Герб України

Рішення від 27.02.2023 по справі 639/235/22

Зачепилівський районний суд харківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа №639/235/22

Провадження №2/639/306/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року

Жовтневий районний суд м. Харкова у складі:

головуючого судді - Рубіжного С.О.,

за участю секретаря - Чубенко О.С.,

представника позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Зубрича Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні Жовтневого районного суду м. Харкова цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз» про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

20 січня 2022 року до Жовтневого районного суду м. Харкова звернувся із позовною заявою, в особі свого представника, позивач ОСОБА_2 до відповідача Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз», з урахуванням уточнених вимог, просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про задоволення акту про порушення.

В обґрунтування позову позивач зазначає що відповідно до Акту прийому завершеного будівництва об`єкту системи газопостачання від 09.11.2009 році відбулась газифікація житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , в якій зареєстрована та мешкає позивач.

13.11.2012 року між ПАТ «Харківміськгаз» (поклажодавець) та ОСОБА_2 (зберігач) було укладено Договір на зберігання вузла обліку №2/11/03014. Відповідно до п. 1 вказаного вище Договору, поклажодавець передав на зберігання зберігану вузол обліку природного газу (в том числі: побутовий лічильник газу марки Самгаз G-4, зав.№ 4069692, пломба №56049639, яка встановлена на лічильнику для підтвердження його цілісності, та ділянки газопроводу) шляхом безкоштовного встановлення його на об`єкті зберігача, для обліку природного газу.

Актом прийому-передачі вузла обліку природного газу на відповідальне зберігання від 13.11.2012 року підтверджується, що в порядку і на умовах, визначених договором №2/11/03014 від 13.11.2012 року, виконавець (поклажодавець) передав, а споживач (зберігач) прийняв вузол обліку природного газу (в тому числі: побутовий лічильник газу марки Самгаз G-4, зав.№ 4069692), встановлений за адресою: АДРЕСА_1 .

Відкрите акціонерне товариство «Харківміськгаз» у 2011 році змінило своє найменування на Публічне акціонерне товариство «Харківміськгаз», правонаступником якого є Акціонери товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз».

13.12.2021 року представники АТ «Харківміськгаз» запропонували ОСОБА_2 здійснити заміну газового лічильника, що був встановлений у квартирі за місцем її проживання. Під час огляду встановленого у квартирі ОСОБА_2 газового лічильника, слюсар відділ обслуговування вузлів обліку газу ОСОБА_3 висловив сумнів у правильній роботі встановленого за лічильника газу типу Самгаз, зав.№ 4069692, з показами 26121,09 куб.м., без зазначеної дати проведення повірки, наступної причини: «Пломба заводу виробника викликає сумнів. Потрібна експертиза в лабораторних умовах», - про що було складено Акт про виявлені порушення №3743.

Того ж дня, 13.12.2021 року, згідно з актом про виявлені порушення від 13.12.2021 року №3743 лічильника газу типу Самгаз G-4, зав.№4069692, з показами 26121,09 куб.м. 2012 року випуску представником газопостачальної організації слюсарем ОСОБА_3 демонтовано пломбу №56049639 та було складено Протокол про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи №3743 о/р 1310094171, яким зазначено, що лічильник направляється на експертизу сервісний центр з ремонту та повірки газових лічильників АТ «Харківміськгаз» за адресою: Харків, пр-т Гагаріна, 172а, 1 поверх, 8 кабінет.

Відповідно до вказаного вище Протоколу, лічильник газу споживача був демонтований представником газопостачальної (газотранспортної) організації, замість нього в присутності споживача встановлено інший лічильник газу типу Октава G-4, зав.№254596, з показами 14920,00 куб.м, 2008 року випуску без зазначеної дати повірки та встановлено пломбу №11138846, бар`єр 1316854219.

Для захисту лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи представник газопостачальної (газотранспортної) організації додатково опломбував вхідний та вихідний патрубки цього лічильника та пакет пломбою газопостачальної (газотранспортн організації (вхідний 00181040, вихідний 00181041, пакет 10035741).

В подальшому, того ж дня, 13.12.2021 року слюсарем ВОВГ ОСОБА_3 було складено Акт про порушення №НG001889 за участю споживача ОСОБА_4 , яка є дочкою ОСОБА_2 . Цим Актом представником АТ «Харківміськгаз» було встановлено порушення п.п.3 п.1 Глави 2 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем у вигляді несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

На підставі зазначеного вище Акта про порушення від 13.12.2021 року №001889 за період з 13.06.2021 року по 12.12.2021 року головним фахівцем відділу з продажів Т. Кльованою було складено Акт-розрахунок вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлі АТ «Харківміськгаз». Відповідно до зазначеного вище Акта-розрахунку період з 13.06.2021 року по 12.12.2021 вартість необлікованого об`єму газу на підставі акта про порушення від 13.12.2021 року №001889 складає 78 368,21 грн, на основі чого ОСОБА_2 було надано відповідну квитанцію.

Комісією АТ «Харківміськгаз» спільно з ДП Укрметртестстандарт у складі провідного інженера з метрології ОСОБА_5 , провідного інженера-метролога ОСОБА_6 , інженера з метрології ОСОБА_7 , аналітика з питань фінансово-економічної безпеки ОСОБА_8 , адвоката АО «Правовий альянс» Петриченко І.О., представника ДП Укрметртестстандарт ОСОБА_9 було проведено експертизу лічильника газу Самгаз G-4, зав.№ 4069692, пок. 26121,09 куб.м, який знято відповідно до акта від 13 грудня 2021 року №3743, що належить споживачу ОСОБА_2 , про що складено Акт експертизи лічильника газу №2325 Е від 16 грудня 2021 року.

Експертизою встановлено, що за результатами огляду цілісності заводської пломби та повірчого тавра: «Свинцева пломба з правої сторони виймається та не несе охоронної функції. При знятті пломби на відліковому пристрої з правої сторони виявлено механічні пошкодження шлиця гвинта кріплення відлікового лічильника».

За результатами огляду цілісності відлікового механізму, експертизою встановлено: «Механічні пошкодження корпусу відлікового пристрою в місцях встановлення пломб заводувиробника. При знятті пломби на відліковому пристрої з правої сторони, є доступ до гвинта кріплення, відліковий пристрій від`єднується, при цьому є доступ до відлікового механізму, а також виводяться зчеплення передаточні шестерні та облік газу не ведеться. Вищезазначені факти свідчать про викривлення даних обліку природного газу».

На основі цього, начальником відділу лабораторних вимірів ОСОБА_10 повідомлено ОСОБА_2 , що за результатами повірки лічильник газу Самгаз G-4 №4069692 визнаний непридатним до експлуатації.

Також, за проведення зазначеної вище Експертизи побутового лічильника АТ «Харківміськгаз» виписало ОСОБА_2 . Рахунок №2325 Е від 16.12.2021 року у розмірі 3096,00 грн.

Зазначає, що Акт про порушення №ІЮ001889 від 13.12.2021 року та Протокол про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи №3743 о/р 131094171 не е документами, що встановлюють факт порушення з боку споживача, а лише підтверджують наявність у АТ «Харківміськгаз» сумнівів в правильній роботі газового лічильника ОСОБА_2 .

При цьому, представник АТ «Харківміськгаз» не висловив сумніву у невідповідне показів лічильника газу, використаних газовими приладами та пристроями споживача; не вка про унеможливлення виявлення дефекту лічильника шляхом зовнішнього огляду; не знай ознак порушень конструкції лічильника, у тому числі справності лічильного механізму. порушень у роботі механізму; не знайшов ознак зняття мастичних пломб або поруше; повірочного тавра; не знайшов зриву або пошкодження пломб газопостача (газотранспортної) організації на лічильнику газу або патрубках лічильника; не виявив присі які застосовані для навмисного заниження показів лічильників газу.

Представник АТ «Харківміськгаз» вказав лише, що «Пломба заводу виробника виклі сумнів. Потрібна експертиза в лабораторних умовах».

Не дочекавшись проведення експертизи, констатував порушення п.п.З п.1 Глави 2 Розділу XI Кодексу газорозподіле систем, а саме вказав, що мало місце несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційі ВОГ, зокрема лічильника газу), що може свідчити про упереджене ставлення представі АТ «Харківміськгаз» до споживача. На основі чого було складено Акт-розрахунок варто необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлі «Харківміськгаз у розмірі 78 368,21 грн.

Встановлення факту викривлення даних обліку природного газу не свідчить та не є тотожним порушенню п.п.3 п. 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем а саме - несанкціонованому втручанню в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Так, вказаний Акт про порушення №НG001889 від 13.12.2021 року фактично став підставою для складання Акту-розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлі АТ «Харківміськгаз» за період з 13.12.2021 по 12.12.2021 у розмірі 78 368,21 грн.

Зазначає, що встановлення факту викривлання данних обліку природного газу не свідчить та не є татожним порушенню п.п. 3 п.1 Глави 3 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме - несанкцонованному втручанню в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильник газу).

Кодексом ГРМ у п. 4 глави 1 розділу І визначено, що: несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу;

несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або підєднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу;

несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручань в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку необліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу

Таким чином, для підтвердження законності здійснення нарахування відповідачем позивачу необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, слід встановити факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що призвели до викривлення даних обліку природного газу.

Згідно з положеннями, визначеними п. 5 глав 5 розділу X Кодексу ГРМ, засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній перевірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

У Акті про порушення №НС001889 від 13.12.2021 року та Протоколі про демонтаж пьника газу для проведення експертизи №3743 о/р 1310094171 не зазначено коли проводилася передбачена законом повірка газового лічильника.

Варто зазначити, що Акт-розрахунок вартості необлікованого (донарахованого) об`єму гтиродного газу за цінами закупівлі АТ «Харківміськгаз», що був складений на підставі акта про урушення від 13.12.2021 року №001889 за період 13.06.2021 року по 12.12.2021 року у розмірі 78 368,21 грн, був складений до проведення експертизи.

Наявні у ОСОБА_2 документи не свідчать про наявність причинно-наслідкового зв`язку між викривленням даних обліку природного газу та фактом втручання в ЗВТ.

Так, згідно абз. 40 п. 4 глави 1 Розділу І Кодексу ГРС для виявлення несанкціонованого гучання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме:

1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові терційного вузла обліку;

2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних 'числювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації);

3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства, та інші дії, що призводять : викривлення даних обліку природного газу).

При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення дає змогу притягти особу до передбаченої відповідальності.

При викладенні доводів посилається на правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року по справі №914/2384/17 та від 18.06.2019 по справі № 922/1573/18.

АТ «Харківміськгаз» не було доведено наявність усіх трьох складових цього завопорушення в діях ОСОБА_2 , а саме: відсутній та недоведений причинно слідкового зв`язок між викривленням даних обліку природного газу та діями позивача.

Споживачу ОСОБА_2 було повідомлено за результатами Експертизи, що лічильник газу не відповідає вимогам законодавства.

Разом з тим, така повірка лічильника газу не проводилася, адже її результати в і експертизи відсутні, а саме в графі «результати позачергової повірки» не зазначено жодних відомостей.

Враховуючи те, що представниками AT «Харківміськгаз» не було доведено причинно- наслідкового зв`язку між викривленням даних обліку природного газу та діями позивача вважає, що наявні підстави для скасування рішення про задоволення акту про порушення від 13.12.2021 року №001889 відповідно до пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільчих систем, затвердженого Протоколом постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, у разі виявлення порушень вимог Кодексу газорозподільних систем споживачем від 28.12.2021 року.

Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 25 січня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у цивільній справі за позовною заявою ОСОБА_2 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз» про визнання протиправним та скасування рішення. Призначено підготовче судове засідання.

Повідомлено учасників справи про підготовче судове засідання.

Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 01.08.2022 року клопотання представника позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_1 про проведення судових засідань в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та за допомогою додатку EasyСon по цивільній справі №639/235/22 задоволено.

Забезпечено проведення судового засідання призначеного на 18.08.2022 року на 11.30 годин та всіх судових засідань в режимі відеоконференції поза межами суду з використанням власних технічних засобів представнику позивача ОСОБА_1 під час розгляду цивільної справи № 639/235/22 за допомогою додатку Easycon.

02 серпня 2022 року через канцелярію суду відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача зазначає, що ОСОБА_2 , користується домоволодінням за адресою: АДРЕСА_1 . Дане помешкання за вищевказаною адресою обладнано газовими приладами. 13.12.2021р. представниками Відповідача (Оператор ГРМ - АТ «Харківміськгаз») була проведена перевірка газового обладнання за адресою позивача. За результатами вказаної перевірки встановлено порушення Кодексу, а саме виявлені ознаки несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу - Самгаз G-4 №4069692. Про виявлені факти був складений Акт про порушення №НG001889 від 13.12.2021р., підписаний обома сторонами.

Того ж дня лічильник відповідача було демонтовано для проведення експертизи, про що складено відповідний Акт.

Згідно глави 10 розділу 10 Кодексу ГРС якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.

Під час складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу сторона, яка ініціювала експертизу, визначає, ким буде здійснюватися така експертиза (комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктом судово-експертної діяльності, діяльність якого регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Після проведення експертизи ЗВТ проводиться його позачергова повірка відповідно до Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 лютого 2016 року № 193 та зареєстрованого в міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 278/28408.

16.12.2021 року була проведена експертиза лічильника газу, відповідно до якої було виявлено - втручананя в газовий лічильник Споживача - Самгаз G-4 №4069692. Було виявлено: свинцева пломба з правої сторони виймається та не несе охоронної функції, при знятті пломби на відліковому пристрої глвої сторони виявлено механічні пошкодження шлиця гвинта кріплення відлікового пристрою лічильника.

Механічні пошкодження корпусу відлікового пристрою в місцях встановлення пломб заводу-виробника. При знятті пломби на відліковому пристрої з правої сторони є доступ до гвинта кріплення, відліковий пристрій від`єднується, при цьому є доступ до відлікового механізму, а також виводяться із зчеплення передаточні шестерні та облік газу не ведеться. Вищезазначені факти свідчать про викривлення даних обліку природного газу.

За результатами проведеної експертизи складений Акт №2325Е від 16.12.2021р.

Також ДП «Укрметртестстандарт» була проведена повірка лічильника позивача, за результатами якої видана довідка №39-1-4/6995 ЦСБ 2325Е від 16.12.2021р. про невідповідність лічильника позивача вимогам п.п. 6.4 Р50-071-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки», підставою для такого висновку є наявність ознак пошкодження (руйнування) захисного пломбування лічильника та наявність ознак пошкодження відлікового пристрою лічильника.

Таким чином, AT «Харківміськгаз» має право проводити нарахування додаткових об`ємів природного газу в разі пропущеного терміну повірки лічильника та виявлення порушення, передбаченого главою 2 розділу XI Кодексу ГРМ. З

Відповідно до Протоколу від 28.12.2021 року споживач був присутній на засіданні комісії. Було прийнято рішення комісії про задоволення Акту про порушення № HG001889 від 13.12.2021 р.

На підставі виявленого порушення підприємством АТ «Харківміськгаз» було складено розрахунок вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Згідно розрахунку, за період з 13.06.2021 р. по 30.11.2021 р. Вартість необлікованих (донарахованих) об`ємів природного газу становить 78 368,21 грн.

Споживач повинен сплатити вказану суму протягом 10 календарних днів з дати отримання рахунку. АТ «Харківміськгаз» разом із супровідним листом від 05.01.2022р. на адресу позивача було направлєно розрахунок вартості необлікованого об`єму природного газу за цінами закупівлі АТ «Харківміськгаз». квитанція на сплату, рахунок на сплату експертизи побутового лічильника газу. На підставі вишевнкладеного. АТ «Харківміськгаз» при донарахуванні суми в розмірі 78 368,21 грн. не порушувало вимог Кодекс газорозподільних систем.

16 серпня 2022 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив. В якому представник зазначає, що у жодному документі, який складався відповідачем не зазначена дата останньої перевірки, натомість можливо дізнатись рік випуску газового лічильника з наявних документів, а саме у протоколі №3743 о/р 1310094171 про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи вказується 2012 рік. Тобто до демонтажу лічильника пройшло більше 9 років. Таким чином, відповідач, як власник ЗВТ не дотримався строку повірки газового лічильника для встановлення придатності до його застосування та коректної роботи. З самого факту наявності механічних ушкоджень на газовому лічильнику не можно робити висновок про втручання в його роботу з боку позивача, особливо враховуючи факт порушення строку повірки (встановлення придатності до застосування) газового лічильника власником ЗВТ (відповідачем).

Жодних сторонніх предметов всередині лічильника, а тим паче жодних слідів. «сторонніх об`єктів, які володіють магнітними властивостями» знайдено не було і відповідачем було зроблено висновок про втручання в роботу лічильника газу лише з наявності на ньому механічних ушкоджень.

Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 01 листопада 2022 року закрито підготовче провадження у цивільній справі. Призначено справу до судового розгляду.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просив їх задовольнити посилаючись на обставини викладені у позовній заяві. Зазначив, що споживач прибув на експертизу, але ії було поведено без участі споживача та було вручено акт про нарахування не облікованого газу. Відповідачем порушено строку проведенні переодічної повірки лічильника газу та не доведено обставин викривлення даних обліку споживання газу.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував. Посилаюсь на обставини, викладені у відзиві. Зазначив, що працівниками товариства проведені дії відповідно до вимог законодавства,виявлено порущення та проведено експертизу у визначеному порядку. Споживач, будучи належним чином повідомлений, не прибув на проведення експертизи, що надавало право провести і без участі споживача. Всі акти та документи складались у відповідній послідовності, копії яких надавались споживачу. Експертизою підтверджено факт пошкодження пломби, при знятті якої здійснюєть викривлення обліку газу. Відповідальність за збереження лічильника газу несе позивач, на підставі чого просив відмовити в задоволенні позову.

Суд, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, надані докази приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідач ПАТ «Харківміськгаз» є оператором ГРМ та здійснює діяльність з розподілу природного газу в рамках Кодексу газорозподільних систем України, отриманої ліцензії, та постанови №999 від 07.06.2019 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а також діючого законодавства.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30 вересня 2015 року N 2494 затверджено Кодекс газорозподільних систем, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за N 1379/27824, дія якого поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.

Згідно п.2 гл.1 розділу VI Кодексу, доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об`єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2498 (далі - типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу./п.3 гл.3 розд. VI Кодексу/.

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу /п.7 гл.3 розд. VI Rjltrce/

Відповідно до розділу І Глави 1 пункту 4 Кодексу Оператор ГРМ - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

Позивач, ОСОБА_2 є споживачем природного газу у житловому будинку, за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_1 , на підставі акту приему закінченого будівництва об`єкту системи газоспоживання від 09.11.2009, де встановлено лічильник газу Самгаз G-4 №4069692, що підтверджується копією договору №2/11/03014 від 13.11.2012, та копією акта приему-передачі вузла обліку природного газу на відповідальне зберігання від 13.11.2012 (а.с.6, 7, 8).

Вказані обставини підтверджують наявність правовідносин між сторонами

13 грудня 2021 року в житловому приміщенні позивача представником відповідача під час заміни (зі слів позивача) лічильника газу виявлено підозру щодо несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Згідно акту про виявлені порушення № 3743 від 13.12.2021 року, складеного працівниками оператора ГРМ - ПАТ «Харківміськгаз» на об`єкті споживання позивача- пломба задоводу виробника викликає сумнів, потрібна експертиза в лабораторних умовах. З даним актом споживача ОСОБА_4 було ознайомлено, про що свідчить її підпис на ньому. (а.с. 9).

Крім того 13.12.2021 було складено акт про порушення №HG001889, за участю споживача ОСОБА_4 , яким встановлено порушення п.п. 3 п. 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем у вигляді несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. Також, зазначено, що комісія Оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 28.12.2021 року за адресою АДРЕСА_2 , та вказано контактний телефон (а.с. 11).

З даним актом ОСОБА_4 було ознайомлено, що підтверджується її підписом у ньому, із зазначенням паспортних даних.

Споживач ОСОБА_4 є донькою позивача ОСОБА_2 , та зареєстровані в домоволодінні за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується представником позивача (а.с. 83).

Лічильник газу Самгаз G-4 №4069692, з показами приладу 26121,09 куб.м., 2012 року випуску демонтовано для проведення експертизи, що підтверджується копією протоколу №3243, о/р 1310094171 про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, яким зазначено, що лічильник направляється на експертизу сервісний центр з ремонту та повірки газових лічильників АТ «Харківміськгаз» за адресою : АДРЕСА_3 , 1 поверх, 8 кабінет. Замість демонтованого лічильника встановлюється інший лічильник газу типу ОктаваG-4 №254596, з показаннями 1492,00 куб.м., 2008 року випуску, пломба №11138846, барєр 1316854219. З даним актом споживача ОСОБА_11 було ознайомлено, про що свідчить його підпис на ньому. (а.с. 10).

Відповідно до п.7 глави 8 розділу Х Кодексу, до демонтажу лічильника газу на періодичну повірку або до/під час його періодичної повірки на місці встановлення Оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 цього розділу, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу в порядку, визначеному главою 10 або 11 цього розділу. У такому разі споживач зобов`язаний забезпечити представникам Оператора ГРМ (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.

Відповідно до п.7 глави 9 розділу Х Кодексу, у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом.

Пунктом 8 глави 9 розділу Х Кодексу визначено, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Таким чином, при виявлені ознак порушення, представники оператора ГРМ наділені повноваженями складати акти про порушення, в яких зазначаються які саме порушення виявлені та правом ініціювати проведення експертизи.

Порядок складання акту про порушення визначено главою 5 розділу ХІ Кодексу, відповідно до п.1 якої, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення/пункт 2/

Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень /пункт 3/.

Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення/пункт 5/.

У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом /пункт 6/

На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. Під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов`язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об`єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ) /пункт 7/.

Як зазначено вище, акт про порушення було складено представником відповідача в присутності представника споживача ОСОБА_2 - ії доньки ОСОБА_4 , яка заперечень проти встановленого порушення не висловлював, отримала копії актів про порушення та про демонтаж лічильника для проведення ескпертизи. Зі змісту акту про порушення № HG 001889 вбачається, що представником зазначені дані про лічильник газу споживача, його показання. В графі усунення порушення зазначено про демонтаж лічильника та встановлення іншого лічильника. Споживача повідомлено про час та місце проведення засідання комісії з розгляду цього акту.

При цьому слід зазначити, що правом ініцініювання призначення експертизи також наділений споживач. Будь яких клопотань про проведення експертизи чи долучення доказів, під час виявлення порушень позивачем не заявлено.

Таке право позивача також передбачено п.1 глави 10 розділу Х Кодексу, відповідно до якого, якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.

Пуктом 2 глави 10 розділу Х Кодексу визначено, що після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає: 1) поштову адресу місця проведення експертизи; 2) дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», Оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта); 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи); 4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу; 5) дату останньої повірки ЗВТ.

Під час складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу сторона, яка ініціювала експертизу, визначає, ким буде здійснюватися така експертиза (комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктом судово-експертної діяльності, діяльність якого регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

У випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», передача такого ЗВТ та/або пломби здійснюється у строк, який не повинен перевищувати десяти робочих днів з дня складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу.

Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу (крім випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби, визначається за домовленістю сторін (в іншому разі - Оператором ГРМ). Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу, персонально відповідає за цілісність пломби, встановленої на пакеті (тарі).

У разі відмови споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) від поставлення підпису в протоколі про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу про це в протоколі робиться відповідний запис, а його другий екземпляр надсилається поштою.

Згідно п.п. 3-7 глави 10 розділу X Кодексу, експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Регулятора. У разі відмови метрологічної служби або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі таких представників. Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ. За вимогою однієї зі сторін до проведення експертизи в конкретному випадку можуть бути додатково залучені представники виробника ЗВТ чи виробника пломби. Уповноважені особи при собі повинні мати документ, який посвідчує їх особу, та оригінал листа від виробника за підписом керівника, завірений печаткою (за наявності), в якому чітко зазначені уповноважені від виробника особи для участі в експертизі та їх кваліфікація.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.

Під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в який було запаковано ЗВТ та/або пломбу.

Після зовнішнього огляду пакувального пакета (тари) комісією перевіряються:1) відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі;2) цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі;3) цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ;4) цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ;5) цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ;6) наявність сторонніх предметів усередині ЗВТ;7) відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації;8) відповідність ЗВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ;9) відповідність втручань у роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо. Під час обстеження пломби та/або ЗВТ комісія перевіряє ознаки, зазначені в протоколі. Результати огляду заносять до акта експертизи ЗВТ.

Якщо при обстеженні пакувального пакета (тари) виявляється факт пошкодження пломби, встановленої на пакувальному пакеті (тарі), або пакувальний пакет з пломбою/ЗВТ не буде своєчасно доставлений відповідальною стороною на експертизу, а відповідальною стороною за його доставку на експертизу був визначений:

Оператор ГРМ - об`єм розподіленого природного газу на період відсутності ЗВТ розраховується за середньодобовими (для неповної доби - за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічні періоди споживання природного газу незалежно від висновків експертизи ЗВТ (у разі її проведення), а при направленні на експертизу пломби - перерахунки та нарахування за таких обставин не проводяться;

споживач (суб`єкт ринку природного газу) - факт пошкодження пломби або недоставка на експертизу пакувального пакета має розглядатися як підтвердження фактів (підозр), визначених у протоколі, з відповідними наслідками, передбаченими цим Кодексом.

За рішенням комісії може здійснюватися додаткова експертиза пломби чи ЗВТ у частині дослідження матеріалів, речовин, з яких виготовлений ЗВТ чи пломба, відповідними органами та установами, передбаченими законодавством.

Відповідно до вищезазначеного, право визначати ким буде проведено експертизу наділена сторона, яка ініціювала проведення експертизи, що в даному випадку було здійснено представником відповідача. Як встановлено в судовому засіданні, відповідальною особою за доставку лічильника був оператор ГРМ, представником якого було упаковано лічильник в пакет та опломбовано, та взято на себе відповідальність за доставку лічильника на експертизу, про що був обізнаний та не мав заперечень споживач проти проведення експертизи, та як зазначено вище, правом призначити експертизу відповідно до ЗУ «Про судову експертизу» не скористався.

Згідно акту експертизи лічильника газу № 2325Е від 16.12.2021 року, складеного комісією ПАТ «Харківміськгаз» спільно з ДП Укрметртестстандарт встановлено: за результатами зовнішнього вигляду лічильника газу свинцева пломба з правої сторони виймається та не несе охоронної функції. При знятті пломби на відліковому пристрої з правої сторони виявлено механічні пошкодження шлиця гвинта кріплення відлікового пристрою лічильника. Механічні пошкодження корпусу відлікового пристрою в місці встановлення пломб зауводу-виробника. При знятті пломби на відліковому пристрої з правої сторни, є доступ до гвинта кріплення, відліковий пристрій від`єднується, при цьому є доступ до відлікового механізму, а також виводяться зачеплення передаточні шестерні та облік газу не ведеться. Вищезазначені факти свідчать про викривлення данних обліку природного газу.

Висновок: несанкціоноване втручання в газовий лічильник.

Даний акт підписано головою комісії та членами комісії, в присутності представника ДП Укрметртестстандарт - Царінна К.В. ( а.с. 13,79).

Вартість експертизи склала 3 096,00 грн,що підтверджується рахунком №2325Е від 16.12.2021 (а.с. 14).

Згідно з п.1 глави 2 розділу XI Кодексу, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать:1) наявність несанкціонованого газопроводу;2) несанкціоноване відновлення газоспоживання;3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання;5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Пунктом 4 гл. 1 розділу І Кодексу визначено, що несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Відповідно до п.1 глави 3 розділу XI Кодекс, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Згідно пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу, Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;

3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;

4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються / пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу /.

Як вбачається з протоколу постійно діючої комісії з питань, повязаних з розглядом актів про порушення, у разі виявленого порушення вимок Кодексу газорозподільних систем споживача від 28.12.2021 року засідання комісії ПАТ «Харківміськгаз» на підставі акта про порушення від 13.12.2021 року №001889 споживача ОСОБА_4 ( ОСОБА_2 ) адреса: АДРЕСА_1 , о/р НОМЕР_2 з приводу виявленого правопорушення - несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, прийнято рішення про задоволення Акту про порушення від 13.12.2021 року №001889. Необлікований (донарахований) об`єм природного газу, визначений граничними об`ємами споживання з урахуванням обсягу, відображеному на о/р 2738,29 куб.м. Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлі ПАТ «Харківміськгаз» протягом періоду необлікованого природного газу 78 368,21 грн. (а.с.75)

Як вбачається з регламенту засідання постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень вимог Кодексу газорозподільних систем побутовими споживачами природного газу від 28.12.2021 року, постійно діюча комісія ПАТ «Харківміськгаз» на підставі акта про порушення від 13.12.2021 року №001889 до споживача ОСОБА_4 ( ОСОБА_2 ) адреса: АДРЕСА_1 вирішила: скласти акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості. Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлв АТ «Харківміськгаз» протягом періоду не облікованого природного газу, пред`явлена до сплати споживачу 78 368,21 грн. (а.с. 81)

На засіданні комісії при розгляді даного акту була присутня споживач ОСОБА_4 , яка з рішенням комісії ознайомлена та рахунок на сплату вартості необлікованих обсягів природного газу отримала, що підтверджується її підписом. Зазначила, що з висновками комісії не згодна.

Представниками ПАТ «Харківміськгаз» складено акт-розрахунок вартості не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за цінами закупівлі на підставі акта про порушення від 13.12.2021 року №001889 за період з 13.06.2021 року по 30.11.2021 року за адресою АДРЕСА_1 , ОСОБА_4 ( ОСОБА_2 ), о/р НОМЕР_2 , з приводу виявленого порушення: несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. Вартість склала у сумі 78 368,21 грн. Розрахунок було здійснено за період з 13.06.2021 по 30.11.2021 року, до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (а.с. 12,73,74).

Представником ДП Укрметртестстандарт складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, а саме лічильник газу мембранний Самгаз RS/2001-22 G-4 зав. №4069692, підстава для визнання непридатним: наявні ознаки пошкодження (руйнування) захисного пламбування лічильника. Наявні ознаки пошкодження відлікового пристрою лічильника ( а.с.80).

АТ «Харківміськаз» розрахунок вартості не облікованого об`єму природного газу, квитанцію на сплату та рахунок на сплату експертизи побутового лічильника направив споживачу, що підтверджується копію супровідного листа та не спростовується позивачем (а.с. 82).

Розглядаючи спір з урахуванням доводів представника позивача проте, що відповідачем не доведено, що пошкодження лічильника газу здійснено з вини позивача та ці пошкодження спричинили заниження показань лічильника газу, що в сукупності є як складові відповідальності споживача, з посиланням на правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року по справі №914/2384/17 та від 18.06.2019 по справі № 922/1573/18, суд вважає помилковими.

Так у справі №914/2384/17, суд першої інстанції на підставі здійсненої ним оцінки наявних у справі доказів встановив, що всупереч імперативним положенням абзацу 3 пункту 7 розділу 9 глави Х та абзацу 1 пункту 6 розділу 5 глави ХІ Кодексу ГРС про неможливість здійснення донарахування вартості об`ємів природного газу до отримання результатів експертизи, ПАТ "Львівгаз" без отримання результатів експертизи прийняв оскаржуване рішення та склав акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

У справі № 922/1573/18, Верховний Суд зазначив, що суди попередніх інстанцій, здійснивши оцінку наявних у справі доказів, встановили, що відповідачем під час розгляду справи не було подано суду будь-яких належних та допустимих доказів у розумінні статей 76, 77 ГПК України, які свідчили б про здійснення позивачем несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, а саме таких складових вказаного порушення, як протиправне втручання в його роботу з боку позивача, наявність викривлення даних обліку природного газу та відповідного причинно-наслідкового зв`язку між втручанням і викривленням обліку.

Під час розгляду справи № 922/1573/18, судами встановлено, Товариство, не погодившись з висновками, які були вказані в Акті про порушення, та не погоджуючись з тим, що під час перевірки лічильника газу були виявлені ознаки несанкціонованого втручання, звернулося до Харківського НДІ судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса для проведення відповідного трасологічного дослідження.

17. 21.12.2017 Товариством було отримано висновок експертного трасологічного дослідження № 15785 ХНДІІСЕ ім. засл. проф. Бокаріуса М.С., згідно з яким експерт дійшов висновку, що встановити, чи було стороннє втручання в роботу лічильного механізму лічильника газу ЛГ-К-80-160 № 5704 крізь наскрізні отвори, що розташовані під кріплення бирки "1 ExibIIBTЗ Х", не є можливим через численні ремонтні, монтажні або повірочні роботи, які проходив зазначений лічильник газу з 2001 року.

Крім того, експертом було зазначено, що наскрізні різьбові отвори в місцях кріплення планки вибухозахисту "1 ExibIIBTЗ Х" лічильника газу ЛГ-К-80-160 №5704 не передбачені конструкторською документацією та не є технологічними отворами, виконаними на заводі-виробнику вказаного лічильника.

18. Згідно з висновком додаткового експертного трасологічного дослідження №1465 від 28.02.2018 ХНДІІСЕ ім. засл. проф. Бокаріуса М.С. було встановлено, що гвинти кріплення планки з маркуванням вибухозахисту "1 ExibIIBTЗ Х" до корпусу лічильника ЛГ-К-80-160 № 5704 виступають з тильної сторони кришки лічильного механізму на довжину, відповідно, 1,7 мм та 0,7 мм. Різниця в довжині виступання гвинтів над рівнем тильної сторони кришки обумовлена наявністю на тильній стороні кришки, в місті розташування одного з отворів, технологічного поглиблення.

19. 05.06.2018 на засіданні постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу ГРМ були розглянуті висновки експертних трасологічних досліджень ХНДІСЕ ім. Засл. проф. Бокаріуса М.С. від 21.12.2017 № 15785 та від 28.02.2018 № 1465, пояснення Товариства від 01.06.2018 вих. № 2018/227, а також інші матеріали Акта про порушення (акта експертизи ЗВТ та пломб від 17.08.2017 № 335П), довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 17.08.2017 № 39-1-4/1101; протоколу від 16.08.2017 № 683/17, листа від 11.08.2017 №СЛ-7279-км02-0817) та було прийнято рішення про задоволення Акта про порушення й вирішено нарахування провести згідно з Кодексом ГРМ (підпункт 4 пункту 1 розділ ХІ), що оформлено протоколом від 05.06.2018 № 567-1.

20. На виконання прийнятого комісією рішення 08.06.2018 Харківміськгаз було надано розрахунок необлікованих об`ємів природного газу від 05.06.2018 за період з 25.05.2017 по 01.08.2017 в розмірі 635260,1069 куб.м та надано рахунок на оплату від 06.06.2018 №00003491 на суму 5 589 960,05 грн.

Крім того, Харківміськгаз було надано розрахунок необлікованих об`ємів природного газу від 18.08.2017, яким було донараховано за період з 01.08.2017 по 16.08.2017 природного газу в розмірі 17551,76 куб.м.

21. 11.07.2018 ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад" провело перевірку лічильника газу ЛГ-К-80-160, заводський номер 5704, оформлену актом від 11.07.2018 за № 14/16/18. За результатами експертизи виявлено наявність у корпусі лічильника головки наскрізні отвори під гвинтом кріплення маркувальної таблички вибухозахист, які не передбачені конструкторською документацією. Після розбирання лічильника газу ЛГ-К-80-160, заводський номер 5704, не виявлено видимих слідів механічних пошкоджень, виходу з ладу деталей та вузлів, які б свідчили про навмисне втручання власника в роботу лічильника газу в цілому через наскрізні отвори.

По вказаним справам, на які посилається позивач, доведено що рішення відповідача у справі №914/2384/17 було прийнято з порушенням вимог законодавства, а саме без проведення експертизи та у справі № 922/1573/18 експертними дослідженнями інших установ, було спростовано доводи відповідача про втручання у лічильник газу.

В постанові Верховного суду від 27 червня 2022 року по справі № 619/3039/19 висловлено правовий висновок, що «згідно з пунктом 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Пунктом 4 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування.

Встановлено, що за результатами експертизи лічильника газу підтверджено факт несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника.

Отже, враховуючи наведене, дії АТ «Харківміськгаз» щодо прийняття рішень про порушення та про визнання обґрунтованим донарахування обсягів природного газу, що оформлене протоколом від 24 липня 2019 року та нарахування ОСОБА_1 боргу у розмірі 76 228, 46 грн є правомірними та узгоджуються з породженнями Кодексу ГРС.

Крім того, сума заборгованості нарахована за шість місяців, що не суперечить положенням пункту 1 глави 3 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про скасування рішення суду першої інстанції та відмови у задоволені позову ОСОБА_1 .

До подібних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 17 березня 2021 року у справі 314/259/18 (провадження № 61-46918св18).

Доводи ОСОБА_1 про те, що несанкціоноване втручання в роботу лічильника відбулося не з його вини, оскільки пломби цілі, тому він не повинен нести відповідальність - не узгоджуються з положеннями, викладеними в пункті 4 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, оскільки за збереження і цілісність комерційних та дублюючих вузлів обліку газу (далі - ВОГ) та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені.

Посилання заявника як на підставу касаційного оскарження на застосування норм права без урахування висновків у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року у справі № 914/2384/17, від 18 червня 2019 року у справі № 922/1573/18, від 14 квітня 2021 року у справі № 509/4515/18 (провадження № 61-4953св20), не заслуговують на увагу, оскільки у справі, яка переглядається, та у справах, на які посилається заявник, встановлені різні фактичні обставини.

Так, у справі № 509/4515/18 не встановлено несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що підтверджено експертним висновком. Натомість у справі, яка є предметом касаційного перегляду, встановлено втручання у роботу ЗВТ, що підтверджено експертним висновком, який позивачем не спростовано».

В судовому засіданні досліджувались докази надані відповідачем, а саме диск з фото та відеофіксацією проведення експертизи (а.с. 80а).

З дослідженого відео вбачається що при знятті пломби є доступ до гвинта кріплення, відліковий пристрій від`єднується та є доступ до відлікового механізму. При здійсненні тиску виводиться зчеплення шестерні та облік не ведеться.

Копія диску була надіслана позивачу, з яким строною позивача були ознайомлені, про що судовому засіданні представник позивача підтвердив.зазначив, що у нього не має питань до висноку експертизи, не вважає його належним доказом, який вказував б на викривлення обліку споживання газу. Також зазначив, що споживачем не було ініційовано проведення експертизи відповідно до ЗУ «Про судову експертизу» з метою спростування встановленого порушення, викладеного у відповідному акті.

Як зазначено вище, в будинку позивача було встановлено газовий лічильник,який є власністю відповідача та передано на зберігання позивача, яка не відповідальність за його цілістінссть.

У справовідносинах яки склались, сторони мають права та обов`язки, про які поживач приймаючи на зберігання лічильник газу має бути обізнаний.

Як під час переврки, виявлення порушення та вчинення інших дій, споживача має правво на здійснення фото та відео фіксацію виявленого порушення. Ініціювати проведення експертизи. У разі незгоди в висновком експертизи організацією відповідча, має прво ініціювати проведення експертизи відповідно до ЗУ «Про судову експертизу», як під час виявленого порушення, після проведення експертизи, під час розгляду акту про порушення так і в судовому порядку.

З досліджених документів, які складені працівниками відповідача, споживачем, не було висловлено будь яких зауважень, не подано заяв, скарг та клопотань, щодо виявлених порушень.

Суд оцінбє критично доводи стоони позивача, що вони прибули у призначений час на експертизу, але ії було проведено без їх участі

Під час розгляду акту про порушення був присутній представник споживача, яка висловила позицію «не згодна». Скарг та пояснень щодо проведення експертизи було здійснено з порушенням також не висловлено. Доказів про порушення права споживача на прсутність при проведенні експертизи суду не надано.Ьакож не надно інших доказів, що акт розрахунок був складений до проведення експертизи. При цьому ці доводи спросовуються матеріалами справи.\

Щодо доводів про порушення відповідачем строків проведення переодічної повірки суд зазначає наступне.

Як встановлено, лічильник газу, який був встановлений в будинку споживача, є власністю відповідача.

Порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах побутових споживачів (населенню) визначено главою 8 розділу Х кодексу ГРМ

Відповідно до п.1, періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування монтаж, технічне обслуговування та пов`язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.

Згідно абз.3 п.3 , у разі пропущення терміну періодичної повірки лічильника газу з вини Оператора ГРМ об`єм спожитого природного газу по об`єкту побутового споживача за відповідний період визначається за фактичними даними лічильника газу, за яким пропущений термін повірки.

В силу п.7, до демонтажу лічильника газу на періодичну повірку або до/під час його періодичної повірки на місці встановлення Оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 цього розділу, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу в порядку, визначеному главою 10 або 11 цього розділу. У такому разі споживач зобов`язаний забезпечити представникам Оператора ГРМ (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.

З наведеного слід, зазначити, що наслідок пропуску строку повірки з вини оператора ГРМ, впливає на нарахування спожитого газу за показниками лічильника незалежно від виявлених недоліків, за відсутністю виявлення несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ споживачем.

Щодо покладання витрат стосовно стягнення вартості експертизи побутового лічильника газу в розмірі 3 096,00 грн. на АТ «Харківмісказ».

Відповідно до пункту 9 глави 10 Розділу Х Кодексу ГРМ у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», вимоги, викладені у пунктах 3 - 5, 7 та 8 цієї глави, не застосовуються, а експертиза ЗВТ та/або пломби проводиться в установленому законодавством порядку суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу» та які мають відповідну кваліфікацію.

При цьому витрати, пов`язані з проведенням такої експертизи, мають бути компенсовані їх ініціатором, а якщо за результатами експертизи ЗВТ та/або пломби буде підтверджено факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, витрати, пов`язані з проведенням такої експертизи, та інші витрати, передбачені пунктом 8 глави 9 цього розділу Кодексу, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).(п.8 гл.9 Р.Х Кодексу ГРМ)

Отже, оскільки встановлено факт несанкціонованого втручання в лічильник газу, та лічильник було визнано непридатним всі витрати мають бути компенсовані за рахунок споживача.

Враховуючи вище викладене, суд дослідивши докази кожен окремо та їх сукупності, вислухавши пояснення представників сторін, вважає, що безпідставними є доводи позивача про відсутність підстав для покладення обов`язку відшкодування вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу саме на його, оскільки наявність втручання в роботу лічильника у вказаному домоволодінні підтверджена належними доказами у справі. Вказані обставини є підставою для донарахування обсягів природного газу споживачу, оскільки позивач, несе обов`язки з його утримання та невтручання у роботу системи газопостачання. Позивач, як власник домоволодіння, в якому встановлений лічильник газу, зобов`язаний забезпечити його цілісність. є відповідальною особою за збереження лічильника газу. Доказів щодо спростування висновків експертизи відповідача не надано. Зняття лічильника газу на експертизу, який було упаковано та опломбовано, здійснено в присутності представника споживача, зауважень при цьому висловлено не було.

Відповідно до статті 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно з ч.ч. 1,5,6 ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Як вбачається з положень ч. 1 ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити суду, та відмінності, які існують в державах - учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. (Проніна проти України, №63566/00, пр.23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 р.).

Згідно з ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі, а позивач звільнена від сплати судового збору на підставі закону, судовий збір з відповідачів не стягується, а за судові витрати компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Керуючись ст. ст. 4, 49, 81, 89, 258, 263, 265, 268, 273, 274 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_2 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз» про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Найменування сторін:

Позивач - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 , , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідач - Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз», місцезнаходження: м. Харків, вул. Москалівська, б. 57/59, Код ЄДРПОУ 03359552.

Повний текст рішення складено 27.02.2023.

Суддя: С.О. Рубіжний

СудЗачепилівський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення27.02.2023
Оприлюднено02.03.2023
Номер документу109263871
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них

Судовий реєстр по справі —639/235/22

Рішення від 27.02.2023

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Рубіжний С. О.

Рішення від 15.02.2023

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Рубіжний С. О.

Ухвала від 01.11.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Рубіжний С. О.

Ухвала від 08.08.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Рубіжний С. О.

Ухвала від 25.01.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Рубіжний С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні