П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/8563/22
Суддя в суді І інстанції Андрухів В.В. Рішення суду І інстанції прийнято у м. Одеса
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року, у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» звернулось до суду з позовом у якому заявлено вимоги Державній податковій службі України, Головному управлінню ДПС України в Одеській області, а саме:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» критеріям ризиковості платника податку від 23 грудня 2021 року № 17756;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» критеріям ризиковості платника податку від 01 червня 2022 року № 25389;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 травня 2022 року № 6875172/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20 грудня 2021 року № 91 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 травня 2022 року № 6875173/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22 грудня 2021 року № 92 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 травня 2022 року № 6875171/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27 грудня 2021 року № 93 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 травня 2022 року № 6875174/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 грудня 2021 року № 94 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язання виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 91 від 20 грудня 2021 року, № 92 від 22 грудня 2021 року, № 93 від 27 грудня 2021 року, № 94 від 28 грудня 2021 року, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» за датою їх подання.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року частково задоволено позовні вимоги, а саме:
- визнано протиправними та скасовано рішення від 27 травня 2022 року № 6875172/21036516, від 27 травня 2022 року № 6875173/21036516, від 27 травня 2022 року № 6875171/21036516, від 27 травня 2022 року № 6875174/21036516;
- зобов`язано зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 91 від 20 грудня 2021 року, № 92 від 22 грудня 2021 року, № 93 від 27 грудня 2021 року, № 94 від 28 грудня 2021 року, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД», за датою їх подання.
- визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» критеріям ризиковості платника податку від 01 червня 2022 року № 25389;
- зобов`язано виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕРЮД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що у межах спірних правовідносин податковим органом проведено моніторинг зареєстрованих позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та даних інших інформаційно-аналітичних систем, за наслідком якого встановлено факт проведення позивачем операцій з ознаками ризиковості.
При цьому, на переконання податкового органу, отримана ним інформація стала правомірною та достатньою підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків.
Крім того, вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що у межах спірних правовідносин податковим органом зупинено реєстрацію податкових накладних товариства в Єдиному реєстрі податкових накладних та надано йому час для підтвердження реальності проведених господарських операцій, шляхом подання відповідних пояснень та первинних бухгалтерських документів.
При цьому, на переконання апелянта, товариством не виконано вимог податкового органу та не надано первинних бухгалтерських документів, достатніх для реєстрації його податкових накладних, що стало правомірною підставою для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В свою чергу, позивачем подано відзив на отриману апеляційну скаргу у якому зазначено, що судом першої інстанції прийнято законне та обґрунтоване рішення про задоволення позовних вимог, так як податковим органом не доведено правомірність своїх рішень про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків та про відмову у реєстрації податкової накладної.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «ЛЕРЮД» зареєстроване юридичною особою, основним видом економічної діяльності якої є «Вантажний автомобільний транспорт» (код КВЕД 49.41).
Між тим, 20 грудня 2021 року товариством складено податкову накладну № 91 (автотранспортні послуги з перевезення вантажів за маршрутом м. Чернігів-ОМТП (контейнера YMMU 6434697, DRYU 9812292) та направив її для реєстрації в ЄРПН у встановленому законодавством порядку (а.с. 55).
У подальшому на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 91 від 20 грудня 2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК № 91 від 20 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Вказані підстави зупинення реєстрації податкової накладної відповідач підтвердив у відзиві на позов.
Надалі ТОВ «ЛЕРЮД» направило на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній № 91 від 20 грудня 2021 року.
В свою чергу, 27 травня 2022 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 6875172/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної № 91 від 20 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 18-19).
Також, 22 грудня 2021 року товариством складено податкову накладну № 92 (автотранспортні послуги з перевезення вантажів за маршрутом м. Чернігів-ОМТП (контейнер YMMU 6309550) та направлено її для реєстрації в ЄРПН у встановленому законодавством порядку (а.с. 56).
У подальшому на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 92 від 22 грудня 2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.
У якості підстави зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК № 92 від 22 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Вказані підстави зупинення реєстрації податкової накладної відповідач підтвердив у відзиві на позов.
Надалі ТОВ «ЛЕРЮД» направило на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній № 92 від 22 грудня 2021 року.
В свою чергу, 27 травня 2022 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 6875173/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної № 92 від 22 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 20-21).
Також, 27 грудня 2021 року товариством складено податкову накладну № 93 (автотранспортні послуги з перевезення вантажів за маршрутом ОМТП-м. Одеса (контейнер ZCSU 7687389) та направлено її для реєстрації в ЄРПН у встановленому законодавством порядку (а.с. 57).
У подальшому на адресу позивача з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 93 від 27 грудня 2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК № 93 від 27 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Вказані підстави зупинення реєстрації податкової накладної відповідач підтвердив у відзиві на позов.
Надалі ТОВ «ЛЕРЮД» направило на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній № 93 від 27 грудня 2021 року.
В свою чергу, 27 травня 2022 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 6875171/21036516 про відмову у реєстрації податкової накладної № 93 від 27 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 22-23).
Також, 28 грудня 2021 року товариством складено податкову накладну № 94 (автотранспортні послуги з перевезення вантажів за маршрутом м. Олевськ Житомирська обл.-ОМТП м. Одеса (контейнер HLXU 8314904) та направив її для реєстрації в ЄРПН у встановленому законодавством порядку (а.с. 58).
У подальшому на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 94 від 28 грудня 2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК № 94 від 28 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Вказані підстави зупинення реєстрації податкової накладної відповідач підтвердив у відзиві на позов.
Надалі ТОВ «ЛЕРЮД» направило на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній № 94 від 28 грудня 2021 року.
В свою чергу, 27 травня 2022 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 6875174/6875174 про відмову у реєстрації податкової накладної № 94 від 28 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 24-25).
Також судом встановлено, що 23 грудня 2021 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків № 17756, відповідно до якого прийнято рішення про відповідність ТОВ «ЛЕРЮД» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку недостатня кількість трудових ресурсів та основних засобів для проведення діяльності (а.с. 16).
Позивачем після отримання оскаржуваного рішення, 21 лютого 2022 року подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с. 26-28).
Прийняття вказаного повідомлення підтверджується квитанцією № 2 від 21 лютого 2022 року (а.с.29).
До повідомлення разом з інформацією, що свідчить про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, позивачем надано вказані у додатках до Інформації документи: накази про прийняття на роботу директора, бухгалтера, водіїв вантажного автотранспорту, а також витяги з наказів про постановку на облік в ТСЦ придбаних транспортних засобів та копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів в ТСЦ (а.с. 30-54).
При цьому, 01 червня 2022 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків № 25389, відповідно до якого, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21 лютого 2022 року № 1, прийнято рішення про відповідність ТОВ «ЛЕРЮД» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 17).
В свою чергу, товариство, не погоджуючись з висновками податкового органу про визнання його ризиковим платником податків та про відмову в реєстрації податкової накладної, звернулось до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідком встановлення зазначених обставин у справі, судом першої інстанції зроблено висновок про часткове задоволення позовних вимог, так як податковим органом не доведено правомірності оскаржуваних рішень, з чим погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, згідно п. 201.1. ст. 201 ПК України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 201.2 ст. 201 ПК України, форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
В даному випадку, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Згідно п. 1 Порядку, цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно п. 10 Порядку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно п. 11 Порядку, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, у додатку № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно п. 8 Критеріїв, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, згідно п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою КМУ від 11 грудня 2019 року № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 вказаного порядку встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності рішення Головного управління ДПС України в Одеській області про відповідність ТОВ «ЛЕРЮД» критеріям ризиковості платника податків № 25389 від 01 червня 2021 року.
В даному випадку, надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В свою чергу, з аналізу оскаржуваного рішення податкового органу вбачається, що у якості юридичної підстави прийняття такого рішення визначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Тобто, колегія суддів робить висновок, що контролюючий орган повинен мати податкову інформацію, яка стала відома йому у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Між тим, у відповідному полі про податкову інформацію, яке наявне в оскаржуваному рішенні, мається лише загальне посилання про те, що надані товариством документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності позивачем.
Проте, як вбачається із вищевикладених критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначені податковим органом ознаки ризиковості позивача, не містять інформації про те, які ж саме позивачем проведено ризикові операції.
При цьому, оскаржуване рішення не містить оцінки наданих товариством документів та обґрунтованих підстав неврахування таких документів.
Враховуючи вищевикладене, колегією суддів робиться висновок про те, що у межах спірних правовідносин відбулось формальне віднесення платника податків до категорії ризикових, виключно на підставі суб`єктивних висновків та уявлень посадових осіб податкового органу, без встановлення будь-яких фактичних обставин такої діяльності платника податків.
Тому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність задоволення позовних вимог, так як податковим органом не доведено правомірності оскаржуваного рішення та порушено права позивача.
Крім того, у межах спірних правовідносин перевіряється правомірність рішень податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних, що складені та направлені ТОВ «ЛЕРЮД» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних після проведення господарської операції з контрагентами ТОВ «УКРЕКСПОРТЕР», ТОВ «ОДІМПЕКС», ТОВ «ПОСЕЙДОН ГРУПП».
В даному випадку, надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно вищевикладених положень податкового законодавства, складені платниками податків податкові накладні та розрахунки коригування підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, встановлений ПК України обов`язок носить імперативний характер та має виконуватись платниками податків.
Між тим, як вірно встановлено судом першої інстанції, податковим органом у межах спірних правовідносин зупинено реєстрацію податкових накладних позивача.
В даному випадку, зупиняючи реєстрацію податкових накладних позивача податковим органом зазначено, що він відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку і здійснення операцій.
Тобто, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що податковий орган мав податкову інформація, що стала відома йому у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених завдань і функцій, яка визначила ризиковість здійснення господарської операції позивача, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній.
При цьому, колегія суддів зазначає, що податковим органом не повідомлено суд, яка саме податкова інформація відносно позивача стала підставою для зупинення реєстрації направленого товариством документу.
Крім того, як зазначалось вище, висновки податкового органу про відповідність позивача п. 8 критеріїв ризикованості платника податків є необґрунтованими.
При цьому, після зупинки реєстрації податкових накладних позивача, останньому запропоновано надати додаткові пояснення та/або копії документів для прийняття рішення про її реєстрацію.
В свою чергу, позивачем у встановлені строки, після зупинення реєстрації його податкових накладних, подано до податкового органу відповідні пояснення та документи, із зазначенням обставин здійснення спірних операцій.
Проте, за наслідком отримання відповідних пояснень та документів, податковим органом прийнято оскаржувані рішення, так як позивачем не надано необхідних первинних документів.
Між тим, надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В даному випадку, податковим органом отримано від товариства свої пояснення по кожному з контрагентів, копії договорів, товарно-транспортних накладних, актів здачі-приймання послуг, рахунків, банківських виписок.
При цьому, податковим органом в оскаржуваних рішеннях не зазначено обґрунтованих мотивів неприйняття наданих йому пояснень та документів, а також не зазначено чому відповідні пояснення та докази не можуть підтверджувати реальність проведених операцій з контрагентами ТОВ «УКРЕКСПОРТЕР», ТОВ «ОДІМПЕКС», ТОВ «ПОСЕЙДОН ГРУПП».
Враховуючи викладене, колегія суддів також вважає необґрунтованими оскаржувані рішення податкового органу.
При цьому, на переконання колегії суддів, обраний судом першої інстанції спосіб захисту порушеного права позивача у вигляді зобов`язання зареєструвати податкову накладну, є ефективним, а також не суперечить вимогам законодавства.
В свою чергу, судом першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допущено, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного правління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2021 року без змін.
Судові витрати, а саме сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Головне управління ДПС в Одеській області.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її підписання та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя Яковлєв О.В.Судді Єщенко О.В. Крусян А.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 03.03.2023 |
Номер документу | 109284813 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні