ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2023 року Справа № 925/820/21
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання Ібрагімова Є.Р.,
за участі представників сторін:
від позивача Симоненко Т.В. - адвокат,
від відповідача Куць М.М. за посадою,
від Черкаської обласної прокуратури Лєнкова Н.Д. прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом фермерського господарства Бірюк, смт. Драбів, Черкаської
області
до Драбівської селищної ради, смт. Драбів, Черкаської області
за участі Черкаської обласної прокуратури
про визнання поновленим договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Черкаської області звернулося з позовом фермерське господарство Бірюк до Драбівської селищної ради про:
- визнання поновленим договору оренди земельної ділянки від 23 квітня 2009 року, зареєстрованого в Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії Центр ДЗК при Держкомземі України, про що у реєстрі земель вчинено запис від 05 травня 2009 року за №040978100001 (розташованої в адміністративних межах Нехайківської сільської ради, за межами населеного пункту та має кадастровий номер земельної ділянки 7120687400:03:002:0325);
- викладення додаткової угоди до договору оренди землі в редакції позивача, зокрема, відповідні пункти договору викласти в наступній редакції:
- п. 2 В оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 73,4951 га (сільськогосподарські угіддя рілля), кадастровий номер 7120687400:03:002:0325, розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Нехайківської сільської ради;
- п. 7 Договір оренди укладено терміном на 5 (п`ять) років, та діє до_____. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
- п. 8 Орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 454 грн. за 1 га ріллі.
- п. 9 Орендна плата вноситься у грошовій формі щомісячно рівними частками протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 29 червня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 27 липня 2021 року.
Ухвалою суду від 27 липня 2021 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 11 год. 00 хв. 23 вересня 2021 року.
Ухвалою суду від 23 вересня 2021 року провадження у справі №925/820/21 зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Господарського суду Черкаської області зі справи №925/1051/21.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 06 грудня 2021 року зі справи №925/1051/21 у задоволенні позову фермерського господарства Бірюк до Головного управління Держгеокадастру України в Черкаській області про скасування державної реєстрації земельних ділянок відмовлено повністю.
Постановою Північного апеляційного господарського суд у від 18 жовтня 2022 року рішення Господарського суду Черкаської області від 06 грудня 2021 у справі №925/1051/21 залишено без змін.
Ухвалою суду від 03 січня 2023 року провадження у справі №925/820/21 поновлено. Підготовче засідання суду призначено на 10 год. 00 хв. 24 січня 2023 року.
24 січня 2023 року від Черкаської обласної прокуратури надійшла заява про вступ прокурора у справу.
Відповідно до ч. 3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Таким чином подальший розгляд справи здійснюється за участю прокурора.
Ухвалою суду від 24 січня 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначено на 10 год. 30 хв. 23 лютого 2023 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав викладених у відзиві та зазначав, що позовна заява подана з порушенням вимог ст. 162, 164, 172 ГПК України, а саме: позивачем належним чином не засвідченні документи.
11 грудня 2020 року у відповідності до статей 12, 117 Земельного кодексу України, Указу Президента України від 15 жовтня 2020 року №449 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2020 року №1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 03 грудня 2020 року № 35-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність Драбівської селищної ради (Драбівського району) Золотоніського району Черкаської області згідно з додатком від 03 грудня 2020 року, та керуючись п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, рішенням сесії Драбівської селищної ради прийнято у комунальну власність Драбівської селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, згідно з актом приймання-передачі.
До переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передані у комунальну власність Драбівської селищної об`єднаної територіальної громади увійшла земельна ділянка з цільовим призначенням 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий № 7120687400:03:002:0325) площею 73,4951 га, яка розташована за межами села Нехайки Драбівської селищної територіальної громади.
13 січня 2021 року на адресу Драбівської селищної ради від позивача надійшло клопотання від 12 січня 2021 року про підписання додаткової угоди до договору оренди землі від 23 квітня 2009 року.
Відповідачем на вищевказане клопотання надано відповідь, щодо неможливості укладення додаткової угоди, оскільки термін дії договору оренди землі закінчився 26 лютого 2020 року та не продовжений на новий строк.
Також відповідач вказував, що земельну ділянку з кадастровим № 7120687400:03:002:0325, площею 73,4951 га було поділено та сформовано нові 4 земельні ділянки.
В зв`язку з чим відповідач вказував, що відсутній предмет спору.
Земельна ділянка з кадастровим номером 7120687400:03:002:0325 площею 73,4951 га. скасована та набула статусу архівної.
Таким чином, відповідач просив суд закрити провадження у справі, у зв`язку з відсутністю предмету спору.
Прокурор в судовому засіданні проти позову заперечував та просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив, позивач не погоджується з доводами викладеними відповідачем у відзиві на позовну заяву та вказує, що позивач просить суд визнати поновленими договір на той самий строк і на тих самих умовах з посиланням на ч.6 ст.33 Закону України Про оренду землі.
Позивач вчасно та у повному обсязі сплачував орендну плату, а відповідачу було відомо, що на землі виконано ряд сільськогосподарських робіт.
Відповідач не витребовував земельну ділянку.
Доводи відповідача про поділ землі на чотири земельні ділянки не відноситься до даного спору.
В судовому засіданні, яке відбулося 23 лютого 2023 року згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/820/21.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, дослідивши докази, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити повністю, виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено господарським судом під час її розгляду, 23 квітня 2009 року між Драбівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та фермерським господарством Бірюк (орендар) було укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Драбівському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05 травня 2009 року за № 04.09.78100001.
Згідно п. 1., 2. договору орендодавець відповідно до розпорядження райдержадміністрації від 06 квітня 2009 року №117 зобов`язався надати, а орендар - прийняти у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 87,3028 га, яка знаходиться в адмінмежах Нехайківської сільської ради.
Пунктом п. 7 договору визначено, що договір укладено на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 454 грн. 00 коп. за 1 га ріллі (п. 8 договору).
В подальшому між Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області (орендодавець) та фермерським господарством Бірюк (орендар) було укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 23 квітня 2009 року.
Вказаною угодою було внесені зміни в договір оренди землі, зокрема викладено пункти договору в наступній редакції:
п. 2 В оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 73,4951 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7120687400:03:002:0325, розташована за межами населеного пункту в адмінмежах Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області;
п. 7 Договір оренди укладено терміном на 5 років та діє до 05 травня 2019 року.
Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію;
п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 87 847 грн. 96 коп. на рік, що становить 4,5 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Тобто, сторони даною додатковою угодою хоч і встановили, що договір укладено терміном на 5 років, проте, вказали кінцеву дату дії договору - до 05 травня 2019 року.
Додаткова угода підписана сторонами та скріплена печатками 20 січня 2014 року, разом з тим на першій сторінці угоди вказано іншу дату її укладання - 22 грудня 2014 року.
Згідно копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вбачається, що право оренди було зареєстровано 26 лютого 2015 року. Номер запису про інше речове право 8914456.
Підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі, виданий 23 квітня 2009 року, додаткова угода до договору оренди землі видана 17 лютого 2015 року.
Крім того у вищевказаному Витязі зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошові формі в розмірі 109 722 грн. 11 коп. на рік, що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Кадастровий номер земельної ділянки 7120687400:03:002:0325.
Згідно ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Водночас, матеріали справи не містять додаткової угоди від 17 лютого 2015 року до договору оренди землі від 23 квітня 2009 року, з якої б вбачалося, що договір оренди діяв до 26 лютого 2020 року (п`ять років з моменту реєстрації права оренди без вказівки на кінцеву дату до 05 травня 2019 року).
Судом встановлено, що 28 грудня 2019 року позивач звернувся до орендодавця - Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області із клопотанням про продовження терміну дії договору від 23 квітня 2009 року, додавши три примірника проекту додаткової угоди.
Тобто, через сім місяців після закінчення встановленого в додатковій угоді (підписаної сторонами 20 січня 2014 року) кінцевого строку дії договору (05 травня 2019 року).
Проекту додаткової угоди, з яким позивач звертався до орендодавця матеріали справи не містять.
15 січня 2020 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області за вих. за №8/0//95-20 надало лист - повідомлення в якому вказало, що пропонує змінити істотні умови договору оренди, а саме:
- термін дії договору оренди - 7 років;
- річна орендна плата у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Крім того було запропоновано внести зміни в п. 9, п. 12, п. 19 договору оренди, а саме:
9. орендна плата вноситься у грошовій формі щомісячно, рівними частинами пропорційно річній орендній платі не пізніше 30 числа наступного місяця, шляхом перерахування коштів до відповідного бюджету.
12. У разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені цим договором:
- справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період прострочення, за кожен день прострочення платежу;
- у 10- денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати встановленої цим договором.
19. Після закінчення дії договору оренди землі земельна ділянка вважається повернутою орендодавцеві.
Водночас, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області зазначало, що з наданих документів неможливо встановити належне виконання орендарем своїх обов`язків за договором.
Крім того в листі було вказано, що ФГ Бірюк мало подати до Головного управління затверджену нормативну грошову оцінку земельної ділянки, для подальшого укладання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки до 17 травня 2015 року.
Однак, таке повідомлення не було направлено до Головного управління у строк визначений додатковою угодою.
У поданих на розгляд до Головного управління документах відсутній витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що перебуває у ФГ Бірюк в користуванні з врахуванням загальнонаціональної нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, проведеної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2018 року №105.
Враховуючи вищевикладене орендодавець вказав, що позитивне вирішення питання, зазначеного у клопотанні не є можливим.
Тобто, орендарю було відмовлено в продовженні строку дії договору оренди.
Позивачем було надано відповідь від 28 січня 2020 року, в якому орендар вказує, що погоджується з умовами запропонованими Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області.
Водночас, позивач вказав, що у розпорядника землі відсутні будь-які юридичні підстави у відмові орендарю в поновленні договору оренди землі відповідно до вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі.
Відповідь орендаря Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області одержало 03 лютого 2020 року, про що міститься відмітка про отримання на відповідному документі.
Судом враховано, що у 2020 році завершився процес по об`єднанню територіальних громад. Відповідно до розпорядження від 12 червня 2020 року №728-р Кабінету Міністрів України Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області до складу Драбівської селищної територіальної громади увійшли Драбівська селищна рада (смт Драбів), Левченківська сільська рада (село Левченкове та село Тополі), Білоусівська сільська рада (село Білоусівка), Бойківщинська сільська рада (село Бойківщина), Драбово-Барятинська сільська рада (селище Драбово-Барятинське), Жорнокльовівська сільська рада (село Жорнокльови), Золотоношківська сільська рада (село Золотоношка), Криштопівська сільська рада (село Криштопівка), Митлашівська сільська рада (село Митлашівка, село Козаче та село Олімпіадівка), Михайлівська сільська рада (село Михайлівка та село Павлівщина), Нехайківська сільська рада (село Нехайки та село Привітне), Перервинцівська сільська рада (село Перервинці та селище Козорізи).
15 жовтня 2020 року Президентом України підписано Указ №449/2020 Про передачу земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності територіальних громад.
16 листопада Кабінет Міністрів України ухвалив постанову №1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, яка запускає механізм повноцінної передачі державної у комунальну власність земель сільськогосподарського призначення всім без виключення територіальним громадам.
Відповідно до Указу Президента України Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин у грудні 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області проведено заходи щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність Драбівської селищної об`єднаної територіальної громади та видано наказ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність від 03 грудня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області №35-ОТГ було передано Драбівській селищній раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3882.0207 га, які розташовані за межами сіл (селищ) Драбово-Баратинська, Білоусівка. Бойківщина, Драбів, Жорнокльови, Золотоношка, Криштопівка, Левченкове, Митлашівка, Михайлівка, Нехайки, та Перервинці (Драбівського району) Золотоніського району Черкаської області.
03 грудня 2020 року між Драбівською селищною радою, в особі селищного голови та Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області, в особі начальника-голови ліквідаційної комісії підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність згідно додатку.
11 грудня 2020 року у відповідності до статей 12, 117 Земельного кодексу України, Указу Президента України від 15 жовтня 2020 року №449 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2020 року № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 03 грудня 2020 року № 35-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність Драбівської селищної ради (Драбівського району) Золотоніського району Черкаської області згідно з додатком від 03 грудня 2020 року, та керуючись пунктом 34 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, рішенням сесії Драбівської селищної ради прийнято у комунальну власність Драбівської селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, згідно з актом приймання-передачі.
До переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передані у комунальну власність Драбівської селищної об`єднаної територіальної громади увійшла земельна ділянка з цільовим призначенням 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий №7120687400:03:002:0325) площею 73.4951 га, яка розташована за межами села Нехайки Драбівської селищної територіальної громади.
17 грудня 2020 року Драбівською селищною радою у Державному земельному кадастрі зареєстровано право власності та речове право на земельну ділянку з цільовим призначенням 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий №7120687400:03:002:0325) площею 73.4951 га. яка розташована за межами села Нехайки Драбівської селищної територіальної громади (номер запису 39815164).
До Драбівської селищної ради передана земельна ділянка з цільовим призначенням 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий № 7120687400:03:002:0325) площею 73.4951 га, яка розташована за межами села Нехайки Драбівської селищної територіальної громад без відповідних обтяжень та вільна (відсутні будь-які орендарі).
13 січня 2021 року на адресу Драбівської селищної ради за вх. № 03-08/66 надійшло клопотання від 12 січня 2021 року від фермерського господарства Бірюк, в якому останній просить задовольнити клопотання та підписати додаткову угоду до договору оренди землі від 23 квітня 2009 року (в додатку до клопотання вказано копія договору оренди землі від 23 квітня 2009 року укладеного між Драбівською районною державною адміністрацією та ФГ Бірюк, а також додаткова угода в кількості 3 шт.).
Проте, проекту додаткової угоди, з яким позивач звертався до Драбівської селищної ради матеріали справи також не містять.
21 січня 2021 року за вих. №03-08/127 Драбівською селищною радою на клопотання фермерського господарства Бірюк від 12 січня 2021 року надано відповідь про те, що згідно п. 7 договору оренди землі від 23 квітня 2009 року, із змінами зазначено, що договір оренди укладено терміном на 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити орендодавця про намір продовжити його дію. Термін дії договору оренди землі з цільовим призначенням 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий № 7120687400:03:002:0325) площею 73.4951 га закінчився 26 лютого 2020 року та не продовжений на новий строк. Укладення додаткової угоди на продовження терміну дії договору оренди землі є не можливим у зв`язку з відсутністю самих договірних відносин між орендодавцем та орендарем.
Додатково відповідач просив надати інформацію та підтверджуючі фінансові документи про сплату фермерським господарством Бірюк за користування земельною ділянкою з цільовим призначенням 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий № 7120687400:03:002:0325) площею 73.4951 га у період з 23 квітня 2009 року по 26 лютого 2020 року.
Частиною першою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Згідно із частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).
За змістом частини другої статті 792 ЦК України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства - ЗК України, Законом України Про оренду землі.
Законом України Про оренду землі визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі під договором оренди землі розуміється договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Об`єктом оренди є земельна ділянка.
За змістом статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Як зазначалося вище, згідно п. 7 договору оренди землі (зі змінами) після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Ці положення узгоджуються із загальною нормою частини першої статті 777 ЦК України та статтею 33 Закону України Про оренду землі.
Як вже зазначалося вище, позивач 28 грудня 2019 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (орендодавця на час звернення) з клопотанням про поновлення договору оренди землі на новий строк.
Судом враховано, що до спірних правовідносин застосовується ст. 33 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній до внесення змін Законом України від 5 грудня 2019 року № 340-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству).
Стаття 33 Закону № 161-XIV до зміни її редакції згідно із Законом № 340-IX мала назву Поновлення договору оренди землі, тобто була цілком присвячена процедурам такого поновлення.
Так, згідно з частиною першою цієї статті по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (речення перше частини другої статті 33 Закону № 161-XIV). До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (частина третя статті 33 цього Закону).
Отже, стаття 33 Закону №161-XIV прямо передбачала подання орендарем у строки, визначені у частині другій цієї статті, повідомлення саме про поновлення договору оренди землі та проект додаткової угоди про таке поновлення. Шляхом надсилання орендодавцю відповідного письмового повідомлення орендар мав завчасно продемонструвати наявність у нього наміру продовжити користування земельною ділянкою. А орендодавець, будучи обізнаним із таким наміром, отримував можливість спланувати подальші дії у зв`язку зі спливом строку договору оренди землі, зважити доцільність пошуку інших потенційних орендарів, а за їх наявності - зіставити пропоновані ними умови оренди з умовами, викладеними у проекті додаткової угоди, яку надав орендар.
Велика Палата Верховного Суду вказала у своїй постанові від 31 серпня 2021 року зі справи №903/1030/19, що незалежно від того, чи бажають сторони змінити умови оренди на майбутнє, покладення на орендаря обов`язку з надсилання листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі з проектом відповідної додаткової угоди до спливу строку цього договору є вигідним для обох сторін і не є надмірно обтяжливим для будь-кого із них. Якщо орендар розраховував на відсутність потенційних орендарів (про яких орендодавець не зобов`язаний повідомляти) та завчасно не надіслав орендодавцеві лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі, а просто продовжив користуватися земельною ділянкою після спливу строку цього договору, він втрачав право оренди та ризикував отримати відмову орендодавця в укладенні нового договору оренди землі.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина п`ята статті 33 Закону № 161-XIV).
Велика Палата Верховного Суду своєю постановою від 31 серпня 2021 року зі справи №903/1030/19 підтримала власний правовий висновок щодо застосування частини шостої статті 33 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній до внесення змін Законом України від 5 грудня 2019 року № 340-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству), визначивши, що передбачені в частинах першій п`ятій і шостій статті 33 Закону підстави для поновлення договору оренди землі пов`язані між собою, а тому для поновлення договору оренди землі в порядку, передбаченому частиною шостою цієї статті, є необхідним надіслання орендарем повідомлення орендодавцю про намір скористатися правом на поновлення договору оренди землі разом з проектом додаткової угоди.
Таке поновлення не є автоматичною пролонгацією орендних відносин й обов`язково оформлюється шляхом підписання сторонами додаткової угоди, а в разі якщо орендодавець цього не робить у судовому порядку за вимогою про визнання укладеною додаткової угоди та з фіксацією її повного тексту в резолютивній частині рішення суду.
Водночас слід також зазначити, що нормами ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній до внесення змін Законом України від 5 грудня 2019 року № 340-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству) було визначено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Однак, позивач у своєму позові просить суд визнати поновленим договір оренди земельної ділянки від 23 квітня 2009 року на новий строк з новими істотними умовами, які відрізняються як від умов самого договору оренди з урахуванням раніше внесених додатковою угодою змін так і запропонованих орендодавцем нових істотних умов наведених в своєму листі від 15 січня 2020 року, зокрема, позивач просить суд внести наступні зміни в договір оренди землі:
- п. 7 Договір оренди укладено терміном на 5 (п`ять) років, та діє до ____. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
-п. 8 Орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 454 грн. за 1 га ріллі.
Проте, як вже зазначалося вище, додатковою угодою було встановлено, що розмір орендної плати становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, запропонований позивачем в своєму позові проект додаткової угоди до договору про його поновлення на новий строк суперечить положенням як ч.1-5 ст. 33 Закону, так і ч.6 названої норми, що є підставою для відмови у позові.
Крім того, судом враховано наступні обставини.
04 червня 2021 року сесією селищної ради 8 скликання прийнято рішення про надання дозволу Драбівській селищній раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 73,4951 га, кадастровий номер 7120687400:03:002:0325, що розташована за адресою: Черкаська область, Драбівський район, Нехайківська сільська рада (за межами населеного пункту) з цільовим призначенням - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 4 (чотири) окремі рівні земельні ділянки (рішення №11 - 1/VIII від 04 червня 2021 року (а.с. 99).
10 червня 2021 року сесією селищної ради 8 скликання прийнято рішення затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у власність Драбівської селищної ради загальною площею 73,4951 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, Драбівська селищна рада та доручено селищному голові зареєструвати право комунальної власності на земельні ділянки: площею 19,00 га кадастровий номер 7120687400:03:002:0547, площею 19,00 га кадастровий номер 7120687400:03:002:0548, площею 19,00 га кадастровий номер 7120687400:03:002:0549 та площею 16,4951 га кадастровий номер 7120687400:03:002:0546 за Драбівською селищною радою Золотоніського району Черкаської області.
Згідно відомостей, які містяться у Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку відомості по земельній ділянці з кадастровим номером 7120687400:03:002:0325 площею 73.4951 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва скасована та перенесена до архіву, у зв`язку з поділом раніше сформованих земельних ділянок та відповідно до отриманого повідомлення від 13 липня 2021 року № 18-23-0.240-242/102-21 від Відділу 2 Управління у Золотоніському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7120687400:03:002:0325 загальною площею 73,4951 га сформовані такі ділянки:
19,0000 га - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; кадастровий номер 7120687400:03:002:0547;
19,0000 га - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; кадастровий номер 7120687400:03:002:0548;
19,0000 га - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; кадастровий номер 7120687400:03:002:0549;
16,4951 га - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; кадастровий номер 7120687400:03:002:0546.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок;
За нормою пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації:
-набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;
-відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи;
-зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Виходячи з вищевикладеного, поділ земельної ділянки призводить до скасування її державної реєстрації, як об`єкта цивільних прав та формування нових земельних ділянок та внесення інформації про них до Державного земельного кадастру.
Слід також вказати, що рішенням Господарського суду Черкаської області від 06 грудня 2021 року зі справи №925/1051/21 у задоволенні позову фермерського господарства Бірюк до Головного управління Держгеокадастру України в Черкаській області про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами: 7120687400:03:002:0547 площею 19 га; 7120687400:03:002:0548 площею 19 га; 7120687400:03:002:0549 площею 19 га; 7120687400:03:002:0546 площею 16,4951 га відмовлено повністю.
Постановою Північного апеляційного господарського суд у від 18 жовтня 2022 року рішення Господарського суду Черкаської області від 06 грудня 2021 у справі №925/1051/21 залишено без змін.
Тобто, на даний час земельної ділянки площею 73,4951 га, з кадастровим номером 7120687400:03:002:0325 щодо якої позивач просить суд поновити договір оренди землі не існує, як об`єкту цивільних прав.
Крім того, відповідач в судовому засіданні надав суду усні пояснення та додаткові докази стосовно того, що новостворені земельні ділянки вже передано в оренду новим орендарям і вказані правочини є чинними.
Велика Палата Верховного Суду, розглядаючи справу №143/591/20 (провадження № 14-72 цс 21) у постанові від 25 січня 2022 року зробила висновок, що визнання недійсним правочину, вчиненого з порушенням переважного права, не поновлює порушеного переважного права, тому що таке визнання само по собі не має наслідком обов`язок власника земельної ділянки (орендодавця) укласти договір оренди із суб`єктом переважного права (орендарем). За цих підстав, закономірною є неприйнятність та неефективність такого способу для захисту переважного права (п. 8.36).
Велика Палата Верховного Суду зауважує, що в кінцевому результаті ефективний спосіб захисту прав повинен забезпечити поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування, тобто такий захист повинен бути повним та забезпечувати таким чином мету здійснення правосуддя та принцип процесуальної економії (забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту) (пункт 145 рішення ЄСПЛ від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, заява № 22414/93) та пункт 75 рішення ЄСПЛ від 05 квітня 2005 року у справі Афанасьєв проти України (заява № 38722/02)) (п. 8.40).
Разом із цим Велика Палата Верховного Суду зазначає, що визнання недійсним договору оренди, який порушує переважне право, не є ефективним способом захисту, адже задоволення цієї позовної вимоги не здатне поновити майнову сферу позивача, а тому вимога не відповідає ефективному способу захисту. Сам по собі факт визнання недійсним договору оренди, укладеного з новим орендарем, не зумовлює автоматичного поновлення переважного права попереднього орендаря, яке підлягає захисту у спосіб, установлений законом, а саме шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди (п. 8.41.).
За таких умов, якщо первинний орендар має право на укладення договору оренди (додаткової угоди до неї), то наявні два різні порушення прав первинного орендаря: з боку орендодавця (який відмовляється укладати додаткову угоду до договору оренди) та з боку наступного орендаря (який незаконно заволодів майном - правом оренди - шляхом реєстрації цього права). Тому належним способам захисту прав первинного орендаря відповідають дві позовні вимоги - про спонукання до укладення додаткової угоди (тобто про визнання такої угоди укладеної) та про визнання відсутнім права оренди наступного орендаря. На належність такого способу захисту, як визнання відсутнім права, вже вказувала Велика Палата Верховного Суду (постанов від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19, пункти 6.12, 6.14). Судове рішення про визнання відсутнім права відповідно до пункту 9 частини першої статті 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень є підставою для державної реєстрації припинення права оренди (п.8.45.).
Позивач не заявляв вимог про визнання відсутнім права оренди наступного орендаря (орендарів).
Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові. Такий висновок сформульований, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.21), від 02 лютого 2021 року у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20, пункт 52), від 22 червня 2021 року у справі №200/606/18 (провадження №14-125цс20, пункт 76), від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21, пункт 155).
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.
Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.
Повне рішення складено 01 березня 2023 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2023 |
Оприлюднено | 02.03.2023 |
Номер документу | 109272523 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні