулятора або енергетичного омбудсмена. Пропущений з поважної причини строк оскарження рішення може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу. Розгляд скарг споживачів на дії чи бездіяльність учасників роздрібного ринку та вирішення спорів між ними здійснюються Регулятором у порядку, визначеному правилами розгляду звернень споживачів щодо дій суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та/або комунальних послуг, та врегулювання спорів, затвердженими Регулятором.
Розгляд скарг побутових та малих непобутових споживачів на дії чи бездіяльність суб`єктів роздрібного ринку, вирішення спорів між ними здійснюються енергетичним омбудсменом у порядку, встановленому законодавством України, та Регулятором у межах його повноважень, а також вирішуються у судовому порядку.
Як вбачається рішення комісії позивача з розгляду акта про порушення від 10.12.2021 №37632, оформлене протоколом від 22.12.2021 №54/3, відповідачем оскаржене не було, не визнано в установленому порядку недійсним та не скасовано.
Відповідно до підпункту 4 пункту 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих правил та умов договору.
Відповідно до пункту 8.2.7 ПРРЕ, кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
Однак, в установлений законодавством України строк вартість недоврахованої електроенергії у сумі 20 422 грн. 91 коп. відповідач не оплатив.
На момент розгляду справи доказів погашення вартості недоврахованої електричної енергії перед позивачем відповідачем не надано.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Законом України від 20.09.2019 №132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", було внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України та змінено назву статті 79 цього кодексу з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".
Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності, суд приходить до висновку, що докази, надані позивачем на підтвердження своїх вимог щодо наявності заборгованості за недовраховану електричну енергію, є більш вірогідними, ніж докази, надані відповідачем на їх спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Щодо судового збору
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Отже, стягненню з відповідача на користь позивача підлягає 2 481 грн. 00 коп. - витрат по сплаті судового збору.
Керуючись пунктом 19.1 Розділу ХІ Перехідних положень, статтями 123, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, м. Дніпро, Шосе Запорізьке, буд. 22; ідентифікаційний код 23359034) до Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка" (50076, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, Бульвар Вечірній, буд. 2В; ідентифікаційний код 26462749) про стягнення 20 422 грн. 91 коп. - задовольнити.
Стягнути з Кооперативу підземних овочесховищ "Ромашка" (50076, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, Бульвар Вечірній, буд. 2В; ідентифікаційний код 26462749) на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, м. Дніпро, Шосе Запорізьке, буд. 22; ідентифікаційний код 23359034) 20 422 (двадцять тисяч чотириста двадцять дві) грн. 91 коп. - вартості недоврахованої електричної енергії та 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп. - витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Загинайко
Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 238 ГПК України,
28.02.2023
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2023 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 109237854 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні