Рішення
від 23.02.2023 по справі 620/580/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2023 року м. Чернігів Справа № 620/580/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопота С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

представника позивача Матвійчук А.С.,

представника відповідачів Труби А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТУНИЧІ" до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автуничі» звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить:

1. Визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013708/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013706/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8013707/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023899/43969334 від 04.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023900/43969334 від 04.01.2023, винесені Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 26.10.2022,№5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022, датами їх фактичного отримання.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки вони винесені без належного врахування письмових пояснень та оцінки представлених документів.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автуничі» подало до Головного управління ДПС у Чернігівській області податкові накладні №4 від 26.10.2022, №5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022.

По вказаним податковим накладним відповідачем були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013708/43969334 від 03.01.2023, №8013706/43969334 від 03.01.2023, № 8013707/43969334 від 03.01.2023, №8023899/43969334 від 04.01.2023, №8023900/43969334 від 04.01.2023 відповідно.

Не погодившись з такими рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «Автуничі» (далі - Позивач) є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством порядку з 04.03.2021 (номер запису 10000002004433) та з 04.03.2021 перебуває на податковому обліку як платник податків.

ТОВ «Автуничі» здійснює господарську діяльність, що відповідає Коду КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

В ході ведення господарської діяльності Позивач здійснював вирощування та поставку зерна гречки, реалізацію якого оформлював відповідними первинними документами.

Так, 25.10.2022 між ТОВ «Автуничі» (як Продавцем) та Дочірнім підприємством «Крупозавод Озерянка» Товариства з обмеженою відповідальністю «ІПС» (як Покупцем) було укладено Договір купівлі-продажу №25/10/22/1 (надалі Договір №25/10/22/1 ).

Відповідно до п. 1.1 Договору №25/10/22/1 продавець зобов`язується продати й передати, а Покупець зобов`язується оплатити й прийняти від Продавця зерно гречки (надалі Товар) відповідно до умов дійсного Договору.

Згідно п. 2.4. Договору №25/10/22/1 загальна кількість Товару за договором становить 75 тон (+/- 15%).

Відповідно до п.п. 3.1, 3.2. ціна Товару за дійсним Договором за 1 метричну тонну становить 28500 грн. у тому числі ПДВ. Загальна вартість Товару за дійсним Договором становить 2137500 грн. у тому числі ПДВ.

У відповідності до п.п. 6.1, 6.2. валюта договору - гривня. Остаточна оплата Товару Покупцем здійснюється по факту поставленого товару не пізніше 7 (семи) банківських днів від дати доставки товару на місце призначення, шляхом перерахування грошей на поточний рахунок Продавця, вказаного в Договорі. Оплата вважається виконаною при надходженні грошей на рахунок Продавця.

Продовжуючи співпрацю 21.11.2022 між ТОВ «Автуничі» (як Продавцем) та Дочірнім підприємством «Крупозавод Озерянка» Товариства з обмеженою відповідальністю «ІПС» (як Покупцем) було укладено Договір купівлі-продажу №21/11/22/1 (далі Договір №21/11/22/1).

Відповідно до п. 1.1 Договору №21/11/22/1 продавець зобов`язується продати й передати, а Покупець зобов`язується оплатити й прийняти від Продавця зерно гречки (надалі Товар) відповідно до умов дійсного Договору.

Згідно п. 2.4. Договору №21/11/22/1 загальна кількість Товару за договором становить 50 тон (+/- 15%).

Відповідно до п.п. 3.1, 3.2. ціна Товару за дійсним Договором за 1 метричну тонну становить 28000 грн. у тому числі ПДВ. Загальна вартість Товару за дійсним Договором становить 1400000 грн. у тому числі ПДВ.

У відповідності до п.п. 6.1, 6.2. валюта договору - гривня. Остаточна оплата Товару Покупцем здійснюється по факту поставленого товару не пізніше 7 (семи) банківських днів від дати доставки товару на місце призначення, шляхом перерахування грошей на поточний рахунок Продавця, вказаного в Договорі. Оплата вважається виконаною при надходженні грошей на рахунок Продавця.

Щодо ПН №4 від 26.10.2022.

На виконання досягнутих домовленостей за Договором №25/10/22/1 ТОВ «Автуничі» було продано та передано, а ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було прийнято зерно гречки (код одиниці 0306) у кількості 26,00 т. на загальну вартість 741 000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується Видатковою накладною №4 від 26.10.2022 та товарно-транспортною накладною №000017 від 26 жовтня 2022.

26.10.2022 ТОВ «Автуничі» було складено Податкову накладну №4, яку було подано для реєстрації 31.10.2022.

31.10.2022 Товариство отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9226417616, з якої вбачається, що реєстрація податкової накладної №4 від 26.10.2022 зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також у вказаній квитанції запропоновано надати копії документів та пояснення для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.12.2022 було подано Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з яким було подано Лист-пояснення на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, що підтверджує здійснення товариством робіт з вирощування сільськогосподарської продукції та відомості щодо здійсненої господарської операції.

03.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено Рішення №8013708/43969334 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 26.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація зазначено підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Щодо ПН №5 від 26.10.2022.

На виконання досягнутих домовленостей за Договором №25/10/22/1 ТОВ «Автуничі» було продано та передано, а ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було прийнято зерно гречки (код одиниці 0306) у кількості 25,32 т. на загальну вартість 721 620,00 грн. з ПДВ, що підтверджується Видатковою накладною №5 від 26.10.2022 та товаро транспортною накладною №000015 від 26 жовтня 2022.

26.10.2022 ТОВ «Автуничі» було складено Податкову накладну №5, яку було подано для реєстрації 31.10.2022.

31.10.2022 Товариство отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9226409944, з якої вбачається, що реєстрація податкової накладної №5 від 26.10.2022 зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також у вказаній квитанції запропоновано надати копії документів та пояснення для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.12.2022 було подано Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з яким було подано Лист-пояснення на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, що підтверджує здійснення господарством робіт з вирощування сільськогосподарської продукції та відомості щодо здійсненої господарської операції.

03.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено Рішення №8013706/43969334 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 26.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація зазначено Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Щодо ПН №6 від 26.10.2022.

На виконання досягнутих домовленостей за Договором №25/10/22/1 ТОВ «Автуничі» було продано та передано, а ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було прийнято зерно гречки (код одиниці 0306) у кількості 25, 18 т. на загальну вартість 717 630, 00 грн. з ПДВ, що підтверджується Видатковою накладною №6 від 26.10.2022 та товаро транспортною накладною №000016 від 26 жовтня 2022.

26.10.2022 ТОВ «Автуничі» було складено Податкову накладну №6, яку було подано для реєстрації 31.10.2022.

31.10.2022 Товариство отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9226414211, з якої вбачається, що реєстрація податкової накладної №6 від 26.10.2022 зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також у вказаній квитанції запропоновано надати копії документів та пояснення для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.12.2022 було подано Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з яким було подано Лист-пояснення на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, що підтверджує здійснення господарством робіт з вирощування сільськогосподарської продукції та відомості щодо здійсненої господарської операції.

03.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено Рішення №8013707/43969334 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 26.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація зазначено Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Щодо ПН №1 від 22.11.2022.

На виконання досягнутих домовленостей за Договором №21/11/22/1 ТОВ «Автуничі» було продано та передано, а ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було прийнято зерно гречки (код одиниці 0306) у кількості 23,86 т. на загальну вартість 668 079, 90 грн. з ПДВ, що підтверджується Видатковою накладною №1 від 22.11.2022 та товаро транспортною накладною №000018 від 22 листопада 2022.

22.11.2022 ТОВ «Автуничі» було складено Податкову накладну №1, яку було подано для реєстрації 28.11.2022.

29.11.2022 Товариство отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9254129408, з якої вбачається, що реєстрація податкової накладної №1 від 22.11.2022 зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також у вказаній квитанції запропоновано надати копії документів та пояснення для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30.12.2022 було подано Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з яким було подано Лист-пояснення на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, що підтверджує здійснення господарством робіт з вирощування сільськогосподарської продукції та відомості щодо здійсненої господарської операції.

04.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено Рішення №8023899/43969334 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 22.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація зазначено Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Щодо ПН №2 від 22.11.2022.

На виконання досягнутих домовленостей за Договором №21/11/22/1 ТОВ «Автуничі» було продано та передано, а ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було прийнято зерно гречки (код одиниці 0306) у кількості 23,12 т. на загальну суму 647 359, 91 грн. з ПДВ, що підтверджується Видатковою накладною №2 від 22.11.2022 та товаро транспортною накладною №000019 від 22 листопада 2022.

22.11.2022 ТОВ «Автуничі» було складено Податкову накладну №2, яку було подано для реєстрації 28.11.2022.

29.11.2022 Товариство отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9254140358, з якої вбачається, що реєстрація податкової накладної №2 від 22.11.2022 зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також у вказаній квитанції запропоновано надати копії документів та пояснення для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30.12.2022було подано Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з яким було подано Лист-пояснення на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, що підтверджує здійснення господарством робіт з вирощування сільськогосподарської продукції та відомості щодо здійсненої господарської операції.

04.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено Рішення №8023900/43969334 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 22.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація зазначено Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V Податкового кодексу України (надалі - ПК України).

Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/ послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Згідно до положень п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну від 29 грудня 2010 року № 1246 (надалі Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість згідно вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п. 5 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, Податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених ПК України та цим Порядком.

Підпунктом а) пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше - дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку .

Отже, Позивачем складено податкові накладні №4 від 26.10.2022, №5 від 26.10.2022,№6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022 у встановлений нормативними актами строк, а саме на дату поставки товару (зерна гречки) покупцю (відповідно до Видаткових накладних, товарно-транспортних накладних), та надано такі податкові накладні для реєстрації центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, у строк, встановлений нормативними актами.

Згідно п. 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

-реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

-дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

-наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200 1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);

-наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Положеннями п. 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до положень пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165 (надалі Порядок зупинення реєстрації).

Відповідно до п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 7 Порядку зупинення реєстрації у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165), критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З аналізу зазначеного критерію вбачається, що саме одночасна наявність таких факторів як:

- відсутність товару, зазначеного в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару, що на постійній основі постачається;

- обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, яку подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН;

- переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як вбачається, з Наказу ДПС України від 03 лютого 2020 року № 67 "Про затвердження Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції", оприлюдненого на офіційному веб-сайті ДПС, код товару 1005 кукурудза дійсно міститься у переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування, які подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні автоматизованого моніторингу.

ТОВ «Автуничі» є сільгоспвиробником та в ході здійснення господарської діяльності вирощує гречку, пшеницю озиму, жито озиме, соняшник тощо.

Відповідно до п. 14.1.235 ст. 14 ПК України сільськогосподарський товаровиробник для цілей глави 1 розділу XIV цього Кодексу - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або фізична особа - підприємець, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власно виробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.

У господарства у строковому оплатному користування знаходяться земельні ділянки, які використовуються для виробництва сільськогосподарської продукції загальною площею 448, 01 га та є сільськогосподарським товаровиробником.

Так, за результатами посівного сезону 2022 року ТОВ «Автуничі» було зібрано урожай сільськогосподарських культур, загальний обсяг виробництва 6228,00 ц.

Відповідні відомості було відображено у статистичних звітностях форми №4-сг, №29-сг та №37-сг.

Отже, Позивач, в межах ведення господарської діяльності, здійснює заходи по вирощуванню такого товару (гречки), а отже є виробником цього товару, а не придбаває його у інших суб`єктів господарювання.

Таким чином, з огляду на те, що Позивач є виробником, а не покупцем товару зерна гречки, одночасне існування факторів, необхідних для віднесення операції до п. 1 Критеріїв ризиковості, є неможливим.

Отже, фактичні обставини свідчать про те, що зупинення реєстрації податкових накладних №4 від 26.10.2022, №5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022,№ 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022 з підстав відповідності операції п.1 Критеріїв ризиковості операцій, встановлених Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165, є безпідставним.

Крім того, суд зазначає, що Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165, передбачено право платника на подання таблиці даних платника податків, проте, жодним чинним нормативним актом не встановлено момент подання таблиці платника податку.

Наразі існують лише роз`яснення ДПС із категорії 101.18 розділу «Запитання - відповіді з Бази знань» ЗІР (zir.tax.gov.ua), про те, що таблицю платника податку можна подавати завчасно, ще до моменту блокування ПН/ РК, або вже разом із документами на розблокування ПН/РК.

Також жодним чинним нормативним актом не передбачено таку підставу зупинення реєстрації податкової накладної як відсутність в таблиці даних платника податку на додану вартість коду товару, який постачається, як товари, що на постійній основі постачаються (виготовляються).

Суд звертає увагу, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №4 від 26.10.2022, №5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022 став пункт 1 Критеріїв ризиковості операцій, встановлених Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165, а вже підставою для прийняття оскаржуваних рішень стало «Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій».

Пункт 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженої постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165, містить норми, шо регулюють питання відповідності/ невідповідності платника податку.

При цьому суд зазначає, що абзацам 3-6 пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

З поданих суду доказів вбачається, що Позивач не отримував рішення про відповідність ТОВ "Автуничі" критеріям ризиковості платника податку, про існування такого рішення Позивачу взагалі не відомо.

З вказаного вбачається, що підставами відмови у реєстрації податкових накладних є аналіз інших операцій (не відвантаження товару), що взагалі ніяким чином не пов`язані з підставами зупинки реєстрації вказаних податкових накладних.

Таким чином, оскаржувані рішення фактично не містять обґрунтувань.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії як акта правозастосування, є його обґрунтованість і вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Оскаржувані рішення таким умовам не відповідають, оскільки застосування "або" у формулюванні підстави для винесення рішення є неприпустимим та із зазначеного рішення незрозуміло, чиї операції є ризиковими - платника податку чи його контрагента?

Окремо суд наголошує на існування принципу індивідуальної юридичної відповідальності, закріпленому статтею 61 Конституції України, що покликаний запобігти необґрунтованому притягненню будь-кого до юридичної відповідальності

Отже, навіть у разі задіяння контрагента Позивача у певних ризикових операціях, це не повинно мати негативних наслідків для Позивача.

Крім того, факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Сумуючи зазначене вище, суд дійшов висновку, що Комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних необгрунтовано прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №4 від 26.10.2022, №5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022, а також хибно зазначено підстави для такої відмови, що підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

При прийнятті оскаржуваних рішень Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області не було взято до уваги документи, надані для розгляду Позивачем, а також в самому рішенні не було викладено мотиви прийняття такого рішення виходячи з аналізу документів Позивача.

Відповідно до абз. 2 п.25 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165, Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктами 26-27 цього ж порядку встановлено, що Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Отже, як вбачається з доводів, викладених вище, комісія регіонального рівня при прийнятті оскаржуваного рішення діяла не у порядок та не у спосіб, встановлений чинними нормативними актами.

Враховуючи вищевикладене, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013708/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013706/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8013707/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023899/43969334 від 04.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023900/43969334 від 04.01.2023 є такими, що винесені всупереч чинним нормативним актам, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Законодавством не передбачений інший належний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДФС України (враховуючи правонаступництво - ДПС України) зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, належним способом захисту прав Позивача є вимога до Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №4 від 26.10.2022,№5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022 датами їх фактичного отримання.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Щодо суми витрат позивача на правничу допомогу у розмірі 26000,00 грн, суд зазначає наступне.

Витрати на правничу допомогу мають відповідати складності справи та фактичним витратам часу на її підготовку та участь у судовому розгляді справи.

На думку суду, справа даної категорії не є складною.

Приймаючи до уваги, що справа була розглянута судом за одне засідання, а також відсутність розрахунку часу на її підготовку адвокатом, суд вважає за необхідне зменшити суму витрат на правову допомогу до 6000,00 грн.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТУНИЧІ" підлягає стягненню судові витрати в розмірі 19420,00 грн. (13420,00 грн. судовий збір + 6000,00 грн. - правнича допомога).

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТУНИЧІ" (вул. Миру, 23, с. Автуничі,Чернігівська область,15124) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул.Реміснича, буд.11, м.Чернігів,14000), Державної податкової служби України (пл.Львівська, буд.8, м.Київ,04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013708/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8013706/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8013707/43969334 від 03.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023899/43969334 від 04.01.2023, Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8023900/43969334 від 04.01.2023, винесені Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 26.10.2022,№5 від 26.10.2022, №6 від 26.10.2022, № 1 від 22.11.2022, №2 від 22.11.2022, датами їх фактичного отримання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТУНИЧІ" судові витрати в розмірі 19420,00 грн. (13420,00 грн. судовий збір + 6000,00 грн. - правнича допомога).

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 01 березня 2023 року.

Суддя С.Л. Клопот

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено03.03.2023
Номер документу109283888
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —620/580/23

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 18.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 23.02.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Рішення від 23.02.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні