КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3411/22
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук О.В., розглянув у порядку письмового провадження у м. Кропивницьку адміністративну справу
до відповідача: Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 41832049: адреса: вул. Миру, 1 с. Велика Северинка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27613)
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Керівник Кропивницької окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльності Великосеверинівської сільської ради щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права власності на будівлю будинок культури, що знаходиться по вул. Паркова, 1, в с. Созонівка, Кропивницького району, Кіровоградської області;
- зобов`язати Великосеверинівську сільську раду (код ЄДРПОУ 04365164) вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю будинку культури в с. Созонівка, Кропивницького району, Кіровоградської області, яка складає з будівлі площею забудови 3155,4 м2, будівельним об`єктом 12528 м3 за Великосеверинівською сільською радою (ЄДРПОУ 04365164).
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що державний і суспільний інтерес відповідного позову полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у встановленні законності у сфері майнових правовідносин та, як наслідок, реалізації державних гарантій щодо захисту права власності. Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності користування комунальним майном, належного утримання та функціонування захисних споруд цивільного захисту. За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання Великосеверинівську сільську раду оформити належним чином право власності на нерухоме майно територіальної громади Великосеверінівської сільської ради Кіровоградської області, відсутній. Позовні вимоги позивач мотивує тим, що на балансі Великосеверінівської сільської ради перебуває нежитлова будівля (Созонівський сільський будинок культури), що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 1, с. Созонівка, Великосеверинівської ОТГ, Кропивницького району Кіровоградської області. Право комунальної власності об`єднаної територіальної громади на вказаний об`єкт набуто унаслідок проведення реформи щодо децентралізації та передачі у комунальну власність Великосеверінівської сільської ради як правонаступнику всього майна, прав та обов`язків Созонівської сільської ради, згідно рішення Великосеверінівської сільської ради №24 від 27 листопада 2020 року. Позивач зазначає про відсутність реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Великосеверинівською сільською радою на Созонівський сільський будинок культури , що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 1, с. Созонівка, Кропивницького району Кіровоградської області.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Судом вчинені такі процесуальні дії та розглянуті заяви і клопотання сторін у справі:
- ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі справу вирішено розглядати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, додані до них документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно і неупереджено оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Великосеверинівської сільської ради від 27.11.2020 року №24 «Про реорганізацію Созонівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області» припинено повноваження Созонівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання до Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району. Пунктом 6 рішення визначено, що Великосеверінівська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків, активів і пасивів Созонівської сільської ради.
В подальшому рішення Великосеверинівської сільської ради від 24.12.2020 року №53 «Про продовження реорганізації Созонівської ради Кропивницького району Кіровоградської області» затверджено передавальний акт від 17.02.2021 року.
Зі змісту акта приймання-передачі основних засобів, від 31.12.2020 року Великосеверинівській сільській раді передано Соколівський сільський будинок культури ( інвентарний номер 103110001).
Перший заступник Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області звернувся до Великосеверініського сільського голови із запитом №12.51-78-3414 вих 22 від 22.07.2022 року, зокрема про заходи щодо оформлення та реєстрації прав на об`єкти нерухомого майна, які переданы у комунальну власність.
Листом від 03.06.2022 р. №02-27/269 Великосеверінівський сільський голова повідомив Кіровоградську окружну прокуратуру Кіровоградської області, що на балансі сільської ради перебуває Созонівський будинок культури №10310001.
Однак, згідно із витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо вищевказаних об`єктів нерухомого майна, право власності на нерухоме майно розташоване за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Созонівка, вулиця Миру, будинок 1, не реєструвалося.
Вирішуючи правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 53 КАС України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до частини 1 статті 24 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року №1697-VII право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Згідно з частиною 2 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У позовній заяві заступником Керівника Кропивницької окружної прокуратури обґрунтовано, що порушення інтересів держави та необхідність їх захисту полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у встановленні законності у сфері майнових правовідносин та, як наслідок, реалізації державних гарантій щодо захисту права власності.
Частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. №280/97-ВР встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
З огляду на частину третю статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно із частинами 1, 2, 5, 8 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Судом встановлено, що Великосеверинівській сільській раді передано Созонівський сільський будинок культури, що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 1, с. Созонівка Кропивницького району, Кіровоградської області відповідно до передавального акта. Відповідно до частини першої статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
За приписами частини 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
У розумінні пункту першого частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. №1952-IV (далі за текстом Закон №1952) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За змістом пункту 2 частини 1 статті 3 Закону №1952 обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав є загальною засадою державної реєстрації прав.
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону №1952 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Частиною 4 статті 5 Закону №1952 встановлено перелік речових прав та обтяжень, які не підлягають державній реєстрації.
Суд враховує, що право власності на будинок культури та захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття не відносяться до переліку речових прав та обтяжень, які не підлягають державній реєстрації відповідно до частини 4 статті 6 Закону №1952.
Процедура проведення державної реєстрації речових прав передбачена у розділі IV Закону №1952.
Згідно із частиною 2 статті 18 Закону №1952 перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Умови, підстави та процедура проведення відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. №1127 (далі за текстом Порядок №1127).
За приписами пунктів 6, 7, 44 Порядку №1127 державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Зважаючи на те, що Великосеверінівської сільської рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на Созонівський сільський будинок культури, що знаходиться за адресою: вул. Миру, 1, с. Созонівка Кропивницького району Кіровоградської області.
Однак, із матеріалів справи встановлено, що Великосеверинівська сільська рада не здійснила дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на Созонівський сільський будинок культури, що знаходиться за адресою: вул. Миру, 1, с. Созонівка Кропивницького району Кіровоградської області, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Разом з тим, суд враховує, що Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 року №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Станом на час ухвалення судом цього рішення Указом Президента України від 06 лютого 2023 року №58/2023, що затверджений відповідним Законом України від 07 лютого 2023 року №2915-ІХ, строк дії воєнного стану в Україн іпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 року №1932-ХІІ оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
З огляду на абзац 10 статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Статтею 19 Закону України «Про оборону України» визначено, що цивільний захист України у мирний час здійснюється відповідно до Кодексу цивільного захисту України, а в особливий період, зокрема у воєнний час, та з метою підготовки до нього з урахуванням особливостей, визначених нормами міжнародного гуманітарного права, законодавством про оборону, мобілізацію та правовий режим воєнного стану.
Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Таким чином, реєстрація права власності на захисну споруду цивільного захисту є необхідною для утримання її у готовності для використання за призначенням.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Кропивницької окружної прокуратури про визнання протиправною бездіяльності Великосеверинівської сільської ради щодо не оформлення та непроведення державної реєстрації права власності на будівлю Созонівський сільський будинок культури , що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 1 с. Созонівка, Кропивницького району Кіровоградської області та зобов`язання Великосеверинівську сільську раду вжити заходи до оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю Созонівського сільського будинку культури, площею 3155,4 м2, що вбудоване у вказану нежитлову будівлю, що знаходяться за адресою: вул. Паркова, 1, с. Созонівка, Кропивницького району Кіровоградської області, підлягають задоволенню повністю.
Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року №1697-VII та частини 3 статті 53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (м. Кропивницький, Кіровоградська область, вул. Є.Чикаленка, 11) до Великосеверинівської сільської ради (с. Велика Северинка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Миру, 1, код ЄДРПОУ 41832049) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Великосеверинівської сільської ради щодо неоформлення та непроведення державної реєстрації права власності на будівлю Созонівський сільський будинок культури, що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 1, с. Созонівка, Кропивницького району Кіровоградської області.
Зобов`язати Великосеверинівську сільську раду (код ЄДРПОУ 04365164) вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю будинку культури в с. Созонівка, Кропивницького району, Кіровоградської області, яка складається з будівлі площею забудови 3155,4 м2, будівельним об`ємом 12528 м3 за Великосеверинівською сільською радою (ЄДРПОУ 04365164)
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду О.В. Кравчук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109281842 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.В. Кравчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні